PDA

View Full Version : m20 kytkimistä


MikkoV
02-04-2004, 13:42
Eikös M20 koneen perässä käytetä 9" kytkintä? Minkäverran pykälää on kyseisen laitteen vauhtipyörässä kytkinlevylle? Entä uuden kytkinlevyn paksuus? Jos joku pystyy jostain mittamaan nämä kyseiset tiedot niin olisin erittäin kiitollinen

Ostin nimittäin M20 koneen SRE kisa-asetelman "vääränmerkkiseen" autoon ja nyt pitäisi sorvauttaa vauhtipyörään pykälää, vaikka kyseisiä asetelmia on opeleihin viri käytössä laiteltu niin kukaan ei tunnu tietävän että minkäverran sitä vauhtipyörää pitäisi sorvata...

Cee.Koo
02-04-2004, 14:21
Ainakin 325:n kytkin on toi 9 tuumane, 228mm. Muista ei tietoa, kun en oo semmosia käsissäni pitäny. Ja v.pyörän pykälällä tarkoitat ilmeisesti sitä et paljonko on kytkinpinta ylempänä asetelman kiinnityspinnasta, niin se on 0.5mm. Omastani oikaisin pariviikkoa sitten kytkinpinnan ja samalla lisäsin hieman pänniä kytkimeen, mulla toi pykälä on 0.6mm(ja tietysti kevensin samalla :twisted: ) Tota mittaa ei kyllä mistään kirjasta löydä, mittasin vaan omani ja toimin sen mukaan. Mulla on uus kytkinlevy himas ja ny oon töis :evil: ni ei pääse mittaan. Mut sunnuntaina oon taas koneen ääres (illalla) et sillon sen sais tietää ellei joku ole siihen mennessä sitä kertonu.

MikkoV
03-04-2004, 22:39
Eli siis kytkinpinta on ylempänä kuin asetelman kiinnityspinta? Perhana oisin sorvauttanut pykälän just väärinpäin...

Levyn paksuuden jos saat vielä mittailtua niin hieno homma!

Onko muuten kokemuksia bemareissa kuparilevystä ja tästä SRE kisa asetelmasta, kuinka hyvin kestää?

biimer327
04-04-2004, 05:17
Ei oo kokemusta mut vois sitä hankkia ku tuntuu tuo vakio periksi antavan,mistäs ostit ja oliko minkä hintainen?

Jubu
04-04-2004, 16:34
onkos tosta asetelman kiinnityspinnan "madaltamisesta" kenelläkään kokemuksia bemareissa?

paljonko madallettu ?

onko mitään hyötyä ?

mortimer
04-04-2004, 19:55
ainakin sachs 999 618 asetelmaa (bmw M3 +30% jäykempi 228mm) pro-street on kaupitellut ja nettisivuilla mainittiin "suoraan vauhtipyörään" eli ilman upotusta. vakiokytkinlevy taitaa olla 9.6 mm paksu jos en ihan väärin muista.
mulle ainakin aikoinaan neuvottiin että tuo asetelman "upotus" vauhtipyörään max 0.7 mm. itselläni on ollut tuon verran upotusta normaalin asetelman kanssa ja ihan hyvin tuntui toimivan. kytkin oli 520/4 228 mm (pehhmeämpi kuin 325) massalevyllä, vääntöä 300+ Nm.

Cee.Koo
04-04-2004, 21:45
Sachs:in levyä mittailin ja se oli noin 10.1mm/10.2mm paksu riippu vähän mittaus kohdasta. Levy on m20b25:sen vakiolevy. Kirjan mukaan minimi paksuus olis 7.5mm. Sintteri kytkimistä ei oo omakohtaisia kokemuksia, mutta ainakin jäykällä keskiöllä voi olla hiukan äkäinen ja v.pyörän ja asetalman "liukupinnat" luonnollisesti kovemmalla rasituksella. Turbo miesten juttuja kun oon kuunnellu niin noi sintteripalat ei oo kauheen kulutuskestäviä, et pientä vaihtorumbaa on tiedossa. Pieni hinta tosin siitä että kytkin todella pitää.

mortimer
05-04-2004, 01:36
Sachs:in levyä mittailin ja se oli noin 10.1mm/10.2mm paksu riippu vähän mittaus kohdasta. Levy on m20b25:sen vakiolevy. Kirjan mukaan minimi paksuus olis 7.5mm. Sintteri kytkimistä ei oo omakohtaisia kokemuksia, mutta ainakin jäykällä keskiöllä voi olla hiukan äkäinen ja v.pyörän ja asetalman "liukupinnat" luonnollisesti kovemmalla rasituksella. Turbo miesten juttuja kun oon kuunnellu niin noi sintteripalat ei oo kauheen kulutuskestäviä, et pientä vaihtorumbaa on tiedossa. Pieni hinta tosin siitä että kytkin todella pitää.

alkaa vanhemmiten pätkimään pahemman kerran :shock: ... kävin mittaamassa uuden sachs:in levyn ja päädyin myös vastaaviin arvoihin kuin Cee.Koo. täytyy vissiin hävittää alumiininen puurokattila

MikkoV
05-04-2004, 22:39
Autolla ei tuu montaa tuhatta kilometriä kesässä eli kulutuskestävyys kuparilevyllä on riittävä...

Sachsin asetelma oli 310E (varaosanro. 3082999618) ja ihan paikallisesta varaosaliikkeestä (ovh.360E), ja APE-Importilta kuparilevy 170E postikuluineen :? löytynee myös bemariin

Halpaa kun mikä mut minkäs teet jos ei kuparilevyllä ja ooppelin omalla setelmalla pidä...

tonnikala
14-06-2004, 19:06
Nostetaans vanha topic ylös..

Alkaa olemaan oma turboprojekti siinä vaiheessa että uusi 325 kytkin + asetelma kävi luistamaan normaalissa kiihdytyksessä, eli uutta kytkintä (ja ehkä asetelmaakin) pyytää. Tilasin Ape-Importista 4 lapasen 228mm kuparilevyn ja sen paksuudeksi kerrottiin 8.6mm. Ajattelin aluksi kokeilla kuparikytkin + vakioasetelma-yhdistelmää ja kattoa pitääkö..?

Kysymys kuuluukin miten paljon olette asetelmaa upottanut kuparilevyn kanssa (kuparikytkinlevyhän on ohkasempi kuin orkkislevy)? (10.2-8.6=1.6 mm?). Onko sorvailuissa / asennuksessa mitään muuta huomioonotettavaa?

Maza
14-06-2004, 19:36
Ajattelin aluksi kokeilla kuparikytkin + vakioasetelma-yhdistelmää ja kattoa pitääkö..?


S.A.F.F.A:n 5-lapaisella sintterilevyllä & sorvaamattomalla vauhtipyörällä ja käytetyllä vakioasetelmalla piti helposti ~450Nm. Maksimi olisi varmaan ollut jossain 550+Nm.

Maza
14-06-2004, 19:37
tupla

tonnikala
14-06-2004, 20:57
S.A.F.F.A:n 5-lapaisella sintterilevyllä & sorvaamattomalla vauhtipyörällä ja käytetyllä vakioasetelmalla piti helposti ~450Nm. Maksimi olisi varmaan ollut jossain 550+Nm.

Levyn paksuuden jos muistaisit, niin tiedosta olisi eniten apua..

tonnikala
15-06-2004, 21:20
Nyt on asetelmaa upotettu levyjen paksuuden eron verran, eli 1.6mm. Jostain syystä kytkin ottaa kiinni (ja irrottaa..) vasta ihan ylhäältä. Pito on aika sama kuin massalevylläkin, eli luistaa. Mikä meni pieleen?

Maza
16-06-2004, 07:24
Mikä meni pieleen

Onkos tuossa vakiolevyn välissä jonkinlainen jousihässäkkä ? Otitko sen jouston huomioon mitatessasi ? Eli meniköhän nyt levy sitten liian syvälle..

henri
16-06-2004, 13:31
off topic:

maza joko oot saanu cabrion siihen kuntoon, että sillä pääsee bimmerfestiin?

Maza
16-06-2004, 14:30
maza joko oot saanu cabrion siihen kuntoon, että sillä pääsee bimmerfestiin?

kyyylllä...

Jubu
16-06-2004, 16:16
Nyt on asetelmaa upotettu levyjen paksuuden eron verran, eli 1.6mm. Jostain syystä kytkin ottaa kiinni (ja irrottaa..) vasta ihan ylhäältä. Pito on aika sama kuin massalevylläkin, eli luistaa. Mikä meni pieleen?

tuostahan on helppo asetelmaa korjata simppelisti prikoilla.

joku guru kertoili , että asetelman käpälä pitäisi olla millin ylhäällä laakerinpäästä , mitattuna ennen sitä käpälän mutkaa , eli suoralta osalta.
siirryttäessä tästä kumpaansuuntaan tahansa , niin piti heikkenee merkittävästi ... kokemusta minulla ei tosiaan ole , mutta ei ihan Essonbaarikamaakan pitäisi olla

Suutari
16-06-2004, 18:14
hyvinkin mahdollista...siinä on nimittäin lautasjousi..ja jos sellaisen kuvittelee silmissään ei noita pintoja kauheesti kannata sorvailla. Jos en ihna väärin katellut ETK:sta niin kaikissa kutosissa on 228mm levy ja asetelmat vaihtelee..sintterillä lisää pitoa. Onko kukaan koittanut mahduttaa 240mm M30 koneen kytkinasetelmaa/koteloa M20 myllyn perään?

tonnikala
16-06-2004, 20:51
No jokuhan siinä meni vituiks.. Oudointa tosiaan on että kytkin irrottaa välittömästi poljinta painettaessa, eli aivan kuin asetelman käpälät olisivat liian ylhäällä (=asetelmaa upotettu liian vähän..?). Jos asetelmaa nostaa ylöspäin niin käpälätkin nousee samalla ylöspäin.. Toisaalta tossa on nestekytkin, eli kytkimen kulumisen (=käpälöiden nousemisen) ei pitäisi vaikuttaa polkimessa irroituskohtaan?

tihuovin
17-06-2004, 11:28
Duoda, syynä voisi olla vääränlainen painelaakeri. Jos uusi onkin pitempi kuin vanha => irroittaa liian aikaisin.

Tai sitten haarukan toinenpää on liian ylhäällä => työsylinteri puskee haarukka heti kun pljinta vähänkään koskee.

Tai sitten haarukka lipsahti nurinniskoin. Tahtoo itsella saattua lapsuksia liiankin usein, täytyy varmistaa omat tekemiset välillä moneen kertaan.

Itselläni meni vituralleen toisinpäin. Siinä laatikkoa paikoilleen laittaessa (ja vielä yksin perkele) painelaakeri kääntyi väärään asentoo (90 astetta) ja holahti haarukan läpi => kytkin nippanappa MELKEIN toimi kun poljin oli ihan pohjassa. Eli työsylinterin varsi liikkuin VAIN n. 2 cm.

Ei muuta kuin paketti uudestaan ulos, paineasetelma oikaan asentoon ja hilut takaisin. Sen jälkeen pelasi kunnolla.

t: Timo

tonnikala
17-06-2004, 14:25
Vanhalla painelaakerilla kasasin.. Haarukkakin on samalla tavalla kuin ennen (tai siis en ainakaan sitä irrottanut). No joku tollanenhan siinä on oltava vituillaan. Ei muuta ku katotaan homma takaperosesti, eli ei muuta ku purkamaan.. :?

peinooo
18-07-2005, 18:28
Pitäis varmaan alkaa uusimaan kytkintä tuohon omaan e30 325i bemariin, kun ottaa kiinni vasta polkimen ollessa melkein ylhäällä ja on aika jäykkä poljin. Vai voiko tähän olla jokin muu syy kuin kulunut kytkin? Ei se kyllä luista yhtään.

No jos laitetaan uusi kytkinpaketti niin onko väliä ostaako alkuperäisen vai tarvikemallin? Onko paljon hinnassa eroa? Eikös kytkinpaketti sisällä yleensä levyn, paineasetelman ja painelaakerin? Ei taida tarvita muuta laittaa?

Onko miten iso homma vaihtaa? Pitää varmaankin koko laatikko puottaa alas?
Onko tuossa hommassa jotain muuta huomiotavaa?

Juiza
18-07-2005, 18:42
Pitäis varmaan alkaa uusimaan kytkintä tuohon omaan e30 325i bemariin, kun ottaa kiinni vasta polkimen ollessa melkein ylhäällä ja on aika jäykkä poljin. Vai voiko tähän olla jokin muu syy kuin kulunut kytkin? Ei se kyllä luista yhtään.

No jos laitetaan uusi kytkinpaketti niin onko väliä ostaako alkuperäisen vai tarvikemallin? Onko paljon hinnassa eroa? Eikös kytkinpaketti sisällä yleensä levyn, paineasetelman ja painelaakerin? Ei taida tarvita muuta laittaa?

Onko miten iso homma vaihtaa? Pitää varmaankin koko laatikko puottaa alas?
Onko tuossa hommassa jotain muuta huomiotavaa?
Jos sulla aivan vakiovehe, niin koittaisin ensin mitata levyn. Jos pahasti kulunut, niin remontista voi selvitä vain levyn vaihdolla. Jos taas levy suht hyvä, niin osta kaikki uudet. Hommahan on helppoa kuin heinänteko, eli Laatikko alas ja hommiin.

131
06-11-2005, 17:37
Lueskelin vasta nyt tätä juttua, ja totesin että jotakin annettavaa tähän voisi olla. Minulla on ollut useita erilaisia Sachs asetelmia vakioista MF ja MFX asetelmiin. Näihin olen saanut Guruilta ohjeen, jota noudattamalla on aina pelanneet. Ns. pänninkiä pitäisi olla n. 2,4mm, olen käyttänyt max 2,8mm jolloin levyn kuluessa jonkinaikaa lähestytään tuota optimiarvoa. Yksikään ko. kytkimistä ei ole luistanut. Tuo aiemmin mainittu kytkimen ylhäältä ottaminen viittaa liian vähään "pänninkiin" jolloin käpälät nousevat ylös. Esijännityksen lisäämisellä on myös kääntöpuolensa kun jousi kääntyy nurin, ja ei paina enää yhtä lujaa. Tämä ohje saatu mm. Sachs urheilupuolelta, ei yleisohjeena, mutta kysyttäessä MFX asetelman asennuksia on vastaava mitta tullut sieltäkin. Eli kytkinlevy vauhtipyörän päälle, sitten asetelma siihen lepäämään, ja rakotulkilla/tönällä tms mitataan paljonko asetelma on irti vauhtipyörästä = 2,4mm. Sitten vain korkoa muuttamaan sopivaksi.

Saarikoski
12-02-2006, 12:27
Kaverin puolesta tällasta kyselen että tarkotus ois m20:n asetelma sovittaa toyotan (sori) :redface: 18R-G pannuun turbotuksen tiimoilta...pitäs kuulemma mennä melkeen heittämällä, ellei synny hylkimis BMW/TOYOTA reaktiota....no kuiteski..
Niin millasia tehoja tuo vakio kytkin kestää m20 koneessa kun ajateltiin että luulis menevän vakio levyllä ym hiluilla jos tehotavoite on siellä max 250hv..?

2bar..ahhh
14-02-2006, 16:22
minä en ainakaan vakio levyllä laittais.... laittaa 4-runnerin asetelman ja sintteri levyn niin ei tartte pelleillä kytkyttimen kans nim kokemusta on tosta (kirosana )toyotan 18r-gu moottorin kytkyttimen kasn värkätessä niin turbona kuin vaparina.... (hintaa tulee N.150€)

pts
04-07-2006, 17:18
mistä saa sachin sportti asetelmaa joka passaa m20b25 moottoriin
kun ei näy sachin omasta kirjasta ainakaan bmw sopivaa?

niin ja minkähän verran toi kestäis tota vääntöö (autossa vääntöä reilu500Nm)

L.H
04-07-2006, 18:13
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=70713

Laitoin tonne ton prostreetin linkin ja sieltä löytyy tietoa vähän tarkemmin. Kyllä sitä pitäis joka paikasta saada missä sachsia myydään. Sintterillä luvataan että pitää 530nm ja noi on ilmeisesti vähän alakanttiin luvattu..?

pts
04-07-2006, 21:21
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=70713

Laitoin tonne ton prostreetin linkin ja sieltä löytyy tietoa vähän tarkemmin. Kyllä sitä pitäis joka paikasta saada missä sachsia myydään. Sintterillä luvataan että pitää 530nm ja noi on ilmeisesti vähän alakanttiin luvattu..?

joo tota just kaipasinkin (eivät löytäneet nummelan varaosassa olenkaan?)

L.H
04-07-2006, 21:27
joo tota just kaipasinkin (eivät löytäneet nummelan varaosassa olenkaan?)

Jotenkin ei yllätä yhtään ettei sieltä löydetä....:rolleyes:

Bullitt
02-09-2006, 21:01
131:n viesti auttoi minua ainakin.

Vielä olis kiva kuulla kokemuksia Sachsin kytkimistä. Erityisesti paineasetelmasta mallia 883082 999 618. Pro streetiltä näyttäis noita saavan. Saako muualta halvemmalla?

jmp2002
03-09-2006, 00:41
1 Pro streetiltä näyttäis noita saavan. Saako muualta halvemmalla?

www.pure-pf.com

L.H
03-09-2006, 12:31
www.pure-pf.com (http://www.pure-pf.com)

Kai tuolta jotain lähetyskuluja tulee, joten tuskin tulee ainakaan montaa euroa halvemmaksi?


US-partsista hain oman, kun prostreetin toimitusajat on kuulemma välillä aika mielenkiintoisia..

pts
03-09-2006, 14:08
onko kellään tietoo mistä kannattais kysellä semmosta kytkintä mikä kestää
yli 550 nm vääntöö tällähetkellä autossa sach motorsport asetelma ja 4-lapanen sintteri levy mut ei pidä.

L.H
03-09-2006, 14:29
onko kellään tietoo mistä kannattais kysellä semmosta kytkintä mikä kestää
yli 550 nm vääntöö tällähetkellä autossa sach motorsport asetelma ja 4-lapanen sintteri levy mut ei pidä.

Joku toinen sintteri ton italian ihmeen tilalle, niin pitäis kyllä tolla asetelmalla pitää. Ainakin ruotsissa noilla ppf:n levyillä on pitänyt isompiakin vääntöjä mitä tuolta foorumilta on lueskellut..-> http://www.pure-pf.com

jmp2002
03-09-2006, 18:30
Kai tuolta jotain lähetyskuluja tulee, joten tuskin tulee ainakaan montaa euroa halvemmaksi?


US-partsista hain oman, kun prostreetin toimitusajat on kuulemma välillä aika mielenkiintoisia..

Tuleehan sieltä, ja näköjään muistin prostreetin hinnan väärin.. muisitin et 285+ alv mutta eipä ollukkaan kun 285 alveineen..

Paljon maksoit omasta?

L.H
03-09-2006, 19:25
Tuleehan sieltä, ja näköjään muistin prostreetin hinnan väärin.. muisitin et 285+ alv mutta eipä ollukkaan kun 285 alveineen..

Paljon maksoit omasta?

Jos en väärin muista, niin saman verran maksaa US-partsilla ja ilmeisesti ilman alennuksia hinta on joka paikassa sama.

Yeppe
03-09-2006, 21:56
Elikkä itselläni alkaa juuri olla kytkimen uusinta paikallaan.
Mikä olisi semmoinen paketti teidän mielestään että kestäisi M20B20:ssa turbo koneessa.

L.H
03-09-2006, 22:05
Elikkä itselläni alkaa juuri olla kytkimen uusinta paikallaan.
Mikä olisi semmoinen paketti teidän mielestään että kestäisi M20B20:ssa turbo koneessa.

Paljonko siitä on tarkoitus ottaa tehoa/vääntöä?

Bullitt
03-09-2006, 22:23
Tarvii varmaan tollanen Sachs varmaan hommata sit. Tosta M20-vauhtipyörän keventämisestä täällä on peloteltu, niin mikäs olis parempi vaihtoehto? Ruotsin pojat noita on kevennelleet surutta alle 4 kiloisiksi.

L.H
03-09-2006, 22:26
Tarvii varmaan tollanen Sachs varmaan hommata sit. Tosta M20-vauhtipyörän keventämisestä täällä on peloteltu, niin mikäs olis parempi vaihtoehto? Ruotsin pojat noita on kevennelleet surutta alle 4 kiloisiksi.

Onko ruotsissa tosiaan noita m20 valupyöriä kevennetty ja vieläpä noin paljon? Kuulostaa aika hurjalta, kun ei taida esim. s14 evon pyörätkään painaa alle viittä kiloa... Ei kai siinä sitten mitään jos ne kestää, mutta eiköhän teräspyörä kuitenkin ole hiukan turvallisempi ratkaisu.

Bullitt
03-09-2006, 22:35
http://www.e30.se/

Sieltä löytyy muutakin mielenkiintoista. Ei siellä kyllä missään erityisesti mainita, että olis alkuperäisiä M20-vauhtipyöriä, mutta toisaalta ei ole mainintaa mistää muustakaan, että olis esim. teräksestä tehtyjä.

Pirun kallista vaan, jos meinaa jonkun teräksisen tai alumiinisen hommata.

Yeppe
03-09-2006, 22:59
Paljonko siitä on tarkoitus ottaa tehoa/vääntöä?

Tehotavoitteet olisi n.250hp ja toivon mukaan +300nm vääntöä

L.H
04-09-2006, 11:47
Tehotavoitteet olisi n.250hp ja toivon mukaan +300nm vääntöä

-618 asetelma + 325 tai M3 massalevy.

C caddy
05-01-2007, 17:37
Otetaas tähän nyt vielä tämmöinen threadi, kun en 2h serchilla löytänyt tietoa.
Jotkut laittavat E30 M3 kytkin levyjä M20 koneeseen??
Onko siinä levyssä jotain erikoista?

Itsellä tarkoitus olisi laittaa Sachs performance(sport) kytkinpaketti omaan, mutta levyjä ei kuulemma(us parts) oikeen meinaa saada. Valmistus lopetettu kuulemma. ?!?
Asetelmia kyllä saa.

Onkos tossa M3 normi levyssä jotain parempaa esim. kitka materiaalissa tms. kun m20 vakio levyssä?
Ja käy ilmeisesti suoraan "heittämällä" M20 koneeseen?

mr.b
05-01-2007, 19:47
Paljonko vääntöä sulla on koneessa? oikeen säädetyllä Sachs "sport" (...618) asetelmalla ja vakio M20 levyllä pitäisi kestää ~500 Nm ja jotain 700 sintterillä.

Soiled
05-01-2007, 19:58
Tuolla myös vähän faktaa ja vääntöä noista levyistä + asetelmista---> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=34184&page=7

C caddy
08-01-2007, 06:15
Paljonko vääntöä sulla on koneessa? oikeen säädetyllä Sachs "sport" (...618) asetelmalla ja vakio M20 levyllä pitäisi kestää ~500 Nm ja jotain 700 sintterillä.


Moottori ei vielä valmis, mutta vääntöä tulee 300-350Nm.
Eli täysin vakio kytkinkin vois kestää, mutta käyttö tulee olemaan aika rajua, niin jonkin asteinen päivitys kytkimeen on paikallaan.
Sintteriä en halua laittaa, eli massalevyllä pitäisi pärjätä.

Sachsin sivuilta luettua, "sport" asetelmalla ja vakio levyllä kestäisi 415Nm
ja sport asetelmalla + "sport" massalevyllä 480Nm
sport asetelmalla + sintterillä 530Nm

Kyllähän tuo 415Nm väännön kesto riittäisi varmasti, mutta mielellään ostaisi jonkun tuota "sport" massalevyä vastaavan vielä lisäksi, kun sitä sport massalevyä ei kuulemma saa enää... ??

mr.b
09-01-2007, 00:11
Nuo mun antamani arvot perustuu PPFän sivuilta olevaan tietoon ja nämä poijathan kyllä antavat aika sikaa autoilensa... http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=64_75&products_id=272

Itsellänikin justiinsa toi ..618 ja vakio levy ja hyvin pitänyt, en tosiankaan tiedä paljonko on vääntöä mutta kilon ahdolla pitäisi olla ~370hp.

hezzu
10-01-2007, 17:35
Spec:illäkin vois olla ihan jees vaihtoehto tuohon kytkimeksi. Hinta pyörii siinä reilussa tonnissa muistaakseni(asetelma+levy+asennustarvikkeet).

Stage 3+ luulisi riittävän ja mitä omien kokemuksien perusteella voi sanoa niin on ihan "streetable" kytkin. Ei tietenkään tunnu ihan vakiolta mutta ei ole ns. on/of tyylinen. 5-10km jälkeen onnistui kaupungissa kruisailukin ongelmitta.

Tosin kokemukset perustuvat ruottalaiseen syöksypulkkaan eikä bemariin mutta tuskimpa noissa kytkimissä niin paljoa eroa on kun kuitenkin kyseessä oli stage3+ kytkin.

MikeDry
11-01-2007, 15:49
Paljonko vääntöä sulla on koneessa? oikeen säädetyllä Sachs "sport" (...618) asetelmalla ja vakio M20 levyllä pitäisi kestää ~500 Nm ja jotain 700 sintterillä.

Eli toi sachs 618 asetelma ja sintteri kytkin kestää n.700Nm, no entäs m3 asetelma 30% jäykempi, 4-lapanen sintteri, joskus moposportista hommattu kytkin...

pts
11-01-2007, 18:56
Eli toi sachs 618 asetelma ja sintteri kytkin kestää n.700Nm, no entäs m3 asetelma 30% jäykempi, 4-lapanen sintteri, joskus moposportista hommattu kytkin...

mahtaakohan noi olla saffa merkkiset? jos on niin unohtaisin kokonaan. mulla oli tommonen saffan kytkin mikä ei pitänyt ollenkaan ja siinä asetelmassa on paljon pienempi jousi voima kun vakio asetelmassa ja sintteri levy on todella ohut verrattuna esim. sach sintteri levyyn. omaan autoon hommasin sach performance asetelman(618) ja sach performance 4-lapasen sintteri levyn jousittamattomana toivottavasti nytten pitää.

MikeDry
12-01-2007, 14:45
mahtaakohan noi olla saffa merkkiset? jos on niin unohtaisin kokonaan. mulla oli tommonen saffan kytkin mikä ei pitänyt ollenkaan ja siinä asetelmassa on paljon pienempi jousi voima kun vakio asetelmassa ja sintteri levy on todella ohut verrattuna esim. sach sintteri levyyn. omaan autoon hommasin sach performance asetelman(618) ja sach performance 4-lapasen sintteri levyn jousittamattomana toivottavasti nytten pitää.


Mulla toi on pitänyt ja pitäisi kestää, mutta minä ja ent omistaja on luistattanut vähän sitä, mutt kestää vieläkin täys kaasu kiihdytyksiä. Tuli mieleen että tarvitsisin sellaisen joka kestää n. 550-700N, toi sach performance asetelman(618) ja sach performance 4-lapasen sintteri levyn kait kestää/on hyvä :think

bmwtbo
12-01-2007, 22:09
Uskoakseni nuo valmistajien ilmoittamat vääntömomentit pitävät kyllä paikkaansa, mutta ainoastaan "rata ja yksittäisvedoissa" ei ns. päivittäisessä käytössä.
Sintteri levyt eivät kestä luistatusta yhtään,jokainen pienikin luistatus syö asetelmaa ja vauhtipyörää, varsinkin vähän "rajummilla tehoilla".

Käyttökokemuksia kannattaa kysyä henkilöiltä joilla on todistettavasti "voimaa"
autossa ja on ajanut sillä enemmän kuin "sisään ajot" Sintterien osalta.

Pasi_K
09-01-2008, 09:02
Lueskelin vasta nyt tätä juttua, ja totesin että jotakin annettavaa tähän voisi olla. Minulla on ollut useita erilaisia Sachs asetelmia vakioista MF ja MFX asetelmiin. Näihin olen saanut Guruilta ohjeen, jota noudattamalla on aina pelanneet. Ns. pänninkiä pitäisi olla n. 2,4mm, olen käyttänyt max 2,8mm jolloin levyn kuluessa jonkinaikaa lähestytään tuota optimiarvoa. Yksikään ko. kytkimistä ei ole luistanut. Tuo aiemmin mainittu kytkimen ylhäältä ottaminen viittaa liian vähään "pänninkiin" jolloin käpälät nousevat ylös. Esijännityksen lisäämisellä on myös kääntöpuolensa kun jousi kääntyy nurin, ja ei paina enää yhtä lujaa. Tämä ohje saatu mm. Sachs urheilupuolelta, ei yleisohjeena, mutta kysyttäessä MFX asetelman asennuksia on vastaava mitta tullut sieltäkin. Eli kytkinlevy vauhtipyörän päälle, sitten asetelma siihen lepäämään, ja rakotulkilla/tönällä tms mitataan paljonko asetelma on irti vauhtipyörästä = 2,4mm. Sitten vain korkoa muuttamaan sopivaksi.

Mulla 618-loppuinen asetelma, 232-loppuinen levy ja M21 kovavauhtipyörä jossa kytkinpinta n.0.5mm korkeammalla. Asetelma oli 4-5mm irti vauhtipyörästä kun mittasin. Levyn paksuus oli vähän reilu 10mm. Aika paljon heittää tuosta sun neuvosta?

Tällaisen vastauksen sain örumilta:
"Katso oheinen piirustus ko asiasta (laitan sen vielä tulemaan postissa). Eli kytkinlevyn paksuus on se joka määrää kuinka v-pyörä tulee koneistaa. Jos levy on 9,3 mm tulee syvennys olla 0,3 mm +max 0,1 mm. Jos levyn paksuus on 8,4 mm syvennys tulee olla 1,2 mm + max 0,1 mm

Terv Nils Lemström"

MikeDry
21-07-2008, 10:52
Tota toi sach 618 asetelma ja 4-lapanen sintteri ilman jousitusta, millainen liikenteessä tai yleensä käyttö kokemuksia, onko kenelläkään 2-levy kytkimestä kokemuksia.
Mistä saisi 2-levyisen noin 500Nm vääntöä kestävän kytkimen:think

afafaf
14-01-2009, 13:32
tuli ebay.ta selailessa vastaan erikoisemman näkönen kytkinasetelma m20b25 moottoriin,näyttää jotenki aika jämerältä,tietääkö joku jotain tosta...onko ihan pilipali asetelma...erikoisen näkönen ainaki.. :)

http://cgi.ebay.de/Kupplung-BMW-3-E30-325-3-E30-325-i-12-86-06-91_W0QQitemZ120362643481QQcmdZViewItemQQptZAutotei le_Zubeh%C3%B6r?hash=item120362643481&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318

zJark
14-01-2009, 19:32
Abbildung ähnlich

Eli kyseessä on vain kuva asetelmasta. Ei kylläkään m20 sellaisesta.

Jasu
28-04-2009, 12:43
Tuossa nyt on 2 erilaista ohjetta, kumpi pitää paikkansa sintterille? Olisi 8.4mm sintteri laitettavana.

Maza
28-04-2009, 13:14
Tuossa nyt on 2 erilaista ohjetta, kumpi pitää paikkansa sintterille? Olisi 8.4mm sintteri laitettavana.

-618 asetelmalle ? Kysyin -765 asetelmalle sachsilta ohjeet. 8,4mm sintterilevyllä tulee vauhtipyörässä olla upotusta asetelmalle 1,2mm ja 9,3mm massalevyllä (1861 931 034) 0,3mm.

_Muistaakseni_ nuo samat mitat toimii myös -618:n kanssa. Mortimer voisi vielä tuon varmistaa.

Jasu
28-04-2009, 13:37
-618 asetelmalle ? Kysyin -765 asetelmalle sachsilta ohjeet. 8,4mm sintterilevyllä tulee vauhtipyörässä olla upotusta asetelmalle 1,2mm ja 9,3mm massalevyllä (1861 931 034) 0,3mm.

_Muistaakseni_ nuo samat mitat toimii myös -618:n kanssa. Mortimer voisi vielä tuon varmistaa.Juu, 618 asetelmalle. Ja tuo tosiaan natsaisi myös tuon Pasi_K:n ohjeen kanssa.

Lep1
28-04-2009, 17:07
fichtel&sachsag
merkintöjä 22055 2357
painoa tolla paketilla 11.4 kg
onko tosta mihinkää ? paljonkoha nm pitää toi?
mistä ootte vautipyörään pultit hommannu ja kytkinasetelmaan ja millaset?
uus painelaakeriki ois varmaan järkevä laittaa?

http://i623.photobucket.com/albums/tt316/lep1/e30%20bmw/27/DSC00925.jpg?t=1240926474http://i623.photobucket.com/albums/tt316/lep1/e30%20bmw/27/DSC00926.jpg?t=1240926393

MikeDry
10-06-2009, 20:31
Tota toi sach 618 asetelma ja 4-lapanen sintteri ilman jousitusta, millainen liikenteessä tai yleensä käyttö kokemuksia, onko kenelläkään 2-levy kytkimestä kokemuksia.
Mistä saisi 2-levyisen noin 500Nm vääntöä kestävän kytkimen:think

Tämä uudelleen... sori tupla postaus

zJark
05-07-2009, 20:48
Onko kenties jollain m20 turbottajalla kiinnostusta vp:lle millä saisi 240mm -765 race asetelman m20 jatkeeksi?

Noppe
17-09-2009, 09:20
Tuolla PPF:llä ilmoittavat -618 asetelmalla ja vakiolevyllä 500nm kestävän ja Sachs ilmoittaa vain 350nm, kumpi lie sitten lähempänä totuutta, että uskaltaako tuota vakio levyä laittaa jos vääntöä tulee ~400-500nm?

GraZ
27-10-2009, 17:39
Mulla 618-loppuinen asetelma, 232-loppuinen levy ja M21 kovavauhtipyörä jossa kytkinpinta n.0.5mm korkeammalla. Asetelma oli 4-5mm irti vauhtipyörästä kun mittasin. Levyn paksuus oli vähän reilu 10mm. Aika paljon heittää tuosta sun neuvosta?

Tällaisen vastauksen sain örumilta:
"Katso oheinen piirustus ko asiasta (laitan sen vielä tulemaan postissa). Eli kytkinlevyn paksuus on se joka määrää kuinka v-pyörä tulee koneistaa. Jos levy on 9,3 mm tulee syvennys olla 0,3 mm +max 0,1 mm. Jos levyn paksuus on 8,4 mm syvennys tulee olla 1,2 mm + max 0,1 mm

Terv Nils Lemström"


Mitenkäs tästä nyt on kokemukset, onko pelannut ja pitänyt tuolla 0.5mm pykälällä?

Itsellä on juurikin sama paketti samoilla mitoilla(~10mm levyllä myös), ei ole vielä ajoon asti päässyt mutta kummallisen syvälle jää asetelmat kynnet irrottaa kylläkin.

Kuinka tuo pykälä nyt pitäisi mitoittaa?

Pasi_K
28-10-2009, 14:02
Mitenkäs tästä nyt on kokemukset, onko pelannut ja pitänyt tuolla 0.5mm pykälällä?

Itsellä on juurikin sama paketti samoilla mitoilla(~10mm levyllä myös), ei ole vielä ajoon asti päässyt mutta kummallisen syvälle jää asetelmat kynnet irrottaa kylläkin.

Kuinka tuo pykälä nyt pitäisi mitoittaa?

Eihän tuota enään tahdo muistaa mutta taisin vaihtaa 325:n työsylinterin ja 2mm lisää jatkoa tappiin niin toimi. 324D:n työsylinterillä irroitti vasta ihan poljin pohjassa. Jokatapauksessa kytkin piti tuon dieselin 436nm väännön mukisematta myös varttimailia ajellessa.

GraZ
29-10-2009, 17:49
Eihän tuota enään tahdo muistaa mutta taisin vaihtaa 325:n työsylinterin ja 2mm lisää jatkoa tappiin niin toimi. 324D:n työsylinterillä irroitti vasta ihan poljin pohjassa. Jokatapauksessa kytkin piti tuon dieselin 436nm väännön mukisematta myös varttimailia ajellessa.

Ei tuo irroittaminen ole niinkään ongelma sen hoitaa helposti pidemmällä painelaakerilla ja vipusuhteen muutoksella.

Mutta lähinnä tuo esijännitys kytkimelle kiinnostaa? eli pelaako tuolla 0.5mm pykällä ja tuolloinhan asetelmalla on 4.2mm jännitystä?

-Toni

Pasi_K
30-10-2009, 16:42
Jokatapauksessa kytkin piti tuon dieselin 436nm väännön mukisematta myös varttimailia ajellessa.

Kai se toimi? En tiiä minkälaisen koneen perään sulla tulee mutta itellä ei ollut kyllä ongelmia pitämisen kanssa.

Jasu
01-02-2010, 16:31
Mikä levy ja asetelma olisi järkevä laittaa vapariin? Paljonko vakio paketti kestää?

Maza
01-02-2010, 17:15
Mikä levy ja asetelma olisi järkevä laittaa vapariin? Paljonko vakio paketti kestää?

Vakiopaketin siirtokyky on aika tarkkaan ~350nm.

Jasu
01-02-2010, 17:33
Vakiopaketin siirtokyky on aika tarkkaan ~350nm.
Kiitoksia! Eli riittää mainiosti vapariin. :D

KooTee
01-02-2010, 18:50
minkälaista painelaakeria tällasen paketin kans ootta käyttäny? eli tiltonin 3 levynen.

Jasu
17-02-2010, 12:00
Mistäs löytyisi tietoa LUKin kytkimistä / paineasetelmista? Tilasin paketin Octane-Stylingista (kun halvalla sai) ja tarttis saada varmistus että paljonko nuo kestää? Asetelmassa lukee BMW 1 223 169 1

Jasu
24-09-2010, 11:55
-618 asetelmalle ? Kysyin -765 asetelmalle sachsilta ohjeet. 8,4mm sintterilevyllä tulee vauhtipyörässä olla upotusta asetelmalle 1,2mm ja 9,3mm massalevyllä (1861 931 034) 0,3mm.

_Muistaakseni_ nuo samat mitat toimii myös -618:n kanssa. Mortimer voisi vielä tuon varmistaa.
Teitkö tuon ohjeen mukaan itse? Miltä kytkin tuntuu?

mortimer
01-02-2011, 08:09
Teitkö tuon ohjeen mukaan itse? Miltä kytkin tuntuu?
Mä olen tehnyt molemmat 0.3mm upotuksella, -618 ja -765 asetelmat massalevyllä.
-618 kestää M3:sen massalevyllä 500Nm nätisti
-765 kestää M5:sen massalevyllä 650Nm nätisti
Poljintuntuma hyvä, kunhan kytkinhaarukka on oikeassa asennossa, jo parin millin asentovirhe tekee polkimesta kumipallon.

Jasu
01-02-2011, 08:11
Hieno homma. :)
Tuon ohjeen mukaan teetätin v-pyörän itselleni.

Jusa20
05-09-2012, 16:17
Herätellääs vanhaa topikkia. Mitäs eroa on m20b20 ja m20b25 paineasetelmissa? Vai onko mitään? Saschsilta ku kattelin niin levy ja laakeri on samalla numerolla, mutta asetelma eri numerolla.

Freak
05-09-2012, 19:09
Herätellääs vanhaa topikkia. Mitäs eroa on m20b20 ja m20b25 paineasetelmissa? Vai onko mitään? Saschsilta ku kattelin niin levy ja laakeri on samalla numerolla, mutta asetelma eri numerolla.

M20b25 jäykempi.

Jusa20
05-09-2012, 20:21
M20b25 jäykempi.

oukei. Tämä hyvä tietää :jep: 2.5 pakettia vaan tilaukseen.

raimo1
26-09-2013, 06:28
Se jousi mikä sijaitsee pääsylinterin yläpuolella ja on yhteydessä polkimeen, onko se pakollinen?

Onhan ilman sitä ajettu mutta kunhan varmistelen.

Peksu_M20
26-09-2013, 08:39
Se jousi mikä sijaitsee pääsylinterin yläpuolella ja on yhteydessä polkimeen, onko se pakollinen?

Onhan ilman sitä ajettu mutta kunhan varmistelen.

Onhan se ainekin kivempi ilmata kun poljin tulee itsestään ylös, Ei kait sitä muuten tarvitse :think

Osmis
03-01-2019, 05:29
Mitään kun en näistä älyä, niin herätelläämpä taas vanhaa topiccia. Nämä yhdistelmät varmaan ihan toimivat hieman viritettyyn vapariin:

http://server.pure-pf.com/webshop2/en/racing-flywhells/1393-m20-light-flywheel.html

Ja vakio levy ja asetelma, esim tuosta:

https://www.autodoc.fi/luk/623173

Ja tuossa vauhtipyörän linkissä mainitsevat myös 35mm pitkistä pulteista. Nekö vällttämättömät, ettei passais orkkis 28mm pitkät?