BTCF Forum

BTCF Forum (https://www.btcf.fi/forum/index.php)
-   Yleinen autoaiheinen keskustelu (https://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Suuri sähköautokeskustelu osa IV (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=399760)

pyroz 01-09-2021 10:26

Quote:

Originally Posted by Laku (Post 4300583)
Caruna Espoon hinnastolla ja nykyisen kaksitariffihinnastolla alkaa yleissiirto olla halvempi kohta pienen perusmaksun vuoksi :D!

Jep. Pitää todella optimoida ja harrastaa, että hyötyy merkittävästi yö/päivä sähköstä. Itse ihan tyytyväinen yleissiirron asiakas. Ja tyytyväinen myös siitä, että talon rakentaja laittoi aikanaan 3x35A liittymän niin ei tarvinnut stressata mitään kun laittoi 11kw kotilatauksen. Voi ladata täysillä vaikka on sauna päällä ja steikkiä uunissa samaan aikaan jne.

Laku 01-09-2021 11:45

Quote:

Originally Posted by pyroz (Post 4300585)
Jep. Pitää todella optimoida ja harrastaa, että hyötyy merkittävästi yö/päivä sähköstä. Itse ihan tyytyväinen yleissiirron asiakas. Ja tyytyväinen myös siitä, että talon rakentaja laittoi aikanaan 3x35A liittymän niin ei tarvinnut stressata mitään kun laittoi 11kw kotilatauksen. Voi ladata täysillä vaikka on sauna päällä ja steikkiä uunissa samaan aikaan jne.

Okei. Minulla on 3x25A pääsulake, pärjääkö sillä 11kW kanssa? Puukiuas ja uuni on 1-vaihe integroitu...

kooma 01-09-2021 12:36

Quote:

Originally Posted by Laku (Post 4300609)
Okei. Minulla on 3x25A pääsulake, pärjääkö sillä 11kW kanssa? Puukiuas ja uuni on 1-vaihe integroitu...

Ainakin meillä pärjää suoran sähkölämmityksen kaverina viime talvenakin kovilla pakkasilla, tosin lataus on ajastettu aina alkamaan klo 2 yöllä kun lämminvesivaraaja on hommansa tehnyt. Tahallaan en tiputtanut autosta lataustehoa kun kiinnosti nähdä että kuinka käy. Sähkösaunaa käyttäessä en ole ladannut, sitä sulakkeet tuskin kestää ainakaan talvella.

Tuossa jää 2kW varaa per vaihe, jos joku vaihe alkaa paukkua niin sitten voi sähkärin kanssa kattella jos sais kuormaa tasattua paremmin vaiheiden kesken. Ja jos se ei auta niin sitten autosta tai latauslaitteesta tehoa alemmas, koskee kuitenkin varmaan vaan paukkupakkasia tai tilannetta että on joku syöpömpi sähkölaite väliaikaisesti käytössä.

205/65-15H 01-09-2021 12:58

Quote:

Originally Posted by Laku (Post 4300583)
Minulle uutta, että olisi näin vain maaseudulla. Caruna Espoon hinnastolla ja nykyisen kaksitariffihinnastolla alkaa yleissiirto olla halvempi kohta pienen perusmaksun vuoksi :D!

Eri asia. On Vantaallakin siirron perusmaksu tuplat yösähkössä vs. Yleis-sähkö. Mutta sähköliittymälläkin on oma perusmaksu joka voi olla sidottu ampeereihin eli 25A on halvin ja kk-hinta nousee jos korotat sitä.

Laku 01-09-2021 13:10

Quote:

Originally Posted by 205/65-15H (Post 4300619)
Eri asia. On Vantaallakin siirron perusmaksu tuplat yösähkössä vs. Yleis-sähkö. Mutta sähköliittymälläkin on oma perusmaksu joka voi olla sidottu ampeereihin eli 25A on halvin ja kk-hinta nousee jos korotat sitä.

Joo, tiedostin kyllä kirjoittaneeni eri asiasta :jep:. Se oli vain kommentti Pyrozin kirjoitukseen.

pyroz 01-09-2021 13:57

Quote:

Originally Posted by Laku (Post 4300609)

Lämmitysmuoto? Varmasti pitkälle pärjää, mutta voi mennä lähelle tietyissä tilanteissa

Laku 01-09-2021 14:52

Quote:

Originally Posted by pyroz (Post 4300629)
Lämmitysmuoto? Varmasti pitkälle pärjää, mutta voi mennä lähelle tietyissä tilanteissa

Suora sähkölämmitys. Pääosin vain ilp ja lattialämpö kh ja khh:ssa käytössä. Puuliesi ja varaava takka lisälämmönlähteenä. Ilp hoitaa mh:t, eteisen, oh, keittiö jne.

fraatti 01-09-2021 16:10

Quote:

Originally Posted by Laku (Post 4300641)
Suora sähkölämmitys. Pääosin vain ilp ja lattialämpö kh ja khh:ssa käytössä. Puuliesi ja varaava takka lisälämmönlähteenä. Ilp hoitaa mh:t, eteisen, oh, keittiö jne.

Ehdottamasti kuormanhallinnalla oleva laturi, tällöin joko lataus keskeytetään tai tehoa lasketaan kun muualla tarvitaan tehoa. Ja toki jatketaan kun muualla tehotarve laskee.

Vmatti 01-09-2021 18:28

Ei liity suoraan sähköautoon mutta tarina sähköautoiluun valmistautumisesta rivitaloyhtiössä. Mutta varmasti monessa taloyhtiössä pian edessä tavalla tai toisella.
Eli lähdettiin etsimään ratkaisua kuinka saadaan ”hyvä” valmius tulevaan sähköautokantaan.
Parkkipaikan koko 20 osaketta + 2 vieraspaikkaa = 22 latauspaikkaa

1. Todettiin ettei kannata lähteä laajentamaan olemassa olevaa sähköpääkeskusta vaan tilataan erillinen oma sähköliittymä + keskus pelkästään autojen latausta varten
2. Urakka tilattiin toimittajalta avaimet käteen projektina
3. Sisältö:
a. 3x125A latausyksikkö + kommunikaatioyksikkö
b. Carunalta uusi sähköliittymä 3x80A
c. Latausyksikön syöttökaapelointi
d. 22kpl 22kW latausaseman latausvalmiuden kaapelointi +
tietoliikennekaapelointi
e.11kpl latauslaitepylväitä latausasemien asennusta varten
f. 5kpl 22KW latausasemia dynaamisella kuormanhallinnalla
g. Maanrakennustyöt
h. Asennukset
Toteutus kesti karkeasti 2 viikkoa.
Latauksen voi aloittaa tag:illa tai mobiilisovelluksen kautta -> seuranta todella helppoa.
Jokainen käyttäjä maksaa sähköstä suoraan itse käytön mukaan tiliin sidotun luottokortin kautta.
Latausasemia voi käyttää tarvittaessa ristiin.
Sähköliittymää voi kasvattaa tarpeen mukaan aina tuonne 3x125A asti.
Latausasemia lisätään sitä mukaan kun sähköautoja alkaa ilmestyä parkkipaikalle
ARA tukea projektille saatiin 50%.

Kokonaisuutena varsin mallikas projekti ja toiminnaltaan järkevä.

Itse kuulun tosin vielä siihen porukkaan joka odottaa oikeaa hetkeä sähköautoiluun siirtymiselle.
Tällä hetkellä ei vielä suurta intoa päällä ja plugarivaiheen haluaisin skipata kokonaan yli.
Kaiketi se tuokin päivä joskus koittaa.

fraatti 02-09-2021 03:09

Quote:

Originally Posted by Vmatti (Post 4300676)
Ei liity suoraan sähköautoon mutta tarina sähköautoiluun valmistautumisesta rivitaloyhtiössä.

Mitä tämä koko lysti maksoi? Yhteensä / per asunto?

All times are GMT +3. The time now is 16:42.