BTCF Forum

BTCF Forum (https://www.btcf.fi/forum/index.php)
-   2006 - 2011 (E9x) (https://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=104)
-   -   BMW 335i (N54) viritys part IV (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=387314)

Zoppa 19-03-2021 19:29

Quote:

Originally Posted by miyli (Post 4269720)
Laittakaa tankkiin pelkkää E85 katsastuksen ajaksi niin menee heittämällä läpi vaikka etukatit puuttuu. Ei se auto siitä hajoa vaikka softa olis 50/50 kun ei kengi sitä.

Mielenkiintoinen ehdotus :think pitääkö adaptaatiot nollata tai ajella hetki ensin kun on tankannut pelkkää viinaa vai ajaako suht suoraan tankilta leimalle? Tätä vois ehkä kokeilla seuraavalla kerralla, kun mulla oli hc arvo aika rajoilla viime leimalla 97ppm.. viimeksi taisin ajaa e30 kartan kanssa leimalle.

palze 20-03-2021 01:45

Toi viinaehdotus oli sen verran hyvä, etta tuntuu typerältä, kun ei ole itse tajunnut sitä. Onko mitään arvauksia tai dataa, mitä päästölukemille tapahtuu, jos tankissa E50-seos vs. pelkkää bensaa? Mä olen aina mennyt pelkällä bensalla hakemaan päästölaput ja joka kerta on saanut lämmittää ihan kunnolla...

miyli 20-03-2021 09:35

Quote:

Originally Posted by Zoppa (Post 4269799)
Mielenkiintoinen ehdotus :think pitääkö adaptaatiot nollata tai ajella hetki ensin kun on tankannut pelkkää viinaa vai ajaako suht suoraan tankilta leimalle? Tätä vois ehkä kokeilla seuraavalla kerralla, kun mulla oli hc arvo aika rajoilla viime leimalla 97ppm.. viimeksi taisin ajaa e30 kartan kanssa leimalle.

Kannattaa nollata adaptaatiot. Kaverilla ei mennyt päästöistä läpi 50/50 seoksella ja nollas adaptaatiot ajeli hiukan ja sen jälkeen meni läpi.

Quote:

Originally Posted by palze (Post 4269886)
Toi viinaehdotus oli sen verran hyvä, etta tuntuu typerältä, kun ei ole itse tajunnut sitä. Onko mitään arvauksia tai dataa, mitä päästölukemille tapahtuu, jos tankissa E50-seos vs. pelkkää bensaa? Mä olen aina mennyt pelkällä bensalla hakemaan päästölaput ja joka kerta on saanut lämmittää ihan kunnolla...

Onhan tuo E85 puhtaampaa päästöiltään kuin bensa. Mulla ei ole ollut koskaan ongelmia päästöjen kanssa kun ollut E85 tankissa. Itse ajelen zetalla mhd stage2+ e50 softalla ja seoksena käytän 70% E85 ja 30% 98 , ei ongelmia ja toimii hyvin logienkin mukaan. Pitkät siirtymät ajelen jopa 100% E85 mutta tällöin ei revitellä.

Alla linkki ja sivu 29 missä testattu tuota e85 ja bensan päästöeroja.

https://eflexfuelstore.azurewebsites...ensiinille.pdf

hpniemi 20-03-2021 12:32

Mutta tämä kait vaatii jo ylipäätään sen, että auto on laitettu etanolivalmiuteen? Otetaanpas askel taaksepäin...

Mitä se käytännössä vaatii, jos haluan laittaa ton fbo-n54n "flex fueliksi":

- Ilmeisesti lpfp pitää päivittää, onko siitä suosituksia, että mikä laitetaan?

- Entäs sitten, jos laittas automaattisen systeemin eli vaikka Motiv boksi + MHD, onko kokemuksia?

- Tai oisko jb4sta jotain etua tässä setupissa?

- Entäs jos on Mhd ja sen staattiset kartat, onko lpfp ainoa vaadittava muutos vai pitääkö uusia linjoja tms?

Eli summa summarum: Jos nyt sulla olisi fbo ja tekisit etanolisiirtymän, miten tekisit sen?

Quote:

Originally Posted by miyli (Post 4269720)
Laittakaa tankkiin pelkkää E85 katsastuksen ajaksi niin menee heittämällä läpi vaikka etukatit puuttuu. Ei se auto siitä hajoa vaikka softa olis tarkoitettu 50/50 kun ei kengi sitä.

Zoppa 20-03-2021 13:26

Quote:

Originally Posted by hpniemi (Post 4269948)
Mutta tämä kait vaatii jo ylipäätään sen, että auto on laitettu etanolivalmiuteen? Otetaanpas askel taaksepäin...

- Entäs sitten, jos laittas automaattisen systeemin eli vaikka Motiv boksi + MHD, onko kokemuksia?

- Entäs jos on Mhd ja sen staattiset kartat, onko lpfp ainoa vaadittava muutos vai pitääkö uusia linjoja tms?

Eli summa summarum: Jos nyt sulla olisi fbo ja tekisit etanolisiirtymän, miten tekisit sen?

Vakiopumppu riittää ainakin tuohon MHD v9 e30 kartan käyttöön, riippuu toki siitä missä kunnossa se pumppu on, mutta se selviää loggaamalla. E50 kartta vaatii sitten jo stage 2 lpfp:n.. Bensalinjoja en oo kuulut että kukaan olisi alkanut viinan takia uusimaan.

Tommix 20-03-2021 13:34

LPFP pitää päivittää Wallbro 450:een. Pystyy itse tekemään, ei oo paha rasti. Tai jos ei itse halua/osaa niin ota yhteyttä foorumilla nic pluto:on. Hänellä taitaa ola Stage 2 pumppuja ihan hyllyssä.
Jos haluaa ajaa pelkästään 100% E85:lla niin JB4 löytyy BEF ihan N54Tech.com sivuilta. MHD:lle teettäisin custom softan, nyt en tiedä löytyykö MHD.llä N54:een OTS 100% E85 kartta, N55:een löytyy. N54:ssa pitää sitten myös toi HPFP olla todella hyvässä iskussa (uusi). Käytetty kyykkää aika helposti. Näihinkin läytyy päivitysratkaisu jolla kapasitettia kasvatetaan.
Flexifueliin sama perusjuttu, LPFP:n päivitys. Sitten kylkeen toi Motiv:n ratkaisu tai kohta julkaistava MHD:n Flexifuelpaketti joka on "puolen tunnin juttu" asentaa.

hpniemi 20-03-2021 13:42

Mikä ihme tämä on ts onko tässä sensori mukana ja kaikki?

Quote:

... tai kohta julkaistava MHD:n Flexifuelpaketti joka on "puolen tunnin juttu" asentaa.

Tommix 20-03-2021 13:55

Quote:

Originally Posted by hpniemi (Post 4269975)
Mikä ihme tämä on ts onko tässä sensori mukana ja kaikki?

Kyllä, ainakin N/S55 tuo asennetaan LPFP:n kannen päälle.
https://f80.bimmerpost.com/forums/sh...&postcount=441
ja
Juutuubbi:
https://www.youtube.com/watch?v=vx1FSu_3sqY

Mutta N54 sopivuus on kyllä epäselvää, mutta uskon että se siihenkin tulee. Bensalinjan ulostulo on näissä eri kohdassa?
Mutta on tuo 100 x helpompi asentaa kuin muut anturit jotka tukee HPFP:n viereen. Eli vaatii purku/kasaustyötä jonkun verran.

temeee. 20-03-2021 14:22

Mitä öljyä ootte käyttäny fbo vireillä? Koitin haulla kattoa mutta nykyään ei oikeen missään oo bmw luokituksia:D 5w-30 ilmeisesti kannattaa laittaa? Castrol EDGE 5w-30 M? Joutuis varmaan tilaamaan ku ei ainakaan motonetissä oo hyllyssä :think

Edit. Nii ja kokemuksia moottorin rvs käsittelystä? Kannattaako laittaa?

hpniemi 20-03-2021 15:08

5w40 fbo suositellumpi kuin w30. Ite oon enimmäkseen käyttänyt Castrol Magnatecciä, muttei sillä niin väliä ole kunhan vaihtaa tarpeeksi usein.

Quote:

Originally Posted by temeee. (Post 4269989)
Mitä öljyä ootte käyttäny fbo vireillä? Koitin haulla kattoa mutta nykyään ei oikeen missään oo bmw luokituksia:D 5w-30 ilmeisesti kannattaa laittaa? Castrol EDGE 5w-30 M? Joutuis varmaan tilaamaan ku ei ainakaan motonetissä oo hyllyssä :think

tryffis 20-03-2021 16:11

Quote:

Ite oon nyt ajellut viimeset 3 vaihtoa shellin helix ultra 5w-40 ja on kyllä loistava öljy. Tota on ainakin oil clubilla hehkutettu ja sisältää reilusti sinkkiä ja fosforia mitä näissä kannattaa olla. Senverran halpaakin että passaa aika usein vaihdella, josta vielä isompi hyöty kuin niinkään merkistä. Aikasemmin ajelin motul sportilla 5w-50 mikä tuntui ottavan lämpöä aika helposti. Toki moditkin nykyään ihan erit. Ehottomasti kesäksi 5w40 viskositeetilla kun tykkäävät käydä kuumana.

tryffis 20-03-2021 16:26

Quote:

Originally Posted by hpniemi (Post 4269948)

Käytännössä jos sulla on tarvetta tankata eri polttoaineita niin tuo flexfuel kitti tuo selvää hyötyä, hyvin oon pärjännyt ihan kartalla x määrälle etanolia. Kuitenkin e50 alkaa jokatapauksessa aika maksimi vakio hpfp:lle.

Helppo tapa on ladata ots kartta, päivittää matalapumppu ja lyödä viinaa tankkiin kartan mukaan oikea määrä. Vaatii joskus vähän laskemista mittarilla, mutta ite tankkailin yleensä 30 viinaa ja 20 bensaa kun tankissa 10l jäljellä. Google playsta löytyy kans sovellus mihin lyöt litkujen viinaprosentit ja saa tarkemmin laskettua. Toki e85:n etanolipitoisuus vaihtelee 70-83% muistaakseni mutta kyllä trimmit sitten korjaa nuo heitot. Tossa se anturin suurin hyöty sitten onkin.

Mulla on ylimääräisenä toimiva stage 1 pumppu, joka riittää hyvin vakioahtimilla e50 karttaan,

miyli 20-03-2021 16:47

Quote:

Itse käytän Valvolinen vr1 racing 5w-50 öljyä koska n54 on niin herkkä korkeille öljynlämmöille jos antaa hiukan kenkää.

Valvoline VR1 Racing 5W-50 moottoriöljy on kehitetty koviin kilpailuolosuhteisiin ralli- ja rata-autojen viritettyihin moottoreihin. Sen korkealaatuinen perusöljy ja tasapainoitettu lisäaineistus takaavat erinomaiset voiteluominaisuudet kovassa paineessa ja kuormituksessa. Korkea sinkki/fosfori (ZDDP) lisäaineistus takaa huippuluokan kulumissuojan ääriolosuhteissa. Kitkaa alentava lisäaineistus auttaa saavuttamaan maksimitehon. Kehittynyt vaahtoamisenestolisäaineistus suojaa moottoria voimakkaassa rasituksessa.

Täyssynteettinen kilpamoottoriöljy
Erinomainen suoja laajalla lämpötila-alueella
Pitää moottorin puhtaana
Käyttöesimerkki: Kestää turboahdettujen kilpamoottoreiden korkeat lämpötilat, sopii hyvin pitkäkestoisiin kilpailuihin, kuten Endurance 24 tunnin ajot.
API: SL/CE, Ford M2C-153E, GM 6094 M

Jo&Po 21-03-2021 09:35

Ois lähellä koneen ensi käynnistys. Mitä öljyä te muut laitaisitte sisään ajoon? Redlinea meinasin ainakin lisätä mutta mikä öljy ois hyvä? Hyvä ja halpa koska ei se ole sisässä ku sen puoli tuntii kierrokset noin 2500 rpm. Sen jälkeen meinasin jotakin 5w-50 öljyy ja aina redlinea lisäksi.

Freak 21-03-2021 11:50

Eikö tuo 2500rpm ohje ole tarkoitettu lähinnä jenkkien köpöstyksiin, jossa laahaimilla varustettu nokka-akseli? Siinä tehdään nokan sisäänajo. N54:ssa ei taida laahain nokkaa olla. :think Vai mikä sulla oli tuossa hommassa ideana?

hpniemi 21-03-2021 11:54

Kysyin Mhdltä ja vastaus on:

Hi, we dont plan to have quickinstall kit for N54,
there is FlexFuel solution for N54 from Motiv Motorsport

Quote:

Originally Posted by Tommix (Post 4269978)
Kyllä, ainakin N/S55 tuo asennetaan LPFP:n kannen päälle.
https://f80.bimmerpost.com/forums/sh...&postcount=441
ja
Juutuubbi:
https://www.youtube.com/watch?v=vx1FSu_3sqY

Mutta N54 sopivuus on kyllä epäselvää, mutta uskon että se siihenkin tulee. Bensalinjan ulostulo on näissä eri kohdassa?
Mutta on tuo 100 x helpompi asentaa kuin muut anturit jotka tukee HPFP:n viereen. Eli vaatii purku/kasaustyötä jonkun verran.

temeee. 21-03-2021 12:02

Quote:

Originally Posted by tryffis (Post 4270011)
Ite oon nyt ajellut viimeset 3 vaihtoa shellin helix ultra 5w-40 ja on kyllä loistava öljy. Tota on ainakin oil clubilla hehkutettu ja sisältää reilusti sinkkiä ja fosforia mitä näissä kannattaa olla. Senverran halpaakin että passaa aika usein vaihdella, josta vielä isompi hyöty kuin niinkään merkistä. Aikasemmin ajelin motul sportilla 5w-50 mikä tuntui ottavan lämpöä aika helposti. Toki moditkin nykyään ihan erit. Ehottomasti kesäksi 5w40 viskositeetilla kun tykkäävät käydä kuumana.

Kiitoksia vastauksista, lähetään tuolla 5w40 liikkeelle. Tuskin minun ajolla jäykempää vielä tarvii :) Varmaan tuota shelliä laitan..:think

Mitenkäs se rvs käsittely? Kannattaako laittaa, eikai se siitä ainakaan huonommaksi menis:think

MikeDry 21-03-2021 12:40

Quote:

Originally Posted by temeee. (Post 4270147)
Mitenkäs se rvs käsittely? Kannattaako laittaa, eikai se siitä ainakaan huonommaksi menis:think

Veljelle tehty muutaman kerran käsittely..Ei kyllä mitään erikoista huomattavaa hyötyä ole tullut huomattua. Eli mulle se kertoo että moottori olisi iskussa, mutta eihä siitä haittaa ole, päinvastoin hyötyä jos se tekee sitä mitä pitää, eli jos öljyn kalvo pettää, niin ei heti ole laakerit entiset. Eli jos sillä tulpa käsittelyllä saa suojan siihen, ettei kone kärsi kuuman öljyn tms takia, niin kyllä suosittelen(se tupla käsittely, eli kunnostava käsittely)

Kysytään täällä, kun tavallaan liittyy aiheeseen..Onko kenelläkään tälläistä tai ollut esim katkennut apulaitehihnoja tms
VTT BILLET BMW N54/55 Crank Seal Guard
(Linkkin osa on vain esimmerkki)

mikaell 21-03-2021 13:10

Quote:

Originally Posted by Jo&Po (Post 4270116)
Ois lähellä koneen ensi käynnistys. Mitä öljyä te muut laitaisitte sisään ajoon? Redlinea meinasin ainakin lisätä mutta mikä öljy ois hyvä? Hyvä ja halpa koska ei se ole sisässä ku sen puoli tuntii kierrokset noin 2500 rpm. Sen jälkeen meinasin jotakin 5w-50 öljyy ja aina redlinea lisäksi.

En minä ainakaan ikinä ole "sisäänajanut" moottoria millään eikös nuo ole jotain jenkkiautojen höpö höpö juttuja.

Jotkut perus öljyt ja muutamat öljynsuodattimet.
Ekoilla käyttää koneen lämpimäksi ja nostattelee kierroksia jonkun verran ja sit vaihtoon.
Sen jälkeen uudet öljyt ja ajaa 50-100km ja vaihtoon tämän jälkeen laittaisin vasta "kunnon öljyt", luulis kaiken mahdollisen paskan lähteneen ja laakereiden asettuneen jne.
Näin siis itse teen en sano, että oikea tapa mutta eipä rikki ole mennyt ainakaan. :)

Freak 21-03-2021 13:23

No jos on porattu/hoonattu, niin kyllähän sille jonkunlaisen sisäänajon voisi suorittaa. Siihen käyttöön on ennenkin riittänyt hyvälaatuinen moottoriöljy ja sitten 500-1000 kisan jälkeen öljyjen ja suodattimen vaihto. Pelkkien laakereiden vaihdon takia en oikein ymmärrä sisäänajoa.

MikeDry 21-03-2021 13:25

Quote:

Originally Posted by Jo&Po (Post 4270116)

Toiset käyttää tätä https://www.roadmachine.fi/tuote/bre...sisaanajooljy/

mikaell 21-03-2021 13:31

Quote:

Originally Posted by Freak (Post 4270186)
No jos on porattu/hoonattu, niin kyllähän sille jonkunlaisen sisäänajon voisi suorittaa. Siihen käyttöön on ennenkin riittänyt hyvälaatuinen moottoriöljy ja sitten 500-1000 kisan jälkeen öljyjen ja suodattimen vaihto. Pelkkien laakereiden vaihdon takia en oikein ymmärrä sisäänajoa.

Niin no Amerikan pojat varmaan sanoo, että kytkinkin pitää sisäänajaa :):) Muutakun uusi kiinni ja kumit katuun. :smoke:

Jo&Po 21-03-2021 14:59

Koko kone rakennettu uusilla männillä ja renkailla. Joku tubessa teki näin ni ajettelin että pitää tehdä. No kyllä tämä asia vielä selviää. Pelkkä hoonaus tehty. Totahan vois kokeilla mitä MikeDry ehdotti. Sen tiedän että laakerit mitään sisäänajoa tarvi.

-Tapi 21-03-2021 19:20

Vaihdoin uuset Suomessa muokatut ahtimet JB4-varustettuun 335i:hin. Sellainen metallinen kovaääninen kilinä kuuluu kylmäkäynnistyksen jälkeen puolisen minuuttia edelleen. Johtuuko tuo nyt katittomista downpipeista ja pitäisikö asialle tehdä jotakin?

mikaell 21-03-2021 22:01

Hukkaporttien tangot liian löysällä niin kilisee, alipainevuoto turbon letkuissa tai jb4sen säädöt vitturallaan?

Näistä lähtisin.

palze 22-03-2021 10:35

Jos ei tule varmuudella moottoritilasta, kannattaa myös tarkistaa, ettei downpipet tai loppuosan putkisto pääse koskettamaan toisiaan. Mulla kilisi tuon takia.

mmie 22-03-2021 13:34

Quote:

Originally Posted by palze (Post 4270365)
Jos ei tule varmuudella moottoritilasta, kannattaa myös tarkistaa, ettei downpipet tai loppuosan putkisto pääse koskettamaan toisiaan. Mulla kilisi tuon takia.

Se vasemmanpuoleisen pakoputken ulostulon venttiili myös kilisee väljyyttään vanhemmiten. Mikäli semmoinen vielä siellä on.

Krampus 22-03-2021 23:16

Pikkukiviä jossain sopivassa paikassa? Itsellä oli zetassa vasemman takapöntön kannaakkeen/pöntön ulkokuoren päällä/välissä pikkukiviä. Meinasi järki mennä kun yritti paikallistaa kilinää pitkän aikaa :D

-Tapi 23-03-2021 07:19

Tämä kilinä on kyllä selvästi ahtimilta päin tulossa. Ääni on huomattavan kova sen puolisen minuuttia. Kokeilin takimmaisen hukkaportin tangon lukitusta joka oli kiinni. Itse tanko kyllä helisi kun sitä heiluttelin.

Sain vehkeen läjään ja kokeilin. Kovempaa kaasua painaessa veto aaltoilee ihan kuin luistoneston takia vaikka luistonesto se ei kyllä ole, lukaisen koodit ja epäilen että alipainelinjoissa voipi olla vaikka vuoto joka selittäisi molemmat oireet.

P33P33 23-03-2021 16:34

Olisko sulla laittaa logia näytille vedosta? WGDC arvot vois kertoa jotain muiden arvojen ohella.

-Tapi 23-03-2021 22:26

Ei ole lokia ainakaan vielä. Tämä on ensimmäinen laatuaan käsissäni ja kaikki JB4:set ym on ihan uutta meikäläiselle. Tunnen jo itseni vanhaksi kun käyttöliittymät eivät olekaan oletuksena läppäri ja piuha vaan kännykkä ja bluetooth tai ratin napit...

Tänään testasin alipainelinjat. Eivät vuoda. Itselleni kummastus oli että vaikka molemmille ahtimille on omat solenoidit ja letkutukset sekä alipainesäiliöt, ovat ne kuitenkin yhdistetyt letkulla solenoidien päällä. Eli eivät voi kuitenkaan toimia erikseen.

Lämpöisenä käynnistäessä ei kuulu ylimääräisiä ääniä.

Toiminta on muutenkin parantunut huomattavasti vain ajamalla. Liekö tuo vitoskartta ollut vaatinut niin paljon extraohjausta hukkaporteille vanhoilla ahtimilla että nyt uusilla on ollut menossa herkästi ylipaineen puolelle. Vanhoissa näytti olevan ainakin imusiipinä vakioista poikkeavat versiot ja nämä uudet on uusista aihioista Tohtorin koneistamat.

Vielä on 2-3 k rpm alueella välillä humppausta ja yritinkin saada valikoista öljynlämpömittarin näyttämään ahtopaineen pyynnin ja mitatun suhdetta mutta en saa noita näkymään kuin kovassa vedätyksessä. saako ne jotenkin tuonne pintakaasualueellekin "gauge hijack"-moodiin?

Harrastan huomenna bluetooth yhteydellä lisää tabletin kanssa, josko tämä tästä.

N54 guy 24-03-2021 02:56

N54 stage 2

Moro vaa kaikille!

Tarkotuksen ois laittaa stage 2 omaan pirssiin. Mitä kaikkea kannattais ottaa huomioon siihen lisäks? Esim intercooler, intake ja catless downpipe. Voiko esim laittaa stage 2 ohjelmoinnin ja donwpipen pelkästään vai vaatiiko se myös intercoolerin ja intaken?

BMW 24-03-2021 10:08

Quote:

Originally Posted by N54 guy (Post 4270860)
Moro vaa kaikille!

Tarkotuksen ois laittaa stage 2 omaan pirssiin. Mitä kaikkea kannattais ottaa huomioon siihen lisäks? Esim intercooler, intake ja catless downpipe. Voiko esim laittaa stage 2 ohjelmoinnin ja donwpipen pelkästään vai vaatiiko se myös intercoolerin ja intaken?

Intaket on helppo ja halpa modi. Sen nyt voi tehdä ihan ensimmäisinä hommina. Stage 2 menee pelkillä downpipeilla. MHD löytyy myös stage 2+ johon suositellaan cooleria lisäksi

mmie 24-03-2021 11:37

Quote:

Originally Posted by N54 guy (Post 4270860)
Moro vaa kaikille!

Downpipet taitaa olla ainoat "pakolliset" koneen elämän kannalta. Ei pakopaineet ja -lämmöt nouse pitkissä vedoissa.

Niistä on hyvä aloittaa, väkästelet muita sitten ajan kanssa eteenpäin.

Jo&Po 24-03-2021 21:40

Pistetäänpä tännekkin linkki minkä single kitin laitoin.
https://youtu.be/zSbWnVALj2U
Kohta käyntiin ja sitte mennään lujaa😁😁

-Tapi 24-03-2021 23:29

Nyt on loggailtu. Vitoskarttaa ei uskallakaan käyttää enempää kun se johtaa 1,25 bar paineisiin ja 14.8 seoksiin täyskaasulla trimmien huidellessa taivaissa. Bensaa tankissa.
Kakkoskartalla painepyynti ja toteutuma barin luokkaa ja seos sopivasti n 12.5.
Kerran tosin tuli pitkässä vedossa alhaisen ahtopaineen herja vaikka loki näytti että pyynti ja toteuma olivat ihan linjassa.

mikaell 24-03-2021 23:39

Quote:

Originally Posted by Jo&Po (Post 4271043)
Pistetäänpä tännekkin linkki minkä single kitin laitoin.
https://youtu.be/zSbWnVALj2U
Kohta käyntiin ja sitte mennään lujaa😁😁

Vaipat jalkaan ja starttia painamaan, kun olis jo! :smoke::smoke:

tryffis 25-03-2021 11:23

Quote:

Originally Posted by -Tapi (Post 4270807)
Ei ole lokia ainakaan vielä. Tämä on ensimmäinen laatuaan käsissäni ja kaikki JB4:set ym on ihan uutta meikäläiselle. Tunnen jo itseni vanhaksi kun käyttöliittymät eivät olekaan oletuksena läppäri ja piuha vaan kännykkä ja bluetooth tai ratin napit...

