BTCF Forum

BTCF Forum (https://www.btcf.fi/forum/index.php)
-   Yleinen autoaiheinen keskustelu (https://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Suuri sähköautokeskustelu osa IV (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=399760)

MikeDry 15-05-2021 09:08

SÄHKÖAUTOT SIELUTTOMIA? | PORSCHE TAYCAN TURBO S

tiko4tiko 16-05-2021 14:27

Quote:

Originally Posted by MikeDry (Post 4281465)

Akkujen vuoksi sähköautojen painot on aika samanlaisia, esim Taycan 2,3t vs. uusi iX 2,5t. Ulkomuödon perusteella eroa olettaisi olevan paljon enemmän.

Sähköautoissa painopiste on matalalla, joka tietysti tuntuu positiivisesti ajamisessa olipa merkki mikä hyvänsä.

Petri.Kekkonen 16-05-2021 16:28

Quote:

Originally Posted by MikeDry (Post 4281465)

Ei mulla ainakaan moottorin pörinöiden puuttuminen tee autosta automaattisesti sielutonta, mutta videota katsellessa silti vähän hymyilytti kun toistuvasti esiin tuli numeroarvot suorituskykyyn liittyen. Sielukkuus lienee kuitenkin peräisin pääasiassa muista asioista kuitenkin numeerisista spekseistä ja näistä jutuista ois halunnu enemmänkin kuulla.

BMW525Xda 16-05-2021 17:47

Quote:

Originally Posted by Petri.Kekkonen (Post 4281706)
Ei mulla ainakaan moottorin pörinöiden puuttuminen tee autosta automaattisesti sielutonta, mutta videota katsellessa silti vähän hymyilytti kun toistuvasti esiin tuli numeroarvot suorituskykyyn liittyen. Sielukkuus lienee kuitenkin peräisin pääasiassa muista asioista kuitenkin numeerisista spekseistä ja näistä jutuista ois halunnu enemmänkin kuulla.

Puit hienosti sanoiksi ajatukset ja myös sähköautoilijoiden omat tärkeysjärjestykset. Minulle selitti id3 omistaja kuinka hurja peli se on, jättää leikiten tuollaiset vanhat urheiluautot kiihtyvyydessä. Kuulemma kun se kaikki massiivinen teho on käytössä paikaltaan huippunopeuteen ja bensamoottorissa ei ole. Olin ihan hiljaa ja mietin että ihan samalla tavalla ne tehot kyllä on polttomoottorissa käytössä paikalla seistessä, lyö lapun pohjaan niin kaikki 0-1000 konia odottaa vain lähtöpuomin pudotusta :rolleyes:
Tämmöinen id3 kuulemma on sekunteja nopeampi kuin maanteiden mopoautona pitämänsä mr2 vastaan. Jätin oikomatta ja herran oman onnensa kukkuloille, itseäni kiinnosti id3 muotoilu ja se että sehän oli ihan soivan oloinen peli, kiihtyvyyttä epäilen eikä sillä nyt kauheaa väliä minulle ole.

pyroz 16-05-2021 17:49

Quote:

Originally Posted by BMW525Xda (Post 4281719)
Puit hienosti sanoiksi ajatukset ja myös sähköautoilijoiden omat tärkeysjärjestykset. Minulle selitti id3 omistaja kuinka hurja peli se on, jättää leikiten tuollaiset vanhat urheiluautot kiihtyvyydessä. Kuulemma kun se kaikki massiivinen teho on käytössä paikaltaan huippunopeuteen ja bensamoottorissa ei ole. Olin ihan hiljaa ja mietin että ihan samalla tavalla ne tehot kyllä on polttomoottorissa käytössä paikalla seistessä, lyö lapun pohjaan niin kaikki 0-1000 konia odottaa vain lähtöpuomin pudotusta :rolleyes:
Tämmöinen id3 kuulemma on sekunteja nopeampi kuin maanteiden mopoautona pitämänsä mr2 vastaan. Jätin oikomatta ja herran oman onnensa kukkuloille, itseäni kiinnosti id3 muotoilu ja se että sehän oli ihan soivan oloinen peli, kiihtyvyyttä epäilen eikä sillä nyt kauheaa väliä minulle ole.

