| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Yleinen autoilu- ja tekniikkakeskustelu > Yleinen autoaiheinen keskustelu

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 31-01-2023, 21:51   #261
_Bäri_
Bimmer Fanatic

Quote:
Originally Posted by VilleP View Post
No aivan varmasti muuttaa, koko kalvon idea on vähentää valon läpäisyä. Hämärää ja märkää niin tummiin pukeutuneita jalankulkijoita meinaa nähdä ilman tummennoksiakaan.

Mulla on neurologi tuon aikanaan kirjoittanut. Testimielessä kokeilin aikanaan V70 tuota tuulilasin kalvoa. Oli vielä miedon mitä tummentajalla oli. Eikä siitä kyllä pimeällä kovin häävisti läpi nähnyt. Pystyi kyllä ajamaan. Mutta metsänreunassa juoksevia peuroja ei nähnyt ennen kuin valokeilaan tulivat. Tästä syystä en niitä enää seuraavaan autoon ole viitsinyt enää edes ajatella.

Testasin ennen kuin hain 400€ lupaa josta todellakin ei ole takeita meneekö läpi ja tämän rahan menettää kävi miten kävi..
Kerran Tampereella poliisin tullessa vastaan pysäyttivät, ja huomauttivat kalvosta. Asiallisesti kun heille asian kerroin ja näytin neurologin lappusen, sain pitää kalvon lasissa ja jatkaa.. Kerrankin hyvä tuuri

En tunne yhtään, eikä neurologi myöskään tiennyt ketään jolla tuo erikoislupa trafilta olisi. Taitaa olla yhtä harvinainen kun yksisarvinenkin.

Ex:
E61 535dA -05
E91 320dA -06
E53 X5 3.0dA - 03
E39 535iA -01
E39 520i -97
E39 530dA - 00

Last edited by _Bäri_; 31-01-2023 at 21:53.
_Bäri_ is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2023, 22:22   #262
Silmaauki
BTCF Member

Silmaauki's Avatar

Quote:
Originally Posted by mikkod View Post
Höpö höpö, tollanen 50% kalvo ei muuta mitään pimeällä, mutta kirkkaalla aurinkoisella päivällä erittäin kiva.
Olen kyllä ihan eri mieltä. Mun talvipulkassa oli kalvot takalasissa ja takasivuikkunoissa. Kun muutaman kerran liikenteessä meinasin vaihtaa kaistaa toisen kylkeen, niin ne lähti.

Toki tämä on varmasti tottumus ja oppimiskysymys, mutta mä en enää tässä iässä alkanut opettelemaan silmien käyttöä uusiksi. Itselleni se oli aika selvä tilanne, että päätä kääntämällä oikealle näin kyllä sen etusivulasin kautta hyvin ulos, mutta takasivulasin kautta jäi nopealla vilkaisulla paljon näkemättä... liian paljon. Tietty tummennusastekin siihen vaikuttaa.

Minulla on aurinkolasit kirkkaita päiviä varten. Pilvisenä päivänä en niitä käytä.

Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Silmaauki is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2023, 22:28   #263
Silmaauki
BTCF Member

Silmaauki's Avatar

Aurinkolaseista tuli mieleen, että ymmärtääkseni tummennoksen lisäksi sen tummennoksen väri auttaa näkemään paremmin mm. kontrastieron vuoksi. Aurinkolaseja hankkiessani olenkin yleensä hankkinut niihin ruskean linssin. Tällöin niitä ei tarvitse ihan niin useasti vaihtaa silmälaseihin, kun menee esim. sisälle tai ajaa tunneliin tai parkkihalliin.

Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Silmaauki is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2023, 17:06   #264
jani
BTCF Member

jani's Avatar

Quote:
Originally Posted by MikeDry View Post
Joo, olin just lisää tarkentamassa, että se mikä se tumma on sitten ja joutuu maksaa sen erikoisluvan sai tai ei erikoislupaa. Myös enemmän uv-säteilyä tms, jos valoherkkyyttä, en oo tutkinut tätä sen tarkemmin, kun tiedän että todella vaikea saada ja todella harvinainen.
Mutta olen nähnyt ja muistaisin että tästä oon keskustellut täällä aikaisemmin tästä Janin kanssa
Minäpä selvitin tätä asiaa kalvottamisen pitkänlinjan ammattilaiselta ja voin myöntää olleeni osittain väärässä. Sain kuulla että ns. aurinko allergia on sellainen että sillä saa kalvot auton joka lasiin laillisesti, kunhan vaan on "paperit kunnossa".
Old 02-02-2023, 19:25   #265
MikeDry
BTCF Member

MikeDry's Avatar

Quote:
Originally Posted by jani View Post
Minäpä selvitin tätä asiaa kalvottamisen pitkänlinjan ammattilaiselta ja voin myöntää olleeni osittain väärässä. Sain kuulla että ns. aurinko allergia on sellainen että sillä saa kalvot auton joka lasiin laillisesti, kunhan vaan on "paperit kunnossa".
Hienoa että tuli lisää/tarkennusta tähän hommaa, kun oma muisti on kyllä välillä sellainen pärekoppa ja yritin tuolta facebookin kautta katsella niitä keskusteluja, mutta ei osunut silmää.. Kiitos tästä
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules