BTCF Forum

BTCF Forum (https://www.btcf.fi/forum/index.php)
-   Yleinen autoaiheinen keskustelu (https://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Suuri sähköautokeskustelu osa IV (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=399760)

WSE1 26-09-2021 18:47

Minulla ei ole tähän topikkiin annettavaa mutta luulin jo olevani ihan väärällä foorumilla kun täällä puhutaan jostain e corsasta tai id4... eipä voisi kyllä moiset kikottimet vähempää kiinnostaa... joku ix3 olisi ihan eri asia.

Jonsku 27-09-2021 08:30

Quote:

Originally Posted by Remotion (Post 4304373)
Se on jännä että sähköautoiljat ottaa itseensä, ja aina poikkeuksetta halpa ad hominem takaisin. Lähes kaikki ovat sitä mieltä että nuo oli ne parhaat ajat ja ne on takanapäin jo. Oli samaan aikaan isot kireät vaparikoneet bemarilla, audilla ja mersulla, V8 ja V10 koneita. Samaan aikaan superautot olivat myös kireitä isoja V12, V10 ja V8. Murcielago, Carrera GT, Zonda, Enzo, sen jälkeen heti perään samalla mausteella lambot, ferrarilta lukuisia malleja, korkealle kiertäviä GT3 Porscheja, Sitten tuli LaFerrari, P1 ja 918. Siihen loppui hyvät ajat ja sen jälkeen kaikki on ollut painavia hybridejä, downsizing, sieluttomia turboja automaatin jatkeena, bemari meni etuvetoihin yms yms yms. Ainoa äänimaailma on enää ohjelmoitu pierasu joka kuuluu kun vaihtaa vaihdetta.

Sit sulla on tälläinen toi allekirjoitus:
- E34 M5 Diamantschwarz restoration project-
- Alpina D10 Touring #33/94 -

Eihän tosta voi kysyä kuin :rolf: Oletko jäänyt jonnekin '80-'90 lukujen taitteeseen? :D

Aikamoisia heittoja sinulla, uskotko todellakin että "lähes kaikki" ovat sitä mieltä että autoilun parhaat ajat ovat takanapäin? :D

Autot kehittyvät siinä missä kaikki muukin teknologia. Sen sijaan että valinnanvara vähenisi, asia on päinvastoin ja valinnanvara senkun kasvaa kasvamistaan. On bensa-autoa, dieselautoa, sähköautoa ja kaikenmoisia hybridejä - muutaman vuoden sisällä kaikissa autotyypeissä. Kaikkia näitä eri autotyyppejä tulee myös olemaan tarjolla seuraavina vuosikymmeninä, tavalla tai toisella vaikka EU rajoittaakin uusien polttomoottoriautojen lanseeraamista.

Mitä sähköautoihin tulee, puhtaan tekniseltä kannalta tarkasteltuna on ainoastaan positiivinen asia että sähkömoottorilla avustetaan polttomoottorin auttamattoman surkeaa hyötysuhdetta vähintäänkin pienillä kierroksilla..

P.S. Harrasteautoina minulla tosiaan on '90-luvun autoja, niitä kun on kovin paljon helpompi ja mukavempi tämmöisen ohjelmointia taitamattoman jäppisen ruuvailla. Sähköautoa ei (vielä) pihasta löydy, lyhyiden matkojen taittamiseen moinen kuitenkin olisi kovin mainio kapine :jep:

Jii_Koo 27-09-2021 11:01

Quote:

Originally Posted by Jarger (Post 4304350)
Suurin ajuri tuossa taitaa kuitenkin olla se kustanne, sitä voi puolustella ideologisesti nätisti nykymaailmassa.

Nyt osuit asian ytimeen.

-Cookie datan kerääminen/myyminen = turvallisuus
-Nahkaa halvemman korvaavan matskun etsiminen = eettisyys
-3 tonnin "maasturi" neljällä moottorilla = ekologisuus
-Kytkimien vaihtaminen hipaisumalleihin säästösyistä = Super cool & modern

Tämä siis hyvin kärjistettynä, mutta hyvä pointti pohtia. Niin kaikessa muussa, kuin autoilussakin. Mikä lippu siellä minkäkin "edistysaskeleen" salossa liehuu, ei välttämättä ole koko totuus.

205/65-15H 27-09-2021 13:42

Quote:

Originally Posted by Jii_Koo (Post 4304643)
Nyt osuit asian ytimeen.

-Cookie datan kerääminen/myyminen = turvallisuus
-Nahkaa halvemman korvaavan matskun etsiminen = eettisyys
-3 tonnin "maasturi" neljällä moottorilla = ekologisuus
-Kytkimien vaihtaminen hipaisumalleihin säästösyistä = Super cool & modern

Tämä siis hyvin kärjistettynä, mutta hyvä pointti pohtia. Niin kaikessa muussa, kuin autoilussakin. Mikä lippu siellä minkäkin "edistysaskeleen" salossa liehuu, ei välttämättä ole koko totuus.

Nahan osalta samaa mieltä. Woke porukka tms. näkee että lihanjalostustuotteen sivutuote (lehmän nahka) on lihansyönnin tukemista. Itse taas näen että on parempi tehdä lehmän nahasta tuotteita kuin polttaa ne savuna ilmaan niin kauan kuin naudan lihaa syödään.

Kyllä 3 tonnin nelimoottorinen EV lienee edistyksellinen myös ekologisesti jos teet saman kokoisen auton polttiksena.

Kosketusnäytöt mahdollistavat auton käyttiksen ja ominaisuuksien päivittämisen etänä. Eli 10 vuotta vanha auto voi saada uusia ominaisuuksia. Kun taas vanha tapa oli yrittää myydä uusi auto muutaman vuoden välein niille joille on tärkeintä saada viimeisimmät ominaisuudet autoonsa. Fyysisissä näppäimissä on kieltämättä parempi käyttötuntuma.

Jii_Koo 27-09-2021 15:23

Quote:

Originally Posted by 205/65-15H (Post 4304660)
Kyllä 3 tonnin nelimoottorinen EV lienee edistyksellinen myös ekologisesti jos teet saman kokoisen auton polttiksena.

Suoraan verrattuna kyllä. Mutta äärimmäisen harvoin esim. X5 45e korvaa jonkun V8 Jeep Wranglerin. Yleensä se korvaa esim. VW Golfin.

Quote:

Originally Posted by 205/65-15H (Post 4304660)
Kosketusnäytöt mahdollistavat auton käyttiksen ja ominaisuuksien päivittämisen etänä. Eli 10 vuotta vanha auto voi saada uusia ominaisuuksia.

Kyllä mun puhelinkin päivittyy etänä, ja siinä on kosketusnäyttö, muttei se enää kolmen vuoden päästä toimi kunnolla raudan puolesta. Ainakaan jos sen päivittää.

Remotion 27-09-2021 16:20

Quote:

Originally Posted by Jonsku (Post 4304612)
P.S. Harrasteautoina minulla tosiaan on '90-luvun autoja, niitä kun on kovin paljon helpompi ja mukavempi tämmöisen ohjelmointia taitamattoman jäppisen ruuvailla. Sähköautoa ei (vielä) pihasta löydy, lyhyiden matkojen taittamiseen moinen kuitenkin olisi kovin mainio kapine :jep:

:jep::drive: Näistä samaa mieltä. Oli se harrasteautokin kyllä lyhyiden matkojen taittamiseen mainio kapine.

gnz 27-09-2021 16:49

Quote:

Originally Posted by WSE1 (Post 4304531)
Minulla ei ole tähän topikkiin annettavaa mutta luulin jo olevani ihan väärällä foorumilla kun täällä puhutaan jostain e corsasta tai id4... eipä voisi kyllä moiset kikottimet vähempää kiinnostaa... joku ix3 olisi ihan eri asia.

VAGinoista ja muiden merkkien sähköautoista puhutaan, koska BMW:llä on markkinoilla ainoastaan yksi täyssähköauto (+ ix-maasturit), joka on kaikenlisäksi rakennettu niin, että se ei varmasti syö polttisten myyntiä; Rumahko, hitaahko, mutta muuten teknisesti oikein pätevä.

Ix3 ei kiinnosta, koska kyseinen pirssi ei lepää ainoastaan sähköautokäyttöön tarkoitetun pohjalevyn päällä. Valmistaja meni sieltä mistä aita on matalin (kustannussäästöt, nopeampi markkinoillepääsyaika), ja kuluttaja saa ei-optimaalisen ratkaisun käyttöönsä.

BMW 27-09-2021 17:28

Tuo iX3 nyt on ihan kamala huussi. Ajettu on. Toiste en aja :orava:

jokes911 27-09-2021 20:28

Quote:

Originally Posted by BMW (Post 4304692)
Tuo iX3 nyt on ihan kamala huussi. Ajettu on. Toiste en aja :orava:

Mikä siinä niin kauheaa on? Oon ajanut X3 ja tuon ja painoa oli enemmän mutta ihan hyvältä se mulle tuntui. :think

Masander 27-09-2021 20:56

Quote:

Originally Posted by jokes911 (Post 4304722)
Mikä siinä niin kauheaa on? Oon ajanut X3 ja tuon ja painoa oli enemmän mutta ihan hyvältä se mulle tuntui. :think

Lähdetään vaikka siitä että jos Bemari on tehty muualla kuin Saksassa niin kiitos mutta ei kiitos:orava:

All times are GMT +3. The time now is 09:23.