Olisit voinut myös lähtiessä mainita, että siinä vaiheessa kun valot vaihtuu vihreäksi niin id3:ssa syttyy 79 vikavaloa ja se pitää viedä trailerilla softattavaksi pariksi viikoksi. Että se siitä kiihtyvyydestä :D :D

aae30 16-05-2021 18:00

Quote:

Originally Posted by BMW525Xda (Post 4281719)
Jätin oikomatta ja herran oman onnensa kukkuloille, itseäni kiinnosti id3 muotoilu ja se että sehän oli ihan soivan oloinen peli, kiihtyvyyttä epäilen eikä sillä nyt kauheaa väliä minulle ole.

Mä olisin kysynyt, että mimmone vetomassa siitä niille tehoille löytyy:D.

BMW525Xda 16-05-2021 18:50

Quote:

Originally Posted by aae30 (Post 4281724)
Mä olisin kysynyt, että mimmone vetomassa siitä niille tehoille löytyy:D.

Ei olisi ollut relevantti kysymys, eihän munkaan tojotaan saa kiinnittää edes pyörätelinettä :D

Remotion 17-05-2021 12:02

here is a huge difference between power to weight ratio and what I call weight to power ratio.

It is possible to disguise a heavy car’s dynamic performance with complex inter-active suspension and electronic wizardry but it will never match the vehicle dynamics and transient handling characteristics that a light weight car can deliver.

Gordon Murray

Ei voi muuta kuin allekirjoittaa.

Olisi kyllä mielenkiintoista käydä kurvailemassa tuollaisen kuskin kanssa. Jotenkin syntyy kuva että siitä kiihtyvyydestä puhuessakin sitä ei ole edes uskallettu kokeilla, "mutta tarvittaessa löytyy, näin on jämpti!" Vähän kuin neitsyellä itsemurhapommittajalla jota odottaa allah ja 69 neitsyttä taivaassa kunhan vaan painaa liipasimesta kerran. Ajotaitoa tuskin on lainkaan vaan mennään sen mukaan mitä kojelautaan vasaroitu pädi kertoo ja muut kaistavaroitussysteemit. Mitä tähän voi enää sanoa muuta kuin että surun lista.

Quote:

Originally Posted by tiko4tiko (Post 4281684)

Sähköautoissa painopiste on matalalla, joka tietysti tuntuu positiivisesti ajamisessa olipa merkki mikä hyvänsä.

Suurinosa sähköautoista on kuitenkin korkeita horokkeja. Koitan ottaa esimerkki valokuvan jos löydän tänään sähköauton jostain.

///Jone 17-05-2021 12:18

Itse jos käyttistä miettii, niin huomioon otettavaa on ainaki

1) ulkonäkö
2) tehokkuus
3) käyttökustannukset
4) hankintahinta
5) ajettavuus kadulla
6) kestävyys, takuu
7) vetotapa

En juuri huomioi:
8) ajettavuus radalla

Sähköissä lisäksi
9) toimintamatka ja latausteho

Sit hommahan on näiden kaikkien tasapainoilua. Kullakin omat tasapainoilunsa, ihan samoin ruokavalion mieltymyksien tai asuntosi seinän värin valinnan osalta. Siksi en aivan ymmärrä tän topikin keskustelussa joidenkin tahtoa tuoda esiin jonkin tietyn ominaisuuden ollen erityisen tärkeä, samalla mollaten toisia ominaisuuksia. Homma ihan omien preferenssien kanssa tasapainoilua ja korvien välissä. Ominaisuuksista itsessään on kiva kuulla näkemyksiä, mutta toistettuna kuinka sähköauto X syystä huono ja bensa Y syystä parempi, ei tunnu merkitykselliseltä...

ErkkiE 18-05-2021 14:45

Tässä paikoin vähän hassusti vertaillaan isoja sähkömöhköjä tai sähkö(edustus)sedaneita pieniin keveisiin urheiluautoihin.

