| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 5-sarja > 1996 - 2003 (E39)

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 20-12-2010, 10:02   #1
-Tapi
Bimmer Enthusiast
 
-Tapi's Avatar
 
Join Date: Jan 2004
Location: Välisuomi
Posts: 2,991
E39 jarrujen ilmaus hankalaa..

Ilmasin aikoinaan jarrut E39:sta sellaisella paineilmalla ja ejektorilla toimivalla laitteella jarrusatulan puolelta. Laite oli ihan arseesta ja se tekikin järjestelmään enemmän ilmaa kuin otti sieltä pois:(

Ilmasin sen jälkeen systeemin ihan perinteisellä tavalla eli kaveri polkimella ja minä satuloilla. Tämän jälkeen ajelinkin autolla melkein 2 vuotta kunnes päätin taas tutkia mikä jarruissa on niin erilaista kuin muissa autoissani: Poljin painuu lattiaan kun auton käynnissäollessa painaa riittävän kovaa ja pitkään. Kaikki pyörät lukkiutuvat asfaltillakin, eli voimaa on mutta jarrujen "tartunta" on todella huono.

Hankin DIS:n ja ilmasin sen avulla: Siihen kuului venttiilien päristelyä ja pumpun pöristelyä, tämän jälkeen perinteinen ilmaus ja tämä rumba päristelyineen ja pöristelyineen varmuuden vuoksi muutamaan kertaan. Ilmaa ei tullut putkista ja jarrutuntuma on ihan ennallaan.

DIS kehotti kytkemään jarrunestesäiliön paineistimen ilmauksen ajaksi mutta minulla ei ollut sellaista joten pidin vaan säiliön täynnä ja tein ilmauksen polkimella painetta tehden.

Tarvitseeko tuo tosiaan ilmata paineistimen avulla vai onko vika jossain muualla kuin ilmauksessa?
__________________
---
-Tapi is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 01:44   #2
Sakemanneri
Newbiemmer
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 19
Paineistin

Mulla on joku Bilteman malli jossa on säiliöön (ATE?) käypänen korkki, josta lähtee letku, jonka toinen pää käy renkaan venttiiliin. Ostin joskus vuosia, vuosia sitten.

Tällä olen ilmannut järjestelmät onnistuneesti useista erinäisistä saksalaisista kikottimista ml. e46 ja e39 bemmit...
Sakemanneri is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 02:03   #3
Perlenbacher
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Jan 2010
Location: Suomi
Posts: 1,112
Luulen että tehostin paskana jos polkimen saa tuollain pohjaan.
Paina jarrupoljinta melko lujaa, sammuta kone ja pidä poljinta edelleen painettuna puoli minuuttia. Jos poljin pyrkii ylöspäin on tehostimessa vikaa.
Perlenbacher is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 08:09   #4
Rocla
Bimmer Enthusiast
 
Rocla's Avatar
 
Join Date: Jul 2002
Location: Kajaani
Posts: 7,759
Quote:
Originally Posted by Perlenbacher View Post
Luulen että tehostin paskana jos polkimen saa tuollain pohjaan.
Paina jarrupoljinta melko lujaa, sammuta kone ja pidä poljinta edelleen painettuna puoli minuuttia. Jos poljin pyrkii ylöspäin on tehostimessa vikaa.
Mikäs vika tehostimessa saa polkimen painumaan liian syvään?

Silloin kun palat on painettu kiinni levyyn, niin poljin voi mennä syvämpään vain jos neste puristuu kasaan(ilmaa tai neste kiehuu), joku paikka nestepiirissä joustaa niin paljon, että tilavuus laajenee tai neste pääsee karkuun pääsylinterin ja satuloiden mäntien välistä. Tähän ei kai jarrutehostimen viallisuus juurikaan vaikuta.

En tiedä onko "nykyaikaisissa" pääsylintereissä jotain eroa vanhempiin, mutta esim. Opel Vectra C malleissa tuntuu järkeään kaikissa menevän poljin pohjaan, kun jaksaa seistä vähän kauemmin polkimella. Jarrut kuitenkin ovat tehokkaat ja normaali polkaisulla toimivat hyvin.
__________________
Olli.