Tänään testasin alipainelinjat. Eivät vuoda. Itselleni kummastus oli että vaikka molemmille ahtimille on omat solenoidit ja letkutukset sekä alipainesäiliöt, ovat ne kuitenkin yhdistetyt letkulla solenoidien päällä. Eli eivät voi kuitenkaan toimia erikseen.

Lämpöisenä käynnistäessä ei kuulu ylimääräisiä ääniä.

Toiminta on muutenkin parantunut huomattavasti vain ajamalla. Liekö tuo vitoskartta ollut vaatinut niin paljon extraohjausta hukkaporteille vanhoilla ahtimilla että nyt uusilla on ollut menossa herkästi ylipaineen puolelle. Vanhoissa näytti olevan ainakin imusiipinä vakioista poikkeavat versiot ja nämä uudet on uusista aihioista Tohtorin koneistamat.

Vielä on 2-3 k rpm alueella välillä humppausta ja yritinkin saada valikoista öljynlämpömittarin näyttämään ahtopaineen pyynnin ja mitatun suhdetta mutta en saa noita näkymään kuin kovassa vedätyksessä. saako ne jotenkin tuonne pintakaasualueellekin "gauge hijack"-moodiin?

Harrastan huomenna bluetooth yhteydellä lisää tabletin kanssa, josko tämä tästä.

Saako noita jb4 logeja ladattua esim datazappiin? Sieltä ainakin selviäisi että johtuuko afr liiasta ahdosta vaiko menoveden puutteesta.

Suosittelisin kuitenkin uuden custom flashin teettämistä uusille ahtimille, kun todennäköisesti täysin erilaiset kuin edelliset puhaltimet. Esim nick p33p33 tekee näitä, mullakin hänen kartta käytössä.

ritariässä 28-03-2021 16:56

Ei nyt varsinaisesti liity virittämiseen, vaan lähinnä käyttö ja toimintavarmuuteen ja ehkä samalla hyvää pohjaa mahdolliselle lievälle softaamiselle.

Lähtökohtana kaikki pelaa ookoosti ja perusjutut pumput, suuttimet, puolat ja tulpat jees kunnossa.

Mitä kannattaa, esim MAP anturi vaihtoon ( putsaukesta mitään hyötyä koskaan? ), PVC valve parempaan, charge pipe vaihtoon( joku huono tai suositeltava tms ) jne...

hpniemi 29-03-2021 08:16

Perusasiat ennen softaa:

- 1 step kylmemmät tulpat
- uudet puolat
- toimivat ja riittävän tuoreet suuttimet
- toimivat bensapumput, kannattaa lokittaa ja katsoa että toimii riittävän hyvin
- pcv kannattaa vaihtaa, tmap joo, mutta stage 1- tasolle ei nyt välttämätön
- ahtoputki kannattaa vaihtaa, samalla päätös blowoff vai diverterit ja jos diverterit, ainakin jollain aikataululla kannattaa päivittää ne parempiin. Orkkis putkellakin voi ajaa, se saattaa kestää ihan hyvin tai sitten ei
- vanoksen solenoidit saattaa olla ongelma jo stage 1lläkin ja menee sitten vaihtoon, mutta sen näkee sitten jos alkaa vedoissa koodia pukkaamaan

Tietenkin voi myös vaan softata ensin ja todeta sitten, että mitkä palikat ei toimi, jos niinpäin haluaa tehdä. Kyllä perustoimivan koneen voi stage 1lle laittaa koska vaan aika huoletta, mutta lokittaa kannattaa kyllä sitten alkuun ahkerasti.

Quote:

Originally Posted by ritariässä (Post 4271867)
Ei nyt varsinaisesti liity virittämiseen, vaan lähinnä käyttö ja toimintavarmuuteen ja ehkä samalla hyvää pohjaa mahdolliselle lievälle softaamiselle.

Lähtökohtana kaikki pelaa ookoosti ja perusjutut pumput, suuttimet, puolat ja tulpat jees kunnossa.

Mitä kannattaa, esim MAP anturi vaihtoon ( putsaukesta mitään hyötyä koskaan? ), PVC valve parempaan, charge pipe vaihtoon( joku huono tai suositeltava tms ) jne...

All times are GMT +3. The time now is 14:45.