| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > i-autot

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 08-07-2022, 13:53   #81
bittivirhe
Bimmer Fanatic

Kävin iX:llä ajelemassa, kun käskettiin. Lyhyt arvostelu: Ei se nyt niin paha ole, kuin pelkäsin.

Pitempi: Kyllä tuolla olisi voinut pitempäänkin ajella, mutta kyllä niitä fyysisiä kytkimiä oli ikävä koko ajan. Ohjelmoitavien pikatoimintonappien pois jättäminen on ISO VIRHE. Ne ovat todella loistava ominaisuus. Ulkonäköön silmä on jo jollain lailla tottunut (olen nähnyt iX:ää liikenteessä ja parkkipaikoilla useamman kerran), sisätiloja vierastan vielä.

Ratti on kuin kolariautosta pelastettu, mutta kyllä sen kanssa voisi elää. Ratin kytkimet ovat minunkin mielestäni kovin halvan oloiset tuollaiseen autoon (ja huonommat käyttää kuin X5:ssä, ainakin minun mielestäni) ja ratista puuttuu aktiivivakkarin etäisyyssäätö (löytyy kuulemma - jeejee - valikoista).

EDIT: Ratin kosketustunnistus oli epäherkempi kuin X5:ssä: Rattia piti melkeinpä puristaa, jotta auto ymmärsi, että kädet ovat ratilla. X5:ssä riittää, kun käsi on löysästi ratin ympärillä niin, että ratti pääsee pyörimään vapaasti.

Myös iDrive-rulla oli huonomman tuntuinen kuin X5:ssä ja jotenkin tuntuu, että asioiden löytäminen valikoista ja sovelluksista on hankalampaa kuin X5:ssä. No, tämä koskee tietysti muitakin uusia malleja. Penkin säädöt ovat mielestäni (edelleen) väärässä paikassa, mutta saihan tuota penkkiä sentään jotenkuten heivattua paikalleen.

Ajoavustin toimii paremmin kuin X5:ssä. Auto seilaa vähemmän sivusuunnassa ja jos reunaviiva puuttuu, avustin ohjaa silti hienosti keskiviivan mukaan (X5 tahtoo usein panikoida jomman kumman viivan puuttuessa ja sanoo "ohjaa sie"). Myös kaistanvaihtoavustimen ohjaus tuntui erittäin hyvältä myös mutkassa, X5:ssä se saattaa tehdä liian äkkinäisiä liikkeitä. Kevyen liikenteen varoituskin toimi, ulisi pyöräilijästä tien laidassa - jostain syystä X5:ssä se reagoi todella harvoin mihinkään.

Äänekkyydestä en saanut selvää kuvaa - 22" renkailla rengasääntä kuuluu karkealla asfaltilla, mutta kuuluuhan sitä X5:ssäkin. Muuten tuo tietysti on hiljainen vekotin.

Tilaa on keskimittaiselle mukavasti, pää on kaukana katosta ja takapenkille mahtuisi huomattavasti pitempikoipinen matkustaja. Myös takana pääntilaa on ruhtinaallisesti. Kardaanitunnelia ei ole, joten lattia on melkein tasainen.

40-malli on mielestäni vajaatehoinen, ohituksissa kaipaisi selvästi lisää tehoa (hmm, 0-100 kiihtyvyys on 6.1 s.. mites tuo tuntui niin hitaalta? häviäähän tuo toki numeroissakin X5 45e:lle, mutta kuvittelin eroa isommaksikin). Jos tilausta laittaisi, niin 50-malli pitäisi olla.

Kulutus sekalaisessa ajossa (kaupunkiajoa hyvin vähän) nousi tasolle 20.6 kWh/100 km, vaikka ajelin varsin rauhallisesti ja sää oli poutainen, noin +20 astetta. No, auto on iso möhkäle, että kuluttaahan se tietysti. (i4 M50 kuuluu kulkevan luokkaa 18 kWh/100 km kulutuksella kesäkelissä.) Nelivetoversion kulutus on isompi.

Kattoikkunan kylmyydestä talvella joku kirjoitti - itse olen pitänyt 500-sarjalaisessa ja X5:ssä verhon auki kesät talvet enkä ole huomannut mitään ongelmaa, joten en usko, että iX:ssäkään ongelmia tulisi sen suhteen.

Takaovien kahvoissa ei ilmeisesti ole comfort accessia. Yritin tietysti avata lukitusta takaovesta, jotta saisin latauskaapelin irti, mutta eipä onnistunut. Karmittomat ovet/ikkunat ovat minulle uusi asia ja hiukan vierastan niitä.

En haluaisi myöntää, mutta iX:stä palaaminen X5:een tuntui kieltämättä hiukan vanhaan autoon menolta. Huh. Ja minä kun olen pitänyt iX:ää aivan liian futuristisena.

Last edited by bittivirhe; 08-07-2022 at 21:34. Reason: lisätty tietoa
bittivirhe is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2022, 22:28   #82
juuhee
Bimmer Rookie

Oikeastikko aktiivivakkarin etäisyys säätö on tehty noin hankalaksi näissä uudemmissa?
Siis sehän on ihan järjetön huononnus...
juuhee is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2022, 22:30   #83
volvostabemariin
Bimmer Rookie

Tänään meni tilaukseen iX mopomalli (xDrive40). Värinä Pythonic blue ja sisusta Mocha sensatec

Fully Charged; eli sisältää:

• Exclusive
• Innovation
• Comfort

Ja lisävarusteita otin:

• Sportpaketti (ja 22” vanteet)
• Etu- ja taka-akselin ilmajousitus
• Bowers & Wilkins äänentoisto
• Ovien Soft-Close toiminto
• Climate Comfort -tuulilasi
• Aktiivituuletus etuistuimille
• Monitoimi-istuimet edessä

Eli siis kaikki muut varusteet mitä saada voi paitsi nelipyöräohjaus (jota ei saanut mopomalliin) ja sitten pronssisia ulkopuolen somisteita en ottanut (ei sovi msportiin) enkä tallin oven kakea taustapeiliin. Tässä sitä nyt sitten odotellaan.

Koeajoin kolme päivää ja noin 500 km sisältäen moottoritie, maantie, hiekkatie, Helsingin keskusta, Hämeenlinnan ympäristö jne ja vakuutuin vaikka ei edes ollut ilmajousitusta. Hyvät tilat. Teho riittää (vaikka tippuu selvästi X5 45e:stä). Moderni.

edit: varustemuutokset
Eli siis kaikki muut varusteet mitä saada voi paitsi B&W äänentoisto ja nelipyöräohjaus (joita kumpaakaan ei saanut mopomalliin) ja sitten pronssisia ulkopuolen somisteita en ottanut (ei sovi msportiin) enkä tallin oven kakea taustapeiliin. Tässä sitä nyt sitten odotellaan.

Koeajoin kolme päivää ja noin 500 km sisältäen moottoritie, maantie, hiekkatie, Helsingin keskusta, Hämeenlinnan ympäristö jne ja vakuutuin vaikka ei edes ollut ilmajousitusta. Hyvät tilat. Teho riittää (vaikka tippuu selvästi X5 45e:stä). Moderni. Kulutus oli 18.3 Kwh / 100 Km. Lämmöt ajon aikana 6,5-26 astetta.

EDIT: Varustemuutokset

Last edited by volvostabemariin; 12-08-2022 at 14:50.
volvostabemariin is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2022, 00:37   #84
bittivirhe
Bimmer Fanatic

Kun olet enemmän iX:llä ajellut, mitä tykkäät iX:n sisustuksesta X5:een verrattuna? Entä iDrive 8? Itse pidän enemmän X5:stä molemmilta osin. (Mitä enemmän olen i4:llä ajanut, sitä enemmän inhoan iDrive 8:aa..)
Old 12-08-2022, 07:33   #85
volvostabemariin
Bimmer Rookie

Quote:
Originally Posted by bittivirhe View Post
Kun olet enemmän iX:llä ajellut, mitä tykkäät iX:n sisustuksesta X5:een verrattuna? Entä iDrive 8? Itse pidän enemmän X5:stä molemmilta osin. (Mitä enemmän olen i4:llä ajanut, sitä enemmän inhoan iDrive 8:aa..)
Hauska nyanssi on kun vaimo eilen hyppäsi taas X5:n kyytiin niin sanoin ."Onhan tää erilainen".....

