| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 5-sarja > 1996 - 2003 (E39)

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 20-12-2010, 10:02   #1
-Tapi
Bimmer Enthusiast

-Tapi's Avatar

E39 jarrujen ilmaus hankalaa..

Ilmasin aikoinaan jarrut E39:sta sellaisella paineilmalla ja ejektorilla toimivalla laitteella jarrusatulan puolelta. Laite oli ihan arseesta ja se tekikin järjestelmään enemmän ilmaa kuin otti sieltä pois:(

Ilmasin sen jälkeen systeemin ihan perinteisellä tavalla eli kaveri polkimella ja minä satuloilla. Tämän jälkeen ajelinkin autolla melkein 2 vuotta kunnes päätin taas tutkia mikä jarruissa on niin erilaista kuin muissa autoissani: Poljin painuu lattiaan kun auton käynnissäollessa painaa riittävän kovaa ja pitkään. Kaikki pyörät lukkiutuvat asfaltillakin, eli voimaa on mutta jarrujen "tartunta" on todella huono.

Hankin DIS:n ja ilmasin sen avulla: Siihen kuului venttiilien päristelyä ja pumpun pöristelyä, tämän jälkeen perinteinen ilmaus ja tämä rumba päristelyineen ja pöristelyineen varmuuden vuoksi muutamaan kertaan. Ilmaa ei tullut putkista ja jarrutuntuma on ihan ennallaan.

DIS kehotti kytkemään jarrunestesäiliön paineistimen ilmauksen ajaksi mutta minulla ei ollut sellaista joten pidin vaan säiliön täynnä ja tein ilmauksen polkimella painetta tehden.

Tarvitseeko tuo tosiaan ilmata paineistimen avulla vai onko vika jossain muualla kuin ilmauksessa?
Old 21-12-2010, 01:44   #2
Sakemanneri
Newbiemmer

Paineistin

Mulla on joku Bilteman malli jossa on säiliöön (ATE?) käypänen korkki, josta lähtee letku, jonka toinen pää käy renkaan venttiiliin. Ostin joskus vuosia, vuosia sitten.

Tällä olen ilmannut järjestelmät onnistuneesti useista erinäisistä saksalaisista kikottimista ml. e46 ja e39 bemmit...
Sakemanneri is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 02:03   #3
Perlenbacher
Bimmer Enthusiast

Luulen että tehostin paskana jos polkimen saa tuollain pohjaan.
Paina jarrupoljinta melko lujaa, sammuta kone ja pidä poljinta edelleen painettuna puoli minuuttia. Jos poljin pyrkii ylöspäin on tehostimessa vikaa.
Perlenbacher is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 08:09   #4
Rocla
Bimmer Enthusiast

Rocla's Avatar

Quote:
Originally Posted by Perlenbacher View Post
Paina jarrupoljinta melko lujaa, sammuta kone ja pidä poljinta edelleen painettuna puoli minuuttia. Jos poljin pyrkii ylöspäin on tehostimessa vikaa.
Mikäs vika tehostimessa saa polkimen painumaan liian syvään?

Silloin kun palat on painettu kiinni levyyn, niin poljin voi mennä syvämpään vain jos neste puristuu kasaan(ilmaa tai neste kiehuu), joku paikka nestepiirissä joustaa niin paljon, että tilavuus laajenee tai neste pääsee karkuun pääsylinterin ja satuloiden mäntien välistä. Tähän ei kai jarrutehostimen viallisuus juurikaan vaikuta.

En tiedä onko "nykyaikaisissa" pääsylintereissä jotain eroa vanhempiin, mutta esim. Opel Vectra C malleissa tuntuu järkeään kaikissa menevän poljin pohjaan, kun jaksaa seistä vähän kauemmin polkimella. Jarrut kuitenkin ovat tehokkaat ja normaali polkaisulla toimivat hyvin.

Last edited by Rocla; 21-12-2010 at 08:11.
Rocla is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 08:48   #5
-Tapi
Bimmer Enthusiast

-Tapi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Perlenbacher View Post
No ensinnäkään tuo minun kuvailemani vika ei liity millään tavalla tehostimeen ja toisekseen sinun kuvailemasi testi mittaa jarrutehostimen alipainelinjan takaiskuventtiilin toimintaa (jos se on kunnossa, niin poljinvoimaa ei tarvitse lisätä moottorin sammutuksen jälkeen).

Tuo Roclan pointti joidenkin autojen tavasta saada jarrupoljin pohjaan joka tapauksessa on kyllä tutkimisen arvoinen, eli pitäisi käydä seisomassa muidenkin E39:sien polkimilla. Mutta se ei suoraan selitä kuitenkaan huonoa jarrutuntumaa. Kevyellä jarrutuksella kun jarrut eivät "tarraa" kuten muissa autoissani.
Old 21-12-2010, 10:20   #6
Janzki
BTCF Member

Janzki's Avatar

Missä kunnossa levyt ja palat? Ettei olisi liukutapit olleet jumissa ja tavarat kuluneet vähän miten sattuu, voisi periaatteessa selittää tuon..

Toinen voisi olla, häviääkö nestettä ollenkaan? Jos stefa hiukan falskaa tms. ohi pääsylkyllä..
-335i e93 dct ”blank canvas”
-325i E92 H&R down to the ground edition
-530d powered by Tuikku
-330d E46 M57n coupe
-320i e46 conv.
-330i e36 conv.
-330ia Touring
-320i e36 coupe, low mileage hero
-325i e30 tbo
-1800 -65
-OPC Insignia, turbotechnichs, wagner-tuning, BoschEV
-Mb Vito Powered by Tuikku
-Porsche Cayenne
-Harley Dyna Fat-bob 103 Screaming Eagle
Sähköposti.
IG: janzki_
Janzki is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 12:19   #7
Thuppu
Bimmer Enthusiast

Thuppu's Avatar

Tuolla juttua mitä kaikkea ei kannata vaihtaa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=198767 tosin lopullinen syy vielä arpomatta.
Thuppu is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 16:05   #8
-Tapi
Bimmer Enthusiast

-Tapi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Thuppu View Post
Tuolla juttua mitä kaikkea ei kannata vaihtaa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=198767 tosin lopullinen syy vielä arpomatta.
Hmmm. Ihan samankuuloiset oireet mutta minulla ei tule vikakoodeja eikä sytyttele merkkivaloja. Autokin on samanlainen eli 01 530d farkku.

Vaihdoin muutama vuosi sitten Aten levyt ja palat mutta se ei vaikuttanut poljintuntumaan positiivisesti, eikä toki myöskään negatiivisesti.
Old 21-12-2010, 19:41   #9
Muuli
Bimmer Rookie

Tuo polkimen "valuminen" paikallaan painettaessa on ominaisuus eli löytyy kaikista.
Muuli is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 20:59   #10
-KK-
Bimmer Fanatic

Quote:
Originally Posted by Muuli View Post
Tuo polkimen "valuminen" paikallaan painettaessa on ominaisuus eli löytyy kaikista.
Jep sama erikoisuus löytyy ja ihmettelin. Kummiskin mulla on hämärä muistikuva, että tuo olisi ilmaantunut kilometrien myötä. Nyt 155tkm mittarissa. Jossain vaiheessa vain huomasin. Jarrut toimii tunnokkaasti muuten paitsi voimaa tarvitsee enempi kun vertaa vaikkapa uudempaan E61 -mallin jarruihin, mitkä tuntuu erittäin äkäisiltä tuon jälkeen. E39 540.
-KK- is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules