BTCF Forum

BTCF Forum (https://www.btcf.fi/forum/index.php)
-   1988 - 1995 (E34) (https://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   E34 kysymyksiä ja vastauksia IX (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=387319)

ooopeee 26-05-2019 11:05

E34 kysymyksiä ja vastauksia IX

Edellinen tuli täyteen. https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=352986

jj5 26-05-2019 13:07

No alotellaas heti kyselemään sitten.

Mikä liitin alla olevissa kuvissa? Kyseinen sijaitsee hanskalokeron päällä kojelaudan sisällä. Minun autossa ei ole kiinni missään. Numero on 1378118, mutta samaa liitintä käytetään vissiin monessakin paikkaa. Mistä tulee ja mihin menisi jos menisi?
Joo, electric troubleshooting manuaalista vois löytää jos käyttää puoli vuotta sen selaamiseen. Mutta jos joku jo tietäisi valmiiksi?

https://i.imgur.com/66Bgx2k.jpg

https://i.imgur.com/VcF9BhC.jpg

jani73 26-05-2019 20:27

Voisikos se olla tuon sivun alaosassa oleva liitin? Liittyy ison obc:n taukotuuletukseen. Ellen väärin muista, niin jotain tuolla suunnalla olevaa liitintä käyttämällä sain taukotuuletuksen toimimaan.

http://www.bmwe34.net/E34main/Upgrade/Ventilation.htm

ETM:stä näet mitkä piuhat on aina kuumia ja mitkä virta-avainta kääntäessä. Ilmeisesti myös hansikaslokeron valo ja takapenkin tupakansytytin ovat kuumia vain avainta kääntämällä. Tuohon tupakansytyttimeen saattaa löytyä vapaa liitin keskikonsolin alta.

tinke76 26-05-2019 21:06

Kysymys E34 guruilta.

Optio P335A löytyy kesäkiesistä. Mitä tarkoittaa/sisältää?

jani73 26-05-2019 21:27

tinke, tällainen löytyi

Individual series 95 Special Exec.

http://www.bmwretrofit.it/Guide-bmwr...on%20Codes.pdf

jj5 26-05-2019 21:46

Quote:

Originally Posted by jani73 (Post 4119330)
Voisikos se olla tuon sivun alaosassa oleva liitin? Liittyy ison obc:n taukotuuletukseen. Ellen väärin muista, niin jotain tuolla suunnalla olevaa liitintä käyttämällä sain taukotuuletuksen toimimaan.

http://www.bmwe34.net/E34main/Upgrade/Ventilation.htm

ETM:stä näet mitkä piuhat on aina kuumia ja mitkä virta-avainta kääntäessä. Ilmeisesti myös hansikaslokeron valo ja takapenkin tupakansytytin ovat kuumia vain avainta kääntämällä. Tuohon tupakansytyttimeen saattaa löytyä vapaa liitin keskikonsolin alta.

Kiitos. Vois hyvin olla juuri tuo. Mittailin jo että tämä olisi sopinut tarkoitukseeni virran otoksi, ei vain ollut liittimeen vastakappaletta enkä halunnut katkoa johtoja. Lisäksi olisi ollut kiva tietää mistä/ minkä sulakkeen takaa sähkön ottaa.

Päädyin sellaiseen ratkaisuun, että tästä 12v pistokkeesta on minulle enemmän iloa kuin hanskalokeron valosta, joten kytkin hanskalokeron valon kytkimen jatkuvasti "kiinni" ja liitin 12v pistokkeen hanskalokeron valon johtoihin. Näin ei tarvinnut auton johtosarjoja/liittimiä rikkoa. ja tarvittaessa kaikki on palautettavissa ennalleen jos niin haluaisi. :jep:

Takapenkin tupakansytytintä minun 525i karvalakkimallissa ei ole.

E: tuohan onkin mielenkiintoinen juttu että taukotuuletuksen voi kytkeä toimintaan jälkeenpäin. Jos on joskus tekemisen puutetta niin tietää mitä tehdä..

jani73 26-05-2019 22:50

Mullakin on karvalakki 520, mutta en muista olenko siihen pannut tuon takapenkin tupakansytyttimen. Todennäköisesti sinunkin autosta löytyy liitin tuolle tupakansytyttimelle, eli valmius siihen. Mun autossa oli mm vakionopeudensäätimelle johdot valmiina, asennus oli helppoa.

Klasu- 27-05-2019 19:38

Voin antaa vahvistuksen, että johtosarjahäntä liittyy sisätilan puhaltimen ohjaukseen, tietyillä lisäyksillä OBC hoitelee sitten tuulettimen käyttöä.

Tallista löytyy E34 orkkiswebasto johtosarjoineen purkkeineen.

Nappasin pari kuvaakin, joissa näkyy ko. liittimelle naarasversio. Liittimen pinneistä kuusi on miehitettynä webastokäytössä.

Ilmeisesti puhaltimen ohjauksen webakäytössä hoitaa kuvassa näkyvä "relaisbox" - relerasia :)

Jahka joskus paneudun asiaan, niin selvinnee lisää.

Johtosarjaa;
https://aijaa.com/RpOpS5

Webasto itse;
https://aijaa.com/4lz8jF

Purkasin koko härvelin aikanaan, ja entrasin. Testikäytössä aparaatti toimi vallan mainiosti, joskin auton johtosarjaan liittyvät osat oli testissä ohitettuna.
Tuon ohjaus tulee OBC:ssa Zeit - napin taakse, jonka pitäisi johtosarjan kytkennän jälkeen muuttaa nykyisellään napin takaa löytyvästä ajastinkellosta ajastimeksi weballe.

Optioina pitäisi olla kaksi aika-asetusta weban käynnistymiselle, sekä suora ohjaus päälle/pois.

haapala 28-05-2019 21:47

Hei

Onko missään e34 autossa hammastanko ohjausta vai onko kaikki simpukoita? M5? 540?

Maikkeli 28-05-2019 21:53

525iX tais olla ainoa malli hammastangolla.

haapala 28-05-2019 22:15

Onkohan sellaista kukaan tämmösiin asennellu Suomen maassa

Muurahainen 29-05-2019 01:20

Quote:

Originally Posted by haapala (Post 4119915)
Onkohan sellaista kukaan tämmösiin asennellu Suomen maassa

Onhan tuota yritetty mutta ei niistä ainakaan montaa hyvää ole tullut.

Aika tarkkaa saada geometriat kohdilleen tai muuten tulee aika karmea kapine.

jj5 29-05-2019 08:20

Pystyisköhän tuollaisen iX:n etuakselin asentelemaan järkevästi ilman etuvetoa. :think

Bansku 29-05-2019 09:32

Ohjausgeometria on ainakin melko perseellään takavetoista ajatellen = ei toimi ilman etupään vetoa

jj5 29-05-2019 09:57

Quote:

Originally Posted by Bansku (Post 4119978)
Ohjausgeometria on ainakin melko perseellään takavetoista ajatellen = ei toimi ilman etupään vetoa

Mielenkiintoista. Mitkä arvot on erilaiset vrt. takaveto?

Muurahainen 29-05-2019 11:16

Quote:

Originally Posted by jj5 (Post 4119983)

En ole E34ix:ää päässyt pahemmin tutkiskelemaan mutta ainakin E30ix:ssä on iskaritolppa huomattavan pystyssä vs takaveto

Kal.ju 29-05-2019 14:59

Edellisessä topicissa kysyin

Quote:

Originally Posted by Kal.ju (Post 4099729)
Onko uusissa m-tech helmoissa nuo tiivisteet jo paikoillaan??

Vastaan itse omaan kysymykseen: Ei ole.
Joutuu siis tilaamaan uudet tiivisteetkin.

Bansku 02-06-2019 21:25

Quote:

Originally Posted by jj5 (Post 4119983)

Ainakin casterissa huomattava ero, toisekseen kääntyvyyttä ei ole yhtä paljoa mitä takavetoisessa jne.

jj5 04-06-2019 08:06

Quote:

Originally Posted by Bansku (Post 4121148)
Ainakin casterissa huomattava ero, toisekseen kääntyvyyttä ei ole yhtä paljoa mitä takavetoisessa jne.

Ok, casterikin voisi olla vielä tehtävissä. Vaikea myös sanoa vaatiiko tuollainen ohjaus sitten toimiakseen saman määrän casteria kuin simpukkamallin räpellys.

Jotenkin vois olettaa, että jos nelivedon ohjaus ei toimisi ilman etuvetoa, ei se myöskään toimisi nelikossa kun jalka on pois kaasulta. :think

Klasu- 04-06-2019 08:45

Taitaa tuon IX:n etuapurungon kanssa tulla ongelmia myös tiettyjen muiden E34 - moottorien osalta öljypohjan kanssa.

Hammastangon kiinnityspisteenä toimiva poikkipalkki/hammastanko todenäköisesti tapaa myös öljypohjaan, ellei käytä M50 - moottoria, ja siinä IX - öljypohjaa.

Ei tuo simpukkaohjaus oikeastaan ole edes kolmenelkussa mikään huono toteutus. Kun ohjausnivelistön pitää kunnossa, eikä itse ohjausvaihteessa ole ylimääräistä välystä, en usko, että hammastankomallisesta ohjauksesta saavutetaan mitään suurta konkreettista iloa, vaikka se saataisi hyvin toteutettuakin.

Paljon useammin töissä tulee vaihdeltua väljistyneitä/vuotavia hammastankoja, kun itse ohjausvaihteita simpukkaohjauksiin, vaikka noiden jakauma omissa hommissa on varmaan enemmän painottunut simpukkaohjauksellisten puolelle.

Ohjauksen niveliä menee simpukkamalleihin tasaisesti, mutta ovat helppoja/edukkaampia uusia tarpeen tullen, kuin se hammastanko. Ohjausvaihteet harvoin rikkoutuvat/väljistyvät merkittävästi paljonkaan ajetuissa.

Muurahainen 04-06-2019 11:41

Quote:

Originally Posted by jj5 (Post 4121472)
Ok, casterikin voisi olla vielä tehtävissä. Vaikea myös sanoa vaatiiko tuollainen ohjaus sitten toimiakseen saman määrän casteria kuin simpukkamallin räpellys.

Jotenkin vois olettaa, että jos nelivedon ohjaus ei toimisi ilman etuvetoa, ei se myöskään toimisi nelikossa kun jalka on pois kaasulta. :think

Oletko joskus kuullut etuvetoisista autoista? :D

Eikä ehjä simpukka ole mikään räpellys. Toimii oikein hienosti.

-Markus- 04-06-2019 20:32

Taitaa vaan olla aika harvassa sellainen E34 missä ei olis simpukassa yhtään väljää...:rolleyes:

Klasu- 04-06-2019 21:39

Kyllähän nämä jo aika iällä on, että ihan täydellistä timmeyttä ei simpukoiltakaan ehkä voi odottaa.

Simpukan käytännön välys vielä vähenee öljynpaineen noustessa, eli realistiset klapit löytyy tehostinpumpun pyöriessä.

Kuitenkin on niin, että pieni klappi ei vielä tee autosta laisinkaan "ajettavaa" - tai huonoa.

Näissä on kuitenkin miljoona epätäydellistä muuttujaa, kuten kaikissa muissakin henkilöautoissa, alkaen ihan painonjakaumasta, mihin sen kapsäkin tai olutlaatikon tavaratilaan sijoittaa, jatkuen bensan määrästä renkaiden kuntoon/merkkiin/malliin....renkaatkin puntitetaan usein vaan 5g tarkkuuteen.
Vähän joikkelit vanteet vielä kuvioon, ja huono iskari johonkin nurkkaan, niin...

Huonokuntoiset pallonivelet uusimalla, ja elähtäneet puslat vaihtamalla, ja pyöränkulmien huolellisella säädöllä pääsee kyllä aika miellyttävään tulokseen.

Ja sitten vielä se, ettei ne hammastangotkaan ilmasia ole. Yli 5keur arvoisia olen nähnyt, kun on säätyvää välitystä ym. sähköheepeliä ympätty. Ja niitä on jo 100tkm ajettuihin uusittu kun ovat
A) väljistyneet
B) väljistyttyään riittävästi ruvenneet vuotamaan solkenaan öljyä.

Epäilen kustannusten olevan suurin hammastanko-ohjauksiin siirtymisen syistä henkilöautoissa.
Perinteinen hammastanko lie edullisempi valmistaa kuin simpukkaohjaus.

Muurahainen 04-06-2019 23:51

Simpukassa on säätökin mistä sitä voi kirrata.

Itse olen nyt ajellut e38:lla jossa luonnollisesti simpukka ja kyllä se on ollut oikein omaan mieleen.

Bansku 04-06-2019 23:59

Ja kun siellä menee siis oikeasti geometriassa niin moni asia vituiksi vaikka jonkun hammastangon sinne sattuisitkin löytämään mikä menee ns. Bolt on paikalleen. Jos ei ole tietoa mitä on tekemässä niin ei kannata tuohon ryhtyä. Ja kääntövarsien/olkavarsien kriittisissä/määräävissä mitoissa on eroa keskenään vertaa e34ix ja takaveto. Mm. Tukivarret ja tämän myötä myö kynkät tekevät varmasti erillaiset liikkeet takavetoisessa ja nelivetoisessa e34:ssa. Niissä kun ei keulan osien puolesta ole mitään samaa osaa.

Urpo_rotta 11-06-2019 09:00

En oo tätä keskustelua tällä kertaa seurannut mutta viimeksi kun tästä oli puhetta muutama vuosi takaperin, päädyttiin lopputulemaan että ei kannata ryhtyä.
Joku jenkki yritti aika tosissaankin mutta palautti simpukan hetken hammastangolla ajeltuaan.
Totean saman kuin silloinkin: jos asentaa hammastanko-ohjatusta autosta aivan kaikki osat eli tukivarret, tolpat yms. Säilyttäen alkuperäisret mitat ja luovuttaja on takavetoinen niin hyvähän siitä tulee mutta onhan työmaa.

Kannattaa yleisesti tutustua hammastanko vs. Simpukka geometrioiden eroihin niin huomaa että pelkän tangon vaihto ei riitä alkuunkaan.

Urpo_rotta 11-06-2019 09:02

Lisätään nyt vielä että ehjä simpukka on ajolleen aivan bueno. Ja renkaat, herra siunaa miten iso vaikutus niillä on ajettavuuteen jos simpukassa on yhtään väljää.

Toni U. 12-06-2019 11:31

Latausjännite liian suuri

Moi! Missähän voisi olla vika, kun latausjännite on yli 18V, paitsi aivan tyhjäkäynnillä 14,5V. Jännitteensäädin vaihettiin jo laturiin, eikä vaikutusta. Moottorin maadoitus ok. Auto on 530i V8 vm1993.

-Markus- 12-06-2019 12:54

Quote:

Originally Posted by Toni U. (Post 4123420)
Moi! Missähän voisi olla vika, kun latausjännite on yli 18V, paitsi aivan tyhjäkäynnillä 14,5V. Jännitteensäädin vaihettiin jo laturiin, eikä vaikutusta. Moottorin maadoitus ok. Auto on 530i V8 vm1993.

Mulla oli vastaava M5:ssa. Johdot otti maihin laturin sisällä, eikä säädin ollu pelissä vaan latas täysillä koko ajan kierroksista riippuen.

Toni U. 12-06-2019 13:36

Quote:

Originally Posted by -Markus- (Post 4123444)
Mulla oli vastaava M5:ssa. Johdot otti maihin laturin sisällä, eikä säädin ollu pelissä vaan latas täysillä koko ajan kierroksista riippuen.

Kiitos vinkistä. Uus laturi tilattu.

Rhodry 12-06-2019 20:29

Mikäs tuolla E34:sen perässä on mahtanu antautua kun kuuluu paukahdus kun lähtee liikkeelle tai vaihtaa vaihdetta? Ei kai näissä mitään peränrepeämisongelmaa ollu?

Kal.ju 12-06-2019 23:05

Takakelkan isot puslat. :think

Rhodry 13-06-2019 07:22

https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=33_0219

Onkse nyt siis toi osa numero 2?

Kal.ju 13-06-2019 09:24

Kyllä.

Rhodry 13-06-2019 11:10

Pitäiskö niistä päällepäin huomata että ne on paskana? Tossa ne näytti suht ok, mun 520:ssä ne on halkipoikki ja se ei kolise :think

Kal.ju 13-06-2019 12:29

Kyllä mulla ainakin leimasetä niistä huomautti ja sitten vielä yhdessä tarkistettiin. Selvästi oli nähtävissä ainakin raudalla vääntäessä. Kolahdus siis kuului nimenomaan kun vaihtoi kovassa kiihdytyksessä isommalle vaihteelle. Liikkeellelähdöissä ei muistaakseni kuulunut. Tästä siis aikaa yli 10v.

KimmoK 13-06-2019 12:32

Perän etukiinnike kannattaa myös tarkastaa, jos pultti poikki tai kiinnitysrauta murtunut/poikki niin pamahtaa, kun perä pääsee kääntymään.

Rhodry 13-06-2019 12:44

Jaahas, pitää siis katella vielä tarkemmin tota sitte.

peeämwee 13-06-2019 13:22

Mulla kuuluu "thump" kun laitta ykkösen tai paikin päälle vaikka nostaisi kytkintä varovasti. Onko sama vika sulla Rhodry? Muuten ei ongelmia vaihtamisessa.

http://bmwe32.masscom.net/sean750/di.../diffMount.htm

Tuo kannake on ehjä. (Luen täältä kun e32 osioon ei kukaan vastaa)

Rhodry 13-06-2019 14:22

Mulla kuuluu siis 1-3 vaihteiden päälle laitossa ja melkein aina kun kytkintä nostaa. Oon opetellu ajaa niin ettei se kolise ni aina sitä ei kuulu :D

All times are GMT +3. The time now is 12:00.