iDrive 8 vaatii kyllä osin totuttelua. En ihan diggaa ettö auton asetuksia on siellä sovellusvalikossa jne. Mutta muuten sisustus on mieleinen. Kyllähän se X5:een mennessä tuntui vähän ajassa taaksepäin menolta (vaikka sekin on siis saakelin hieno). Eniten iX:ssä miellyttää sen ilmavuus sisällä. X5 tuntui pikkuautolta kun siihen taas eilen hyppäsi - niin outoa kuin se onkin

Tosin se on sanottava että halpuutetaanhan näitä bemareiden sisustoja malli mallilta. Esim. aikanaan G-sarjoissa hävisivät huovat ovitaskuista. Ja iX:ssä on enemmän (niin uskomatonta kuin se onkin!) kovamuovia kuin X5:ssä

Last edited by volvostabemariin; 12-08-2022 at 07:37.
Old 12-08-2022, 07:51   #86
volvostabemariin
Bimmer Rookie

Semmoinen havainto täytyy nyt iX:stä tehdä että vähän käytetyn sijaan kannattaa ehdottomasti (niin uskomatonta kuin se onkin!) ostaa uusi. Itse olen suosinut aina esittelyautoja tms. vähän ajettuja, mutta nyt sähköautobuumin takia nuo käytetyt (mitä tuodaan urakalla ulkomailta) ovat hinnoissaan - muutaman tonnin ajetut ovat uuden hinnoissa ja sitten hyvitys kuitenkin huonompi vaihtoautosta kuin uuteen
Old 12-08-2022, 14:28   #87
volvostabemariin
Bimmer Rookie

Quote:
Originally Posted by volvostabemariin View Post
Eli siis kaikki muut varusteet mitä saada voi paitsi B&W äänentoisto.....
Kuume senkun kasvaa. Tuli ilmotus että ilma-alustaa ei saa ennen kuin marraskuun tuotantoslotissa ja koska se on minulle must niin sinne aikaisintaan siis tuotanto. Myös Signature paketti putoaa pois marraskuussa mutta B&W tulee saataville, ja siihen nyt päivitin. Eka Bemari mulla top end äänentoistolla. Tulee pitkä odotus
Old 12-08-2022, 15:33   #88
bittivirhe
Bimmer Fanatic

Quote:
Kuume senkun kasvaa. Tuli ilmotus että ilma-alustaa ei saa ennen kuin marraskuun tuotantoslotissa ja koska se on minulle must niin sinne aikaisintaan siis tuotanto. Myös Signature paketti putoaa pois marraskuussa mutta B&W tulee saataville, ja siihen nyt päivitin. Eka Bemari mulla top end äänentoistolla. Tulee pitkä odotus
Tosi nopeaahan tuo on, jos puhutaan vuoden 2022 marraskuusta :-)
Old 12-08-2022, 16:09   #89
lnaukkar
Bimmer Rookie

Quote:
Koeajoitko molemmat alustat?

Ajoin kiertueella iX40 ja iX50 peräkkäin, jälkimmäisessä siis ilma-alusta (sekä nelipyöräohjaus). Oma fiilis oli että ilma-alustalla auton liikehdintä paremmin hallussa, mutta että toi normaali on mukavampi, pehmeämpi. Ja siis eihän kumpikaan nyt kuitenkaan ollut mitenkään sporttisen oloisia, joten tavallaan vaikea kaivata suuntaan tai toiseen. iX50 ohjaus kyllä oli omaan makuun vähän paremman tuntuinen sekä kääntöympyrä "ihan kiva" ..
Old 12-08-2022, 16:13   #90
volvostabemariin
Bimmer Rookie

Quote:
Originally Posted by lnaukkar View Post
Koeajoitko molemmat alustat?
.
En ajanut kuin normialustan, joka oli käytökseltään ihan ok. Eniten häiritsi vähän kolahtelu ja se ilma-alustan pehmeys (itse asiassa tietty "herraskaisuus" johon X5:ssa tottunt) puuttui
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules