BTCF Forum

BTCF Forum (https://www.btcf.fi/forum/index.php)
-   2006 - 2011 (E9x) (https://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=104)
-   -   325i / n52 öljyn kulutus vasta 80tkm ajettu. (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=302841)

jani87 31-05-2014 17:41

325i / n52 öljyn kulutus vasta 80tkm ajettu.

Yleistä tieto ensiksi autosta. Malli on e91 325i -06vm. Pellin alta löytyy N52B25, auto on liikkeestä ostettu käytettynä ja ongelma on ollu siitä asti. Auto oli ostettuna n. 77tkm ajettu ja nytten on 84tkm ajettu. Ongelmana on suurehko öljynkulutus.

Auto on nytte ollut n. 6kk omistuksessa ja öljyä on palanut alusta asti. Liikkeeseen olen ollut yhteydessä ja öljyt on vaihdettu 5w-30 öljyihin (vanha, 0w-40 mobil 1 long life) ja niillä koeajeltu 1000km ja kokeiltu kulutus. Kulutus on aika tarkalleen 0,3L / 1000km (eli noin 3L mene 10 000km, mikä on mielestäni aivan liikaa nuon vähä ajetulle).

Autosta avattiin huohotin järjestelmä ja tarkastettiin tukokset, möyskin koko auto on vuotoja varten tutkittu. Yhtäkään vuotoa ei ole löydetty ja myös huohotin järjestelmä oli moitteettomassa kunnossa. Liike maksoi öljyistä ja tutkimuksista puolet koska eivät heidän mukaansa löytäneet vikaa ja perustelivat kulutuksen tehtaan hyväksymään 1L / 1000km.

Elikkä ongelman/vian kanssa on tuskasteltu auton ostosta asti, ja toivoisin täältä viisaammilta apuja ja ehdotuksia.

Auto toimii muuten mainiosti, käy hienosti ja tehot on tallessa. Sen olen nytten huomannu kelien lämmetessä kun ei kondensaatiota putkesta tule, että välillä kun auton käynnistää (n. 3/10) niin pössähtää sinertävä pilvi savua ulos aika reilusti, savu hälvennettyä ei tule enempää ulos putkista. öljyn kulutus tällä hetkellä on n. 0,3L / 1000tm (mitattu liikkeessä)

Missäköhän vika voisi olla, itsellä enään mielessä käy venttiilien ohjurit ja kenties männän renkaat, kummankaan vikojen oireista en enempää tiedä kun että mäntä vika näkyisi yleensä tehoissa ilmeisesti?, ja venttiilin ohjurinkumit taas saattaa olla suht huomaamaton vika?

Liikkeeseen ole nollut yhteydessä ja autosta avattiin huohotin järjestelmä ja tarkastettiin tukokset, myöskin koko auto on vuotoja varten tutkittu. Yhtäkään vuotoa ei ole löydetty ja myös huohotin järjestelmä oli moitteettomassa kunnossa. Liike maksoi öljyistä ja tutkimuksista puolet koska eivät heidän mukaansa löytäneet vikaa ja perustelivat kulutuksen tehtaan hyväksymään 1L / 1000km.

Toiseksi kysyisin kannattaako kuluttajanvirastoon olla yhteydessä tuosta liikkeen virhevastuusta kun vika on huomattu jo 3kk omistuksen aikana ja liikkeeseen oltu yhteydessä viasta. Ja voivatko tosiaanki tämmöisen vian vuoksi vetäytyä tuon tehtaan hyväksymän kulutuksen taakse?
Omasta mielestä autossa on selvä virhe/vika jota ei ole voinut todeta koeajossa eikä auton ulkoapäin, eikä myöskään ajettuihin kilometreihin nähden.

Kiitän pikaisista vastauksista ja ehdotuksista jo etukäteen sillä öljyn kulutus vaivaa suunnattomasti noin vähän ajetussa ja en halua aiheuttaa autolle enempää vahinkoa, asia pitäisi pikemmiten selvittää ennenkö ehtii liikaa aikaa kulua auton ostosta.

hcaape 31-05-2014 17:49

itsellä 3l versio ja vie suunnilleen saman verran öljyä kun ostin oli ajettu 115 000
nyt 150 000 ja vie saman verran, normaalia toi mielestäni on ei hätää tosin itsellä ei ole tullut pöllähdyksiä:twisted:

jani87 31-05-2014 17:58

Kyselin asiasta myös tuolla bmwforum puolella ja siellä jollain sama pannu kun mulla ja sanoi että täyttelee touhulitroja aina 3-4tkm välein että tuntuis vievän muillakin tuota 2-3L / 10tkm. Pöllähdys ei tule tosiaankaan aina, joskus menny reilu 3 viikkoa ilman pölläytystä, joskus ne on tosi vähäisiä ja muutaman kerran sitten reilumminki pistäny ulos, elikkä hyvin epäsäännöllisen säännöllistä.

Ilmeisesti tämä määrä mitä sinullakin palaa öljyä ei vahingoita kovin herkästi mitään katalysaattoria yms jos tuonkin verran olet päästellyt menemään eikä ole aiheuttanut suurempia komplikaatioita?

hcaape 31-05-2014 18:01

juuri katsastin moitteetta eli ainakin katit kunnossa:D
saishan toi vähemmänkin viedä mutta minkäs teet kun kongi kilahtaa litra koneeseen vilahtaa:jep:

claude 31-05-2014 18:53

Mulla tuo sigun auto halus litran 7000 km.jälkeen, välillä pölläyttää kun starttaa. Metrejä on 149000. Öljyt tulee vaihettua syksyisin eli n.15 tkm.välein.
Itsekin juuri katsastin auton moitteetta.

jani87 31-05-2014 19:05

Ok, elikkä ei tarvi välttämättä yöunia tämän takia menettää.

Mitenkäs teillä muuten tuo ajelu, elikkä onko miten maantie/kaupunki osuus ajamisesta? Itsellä on kaupunkia 90/10 eli aika vähä maantietä.

Oliskohan ideoita mikä tuon voisi aiheuttaa jos sitä haluis lähteä tutkimaan, ilmeisesti venttiilin ohjurin kumit voi vielä vaihtaa ilman kannen irottamista eikä oo ihan mahdoton remontti? Kumihan voi iän myötäkin haurastua vaikka kilometrejä ei paljoa olisi.
Männän renkaiden vaihtohan maksaaki sitten jo muutamia tuhansia kun koko kone pitää avata.

Auto on muuten aivan mahtava ja varusteetkin kunnossa niin en siitä eroon haluaisi, jos tuohon aivan mielettömän kallis remontti menee ja jos tuo ei suurempia vahinkoja aiheuta niin kait se on ostettava muutama litra voiteluainetta takaloosteriin täyttöjä varten...

N.u.t 31-05-2014 19:54

Tuskin siellä venttiilinvarren kumit vuotaa.

JH. 31-05-2014 20:01

Öljynkulutus on näissä ihan normaalia ja siitä en huolestuisi. Sininen savu sen sijaan kuullostaa pahemmalta joten itse ainakin selvittelisin sitä enemmän. Nettifoorumien perusteella sekin on tosin yleinen vaiva eikä välttämättä aiheuta sen isompaa draamaa...

Itsellä on e90 325i -06vm ja pellin alla sama N52B25. Öljyä kuluu mutta savua ei ole näkynyt. Olen omistanut auton nyt hieman yli 3 vuotta ja öljynkulutus oli aluksi n. 2,5 dl / 1000 km. Aluksi huolestutti ja tutkittiin Laakkosella (myyjäliike) ja todettiin että kaikki kunnossa ja kuuluu asiaan. Tehtaan maksimispeksihän on 7 dl/1000 km. Foorumien selailun jälkeen totesin, että kulutus on tuohon koneeseen ihan normaali ja ei siitä kannata huolestua. Mitään ongelmia ei ole nyt 3 vuoden ja 60 tkm aikana ollut. Autossa on nyt hieman yli 200 tkm mittarissa.

Minulla ollessa huolto on käyttänyt Valvolinen öljyä (samalla viskositeetilla) ja kulutus on ollut nyt vain n. 1 dl / 1000 km.

Yksi arvaus voisi olla CCV/CVV. Googletappa "e90 blue smoke on startup".

blueorange 31-05-2014 20:12

Monesti bensakoneissa jos venttiilinvarren kumit vuotaa niin pölläyttää sinistä pidemmän seisomisen jälkeen käynnistäessä

jani87 31-05-2014 20:13

Quote:

Originally Posted by JH. (Post 3339920)
Yksi arvaus voisi olla CCV/CVV. Googletappa "e90 blue smoke on startup".

En ole mikään mekaanikko, mutta eikös tuo CCV = Crank Case Ventilation, viittaa huohotin järjestelmään, korjatkaa jos olen väärässä? Tässä minun tapauksessa tuo huohotin on jo tarkastettu, ja jos se on tukkeutumassa tai on muita vuotoja niin se yleensä aiheuttaa kierros mittarissa heijausta tyhjäkäynnillä.

Sinertävä savuhan ei hyvä merkki ole. Mietiyttää lähinnä kuin sitä ei joka kerta tule läheskään, tämäkin tietysti saattaa ajan myötä pahentua.

All times are GMT +3. The time now is 04:56.