View Single Post
Old 23-10-2013, 20:52   #4
ekonyymi
Newbiemmer

ekonyymi's Avatar

Mun eberi kyllä pitää kaikenmoista ääntä käynnistyessään. On naksahtelua, on pumpun ininää, on jotain pauketta, jonka olen assosioinut jotenkin syttymisvaiheeseen. Pöhinäkin on erilaista käynnistysvaiheessa ja syttymisen jälkeen.

Noita ääniä on tullut kuunneltua, kun laite ei käytännössä pariin vuoteen toiminut. Onneksi tuo kosla on lähtenyt kaikilla viime talvien pakkasilla kiltisti käyntiin ja lämpiääkin melko nopeasti.

Ilmastointi mulla on täysautomaatti ja olen pyrkinyt pitämään sen "kesät talvet" samoilla säädöillä. Eli en tee sille mitään eberin käytön yhteydessä. Manuaalissa kaiketi pitäs olla puhallusta ja lämmöt päällä.

Nyt pääsin ekaa kertaa pitkään aikaan onnistuneen lämmityksen jälkeen liikkeelle. Sen muistan siltä ajalta, kun tuo joskus aiemmin toimi, että käyntiinlähteminen on vaikeampaa. Tuntuu että eber on tyhjentänyt bensaputket (joo bensa) ja/tai vienyt paineet jotenkin. Paljon normaalia pidemmän sahauksen jälkeen auto käynnistyy kyllä pienen yskinnän kera. Normaalisti lähtee tosi herkästi käyntiin ja on ns. täydessä iskussa heti. Sen jälkeen tuli uusi "ominaisuus", jota en muista. Eli lämpömittari oli punaisella, ihan maksimissa. Se oli sitä ihan kilometrikaupalla, ennenkuin laski melko rivakasti sinne normaaliin kohtaan (josta se ei yleensä missään tilanteessa heilu). Varmaankin se johtui siitä, että termostaatti avautui ja päästi normikierron valloilleen, mutta hieman selkäpiitä karmiva olo tuollaisesta mittarilukemasta tulee.

Onko nämä myös normiominaisuuksia eber:n kanssa ?