| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 3- ja 4-sarja > 2012 - 2018 (F3x, F8x)

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 12-11-2019, 12:39   #21
Jiggi
BTCF Member

Quote:
Originally Posted by kobluna View Post
Niinpäs saakin Ecopron joo defaultiksi. En sitä äkkiseltään muistanut, kun itse en sitä todellakaan haluaisi vakioksi
Itse olin aiemmin samanlainen mutta en tiedä onko ikää tullut lisää vai mikä, mutta nykyään ajelen suurimman osan ajasta ecoprolla. Ajaminen on mukavempaa, liikkeelle lähdöt pehmeämpiä ja auto huilaa kivasti pitkiäkin matkoja valoja lähestyessä tai alamäissä... Toki tarvittaessa käytän myös sport modea, esim jos heti valoista lähdön jälkeen tarvitsee vaihtaa kaistaa, tai jos joutuu ohittamaan tiellä missä näkyvyys on rajoittunut suuren osaa ajasta, tms.

Quote:
Kameroita on siis kahta tyyppiä. Moduulien nimet ovat FLA ja KAFAS. Helpoiten nämä tunnistaa katsomalla autoa ulkoa päin edestä. FLA on taustapeilin alla oleva yksinkertaisempi kamera ja KAFAS on kamera peilin ympärillä. Olin ilmeisesti väärässä lukumäärässä, F30:ssa taitaakin olla vain yksi kamera.
Kameroiden erot ulkoisesti: https://f30.bimmerpost.com/forums/sh...94&postcount=9
FLA kameralla, joka itselläkin on, onnistuu vain pitkien valojen ohjaus ja varjostustoiminnon käyttö. KAFAS mahdollistaa sitten liikennemerkkien tunnistuksen, peräänajovaroituksen, adaptiivisen vakkarin, jne.
Olen melko varma että mun autossa on KAFAS. tuulilasissa on peilin kohdalla tuo lämmitetty kolmioikkuna, plus kaikki muut härpättimet löytyy paitsi merkkien luku. Ei pysty juuri nyt tarkistamaan kun parempi puolisko meni autolla töihin.
Old 12-11-2019, 14:39   #22
kobluna
Bimmer Rookie

Quote:
Originally Posted by vekkuli View Post
Kafasilla ei saa adaptiivista vakkaria.
Myös kaistallapysymisen varoittimen saa kafasilla.
Ei saa joo adaptiivista vakkaria pelkästään kafasilla, vaan se vaatii myös tutkan. Mutta käsittääkseni myös kamerakuvaa käytetään sen ohjauksessa, jotta vältetään turhat jarrutukset. Pelkissä tutkaan perustuvissa autoissa vakkari saattaa jarrutella viereisellä kaistalla hitaampien ajavien takia.

Quote:
Originally Posted by Jiggi View Post
Itse olin aiemmin samanlainen mutta en tiedä onko ikää tullut lisää vai mikä, mutta nykyään ajelen suurimman osan ajasta ecoprolla. Ajaminen on mukavempaa, liikkeelle lähdöt pehmeämpiä ja auto huilaa kivasti pitkiäkin matkoja valoja lähestyessä tai alamäissä... Toki tarvittaessa käytän myös sport modea, esim jos heti valoista lähdön jälkeen tarvitsee vaihtaa kaistaa, tai jos joutuu ohittamaan tiellä missä näkyvyys on rajoittunut suuren osaa ajasta, tms.

Olen melko varma että mun autossa on KAFAS. tuulilasissa on peilin kohdalla tuo lämmitetty kolmioikkuna, plus kaikki muut härpättimet löytyy paitsi merkkien luku. Ei pysty juuri nyt tarkistamaan kun parempi puolisko meni autolla töihin.
Käytin minäkin ecomoodia kun piti ajaa uudet nastarenkaat sisään. Sen avulla tuli vältettyä rajuja kiihdytyksiä ja jarrutuksia, kun auto valittaa niistä heti. Sain minä tauluun täydet viisi tähteä sekä ennakoinnista että kiihdyttämisestä En silti halua ecomoodia vakioksi, kun sillä ei tunnu auto kiihtyvän riittävästi esim. motarin rampilla. Kai se on vähän tottumiskysymys.

Niin ja ennenkuin liikaa innostut liikennemerkkien luvusta, niin sen koodaaminen päälle ei riitä, vaan se vaatii myös FSC koodin ostamista. Sen osto voi olla hankalaa, mutta siitä minulla ei ole kokemusta.

Last edited by kobluna; 12-11-2019 at 14:41.
kobluna is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2019, 19:44   #23
vekkuli
Bimmer Enthusiast

vekkuli's Avatar

Quote:
Ei saa joo adaptiivista vakkaria pelkästään kafasilla, vaan se vaatii myös tutkan. Mutta käsittääkseni myös kamerakuvaa käytetään sen ohjauksessa, jotta vältetään turhat jarrutukset. Pelkissä tutkaan perustuvissa autoissa vakkari saattaa jarrutella viereisellä kaistalla hitaampien ajavien takia.

