PDA

View Full Version : M50B25 turbo-projekti. Katsastettu onnistuneesti!


Jarkko S
12-05-2004, 17:15
No niin, kansi meni tänään pajalle koeponnistettavaksi ja tasohiottavaksi, kannentiiviste ei näyttänyt pahasti pettäneelle, itseasiassa näytti varsin ehjälle. Liekö loppujen lopuksi syynä ollut väärä paisarin korkki ja huono ilmaus :?:

Tulipahan todettua että kone on todella hienossa kunnossa muuten, ketjunkiristimet olivat kuin uudet jne.

Tiivistesarja ja kannenpultit on tulossa, ja pakosarjakin pääsi hiottavaksi kun oli parista kohtaa vähän falskannut. Nyt mennään sillä mentaliteetilla että kaikki kamat kiinni ja sitten varovasti testaamaan toimiiko :oops: Ja kaikessa rauhassa.

Lisää juttua kun homma etenee.

Jussi H
12-05-2004, 17:21
Kyllä siitä vielä peli tulee 8) 8) 8)

Jarkko S
24-05-2004, 19:56
No niin, kansi on kiinni, ponnistettuna ja hiottuna, uusilla tiivisteillä ja pulteilla. Vielä imu- ja pakosarja kiinni, mittarit ja muut vermeet ja sitten toodella varovasti kokeilemaan :drive:

Jos saan tämän pyydyksen valmiiksi Bimmerfestiin niin silläpä sitten matkaan 8)

Jarkko S
27-05-2004, 20:22
Kysymys! Nyt kun vihdoin ja viimein ahtopainemittari on kiinni, niin kaasu pohjassa paine nousee ~0.4bar ja kone alkaa katkomaan neulan väpättäessä vimmatusti. Hukkaportti on ilmeisesti 0.5barille säädetty.

Loppuko bensa (vakio suuttimet ja boksi toistaiseksi) vai mikä perkele, seosmittari ei ole vielä kiinni, kun himo oli taas järkeä rajumpi ja pikkisen sillä piti ajella, pari sataa metriä kerralla kun ei uskalla etäälle lähteä ilman kilpiä...


Koneen kierrokset ovat olleet jossain 5000rpm korkeimmillaan, noin suurinpiirtein.

tonnikala
27-05-2004, 21:21
Kone käy rikkaalla tai laihalla jos rötää (tai sytkät?)?

Jarkko S
27-05-2004, 21:32
Selviää viimeistään kun saan seosmittarin kiinni, kumma vaan että noin pienillä paineilla temppuilee.

Tuntuu melkein kuin avaimesta kääntäisi hetkeksi virrat pois kun painaa kaasun pohjaan, kaasua kun keventää niin taas alkaa vetämään :?

Luntti
27-05-2004, 21:51
Koneen katkomisesta en tiedä, mutta ahtomittarin putki kannattaa laittaa lähelle turbon lähtöä. Jos on lähellä imusarjaa niin venttiilit antaa värinän mittarille.

Jarkko S
27-05-2004, 21:56
Koneen katkomisesta en tiedä, mutta ahtomittarin putki kannattaa laittaa lähelle turbon lähtöä. Jos on lähellä imusarjaa niin venttiilit antaa värinän mittarille.

Mittarin letku on haaroitettu jarrulle menevästä alipaineletkusta, eli imusarjasta. Kiitos tietoiskusta, pitänee joskus vetästä letku toisaalle kun rupeaa siistimään konehuonetta.

Tom1s
29-05-2004, 18:19
Koneen katkomisesta en tiedä, mutta ahtomittarin putki kannattaa laittaa lähelle turbon lähtöä. Jos on lähellä imusarjaa niin venttiilit antaa värinän mittarille.

En ole ikinä kuullut moisesta, mutta oma mittari on imusarjassa eikä värise lainkaan.
Tosin mittareita on sitten vaimennettuja ja vaimentamattomia..

Jarkko S
29-05-2004, 18:27
Juu, no tuo ei ole sieltä kalleimmasta päästä, en just nyt muista edes merkkiä.

Gygt
30-05-2004, 09:46
bensan suodatin väliin siihen letkuun ni ei pitäs väristä oon ainaki näin kuullu.. kyllä meillä ainakin pätki jo puolessa kilossa kun kävi laihalla tuntu eka et rikkaalla mut sitten mittari näytti... lisää soppaa eikä pätki ees 1.1 paineilla..

Jarkko S
30-05-2004, 10:13
Joo, tuskin siinä muuta voi olla kuin seokset, kun vaan ennättäis laittaa sen halvatun seosmittarin kiinni. Viimestään sitten sen pitää olla paikallaan kun tuota lähtee viemään dynotestiin ~200km päähän.

Jarkko S
02-06-2004, 22:27
Jo vain. Tänään hain tarrakilvet jotka on voimassa ensi tiistain ja keskiviikon. Tiistaina dynotestiin ja keskiviikkona leimalle.

Tänään päräytin ajaa parit lenkit asfaltilla ja vääntöä tuntuu piisaavan, kone vaan alkaa katkomaan syttyä täyskaasulla ~4500-5000rpm, laihalle vetää. Mutta siihen asti vetää niin että hymy tahtoo levitä melkein korvien taakse :D

Jarkko S
09-06-2004, 20:52
Tänään se tapahtui!!!! Auto aamulla konttorille ja hetken perästä kilvet plakkarissa ja leima paperissa :D :D :D :D :D

Tehoa on 201hp ja vääntöä 316.1Nm.

Jussi H
09-06-2004, 21:23
:jep:

Jubu
09-06-2004, 21:36
Tänään se tapahtui!!!! Auto aamulla konttorille ja hetken perästä kilvet plakkarissa ja leima paperissa :D :D :D :D :D

Tehoa on 201hp ja vääntöä 316.1Nm.

hienoa ... mitäs siellä vastaavat lukemat on , niinkun aikuistenoikeesti ?

Jarkko S
09-06-2004, 21:46
hienoa ... mitäs siellä vastaavat lukemat on , niinkun aikuistenoikeesti ?

itseasiassa nuo on täysin oikeat lukemat :oops: Veto loppuu ~4500rpm, kun ei vakioruisku jaksa enää.

M5 suuttimet on tulossa :?: ja lastu siihen pitää teettää. Ei tuolla oo niin hauskaa ajaa kuin luulisi, mutta hiljalleen sitä oppii pykältämään isompaa ennenkun pätkäsee. Kaasun kun polkasee pohjaan niin röpröpröp :evil:

Jubu
09-06-2004, 21:57
hienoa ... mitäs siellä vastaavat lukemat on , niinkun aikuistenoikeesti ?

itseasiassa nuo on täysin oikeat lukemat :oops: Veto loppuu ~4500rpm, kun ei vakioruisku jaksa enää.

M5 suuttimet on tulossa :?: ja lastu siihen pitää teettää. Ei tuolla oo niin hauskaa ajaa kuin luulisi, mutta hiljalleen sitä oppii pykältämään isompaa ennenkun pätkäsee. Kaasun kun polkasee pohjaan niin röpröpröp :evil:

justjust , vähänhän se sitten vielä työllistää , ennenkuin nautiskelemaan pääsee 8)

Jarkko S
09-06-2004, 22:03
Teettäähän se jonniinverran säätöjä ja rassausta, mutta ei enää masenna tässä vaiheessa :lol:

sqxo
10-06-2004, 08:30
Aijaijai...
Veto loppuu just kun sen pitäs vasta alkaa.. :lol: No mut hyvät katsastustehothan tolla noin tuli, ei ollu ongelmia että olis ollu liikaa tehoa! Nyt vaan "oikeat tehot" esille sieltä koneesta ja kovaa ajoa! :wink:

Mauri H.
10-06-2004, 09:54
Hyvä hyvä että projetki etenee, ja ihan hyvät tehothan noi on noin pienille kierroksille. Lupailee hyvää kun saat soppaa lisää...

Asiasta toiseen, millaisella aikataululla tuo laatikon vahvistaminen onnistuu, meneekö siinä viikko vai miten kauan, tässä vaan suunnittelen että milloin voisi vetää syötöt auki :twisted:

Entä onko tiedossa ketään joka tekisi mittatilauksena turbiineja?

Jarkko S
10-06-2004, 16:53
Aijaijai...
Veto loppuu just kun sen pitäs vasta alkaa.. :lol: No mut hyvät katsastustehothan tolla noin tuli, ei ollu ongelmia että olis ollu liikaa tehoa! Nyt vaan "oikeat tehot" esille sieltä koneesta ja kovaa ajoa! :wink:

Sain sen tänään kulkemaan hetkellisesti jopa 150km/h :D

Saamari kun sais ny äkkiä suuttimet sun muut vermekset ja lastun vielä niin kelpaisi kesällä kruisailla.

Tuntuu bensaakin palavan reippaanlaisesti, mistähän lie johtuu? :roll:

Maurin kanssa haasteltiinkin jo puhelimessa päivällä.

ufo777
10-06-2004, 18:50
Sorry että tää ei oikeen kuulu asiaan. Mitkä on maximi tehot mitä E30:issä saa olla? Pystyykö katsastamaan E30:en vaikka 3.0L M3 koneella?

Onnex olkoon muuten että se meni läpi!

Mr.Cold
10-06-2004, 19:01
204 (170*20%)

tepi_
10-06-2004, 19:03
Sorry että tää ei oikeen kuulu asiaan. Mitkä on maximi tehot mitä E30:issä saa olla? Pystyykö katsastamaan E30:en vaikka 3.0L M3 koneella?

Onnex olkoon muuten että se meni läpi!
Eikös se ole 204 heppaa ja levyt joka nurkassa...omassa rojektissa vaan 320 etujarrut ni täytyy tehot säätää siihen 130 hepan hujakoille(katsastukseen)...vai onko se sitten jo lähempänä 150hp :roll:

ufo777
10-06-2004, 19:23
Eli 2,5L 24V kone menee? Siinähän on 192hv:tä.

Jarkko S
10-06-2004, 20:11
Eli 2,5L 24V kone menee? Siinähän on 192hv:tä.

E30:seen menee M50B25, jopa ahdettuna kunhan on näyttää dynolappu joka kertoo moottorissa olevan ~200hp.

Itse sanoin katsastajalle että tsekkaas vääntökäyrä, sillä se menee, ei hevosvoimilla :D

Vääntöä on 281Nm jo 2000rpm. Ja tuo vakiosäädöillä :shock:

Cee.Koo
10-06-2004, 21:50
Entä onko tiedossa ketään joka tekisi mittatilauksena turbiineja?[/quote]


JN Trading Oy, sijaitsee Turun nurkalla Piispanristillä
puh. 02/2534604

Tekee ihan millasen turbiinin haluat, tehny paljon ainakin jenkkeihin kisakäyttöön yms.

Zoui
10-06-2004, 22:40
Onnee vaan, mahdatko jo saada laitteesta ne turbolle ominaiset fiilikset irti... ei ainakaan itsellä ole enää paluuta mutkattomaan malliin :jep:

Jarkko S
10-06-2004, 22:44
Kiitosta vaan :)

Kyllä tuosta saa jo kunnon fiilikset vaikka ei mikään raketti olekkaan. Jonain päivänä sitten :lol:

Perkele ku ei katsastumies ollu samaa mieltä meikäläisen kanssa tuon touringin turbotuksen suhteen :evil:

bad300
11-06-2004, 01:32
moottori naputtaa kertomasi mukaan

toivottavasti öljynvaihto auttaa asiaan

mauri h kyselee mittatilaus turbiinia. ilmeisesti kierrosluku olisi korkeampi vaihtohetkellä

mikäs on 300 E ero 300 TD verrattuna

ps: laatikko lähtee heti piakkoin


kuullaan

Mauri H.
11-06-2004, 08:21
Entä onko tiedossa ketään joka tekisi mittatilauksena turbiineja?


JN Trading Oy, sijaitsee Turun nurkalla Piispanristillä
puh. 02/2534604

Tekee ihan millasen turbiinin haluat, tehny paljon ainakin jenkkeihin kisakäyttöön yms.

Kiitoksia, tämä on hyödyllistä tietoa.

Mauri H.
11-06-2004, 08:23
moottori naputtaa kertomasi mukaan

toivottavasti öljynvaihto auttaa asiaan

mauri h kyselee mittatilaus turbiinia. ilmeisesti kierrosluku olisi korkeampi vaihtohetkellä

mikäs on 300 E ero 300 TD verrattuna

ps: laatikko lähtee heti piakkoin


kuullaan

Moro

Se 300 E:n turbiini ottaa kiinni jo 1800:ssa, siinä kun turbodieselin 2200:ssa, eli vielä huonompi.

Stall Speedia haluaisin nostaa että saisi ahdot ylös jarrua vasten... Ei toi Holset vielä pyöri 2200 kierroksella :lol: Ainakaan niin reippaasti että nostaisi heti ahtoja, kyllä siihen joku 2700 tarvitaan.

Sene
11-06-2004, 11:44
Tekeekö Quaife muuten torque converttereita?

edit:torquee converttereita?! kylläpäs mä olin hienostelevalla päällä... noh, jääköön...

tepabmw
11-06-2004, 12:41
en muista varmasti,mutta eiköhän kyseisessä moottorissasi ole nakutuksen tunnistus,mikä tod.näkösesti aiheuttaa puutumisen,kun kone käy laihalla tai sytytysajankohta on liian aikaisella,kone nakuttaa jolloin boxi lyö pelit seis...mikä holsetin ahdin sulla on...mitat...vaikuttais että pakopesä ahdistais jolloin pakopuolen vastapaineet kasvais liian kanssa...ihan vaan spekulointii,ku autost ei tarkempaa tietoa ole...multa löytyy nestevaimennettuja ahtopainemitskuja a35?/kpl,jos kinnostaa...

Jarkko S
11-06-2004, 18:13
en muista varmasti,mutta eiköhän kyseisessä moottorissasi ole nakutuksen tunnistus,mikä tod.näkösesti aiheuttaa puutumisen,kun kone käy laihalla tai sytytysajankohta on liian aikaisella,kone nakuttaa jolloin boxi lyö pelit seis...mikä holsetin ahdin sulla on...mitat...vaikuttais että pakopesä ahdistais jolloin pakopuolen vastapaineet kasvais liian kanssa...ihan vaan spekulointii,ku autost ei tarkempaa tietoa ole...multa löytyy nestevaimennettuja ahtopainemitskuja a35?/kpl,jos kinnostaa...

Juu, nakutustunnistin katkasee syttyä, hyvähän tuo onkin että suojaa konetta. Eipä tuo enää vatkaakkaan tuo ap-mittari, joten pärjännen tuolla. Mutta kiitos tarjouksesta :) Turbo ei ole holsetti, mutta pakosiipi oli jotain 70mm luokkaa muistaakseni.

moottori naputtaa kertomasi mukaan
toivottavasti öljynvaihto auttaa asiaan
mauri h kyselee mittatilaus turbiinia. ilmeisesti kierrosluku olisi korkeampi vaihtohetkellä
mikäs on 300 E ero 300 TD verrattuna
ps: laatikko lähtee heti piakkoin

Syykin selvisi miksi naputtaa, oli öljyä aivan perkeleesti liikaa, pääsi vaahtoutumaan korkeilla kierroksilla ja se ei enää riittänyt nostimille. Nyt on Mobil Rally Formulaa sopivasti ja kehrää kuin kissa 8)
Turbiinien erokin näemmä selvinnyt, hyvä.
Jep, odotellaan lootan saapuvan

BmwPunisher
11-06-2004, 20:40
Itse sanoin katsastajalle että tsekkaas vääntökäyrä, sillä se menee, ei hevosvoimilla :D

Vääntöä on 281Nm jo 2000rpm. Ja tuo vakiosäädöillä :shock:

Aivan järkyttävät väännöt noilla kierroksilla
:winner:

Toivottavasti saat sen muuten kuntoon
:oops:

Mauri H.
11-06-2004, 20:49
Turbo ei ole holsetti, mutta pakosiipi oli jotain 70mm luokkaa muistaakseni.

Ei kai sentään, kun noin alhaanta herääkin....

Vertaukseksi tuossa Scanian Holsetissa on 65 mm pakopesä.

Jarkko S
12-06-2004, 01:52
Ei kai sentään, kun noin alhaanta herääkin....

Vertaukseksi tuossa Scanian Holsetissa on 65 mm pakopesä.

No tuotanoinniin, minäpäs mittaan sen kun seuraavan kerran on downpipe irti. Pitäs lämpöeriste pyöritellä sen päälle.

Hajosikohan muuten kytkinlevy kun ensimmäiset donitsit märällä asfaltilla ja pikku kikkailun jälkeen alkoi tekemään semmoista että kun kytkimen painaa aivan pohjaan niin alkaa joku sirisemään, eli jyrisee koko kytkinpoljin :?:

Kytkin toimii kuitenkin muuten aivan normaalisti, mikähän perkele :?

nemesis
12-06-2004, 02:17
kytkimen silmä tai painelaakeri saatto mennä rigi :(

Jarkko S
12-06-2004, 09:52
kytkimen silmä tai painelaakeri saatto mennä rigi :(

Onko kokemuksia? :wink:

Saattaa hyvinkin olla, jännä vaan kun autolla kestää vielä lähetellä esim rampilta alas neljä päällä täysillä eikä mitään muuta ole kuin että kytkimen kun survoo ihan lattiaan asti niin silloin alkaa korina ja poljin pärisee. Toimii normaalisti kun ei paina pohjaan asti.

Jaa-a, ei kai se perkele auta ku napata loota pois edestä ja katsoa. Ei paljoo huvittas tässä vaiheessa :evil:

Mauri H.
12-06-2004, 10:41
kytkimen silmä tai painelaakeri saatto mennä rigi :(

Onko kokemuksia? :wink:

Saattaa hyvinkin olla, jännä vaan kun autolla kestää vielä lähetellä esim rampilta alas neljä päällä täysillä eikä mitään muuta ole kuin että kytkimen kun survoo ihan lattiaan asti niin silloin alkaa korina ja poljin pärisee. Toimii normaalisti kun ei paina pohjaan asti.

Jaa-a, ei kai se perkele auta ku napata loota pois edestä ja katsoa. Ei paljoo huvittas tässä vaiheessa :evil:

Laita suosiolla tomaatti :lol:

Jarkko S
12-06-2004, 10:46
Laita suosiolla tomaatti :lol:

On käyny mielessä mutta ZF:n automaatit on vähän turhan heikkoja. Paitti jos sovittelis mersun vanhan lootan ni sitten vois kestääkkin vahvistettuna :D

Noh, onpahan nytte kytkin jonka voi painaa pohjaan jos meinaa karata käsistä :roll:

Pitää vaan ajella ja kattoo mitenkä se tuosta muuttuu, fiksataan sitte ku on pakko.

Jarkko S
13-06-2004, 11:36
Muutama tuore kuva. Julkisivusta hankala ehkä arvata mikä lymyää pellin alla 8)

www.konehuolto.vze.com/projektit/Valkee1.jpg

www.konehuolto.vze.com/projektit/Valkee2.jpg

www.konehuolto.vze.com/projektit/Valkee3.jpg

Raine
13-06-2004, 12:03
..........

wayne
13-06-2004, 12:57
Hyvin skulas täällä kuvat. On kyllä sopivan maltillinen peli :jep:

sqxo
13-06-2004, 13:13
Hyvin toimii kuvat ja hyvältä näyttää! :jep:

On sulla kyllä aivan kipeet alaväännöt tossa pelissä.. :shock:

Jarkko S
13-06-2004, 13:17
Kiitoksia :D

Tuon enempää tuohon ei tulekkaan romua, paitsi se 316-lätkä konttiin :twisted:

On tuolla aika helppo ohittaa esmes kuorma-auto kun ei tartte keppiä hämmentää :drive:

Edelleen odottelen suuttimia kamulta, toivottavasti saisi ne äkkiä.

sqxo
13-06-2004, 13:27
Jokos toi riittää siihen että sutii 2:lla kuivalla asfaltilla pelkällä kaasun painamisella 2000 kiekan kohdalta? :lol:
Koitahan saada videolle ja jakoon jos enemmänki sudittelet tolla.. Burniksia jaksaa aina kattella ja äänet ois kiva kuulla! Ainaki sit kun alkaa ottaa jengaa ihan kunnolla. :wink:

Jarkko S
13-06-2004, 14:44
Jokos toi riittää siihen että sutii 2:lla kuivalla asfaltilla pelkällä kaasun painamisella 2000 kiekan kohdalta? :lol:
Koitahan saada videolle ja jakoon jos enemmänki sudittelet tolla.. Burniksia jaksaa aina kattella ja äänet ois kiva kuulla! Ainaki sit kun alkaa ottaa jengaa ihan kunnolla. :wink:

Ei ihan vielä ku veto tyssää siihen 4500:iin ja seokset menee herkästi vituilleen jolloin auto ei mene oikeastaan mihinkään. Yksi huono videonpätkä jossa otettiin lähinnä ääntä kaasuteltaessa paikallaan.

-kiki-
13-06-2004, 15:22
Onnee rojektin "melkein" valmistumiselle... paa pari kuvaa pannu huoneesta

Dj Niksperi
13-06-2004, 17:30
Asiaa...kunnollinen sliipperi... 8) 8) 8) ja sit kiusaamaan nuorisoo(eli esim. mua kun saan kortin) :lol: :lol:

Jarkko S
13-06-2004, 18:56
-kiki-, pellinalunen on vielä niin paskanen ja sotkunen että en kehtaa :oops: Mutta kunhan saan piuhat ja muut järjesteltyä ni sitte.

Dj Niksperi, jos joskus satut samoille valoille ni voiskai sitä vähän kokeilla :wink:

caj-mikael
13-06-2004, 19:30
näyttää ihan kkk26/27 ahtimelta?? millaisella alueella herää?? omaan autoon tulossa 26 ja pakosiipi on ~50mm.

T:Caj-Mikael

Jarkko S
13-06-2004, 21:45
näyttää ihan kkk26/27 ahtimelta?? millaisella alueella herää?? omaan autoon tulossa 26 ja pakosiipi on ~50mm.

T:Caj-Mikael

Venäjällä valmistettu... :jep: todennäköisesti kopioitu jostain, Garretin jaolla ainakin. Pakosiipeä en tosiaan muista nyt mutta joku 60-70mm se oli. Mittaan jahka ennätän käyttää downpipeä irti lämpöeristeen laiton ajaksi.

Tuo lähtee paristatonnista mutta alkaa kunnon puhalluksen 2500 suurinpiirtein.