| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 7-sarja > 1995 - 2001 (E38)

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 15-08-2012, 14:49   #1
jos32
Newbiemmer

Question Kysymyksiä ja vastauksia aiheesta kysymyksiä ja vastauksia

Mää ole kauhia hämmästyny!

Kategorian E38 alla on kaksi erillistä topicia (viestiketjua) aiheesta "kysymyksiä ja vastauksia" Niissä on yhteensä reilusti yli 4000 postausta. Onneksi ne kuitenkin liittyvät jollakin tavalla aiheeseen E38.

Ihmettelen kovasti, eikö todellakaan kysymyksiä voi mitenkään otsikoida yhtään järkevämmin, eli rajata oman kysymyksensä aihetta paremmin? Noiden kahden kaatopaikkaketjun lisäksi on olemassa joukko kysymyksiä, jotka on osattu nimetä tarkemmin ja otsikossa kerrotaan edes vähän, mistä on kysymys.

Nyt vastauksia löytääkseen pitää kahlata nuo kaksi kaatopaikkaa läpi, yrittää löytää oikeat hakusanat ja kahlata sen jälkeen ketju läpi jotta löytää vastaukset. Ja sen lisäksi vielä kahlata nuo muut viestiketjut läpi.

Tuollaiset kaatopaikkaketjut alentavat merkittävästi hyvän foorumin käytettävyyttä. Ja lisäksi se johtaa samojen asioiden pyörittelyyn uudelleen, jos/kun kysyjä ei löydä hakemaansa vastausta.
jos32 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 15:05   #2
mixxis
Bimmer Enthusiast

mixxis's Avatar

Voin todeta että Kyllä, tavaraa on paljon ( viimeisen parin viikon aikana luin läpi molemmat kysy&vastaa -ketjut...)
ja samat asiat toistetaan moneen kertaan. Jopa niin että sama "ihminen" kysyy samaa asiaa uudelleen vuoden päästä ja saa uudelleen myös vastauksen

Ei se hakeminen nyt kuitenkaan mahdotonta ole, valitset hakuruudussa "show posts" niin näet ne postaukset joissa hakusanoja käytetään. Näin ei tarvitse selata koko ketjua läpi...

Kun asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä (tai kirjoitetaan vaikkapa puhekielellä) niin hakusanojakin täytyy osata puljata. Vanha kunnon asteriski sanojen loppu/alkuosan tilalle kuin good old DOS-aikoina.
Mutta jos vastaus kysyttyyn kysymykseen onkin annettu vain linkkinä toiselle sivulle / sivustolle, eipä sitä searchilla löydä.

Mutta joo, ihan oikeesti sitä tekstiä on tarjolla enemmän kuin tarviis, varsinkin kun useille "aiheille" on jo avattu omia topikkeja (niitäkin saattaa olla 10 kpl / aihe tai ongelma) ja silti niitä puidaan tuolla "kysymyksiä ja vastauksia" -ketjuissa.

Parannusehdotukseni? Liian pitkä kirjoittaa näin hektisenä iltapäivänä töissä

PS. eikös tuo vanhempi 4000+ viestiä sisältävä ketju lyötykin jo lukkoon.

e. kyllähän se on.

[ Focus stw ]
[ A6 C7 3.0tdi Q ]

mixxis is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 20:01   #3
jos32
Newbiemmer

clip-clip
Quote:
Originally Posted by mixxis View Post
Mutta jos vastaus kysyttyyn kysymykseen onkin annettu vain linkkinä toiselle sivulle / sivustolle, eipä sitä searchilla löydä.
clip-clip

Kyllä minä näiden hakujen kanssa pärjään. Ja osaan varmassti käyttää kaikkia keinoja vastauksen löytämiseksi.

Mutta tuossa vastauksessasi osuit juuri asian ytimeen. Jos 400 sivun topicissa kysymys on sivulla 27 (esimerkki) ja siihen vastataan tai viitataan sivulla 72, niin siinäpä sitten vain käyt koko aineistoa läpi kun niitä avainsanoja ei juuri siitä olennaisesta vastausviestistä löydy. Ja vielä kun asian käsittelyä on jatkettu sivulla 127.

Edelleen olen sen kannalla, että tuollaiset kaatopaikkaketjut kannattaa lopettaa ja kysyjä laittaa vaikka useamman kysymyksen, jos on useita mieltä paiavia asioita. Silloin ketjun pituus pysyy kohtuullisena ja löytämiseen (ei hakemiseen) voi käyttää hyviä työkaluja, joita tältäkin foorumilta löytyy.

Siis nythän olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa kategorian E38 alla on yksi ketju, joka käsittelee kaikkea mahdollista. Ei siinä ole minkäänlaista järkeä.

Muuten olen sitä mieltä, että täältä löytyy hirmuinen määrä osaavia ja taitavia ihmisiä, jotka ymmärtävät vielä autoistakin. Ja vieläpä haluavat auttaa muitakin ihmisiä, sitä arvostan todella paljon.
jos32 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 20:17   #4
Haju69
Moderator

Haju69's Avatar

Minun mielestäni nuo kysymyksiä ja vastauksia mallisarjoittain toimii erittäin hyvin. Luen niitä paljon sitä mukaa kun uutta kysymystä ja vastausta tulee niin siinä sitä samalla oppii uusia asioita vaikkei itse olisi kysynytkään. Myöskin itse yleensä saanut melko nopeasti vastauksia jos jotain kysynyt ko. topikeissa. En missään nimessä kannata niiden poistoa. Harvemmin enää tulee mieleenkään aloittaa uusi keskustelu jostain pienimuotoisesta asiasta esim. "E38 kenottaa vinossa, onko mulla jousi poikki vai rupeanko laihdutuskuurille?" Tai vastaavaa..
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Haju69 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 20:30   #5
mixxis
Bimmer Enthusiast

mixxis's Avatar

Quote:
Originally Posted by jos32 View Post
Edelleen olen sen kannalla, että tuollaiset kaatopaikkaketjut kannattaa lopettaa ja kysyjä laittaa vaikka useamman kysymyksen, jos on useita mieltä paiavia asioita. Silloin ketjun pituus pysyy kohtuullisena ja löytämiseen (ei hakemiseen) voi käyttää hyviä työkaluja, joita tältäkin foorumilta löytyy.

Siis nythän olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa kategorian E38 alla on yksi ketju, joka käsittelee kaikkea mahdollista. Ei siinä ole minkäänlaista järkeä.
ne vaan tahtoo kuolla nuo yhden kysymyksen topicit sen jälkeen kun niihin vastaus on saatu, tai oltu saamatta ja vika korjaantunut itsestään Ja jos ratkaisua ei ole kerrottu koko yleisön luettavaksi, niin kovin hyödytön hakutulos siitä tulee.

Ja seuraavan kerran kun jollain on samanlaista asiaa, tulee taas yksi yhden päivän topikki samasta aiheesta.

Quote:
Originally Posted by Haju69 View Post
Luen niitä paljon sitä mukaa kun uutta kysymystä ja vastausta tulee niin siinä sitä samalla oppii uusia asioita vaikkei itse olisi kysynytkään.
Näinhän se toimiikin parhaiten; aktiivisesti seuraamalla.
Sitä vaan ei tule aina seurattua sellaisia keskusteluja joihin itsellä ei ole mitään annettavaa eikä tarvetta saada tietoa aiheesta ...
Nyt kun tuon pirunkoneen itsekin hommasi niin jopas alkoi kiinnostamaan

Samaa mieltä siitä ettei niistä ketjuista eroon tarvitse päästä.

[ Focus stw ]
[ A6 C7 3.0tdi Q ]

mixxis is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 20:48   #6
Ramzez
Bimmer Enthusiast

Ramzez's Avatar

Oikeastaan ainoa ratkaisu tähän tiedon paljouteen ja hajanaisuuteen on se, että porukka jaksaisi kirjoittaa enemmän ohjeita faqiin. Jos edes yleisimmät kysymykset ja vastaukset olisivat tuolla, niin veikkaisin, että samoja asioita ei tarvitsi käydä moneen kertaan läpi.

Ymmärrän kyllä molempien osapuolien närkästyksen noiden Q & A threadien suhteen. Ne jotka seuraavat kyseisiä threadeja säännöllisesti, tulevat todennäköisesti lukemaan samoja kysymyksiä ja vastauksia moneen kertaan, mutta jos threadiin eksyy joku toinen, joka ei seuraa kirjoittelua säännöllisesti, eikä onnistu helposti löytämään vastausta haulla, tulee houkutus kysyä asiaa uudelleen.

Haku toimii tasan niin pitkään, kun osaa etsiä oikeilla sanoilla ja onnistuu metsästämään myös ne vastaukset ongelmiin kymmenien viestien seasta. Tämän vuoksi jos näitä yleisimpiä asioita koottaisiin tuonne faq-osioon, niin tyypillisimmistä aiheista päästäisiin eroon ja nuo tusinatopikit jäisivät keskusteluareenoiksi, joissa keskusteltaisiin lähinnä sellaisista ongelmista, jotka eivät vaivaa foorumilaisia päivittäin.
Ramzez is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2014, 23:51   #7
transporter1
Newbiemmer

Quote:
Originally Posted by jos32 View Post
Mää ole kauhia hämmästyny!

Kategorian E38 alla on kaksi erillistä topicia (viestiketjua) aiheesta "kysymyksiä ja vastauksia" Niissä on yhteensä reilusti yli 4000 postausta. Onneksi ne kuitenkin liittyvät jollakin tavalla aiheeseen E38.

Ihmettelen kovasti, eikö todellakaan kysymyksiä voi mitenkään otsikoida yhtään järkevämmin, eli rajata oman kysymyksensä aihetta paremmin? Noiden kahden kaatopaikkaketjun lisäksi on olemassa joukko kysymyksiä, jotka on osattu nimetä tarkemmin ja otsikossa kerrotaan edes vähän, mistä on kysymys.

Nyt vastauksia löytääkseen pitää kahlata nuo kaksi kaatopaikkaa läpi, yrittää löytää oikeat hakusanat ja kahlata sen jälkeen ketju läpi jotta löytää vastaukset. Ja sen lisäksi vielä kahlata nuo muut viestiketjut läpi.

Tuollaiset kaatopaikkaketjut alentavat merkittävästi hyvän foorumin käytettävyyttä. Ja lisäksi se johtaa samojen asioiden pyörittelyyn uudelleen, jos/kun kysyjä ei löydä hakemaansa vastausta.
Olen aivan samaa mieltä. Jos on 400 vastausta ja haluais lisätä jotain ni vaikeeks menee...
transporter1 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2014, 19:04   #8
powder
Bimmer Rookie

powder's Avatar

En tiedä kuulunko vähemmistöön mutta mä en edes jaksa koskaan avata E38 kaatopaikka topikkia. Juurikin sen takia että keskustelu painottuu 90% sellaisiin vikoihin tai yleisiin höpinöihin jotka eivät kiinnosta. Sen sijaan avaan kyllä E38 osion ja katson aiheotsikoista onko niissä mitään kiinnostavaa.

Kaatopaikkatopikin olemassaolo ei millään lailla mua häiritse mutta jos siitä halutaan eroon tai sen käyttöä huomattavasti rajata niin se vaatii modeilta törkeesti työtä että samasta aiheesta olevat topikit poistetaan, sekä käyttäjiltä aina haku-toiminnon käyttöä ennen uuden ketjun avaamista.
powder is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2014, 17:05   #9
Saarikoski
R.I.P.

Saarikoski's Avatar

Itte taas oon nyt pari iltaa tuota "kaatopaikkaa" lueskellut ja kohta kolmas topicci jo kahlattu läpi. Kaikenkaikkiaan oon oppinu tosi paljo tuosta e38 koppasesta ja myös tuo "roska" sivuaa aihetta niin läheltä että näen senkin lukemisen tarpeellisena kokokaiskuvan kannalta.

Itte oon alusta asti copypastettanu muistivihkoon kaikki omasta mielestä tärkeät tipsit ja onhan noita kertyny jo hyvästi. Täältä löydän sitten hyvin suurella todennäköisyydellä kaiken oleellisen hyvikin nopsaa, koska kaikkia asennusohjeita, viskositeetteja, yms en ulkoa kuitenkaan muista.

Voisin tietysti tuon oman "vihkosen" tännekin laittaa jos jaksan siistiä sen paremmin luettavaan muotoon.

Kaikenkaikkiaan tämä foorumi on ainakin itselle ollu kullanarvoinen tiedonlähde ja pakko myöntää, että monta kertaa olisin ollut pahassa kusessa ilman foorumia ja tuon "roskan" lukeminen on pieni hinta suhteessa saavutettuun hyötyyn.

Last edited by Saarikoski; 02-12-2014 at 17:09.
Saarikoski is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2014, 18:49   #10
Roisto
BTCF Member

Roisto's Avatar

Quote:
Originally Posted by Haju69 View Post
Minun mielestäni nuo kysymyksiä ja vastauksia mallisarjoittain toimii erittäin hyvin. Luen niitä paljon sitä mukaa kun uutta kysymystä ja vastausta tulee niin siinä sitä samalla oppii uusia asioita vaikkei itse olisi kysynytkään. Myöskin itse yleensä saanut melko nopeasti vastauksia jos jotain kysynyt ko. topikeissa. En missään nimessä kannata niiden poistoa. Harvemmin enää tulee mieleenkään aloittaa uusi keskustelu jostain pienimuotoisesta asiasta esim. "E38 kenottaa vinossa, onko mulla jousi poikki vai rupeanko laihdutuskuurille?" Tai vastaavaa..
+1

Exx kysymyksiä ja vastauksia, ei poistoon pliis. Jos joskus on tuntunu että foorumin haulla ei löydy niin oon pistäny googleen site:btcf.fi hakusana.
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules