PDA

View Full Version : M20 Turbo / mäntäasiaa


mukko
27-04-2004, 14:00
.............

Suutari
27-04-2004, 14:24
jos sattus jollain olemaan mahlen kuvasto..muistaakseni itellä on kyseinen osio bemarin osalta mutta en muista mihin vuoteen loppuu..pirauttele ;). muistin just. eli jos on bemun männät niin saattas löytyä info. Puristussuhteen saa laskettua kun mittaa tuon männän kolon/kolot esim. pleksin(reikä keskelle ja siitä ruiskulla kamaa sisään. esim paksua öljyä) ja ruutan(apteekista sellanen iso hevosruisku ;).) avulla..sitten pitäs vielä tietää kanteen jäävä palotila..sama homma..ja sitten vielä kun tietää tuon välyksen männän laen ja kannen välillä niin eiköhän rupee jotain tolkkua saamaan.. :). Niin ja tietysti iskutilavuus sitten mutta sehän ei oo paha homma kun tietää porauksen ja iskun.

jani
27-04-2004, 14:27
jossain olen joskus nähnyt, muistaakseni mahlen, mäntä manuskan ja M20 koneeseen löytää monenmoista mäntää...

männissä joissa on paksu "laki" on hyötyä turbo käytössä, silloin saadaan lämpö siirtymään paremmin männässä..

2002 turbossa aikoinaan käytettiin myös tämän tapaisia mäntiä kuin mitä muggo kirjoittamassaan mainitsee

mukko
27-04-2004, 14:54
...............

tihuovin
27-04-2004, 15:06
Puristussuhteen voisit tietysti koettaa laskea, netti on pullollaan "laskukoneita". Tosin silloin sinun pitää tietää/laskea osa tilavuuksista itse. Kuten kannen palotilantilavuus ja männän tilavuus (tuo "monttu" ja muut ulokkeet).

Jos kone ei ole vakio-osista kasattu, joutunet tekemään sen kenties jokatapauksessa. Suoraa vastausta et välttämättä löydä.

Äkkikseltään vaikuttaisi että puristussuhde on korkea, tämä on toki vain pika-arvio männän perusteella. Ota kuva myös kannen palotilasta.

Puristussuhde on helppo laskea, jos tietää tarvitavat asiat, siinä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Periaatteellisella tasolla kaava menee näin:

Puristussuhde = (Sylinterin iskutilavuus + "muut tilavuudet") / "muut tilavuudet", jossa "muut tilavuudet" = kannen palotilan tilavuus + mannän tilavuus + kannentiivisteen tilavuus + ....

Pitäisi ensin tietää/laskea/mitata nämä "muut tilavuudet".

Sylinterin tilavuus on helppo, (halkaisija/2)potenssiin 2 * pii * iskunpituus. Jos esimerkiksi halkaisija on 88mm ja iskunpituus on 77mm =>
((0.88 / 2)potenssiin2 * pii) * 0.77 => (0.44 potenssiin 2 * pii) * 0.77 => 0.60821 * 0.77 = 0.4683235 = 468.32 cc per yksi sylinteri.

Puuttuu enään ne "muut tilavuudet".
- Kannentiiviste samallalailla kuin iskutilavuus. (Liekkirenkaan halkaisija/2) potenssiin 2 * pii * kansipahvin paksuus. Vastaus on yleensä luokkaa 10 cc, vähän yli tai vähän alle. Esimerkkitapauksessa, jos kansipahvi 1.5mm ja liekkirenkaan halkaisija sama kuin sylinterinhalkaisija => 9.1232 cc.
- Kannen palotilan tilavuus
- Männän tilavuus
- Jääkö mäntä alle tai yli lohkon tasan (ali => lisätään se + merkkisenä kaavaan eli kasvattaa "muuta tilavuutta", yli = lisätään se - merkkisenä eli vähentää "muuta tilavuutta")
- yms.

Tuo männän muoto asettaa haasteita, pitäisi saada selville kenen tekemä ja sitä kautta selvittää sen tilavuudet.

Kannen palotilan voi toki yrittää mitata itsekin. Voidella ohuelti vaseliinilla yksi palotila (jottei vuoda) ja jossa venttiilit kiinni, laittaa päälle tiiviisti esim. läpinäkyvä plexi levy johon porattu reikä ja annostella sinne tarkasti nestettä. Lääke ruiskulla tahi muulla tarkalla mitalla. Ja kirjata saatu tulos ylös.

Esimerkiksi omassa turbossani, mäntä jää lohkon tasan alapuolelle, oletetaan se myös esimerkkitapauksessa. Se jäisi esim. 1 mm siitä, vapaatila samalla tavoin kuin kansipahvi => 6.0821 cc

Oletetaan että kannen palotila on 46 cc.

Oletetaan että männässä on keskellä kuoppa, jonka tilavuus on 10 cc (eli se lisätään "muuhun tilavuuteen"). Jos siinä olisi koroke tai patti, sen korekkeen/patn aiheuttama tilavuus pitäisi vähentää "muusta tilavuudesta".

Lasketaan "muu tilavuus" = kannen palotila + kansipahvi + "männän vapaatila" + männän "monttu" = 46 + 9.1232 + 6.0821 + 10 = 71.2053 cc

Puristusuhde = (iskutilavuus + "muu tilavuus") / "muu tilavuus" = (468.324 + 71.2053) / 71.2053 = 7.58:1

Hyvällä säkällä jollakin on kone rakennettu samoista palikoista kuin sinulla ja hän on laskenut puristussuhteen ja voit saada sen suoraan. Huonolla säkällä joudut laskemaan sen itse, toivottavasti esimerkistä on silloin apua.

t: Timo

basco
27-04-2004, 15:44
olisko palamisen kannalta katottu tota männän muotoa? et miten aineet pyörteilee siinä tai jotain semmosta :?: :?: :juo

jani
27-04-2004, 15:45
sen voin sanoa perse tuntumalla, että noilla männillä joka tapauksessa ahtoja ei tarvii varmasti olla paljoa että alkaa tiiviste sanoa riks ja raks....

tosin eikös m20 koneessa ole tarjolla eri paksuisia tiivisteitäkin ??

joka tapauksessa lähtisin itse kyllä mäntä kauppaan hakemaan erilaiset yksilöt koneen sisään jos tarkoitus on turbon kanssa ajaa

mukko
27-04-2004, 15:47
..............

T3
27-04-2004, 16:00
Näyttäis olevan ihan vakio 2,5-mäntä, mutta kun tuota ylempää kuvaa katsoo, niin ihmetyttää miksi tulee noin ylös...
Ettei vaan joku olisi laittanut koneeseen 2.3-kampiakselia?
Tai sitten on sekoitettu tehokkaasti 2,5-koneen osia. Männissä on kahta eri lakikorkeutta ja ainakin kaksia erimittaisia kiertokankia.
Toisaalta noilla resepteillä kolahtaisi mäntä helpostikin kanteen.
Turbomoottori... taitaa olla pikkasen liikaa puristuksia.

Nämä ovat vain arvauksia, avaamalla koko koneen tiedät varmaan enemmän.

Jukka81
27-04-2004, 16:31
samaan korkeuteen nousi mun ex-325i:ssä männät ja samanlaisetki olivat kuin kuvassa ja kone oli vuosimallia -89, paitsi et jos tuohon tosiaan ois vaihdettu 323i:n kampiakseli niin eipä sitä 1,8mm:n "korkeus" eroa tuosta kuvasta välttämättä huomaa..

Jubu
27-04-2004, 16:53
näin erinomaiseen topicciin voisi esittää lisäkysymyksen.

olisiko kenelläkään tietotaitoa/kokemuksia Eta koneen ja Iii koneen yhdistämisestä turbokäyttöön.

eli lähinnä männänkorkeus olisi se kysymysmerkki mitä tässä kakistellaan. ( kannentiiviste on 2mm )
ja kumman koneen kankia kannattasisi käyttää , 130 vai 135 millisiä. kuplan männäthän olis 22 millisellä tapilla tasapäisiä ja kokojakin taitas löytyä melko hyvin...

fiksut puristukset lienee 8 paikkeilla , vai ?

jani
27-04-2004, 16:56
muggo : eikun vaan kone kokonaan auki.. sisään sopivat kanget ja männät niin ei tarvii enää sen jälkeen miettiä kestääkö sisuskalut vai ei

Pluto
27-04-2004, 17:26
Käytetään taas topiccia hyväks.
Mistä ootte takomäntänne hommanneet turbokäyttöön? Linkkejä ja hintoja.

jvakeva
27-04-2004, 22:26
löytyiskös tuolta sopivaa mäntää? :wink:

http://home.netpower.no/pberg/Mahle_m20.html

mukko
27-04-2004, 22:40
.............

jvakeva
27-04-2004, 22:52
kyllä noi turbot taitaa levitä kaikilta nyt käsiin.. :roll:
kuten "tonnikalaltakin" 8)

Maza
27-04-2004, 22:53
Juu... vakio '88-> männiltähän nuo näyttää. Vakionahka vaan väliin ja ajoon. Kestää kyllä oikein käytettynä paljonkin. Nakuttamalla saa tietenkin sitten kaiken hajalle... jos vakiopahvi ei pysy välissä ja voimaa ei ole +400hv niin kannattaa alkaa katselemaan vikaa jostain muualta kuin vakiokansipahvin huonoudesta... eli seos & sytkä kohilleen aluksi.

mukko
27-04-2004, 23:03
.........

Pluto
28-04-2004, 16:47
löytyiskös tuolta sopivaa mäntää? :wink:
http://home.netpower.no/pberg/Mahle_m20.html

Vastasitko kenties mulle? Käsittääkseni noi on ihan vakiomäntiä tuolla sivulla.

tihuovin
28-04-2004, 17:46
Kumplan takomännät on ihan jees, käytetty ja käytetään monessakin turbovehkeessä. Jopa "foortimiehet" on ne hyväksi havainneet. Mutta nehän tunkee sisäänsä mitä vaan.

Tasamäntä on siita kiva että puristussuhteen laskeminen on helpompaa, ei tarvitse tietää kuin kannenpalotilan tilavuus (joko mitata tai saada tietoonsa), loput voi laskea taskulaskimella.

Kuplan männissä on sekin hyvä puoli että niitä saa eri lakikorkeuksilla, pitäisi löytyä sopivat melkeimpä mihin koneeseen tahansa, jotta saadaan haluttu/toivottu puristussuhde (tuossa mahlemäntä linkissä luku KH). Eikä hinnatkaan ihan älyttömiä ole.

Jos löytyy sopiva kiertokanki/kampiakseliyhdistelmä (kanki ja iskunpituus lyhyempi), silläkin voi päästä toivottuun lopputulokseen mutta epäilen vahvasti. Osta uudet/erilaiset männät ja lopputulos tod.näk. parempi. Ja pääset vähemmällä vaivalla.

Muista että hyvin suunniteltu on puoleksi tehty. Selvitä ihan ensimmäiseksi se kannenpalotilan tilavuus. Joko kaivamalla (VARMAN) tiedon joltakin tai sitten mittaamalla se.

Sen jälkeen selvitä itsellesi haluamasi puristussuhde, esim. 7.5:1 tai 8.0:1. Jos päädyt tasamäntiin, loppu onkin helppoa. Muut lukemat (mm. männän korkeus) voidaan laskea hyödyntämällä kaavaa "takaperin". Laskuapua löytyy, samalla paikkakunnallahan asutaan.

t. Timo

jmp2002
28-04-2004, 18:19
Pluto miten olis semmonen tuttu sana kuin haku millä noita tietoja löytyy...
mut tuossa kummiskin jotain...

http://www.bmwtuningclub.net/foorumi/viewtopic.php?t=10745&highlight=mahle

Pluto
28-04-2004, 21:16
Pluto miten olis semmonen tuttu sana kuin haku millä noita tietoja löytyy...
mut tuossa kummiskin jotain...

http://www.bmwtuningclub.net/foorumi/viewtopic.php?t=10745&highlight=mahle

Eipä oikeen m20 koneeseen läytynyt tuolla haulla mitään.

Tulipa mieleen kun Hotcarssilta kyselin 84mm mäntää, niin ei löytynyt vaan se pienin oli just 85,5mm ja lakikorkeus on 39,6mm. Mutta tuli mieleen, että voiko m20b25 lohkoa porata tuonverran ja ostaisi sitten lyhyemmät veivit, kun tuo lakikorkeus on jokusen millin korkeampi. Meinaan noi männät on niin halpoja että siihen samaan hintaan (siis wisecon satsiin verrattuna) saa tuon pienen porauksenkin ja viellä jää kunnon veiveihin pikkusen hynää. Onko tuossa operaatiossa mitään järkeä?

Gygt
29-04-2004, 18:29
mahlen männät on ollu meilä ainakin aika kestävia nyt kin on toyotan koneessa ollu talvesta saakka paineella 1.1bar ja ne on ralli käytössä eli koko ajan lämä auki eikä mitään heikkoo...

tepi_
29-04-2004, 21:53
Juuh,hyviähän nuo kuplan takomukit on ja kestäviä :!:
Osoitus tuosta kestävyydestä ainakin on,että oma turbomotti kävi muutaman vetäsyn melkeen ilman öljyä (amatöörejä kun ollaan :oops: ) seuraus oli että kk:n laakerit vituiks ja männistä ei lähteny ees teflon pinnote :shock:

Noh eipä haittaa,tulee sitten samalla vaihdettua 2litrasen kampiakselikin niin saa puristuksia hieman ylemmäs...vanhassa koneessa kun ne olivat hieman alle 6.
Ja konehan oli nelari...

jvakeva
29-04-2004, 22:03
kyllä ne omatkin männät kestää aikahyvi jokavehkeessä, jos kone on säädöissään.. esim volvon b20koneesta reilut 400hp vakiokamoilla, kiillotettuna ja tasapainotettuna,, ja hyvin pelaa.. paikkakuntalaiset varmaankin tietää forströmmin volvon.. 8)

Jubu
02-05-2004, 21:18
ratsastetaas hyvällä topicilla vielä.

onko kokemuksia , paljonko noista mahleista on varaa männänlaelta sorvata pois tavaraa , keston merkittävästi heikkenemättä ?

esim.

Takomäntä MAHLE 85,5 (lakikorkeus 39,6mm)

( jos tuolla koolla mitään väliä on :( )

Maza
02-05-2004, 21:40
Mitäs helvetin moottoreita täällä ollaan kasaamassa jossei vakiomäntien kestävyyteen enää luoteta ?

Jubu
02-05-2004, 21:46
Mitäs helvetin moottoreita täällä ollaan kasaamassa jossei vakiomäntien kestävyyteen enää luoteta ?

:wink:

no ei vaineskaan. alkup männät on siinäjamassa , ettei niillä kehtaa kasata. ja "omat" männät taasen ovat suht arvokkaita , että sillä välirahalla koneistaa lohkon johonkin muuhun kokoon.


jos se huhu pitää paikkansa , että noita mahleja saa neljän satsin luokkaa 170 egee ...

vai olenko ihan väärässä ?

JOuMan
03-05-2004, 00:38
http://www.hotcars.net/Prod/prod1154.ASP

Tultahan noita Mahlen takomukeja löytyy,kakka ku ei vaan löydy 80mm halkaisijalla :( .

Jubu
03-05-2004, 16:42
http://www.hotcars.net/Prod/prod1154.ASP

Tultahan noita Mahlen takomukeja löytyy,kakka ku ei vaan löydy 80mm halkaisijalla :( .

siellähän niitä , mutta ei sopivilla mitoilla , lähinnä ahistaa tuo korkeus tapista laelle

Sami
03-05-2004, 17:17
Eipä kerenny kaikkea lukea tässä kiireessä mutta vakiot 2.5 männät näyttää olevan ja vieläpä ne katti männät eli 8.8 puristus....Ja ihan normaalin ylös tulevat eli ei oo kampuraa tai muutakaan muutettu...

Pluto
15-06-2004, 22:17
Tuossa kaverin ukko sorvas mulle pikkasen männistä pois. Alunperin olivat samanlaiset kuin ensimmäisessä postauksessa olevissa kuvissa.
Täytyy mitata mihin puristus tuolla menee.. ja tuli hommattua 2,05mm kansipahvi, kuin originaali on 1,75mm
http://koti.mbnet.fi/~p1ut0/mannat_6129.jpg

Bullitt
15-06-2004, 23:46
Varmaan johonkin M10:iin löytyykin noita mahlen mäntiä, mut kertokaa vaan, jos jostain löytyy ihan vakiolla M20B25 porauksella, eli 84 mm, ja mielellään muutenkin sopivat.

Maza
16-06-2004, 07:20
Tuossa kaverin ukko sorvas mulle pikkasen männistä pois. Alunperin olivat samanlaiset kuin ensimmäisessä postauksessa olevissa kuvissa.


Katsoppas.. tutun näköiset männät. Mä sorvautin kanssa aikoinaan juuri tuollai männät omaan turbomyllyyn.. En mitannut puristussuhdetta, mutta perstuntumalla vakiotiivisteellä uskoisin sen olevan jotain ~8.4:1.

Jubu
16-06-2004, 16:12
Tuossa kaverin ukko sorvas mulle pikkasen männistä pois. Alunperin olivat samanlaiset kuin ensimmäisessä postauksessa olevissa kuvissa.
Täytyy mitata mihin puristus tuolla menee.. ja tuli hommattua 2,05mm kansipahvi, kuin originaali on 1,75mm


itsekkin otin 2.05 tiivisteen atoylta.

onhan tuossa naulassa roikkumassa 2mm kuparikin , mutta sen puolestapuhujia tuntuu olevan niukasti ... :roll:

T3
16-06-2004, 16:28
Sama resepti, vapaastihengittävänä.

Eli samanlaiset 2,5-männät, joista hieman enemmän veks. Myös venttiilikoloja jouduin syventämään. Alkuperäinen ÄÄRIMMÄISEN TYPERÄ 2,5-kampiakseli tunkiolle ja tilalle 2,3-kampiakseli. Mäntä tulee hieman lohkon tason yli, mutta vakion tiivisteen kanssa mahtuu loistavasti pyörimään. Tuolla sorvausmäärällä puristukset 10,5:1.
Muokatulla K-jetronic-kannella ja ruiskulla, nokka: imu 284, pako 272 ja peltisarjalla yms yms. 194hp ja VÄÄNTÖ 274nm.

Joo... Nyt heti joku valopää tietenkin kyselemään dynolappuja.
Löytyy, mutta niitä kuvia ette saa. Se joka epäilee, niin epäilkööt.

Nonni, nythän nää kuvat saa taas liitettyä.

Sag
16-06-2004, 17:15
Ilmeisesti melkoisen kestäviä noi M20 koneen vakiomukitkin, kun sorvattuilla männillä ajellaan vielä 400+hp tehoja :)

caj-mikael
16-06-2004, 21:33
Kyllähän nuo männät todellakin kestää. Itse olen rakennellut opelin koneita ja otetaan esim 3.0Le kone joka täysin vakiorojuilla mutta ahtin lykätty kylkeen, Sytkä myöhäselle, kakku kohdilleen (puristus suhde 8.5:1) Ja penkkiin 267hv/380nm 0.9 paaria, ja kyllä kesti. itselle tuli silloin melkeettis 25t kilometriä vuoressa ja oli joka päiväisessä ajossa


1.4 bar ahtoja säädettävä poksi, vakio pahvilla tehot 342hv/440nm vääntöä,

Vaikka onkin Bemariclupi niin voihan sitä kirjoittaa nuista kestoista. ja niin juu tuo 2.5 mäntä oli muistaakselni ohkasimmasta kohrasta 8mm paksu

T:Caj-Mikael

Freak
17-06-2004, 23:42
Sama resepti, vapaastihengittävänä.

