| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 5-sarja > 2010 - 2016 (F10, F11, F07)

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 09-08-2019, 09:26   #11
Driver22
Bimmer Enthusiast

Driver22's Avatar

Itse ostin aikanaan Japan Racingin vanteet uutena, ja vatkaus oli melkoinen. Lopulta selvisi että vanteen keskiosa ei ollut oikeastaan vanteen keskellä suhteessa ulkokehään. Huolellisella tasapainotuksella ongelmaa sai lievemmäksi, mutta ei koskaan kokonaan pois.

Ylipäätää itse on ihmetyttänyt kuinka vaikeaa renkaan tasapainottaminen voi olla isoillekkin ammattimaisena pidetyille puljuille. Kaveri tekee noita harrasteena ja osaa homman, monia kertoja liikkeiden mokia minun autoista korjannut ja niillä päästy tärinöistä eroon.
Old 14-08-2019, 23:05   #12
fraatti
Bimmer Enthusiast

Quote:
Originally Posted by Driver22 View Post
Itse ostin aikanaan Japan Racingin vanteet uutena, ja vatkaus oli melkoinen. Lopulta selvisi että vanteen keskiosa ei ollut oikeastaan vanteen keskellä suhteessa ulkokehään. Huolellisella tasapainotuksella ongelmaa sai lievemmäksi, mutta ei koskaan kokonaan pois.

Ylipäätää itse on ihmetyttänyt kuinka vaikeaa renkaan tasapainottaminen voi olla isoillekkin ammattimaisena pidetyille puljuille. Kaveri tekee noita harrasteena ja osaa homman, monia kertoja liikkeiden mokia minun autoista korjannut ja niillä päästy tärinöistä eroon.
Tuohon ei toki auta kun keskireijän sorvaaminen suuremmaksi soviterenkaille...

Tasapainottaminen on periaatteessa yksikertainen homma mutta aina sekään ei välttämättä mene kuin elokuvissa. Olen todennut tämän myös itse moneen kertaan pelleilemällä koneen kanssa ja kokeilemalla viskoa vanne miten sattuu tuohon tasapainotuskoneeseen.
Hunterin koneella ei ollut väliä että miten renkaan siihen laittoi vaan joka kerta laite näytti samoja painoja. Kaverilla taas on kotosalla muutaman tonnin(merkkiä en muista ulkoa mutta ei kuitenkaan kiinanrimpula) tasapainotuskone ja tuolla vanteen saa huonosti koneeseen varsin helposti. Muutama viikko sitten testasimme asiaa ja tuolla sai sellaisia 20g heittoja painojen määriin.

Yleisesti ottaen tämä on paras keino eli kartio eteen ja pulttien kartioista painetaan vanne koneeseen kiinni. Tosin Huntteri oli täysin immuuni kiinnitykselle ja sillä tulos oli aina sama riippumatta miten vanteen kiinnitti. Toki kartio taakse kuten kuuluukin....

Tässä jutussa itsellekin uutena asiana tulee pulteista keskittävät vanteet. Tekeekö joku tuollaisiakin? Eikai noita löydy kun jostain peltivanteista tms? (ja vähemmän yllättäen näköjään jenkeistä ja nissanista...)

Quote:
1. Balancing mistake: Outside coning.

The use of outside cones can lead to wobbling and run-out, according to McCourt Industries' DeLoss.

He recommends placing a cone on the back of the assembly and then applying the correct-size plate by centering it on the lug holes.

The idea is to make sure you have mounted and centered the assembly in the same manner it will be mounted and balanced on the vehicle, explains Keefe.

"The cone provides centering, and a pin plate will exert clamping force on the lug holes on the wheel in the same manner in which the wheel will feel clamping force when it's back on the car."

Most aftermarket rims, on the other hand, are lug-centric, he notes. With lug-centric wheels, "you still use the cone and pin plate on the outside. Again, you have replicated the mounting condition it will see on the vehicle. This will solve 60% of vibration issues."
https://www.moderntiredealer.com/art...-to-avoid-them
Samassa on myös hiukan sivuttu hunterin periaatteen suuntaan...
Quote:
"4. Balancing mistake: ineffectively reducing radial run-out.

"How round is that assembly?" asks Keefe. An out-of-round condition "will mimic static vibration."

He recommends re-positioning wheel weights to reduce run-out. "In some instances, a wheel with run-out can be re-mediated by putting the high spot of the tire over the low spot of the wheel."
Ja mutterimopottajille..
Quote:
5. Balancing mistake: incorrect mounting after the assembly has been balanced.

"Once the assembly is off the balancer, you still have another major opportunity for error: putting the assembly back on the wheel," explains Keefe.
"It's absolutely imperative to torque the assembly to manufacturers' specs. Variance in lug nut torque is a major cause of vibration. If you use consistent torque, it eliminates one of the variables that can cause a comeback."

Last edited by fraatti; 15-08-2019 at 00:09.
fraatti is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules