| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > i-autot

Closed Thread

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old Yesterday, 23:08   #1191
pyroz
BTCF Member

pyroz's Avatar

Quote:
Originally Posted by böntti View Post
Mä oon ajanut pian 100tkm sähköautolla ja tämä rangesta keskustelu on vähäisen merkityksensä vuoksi kyllä niin väsynyttä juttu kun olla voi, mutta antaa nyt mennä vielä yhden kerran.

Mun päivittäinen työmatka on 70km edes takaisin, i4:llä ton ajaa aivan heittämällä useita kertoja vaikka pakkasta olisi -35c ja tästä muodostuu ainakin 80% jos ei enemmänkin minun ajeluista. Keskinopeus matkalla on noin 80km/h, puolet motaria ja puolet maantietä. Kun kerran kahdessa kuukaudessa tulee lähdettyä jonnekkin kauemmas eli noin 200km päähän tai pidemmälle, lähdetään liikkeelle tietysti täydellä akulla.

Viime kesänä kävin M50:llä mutkat Kööpenhaminassa, akullisella pääsi 400-450km. Jos akku sattuu menemään sopivasti tyhjäksi niin suurteholaturilta saa vartissa 50%, toisessa vartissa 25% ja kolmannessa vartissa 15%, tässä kohtaa akun varaus on siis 90%. Täyteen akun saa tunnissa, mutta tälle ei varsinaisesti ole tarvetta. Toisin sanoen kesällä vartissa tulee vähintään 200km, puolessa tunnissa 300km ja kolmessa vartissa 360km. Tänään aamulla pakkasta oli -5c ja työmatkan kulutus oli 21,2 kWh/100km, nousua kesästä noin 2 kWh/100km. Ja nämä on sitten rajoitus +10 maantiekulutuksia, ei mitään kahden kilometrin pätkäajoa pakkaskelillä tai 30km/h ylinopeudella ajamista.
Juuri näin.

Siksi tässä itsekin jaksaa yrittää vääntää rautalankaa, kun 2,5vuotta sitten oli itse ihan yhtä skeptinen sähköllä ajamiseen. Käytäntö sen osoittaa ja hyvin onnistuu. Ja jos verrataan vaikka parin vuoden takaista tähän päivään niin laturien määrä ja teho tien päällä on mullistunut täysin.
Saphirschwarz metallic ALPINA B5 E60 '07
pyroz is offline  
Old Today, 00:33   #1192
Phaedrus
Bimmer Enthusiast

Phaedrus's Avatar

Quote:
Originally Posted by JPM50 View Post
Alarajasta en ole ihan varma, mitä suositellaan, kunhan vain ei ihan tyhjäksi akkua purista. Vaihtovirtalataus olisi suositeltavampaa vs. useat toistuvat tasavirtalataukset, jotka kuluttavat akkua tietysti enemmän. Ohjekirjan mukaan usean peräkkäisen tehokkaan tasavirtalatauksen seurauksena auto alkaa jo itse rajoittamaan suurinta lataustehoa akuston suojaamisen vuoksi.
Vaihtovirtalataus? Eikö sähköauton akkuja ladata aina DC:llä, ja jos autolle tarjoaa AC:tä niin auton oma sisäänrakennettu laturi muuttaa sen DC:ksi?
Phaedrus is offline  
Old Today, 01:39   #1193
jobo
Bimmer Rookie

jobo's Avatar

Quote:
Mä oon ajanut pian 100tkm sähköautolla ja tämä rangesta keskustelu on vähäisen merkityksensä vuoksi kyllä niin väsynyttä juttu kun olla voi, mutta antaa nyt mennä vielä yhden kerran.

Vielä väsyneempänä voisi pitää keskustelua i4 "alhaisesta" huippunopeudesta. En muista milloin oisin itse edes miettinyt paljonko oman auton huiput on, i4 ilmeisesti rajoitettu 225kmh. En tiedä mikä olisi mahdollinen tilanne että tarvitsisi lisää? Autobahnoillakin on yhtä helvettiä koittaa ajaa tuotakaan vauhtia kun yhtäkkiä siinä onkin 89 kulkeva puolalainen rekka ohittamassa 87 kulkevaa romanialaista kuka ohittaa 85 kulkevaa bulgarialaista.
jobo is offline  
Old Today, 01:57   #1194
pyroz
BTCF Member

pyroz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Phaedrus View Post
Vaihtovirtalataus? Eikö sähköauton akkuja ladata aina DC:llä, ja jos autolle tarjoaa AC:tä niin auton oma sisäänrakennettu laturi muuttaa sen DC:ksi?
Kyllä. Sitä juuri tarkoitettiin.
Saphirschwarz metallic ALPINA B5 E60 '07
pyroz is offline  
Old Today, 02:57   #1195
aae30
BTCF Member

Talking

Quote:
Originally Posted by jobo View Post
Vielä väsyneempänä voisi pitää keskustelua i4 "alhaisesta" huippunopeudesta. En muista milloin oisin itse edes miettinyt paljonko oman auton huiput on, i4 ilmeisesti rajoitettu 225kmh. En tiedä mikä olisi mahdollinen tilanne että tarvitsisi lisää? Autobahnoillakin on yhtä helvettiä koittaa ajaa tuotakaan vauhtia kun yhtäkkiä siinä onkin 89 kulkeva puolalainen rekka ohittamassa 87 kulkevaa romanialaista kuka ohittaa 85 kulkevaa bulgarialaista.
nopeasti arvottuna sun sigun autoista riittää yhteenlaskettuna lähes 600hevoseen paperilla,
jos nettiautosta löytyy vastaaville oikeat luvut?

onko tämä sinun "yhtä helvettiä"-kokemuksesi kenties näillä (ilmeisesti nelipyttyisillä?) muodostunut?
E39 530iA 00 touring
aae30 is offline  
Old Today, 09:47   #1196
jj5
BTCF Member

jj5's Avatar

Range keskustelu voi olla vähän kyllästyttävää, mutta tosi väsynyttä on myös sen vähättely. Se että jollekin yksilölle i4 toimintamatka riittää hyvin, ei tarkoita että se riittää kaikille hyvin. Varmasti on paljon ihmisiä joille esim i4 range riittää mainiosti kaikkiin tai lähes kaikkiin ajoihin, varmaan suurimmalle osalle. Mutta sitten on myös autoilijoita jotka tekee ajosuorituksia joissa nykysähköautojen toimintamatka aiheuttaa ylimääräistä vaivaa polttomoottoriautoiluun nähden ja eihän sellainen ole toivottavaa.
Old Today, 10:24   #1197
jani
BTCF Member

jani's Avatar

Quote:

Mun päivittäinen työmatka on 70km edes takaisin, i4:llä ton ajaa aivan heittämällä useita kertoja vaikka pakkasta olisi -35c ja tästä muodostuu ainakin 80% jos ei enemmänkin minun ajeluista. Keskinopeus matkalla on noin 80km/h, puolet motaria ja puolet maantietä. .
Tuolla kokemuksella olisi kyllä voinut laittaa myös luvut pöytään -35c ajelussa niin ei tarviis arvailla kenenkään, useita kertoja on kumminkin aika laaja käsite.
Old Today, 10:28   #1198
Haju69
Moderator

Haju69's Avatar

Tehkääpä uusi threadi jos tarvetta. Täällä tonni täynnä.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Haju69 is offline  
Closed Thread

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules