| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Yleinen autoilu- ja tekniikkakeskustelu > Tekniikka > Moottorit, voimansiirto

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 16-11-2014, 13:18   #1
markok
Bimmer Enthusiast

markok's Avatar

Automaattilaatikon huuhtelu öljynvaihto DIY

En löytänyt foorumilta selkeitä ohjeita kuinka tehdä itse oikeaoppinen öljynvaihto automaattilaatikkoon eikä oikein googlekaan löytänyt hyviä selkeitä ohjeita niin avataan aiheesta uusi topic. Kaikki aikaisemmat öljyjä koskevat topicit ovat menneet väittelyksi pitääkö öljyt vaihtaa vai ei niin yritetään edes tämä pitää siistinä ilman väittelyä tarpeellisuudesta.

Olen alkanut miettimään jos vaihtaisi itse öljyt omaan ZF6HP19 laatikkoon kun paikallisille korjaamoille on pitkät jonot ja säästäisihän tuossa jonkun satasen. Kaipailisin kuitenkin muutamia vinkkejä niiltä jotka ovat näitä ennen tehneet.

Ajattelin tehdä homman seuraavasti:
- Lämpimien öljyjen valutus tyhjennyspropusta
- Öljypohja pois
- Öljynlauhduttimelta tuleva putki laatikon kyljestä irti ja pää valutusastiaan
- Uusi öljypohja paikalleen
- Öljyn täyttö
- Auto käyntiin ja öljyn lisäystä kunnes tulee puhdasta öljyä lauhduttimen putkesta
- Auton sammutus ja lauhduttimen putken kiinnitys laatikkoon
- Oikean öljymäärän lisäys oikean lämpöiseen laatikkoon auto käynnissä ja vaihteita läpikäyden.

Mielellään otan kommenttia onko listassa jotain väärin tai mitä kannattaisi tehdä toisin? Lisäksi kiinnostaisi tietää miten kovalla paineella öljyä tulee lauhduttimen putkesta ja ehtiikö täyttöä tekemään käsi ruutalla vai vaatiiko paremman täyttölaitteen? Entä tarvitseeko lauhduttimen putken reikä tukkia laatikon puolelta kun putki on irti? Näihin kysymyksiin kun saisi vastauksen niin uskaltaisi kokeilla miten homma onnistuu.

Ex: BMW 318i -88, BMW 325i Coupe -93, BMW 528iA Touring -99

Vikakoodinlukua ja koodausta Kuopion seudulla.
Rheingold, Inpa, NCS Expert...

Last edited by markok; 24-11-2014 at 20:07.
markok is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2014, 13:41   #2
Mcharri
Newbiemmer

Mitä tekisin toisin:
DIY säästää pääsääntöisesti. Itse vaihdatin viime viikolla "ikiöljyt" öljypisteellä, ajanvaraus edellisenä päivänä. Temppuun kuului laatikon pesu ja huuhtelu sekä tietysti uudet öljyt. Maksoi enemmän kuin itsetekemällä, mutta eipä tarvitse huolehtia jäikö kökköjä järjestelmään tai mitä ruuvia missäkin vaiheessa pitää vääntää.
Mcharri is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2014, 18:09   #3
Jakuza
BTCF Member

Jakuza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mcharri View Post
Mitä tekisin toisin:
DIY säästää pääsääntöisesti. Itse vaihdatin viime viikolla "ikiöljyt" öljypisteellä, ajanvaraus edellisenä päivänä. Temppuun kuului laatikon pesu ja huuhtelu sekä tietysti uudet öljyt. Maksoi enemmän kuin itsetekemällä, mutta eipä tarvitse huolehtia jäikö kökköjä järjestelmään tai mitä ruuvia missäkin vaiheessa pitää vääntää.
Kyllä mua ainakin huolettaa aika helvetisti enemmän, mitä siellä on tehty ja mitä ruuveja on käännelty jos teetän "ammattilaisella" yhtään mitään. Ammattilainen ei tee koskaan huolella vaan niin nopeasti kuin mahdollista. Lisäksi virheitä paikkaillaan räkävirityksillä ja ne jätetään kertomatta.
Jakuza is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2014, 18:24   #4
markok
Bimmer Enthusiast

markok's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mcharri View Post
Mitä tekisin toisin:
Eikös öljypiste tee vaihdon juurikin koneella eikä edes suodatinta vaihdeta. Sellaiseen huoltoon en omaa autoa veisi. Siksi tätä täällä kyselenkin kun ainoastaan laatikoiden korjauksiin erikoistuneet firmat osaavat tehdä vaihdon oikein ja niihin ei ihan päivän ennakkovarauksella pääse.

Nyt kun asiaan on enemmän perehtynyt niin ongelmana on enää sopivan pumpun löytäminen millä laatikkoa täyttää huuhtelun aikana ja joku järkevä sovite millä vanhan öljyn saa otettua nätisti pönttöön paluulinjasta.

Old 18-11-2014, 18:50   #5
Mik@
BTCF Member

Mik@'s Avatar

Aika nopeasti pitää öljyä saada tilalle, sieltä lauhduttimen putkesta tulee öljyä aika vauhdilla. Pitäisi omaan autoon vaihtaa myös ölpät siinä sama laatikko kuin sinulla. Kaverin korjaamolla sellainen pumppu missä muutaman litran säiliö joka pitäisi riittää hommaan. Käsiruutalla voi tulla kiire. Kannattaa inpa ottaa kaveriksi lämpöjen tarkkailuun.
Edit. Siihen paluu putkeen saa varmasti putken kiinni klemmarilla

Last edited by Mik@; 18-11-2014 at 18:52.
Mik@ is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2014, 22:04   #6
Muurahainen
BTCF Member

Muurahainen's Avatar

Paras tuohon varmaan on sellainen paineilmalla toimiva pönttö mistä öljy tulee.
Muurahainen is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2014, 22:15   #7
markok
Bimmer Enthusiast

markok's Avatar

Quote:
Originally Posted by Muurahainen View Post
Paras tuohon varmaan on sellainen paineilmalla toimiva pönttö mistä öljy tulee.
Onko sulla laittaa linkkiä tällaiseen? Olen koittanut etsiä, mutta kaikki ovat olleet imeviä laitteita mitä olen löytänyt. Ainakin yhden korjaamon tiedän joka käyttää porakonepumppua tähän tarkoitukseen, mutta en tiedä onko kaikki mallit riittävän tehokkaita.

Onko kellään tietoa onko laatikon kyljessä ylempi vai alempi putki lauhduttimelta tulevan öljyn putki? Onko seuraavassa kuvassa putki #2 "Oil cooling outlet" lauhduttimen vai laatikon outlet? http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=17&fg=05

Old 18-11-2014, 22:46   #8
Kissvesala
Moderator

Kissvesala's Avatar

Quote:
Originally Posted by markok View Post
Onko sulla laittaa linkkiä tällaiseen? Olen koittanut etsiä, mutta kaikki ovat olleet imeviä laitteita mitä olen löytänyt. Ainakin yhden korjaamon tiedän joka käyttää porakonepumppua tähän tarkoitukseen, mutta en tiedä onko kaikki mallit riittävän tehokkaita.

Onko kellään tietoa onko laatikon kyljessä ylempi vai alempi putki lauhduttimelta tulevan öljyn putki? Onko seuraavassa kuvassa putki #2 "Oil cooling outlet" lauhduttimen vai laatikon outlet? http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=17&fg=05
Sen verran tuohon alotuspostaukseen liittyen, että kun öljyä pumppaat laatikkoon samalla ku vanhaa kuraa tulee ulos niin ei vaihteita tartte/ehdi käydä läpi. Kyllä se pumppu pumppaa ne ihan keppi vapaalla sieltä ulos. Uutta ölppää kunnon porakonepunpulla vaan kokoajan sisään rttei vaan pääse käymään vähänä. Kahestaan melkeen suosittelen homman tekemään. Ja sitten nuista putkista... Se on juuri vastoin järkeä eli se putki missä ei ole kiinteää kiinnikettä pitää saada laatikkoon kiinni (kannattaa tehä pellistä kiinnike) ja missä se kiinnitys salpa on niin siitä tulee vanhat kurat pihalle.
Kissvesala is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2014, 22:47   #9
enins
Bimmer Fanatic

Huuhteluöljynvaihtoon löytyy forumilta ainakin kolmeen kertaan tehdyt ohjeet, eli hiukan hakua kehiin. Saattaa hetki mennä löytymiseen, mutta ei niitä ohjeitakaan ihan hetkessä kirjoita.
Old 19-11-2014, 00:27   #10
Muurahainen
BTCF Member

Muurahainen's Avatar

Quote:
Originally Posted by markok View Post

Esim. tässä Öljynjakelija
Muurahainen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules