| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Yleinen autoilu- ja tekniikkakeskustelu > Tekniikka > Moottorit, voimansiirto

Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 10-04-2018, 10:31   #461
Skarpa
BTCF Member

Skarpa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Latexi81 View Post
No niinpä tietysti!

Voisiko pyörintä vastuksen ottaa esim. viisarillisella momenttiavaimella ja
käyttää tätä referenssitietona uuteen kokonpanoon?

Kiitos vastauksista, avasivat asiaa taas vähän enemmän!
Juu, voi ottaa, mutta on syytä olla aika pieni momenttiavain, että saa jotain lukemaa. Laakerien esijännityksen suuruusluokka on 50-300 Ncm, eli 0,5-3 Nm. Toi on pyöritysvastus tasaisessa liikkeessä, eli kun perää pyörittää avaimella tasaista nopeutta. Lepokitka on vähän isompi. Tällä tavalla oon itse mitannut:

Kun tietää etäisyyden laipan keskipisteeseen, on momentti helppo laskea. Sulla kun ei oo kyse uudesta laakeroinnista, vaan pelkästä laipan vaihdosta, niin sillä, mikä se arvo on ei oo niin väliä, kunhan se on osapuilleen sama laipan vaihdon jälkeen.

Jossain nettivideossa perän kasaaja sipaisi pinionin laipan booreihin pikkasen jotain tiivistymassaa, ettei öljy tihku kuumasta perästä booreja pitkin ulos. Sitä en tiedä mahtaako olla turhaa hifistelyä. Koitin katella omia pinioniakseleita, mutta ei ehkä näytä, että niissä olisi ollut uutena kasattaessa mitään tiivistystä. Saatan silti laittaa tipan hydraulikierretiivistettä, kun sitä on tossa helposti käsillä.

E30 316 "Armo"

Last edited by Skarpa; 10-04-2018 at 10:43.
Skarpa is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2018, 21:05   #462
Tzeimi
Bimmer Enthusiast

Tzeimi's Avatar

Tehtaan vetopyörästöjen korjausohjeissa (BMW AG, Oy Veho Ab. tammikuu 1985) lukee "Uutta tiivisterengasta varten on lasketaan 20Ncm lisää "vanhaan" kitka-arvoon".

Älä väkisin, ota isompi vasara.
If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having
Tzeimi is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 06:04   #463
Skarpa
BTCF Member

Skarpa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tzeimi View Post
Tehtaan vetopyörästöjen korjausohjeissa (BMW AG, Oy Veho Ab. tammikuu 1985) lukee "Uutta tiivisterengasta varten on lasketaan 20Ncm lisää "vanhaan" kitka-arvoon".
Totta, tiivistehän sieltä kannattaa vaihtaa samalla.

E30 316 "Armo"
Skarpa is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2018, 06:25   #464
-Jo0nas-
Bimmer Rookie

-Jo0nas-'s Avatar

Kellään tietoa mistä sais typ210 perään hammaskehän pultteja? Pitäis olla niitä isompia eli m14 pultteja?
-Jo0nas- is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2018, 07:50   #465
jannmann
Bimmer Enthusiast

jannmann's Avatar

Quote:
Originally Posted by -Jo0nas- View Post
Kellään tietoa mistä sais typ210 perään hammaskehän pultteja? Pitäis olla niitä isompia eli m14 pultteja?
Toi olis mun veikkaus. Ja marmorilta

33 13 1 428 782
Old 11-05-2018, 09:04   #466
-Jo0nas-
Bimmer Rookie

-Jo0nas-'s Avatar

Quote:
Originally Posted by jannmann View Post
Toi olis mun veikkaus. Ja marmorilta

33 13 1 428 782
Kiitos. Juu niitä on m12 ja m14 täytyy koittaa tolla ettii
-Jo0nas- is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2018, 17:10   #467
Tuukkaw
BTCF Member

Tuukkaw's Avatar

Pitäs vaihtaa lukkoyksikkö 3.45 välitteisestä perästä 3.73 välitteiseen. Joutuuko tossa koskemaan perän shimmaukseen vai voiko sen vain siirtää toiseen perään suoraan

Olen kyllä menossa särkikoskella käymään muissa asioissa niin vien sen sinne jos ei helposti kotikonstein onnistu.
Tuukkaw is online now   Reply With Quote
Old 27-05-2018, 17:43   #468
Pazi88
BTCF Member

Pazi88's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tuukkaw View Post
Pitäs vaihtaa lukkoyksikkö 3.45 välitteisestä perästä 3.73 välitteiseen. Joutuuko tossa koskemaan perän shimmaukseen vai voiko sen vain siirtää toiseen perään suoraan

Olen kyllä menossa särkikoskella käymään muissa asioissa niin vien sen sinne jos ei helposti kotikonstein onnistu.
Todennäköisesti joo. Tuurilla ei.

Instagram YouTube kanava
Siemens ms41, ms42, ms43, mss50, mss52 ja mss54 softaukset (ews poistot yms.)-> priva
Pazi88 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2018, 22:54   #469
petrolhead
Moderator

petrolhead's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tuukkaw View Post

Olen sen verran monta tehnyt että uskallan sanoa "joo joutuu säätämään".
Vaikka purkas ja kasais samoilla osilla samoihin kuoriin niin vähä joutuu säätelemään. Iänikuisissa on laakerit jo sen verran kuluneet että on liian väljä vähä joka suuntaan. Simmilevyjä on hyvä olla kasa olemassa. Jotkut on jopa keränny niitä
petrolhead is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2018, 12:38   #470
petrolhead
Moderator

petrolhead's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skarpa View Post
Juu, voi ottaa, mutta on syytä olla aika pieni momenttiavain, että saa jotain lukemaa. Laakerien esijännityksen suuruusluokka on 50-300 Ncm, eli 0,5-3 Nm. Toi on pyöritysvastus tasaisessa liikkeessä, eli kun perää pyörittää avaimella tasaista nopeutta. Lepokitka on vähän isompi. Tällä tavalla oon itse mitannut:

Kun tietää etäisyyden laipan keskipisteeseen, on momentti helppo laskea. Sulla kun ei oo kyse uudesta laakeroinnista, vaan pelkästä laipan vaihdosta, niin sillä, mikä se arvo on ei oo niin väliä, kunhan se on osapuilleen sama laipan vaihdon jälkeen.

Jossain nettivideossa perän kasaaja sipaisi pinionin laipan booreihin pikkasen jotain tiivistymassaa, ettei öljy tihku kuumasta perästä booreja pitkin ulos. Sitä en tiedä mahtaako olla turhaa hifistelyä. Koitin katella omia pinioniakseleita, mutta ei ehkä näytä, että niissä olisi ollut uutena kasattaessa mitään tiivistystä. Saatan silti laittaa tipan hydraulikierretiivistettä, kun sitä on tossa helposti käsillä.
Sitä pitäs pystyä pyörittämään useita kierroksia /jatkuvasti että näkee sen alueen missä voima liikkuu. Samalla näkee pyöriikö se tasaseen.
Sinne tarvitse sötköttää mitään ylimäärästä salvaa.
petrolhead is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules