| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 5-sarja > 2010 - 2016 (F10, F11, F07)

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 18-07-2020, 10:58   #1
Kahimooni
Bimmer Rookie

F11 perä pomppii ajossa

Soratien kuopissa lyö myös pohjaan ikävästi ajoittain. Ilmajouset on uusittu joku vuosi takaperin. Kompuran käytin irti, purin ja putsasin sekä kuivasin silicarakeet uunissa. Kompuran sulake on ehjä.

Mielestäni kompura ei ole hyrähtänyt käyntiin kertaakaan talven jälkeen (perä oli pakkasilla vajunut remontinkin jälkeen). Nyt tuntuu että perä on kuitenkin ihan oikeassa tasossa eikä ole kuukausiin vajunut.

Huoltoliike luki vikakoodit toisen remontin yhteydessä mutta ei ainakaan maininnut ongelmasta.

Onko kompuralla joku rele joka voisi olla rikki e-sarjalaisten tapaan? Mun yksilö on tuotannon alkupäästä 11/2010 525 M-sport.

-K
Kahimooni is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2020, 11:02   #2
VilleP
Bimmer Fanatic

Iskarit finaalissa?
Old 18-07-2020, 11:38   #3
fraatti
Bimmer Enthusiast

Quote:
Originally Posted by VilleP View Post
Iskarit finaalissa?
Eioä tuohon muuta vaihtoehtoa oikein jää kun vaihtoehtona on ilmapussi tai iskari. Ja jos korkeus on ok niin jäljelle jää iskari. Pohjaanlyöntikumi voi olla myös murusina.

Tuossa kuva moisesta
https://www.btcf.fi/forum/showthread...20#post4094820
Old 18-07-2020, 13:04   #4
Kahimooni
Bimmer Rookie

Kiitos! Fraattilla on aina joku mukava neuvo Tämähän on mulla takatuupparimallia.

Voiko asian jotenkin todentaa?

Se on sitten muutettava monttuun vähäksi aikaa. Miten vaihto onnistuu? Muihin autoihin olen vaihdellut kyllä itse.

Hankintapaikka? Aeromotors? Samalla täytynee hankkia jarruosat ja talvirenkaatkin.

-K

Last edited by Kahimooni; 18-07-2020 at 13:07.
Old 18-07-2020, 13:30   #5
fraatti
Bimmer Enthusiast

Quote:
Originally Posted by Kahimooni View Post
Kiitos! Fraattilla on aina joku mukava neuvo Tämähän on mulla takatuupparimallia.

Voiko asian jotenkin todentaa?

Se on sitten muutettava monttuun vähäksi aikaa. Miten vaihto onnistuu? Muihin autoihin olen vaihdellut kyllä itse.

Hankintapaikka? Aeromotors? Samalla täytynee hankkia jarruosat ja talvirenkaatkin.

-K
Pohjaanlyöntikumin kunnon näkee kun nostaa autoa ylöspäin. Melkein kaikista nuo on riekaleina ellei ole vaihdettu. Takaiskareiden kuntoa saattaa olla hankala todentaa ellei ota irti tai öljyt ole tulleet pihalle. Muistaakseni nuo on ~70€ tms kipale.

Iskari irtoaa helposti ulkokautta kun ottaa vain renkaan irti. Kolme pulttia ylhäällä ja yksi alhaalla. Tosin sitä ennen tyhjäsin koneella ilmapussin. Muutenhan se painaa kynkkää alaspäin heti kun iskari irtoaa. Tosin saattaa onnistua myös niin että toisella tunkilla nostaa helmasta auton ilmaan ja toisella tukee kynkkää ettei se pääse laskemaan. Tai laskee varovasti autoa jonkun palikan päälle niin että kannatus kuitenkin jää tunkille. Ellei sitä testeriä tms löydy.

Itse vaihdoin tuon nosturilla.

Tuossa ohje
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...rbers/CkxpAStl
Old 18-07-2020, 13:32   #6
fraatti
Bimmer Enthusiast

Lisäämällä ja poistamalla kamaa takakonttiin se perä kyllä liikkuu johokin suuntaan jos toimii. Muullakin se laskee usein pusseja tyhjemmäksi kun pysähtyy ja nousee autosta pois. Saattaa olla että tuo tapahtuu vasta kun ovet laittaa lukkoon. Itse kompura on niin hiljainen ettei sen ääntä kuule koskaan ajossa tms.
Old 18-07-2020, 13:39   #7
Kahimooni
Bimmer Rookie

Quote:
Originally Posted by fraatti View Post
Lisäämällä ja poistamalla kamaa takakonttiin se perä kyllä liikkuu johokin suuntaan jos toimii. Muullakin se laskee usein pusseja tyhjemmäksi kun pysähtyy ja nousee autosta pois. Saattaa olla että tuo tapahtuu vasta kun ovet laittaa lukkoon. Itse kompura on niin hiljainen ettei sen ääntä kuule koskaan ajossa tms.
Iso kiitos! Osia tilaamaan. Onko joku iskarimerkki jota suositaan ja jokin vältettävä?

Niin tosiaan, mitään vikailmoja ei ole säkkien vaihdon jälkeen ollut. Ajettu autolla nyt kaikkiaan 368 tkm

-K

Last edited by Kahimooni; 18-07-2020 at 13:42.
Old 19-07-2020, 20:10   #8
Ramram
Bimmer Rookie

Tuolla km määrällä voisi olla takakelkan kumitkin vaihtokunnossa. 2 per puoli.
Takimmaiset näkee poistamalla suojalätkät ja etummaiset, kun nosturilla vähän kangella raottaa kulmasta. Omissa on useasta vaihdettu noilla kilometreillä.
exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
---Jo 3800000 km takana---
Ramram is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2020, 23:02   #9
fraatti
Bimmer Enthusiast

Quote:
Originally Posted by Kahimooni View Post
Iso kiitos! Osia tilaamaan. Onko joku iskarimerkki jota suositaan ja jokin vältettävä?

Niin tosiaan, mitään vikailmoja ei ole säkkien vaihdon jälkeen ollut. Ajettu autolla nyt kaikkiaan 368 tkm

-K
Sachia oon itse laittanut. Tuo taitaa olla alkuperäinen valmistaja noille iskareille.
Old 30-07-2020, 06:20   #10
Kahimooni
Bimmer Rookie

Tolpat vaihdettu. Oli juuri niin helppoa kuin fraatti kertoi. Tunkilla nostamalla kynkkää ylöspäin ei tarvinnut huolehtia ohjelmallisesta pussin tyhjäyksestä. Kompuran sulake vain irti. Ainoa pähkäily oli yläpään tukilaakerin mutterin avaaminen ja kiristys kun ei ole mutterikantaista hylsää mutta putkipihdeillä pitämällä tavan hylsästä onnistui.

Ja kiitos, Aero Motorsista osat tulivat muutamassa päivässä kotiovelle - juuri mitä pitikin. Aspa vastasi tiedusteluihin kun varmistin että osat ovat M-sportiin. Vanhan tolpan kyljestä sai koodia sen verran että varaosanumerohaku toimi myös.

Oli muuten kuskin puolen tolppa niin entinen kuin voi olla. Haitarikumista jäljellä enää suikaleita, pohjaanlyöntikumi murusina ja iskarin varsi märkä ja liikkuu eestaas vetämällä. Toisella puolella samat mutta vaimennuskyky tallella.

-K

Edit: katsastuksesta oli tänä vuonna tauko joten siellä tuon olisi nähnyt heti. Laakista on tullut vainaa tuosta iskarista koska joulukuussa 2018 meni läpi. Ja joo, kompura toimii! Ainakin nyt vielä kesällä. Talvella on ollut ongelmia.

Last edited by Kahimooni; 30-07-2020 at 06:57.
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules