| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 1-sarja > 2004 - 2011 (E81, E82, E87, E88)

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 09-05-2012, 15:26   #1
Järppä
Bimmer Enthusiast
 
Järppä's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stadi, ladon takana.
Posts: 1,107
N47S (123d) moottoriöljyn valinta/vääntö

Mörö!

Täällä ei saanut öljyistä alkaa vääntämään niin laitetaan tänne keskusteltavaksi ja myös tiedoksi 123d:n omistajille.

Kumpaa öljyä laittaisit N47S (N47D20B) moottoriin.
Castrol suosittelee:
2007-2008 EDGE (FST) 10W-60
09/2008-> EDGE Pro. BMW LL04 0W-30 (a)

Autoni on valmistettu ennen 09/2008 joten castrollin asiakaspalvelu vastasi näin:
Edge FST 10W-60 on oikea vaihtoehto. Viskositeetti 0W-30 voi aiheuttaaa ongelmia öljypumpulle.

Laakkonenkin suosittelee myös 10W-60 hetken tutkiskelun jälkeen, suoralta kädeltä tarjosi ensin 0W-30.

Sitten tulee se mutta kysymys:
Edge FST 10W-60 ei täytä BMW LL-04 vaatimusta niin kuinka tärkeä tuo LL-04 vaatimus on. Mites talvella 10W-60 voitelee kun pakkasta parhaimmillaan 20 raatia (10W rajahan on -30 C)
__________________
E91 d813 M-Sport le mans blau metallic Grande
Ex: E46 325Ci SMG M-Sport Black sapphire metallic
Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.
If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
Top Gear review

Last edited by Järppä; 16-05-2012 at 12:44.
Järppä is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2012, 17:06   #2
Scyber
Bimmer Fanatic
 
Scyber's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Hyvinkää
Posts: 687
Itseäni myös kiinnostaisi, sattuu auto olemaan 11/08 versio ja tällä hetkellä kampiakselin jne. jakopäähilkkeiden vaihdossa päivitetympiin.
Scyber is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2012, 17:55   #3
Kartiopari
Bimmer Rookie
 
Join Date: Mar 2012
Location: Helsinki
Posts: 159
Kyllä mä laittaisin tuota EDGE Pro. BMW LL04 0W-30 (a):ta, ainakin jos sulla on hiukkassuodatin?.. Mun käsityksen mukaan siinä on tuo ACEA C2, C3 luokitus joka tarkoittaa että se sopii paremmin hiukkassuodattimen kanssa.. Isompi ongelma lienee kuitenkin suomessa noi kylmät olosuhteet kuin se että lämmöt olisivat pitkiä aikoja tuolla satasen paremmalla puolella ainakaan normiajossa dieselillä.. En tiedä sitten onko tuolla BMW LL04 hyväsynnällä jotain tekemistä myös lisäaineistuksen kanssa? Ja luonnollisesti pidätän oikeuden olla väärässä

Scyber: Mites tuo jakopää ongelma ilmeni ja tuliko maahantuoja/liike vastaan kustannuksissa?
__________________
E82 123d -08 M-Sport

Ex:E82 120d -08
Kartiopari is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2012, 19:26   #4
walde
Bimmer Fanatic
 
walde's Avatar
 
Join Date: Dec 2008
Location: Melkein Espoo
Posts: 951
DPF:n vuoksi autossasi tulee käyttää ainoastaan matalatuhkaisia moottoriöljyjä.
Low SAPS öljyt ovat käytännössä aina longlife (lisäaineistettuja) öljyjä, esim. Mobil ESP, Total Ineo Longlife, Castrol SLX yms.
__________________
E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
F20 LCI2 118dA M-Sport '19
walde is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 00:13   #5
Justabanana
BTCF Member
 
Justabanana's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Käpylä
Posts: 855
Olen itsekin kelaillut tätä öljynsopivuusaihetta. Omani käyttöohjekirjassa käsketään laittamaan LL04:ää, jota sitten sinne lorottelinkin kunnes sain parempaa tietoa tuosta 10W60stä. Eli tähän mennessä siellä ovat pyörineet molemmat tökötit ja vieläkin liikkuu, mutta hinnan puolesta laittaisin mieluummin jotain muuta kuin tuota motorsport-premiumlitkua.

Se on sanottava, että 10W60llä talvikäynnistys -20 ja ankarammista pakkasista kuulostaa aivan sydäntäsärkevän hirveältä, ja motti kolisee kuin kahdeksanstaatuhatta ajettu mustalaismallin mersu vielä pari minuuttia siitä eteenpäin. Itselläni ei ole mitään lisälämppäriä.

Niin tuo 10W60:kö ei ole PDF:lle sopivasti lisäaineistettu/matalatuhkainen sitten? Pelkästään öljypumppuko olisi öljylaadun edellytys, ei ole tekemistä esim. jakoketjun tms. painajaisen kanssa? Myöskin kiinnostaa tuo Scyberin tapaus, miten huomasit, tarvitsiko riidellä takuuseen vai saiko ollenkaan jne.

Realoemin mukaan 2/2008 on tapahtunut jokin muutos öljypumpussa, vai tulkitsenko väärin? Mutta jos pumppu olisi uusittu jo tuossa vaiheessa, niin ei kai öljysuositus olisi muuttunut vasta puoli vuotta myöhässä...

Kiinnostava aihe, pitää palata asiaan kun on saannut kasattua selkeämpiä ajatuksia; Palasin juuri keskustasta, jossa oli Kaislassa ihan mielenkiintoiset illanvietot, niin ei verbaalinen ilmaisu ja ajatusten sanoiksi pukeminen välttis ole ihan kirkkainta suorittamista Anteeksi kaikille, jotka eivät osaa tulkita tekstimössöä
__________________
Nyt: e82 työmatkadiisseli, e83 tylsä perhefarkku ja Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
Ennen: e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden
Justabanana is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 00:23   #6
Kartiopari
Bimmer Rookie
 
Join Date: Mar 2012
Location: Helsinki
Posts: 159
En kyllä usko tuohon öljypumppuselitykseen, kovemmille se pumppu joutuu kylmänä liian jäykän öljyn kanssa kuin kuumana liian juoksevan öljyn kanssa?.. Castrolin sivuilta kun katsoin niin mielestäni 10w 60:sella ei ole tuota ACEA C luokitusta joka kertoo tuosta matalatuhkaisuudesta..
__________________
E82 123d -08 M-Sport

Ex:E82 120d -08
Kartiopari is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 08:15   #7
Järppä
Bimmer Enthusiast
 
Järppä's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stadi, ladon takana.
Posts: 1,107
DPF löytyy autosta joten summarummarum helekutin ristiriitaista mitä öljyä käyttää.
Jos kärjistäisi tämän niin 0W-30 öljympumppu ottaa hittii, 10W-60 DPF menee tukkoon.
BMW suomea ei näyttävästi kiinnosta vastata yhtään mihinkään se riittää että auto on poistunut tehtaalta niin takuuta eikä neuvontaa ole.

Justabanana: Tuota kylmä käynnistys juttu pisti mietityttää heti kun sain tiedon Castrollilta mitä pitää käyttää niin vastaus oli.

Edelleenkin, öljypumpusta johtuen, BMW:n suositus on 10W-60. Kaikissa olosuhteissa.

Eikös tuo öljypumppun muutos pitäisi näkyä auton tiedoista.
Scyberillä pitäisi olla uudempi pumppu joten öljy valinta on helppo.
Kerro Scyber ihmeessä lisää tapauksestasi, kiinnostaa kuulla tarinaa aiheesta.
__________________
E91 d813 M-Sport le mans blau metallic Grande
Ex: E46 325Ci SMG M-Sport Black sapphire metallic
Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.
If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
Top Gear review
Järppä is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 08:47   #8
Scyber
Bimmer Fanatic
 
Scyber's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Hyvinkää
Posts: 687
Quote:
Originally Posted by Kartiopari View Post
Scyber: Mites tuo jakopää ongelma ilmeni ja tuliko maahantuoja/liike vastaan kustannuksissa?
Äänenä se ilmeni. Itse toin auton juuri maahan, bemmin huoltohistoriikit löyty ja valmistettu 11/2008 eli ei takuukaan voimassa.

Ilmeisesti BMW goodwillinä tarjoaa osat jakopäähän ja kampuran lakruineen mikäli kampura on sitä väärää. Itse joudun maksamaan työt. Tämä muistaakseni alle 4 vuotta ja alle 150tkm.

ps. jos epäilyttää viekää tsekattavaksi. Halvempi kuiteski maksaa vaikka työt kuin uusi kone, mikäli ei takuu voimassa.

Rustailen täst sit enempi jahka auto on kunnossa johonkin osioon.

Last edited by Scyber; 10-05-2012 at 08:50.
Scyber is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 10:04   #9
Järppä
Bimmer Enthusiast
 
Järppä's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stadi, ladon takana.
Posts: 1,107
Kartiopari kun pisti hyvää viestiä tuosta DPF:stä niin laitoin Castrollille kyselyä ja sain vastauksenkin: DPF muuttaa asian. ??!!!
Tarkista koska autosi on valmistettu, syyskuussa on tullut muutoksia koneeseen ja tällöin 0W-30 parempi vaihtoehto.
Ei siis vastannut mitä öljyä pitäisi käyttää ennen 09/2008 valmistettuihin joissa DPF:ä. Joten kysely on sisällä.

EDIT: Ennen 09/2008 valmistettuihin joissa DPF:ä ja joihin ei ole tehty Scyberin tapauksen kaltaista remonttia ei kumpikaan öljy sovellu jos ollaan tarkkoja. VMP BMW
__________________
E91 d813 M-Sport le mans blau metallic Grande
Ex: E46 325Ci SMG M-Sport Black sapphire metallic
Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.
If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
Top Gear review

Last edited by Järppä; 10-05-2012 at 11:49.
Järppä is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 18:21   #10
walde
Bimmer Fanatic
 
walde's Avatar
 
Join Date: Dec 2008
Location: Melkein Espoo
Posts: 951
Quote:
Originally Posted by huTsu View Post
Kartiopari kun pisti hyvää viestiä tuosta DPF:stä niin laitoin Castrollille kyselyä ja sain vastauksenkin: DPF muuttaa asian. ??!!!
Tarkista koska autosi on valmistettu, syyskuussa on tullut muutoksia koneeseen ja tällöin 0W-30 parempi vaihtoehto.
Ei siis vastannut mitä öljyä pitäisi käyttää ennen 09/2008 valmistettuihin joissa DPF:ä. Joten kysely on sisällä.

EDIT: Ennen 09/2008 valmistettuihin joissa DPF:ä ja joihin ei ole tehty Scyberin tapauksen kaltaista remonttia ei kumpikaan öljy sovellu jos ollaan tarkkoja. VMP BMW
Öljymerkkien asiakaspalveluiden näkemyksien painoarvo on valitettavasti yleensä 0, kuten yllämainittu tekstikin kertoo.
N47S -moottorin perässä on aina DPF (Euro 4 tai 5) joten öljyn on täytettävä ACEA C1-C4 luokitus (low SAPS), esim. Mobil ESP 5W-30.
Siitä, onko olemassa jonkin yo. luokituksen täyttävää 10W-60 viskositeetin öljyä, en osaa sanoa. Tuskin, ko. luokitukset löytyvät yleensä longlife öljyistä. (kapeaviskositeetti)
Öljypumpun ohella myös tasapainoakseleiden neulalaakereihin on tullut päivityksiä jossain välissä 2008.
Jossain TISsin vähän tuoreemmassa päivityksessä luulisi löytyvän asiasta bulletin.
__________________
E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
F20 LCI2 118dA M-Sport '19

Last edited by walde; 10-05-2012 at 18:39.
walde is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +3. The time now is 05:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2019, vBulletin Solutions, Inc.