Last edited by Rocla; 21-12-2010 at 08:11.
Rocla is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 08:48   #5
-Tapi
Bimmer Enthusiast
 
-Tapi's Avatar
 
Join Date: Jan 2004
Location: Välisuomi
Posts: 2,991
Quote:
Originally Posted by Perlenbacher View Post
Luulen että tehostin paskana jos polkimen saa tuollain pohjaan.
Paina jarrupoljinta melko lujaa, sammuta kone ja pidä poljinta edelleen painettuna puoli minuuttia. Jos poljin pyrkii ylöspäin on tehostimessa vikaa.
No ensinnäkään tuo minun kuvailemani vika ei liity millään tavalla tehostimeen ja toisekseen sinun kuvailemasi testi mittaa jarrutehostimen alipainelinjan takaiskuventtiilin toimintaa (jos se on kunnossa, niin poljinvoimaa ei tarvitse lisätä moottorin sammutuksen jälkeen).

Tuo Roclan pointti joidenkin autojen tavasta saada jarrupoljin pohjaan joka tapauksessa on kyllä tutkimisen arvoinen, eli pitäisi käydä seisomassa muidenkin E39:sien polkimilla. Mutta se ei suoraan selitä kuitenkaan huonoa jarrutuntumaa. Kevyellä jarrutuksella kun jarrut eivät "tarraa" kuten muissa autoissani.
__________________
---
-Tapi is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 10:20   #6
Janzki
BTCF Member
 
Janzki's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lohja
Posts: 4,970
Missä kunnossa levyt ja palat? Ettei olisi liukutapit olleet jumissa ja tavarat kuluneet vähän miten sattuu, voisi periaatteessa selittää tuon..

Toinen voisi olla, häviääkö nestettä ollenkaan? Jos stefa hiukan falskaa tms. ohi pääsylkyllä..
__________________
-M6lci ESS
-550i F11 DINAN, Catless dp's, JB4
-F34Gt with full E85 *The one and only in Finland*
-335i e93 dct ”blank canvas”
-325i E92 H&R down to the ground edition
-530d powered by Tuikku
-330d E46 M57n coupe
-320i e46 conv.
-330i e36 conv.
-330ia Touring
-320i e36 coupe, low mileage hero
-325i e30 tbo
-1800 -65
-OPC Insignia, turbotechnichs, wagner-tuning, BoschEV
-Mb Vito Powered by Tuikku
-Porsche Cayenne
-Harley Dyna Fat-bob 103 Screaming Eagle
Sähköposti.
IG: janzki_
Janzki is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 12:19   #7
Thuppu
Bimmer Enthusiast
 
Thuppu's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Location: Seinäjoki
Posts: 3,591
Tuolla juttua mitä kaikkea ei kannata vaihtaa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=198767 tosin lopullinen syy vielä arpomatta.
Thuppu is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 16:05   #8
-Tapi
Bimmer Enthusiast
 
-Tapi's Avatar
 
Join Date: Jan 2004
Location: Välisuomi
Posts: 2,991
Quote:
Originally Posted by Thuppu View Post
Tuolla juttua mitä kaikkea ei kannata vaihtaa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=198767 tosin lopullinen syy vielä arpomatta.
Hmmm. Ihan samankuuloiset oireet mutta minulla ei tule vikakoodeja eikä sytyttele merkkivaloja. Autokin on samanlainen eli 01 530d farkku.

Vaihdoin muutama vuosi sitten Aten levyt ja palat mutta se ei vaikuttanut poljintuntumaan positiivisesti, eikä toki myöskään negatiivisesti.
__________________
---
-Tapi is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 19:41   #9
Muuli
Bimmer Rookie
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 114
Tuo polkimen "valuminen" paikallaan painettaessa on ominaisuus eli löytyy kaikista.
Muuli is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 20:59   #10
-KK-
Bimmer Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 265
Quote:
Originally Posted by Muuli View Post
Tuo polkimen "valuminen" paikallaan painettaessa on ominaisuus eli löytyy kaikista.
Jep sama erikoisuus löytyy ja ihmettelin. Kummiskin mulla on hämärä muistikuva, että tuo olisi ilmaantunut kilometrien myötä. Nyt 155tkm mittarissa. Jossain vaiheessa vain huomasin. Jarrut toimii tunnokkaasti muuten paitsi voimaa tarvitsee enempi kun vertaa vaikkapa uudempaan E61 -mallin jarruihin, mitkä tuntuu erittäin äkäisiltä tuon jälkeen. E39 540.
-KK- is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
E30 jarrujen ilmaus & ABS? Jonsku 1975 - 1991 (E21, E30) 18 02-09-2007 23:32
E39 jarrujen merkkivalo? rantama 1996 - 2003 (E39) 2 26-03-2007 11:50
e39 jäähdyttimen ilmaus! luxor 1996 - 2003 (E39) 5 23-07-2004 19:58


All times are GMT +3. The time now is 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2019, vBulletin Solutions, Inc.