![]() |
Veljen N54 tuli vaihdettua tuo osa 5 pelkästään, loppu vuoto, se vuoti kuin kuvassa. Jotkut sanonut että kannattaa vaihtaa samalla ne öljyn jäähdyttimen putkien o-renkaat, jos on sellainen on, kun ne putket joutuu avaa siitä edestä pois, että saa tilaa, osa numero 7, ja noi mitkä on siinä öljynsuodatin jalassa
https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=17_0375 |
Quote:
Hidas |
Menee itselläkin nuo tiivisteet vaihtoon
|
Öljynlauhduttimen o-renkaat oli hyvä huomio. Ne pitää myös poimia ostoskoriin.
Kun tuo öljynsuodattimen jalka on alumiinia, niin onko siinä myös jotkin pultit alumiinia? Olen ymmärtänyt, että alumiinipultit on yleensä kertakäyttöisiä ja ne pitäisi aina pultteja aukaistessa uusia. |
Quote:
|
merkattu "värikoodilla" yleensä ne alumiinipultit/pultit mitkä pitää uusia.
Esim. venttiilikopan pulteissa siniset täppät = roskiin. Itse oon ostanut o-rengas lajitelman nii sieltä voi aina onkia millon mihinkin jos sattuu kiinostamaan ropailu. Ainakin öljycoolerin letkuihin yms monesti ottanut tuosta joo toki kallistahan se on muutaman o-renkaan takia ostaa, mutta pitkällä juoksulla maksaa ittensä takasin ja vaikka hansikaslokerossa aina mukana. :jep: |
Hyvä idea ostaa koko sarja samalla
|
Quote:
|
Quote:
ASA-Bolt M6X32.5 26 kpl, no: 11127544369 M6X38 2 kpl, no: 11127556977 Ja ei, eivat tule tiivisteen mukana, erikseen pitää hommata. Jos vaihtaa (suosittelut) niin vaihtaa kaikki ja HUOM HUOM, kiristysmomentti on TODELLA maltillinen. Nyt en muista paljonko, mutta kannattaa tarkastaa. Yksikin liian tiukalle ja vuotaa heti. |
Venttiilikopan pulttien kiristysmomentti 8,5Nm.
|
Quote:
|
Entä onko tuon öljynsuodattimen jalan tiivisteiden vaihdossa suositeltavaa tyhjentää jäähdystysjärjestelmä, jottei mene nesteet sekaisin?
Jotain tälläistä vihjettä löysin parista videosta, mutta ei nyt ihan heti aukea tämä asia (ongelma) räjäytyskuvia ja videoita katsomalla. Kiertääkö tuon öljynsuodattimen jalan kautta myös jäähdytysnesteet? |
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Entä onko jokin paikka, josta näitä BMW:n suosituksia kiristysmomenteiksi voisi luntata? |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Kiitos, tuolta newtis:stä löytyy niitä työohjeitakin, joita olen tässä etsiskellyt. Johonkin hävinnyt sekin kirjanmerkki.
|
Quote:
|
Quote:
Ei ainakaan omassa N54 noiden osalta ikinä mitään ongelmaa ole ollut mm. öljycoolerin liitoksen jne laittanut. Jos nyt varman päälle pitää pelaa niin laittaa sitten viton o-renkaita ne nyt ainakin kestää sen +200astetta. Itseasiassa näyttävät halvempiakin olevan. |
Tekeekös joku Turun seudulla imusarjojen puhallusta tai oisko joku jolta lainata vehkeet hommaan? Vai pitääkö lähteä kauemmas?
|
Quote:
bemarihuolto.fi |
Quote:
Kiitosta! Tulipa hyvät infot! :smoke: |
Kertokaas fiksut mistä saisi 6 kpl index 12 suuttimia+ne pidikkeet järkevään hintaan?
Olen nyt kysellyt Autokeskukselta ja Laakkoselta enkä halua maksaa +300€ per suutin :) Varaosanumerolle 13538648937 ei löytynyt ja 13538616079 numerolla löytyy, mutta ylläolevaan hintaan. ML Performance myy reiluun tonniin nuo, mutta onko vinkkiä löytyykö kotimaasta halvemmalla. Voin vaikka ajella itse hakemaan ne kun on lomat päällä. Olen uusimassa kaikki puolat, tulpat ja suuttimet samalla kun autoon tulee uudet ahtimet+muuta. |
Noita halvempia 13538648937 ei välttämättä löydy marmorilta hyllystä, mutta itse ainakin onnistuin vuosi sitten tekemään tilauksen niistä. Eikö edes tilaus onnistu?
Ja marmorilla kappalehinta oli viime kesänä alle 150/kpl. Toki siihen päälle pitää se "decoupling element" myös ostaa (~10eur/kpl). Joten marmorilla ei taida mennä edes yli tonnin. |
Schmiedmann myös möi niitä 937 loppuisia hintaan 162,64e (löysin kännystä kuvan), mutta eipä enää edes tunnista osanumeroa. Mikähän tossa nyt on nykyään, kun näköjään hävinneet kokonaan kuvista?
|
Quote:
Tosiaan tällä hetkellä halvin mitä löysin oli tuolta ML performance reilu 170€/kpl siihen sitten vielä muut kulut+ne pidikkeet. Mikä paikka myy tuohon 150€ hintaan noita suuttimia? |
Viime heinäkuussa ostin niitä Turun Autokeskukselta. Just tarkistin kuitilta, niin hinta oli 147,99/kpl ja pidikkeet 9,75/kpl.
Tuo ennakkotilaus piti sitten maksaa etukäteen, mutta ainakin silloin osat tuli tosi nopeesti. Olisko ollut noin viikko ja ne oli noudettavissa. |
Kysyin nyt vielä tuolta Turun Autokeskukselta. Katsellaan mitä vastaavat kun kerran jo sanoivat että +300€/kpl on hinta.. pää jo sekaisin kun niin monen kanssa puhunut tänään :D
Olen nyt soitellut läpi aika monta paikkaa ja mistään ei tunnu löytyvän alle kolmensadan. Taitaa mennä ulkomaan keikaksi. Seuraava kysymys onkin että jos korona suo ja kaikki suunnitellut osat ovat autossa kiinni niin tulee tarvetta custom-ohjelmoinnille. Ajattelen että custom on parempi kuin JB4 tai MHD. Tietty JB4 tarjoaisi niitä turvallisuusominaisuuksia. Valinnan vaikeus osa 125. Olen nyt laittanut kyselyjä muutamalle firmalle (optimoiautosi, ecuhelsinki, lisaatehoa.fi) ja odottelen vastauksia. Omaa kokemusta näistä ohjelmoinneista ei ole eli ihan turistina mennään. Kotimaasta haluaisin lähtökohtaisesti ottaa sen custom-ohjelmoinnin. Parempi kommunikoida ihan kotimaan kielellä jne. Toki olen sitä Trebilaa miettinyt, mutta epäilen sitä että pitäisi lontooksi jutella ja etänä teettää. Autoon siis tulossa suuttimien lisäksi mm. uudet turbotohtorin stage 3 ahtimet, inletit, tulpat, puolat, vapaavirtaussuodattimet, pcv-valve, uusi kytkin jne. Onko kokemuksia yllämainituista pajoista? |
Kysy vielä täältä:
https://www.online-parts.co.uk/bmw-s...ds=13538648937 Minulla ei tosin ole kokemusta tuosta kaupasta. |
Quote:
|
Quote:
N54 on niin suosittu virialusta maailmalla että osaajia löytyy paljon, jotka ovat kokeilleet lähes kaiken jo. MHD ohjelmaa hyödyntäen joku custom softa sisään ja logit ylös ja hienosäätöä kunnes on hyvä. Esim Trebila, WedgePerformance tai David Shoup jne. Joku joka on näitten kanssa touhunut ennenkin. MHD muutenkin fiksu ku se on niin helppokäyttöinen ja sillä voi nopeasti itse fläshää uuden kartan, tallentaa logeja, lukea vikakoodit jne. |
Kiitti infosta herrat. Juuri siksi kyselen tyhmiä kun ei ole mitään kokemusta näistä ohjelmoinneista ja en tosiaan halua mitään bulkkituotetta.
Entäs esim. Motorbit? He ainakin mainostavat että tekevät ohjelman itse, eivätkä lyö mtn bulkkikamaa kiinni. Lisäksi heillä olisi nelivetopenkki. Yksi paikka nosti jo kädet pystyyn :D Pluton stage 2 lpfp on jo hommattu ja uusi korkeapainepumppu on tilauksessa. Mitä muuta tarvitaan? Ihan bensalla ajattelin nyt ajella. Mutta selittäkää nyt vielä rautalangasta miksi tuo MHD olisi tarpeellinen? Eikö se custom-ohjelma aja asiansa paremmin? Ja en kyllä itse uskalla tehdä mitään fläshäyksiä. En siis poissulje sitä MHD:tä, mutta myykää sitä vielä lisää mulle :) Tosiaan se Trebila on ilmeisesti kova tekijä, mutta juttelen mielummin ihan suomen kielellä. Ja jos on tiedossa kotimaista alan osaamista niin vinkkejä otetaan vastaan. |
MHD on kaikkein kehittyinein työkalu jolla onnistuu flashäykset, monitoroinnit tosiarvoille, loggaukset ja vikakoodien luku. MHD päivitetään aktiivisesti ja se sisältää käytännöllisiä ominaisuuksia jolla pystyy customoimaan autonsa asetuksia
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
MHD on periaatteessa vain ohjelmointi- ja diagnostikkatyökalu. Toki samasta apista saa ostettua perus stage1 ja ja 2 kartat (jotka ovat ihan pätevät jos vakiorauta, lisäksi valmiit optiot erilaisille aftermarket osille esim. N20 MAP anturi), mutta siinä on myös mahdollisuus fläshätä oman/custom kartan. Se vaan nyt on ylivoimaisesti paras/helpoin/kehittynein ohjelmointialusta, kato Youtubesta niin ymmärrät :D Ja varaudu siihen että joudut ulkomailta etsiä tekijän. Minkälaista setuppia tulossa? EDIT. Lukihan se jo ylempänä. Tuo setuppi on maailmalla ihan peruskauraa. Kysy vaikka WedgePerformancelta mielipidettä. |
Z4 inlettien asennus?
Asensin tai yritin asentaa zetoriin inletit. Pohjan alamuovi irti, flektistä kaksi torx ruuvia irti ja laatikon jäähdytin flektistä irti. Pitäisi saada ylä kautta pois. Välijäähdytin yms. roinaa pois tieltä. Nesteet pihalle. Ei vaan mahdu. No öljyn suodattimen kotelo irti kun tiivisteet pitää joka tapauksessa vaihtaa. Eli imusarja irti, että saa kotelon irti. Zetan imusarjassa kiinni kaikkea muuta piuhaa ja romua kiinni, mitä ei ole 335:sen imusarjassa. Onko kukaan zetan omistaja ottanut flektiä pois autosta samanlailla kuin 335:sesta? Ei turhaa työtä, mitä tein kun pähkinäpuhallkusenkin meinaan tehdä. Sen verran likaiset oli venttiilit, mitä niitä näki. Jatkuu huomenna.
|
All times are GMT +3. The time now is 04:15. |