| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Yleinen autoilu- ja tekniikkakeskustelu > Tekniikka > Moottorit, voimansiirto

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 02-12-2019, 19:18   #201
HTK12
BTCF Member

Quote:
Originally Posted by jluoma View Post
Moottorinlämmitin on käytössä ja se toki auttaa käynnistymiseen. Nyt on ehkä 10% 98:ia seassa, pitää vielä vahvistaa seosta kunhan saa tehtyä tilaa. Ei kertaakaan ole jäänyt ajamatta siksi ettei käynnisty, mutta lämmittämättä pelkällä e85:llä sai tosiaan yrittää useita kertoja ennenkuin sai siirrettyä niin että roikka ylettää. Toki vanhassa autossa voi olla etanoliin liittymättömiäkin ongelmia. Uuden akun ehkä joutuu tänä talvena hankkimaan jne.

320i:ssä on samat suuttimet kuin 325i:ssä, joten tarvittava reservi pitäisi olla, mutta ilmeisesti 330i:n suuttimetkin kävisi jos siitä jotain hyötyä.
Eikö viisaampaa olisi vaan säätää se vakio ecu? Ei tarvitsisi läträtä seoksilla.

Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E ja F sarjaan.
Etänä koodaukset F-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
HTK12 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2019, 20:14   #202
jluoma
Bimmer Fanatic

Quote:
Originally Posted by HTK12 View Post
Eikö viisaampaa olisi vaan säätää se vakio ecu? Ei tarvitsisi läträtä seoksilla.
Ehkä, mutta voiko sen säätää niin, että toimii myös bensalla? E85:sen saatavuus ei vakuuta vielä niin että laskisin yhden kortin varaan.

118d e87 -05, 320i e46 Touring -04 M-Sport

Ex. 316i e46 Sedan -00

Last edited by jluoma; 02-12-2019 at 20:31.
jluoma is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2019, 19:56   #203
HTK12
BTCF Member

Quote:
Ehkä, mutta voiko sen säätää niin, että toimii myös bensalla? E85:sen saatavuus ei vakuuta vielä niin että laskisin yhden kortin varaan.
Tuskin tulee kunnolla toimimaan pelkällä bensalla kun on kylmät kelit. Kylmäkäynnistyskartat niin erilaiset, että pelkällä bensalla voi sitten olla hankala saada käyntiin. Ajossa lambda säätö osaa säätää seokset kohdalleen ihan riittävän hyvin tilapäiseen ajoon. Vaatii toki rajojen muutokset softaan, ettei ala herjaamaan.

Tosin eipä se nyt toimi ilmeisesti myöskään pelkästään E85:lla sillä flexfuel purkilla. Kyllähän noita E85 asemia jo melko hyvin on ja yhdellä tankilla pääsee sen 400-600km, niin ei sitä nyt ihan heti tarvitse olla tankkaamassa. Vakio ecun säätämisessä se hyvä puoli, että sinne voi halutessaan laittaa sen vakiosoftan takaisin, jolloin toimii normaalisti taas bensalla. Fläshääminen onnistuu OBD-portista ja homma hoituu parissa minuutissa.

Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E ja F sarjaan.
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Old 03-12-2019, 21:42   #204
jluoma
Bimmer Fanatic

Vähemmän oli mitään ongelmaa silloin kun oli M43 ja ebaysta löydetty halpis boksi. Silloin kyllä piti itse napilla valita ohjelma polttoaineen mukaan. Noh mutta kun piti saada 6-sylinteriä ja sitten yrittää säästää kuluissa niin ne ajatukset vähän sotii toisiaan vastaan.

Ex. 316i e46 Sedan -00
Old 04-12-2019, 02:44   #205
HTK12
BTCF Member

Quote:
Vähemmän oli mitään ongelmaa silloin kun oli M43 ja ebaysta löydetty halpis boksi. Silloin kyllä piti itse napilla valita ohjelma polttoaineen mukaan. Noh mutta kun piti saada 6-sylinteriä ja sitten yrittää säästää kuluissa niin ne ajatukset vähän sotii toisiaan vastaan.
Itse laittaisin vaan etanolisoftan sisään vakio ecuun, vaihtaa sitten bensa softan tarvittaessa takaisin. Nopea fläshätä tarvittaessa. Nuo eflexfuel purkin tapaiset, ei mielestäni ole mikään paras ratkaisu, kun niitä ei voi itse käsittääkseni säätää mitenkään. Tuollainen purkki, jossa itse säädetään voisi kanssa olla toimvia vaihtoehto, jos siinä voisi myös käynnistys rikastukset jotenkin itse säätää. 350€ ei mielestäni ole mikään halpa hinta tuollaisesta eflexfuel:sta, jota ei voi itse mitenkään säätää.

Old 04-12-2019, 10:29   #206
Urpo_rotta
BTCF Member

Quote:
Itse laittaisin vaan etanolisoftan sisään vakio ecuun, vaihtaa sitten bensa softan tarvittaessa takaisin. Nopea fläshätä tarvittaessa. Nuo eflexfuel purkin tapaiset, ei mielestäni ole mikään paras ratkaisu, kun niitä ei voi itse käsittääkseni säätää mitenkään. Tuollainen purkki, jossa itse säädetään voisi kanssa olla toimvia vaihtoehto, jos siinä voisi myös käynnistys rikastukset jotenkin itse säätää. 350€ ei mielestäni ole mikään halpa hinta tuollaisesta eflexfuel:sta, jota ei voi itse mitenkään säätää.

Kaupallisessa tuotteessa yleensä on tietyt asiat miten se kannattaa tehdä. Jos itse olisin tekemässä kaupallista tuotetta, sen toiminta voisi hyvinkin olla eflexfuel laitteen kaltainen. Nykypäivän sana: helppous. Sillä tehdään rahaa.

N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Urpo_rotta is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2019, 01:50   #207
HTK12
BTCF Member

Quote:
Originally Posted by Urpo_rotta View Post
Kaupallisessa tuotteessa yleensä on tietyt asiat miten se kannattaa tehdä. Jos itse olisin tekemässä kaupallista tuotetta, sen toiminta voisi hyvinkin olla eflexfuel laitteen kaltainen. Nykypäivän sana: helppous. Sillä tehdään rahaa.
Toki kaupallinen tuote kannattaa tehdä mahdollisimman universaaliksi, että saman voi myydä mahdollisimman monelle. Kuluttajan ei välttämättä tälläistä kannata ostaa, kun se ei usein toimi omassa käytössä parhaalla mahdollisella tavalla. Itsellä ei ainakaan kovin pitkään autossa viipyisi purkki, jos jo +5c joutuu monta kertaa starttaamaan, että saa käyntiin (tämä on mielestäni sen helpon vastakohta, kun joka aamu joudut sahaamaan käyntiin). Säästö on kuitenkin niin pieni ja tuo purkki kuitenkin maksaa ~350€+asennus. Jos taas haluaa harrastaa, niin sitten ei tuollainen paljon innosta, kun siinä ei ole mitään säädettävää.

Old 05-12-2019, 10:58   #208
jluoma
Bimmer Fanatic

Quote:
Toki kaupallinen tuote kannattaa tehdä mahdollisimman universaaliksi, että saman voi myydä mahdollisimman monelle. Kuluttajan ei välttämättä tälläistä kannata ostaa, kun se ei usein toimi omassa käytössä parhaalla mahdollisella tavalla. Itsellä ei ainakaan kovin pitkään autossa viipyisi purkki, jos jo +5c joutuu monta kertaa starttaamaan, että saa käyntiin (tämä on mielestäni sen helpon vastakohta, kun joka aamu joudut sahaamaan käyntiin). Säästö on kuitenkin niin pieni ja tuo purkki kuitenkin maksaa ~350€+asennus. Jos taas haluaa harrastaa, niin sitten ei tuollainen paljon innosta, kun siinä ei ole mitään säädettävää.
Niinno, ehken täysin tyytyväinen laitteen ominaisuuksiin, mutta lähes 100km tulee työmatkaa päivässä ja etanolikäyttöisyyteen on sijoitettu rahaa, niin nyt sitä pitäisi käyttää saadakseen säästöä takaisinpäin. Sähkölämmitys on käytettävissä apuna niin kotona kuin työpaikallakin. Kun tankkaa aina kun on puolillaan, vuorotellen bensaa ja e85 niin hyvin toimii, mutta tietysti säästöä syntyy vähemmän kuin kesäkaudella.

Ehkä pitkällä aikavälillä voisi kiinnostaa jokin muu ratkaisu, jolloin eflexfuel:in voi heivata kiertoon. Ehkä jopa diesel, mutta sylinterien määrää en aio ainakaan vähentää vaikka auto vaihtuisikin.

Ex. 316i e46 Sedan -00

Last edited by jluoma; 05-12-2019 at 11:01.
Old 06-12-2019, 21:39   #209
gedu
Bimmer Rookie

Niin siis tuo Sipilän jonkun kaverin boksihan haistelee vain ja ainoastaan etanolipitoisuutta polttoaineessa ja nuuskii jopa koneen lämpöjä. Suurin ongelmahan sillä on se, että se ei vain vakiosuuttimilla saa syötettyä riittävästi E85 pyttyy, että sen voisi sytyttää sillä bensaosamäärällä, kun etanoli ei suostu haihtumaan riittävästi kylmäkäynnistyksessa. Pelkkä polttoaineen määrän lisääminen ei siis auta, vaan pitää puuttua myös sytkäennakkoon, ja sitä tuo Eflexihän ei osaa.

Se kylmäkäyntikartta E85 kanssa on sellainen, että se on kärsimystä koneelle, kun etanolia valuu pitkin pytyn seiniä, ja siittä sitten öljyn sekaan. E85 kampe ei sovellu pätkäajoon kylmässä kovinkaan pitkään, öljyn lämmön pitäisi nousta yli 79 asteen jokaisella ajokerralla, että se kylmäkäynnistyksessä renkaiden öljykiertoon raapima etanoli haihtuisi pois öljykierrosta. Mitä enemmän etanolia öljyn seassa, sitä enempi myös vettä siellä emulsiossa

Itse jos tuon Eflexfuelin jos asentaa, niin rahaahan saa takaisinkin sen 200€ kun käy muutostamassa auton uudelle polttoaineelle.

-01 E39 540iA touring
Ex -94 E34 540iA touring

Last edited by gedu; 06-12-2019 at 21:47.
gedu is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2019, 23:51   #210
jluoma
Bimmer Fanatic

Quote:
Originally Posted by gedu View Post

Itse jos tuon Eflexfuelin jos asentaa, niin rahaahan saa takaisinkin sen 200€ kun käy muutostamassa auton uudelle polttoaineelle.
Se raha on haettu ja saatu, mutta kulujakin on ollut, kaksi halpaa bensapumppua ja yksi (viimeisin) laatu vehje. Yksi starttimoottori.. sehän oli todella vaikea tuoda kotiin kun polttoaineen painetta puuttuu.. olihan se 200tkm ajettu jo kuitenkin. JOS kaiken työn olisi joutunut teettämään jossain korjaamossa niin eihän mulla olis varaa tähän leikkiin ollenkaan.

Ex. 316i e46 Sedan -00
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules