PDA

View Full Version : M20B23(9.8:1)+1bar=?


tonnikala
08-05-2004, 02:03
Elikkäs. Mitä haittaa (nakutusta lukuunottamatta) korkeasta puristussuhteesta on turbokoneessa? Nakutuksenhan saa pois sytkää myöhäistämällä (teho tietty laskee, mutta niin se laskee jos puristussuhdettakin alentaa..). Kyselen tälläisiä sen takia ku oli aiemmin topicin mukainen paketti, mutta kiertokanki otti vedestä siipeensä -> kiertokanki poikki ja reikä lohkossa. Kone toimi kilon paineilla nakuttamatta ylös asti ja ennakko ~5000rpm @ 1bar oli luokkaa ~23 astetta (paljon vai vähän?), kuitenkin melkein siinä nakutuksen rajoilla (kuullokkeet päässä kuuntelin).

Nyt "uudeksi" koneeksi on taas tulossa M20B23 ja ajattelinkin että puristuksia voisi pudottaa sorvaamalla mäntien päältä patin pois, muttamutta.. parempihan olisi mitä korkeampi puristussuhde olisi jottei koneesta tulisi alakierroksilla täysin hengetöntä.

Eli kaksi vaihtoehtoa:
Mäntien päältä siivut pois ja puristuksia ~8.5:1 + 1.2bar = x hp
Vai vakiopuristuksilla 9.8:1 + 1.0bar = saman verran tehoa ku toisessakin vaihtoehdossa?

Rasittuuko kone jollain tapaa enemmän suuresta puristussuhteesta johtuen vai? Muistelin että samilla oli se M50B25 (okei 24v kone, mut kuitenkin), vakiopuristukset (10.5:1) ja ~1-1.1bar ahtoja ja kone kesti täysin.. Ajattelinkin että onko mitään järkevää selitystä laskea puristussuhdetta (muutakin selitystä ku et kaikki tekee niin)?

Paljon oli tekstiä, mutta toivottavasti edes joku jaksaa vastata..

Skorppi
08-05-2004, 09:13
Turbo kone kannattaa tietysti rakentaa "korkealla" pursitussuhteella, riittää vähempi ahtoa samaan tehoon kuin pienemmällä puristussuhteella. Onhan nykyiset WRC autot esim. melko korkealla puristussuhteella. Toki korkealla puristussuhteella olevan moottorin ahtaminen rasittaa sitä enempi kun matalapuristeisen, mutta jos pitää huolen ettei nakuta ja ei käy laihalla niin toimiihan tuo ja tuolla pääsee eroon juuri siitä ettei ole alhaalla niin lussu. Onhan siinä GTI:ssä esitellyssä escossakin puristuksia 9,3 ja ahtoa 2 bar...

jarmo_
08-05-2004, 10:34
Turbo kone kannattaa tietysti rakentaa "korkealla" pursitussuhteella, riittää vähempi ahtoa samaan tehoon kuin pienemmällä puristussuhteella. Onhan nykyiset WRC autot esim. melko korkealla puristussuhteella. Toki korkealla puristussuhteella olevan moottorin ahtaminen rasittaa sitä enempi kun matalapuristeisen, mutta jos pitää huolen ettei nakuta ja ei käy laihalla niin toimiihan tuo ja tuolla pääsee eroon juuri siitä ettei ole alhaalla niin lussu. Onhan siinä GTI:ssä esitellyssä escossakin puristuksia 9,3 ja ahtoa 2 bar...

Kyllä se taitaa olla niin että puristukset alas ja paineet ylös.

tonnikala
08-05-2004, 13:03
Kyllä se taitaa olla niin että puristukset alas ja paineet ylös.

Perusteluja? Tuolleen saa ainakin yläkireen koneen jos ei muuta. Lähinnä koneeseen kohdistuvia rasituksia tässä mietittiin..

rimuli
08-05-2004, 15:51
Jos haet normaali käyttöön konetta, niin puristukset+ahdot mahdollisimman ylös. Jos teet esim. kiihdytys konetta, et saa tarpeeksi tehoa isolla puristuksilla, kun ei voi nostaa ahtoja. Vaikee selittää teoriassa, mut käytännössä tommonen 9,5 plus baari voi olla aika hyvä.

petrolhead
08-05-2004, 20:52
Nakutuksen ehkäiseminen syttyä myöhentämällä kasvattaa ennestään ahdetun pannun suuria lämpörasituksia. Fiksumpi järjestelmä on esim sellainen jossa naku-tunnistin laskee tarvittaessa painetta pihamaalle

Mainitsit ettet tahdo alakierroksilla hengetöntä vehjettä: asenna sinne Riittävän Suuri Vapaasti Hengittävä Moottori (sori oli pakko..)

Moottorin hengitysominaisuuksia ei sovi unohtaa. Mitä paremmin virtaa, sitä pienemmällä paineella saadaan haluttu teho, pienempi paine-> voidaan käyttää kovempaa puristusta-> :D

/end mutu-jutut

Skorppi: WRC-moottorin osien hinta ja odotettu elinikä ilman avausta on..?

tonnikala
08-05-2004, 21:38
Nakutuksen ehkäiseminen syttyä myöhentämällä kasvattaa ennestään ahdetun pannun suuria lämpörasituksia.

Juu, niin tekee. Tätä varten löytyykin jo pakolämpömittari ja ainakaan sillä vanhalla koneella ei pakolämmöt päässeet karkailemaan.

jarmo_
12-05-2004, 05:36
Kyllä se taitaa olla niin että puristukset alas ja paineet ylös.

Perusteluja? Tuolleen saa ainakin yläkireen koneen jos ei muuta. Lähinnä koneeseen kohdistuvia rasituksia tässä mietittiin..

Virittäjän käsikirjan mukaan, mutta mitä ne nyt tietää.

dunkelblau
12-05-2004, 21:02
Juuhhh... blaaa

Eiköhän se M20:n ikäisessä koneessa ole varmin tapa kuitenkin laskea puristuksia turbotuksen yhteydessä... Kun ei ole kummiskaan vielä aivan niin kehittynyttä moottorinohjausjärjestelmää, mikä M50:ssä on. Puristusten laskeminen on helpointa tasapäämäntien vaihdolla.

M50:n moottorinohjausjärjestelmä sisältää hieman useampia koneen tapahtumia seuraavia antureita, ja kykenee tekemään niiden antaman infon perusteella erilaisia säätötoimenpiteitä myllyn pitämiseksi elossa. Ainoastaan kehittyneen ohjausjärjestelmän ansiosta voidaan tarvittaessa ajaa 95 oktaanisella bensalla, moottorilla joka vaatisi 98+ kakkua puristustensa puolesta.

Ja se alakierrosten hengettömyys kyllä säädetään turbon koon oikealla valinnalla, kuten myös halutut käyttöominaisuudet normaaliajossa. (toki koneen litratilavuuskin vaikuttaa, mutta...)

tonnikala
12-05-2004, 23:41
Eiköhän se M20:n ikäisessä koneessa ole varmin tapa kuitenkin laskea puristuksia turbotuksen yhteydessä... Kun ei ole kummiskaan vielä aivan niin kehittynyttä moottorinohjausjärjestelmää, mikä M50:ssä on. Puristusten laskeminen on helpointa tasapäämäntien vaihdolla

Moottorinohjaus ei ole vakio. Tosin vain megasquirt. Tasapäämäntiä tarjoat? Mitenkäs vituiks paljealueet ja muut menee?

M50:n moottorinohjausjärjestelmä sisältää hieman useampia koneen tapahtumia seuraavia antureita, ja kykenee tekemään niiden antaman infon perusteella erilaisia säätötoimenpiteitä myllyn pitämiseksi elossa. Ainoastaan kehittyneen ohjausjärjestelmän ansiosta voidaan tarvittaessa ajaa 95 oktaanisella bensalla, moottorilla joka vaatisi 98+ kakkua puristustensa puolesta.

Siis tuossa esimerkissä olleessa M50 turbossa oli Hestec. Eli ei vakioruisku (ylläri).

Ja se alakierrosten hengettömyys kyllä säädetään turbon koon oikealla valinnalla, kuten myös halutut käyttöominaisuudet normaaliajossa. (toki koneen litratilavuuskin vaikuttaa, mutta...)

Justjuu.. Mitenkäs ku kierrokset on alle 2500rpm eikä ahtopainetta ole, niin miten säädetään turbon koko oikein? Laitetaan niin pieni ahdin että herää jo 2000rpm ja käy toimimaan yli 4000rpm pakokaasujarruna?

jvakeva
13-05-2004, 00:42
no, jokos on kone kasassa? onko kansi pelannu? 8)

jarmo_
13-05-2004, 04:54
[Justjuu.. Mitenkäs ku kierrokset on alle 2500rpm eikä ahtopainetta ole, niin miten säädetään turbon koko oikein? Laitetaan niin pieni ahdin että herää jo 2000rpm ja käy toimimaan yli 4000rpm pakokaasujarruna?[/quote]

No kukas nyt tyhjäkäynnillä niitä tehoja haluaa..

wj
13-05-2004, 09:00
Minkä verran tosta m20b23 padasta saa tehoja järkevällä budjetilla?
Paljonkin eroo 2.5l lohkoon?

Jos käyttäs rahat tehoon eikä ulkonäköön

tonnikala
13-05-2004, 12:06
no, jokos on kone kasassa? onko kansi pelannu? 8)

Vein kannen tänään oikastavaks ja huomen saan sen takas, eli ens viikkoon menee kuntoon saaminen, ku on töitä viikonloppuna haittaamassa harrastusta..

tonnikala
13-05-2004, 12:09
No kukas nyt tyhjäkäynnillä niitä tehoja haluaa..

Ei kukaan, mut hankaloittaa esim kaupungissa ajamista jos joutuu kokoajan "kepittään"..

Minkä verran tosta m20b23 padasta saa tehoja järkevällä budjetilla?

Eiköhän tässä parin viikon sisään saa jotain faktaa tehoista..

Tom1s
13-05-2004, 14:14
Hiukan samaa juttua mutta;
Olen ymmärtänyt että puristusten laskeminen ahdettaessa johtuu nimenomaan normaalin koneen tavasta alkaa nakuttamaan. Ja näin alhaisemmalla puristuksella ja isommalla paineella saadaan enemmän tehoa nakuttamatta kuin suuremmalla puristussuhteella ja alhaisemmalla paineella. Tähän tietysti vaikuttaa myös se että bensa-ilma-seos on yleensä kylmempää(coolerin kautta) joten mitä pienempi puristussuhde sitä enemmän seosta->näin ollen pienempi nakutusherkkyys.


Tonnikala:Haluaisin mielelläni nähdä bensa/sytkä kartat megasquirtista?
Itse odottelen vielä muutamaa piiriä jotta saisin prommattua ja aloitettua asennukset.

OFFTOPIC: Mikä on M20B20 motronic 87/7 koneen vakiopuristukset?

tonnikala
13-05-2004, 21:17
Haluaisin mielelläni nähdä bensa/sytkä kartat megasquirtista?

Juu, pistän ne kartat näytille ja ehkä jonkunlaiset sivutkin saatan jossain välissä tehä projektista.. Kannettava on autossa ja auto muualla. Viikonloppuna mahdollisesti pistän ne esille.

dunkelblau
13-05-2004, 22:09
Eiköhän se M20:n ikäisessä koneessa ole varmin tapa kuitenkin laskea puristuksia turbotuksen yhteydessä... Kun ei ole kummiskaan vielä aivan niin kehittynyttä moottorinohjausjärjestelmää, mikä M50:ssä on. Puristusten laskeminen on helpointa tasapäämäntien vaihdolla

Moottorinohjaus ei ole vakio. Tosin vain megasquirt. Tasapäämäntiä tarjoat? Mitenkäs vituiks paljealueet ja muut menee?

M50:n moottorinohjausjärjestelmä sisältää hieman useampia koneen tapahtumia seuraavia antureita, ja kykenee tekemään niiden antaman infon perusteella erilaisia säätötoimenpiteitä myllyn pitämiseksi elossa. Ainoastaan kehittyneen ohjausjärjestelmän ansiosta voidaan tarvittaessa ajaa 95 oktaanisella bensalla, moottorilla joka vaatisi 98+ kakkua puristustensa puolesta.

Siis tuossa esimerkissä olleessa M50 turbossa oli Hestec. Eli ei vakioruisku (ylläri).

Ja se alakierrosten hengettömyys kyllä säädetään turbon koon oikealla valinnalla, kuten myös halutut käyttöominaisuudet normaaliajossa. (toki koneen litratilavuuskin vaikuttaa, mutta...)

Justjuu.. Mitenkäs ku kierrokset on alle 2500rpm eikä ahtopainetta ole, niin miten säädetään turbon koko oikein? Laitetaan niin pieni ahdin että herää jo 2000rpm ja käy toimimaan yli 4000rpm pakokaasujarruna?

Niih... Miksiköhän sitten esim. Alpina B10 Biturbossa on kaksi pienempää ahdinta ja puristussuhde 7,2:1??? Mutta kukin tyylillään...

:wink:

tonnikala
13-05-2004, 22:21
Niih... Miksiköhän sitten esim. Alpina B10 Biturbossa on kaksi pienempää ahdinta ja puristussuhde 7,2:1???

Miksi Evo 8 lancerissa on 8.8:1 puristussuhde (eikä 7.2:1 niinku alpinassa?). Entä miksi Audi A4 1.8 turbossa onkin 9.5:1 puristussuhde.. Ja miksi uusissa sarjatuotanto-turboautoissa ei käytetä kahta turboa jos se on niin ylivoimainen?

Tom1s
13-05-2004, 22:47
Ja saabissa kohta 8:1 ja 14:1 :shock: Eli muuttuva puristussuhde.
http://autozine.kyul.net/technical_school/engine/tech_engine_4.htm

Mutta onhan se selvää että mitä uudempi kone niin sitä paremmin se on suunniteltu(palotilan muodot, sun muut) jotta nakutusta ei syntyisi.
Korkeampi puristussuhde=enemmän alavääntöä ja turha käyttää kahta kallista ahdinta.

Mielenkiinnolla voi odottaa koska ensimmäiset "muuttuvalapaiset" ahtimet saadaan kestämään myös bensakoneissa :wink: Vai onko näitä jo jossain?

Montakos päivää sitä vanhempaa ferrarin konetta olikaan suunniteltu?
Muisti pätkii mutta oisko ollu jotain 360päivää tms. nykyisillä tietokoneilla.. :lol:

dunkelblau
13-05-2004, 23:24
Niih... Miksiköhän sitten esim. Alpina B10 Biturbossa on kaksi pienempää ahdinta ja puristussuhde 7,2:1???

Miksi Evo 8 lancerissa on 8.8:1 puristussuhde (eikä 7.2:1 niinku alpinassa?). Entä miksi Audi A4 1.8 turbossa onkin 9.5:1 puristussuhde.. Ja miksi uusissa sarjatuotanto-turboautoissa ei käytetä kahta turboa jos se on niin ylivoimainen?

Mitä vitun lässytystä tää on? Vastasinko mä sulle bemarin vanhaan myllyyn liittyvään kysymykseen vai johonki riisipussivertailuun? Kysy sieltä Esson baarista neuvot mun puolesta, siinä kohta motellin jälkeen, kyl sä tiedät paikan...

tonnikala
14-05-2004, 14:59
Mitä vitun lässytystä tää on? Vastasinko mä sulle bemarin vanhaan myllyyn liittyvään kysymykseen vai johonki riisipussivertailuun? Kysy sieltä Esson baarista neuvot mun puolesta, siinä kohta motellin jälkeen, kyl sä tiedät paikan...

Okei. Onneks sentään sä tiedät kaiken, paitsi että se motellin vieressä oleva Hölsän Esso on lopetettu ½ vuotta sitten ja on tätä nykyä Esso Express, eli kylmäasema. Mutta ilmeisesti sielläkin joku osaa vastata näihin kysymyksiin.

Itse asiaan. Kone kasataan Muuten vakio-osilla paitsi kannentiivisteeksi tulee 0.3mm paksumpi tiiviste, eli puristussuhde laskee 9.5:1:een (vaikka alpinassa onkin 7.2:1).

f1zz
14-05-2004, 15:26
totuus on että suuremman tehon saan sillä korkealla ahdolla ja matalalla puristuksella ja ajettavuuden toiste päin. SIKSI uusissa autoissa ja yms sarjatuotanto romuissa on korkeat purdat että niillä on parempi ajaa ruuhkassa yms

Tutullani on b20 volvo, ahdot 0.8 ja puristukset 9.8 = 400 ja risat. Tätäkin moottoria on rakennettu 3 vuotta ja rakentaja ei ole taidoton ja penkittänyt/säätänyt auton itse aina. kone on mukava ajaa kun huippuvääntö löytyy alle 4000rpm

ja vaikka mitsussa olisikin 8.8:1 purdat niin samanlailla siitä sulaa männät ja katkeilee kanget kuin muissakin huonoissa moottoreissa ;)

jvakeva
14-05-2004, 20:29
kyllähän ne männät saa sulamaan ilman ahtojakin :lol:

taitaa olla ihan säädöistä kiinne.

Suutari
19-10-2004, 15:20
Niih... Miksiköhän sitten esim. Alpina B10 Biturbossa on kaksi pienempää ahdinta ja puristussuhde 7,2:1???

Miksi Evo 8 lancerissa on 8.8:1 puristussuhde (eikä 7.2:1 niinku alpinassa?). Entä miksi Audi A4 1.8 turbossa onkin 9.5:1 puristussuhde.. Ja miksi uusissa sarjatuotanto-turboautoissa ei käytetä kahta turboa jos se on niin ylivoimainen?

No tämähän johtuu vain siitä seikasta et tuo polttomoottoritekniikka on kehittynyt jonkun verran aikojen saatossa. Ja jospa jatkan nyt samaa bullshittiä mitä tuolla muualla.

Uusissa autoissa on yleensä nykysellään esim. 4venttiiliä/sylinteri. Tällä saadaan tulppa keskelle palotilaa ja männän/palotilojen muodolla kuten paljealueellakin aikoinaan(nykyyänhän on myös suorasuihkutteisia koneita), haetaan seokselle hyvää pyörteilyä ja homogeenisuutta. Nämä seikat kaikki yhdessä johtavat siihen että taipumusta itsesytytykseen saadaan pienennettyä.
-->
Uusissa autoissa pyritään mahdollisimman nopeaan palorintaman etenemiseen ja palotapahtumaan joka vaikuttaa luonnollisesti myös ympäristöön siirtyvään lämmönmäärään. Eli tämän lisäksi palotilojen pinta-ala koetetaan pitää pienenä. Puristussuhteen vaikutuksesta tehoon lienee tässä turha rueta jauhamaan. Mitä nopeampi palaminen, sitä korkeampaa puristussuhdettakin voidaan käyttää nakutustaipumuksen pahentumatta.

Voit siitä sitten miettiä sen 80-luvun 2-venttiliä/sylinteri, tulppa palotilan reunalla, myllyn männän paljealueen poiston vaikutusta nakutustaipumukseen.

Uusimpaa tekniikkaa koskevaa kirjallisuutta ei luonnollisestikkaan ole ihan noin vain saatavilla jos ei satu työskentelemään jollain autotehtaalla. Periaatteet ovat kuitenkin yhtenäisiä joihin pyritään.

tonnikala
19-10-2004, 18:52
Voit siitä sitten miettiä sen 80-luvun 2-venttiliä/sylinteri, tulppa palotilan reunalla, myllyn männän paljealueen poiston vaikutusta nakutustaipumukseen.

Mietitty on. Projekti päättyi niin että puristussuhteeksi tuli 8.3:1 ja paljealue poistui samalla ku palotiloja suurennettiin. Myös männistä otettiin pois. Paljealue katsottiin tarpeettomaksi kun se olisi kasvanut jo vakionakin suuresta ~1.5mm:stä yli kahteen millimetriin.

Kilo painetta ja ennakkoa täydellä paineella oli ~20 astetta ja tulokseksi tuli 326hp ja 428Nm. Vakiossa 150hp, eli tehot yli kaksinkertaistuivat.

Auto ollut kesän ajossa ilman ongelmia.

yli 10:1 puristuksilla koneesta penkitettiin 251hp ja 386Nm kilon paineella. Ennakko oli luokkaa 10 astetta ja seokset piti pitää liian rikkaalla (jottei nakuttanut).

Suutari
20-10-2004, 12:05
Ja sehän riippuu ihan mihin autoa on tarkoitus käyttää tuon paljealueen osalta ainakin. Esim. korkeammilla kierroksilla ei paljealueen vaikutus ole niin suuri johtuen männän suuremmasta nousunopeudesta ja liian pienestä välyksestä voi olla jopa haittaakin. Yleensä ensin kannattaakin pitää mielessä moottorin käyttö ja siltä halutut ominaisuudet ja aika suuri osa moottorin komponenttien suunnittelusta ja ominaisuuksista on kompromissejä esim. alakierrosten ominaisuuksien/yläkierrosten ominaisuuksien ja polttoainetalouden sekä päästöjen osalta.
Hyvä että homma selkis ja propsit tehoista :jep: .

Supra^
13-09-2006, 23:19
anteeks vanhan topikin uppaus, mut jos sytkä/ruiskukartat vielä löytyy niin nakkaa privana.

tonnikala
14-09-2006, 22:49
Löytyyhän ne. Auto tosin on tätä nykyä jo myyty eteenpäin, joten ainoat kartat mitkä löytyvät ovat johonkin vanhaan koodiversioon (8x8). Tosin kyseisistä kartoista löytyy myös interpoloidut 024s versioon sattuvat 12x12 kartat (.msq muodossa, kyselkää jos joku tarvii..). Ohessa kuvakaappaukset niistä "alkuperäisistä" 8x8-kartoista:

http://www.btcf.fi/forum/attachment.php?attachmentid=28926&stc=1&d=1158262485
http://www.btcf.fi/forum/attachment.php?attachmentid=28927&stc=1&d=1158263213
http://www.btcf.fi/forum/attachment.php?attachmentid=28928&stc=1&d=1158263213
http://www.btcf.fi/forum/attachment.php?attachmentid=28929&stc=1&d=1158263213
http://www.btcf.fi/forum/attachment.php?attachmentid=28930&stc=1&d=1158263213

Supra^
14-09-2006, 22:55
KIITOKSIA! näillä pääsee todella hyvin alkuun tuon oman M20B23 kanssa! Voit vaikka poistaa nuo kuvat huomenna jos itse tarvitset lisää tiláa, tallennan kaiken koneelle.

ISO :jep:

tonnikala
15-09-2006, 00:14
Pistetään nyt lisää näitä tiedostoja samaan topiciin:

Säädöt:

--linkit poistettu niiden toimimattomuuden takia--

m50 turbo
15-09-2006, 20:32
ei nyt liity aiheeseen mut esim wrc pösössä on puristukset 11.5 ja ahtopaineet 2.8bar osa syy on kaasuläpän kuristin. no tosin autolla ei ajeta millään pumppu bensalla vaan 108-110 oktaanisella bensalla ja moottorin kestävyys on kunhan maaliin päästään... omat kokemukset rutut alas ja paineet ylös. entisessä ladassa (mintun vihreä) oli puristukset 7.2 ja paineet 2.2bar ja teho karvan yli 300, lähti ahtaan 2700 jälkeen. nykyisen bemarin rutut on 7.5 ja paineet tulee oleen yli 2bar toimivutta ei vielä tiedä, kun ens savut saa noin kk:den päästä

Supra^
15-09-2006, 23:35
..........................

tonnikala
16-09-2006, 10:40
Eipä nuo juuri tilaa vie. Olkoot täällä foorumilla & tuolla netissä ne tiedostot vaan, jos jollekin olisi vaikka apua niistä toistekin.

Supra^
03-10-2006, 14:18
käytitkö jakajaa sytytyksessä? miten sait toimimaan? Kannattaako mun hitsata tohon värinänvaimentimeen 3 tappia, vai tukeeko msns tuota motronicin hammaspyörää?

Supa
03-10-2006, 16:56
käytitkö jakajaa sytytyksessä? miten sait toimimaan? Kannattaako mun hitsata tohon värinänvaimentimeen 3 tappia, vai tukeeko msns tuota motronicin hammaspyörää?

Vähän offtopiciks menee mutta jos tarkoitat motronic pyörällä sitä 60-2 hampaista triggeripyörää niin hienosti toimii ainakin täällä. Vaatii toki VR-anturin ja levyversiosta riippuen signaalimuunnospiirin sille. Honeywellin hall anturi ei pystynyt lukemaan noin pieniä hampaita.

Supra^
03-10-2006, 22:21
Vähän offtopiciks menee mutta jos tarkoitat motronic pyörällä sitä 60-2 hampaista triggeripyörää niin hienosti toimii ainakin täällä. Vaatii toki VR-anturin ja levyversiosta riippuen signaalimuunnospiirin sille. Honeywellin hall anturi ei pystynyt lukemaan noin pieniä hampaita.

Kiitokset siitä, tehdäänkin siis kolmella tapilla, Supa, jos noista tiiät niin pystytkö vaikka privaan selventää tuon trigger wheelin timingit, eli mille kohdille pitää tapit laittaa, jos maksimiennakoksi haluan vaikka sen 20-30-40 astetta, ja paljonko sitä kannattais ees maksimissaan olla?

tonnikala
04-10-2006, 10:51
käytitkö jakajaa sytytyksessä? miten sait toimimaan? Kannattaako mun hitsata tohon värinänvaimentimeen 3 tappia, vai tukeeko msns tuota motronicin hammaspyörää?

Jakajan kanssa oli - jakaja oli muutettu kiinteäksi (ei säätöjä). Triggerinä toimi kolme tappia kampiakselilla (=pappatunturin takaratas mistä oli poistettu hampaita siten että jäljelle jäi 3 hammasta 120 asteen välein). Anturina oli Honeywell 1GT101DC.

..Tosin nykypäivävä on mahdollista käyttää monihammastriggereitä..

Täällähän se kolmen tapin periaate on kerrottu aika selkeesti:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html

Nykyään en enää käytä MS:ssa erillistä sytytysmooduulia, vaan puolaa (/puolia) ohjataan suoraan IGBT:llä, esim VB921. Tämä M20B23 tosin oli Boschin -139 sytytysmoduulilla, koska muutoin MS:ia ei saanut sytkää ohjaamaan. Toimi se tuolla Bsochilaisellakin kunhan muisti pitää pientä kärkiväliä tulpissa.

EDIT: Trigger angleksi kannattanee pistää jotain 45-75 väliltä. Ei oo niin nuukaa, mutta kuitenkin enemmän kuin 20-30.