Nykyautothan on ihan kammottavan painavia möhkäleitä eteenpäin vievästä voimasta huolimatta. Seiskasarjalainen, M5, Panamera jne. painaa kaikki polttomoottorilla sen 2000 kg. X5 painaa siinä 2200-2300 kg. Jos mukana on vielä pluginin tekniikka, taas tulee parisataa lisää. Sähköautot on näissä kokoluokissa samaa painoluokkaa kuin pluginit. Totta kai nämä kaikki möhkäleet on varsin nopeita, kun apuna on valtavat renkaat, elektroniikka, aktiiviset alustakomponentit, nelipyöräohjaukset yms. (Ihan kuin Gordonkin siinä lainauksessa sanoo.) Samaan aikaan näistä suurin osa on yhtä lailla hieman tunnottomia, etäisiä ja tunteettomia järjestelmäoperaattorin autoja, joissa on vain paljon voimaa - olipa käyttövoima sähköä, hybridiä, dieseliä, bensaa. Mutta pitää siis verrata saman käyttötarkoituksen vehkeitä ja siellä painoero ei ole ihan mahdottoman iso, kun kaikki painaa ihan hirveästi.

Kevyet urheiluautotkin on harvinaisia. Jopa 911 turbo painaa sellaiset rapeat 1700 kg, kun on nelivetoa, PDK:ta ja muuta kilkettä mukana. Toki sitten on iloisia harvinaisuuksia, kuten Alpine A110 tai Alfa 4C, mutta nämä on ihan niche-vehkeitä. Näihin massoihin ei tietenkään sähköllä nykyakuilla päästä.

(Ja olen siis itsekin sitä mieltä, että pienemmillä ja kevyemmillä autoilla on paljon hauskempaa ajaa. Ja uudempi tai enemmän uusinta tekniikkaa ei ole välttämättä synonyymi hauskemmalle.)

E

naikou 19-05-2021 01:44

Hauska juttu muistui mieleen tuosta 4C kun se on model x perässä trailerilla vedettynä nopeampi vartilla kuin omin voimin, melkoinen urheiluauto siis vaikka onhan alfa mutkaisella syherötiellä varmaan parempi menemään :D

Minkäköhän laisia nämä sähköpommit alkaa olemaan vähän enemmän käytettynä, 5-15 omistajan jälkeen ja työväen hintaluokassa eli alle 15t€?

korp 19-05-2021 06:34

Kyllä noille sähköautoille paikka löytyy maailmasta. Ylivertaisen pehmeä ja sulava voimalinja, joka ei nyi tai mieti missään tilanteessa. Vastaavaa voimalinjan saumattomuutta on tähän asti ollut tarjolla lähinnä V8/V12 Seiskoissa ja Rollseissa. Tekee etenemisestä nurkka-ajossa todella mukavaa ja vaivatonta.

Omasta puolestani kelpuuttaisin Taycanin koska vaan käyttikseksi. Oman koeajon perusteella auto on hyvin Porschemainen niin ohjattavuudeltaan kuin alustan toimivuudeltaan. Kätkee massan todella hyvin ja lähinnä kovemmassa jarrutuksessa massan hitauden tuntee. Käykäähän koeajamassa, jos vain mahdollisuus tulee. Saattaa mielipide muuttua.

Emännälle on ID3 tilauksessa, vaikka en uskonut ikinä ostavani uutta autoa, saati VAG-tuotosta. Yllätyin kuitenkin positiivisesti perusauton hyvästä kokonaispaketista. Olin varma koeajolle lähtiessä, että tuossa on tehty jotain kompromisseja sähkövoimalinjan takia, mutta olin väärässä. Infotaimentista voi olla montaa mieltä, mutta iPhonen Carplayn/Android Auton kautta käytettäessä sekään ei mahdottomasti harmita.

Bensa-autoille kuitenkin löytyy vielä paikka maailmasta ja sen takia harrasteena onkin tallissa S85-moottorinen kutonen. Käyttikset ja harrastepulkat erikseen. :think

Attekun 19-05-2021 08:57

https://www.youtube.com/watch?v=Qs6L...8D%94%E4%BC%9A

Japanissa ajettu jo näemmä sähköautoilla kilpaa. Mielenkiintoinen huomio tuo että Taycan on aluksi aika ylivoimainen mutta hyytyy pahasti jo muutaman kierroksen jälkeen, ilmeisesti akun lämpenemisen johdosta.

MajorDrake 19-05-2021 10:58

Quote:

Originally Posted by Attekun (Post 4282220)
https://www.youtube.com/watch?v=Qs6L...8D%94%E4%BC%9A

Japanissa ajettu jo näemmä sähköautoilla kilpaa. Mielenkiintoinen huomio tuo että Taycan on aluksi aika ylivoimainen mutta hyytyy pahasti jo muutaman kierroksen jälkeen, ilmeisesti akun lämpenemisen johdosta.

Huomio kiinnittyi myös autojen meluun sisällä, melkoinen ero... Tosin voihan toisella olla mikki herpempi mutta silti, kanttarin yli ajaessa M3 kuulostaa hajoavan osiin...

BMW525Xda 19-05-2021 12:31

Quote:

Originally Posted by MajorDrake (Post 4282237)
Huomio kiinnittyi myös autojen meluun sisällä, melkoinen ero... Tosin voihan toisella olla mikki herpempi mutta silti, kanttarin yli ajaessa M3 kuulostaa hajoavan osiin...

Maailma muuttuu, ennen autokisoissa kuunneltiin v12 ulvontaa nyt kameroiden räminää ja metron vinkunaa, hienoa kehitystä. Pelatkaapa playkkaa tai x-boxia ilman ääniä, ralli on mielenkiintoinen laji äänettömänä.

Iso käsi.

///Jone 19-05-2021 22:02

Quote:

Originally Posted by BMW525Xda (Post 4282260)
Maailma muuttuu, ennen autokisoissa kuunneltiin v12 ulvontaa nyt kameroiden räminää ja metron vinkunaa, hienoa kehitystä. Pelatkaapa playkkaa tai x-boxia ilman ääniä, ralli on mielenkiintoinen laji äänettömänä.

Iso käsi.

Peruutetaanpa parisataa vuotta taaksepäin ja katsotaan millaista "kulkuneuvoilla" kilpailua silloin oli. Saati jos peruutetaan sellaiset 1000 vuotta taaksepäin. Ihminen vaan on niin ajassa kiinni ajatuksineen, että kaikki muu kuin se totuttu tuntuu huonolta. Ei siinä väärää ole, mutta ei se ajatus autokilpailuihin välttämättömästi kuuluvasta moottorinpörinästä ole luonnonlaki.

Itsekin toki menen seuraamaan mieluummin äänien kera autokilpailua, mutta se johtuu ihan vaan siitä, että miten olen tottunut mieltämään asiat.

TheRipper 21-05-2021 15:11

Nyt täytyy sanoa että olen kyllä Rönkön kanssa ihan samoilla linjoilla...Tämmöinen sen sähköauton pitääkin olla eikä mikään älyvapaa kosketusnäyttöhirvitys.

https://www.iltalehti.fi/autotestit/...2-16f2dd2650ad

205/65-15H 21-05-2021 15:57

^en tiedä muista mutta tuo bemarin hopean ja kiiltävän mustan muovin sekamelska sattuu silmään pahasti. Itse ottaisin Teslan minimaalisen ohjaamon mielummin vaikka arvostankin hyviä mekaanisia kytkimiä.

Petri.Kekkonen 21-05-2021 17:17

Quote:

Originally Posted by 205/65-15H (Post 4282732)
Itse ottaisin Teslan minimaalisen ohjaamon mielummin vaikka arvostankin hyviä mekaanisia kytkimiä.

Täysin samaa mieltä, ite en sekavia koristemuoveja ohjaamoon kaipaa. Teslan ohjaamo on minilismissaan upea vaikka tuntuukin monia ärsyttävän pystynäytön takia (sekin oli kai jo muutettu jossain mallissa vaakaan?).

BMW525Xda 21-05-2021 17:30

Teslahan on suunnitellut että rattikin jätetään pois, mitä sillä potkulaudassa tekisisikään.

tiko4tiko 21-05-2021 18:52

Quote:

Originally Posted by 205/65-15H (Post 4282732)
^en tiedä muista mutta tuo bemarin hopean ja kiiltävän mustan muovin sekamelska sattuu silmään pahasti. Itse ottaisin Teslan minimaalisen ohjaamon mielummin vaikka arvostankin hyviä mekaanisia kytkimiä.

Tämä lienee sukupolvikysymys. Mutta perussäätimet pitäisi olla kyllä muualla kuin tabletissa. En ole toki Teslalla M3:lla montaa kilometriä ajanut, mutta tälläiselle vanhemmalle kokeilijalle hallintalaitteet oli kauniisti sanottuna vaikeat. No, kyllä tuon nyt saa liikkeelle ja vilkut toimimaan, valoista en sitten mene takuuseen, kai ne toimii jotenkin automaatisesti nykyään aina, sivupelit oli perseellään, säätimiä ei missään, olisiko pitänyt avata ikkuna ja tokkiä sormella peili kohdilleen kuten jossakin 70-japsisssa, tuskin kuitenkaan...., onneksi taustapeilin sai kohilleen:jep: Teslan X:ssä tälläisiä ongelmia en muista, tosin siitä on aikaa kuin sellaista kokeilin. Oliko hallintalaitteet eri tavalla vai satuiko esim pelit vaan kohdilleen sattumalta jne.

Vaikea se oli hallita tätä puimurinkin uusinta mallia täydellisesti, mutta onneksi nuo perussäätimet ovat muualla kuin vain iDrivessa, joten ajaminen luonnistuu heti, vaikka ei olisikaan älykoneeseen tutustunut ja sitten pikku hiljaa voi opetella mitä kaikkea löytyy näytöltä. Täytyy kyllä myöntää, että alkuun ärsytti, mitä löytyy mistäkin valikosta vaikka kyllähän iDrive looginen ja helppo käyttää onkin. Pakko oli lukea ohjekirjaa useampana iltana;)

No kaikkeenhan lopulta oppii, jos oma auto on kysessä. Mutta toivottavasti sähköautoihin ei tule uutta hallintalaitestandardia eli että joka autossa on erilainen 'älykäs' logiikka. Milloin pitää hipoa keskinäyttöä, rattia, molempia ja tietystä järjestyksessä....:eek: On siinä kun iltasella istahdat tuollaiseen vuokra-autoon ja pitäis ajaakin..... Sataa, on pimeetä ja et saa eees valoja päälle, pyyhkistä puhumattakaan. Ja sitten alkaa pukkaa hikeä.....ikkunat huurtuu, niin lämmityslaitteen säätimet oli.... :rolleyes:

205/65-15H 21-05-2021 19:21

^jos käyttöliittymät kiinostaa kannattaa tseka Polestar2 tai VolvoXc40 täys-sähkö. Niissä on Googlen käyttis ja luulisin että se alkaa yleistyä. Teslan systeemi pysyy varmasti omanaan. Mutta saako muut autonvalmistajat sovittua yhteistä käyttistä? Enpä usko joten viiden vuoden jälkeen kolmanneksi yleisin saattaa olla jokin kiinalainen Os tai jopa Apple.

BMW525Xda 21-05-2021 19:32

Quote:

Originally Posted by tiko4tiko (Post 4282776)
Tämä lienee sukupolvikysymys. Mutta perussäätimet pitäisi olla kyllä muualla kuin tabletissa.

Mulla on kosketusnäyttöinen 2din radio/dvd ja sekin lentää roskalavalle kun löydän -90 vuoden oem ISO nappisen 2din radion kasettipesällä. Yhtä helvettiä ajaessa tökkiä näyttöä ja kun aurinko paistaa on näyttö pelkkää sormenjälkeä ja rasvaa.

Kyllähän se niin on että teslan tyylisuunnan sähköautoissa ostajakunta on nuoria ja digitekniikasta innostuneita sonneja, taycan tyylisuunta on autoista ja ajamisesta kiinnostuneille. Itse sitoudun taycanin tyylisuuntaan.

nokonzok 21-05-2021 20:28

Quote:

Originally Posted by BMW525Xda (Post 4282782)
Mulla on kosketusnäyttöinen 2din radio/dvd ja sekin lentää roskalavalle kun löydän -90 vuoden oem ISO nappisen 2din radion kasettipesällä. Yhtä helvettiä ajaessa tökkiä näyttöä ja kun aurinko paistaa on näyttö pelkkää sormenjälkeä ja rasvaa.

Kyllähän se niin on että teslan tyylisuunnan sähköautoissa ostajakunta on nuoria ja digitekniikasta innostuneita sonneja, taycan tyylisuunta on autoista ja ajamisesta kiinnostuneille. Itse sitoudun taycanin tyylisuuntaan.

Aikalailla pelkkää kosketusnäyttöä se on Taycanissakin. Toki hieman eri tavalla aseteltuna kuin Teslassa.

BMW525Xda 21-05-2021 21:00

Quote:

Originally Posted by nokonzok (Post 4282788)
Aikalailla pelkkää kosketusnäyttöä se on Taycanissakin. Toki hieman eri tavalla aseteltuna kuin Teslassa.

Mutta on perinteinen sijoittelu, mm mittaristo. Ja perustoiminnot vivuilla ja rullilla. Ja näyttää autolta sisältäkin.

BMW525Xda 22-05-2021 09:33

https://www.mikrobitti.fi/uutiset/te...3-1348a9b16e82

Jutun alla on hyvä kommentti.
Itse mietin että miksi minkään auton pitäisi toimia autonomisesti, ihan typerä ajatuskin jo.

GameOver 22-05-2021 12:48

Quote:

Originally Posted by BMW525Xda (Post 4282855)
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/te...3-1348a9b16e82

Jutun alla on hyvä kommentti.
Itse mietin että miksi minkään auton pitäisi toimia autonomisesti, ihan typerä ajatuskin jo.

Se on vähän häilyvää, kun puhutaan mielipideasioista. Toiset tykkää ja toiset ei. Autonominen ajaminen on kuitenkin lopulta vaan eri toimintojen automatisointia. Ja ensiaskeleet siihen suuntaan on otettu jo silloin, kun keksittiin automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin.

Joskus vuosia sittenhän Autobildin toimittaja ajoi mersulla Saksan halki koskematta rattiin. Siihen riitti rattiin teipatut banaanit. :D

-Markus- 22-05-2021 15:33

Joko Tesla tai muu sähköauto osaa mennä parin kilsan päähän naapuriin omin päin? Jos laittas parin naapurin kans kimppa-auton..:think

gnz 22-05-2021 17:15

Quote:

Originally Posted by -Markus- (Post 4282923)
Joko Tesla tai muu sähköauto osaa mennä parin kilsan päähän naapuriin omin päin? Jos laittas parin naapurin kans kimppa-auton..:think

Autonominen ajo onnistuu kohtuu hyvin motareilla ja maanteillä, mutta kaupungeissa Teslan toiminnassa on vielä vähän epävarmuutta. Tosin hurjastihan se on mennyt eteenpäin viime vuodet.

Tässä kolme viikkoa vanha Teslan FSD(Full Self Driving) -autopilotin betaversion tekemistä isossa kaupungissa.

edit: Linkki unohtui: https://www.youtube.com/watch?v=EQA4m44ybrI

///Jone 22-05-2021 17:18

Quote:

Originally Posted by GameOver (Post 4282899)
Se on vähän häilyvää, kun puhutaan mielipideasioista. Toiset tykkää ja toiset ei. Autonominen ajaminen on kuitenkin lopulta vaan eri toimintojen automatisointia. Ja ensiaskeleet siihen suuntaan on otettu jo silloin, kun keksittiin automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin.

Joskus vuosia sittenhän Autobildin toimittaja ajoi mersulla Saksan halki koskematta rattiin. Siihen riitti rattiin teipatut banaanit. :D

Autonominen ajo kytkeytyy isompiin juttuihin. Muuttaisi totaalisesti tapaamme ajatella liikkumista etenkin monen työhön liittyen. Voisit nukkua, voisit työskennellä, voisit viettää ”vapaa-aikaa” autossasi ihan toden teolla samalla kun se kulkee määränpäähän. Samoin julkinen liikenne muuttuu, taksien hinta olisi enää murto-osa. Autojen käyttöaste myös kasvaisi.

Kokonaisuuten varmasti nostaisi tuottavuutta, bkt:tä ja ns. hyvinvointia. Vaikea keksiä miksi ei...

Pääosalle autoilu ei ole mikään nautinto, vaan tapa liikkua siinä missä omat jalatkin tapa liikkua.

duckland 22-05-2021 18:19

Vaikea selittää miten hyvä autopilot on. Sen huomaa kun ajaa motaria ja laittaa adaptiivisen vakkarin ja autopilotin päälle. Pidän ratista kiinni ja jalkaa kaasulla, mutta auto hoitaa ajamisen. Vähän kun vakionopeuden säädin toi autopilot. Ei sitä pois vaihtasi eikä kukaa varmaa vakkaristakaan luopuisi helpolla. Kumpaakaan ei tarvii. Eihän noissa tarpeesta oo kyse vaa siitä et ne helpottaa ajamista. On virkeempänä perillä ku ei tarvii puristaa rattia. Tosiaan motarilla suomessa toimii hyvin, mutta muutenha meillä kaistamaalit on kovin kuluneita ja autopilot ei tykkää jos ei näe kaistaviivoja.

BMW525Xda 22-05-2021 19:49

Quote:

Originally Posted by duckland (Post 4282945)
Vaikea selittää miten hyvä autopilot on. Sen huomaa kun ajaa motaria ja laittaa adaptiivisen vakkarin ja autopilotin päälle. Pidän ratista kiinni ja jalkaa kaasulla, mutta auto hoitaa ajamisen. Vähän kun vakionopeuden säädin toi autopilot. Ei sitä pois vaihtasi eikä kukaa varmaa vakkaristakaan luopuisi helpolla. Kumpaakaan ei tarvii. Eihän noissa tarpeesta oo kyse vaa siitä et ne helpottaa ajamista. On virkeempänä perillä ku ei tarvii puristaa rattia. Tosiaan motarilla suomessa toimii hyvin, mutta muutenha meillä kaistamaalit on kovin kuluneita ja autopilot ei tykkää jos ei näe kaistaviivoja.

Oman elämäni helpoin asia on ollut ajaminen, mikä siinä on niin vaikeaa että tarttee apuja, eihän ajaminen ole kuin istumisen vaiva ?

Lisäksi ajaminen on kivaa, juuri tultiin ilta ajelulta 350km, ei mitään vaivaa eikä väsymistä.

MikeDry 22-05-2021 20:21

Kun puhutaan "autopiloteista", niin sitten on näitä urpoja
Introducing The Worst Guy In The World with Tesla

tiko4tiko 22-05-2021 23:31

Quote:

Originally Posted by BMW525Xda (Post 4282956)
Oman elämäni helpoin asia on ollut ajaminen, mikä siinä on niin vaikeaa että tarttee apuja, eihän ajaminen ole kuin istumisen vaiva ?

Lisäksi ajaminen on kivaa, juuri tultiin ilta ajelulta 350km, ei mitään vaivaa eikä väsymistä.

Autopilottien ja apusysteeminen suurin heikkous on edelleen, että silloin kun tarvitsisi apua, olot on sellaiset, että auto tiputtelee apusysteemejä yksi kerrallaan pois ja sitten olet omillasi. Hyvissä oloissa nuo systeemit toimii mutta eipä selaisissa oloissa nyt suuri vaatimus ole ajaminenkaan, hyvä kun on jotian tekemistä ja ihan mukavaakin sellaista:jep:.

Lisäksi itseäni ärsyttää sinänsä ihan toimivassa systeemissä se, että auto kulkee automaatilla keskellä kaistaa, eli aina pahimmassa urassa. Vaikka möhkäle on hiljainen, niin kyllä melutaso tipahtaa selvästi ajamalla lähellä reunaviivaa. Erityisesti pääkaupuseudun ympärilla ~100km etäisyydelle 'maailman navasta' tiet on keväällä jyrsitty paskaan kuntoon. Kun kelit lämpenee, liikenne 'tampaa' ja tasoittaa kyllä pahimman karheuden suht nopeesti, mutta eihän tuosta hyvää toki tule. Ja sateella pitää ajaa joka tapauksessa muualla kuin urassa, eli ilman avustinta.

Laku 23-05-2021 09:44

Quote:

Originally Posted by tiko4tiko (Post 4282984)
ä auto tiputtelee apusysteemejä yksi kerrallaan pois ja sitten olet omillasi. .

Juurin näin. Esim. vanhassa äffässä aktiivivakkari ja törmäystunnistin kytkeytyvät kurakelissä pois, juuri kun niitä eniten tarvitsisi!

GameOver 23-05-2021 09:56

Niin ne kytkeytyy pois about jokaisessa, kun tutkat menee umpeen tai kamerat ei enää näe. Sille tuskin mitään voi tehdä. Sinänsä mielummin näinpäin. Se saattaisi hirvittää enemmän, jos auton äly koittaisi tehdä toimenpiteitä ns. Vajavaisin tiedoin.

Siihen iltalehdessä olleeseen Audi-keissiinhän liittyi myös avustinten toimimattomuus huonoissa olosuhteissa. Sinänsä merkittävää, koska vaikka ajoavustimet ei suoranaisesti olleetkaan käsittelyssä, otettiin niihin ihan oikeusasteita myöten kantaa. Ja sen en usko johtavan siihen, että avustimet alkaisivat toimimaan paremmin. Tämä johtaa pikemminkin sellaiseen markkinointimateriaalin disclaimer-helvettiin ja luovutustilanteessa allekirjoitettaviin ylimääräisiin papereihin, joissa auton ostaja vakuuttaa ymmärtävänsä jälleen hyvin monta järjellä perusteltavaa asiaa ja kuinka valmistaja, maahantuoja ja jälleenmyyjä vapautuu keliolosuhteisiin liittyvistä vastuista.

duckland 23-05-2021 10:15

Jokaiselle jotain. Onneksi lisävaruste ja sen saa sieltä tilaa jos kokee haluavansa. Itselle uusia teitä on kiva ajaa, mutta kun oot 100 kertaa samaa motaria ajanut ei siellä oo mitää kivaa avustimet päälle ja menee tutut tylsät tiet kivasti. Mutta olin skeptinen toiminna suhteen ja positiivinen yllätys että toimii oikeasti. Kannattaa silti epäilevien kokeilla. Tuosta oikeista napeista olin pitkään sitä mieltä, että kosketusnäyttö ei sovi autoon. Aina joutuu katsomaan mitä tekee kun katseen pitäisi olla liikenteessä. Toisaalta auto on nykyään niin automaattinen, että en muista koska olisin koskenut edes ilmastoinnin nappeihin. Tuollaiset voi mun puolesta piilottaa kosketusnäytön taakse. Käytännössä itse en koske kun ratin nappeihin.

205/65-15H 23-05-2021 11:04

Ajoin Nissan Leaf ProPilotilla säkkipimeällä märällä tiellä Mikkelistä Kouvolaan. Tuntematon tie ja vastaantulevien autojen valot vei parhaan herkkyyden silmistä. Toimiva ohjausavustus teki ajamisesta rennompaa, auto ohjasi ja kuski valvoi.

Tesloissa ja monissa muissa autoissa ongelmana on että perinteinen vakkari ei toimi jos tutkat tippuu pois pelistä. Jostain syystä tätä ei kehutuilla OTA-päivityksilläkään haluta korjata.

korp 23-05-2021 12:14

Quote:

Originally Posted by tiko4tiko (Post 4282984)
Autopilottien ja apusysteeminen suurin heikkous on edelleen, että silloin kun tarvitsisi apua, olot on sellaiset, että auto tiputtelee apusysteemejä yksi kerrallaan pois ja sitten olet omillasi. Hyvissä oloissa nuo systeemit toimii mutta eipä selaisissa oloissa nyt suuri vaatimus ole ajaminenkaan, hyvä kun on jotian tekemistä ja ihan mukavaakin sellaista:jep:.

Lisäksi itseäni ärsyttää sinänsä ihan toimivassa systeemissä se, että auto kulkee automaatilla keskellä kaistaa, eli aina pahimmassa urassa. Vaikka möhkäle on hiljainen, niin kyllä melutaso tipahtaa selvästi ajamalla lähellä reunaviivaa. Erityisesti pääkaupuseudun ympärilla ~100km etäisyydelle 'maailman navasta' tiet on keväällä jyrsitty paskaan kuntoon. Kun kelit lämpenee, liikenne 'tampaa' ja tasoittaa kyllä pahimman karheuden suht nopeesti, mutta eihän tuosta hyvää toki tule. Ja sateella pitää ajaa joka tapauksessa muualla kuin urassa, eli ilman avustinta.

Volkkarin Travel Assistantin saa lukemani mukaan opetettua ajamaan haluttua kohtaa kaistasta. Käytännön kokemusta ei vielä ole, mutta muut kotimaiset omistajat tuota ovat kovasti kehuneet.

tiko4tiko 23-05-2021 12:40

Quote:

Originally Posted by korp (Post 4283034)
Volkkarin Travel Assistantin saa lukemani mukaan opetettua ajamaan haluttua kohtaa kaistasta. Käytännön kokemusta ei vielä ole, mutta muut kotimaiset omistajat tuota ovat kovasti kehuneet.

:jep: tuo on varmasti hyvä säätöominaisuus. Miten reunaan antaa robottii sitten mennä käytännössä? Bemarin kastavahti väristää rattia kun renkaat 5~10cm valkoisesta viivasta, mikä on ok. Mutta ajoavustin kyllä asettaa auton keskelle kaistaa.

All times are GMT +3. The time now is 19:42.