PDA

View Full Version : Vääntö kateissa???


Tuttiritari
07-05-2004, 17:25
Eli vehje tuntuu tehottomalta, minkäänlaista tehopiikkiä ei tule.
Kylmänä tuntuu vetävän paremmin mutta, esim. 140 -> tuntuu että ei jaksa mennä mihinkään. Ihan tosissaan pitää kinuttaa, 5 vaihteella vetää paremmin kuin nelosella.

Mistäköhän vikaa voisi ruveta hakemaan :shock:

Zoui
07-05-2004, 21:13
Saako ilmaa tarpeeksi, meinaan onko filsu puhdas ja tarpeeksi iso :wink:

Tuttiritari
07-05-2004, 21:21
Saako ilmaa tarpeeksi, meinaan onko filsu puhdas ja tarpeeksi iso :wink:

On puhdas ja pitäs riittää, pitääkin vissiin "lainata" muijan sukkahousuja hetkeks ja mennä kokeileen :D

klasu
07-05-2004, 21:45
sun on se vehkees vaan tukossa ko on liian usein kierroksen rajoitin mukana :lol: :lol:

millä kierroksilla lakkaa vetämästä?
vähän vaikuttais siltä et väännöt on tallella jos kerran vetää vitosella paremmin ko nelosella (vääntö alkaa alhaalta ja kun vääntö loppuu jossain kolmen- neljän tonnin vaiheilla ni sit pitäis tulla vasta peliin todelliset hevosvoimat). koska sun autoon on vaihdettu p-a. suodatin? ellei se saa tarpeeksi ainetta. älä vaan sukkahousuja sinne viritä, on eri alipaineet ko mopossa. muuten ne sukkikset on imusarjassa.

koita mielummin vallan ilman filsua jossain pikitiellä.

Zoui
07-05-2004, 21:47
on eri alipaineet ko mopossa. muuten ne sukkikset on imusarjassa.


:rolf:

Hemi
07-05-2004, 21:49
Taitaa itse asiassa saada liikaa ilmaa. Eli taas kerran ilmeisesti imuvuoto tai sitten on säädetty "hyvät"/katsastuspäästöarvot koneeseen. Suomessa kun tapana on huolloissa kääntää kone varmuuden vuoksi niin laihalle kuin menee ja sitten naama hehkuen retostella kuinka "hyvät arvot" koneesta saatiinkaan.

Tuttiritari
07-05-2004, 21:59
Taitaa itse asiassa saada liikaa ilmaa. Eli taas kerran ilmeisesti imuvuoto tai sitten on säädetty "hyvät"/katsastuspäästöarvot koneeseen. Suomessa kun tapana on huolloissa kääntää kone varmuuden vuoksi niin laihalle kuin menee ja sitten naama hehkuen retostella kuinka "hyvät arvot" koneesta saatiinkaan.

Eikös sit jos on liian laihalle säädetty ni lämmöt pitäs olla aika korkeella tai ainakin normaalia korkeemmat? Rupes mun yks aiemmista voortteista ko. syystä keittään kesken katsastuksen.

Entä polttoaineen kulutus? Pitäs sit vissiin mennä aika "pienellä"?
Kulutus on nyt jtn 12,2- 12,4l/100km.

klasu
07-05-2004, 22:01
kai se tuttiritarin filsu on tarpeeks iso ko se on kumminkin vakioputsari. oliks zoui se sun antama suodatin riittävän iso sun koneeseen? ja asiasta toiseen zoui. millanen koppa kannattais tehdä sille sun vanhalle 15" powerille e30:seen et sais soimaan hyvin? onks sulla sen manuaali tallessa? olisko kellään sun tutulla kahta zipaletta 50hz jakosuodinkorttia? ko tarttis saada sellaset omaan vaffariin ko 70hz on vissiin liian korkea jako sille subbarille...

klasu
07-05-2004, 22:04
eipä ne seokset siihen moottorin lämpöihin vaikuta...

onks joku pidelly pissasin sormin sun säätö ruuvia???

onks toi vika tullu ihan yllättäen vai ilmenny pikkuhiljaa?

klasu
07-05-2004, 22:05
onks toi keskikulutus seka-ajossa vai maantiellä?

jos on liian laihalla ni moottori nakuttaa.

Zoui
07-05-2004, 22:16
ja asiasta toiseen zoui. millanen koppa kannattais tehdä sille sun vanhalle 15" powerille e30:seen et sais soimaan hyvin? onks sulla sen manuaali tallessa? olisko kellään sun tutulla kahta zipaletta 50hz jakosuodinkorttia? ko tarttis saada sellaset omaan vaffariin ko 70hz on vissiin liian korkea jako sille subbarille...

Itellä se on ollut ihan suljetussa, ja kaks kappaletta ensin, sen jälkeen yhdellä. (n.85l kahdella ja n.60 yhdellä)

Ohjekirja löytyy ainakin tuolta ---> TÄÄLLÄ (http://www.rockfordfosgate.com/scripts/rightnow.cfg/php.exe/enduser/fattach_get.php?p_sid=FCNFsMah&p_tbl=9&p_id=316&p_ created=1083354387)

Ja noita oli parillakin kaverilla, ei taitanut vaan olla 50Hz:in... mutta noita voi helposti muuttaa, eli vastuksien vaihtoon ohjeet ---> TÄÄLLÄ (http://www.rockfordfosgate.com/scripts/rightnow.cfg/php.exe/enduser/std_adp.php?p_sid=FCNFsMah&p_lva=45&p_faqid=172&p_ created=1058416891&p_sp=cF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY2 50PTMmcF9zZWFyY2hfdGV4dD14Y2FyZCZwX3NlYXJjaF90eXBl PTMmcF9wcm9kX2x2bDE9OSZwX3Byb2RfbHZsMj1_YW55fiZwX2 NhdF9sdmwxPX5hbnl_JnBfc29ydF9ieT1kZmx0JnBfcGFnZT0x &p_li=) Suomeksi sanottuna vaihdat vastukset vain n. 68 kiloOhmisiin...

klasu
07-05-2004, 22:22
arvaa vaan kaks kertaa pysyykö kolvi mun nakkisormissa...

ihan nätisti toi yksikin kyl soi mut kaks olis poikaa...
mistäköhän löytyis toinen sopuhinnoin? :|

Hemi
07-05-2004, 23:09
Nii`in...Tuohan se on yksi yleisimmistä "urbaanilegendoista", että kun säädetään laihalle niin kulkee pienellä bensalla? Siinä nyt vaan käy niin että teho ja erityisesti vääntö katoavat saman tien joten läppää on aukaistava pirusti enemmän jotta auto jaksaisi kulkea samoin kuin rikkaammalla seoksella. Pahimmassa tapauksessa käy tosiaan niin että kosla kulkee "lämä tiskissä" tuon 140km/h ja bensankulutus on jossain 25-35litran tietämillä. Rikkaalle säädetyllä seoksella kinneri menee tuon 140km/h melkein pintakaasulla n. 12litran kulutuksella ja kevyesti alle kympin rajoitusnopeuksin ajettaessa. Yksi esimerkki tästä on itselläni ollut aikoinaan eräs oikeasti reilulla 200hv turbo Integrale tekniikalla varustettu jo kattiajan kiesi joka vei laillisissa "katsastus-säädöissä"/(nolla-arvoilla) perus110-120km/h:n pikatievauhdilla n.15-16litraa ja autoa sai pakottaa menemään. Huiput jäivät selvästi alle 200km/h. L-jetistä kun napsautti potikalta neljä-viisi napsua rikkaammalle (jolla päästöt olivat jo täysin katin ulottumissa), pääsi autolla kuin taikaiskusta n.8litran kulutuksella ja potkua oli TÄYSIN toiseen malliin ja huiput löytyivät mittariasteikon ulkopuolelta.

pepemon
08-05-2004, 03:03
Ja noita oli parillakin kaverilla, ei taitanut vaan olla 50Hz:in...

ei kun juuri noita 50Hz kortteja löytyy ainakin 2kpl täältäpäin maata...

pepemon
08-05-2004, 03:04
Ja noita oli parillakin kaverilla, ei taitanut vaan olla 50Hz:in...

ei kun juuri noita 50Hz kortteja löytyy ainakin 2kpl täältäpäin maata...

biimer327
08-05-2004, 04:06
Ja kyllä se seos vaikuttaa myös koneen lämpöihin...

Tuttiritari
08-05-2004, 08:24
Ja kyllä se seos vaikuttaa myös koneen lämpöihin...

Mulla lämpömittari on melkein puolessavälissä, 2 milliä alle. Käsittääkseni normaali lämpö?
Eli ei sit ainakaan liian laihalla.

Kaitsu
08-05-2004, 11:44
Nii`in...Tuohan se on yksi yleisimmistä "urbaanilegendoista", että kun säädetään laihalle niin kulkee pienellä bensalla? Siinä nyt vaan käy niin että teho ja erityisesti vääntö katoavat saman tien joten läppää on aukaistava pirusti enemmän jotta auto jaksaisi kulkea samoin kuin rikkaammalla seoksella. Pahimmassa tapauksessa käy tosiaan niin että kosla kulkee "lämä tiskissä" tuon 140km/h ja bensankulutus on jossain 25-35litran tietämillä. Rikkaalle säädetyllä seoksella kinneri menee tuon 140km/h melkein pintakaasulla n. 12litran kulutuksella ja kevyesti alle kympin rajoitusnopeuksin ajettaessa. Yksi esimerkki tästä on itselläni ollut aikoinaan eräs oikeasti reilulla 200hv turbo Integrale tekniikalla varustettu jo kattiajan kiesi joka vei laillisissa "katsastus-säädöissä"/(nolla-arvoilla) perus110-120km/h:n pikatievauhdilla n.15-16litraa ja autoa sai pakottaa menemään. Huiput jäivät selvästi alle 200km/h. L-jetistä kun napsautti potikalta neljä-viisi napsua rikkaammalle (jolla päästöt olivat jo täysin katin ulottumissa), pääsi autolla kuin taikaiskusta n.8litran kulutuksella ja potkua oli TÄYSIN toiseen malliin ja huiput löytyivät mittariasteikon ulkopuolelta.



Itselläni samalla koneella samaa vaivaa. Varsinkin kakkosella vedätettäessä ikäänkuin puutuu eikä meinaa mennä mihinkään.Tämä varsinkin kuumalla koneella. Kun kaasua rupeaa löysäämään tuntuu jossain vaiheessa että osakaasulla rupeea kiihtymään paremmin.
Itse olen vaihtanut ilmamäärämittariin hilut toisen vaivan takia, mutta nyt
taitaa olla liian laihalla tai jotain.

Hemi
08-05-2004, 12:13
Laihallahan tuo. Ilmamäärämittarin kansi irti silikoniliimauksesta ja ensiksi kaksi hammasta potentiometrin kehältä spiraalijousen jänniä löysemmälle. Merkkaa alkuperäinen asetus pienellä raapulla ensin. Kojeajo, niin että vedät roudarin teipillä kannen väliaikaisesti kiinni. Jos ja kun kulkee paremmin, ota naksu kerrallaan lisää. Tyhjäkäynti muuttuu jossainvaiheessa, mutta älä kiinnitä tähän tässä vaiheessa huomiota. Kun olet löytänyt maksimiasetuksen teholle/vääntömomentille, löytyy pienin bensankulutus suhteessa tehoon jostain aloituksen ja maksimin välimaastosta. Kun olet löytänyt parhaan tehon/ajettavuuden asetuksen, merkkaa se ja liimaa kansi kiinni. Säädä tyhjäkäyntiseos ilmamäärämittarista kohdalleen(vihreän,mustan, harmaan tai vihreän korkin alta).

Hemi
08-05-2004, 12:18
Auton mittariston moottorinlämpömittarista ei voi päätellä tuon taivaallistakaan siitä käykö kone rikkaalla tai laihalla. Tai sanotaan näin, että niin laihalla ei kyllä L-jettimoottori edes käy, että se näkyisi mittarissa. Nykimiset ym.ongelmat alkaa plajon, siis PALJON aiemmin.

Kaitsu
01-06-2004, 19:41
Laihallahan tuo. Ilmamäärämittarin kansi irti silikoniliimauksesta ja ensiksi kaksi hammasta potentiometrin kehältä spiraalijousen jänniä löysemmälle. Merkkaa alkuperäinen asetus pienellä raapulla ensin. Kojeajo, niin että vedät roudarin teipillä kannen väliaikaisesti kiinni. Jos ja kun kulkee paremmin, ota naksu kerrallaan lisää. Tyhjäkäynti muuttuu jossainvaiheessa, mutta älä kiinnitä tähän tässä vaiheessa huomiota. Kun olet löytänyt maksimiasetuksen teholle/vääntömomentille, löytyy pienin bensankulutus suhteessa tehoon jostain aloituksen ja maksimin välimaastosta. Kun olet löytänyt parhaan tehon/ajettavuuden asetuksen, merkkaa se ja liimaa kansi kiinni. Säädä tyhjäkäyntiseos ilmamäärämittarista kohdalleen(vihreän,mustan, harmaan tai vihreän korkin alta).

Jep, vedin viisi naksua spiraalijousta löysemmälle niin johan rupes kulkemaan. Nyt on vaan sellanen tilanne etten saa joutokäyntiseoksia tuolla setupilla millään haarukkaan. Co on siinä kuuden pintaa.
Kylmänä joutokäynti on aika raskasta ja ei kovin hyvin reagoi kaasuun, mutta lämpimänä tapahtuu...

Täytyy varmaan ruveta maffin tiluuseen jenkeistä.

Bemarimies
03-06-2004, 17:21
Onkohan mullakin 325:ssa seos liian laihalla? :shock: Tuntuu että kone reakoi aika vaisusti kevyeen kaasun lisäykseen, mutta kulutusmittari kyllä hyppää välittömästi 10l->20l. Päälle 3500rmp :drive: kyllä todella iloisesti, mutta sen alla ei juuri suurempi tapahdu! Kulutus on myös helvetin isoa kaupunkiajossa! :omg:

Bemarimies
04-06-2004, 00:03
Onkohan mullakin 325:ssa seos liian laihalla? :shock: Tuntuu että kone reakoi aika vaisusti kevyeen kaasun lisäykseen, mutta kulutusmittari kyllä hyppää välittömästi 10l->20l. Päälle 3500rmp :drive: kyllä todella iloisesti, mutta sen alla ei juuri suurempi tapahdu! Kulutus on myös helvetin isoa kaupunkiajossa! :omg:

Osaisko joku (Hemi?) sanoa näistä pakokaasujen päästömittauksen tuloksista jotain? Onko seos laihallaan?:

Joutokäynti/yli 2000rmp:
CO: 0/0%
HC: 70/66 ppm
Lam: -/1,00
CO2: 15,00/14,90%
O2: 0,20/ 0,20%

Hemi
04-06-2004, 00:32
Vaikea sanoa mitään kun on kattiauton päästöt? Mutta koska CO on nollissa ollaan katin toimintaan vaaditulla seosalueella. Eli ihan kauhean kaukana ei olla optimista, mutta kyllähän se kulku varmasti paranee kun tästä lähdetään seosta rikastamaan.

klasu
04-06-2004, 23:27
mittaa ne päästöt ilman kattia. katin jälkeen on ihan turha koittaa kattoa onko liian rikas tai laiha seos. reikä putkeen ennen kattia, tai katti vallan pois, ei sillä oo isoa virkaa. lambda ne seokset säätää ja katti vaan suodattaa ne vähät mitä kone ei polta.

jms-btcf
11-06-2004, 17:38
Itselläni samalla koneella samaa vaivaa. Varsinkin kakkosella vedätettäessä ikäänkuin puutuu eikä meinaa mennä mihinkään.Tämä varsinkin kuumalla koneella. Kun kaasua rupeaa löysäämään tuntuu jossain vaiheessa että osakaasulla rupeea kiihtymään paremmin.
Ilmamäärämittarin kansi irti silikoniliimauksesta ja ensiksi kaksi hammasta potentiometrin kehältä spiraalijousen jänniä löysemmälle. Merkkaa alkuperäinen asetus pienellä raapulla ensin. Kojeajo, niin että vedät roudarin teipillä kannen väliaikaisesti kiinni. Jos ja kun kulkee paremmin, ota naksu kerrallaan lisää.
Samanlaista ilmiötä pukkaa täälläkin, tosin polttoaineena diesel. Onko tietoa voiko dieselin ilmamäärämittaria säätää samalla periaatteella? (530D -00)

jokke35
11-06-2004, 18:04
Itselläni samalla koneella samaa vaivaa. Varsinkin kakkosella vedätettäessä ikäänkuin puutuu eikä meinaa mennä mihinkään.Tämä varsinkin kuumalla koneella. Kun kaasua rupeaa löysäämään tuntuu jossain vaiheessa että osakaasulla rupeea kiihtymään paremmin.
Ilmamäärämittarin kansi irti silikoniliimauksesta ja ensiksi kaksi hammasta potentiometrin kehältä spiraalijousen jänniä löysemmälle. Merkkaa alkuperäinen asetus pienellä raapulla ensin. Kojeajo, niin että vedät roudarin teipillä kannen väliaikaisesti kiinni. Jos ja kun kulkee paremmin, ota naksu kerrallaan lisää.
Samanlaista ilmiötä pukkaa täälläkin, tosin polttoaineena diesel. Onko tietoa voiko dieselin ilmamäärämittaria säätää samalla periaatteella? (530D -00)

Ootko lukenut "Vääntö kateissa/Upsolute" -ketjun?