| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 5-sarja > 1972 - 1988 (E12, E28)

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 25-07-2005, 21:44   #1
Bmw Master
Bimmer Enthusiast

Bmw Master's Avatar

E28 ABS toimintaan?

Autossa Abs mikä ei toimi, mittaristosta puuttuu valon paikka. Voiko sen valon rakentaa jonnekkin muualle, että pääsee kokeilemaan missä anturissa vika?
Bmw Master is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2005, 08:44   #2
kaol
Bimmer Enthusiast

Quote:
Originally Posted by Bmw Master
Autossa Abs mikä ei toimi, mittaristosta puuttuu valon paikka. Voiko sen valon rakentaa jonnekkin muualle, että pääsee kokeilemaan missä anturissa vika?
Käsittääkseni ABS-merkin kuva on toisella puolella sitä muovia, johon on printattu esim. öljyvalo ja jarruvalot. Eli jos tarkasti katsot, niin huomaat varmasti..

"Näin minun autossa"
Old 27-07-2005, 14:40   #3
Bmw Master
Bimmer Enthusiast

Bmw Master's Avatar

Juu juu, mut siinä mittaristossa ei ole polttimolle paikkaa. Vain reikä mihin poltin ei mene, pienempi kuin muut varoitusvalo paikat. Vai tuleeko se abs valo erillisellä johdolla jossa lampunkanta päässä ja tökätään vaan siihen reikään?
Old 28-07-2005, 14:28   #4
Petepetteri
Bimmer Rookie

ABS valo on omalla johdolla. Näin ainakin omassa M535:ssa
Petepetteri is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 20:59   #5
Bmw Master
Bimmer Enthusiast

Bmw Master's Avatar

Joopa joo, kattelin takapyörien systeemejä sisäpuolelta. Se anturi näkyy ja siellä pitäis vissii olla joku hammaskehä, mut siellä on vaan muisto jäljellä. Lähtee hampaat sormella rapsuttamalla irti...
Old 31-07-2005, 19:45   #6
Jukka K
Bimmer Rookie

Kuten sanottiinkin, ABS:n lamppu tulee mittaristoon omilla johdoilla (ei piirilevyssä). Se voi olla piilotettuna mittaritaulun alapuolella olevien johtojen alle, kuten minun E23:sessa. Mittaa yleismittarilla ABS:n anturit (irrota johto liitoksesta). Jos kaikki anturit ovat kunnossa, vain takanavat pitää vaihtaa (kuten minun E23:sessa). ABS alkaa toimimaan ainoastaan, kun kaikilta pyöräantureilta tulee oikea pulssi koko ajan (ajossa). Jos ABS ei toimi sittenkään, vika voi olla releissä (pumpun muovikotelon alla) tai boxissa (hanskalokerossa).

P.S. Katsastuksessa ei huomata/huomauteta noin vanhasta autosta, onko siinä ABS:ää tai ei. Näin ainakin kertoi minulle kats. mies leimalla.
Jukka K is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2005, 00:29   #7
Bmw Master
Bimmer Enthusiast

Bmw Master's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jukka K
Kuten sanottiinkin, ABS:n lamppu tulee mittaristoon omilla johdoilla (ei piirilevyssä). Se voi olla piilotettuna mittaritaulun alapuolella olevien johtojen alle, kuten minun E23:sessa. Mittaa yleismittarilla ABS:n anturit (irrota johto liitoksesta). Jos kaikki anturit ovat kunnossa, vain takanavat pitää vaihtaa (kuten minun E23:sessa). ABS alkaa toimimaan ainoastaan, kun kaikilta pyöräantureilta tulee oikea pulssi koko ajan (ajossa). Jos ABS ei toimi sittenkään, vika voi olla releissä (pumpun muovikotelon alla) tai boxissa (hanskalokerossa).

P.S. Katsastuksessa ei huomata/huomauteta noin vanhasta autosta, onko siinä ABS:ää tai ei. Näin ainakin kertoi minulle kats. mies leimalla.

Mitäs sieltä antureilta pitäisi tulla arvoksi kun mittaa? Mistäs sellaiset uudet takanavat saa ja mitä mahtaa maksaa?
Old 01-08-2005, 16:48   #8
nixu
Bimmer Rookie

Saisko tehtyä/teetettyä uudet hammaskehät, sorvaa entiset pois vetareista ja lämpösovitteella uuvvet kiinni..
Mietin ite henk koht näitä juttuja, mut vika löytyki anturin poikkinaisesta piuhasta...
Old 04-08-2005, 08:13   #9
Jukka K
Bimmer Rookie

Quote:
Originally Posted by Bmw Master
Mitäs sieltä antureilta pitäisi tulla arvoksi kun mittaa? Mistäs sellaiset uudet takanavat saa ja mitä mahtaa maksaa?
Yleismittarilla mitatessa (ja rengasta ilmassa pyöritettäessä) sieltä tulee n. 1 voltin luokkaa olevaa jännitetta (DC). Jos saman mittaa oskilloskoopilla, siinähän näkyy pulssi (muotoa kanttiaalto). Minulla etupään antureilta jännite oli suurempi kuin takapäässä (navat paskana).

Napoja (E23:seen) on saanut tarvikeliikkeistä, mutta ei saa enää. Ostin ne merkkiliikkeestä, hintaa en muista. Uusin samalla jarrukilvet (ruostuneet puhki) ja takapyörän laakerit.
Jukka K is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2005, 09:59   #10
mukko
Bimmer Enthusiast

.........

Save the World, Fuck The Fuel Economy
Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

Last edited by mukko; 30-10-2007 at 21:38.
mukko is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules