| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 3- ja 4-sarja > 1999 - 2005 (E46)

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 24-04-2018, 13:52   #1
SRa
Newbiemmer
 
Join Date: Apr 2018
Location: Järvenpää
Posts: 7
N42 valvetronic käytöstä poisto

Nyt olisi mysteeri johon kaipaan kovasti ajatuksia. E46 316 N42 koneella 2003 vuosimalli. Tyhjäkäynti aaltoilee ja poksuu imusarjassa eli sytyttää bensan ennen kuin imuventtiilit kiinni. Ajoitukset tarkistettu asianmukaisilla työkaluilla ja mekaanisesti kaikki pitäisi olla ok. Ilmamassa mittari + huohotinjärjestelmä + nokka ja kampuran asentotunnistimet vaihdettu. BMW ekspertti Helsingissä mittasi, että valvetronic sekoilisi ja säätäisi imupuolta hulvattomasti. Vanha auto joten en viitsisi kallista korjausta tehdä. Ilmeisesti valvetronic:eja on poistettu käytöstä softaamalla. Onko kellään kokemusta moisesta ja kenties vinkata missä voisi sellainen onnistua + vaatiiko jotain mekaanista lukitusta tms. epäkeskoakseliin? Epäuskoa herättää se, että asentotunnistimen ja säätömottorin piuhojen irroitus ei vaikuta käyntiin mitenkään. Aaltoilu ja poksuminen vain jatkuu oli piuhat kiinni tai ei.

Lisätietona, että pariin otteeseen on lämmettyään toiminut hienosti mutta heti koneen jäähdyttyä vika palaa. lisäksi ongelmasta huolimatta ottaa kierroksia ja kulkee hyvin eli tehot on tallella. Taustalla on jakoketjun hyppääminen autoa sammutettaessa joten jakopää on nyt tehty ja samalla kansi käytetty irti ja venttiillit tsekattu + ohivuodot ja puristukset mitattu. Nämä kaikki ok.
SRa is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 09:51   #2
Lundersson
Bimmer Fanatic
 
Join Date: Dec 2009
Location: Helsinki
Posts: 233
Erikoiselta vaikuttaa.. Hieman varmistelisin käsitteitä jotta ollaan kartalla: valvetronic säätää venttiilien nostoa joka siis säätyy epäkeskoakselilla jota ohjaa sähkömoottori. Vanos säätää ajoituksia joten veikkaan että syy on siinä jos kerta soppa syttyy liian aikaisin. Vanos pyörät nokka-akselilla säätyvät öljynpaineella jota ohjataan sähköisillä venttiileillä. Katso ovatko jumissa tai tukossa.
__________________
Menopelit - Yamaha YZF-R6 -02, "ehkäjoskusvalmis" E30V8"M3"taxi
ex 316ti -03
Osia myydään E30 - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=245537
Ostetaan kytkin/paineasetelma Sachs 883082 999765, -E30 M60 sopiva kardaani (typ188), M3 Sedan takalevikkeet
Lundersson is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 10:10   #3
SRa
Newbiemmer
 
Join Date: Apr 2018
Location: Järvenpää
Posts: 7
Quote:
Originally Posted by Lundersson View Post
Erikoiselta vaikuttaa.. Hieman varmistelisin käsitteitä jotta ollaan kartalla: valvetronic säätää venttiilien nostoa joka siis säätyy epäkeskoakselilla jota ohjaa sähkömoottori. Vanos säätää ajoituksia joten veikkaan että syy on siinä jos kerta soppa syttyy liian aikaisin. Vanos pyörät nokka-akselilla säätyvät öljynpaineella jota ohjataan sähköisillä venttiileillä. Katso ovatko jumissa tai tukossa.
Tosi hyvä tarkennus, kiitos. Vanos solenoidit ovat olleet irti ja ne on putsattu. Pitäisi olla ok mutta vanos pyöriä ei ole vaihdettu eikä sen kummemmin tutkittu. Eilen ajoin auton lämpimäksi ja kas kummaa, toimi normaalisti. Kylmänä tyhjäkäynti aaltoili ja poksutteli imusarjassa. Lämpimänä sammuttelin ja annoin kierroksia jne. Hyvin toimi. Kylmänä taas temppuilee. Schmiedmann Helsingissä mittaili Valvetronicin toimintaa ja totesivat, että se saattaa seota ja alkaa säätää nousuja ihan miten sattuu. Heidän ykkösepäily on siis epäkeskoakseli mutta tuo sinun tarkennus vanokseen liittyen on hyvä. Voinko jotenkin testata noita vanospyöriä? Tai tuleeko tämän kuvauksen perusteella muuta mieleen?
SRa is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 20:34   #4
Lundersson
Bimmer Fanatic
 
Join Date: Dec 2009
Location: Helsinki
Posts: 233
Vanosten toiminta pitäisi näkyä nokka-akseleiden asentotuntimien signaalista. En tiedä miten se tarkalleen toimii koska tosiaan venttiilit säätyy sähköisesti. Jollain softalla pitäisi näkyä ja varsinkin jos venttiilin asento on ristiriidassa vanospyörän asennon kanssa... Tässä tuli myös mieleen että jos kylmänä on ongelma päällä niin mites moottorin lämpöanturi? Koneessa on kolme anturia lämmölle; yksi tuulettimelle, toinen lämpömittarille ja kolmas moottorinohjaukselle. Eli jos ECU saa väärää tietoa lämmöistä niin seokset menee sekaisin, mutta ihmettelen kummasti ellei asiantuntijat ole huomanneet softasta jos lämpötilatieto on pielessä. Tiedätkö yhtään mitä vikakoodeja kone antaa?
__________________
Menopelit - Yamaha YZF-R6 -02, "ehkäjoskusvalmis" E30V8"M3"taxi
ex 316ti -03
Osia myydään E30 - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=245537
Ostetaan kytkin/paineasetelma Sachs 883082 999765, -E30 M60 sopiva kardaani (typ188), M3 Sedan takalevikkeet
Lundersson is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 22:04   #5
SRa
Newbiemmer
 
Join Date: Apr 2018
Location: Järvenpää
Posts: 7
Quote:
Originally Posted by Lundersson View Post
Vanosten toiminta pitäisi näkyä nokka-akseleiden asentotuntimien signaalista. En tiedä miten se tarkalleen toimii koska tosiaan venttiilit säätyy sähköisesti. Jollain softalla pitäisi näkyä ja varsinkin jos venttiilin asento on ristiriidassa vanospyörän asennon kanssa... Tässä tuli myös mieleen että jos kylmänä on ongelma päällä niin mites moottorin lämpöanturi? Koneessa on kolme anturia lämmölle; yksi tuulettimelle, toinen lämpömittarille ja kolmas moottorinohjaukselle. Eli jos ECU saa väärää tietoa lämmöistä niin seokset menee sekaisin, mutta ihmettelen kummasti ellei asiantuntijat ole huomanneet softasta jos lämpötilatieto on pielessä. Tiedätkö yhtään mitä vikakoodeja kone antaa?
Tänään taas otettiin bemulla ajokierros ja sama ilmiö, eli koneen lämmettyä toimii normaalisti. INPA:a ei ole tähän mennessä ollut käytössä mutta nyt hankittu. En ole ehtinyt sillä tutkimaan mutta halpis OBD:lle antoi herjaa ilmamassa mittarista silloin kun poksutteli. Tämä voinee kuitenkin johtua tuosta huonosta käynnistä. Lämmettyään ei antanut enää mitään herjaa. Ajoittain herjannut myös B puolen nokka-akselin ajoituksesta. Liekö pakopuoli. Valitettavasti ei nyt ole itse koodeja tallessa. Laittelen niitä kun pääsen tutkimaan INPA:lla tarkemmin. Schmiedmanin mukaan herjasi jos vaikka mitä silloin kun valvetronic sekoili. Mystiseksi menee, rupesin jo miettimään, että pitääkö vanoksia alkaa uusimaan. Niitä ilmeisesti saa tarvikkeenakin ettei tarvitse vanhan auton hintaa maksaa.

Lisätietona nyt tähän.. Vaikuttaa siltä, että aina kun koneen laittaa kylmänä käyntiin niin tyhjäkäynti aaltoilee siellä 500 ja 1200 kierroksen välillä + jonkin verran poksuu imupuolella ja ajoittain saattaa heijata noin 1000 ja 1500 kierroksen välillä. Mutta hetken kun ajaa ja kone lämpiää ja sitten tekee virtakatkon niin taas toimii hienosti...

Last edited by SRa; 26-04-2018 at 13:49. Reason: More information
SRa is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2018, 02:27   #6
VolvoTDi
Bimmer Enthusiast
 
VolvoTDi's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Tampere - Pori
Posts: 1,565
Kannattaa lopettaa se kohellus Valvetronicin kanssa ja poistaa se toiminnasta. Otappa yhteyttä niin otetaan se pois niin loppuu ongelmatkin.
__________________
Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check:
www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
VolvoTDi is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2018, 14:54   #7
AnttiJuhani
Bimmer Enthusiast
 
AnttiJuhani's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Location: Kittilä
Posts: 2,106
Valtetronicin töpseli irti vaan, ei se muuta tarvitse. Pari vikakoodia tulee mutta moottorin vikavalo ei pala. Ainakin näin voit sulkea pois valvetronic vian jos käynti ei noin parane. Vaimo ajanut ilman töpseliä jo pari vuotta. Saako tuon myös ohjelmoimalla pois? Kiinnostaisi kyllä itselläkin.


AnttiJuhani is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 18:25   #8
jeppis45
Bimmer Rookie
 
Join Date: Mar 2017
Location: Rauma
Posts: 44
Quote:
Originally Posted by AnttiJuhani View Post
Valtetronicin töpseli irti vaan, ei se muuta tarvitse. Pari vikakoodia tulee mutta moottorin vikavalo ei pala. Ainakin näin voit sulkea pois valvetronic vian jos käynti ei noin parane. Vaimo ajanut ilman töpseliä jo pari vuotta. Saako tuon myös ohjelmoimalla pois? Kiinnostaisi kyllä itselläkin.


Joo saa ohjelmoimalla pois, itsekkin kävin käyntivian takia, viat lähti ja auto toimii moiteetta
jeppis45 is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 19:18   #9
Dunky
BTCF Member
 
Dunky's Avatar
 
Join Date: Feb 2003
Location: Kotka
Posts: 4,922
Saahan sen pois ohjelmasta antamasta vikakoodia.
__________________
Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Dunky is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 20:27   #10
AnttiJuhani
Bimmer Enthusiast
 
AnttiJuhani's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Location: Kittilä
Posts: 2,106
Kalliskin operaatio?
AnttiJuhani is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
N42 vianetsintää: jakopaa, valvetronic-moottori ja vanospyörät jo vaihdettu KooHoo Moottorit, voimansiirto 8 14-03-2017 18:45
316i N42 Valvetronic onglma A.I 1999 - 2005 (E46) 6 27-12-2012 00:11
325e ohjaustehostimen käytöstä poisto? sähköputkimies Alusta, ohjaus, renkaat, jarrut 7 19-08-2008 09:43


All times are GMT +3. The time now is 08:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2021, vBulletin Solutions, Inc.