PDA

View Full Version : Kone sammui eikä starttaa enää...


jalonen
22-05-2004, 13:09
Jos joku osais sanoa mikä hajos...

Eli ajoin ihan noin 50km/h kunnes kone yksinkertaisesti sammui ja auto jäi siihen. Startatessa se pyörittää kyllä, mutta äänet ei kuulosta ihan terveeltä. Kuuluu aikamoista nakutusta ja sirinää. Miltä kulostaa jos menee nokkahihna? hihna on vaihdettu noin 17 000 kilsaa sitten.

Ja kyseessä on E34 520i M20B20 vuodelta -88...

saM5
22-05-2004, 14:26
Kyllä tuo nyt tosiaankin venttiilivauriolta kuulostais.Eli tarkista nokkahihnan kunto.Mites kun starttaa,niin pyörittääkö jotenkin nopeemmin?(eli ettei tuntus vastusta kauheesti olevan)

jalonen
22-05-2004, 14:46
Ei siellä mitään kauheita vastuksia tunnu. Tuntuu vähän siltä, kuin ei koko kone edes pyörähtäis kun starttaa. Ääni on kyllä aika paha.

Muutakin toki pyörii kuin startti...

Enkä ole kyllä sitä kauheesti säästellyt, joten ei ole ainakaan turhia karstoja... :P

UDO
23-05-2004, 17:32
Vähän kuulostaa siltä ku pyröris startti ja hihnanrippeet... on venat voinu saada kyytiä... :(

Hemi
23-05-2004, 23:05
Eiköhän nuo äänet tule siitä kun remmi on kaksin/kolminkerroin kampiakselin hammaspyörän ja kopan välissä, ja mäntä nakuttaa vääntyneeseen venttiiliin. Eli ihme on jos ei ole remmi poikki ja vähintään venttiiliremontti edessä?

jalonen
24-05-2004, 08:38
Sitä vähän pelkäsinkin...

Mikä hihnan vaihtovälin muuten pitäis olla? Varmaan kuitenkin enemmän kuin 17 tonnia...

Tais tulla kallis keikka.

Hemi
24-05-2004, 13:15
Kyllähän sen pitäisi tosiaan kestää bemussa paljonkin pidempään(Opelissa toki näilläkin kilsoilla ominaisuus), mutta tuliko vaihdettua myös kiristimet? Älä nyt kuitenkaan vielä heitä kirvestä kaivoon vaan tsekkaa koteloa raottamalla näkyykö hihnaa. Jos näkyy niin sitten pyydät kaverin katsomaan juokseeko se startatessa. En tiedä ottaako tässä koneessa venttiilit mäntiin remmin katketessa, mutta ei välttämättä. Jos se mahdollisuus edes on, on sitten jonkin asteinen venttiiliremontti minimissään edessä.

saM5
24-05-2004, 15:38
Venttiilit ottaa toki kiinni mäntiin,hihnan katketessa/hampaita veks.Ja jos hihna on asennettu väärin(liian kireeseen tai löysään),niin vaihtoväli ei enää pädekkään. :|

jalonen
25-05-2004, 12:49
Korjaamolla sanoivat että 1000 euroa menee aika helpolla ja voi mennä jopa 2000. Riippuu mitä kaikkea on mennyt rikki... :(

Tulee kohta halvemmaks ostaa romikselta toinen kone tilalle (ja samalla vaikka isompi (525 tai 535))... :))

loirottaja
25-05-2004, 14:27
Eikös jos kaikki osat (kiristimen, hihnan, ohjurirullat) on vaihdettu samalla kertaa niin saa takuun että se kestää sen esim. 40tkm ..

Tietysti pitää olla kuitit missä näkyy osat ja vaihto... tjs..

Kyytsis
25-05-2004, 14:31
Eikös jos kaikki osat (kiristimen, hihnan, ohjurirullat) on vaihdettu samalla kertaa niin saa takuun että se kestää sen esim. 40tkm ..

Tietysti pitää olla kuitit missä näkyy osat ja vaihto... tjs..

Kyllähän m20b20 hihna kestää ainakin sen 70-80tkm...

jalonen
25-05-2004, 14:52
Niinhän luulis...

Sillä on nyt ajettu vajaat 190 tkm ja huoltokirjan mukaan on viimeksi vaihdettu 173 tkm:ssä ja sitä enne 144 tkm:ssä. Toki ostin sen saksasta yksityiseltä puolitutulta eli ihan 100% varma ei voi olla...

Ennemmin uskon kuitenkin, että se on asennettu päin v*ua.

wj
25-05-2004, 14:55
Muista kumminkin jos hihna on poikki niin öljykään ei kierrä. Että sen mukaan sitä konetta pyörittele

bemu2000
25-05-2004, 16:15
Niinhän luulis...

Sillä on nyt ajettu vajaat 190 tkm ja huoltokirjan mukaan on viimeksi vaihdettu 173 tkm:ssä ja sitä enne 144 tkm:ssä. Toki ostin sen saksasta yksityiseltä puolitutulta eli ihan 100% varma ei voi olla...

Ennemmin uskon kuitenkin, että se on asennettu päin v*ua.

miltäs vuodelta oli se 173tkm kirjaus? :roll:

jalonen
25-05-2004, 17:27
vuodelta 2002. Ostin sen silloin syksyllä...

jalonen
24-06-2004, 19:14
No niin...

Tulipa selvyys sitten tähänkin.

En tiedä kuinka yleistä on että jakopään hihnan kiristin menee rikki. Mulla se rulla oli lähtenyt kokonaan irti ja seurauksen voi arvata.

Uusiks meni venttiilit ja kansi koneistettiin. Nokka-akseli ja keinuvivut olivat myös kuluneet hiukan, joten nekin vaihdettiin samalla. Rahaa uppos sopivat 2020 euroa ja risat päälle. :)

Nyt kelpaa taas ajella. Sen verran tuli uutta osaa...