BTCF Forum

BTCF Forum (https://www.btcf.fi/forum/index.php)
-   Yleinen autoaiheinen keskustelu (https://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Suuri sähköautokeskustelu osa IV (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=399760)

GameOver 31-01-2021 08:32

Quote:

Originally Posted by OVi (Post 4259571)
Odotellaan vain Piuha-Rellua. Otsikko on kyllä aika enteilevä "Rellu Vitonen palaa täyssähköisenä".

https://www.iltalehti.fi/autouutiset...9-56ba1af89037

Jollain pervolla tavalla toi on oikeesti hieno. :D

Macke 31-01-2021 10:35

Ihan kivan näköinen pikkukinneri, mutta ei se kyllä kauheesti orkkista mun mielestä muistuta. Tollanen, tipparelluja ja 8 S rellukin oli isäukolla aikoinaan, sateenvarjo vaihteet oli k00l. Mieluummin mä fransmannien sähköt otan ku brittien :D Lucas + sähkö = aijaijaijaia mitä herkkuva!

BMW525Xda 31-01-2021 11:01

Quote:

Originally Posted by GameOver (Post 4259597)
Jollain pervolla tavalla toi on oikeesti hieno. :D

Minä en ole pervo ja silti on hieno. Kunnioittaa sopivasti aikalaistaan, samanlaisia on tulossa muiltakin merkeiltä. Jos näiden hinnat vaan jäisi sinne 15-20k€ tasolle niin lyövät kyllä itsensä läpi.

Epäilen että sähköauto juttu on vielä kymmeniä vuosia eulaisten juttu, tämä ei kuitenkaan ole se maailman pelastaja vaan markkinajuttu. Maailma pelastetaan teollisuuden polttoaineet vaihtamalla jos pelastetaan. Tässä tulee parissa vuodessa käymään niin että monet automerkit siirtyy muille markkinoille koska siellä ei ole päästörajoja, aasia kiina venäjä jne. Ja näissä maissa myydään autoja kymmeniä kertoja enemmän kuin eussa. Pelkästään kiinassa taidetaan myydä vuodessa enemmän autoja kuin eussa valmistetaan, toki kiina on jollain tasolla sähköautoissa mukana mutta puhutaan promillesta jälleen, suunnan muutos vie kymmeniä vuosia että intiassa aasissa kiinassa venäjällä on infra sähöautoille.

OVi 31-01-2021 11:19

Kiinassa on jo samat päästörajat, kuin EU:ssa, joten siellä ei voi myydä vanhentunutta tekniikkaa. Kyllä sielläkin alkaa ihmisiä harmittamaan jatkuva kaasupilvessä eläminen.

Vitos Rellulle voi ennustaa hyvää menekkiä, kunhan hinta saadaan pysymään sellaisella tasolla, että tasamaan tallaajilla riittää siihen rahat. Tuossa on muotoilu kohdallaan ja kokoluokka on juuri soppeli kauppakassi/työmatkakäyttöön.

Quote:

Originally Posted by Macke (Post 4259603)
Mieluummin mä fransmannien sähköt otan ku brittien :D Lucas + sähkö = aijaijaijaia mitä herkkuva!

Joo, onhan Bemareissakin ollut iät ja ajat Valeon osia ja ei noissa mitään erityisiä murheita ole. Mutta Lucas..

https://www.jalopyjournal.com/forum/...e-jpg.2151278/

gnz 31-01-2021 11:36

Quote:

Originally Posted by pyroz (Post 4259527)
Tulis nyt vaan niitä "tavallisia" sähkömalleja. Intternetissä on hieno kinastella kellä on sekunnin sadasosan nopeempi sähköauto joka maksaa 150k€. Missä on ne sähköautot millä me tullaan ajamaan? Eli 1-, 3-, 4-, 5-sarjan M-sportit, jotka halutaan alle muutaman vuoden käytettynä kuolevaisten hinnalla ja tänne foorumille käsittelyyn.

i4 tulee ensi vuonna asiakkaiden käsiin, mutta lienee kuitenkin hintaluokassa segmentin yläpäästä sekin.

0-100km/h ei vois niin sanotusti "vähempää kiinnostaa" kun oleellisemmat asiatkaan ei ole tiedossa.

Kannattaa muistaa, että tämän hetken "top of the line" malli on vähän kuin katselis muutaman vuoden tulevaisuuteen. Eli antavat suuntaviivoja mitä tuleman pitää. Kilpailu on nyt erityisen raakaa, joten jokainen valmistaja haluaa pistää kaikki pöytään mitä on löydettävissä.

En sano, että plaid+ vastaavia tulisi saamaan 20k€ hintaan vuonna 2030, mutta paljon halvemmalla kuin nyt.

Tesla Model S, vm.2012: Hinta uutena 100k€. Speksit:
400hp, 4.4s, 425km, 85 kWh.

Tesla Model 3 SR+, vm 2021: Hinta uuten 48k€:
5.6s, 448km, 55 kWh netto

Tesla Model S, vm 2021: Hinta uutena 140k€. Speksit:
1100hp, 1.9s, 830km, 100kWh+

1/3/4/5 ja M-Sportit tulevat "sitten aikanaan". Aika monelta valmistajalta osa noiden vastaavista löytyy jo valikoimasta.

Suuntaviivat tulevaisuuteen ovat aika selkeät. Jos eivät ole, katsot maailmaa värilasien läpi.

gnz 31-01-2021 11:43

Quote:

Originally Posted by BMW525Xda (Post 4259608)
toki kiina on jollain tasolla sähköautoissa mukana mutta puhutaan promillesta jälleen,

"Jollain tasolla mukana". Vähättely ja vihjeettömyys suorastaan pursuaa rivien välistä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...ustry_in_China

Laku 31-01-2021 11:48

Quote:

Originally Posted by pyroz (Post 4259527)
Tulis nyt vaan niitä "tavallisia" sähkömalleja. Intternetissä on hieno kinastella kellä on sekunnin sadasosan nopeempi sähköauto joka maksaa 150k€. Missä on ne sähköautot millä me tullaan ajamaan? Eli 1-, 3-, 4-, 5-sarjan M-sportit, jotka halutaan alle muutaman vuoden käytettynä kuolevaisten hinnalla ja tänne foorumille käsittelyyn.

i4 tulee ensi vuonna asiakkaiden käsiin, mutta lienee kuitenkin hintaluokassa segmentin yläpäästä sekin.

0-100km/h ei vois niin sanotusti "vähempää kiinnostaa" kun oleellisemmat asiatkaan ei ole tiedossa.

Samoilla linjoilla. Kiihtyvyyttä enemmän olen erityisen kiinnostunut lähinnä rangesta ja ulkonäöstä. Vetokyky olisi plussaa tulevaisuudessa.

duckland 31-01-2021 12:12

Mä olen täysin erilinjalla miksi sähköauto kiinnostaa. 1,9 sekan kiihtyvyys on jo sellanen ettei tarvii linnanmäelle mennä että vatsan saa sekasin. Jotta tuollaiseen kiihtyvyyteen olisi tavallisella tallaajalla varaa on sähköauto tehnyt sen mahdolliseksi. Lisääkin ruutia varmaan saisi helpolla, mutta ollaan kai lähellä fysiikan lakeja, ettei auto saa juuri nopeampaa kiihtymään. Vetokykyä ja rangea saa kyllä vaikka x5 muodossa kakkosautoon. Mutta tuota kiihtyvyyttä ei saa bensaautoon käytännössä kun puolella miljoonalla ja siitä ylöspäin.

nullzwei 31-01-2021 12:30

The Guardian: Sales increase 43% globally in 2020 as plunging battery costs mean the cars will soon be the cheapest vehicles to buy :think

gnz 31-01-2021 12:45

Quote:

Originally Posted by duckland (Post 4259623)
Mä olen täysin erilinjalla miksi sähköauto kiinnostaa. 1,9 sekan kiihtyvyys on jo sellanen ettei tarvii linnanmäelle mennä että vatsan saa sekasin. Jotta tuollaiseen kiihtyvyyteen olisi tavallisella tallaajalla varaa on sähköauto tehnyt sen mahdolliseksi. Lisääkin ruutia varmaan saisi helpolla, mutta ollaan kai lähellä fysiikan lakeja, ettei auto saa juuri nopeampaa kiihtymään.

Alkaa olemaan aika tiukilla, saako autoa jarrutettua 1,9s 100-0. Rajoittavana tekijänä alkaa olemaan enemmänki ne neljä vetävää tieliikennekäyttöön hyväksyttyä rengasta, moottorin ja voimansiirron sijasta.

All times are GMT +3. The time now is 17:49.