No ei kyllä käytetä. Tutkan avulla mennään, hyvin toimii jo E-sarjassa eikä jarruttele viereisellä kaistalla ajavista, jos vain tutka oikein säädetty.
Old 12-11-2019, 20:49   #24
zakspeed
BTCF Member

zakspeed's Avatar

Quote:
Originally Posted by vekkuli View Post
No ei kyllä käytetä. Tutkan avulla mennään, hyvin toimii jo E-sarjassa eikä jarruttele viereisellä kaistalla ajavista, jos vain tutka oikein säädetty.
F30 käyttää kafasta ja tutkaa ACC vakkarin toiminnan aikana. Tutka tutkaa pidemmälle ja kafas katsoo kohteen tarkemman sijainnin ja havaitsee myös paikoillaan olevat kohteet.

On myös täysin kafas pohjaisia ACC vakkareita muttei F30 malleissa.
Old 12-11-2019, 22:53   #25
vekkuli
Bimmer Enthusiast

vekkuli's Avatar

Quote:
Originally Posted by zakspeed View Post
F30 käyttää kafasta ja tutkaa ACC vakkarin toiminnan aikana. Tutka tutkaa pidemmälle ja kafas katsoo kohteen tarkemman sijainnin ja havaitsee myös paikoillaan olevat kohteet.

On myös täysin kafas pohjaisia ACC vakkareita muttei F30 malleissa.
Löytyykö tähän kättä pidenpää? Itse en ainakaan pikavilkaisulta löytänyt TIS:stä.
Old 13-11-2019, 12:50   #26
Jallujee
Newbiemmer

Navin päivitys

Hoi,

En löytänyt äkikseltään juttelua noista F30, aika perus navin karttapäivittelyistä, joten...

Onko tuo homma itse tehtävissä suht järkevästi hirveemmin kikkailematta,
vai pitääkö tyytyä n. 35€n muistitikkuun ja siihen yli 100€n koodiin, jolla saat muistitkkua toimivaksi?
Jallujee is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2019, 16:28   #27
TJK
Bimmer Rookie

TJK's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jallujee View Post
Hoi,

En löytänyt äkikseltään juttelua noista F30, aika perus navin karttapäivittelyistä, joten...

Onko tuo homma itse tehtävissä suht järkevästi hirveemmin kikkailematta,
vai pitääkö tyytyä n. 35€n muistitikkuun ja siihen yli 100€n koodiin, jolla saat muistitkkua toimivaksi?
http://www.bimmermap.com/

Tuolta olen ainakin kaks kertaa ostanut uudet kartat edelliseen vm13 F31:seen. Nykyiseen tuli uudet kartat ihan bemarilta ja olisko maksanu 70€ / vuosi tjsp. ja saa latailla uudet vaikka joka päivä.
Old 14-11-2019, 10:32   #28
Jallujee
Newbiemmer

Hyvähyvä. Tuo hinta ei vaikuta pahalta - pitänee kokeilla tuolta noita päivityksiä...
Jallujee is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2019, 12:53   #29
amisqo
BTCF Member

amisqo's Avatar

Quote:
Originally Posted by amisqo View Post
Mitä vaatii vanteelta, että sinne saa ton TPMS paineanturin? Kun oon lueskellu, et kaikkiin vanteisiin ei välttämättä sitä saisi laitettua niin miksi ei? Vaatiiko isomman venttiilireijän tms?
Tai onko olemassa jtn sovitustsydeemiä? Vanteina ois lemmarit.

Toimisko esim tämmöset? https://www.tpms.com/BBS_wheel_TPMS_...4_p/bbsrdv.htm

Kun ilmeisesti se nyt on vaan reijän koosta kiinni, et se TPMS anturissa oleva venttiilirunko mikälie on liian paksukainen tohon lemmariin...
ja voiko hommata tarvike anturit vai pitääkö olla orgineeliä?
Oliko kellään infoa edes tuohon käykö tarvike anturit vai pitääkö olla orkkista?
Ja miten uudet anturit saadaan toimimaan? Vaatiiko koodausta vai kumin sisään vaan ja ajoa?
amisqo is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2019, 13:42   #30
vekkuli
Bimmer Enthusiast

vekkuli's Avatar

Quote:
Originally Posted by amisqo View Post
Oliko kellään infoa edes tuohon käykö tarvike anturit vai pitääkö olla orkkista?
Ja miten uudet anturit saadaan toimimaan? Vaatiiko koodausta vai kumin sisään vaan ja ajoa?

Käy tarvikkeetkin. Ei vaadi koodausta, resetoit vaan idrivestä ja kovaa ajoa.
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules