| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 5-sarja > 2017 - (G30, G31, F90)

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 19-01-2022, 13:12   #141
N54
Bimmer Fanatic

N54's Avatar

Quote:
Originally Posted by PNM2 View Post
Max eDriven saa myös aina oletuksena päälle. Mä esim teen näin, koska suurin osa ajosta on nurkkapyöritystä pelkällä sähköllä. Sitten reissuissa navia & Auto eDrivea ja joskus bensalla akunlatausta.
Ei onnistu ”vanhoissa” autoissa suoraan tuo MAX e:n laitto oletukseksi. Taisi tulla johonkin -20 malleihin vasta tehtaalta tuo vaihtoehto.
N54 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2022, 13:52   #142
bmw323it
BTCF Member

Quote:
Originally Posted by LongJohn View Post
Samaten tuon ajomoodin jos saisi suoraan Eco Pro Individual asentoon.
Koodaamalla onnistuu.
BMW 316i (e36)
Mini Cooper S (r53)
RAV4
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
bmw323it is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2022, 18:35   #143
ptikkala
Bimmer Enthusiast

Laitatko parametrin mikä muutetaan niin näpäsen itellekkin tuon päälle
ptikkala is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2022, 09:16   #144
LongJohn
Bimmer Fanatic

Quote:
Originally Posted by bmw323it View Post
Täytyy sanoa, että minulla on Auto eDrive vakiona päällä, ja olen erittäin tyytyväinen sen toimintaan. Mielestäni automatiikka toimii loistavasti. En käytä MAX eDrivea koskaan, koska silloin kun automatiikka kokee parhaaksi käynnistää polttomoottorin, niin yleensä se on myös tarpeen, mm. moottoritiellä. MAX eDrive päällä pelkän sähkömoottorin varassa kun tuo auto ei enää moottoritienopeuksissa varsinaisesti hyökkää eteenpäin.

Mielestäni tuon hybridin paras puoli on siinä, että automatiikan voi antaa aina hoitaa koko helahoidon. Auto vie aina perille ihan älyttömän halvalla ja kulkee kuitenkin mukavasti, oli sitten maali 5 tai 500km päässä.

Kyllähän tuo Max eDrive säästää vielä lisää mutta sitä pitää melkein oman harkinnan mukaan käyttää. Eli kun tietää että virta riittää perille. Jos sen akun ajaa urveloon ja polttis sen jälkeen käynnistyy se alkaa latailla bensalla akkua kunnes siellä on se Auto eDriven edellyttämä ~10% varausta ja tämä on kaukana hyvästä hyötysuhteesta.

Mutta jos omasta käytöstä vaikka ajatellaan niin ajelen töihin näilläkin keleillä toiseen suuntaan Max eDrivella motareita myöten 0 kulutuksella ja kotiopäin sitten Auto eDrivella ajellen moottoritien bensalla vaihtaen sitten jonkun matkaa ennen kotia Maxille optimoiden sähkökäytön. +10 asteen kelissä tai lämpimämmässä pääsee sitten jo molempiin suuntiin kokonaan sähköllä. Tuossa tilanteessa motarin ajelu bensalla on taas lisää kulutusta.

Muilta osinhan tuo Auto eDrive toimii kyllä mainiosti ja osaa hyödyntää molempia voimalinjoja hyvin. Pakkaskeleissäkin kulkee sähköavustettuna ajona hyödyntäen molempia voimalinjoja jos kun akusto on liian kylmä pelkkään sähköajoon. Kulutus huitelee 2-3 litran luokassa...
LongJohn is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2022, 09:52   #145
bmw323it
BTCF Member

Quote:
Originally Posted by LongJohn View Post
Kyllähän tuo Max eDrive säästää vielä lisää mutta sitä pitää melkein oman harkinnan mukaan käyttää. Eli kun tietää että virta riittää perille. Jos sen akun ajaa urveloon ja polttis sen jälkeen käynnistyy se alkaa latailla bensalla akkua kunnes siellä on se Auto eDriven edellyttämä ~10% varausta ja tämä on kaukana hyvästä hyötysuhteesta.

Mutta jos omasta käytöstä vaikka ajatellaan niin ajelen töihin näilläkin keleillä toiseen suuntaan Max eDrivella motareita myöten 0 kulutuksella ja kotiopäin sitten Auto eDrivella ajellen moottoritien bensalla vaihtaen sitten jonkun matkaa ennen kotia Maxille optimoiden sähkökäytön. +10 asteen kelissä tai lämpimämmässä pääsee sitten jo molempiin suuntiin kokonaan sähköllä. Tuossa tilanteessa motarin ajelu bensalla on taas lisää kulutusta.

Muilta osinhan tuo Auto eDrive toimii kyllä mainiosti ja osaa hyödyntää molempia voimalinjoja hyvin. Pakkaskeleissäkin kulkee sähköavustettuna ajona hyödyntäen molempia voimalinjoja jos kun akusto on liian kylmä pelkkään sähköajoon. Kulutus huitelee 2-3 litran luokassa...
Minä en kyllä jaksa kikkailla, ja vaimoa taas ei kiinnosta tasan yhtään auton hienoudet kunhan ne toimivat

Tämän keskustelun siivittämänä huvikseni seurasin eilisen työmatkan (20km) kulutusta. Polttomoottori tuli taas apuun moottoritiellä vaikka sitä ei olisi tarvinnutkaan, sähkökin olisi riittänyt perille asti. Perillä ajotietokoneen ilmoittama kulutus oli vähän yli 1l/100km kyseiselle matkalle, eli bensaa kului noin 2 dl. Kustannus oli siis noin 0.30 eur. Itse maksan sen mieluusti siitä ilosta, että kaasupolkimen takaa löytyy tarvittaessa jerkkua, mutta onhan tuossa tietty pieni säästömahdollisuus.

Mutta hei, mikä minä olen sanomaan miten kenenkin pitää autoaan ajaa! Siinähän tämän hybridin hauskuus on, että se antaa mahdollisuudeen joko optimoida kulutustaan tai ajaa helposti automatiikalla, miten kukin haluaa
BMW 316i (e36)
Mini Cooper S (r53)
RAV4
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
bmw323it is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2022, 11:48   #146
LongJohn
Bimmer Fanatic

Quote:
Minä en kyllä jaksa kikkailla, ja vaimoa taas ei kiinnosta tasan yhtään auton hienoudet kunhan ne toimivat

Tämän keskustelun siivittämänä huvikseni seurasin eilisen työmatkan (20km) kulutusta. Polttomoottori tuli taas apuun moottoritiellä vaikka sitä ei olisi tarvinnutkaan, sähkökin olisi riittänyt perille asti. Perillä ajotietokoneen ilmoittama kulutus oli vähän yli 1l/100km kyseiselle matkalle, eli bensaa kului noin 2 dl. Kustannus oli siis noin 0.30 eur. Itse maksan sen mieluusti siitä ilosta, että kaasupolkimen takaa löytyy tarvittaessa jerkkua, mutta onhan tuossa tietty pieni säästömahdollisuus.

Mutta hei, mikä minä olen sanomaan miten kenenkin pitää autoaan ajaa! Siinähän tämän hybridin hauskuus on, että se antaa mahdollisuudeen joko optimoida kulutustaan tai ajaa helposti automatiikalla, miten kukin haluaa

Tämähän näissä. Letkassa liikennevaloissa pääsee sähköllä ja 113hv/240nm riittää aivan hienosti ja äänettömyyttä arvostaa. Vastaavasti isommalla tiellä tuo on sportilla sähköavusteisena yllättävänkin ripeä nimelliseen tehoreserviin verrattuna.

Varsinaiseksi mutkapeliksi en ainakaan noin pappa-alustalla ja OEM 18" rengastuksella sanoisi mutta se on toinen juttu.
Old 20-01-2022, 11:59   #147
lnaukkar
Bimmer Rookie

Quote:
Täytyy sanoa, että minulla on Auto eDrive vakiona päällä, ja olen erittäin tyytyväinen sen toimintaan. Mielestäni automatiikka toimii loistavasti. En käytä MAX eDrivea koskaan, koska silloin kun automatiikka kokee parhaaksi käynnistää polttomoottorin, niin yleensä se on myös tarpeen, mm. moottoritiellä. MAX eDrive päällä pelkän sähkömoottorin varassa kun tuo auto ei enää moottoritienopeuksissa varsinaisesti hyökkää eteenpäin.
Toi 113 hp sähköteho riittää käytännössä 50 km/h asti ja sen jälkeen tällä painolla meno on hyvin tuskaista. Kuskihan siinä kiihtyy, ei se kannata.

exät: F40 118iA M Sport 2020, F11 520dxA 2015
lnaukkar is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2022, 13:06   #148
LongJohn
Bimmer Fanatic

Quote:
Originally Posted by lnaukkar View Post
Toi 113 hp sähköteho riittää käytännössä 50 km/h asti ja sen jälkeen tällä painolla meno on hyvin tuskaista. Kuskihan siinä kiihtyy, ei se kannata.

Random henkilöauton perässä moottoritielle ja tuolla pysyy sähköllä kyydissä ihan sujuvasti. Aika karulla tavalla konkretisoitunut tuo ylenpalttisen suorituskyvyn todellinen tarve tuon kanssa. Ex oli E61 535d 400Hv/850nm trimmissä. Hyvin harvoin sitä tosiasiassa sai hyödynnettyä ja samaan aikaan voimalle mitoitettu alusta ym on sitten taas epämukavia siinä todellisessa muun liikenteen mukana matelussa.
Old 20-01-2022, 14:04   #149
Petteri75
Bimmer Enthusiast

Quote:
Originally Posted by lnaukkar View Post
Omalla kohdalla on tullut ajeltua nyt puolisen vuotta kaikki työ- ja kauppamatkat sähköllä, pidemmät bensaa polttaen. Suurin osa tästä Kehä III:lla 80-100km/h. Se mikä tuossa sähkötehossa on erona on se välittömyys. Lähtee heti kun painaa, ei tarvitse odotella. Kyllä tuo 1.9-tonninen pullalossi aivan tarpeeksi kiihtyy moottoritiellekin nykyliikenteessä ja talvella teholla ei tee mitään kun ei ole pitoa ja/tai näkyvyyttäkään. Perusliikenteessää tuollainen perusvaihtoehto toimii.

Last edited by Petteri75; 21-01-2022 at 01:03.
Petteri75 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2022, 18:01   #150
pyroz
BTCF Member

pyroz's Avatar

Quote:

Siinähän makselet sitten moottoriremontteja kun polttis on aina vaan hetken käynnissä pienellä kuormalla, eikä koskaan lämpene kunnolla käyntilämpötilaan.

- Mikäli tietää sähkön riittävän matkaan, käytä max eDrive
- Mikäli tiedät, että sähkö ei riitä koko matkaan, niin aja keppi sporttiasennossa (ei start/stopia) alkumatka eli kone ja kabiini lämpimäksi. Sitten loppumatka max eDrivelle kun osaat sanoa, että sähkö riittää perille asti.

Vain töpselistä ladattu sähkö on halpaa ja tärkeintä on saada se akku tyhjäksi perille / laturille saavuttaessa.
Saphirschwarz metallic ALPINA B5 E60 '07
pyroz is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules