BTCF Forum

BTCF Forum (https://www.btcf.fi/forum/index.php)
-   Yleinen autoaiheinen keskustelu (https://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Suuri sähköautokeskustelu osa IV (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=399760)

GameOver 03-08-2021 00:14

Quote:

Originally Posted by Freak (Post 4295189)
Näin äkkiseltään voisi ajatella, että jos on varaa ostaa sadan tonnin auto, niin ei tartte ihan joka pennistä välittää mihin niitä hukkuu. Mutta mistäs minä mitään tiedän. Mä annan toisten talletella suuret setelit...

On muuten sadan tonnin autonostajista yllättävän suuri osa aika sniidua porukkaa lopulta. Tai ehkei varsinaisesti sniidua, mutta yllättävän taitavia laskemaan, kun oma etu on kyseessä.

Kyllä nekin 20K€:lle käyttöä löytää. Itsekin löytäisin aivan helposti. :D

nokonzok 03-08-2021 07:40

Quote:

Originally Posted by GameOver (Post 4295215)
On muuten sadan tonnin autonostajista yllättävän suuri osa aika sniidua porukkaa lopulta. Tai ehkei varsinaisesti sniidua, mutta yllättävän taitavia laskemaan, kun oma etu on kyseessä.

Tämähän saattaa olla monestikin juuri se syy, että pystyy ostamaan sadan tonnin autoja ylipäätään.

jani 03-08-2021 08:35

Quote:

Originally Posted by pyroz (Post 4295164)
Halvat käyttökulut ja usein halvempi hankintahinta vs. vastaava polttis.

Otetaan nyt vaikka BMW leiristä esimerkki:

X5 40i lähtöhinta 108k€
X5 40d lähtöhinta 107k€
X5 45e lähtöhinta 86k€

X5 45e mallilla pääsee sähköllä 80km. Vaikka ajaisi pidempääkin pätkää niin kulutus jää todella maltilliseksi. Kysymys siis kuuluukin näin päin, että kuka ostaa noista bensan tai dieselin?

Autoveron minimointi on myös yksi seikka joka ajaa sähköisiin (ainakin vielä kun eivät ole ehtineet sähköisiä malleja verottaa kunnolla).

Ja jos kyseessä on työsuhdeauto niin tällöin kyllä on tosi vaikea talousjohtajalle myydä ajatusta että liisataan bensa tai diesel.

jori 03-08-2021 09:23

Quote:

Jos mahdollisuus on ostaa n.100K€:n auto se ei tarkoita että on huoleton rahan törsääjä ja sitä ylimääräistä rahaa on tuhlattavaksi suuret määrät. Kun tulot kasvavat, alat yleensä hommaamaan kalliimpaa asuntoa, kulutustavaroita ja juuri esim.autoa. Veroja maksat myös enemmän. Itse vaihdoin F15 M50d:n pois kun siitä vielä sai jotain rahaa alle 120tkm ajettuna. G05 e45 ostin tilalle koska käyttökulut putosivat sen myötä aika reilusti. Kulutus ollut 5.4l/100km vs vanha 9.5l/100km. Veroissa reilu 700€ vuodessa eroa hybridin hyväksi. Huoltosopimus ja alle 30tkm ajettu auto niin tuskin mitään hajoaa tai itse tarvitsee maksaa hetkeen.
Esimerkkinä vuonna 2018 ostin eräästä jyväskyläisestä liikkeestä tuonti bemun F11 535d vm.2011. Kilsoja oli 127tkm. Omistin auton n.vuoden ja 20tkm. Keskimäärin huoltoihin ja korjauksiin meni n.300€/kk sekä mieliharmia päälle.

GameOver 03-08-2021 09:37

Quote:

Originally Posted by nokonzok (Post 4295234)
Tämähän saattaa olla monestikin juuri se syy, että pystyy ostamaan sadan tonnin autoja ylipäätään.

Quote:

Originally Posted by jori (Post 4295250)
Jos mahdollisuus on ostaa n.100K€:n auto se ei tarkoita että on huoleton rahan törsääjä ja sitä ylimääräistä rahaa on tuhlattavaksi suuret määrät. Kun tulot kasvavat, alat yleensä hommaamaan kalliimpaa asuntoa, kulutustavaroita ja juuri esim.autoa. Veroja maksat myös enemmän. Itse vaihdoin F15 M50d:n pois kun siitä vielä sai jotain rahaa alle 120tkm ajettuna. G05 e45 ostin tilalle koska käyttökulut putosivat sen myötä aika reilusti. Kulutus ollut 5.4l/100km vs vanha 9.5l/100km. Veroissa reilu 700€ vuodessa eroa hybridin hyväksi. Huoltosopimus ja alle 30tkm ajettu auto niin tuskin mitään hajoaa tai itse tarvitsee maksaa hetkeen.
Esimerkkinä vuonna 2018 ostin eräästä jyväskyläisestä liikkeestä tuonti bemun F11 535d vm.2011. Kilsoja oli 127tkm. Omistin auton n.vuoden ja 20tkm. Keskimäärin huoltoihin ja korjauksiin meni n.300€/kk sekä mieliharmia päälle.

Nimenomaan juuri näin :jep:

Toinen juttu on esimerkiksi osarin/yksityisleasingin käyttö. Eräskin hahmo hankki Teslan X:n OP kulku -palvelun kautta. Sanoi, että laittaa mieluummin sen könttäsumman poikimaan ja hoitaa sitten tuotoilla sen kuukausierän.

BMW525Xda 03-08-2021 09:40

Quote:

Kun tulot kasvavat, alat yleensä hommaamaan kalliimpaa …. juuri esim.autoa.

Itse kyllä tykästyisin pankkitilin numeroihin niin paljon että tieto mahdollisuudesta ostaa mikä hyvänsä auto ilman tarvetta ja halua riittäisi, ajelisin mielellään micrallani auringonlaskuun.

Mutta tämä mielikuvituksesta.

jori 03-08-2021 10:06

Quote:

Originally Posted by BMW525Xda (Post 4295254)
Itse kyllä tykästyisin pankkitilin numeroihin niin paljon että tieto mahdollisuudesta ostaa mikä hyvänsä auto ilman tarvetta ja halua riittäisi, ajelisin mielellään micrallani auringonlaskuun.

Itse en voi Micralla ajaa työn vuoksi. Vaihtoehtoja on täysi autoetu tai saada autorahaa. Ja autorahan valittua auton täytyy täyttää tietyt kriteerit. Voisin toki ajaa jollain uudella Fordilla tms.50K€:n kikkareella mutta olen pienestä pitäen tykännyt autoista joissa on enemmän kuin neljä sylinteriä yms. Ja kun lähden ajamaan esim.Tampereelle täältä Helsingistä sitä oikein odottaa pääsevänsä kunnon auton rattiin ja nauttimaan matkasta yksin, mieleistä musiikkia kuunnellen kunnon äänentoistosta.

205/65-15H 03-08-2021 10:15

^Meillä kaikki sigun autot liikenteessä (vakuutuksessa) tänä kesänä. Leafilla käytiin just pohjois-suomessa ja bemarit kerää pölyä. Matka-autonahan nuo 5-sarjalaiset on ajettavuudeltaan paljon parempia mutta Leafin ajoavustimet (sitä ei tarvitse juurikaan ajaa perinteisessä mielessä) tekee siitä leppoisan loma-auton kun ei ole kiirus ja vaimon kanssa pysähdellään yhtenään. Suurin nega on että auto määrää pikkuakkuisessa syönti&kusipaikat.

mikae34 03-08-2021 11:28

Quote:

Mää olen huomannut, että mitä enemmän sitä vaurastuu, sitä enemmän sitä alkaa saada nautintoa juurikin ylläkuvatun tyyppisestä kuviosta. Tähän täytyy lisätä vielä liikkuminen jatkuvasti rönsyisissä työvaatteissa.

Laku 03-08-2021 12:19

Quote:

Juuri näin. Ehkä juuri siksi ovat varakkaita?

Quote:

Juuri näin taas. Voisin ostaa 100 000 euron auton, mutten halua käyttää ko. rahaa siihen. Oma F11 on taas ollut todella vähävikainen auto.

Quote:

Sama täällä. Micralla en silti sentään aja :).

Quote:

Originally Posted by mikae34 (Post 4295273)
Mää olen huomannut, että mitä enemmän sitä vaurastuu, sitä enemmän sitä alkaa saada nautintoa juurikin ylläkuvatun tyyppisestä kuviosta. Tähän täytyy lisätä vielä liikkuminen jatkuvasti rönsyisissä työvaatteissa.

:jep: ja :jep:

All times are GMT +3. The time now is 14:10.