Eli samanlaiset 2,5-männät, joista hieman enemmän veks. Myös venttiilikoloja jouduin syventämään. Alkuperäinen ÄÄRIMMÄISEN TYPERÄ 2,5-kampiakseli tunkiolle ja tilalle 2,3-kampiakseli. Mäntä tulee hieman lohkon tason yli, mutta vakion tiivisteen kanssa mahtuu loistavasti pyörimään. Tuolla sorvausmäärällä puristukset 10,5:1.
Muokatulla K-jetronic-kannella ja ruiskulla, nokka: imu 284, pako 272 ja peltisarjalla yms yms. 194hp ja VÄÄNTÖ 274nm.

Joo... Nyt heti joku valopää tietenkin kyselemään dynolappuja.
Löytyy, mutta niitä kuvia ette saa. Se joka epäilee, niin epäilkööt.

Dynolaput ei niinkään kiinnosta, mutta se kiinnostaisi tietää onko jakajalle tehty jotain? Mitkä perusennakot ja maksimi ennakot?

Lese
18-06-2004, 01:09
Alkuperäinen ÄÄRIMMÄISEN TYPERÄ 2,5-kampiakseli tunkiolle ja tilalle 2,3-kampiakseli.

Kerrohan mullekin mikä tekee 2,5 kampurasta äärimmäisen typerän. Muuttaako muutaman millin pidempi isku paljonkin koneen luonnetta?

T3
20-06-2004, 15:10
Alkuperäinen ÄÄRIMMÄISEN TYPERÄ 2,5-kampiakseli tunkiolle ja tilalle 2,3-kampiakseli.

Kerrohan mullekin mikä tekee 2,5 kampurasta äärimmäisen typerän. Muuttaako muutaman millin pidempi isku paljonkin koneen luonnetta?
Kokeile, niin huomaat...
2,5-kone muutenkin alaväännöiltään erittäin heikko. Alle 4-tonnin ei tapahdu yhtään mitään. Lähtee yhtä kiivaasti kuin löisi villasukalla jääkiekkoa.

bemmu84
10-09-2004, 18:49
Nyt kun täällä on puitu tätä mäntä asiaa oikein olan takaa niin jos joku tietäisi mistä saisi M50B25 myllyyn matala puristeiset männät, olisin erittäin kiitollinen informaatiosta. Halk. 84mm, puristuskorkeus muistaakseni 34mm vakio puristus 10.5 ja 8 paikkeille se pitäis saada laskettua, tietysti kansihommat laskee sitä hiukan mutta ei tarpeeksi.

tuRbo
16-02-2008, 13:53
Jos laittaa m20b25 lohkoon b23:sen kampiakselin pystyykö käyttämään vielä vakio mäntiä ja kankia?:think

Jasu
16-02-2008, 14:10
Jos laittaa m20b25 lohkoon b23:sen kampiakselin pystyykö käyttämään vielä vakio mäntiä ja kankia?:think
Pystyy.

tuRbo
16-02-2008, 15:50
Mitäs nokkaa suosittelette M20b25:seen turbo käyttöön:think

zJark
16-02-2008, 16:01
Mitäs nokkaa suosittelette M20b25:seen turbo käyttöön:think

Jos kyseessä pienehkön budjetin tuote eikä tehotavotteet oo taivaissa niin uusi/hyväkuntoinen vakionokka ja muut kannenhilppeet. Toimii aika pitkälle.

Racink
16-02-2008, 16:01
Jos laittaa m20b25 lohkoon b23:sen kampiakselin pystyykö käyttämään vielä vakio mäntiä ja kankia?:think

Ei ilman sorvia, mutta sehän nyt on varmasti sanomattakin selvää.

Mitäs nokkaa suosittelette M20b25:seen turbo käyttöön:think

Schrickkihän se on kovasana nokkakeppi markkinoilla, 284/272, 288/288 tms...

tuRbo
16-02-2008, 16:14
Jos kyseessä pienehkön budjetin tuote eikä tehotavotteet oo taivaissa niin uusi/hyväkuntoinen vakionokka ja muut kannenhilppeet. Toimii aika pitkälle.

Tarkotus olis laittaa wisecon männät ja Eagle kanget
Saaks noit eaglen kankia M20 koneeseen ku uspartsis sano ettei tunne niit?:think

Mitäs kannen pultteja ootte käyttäny?:think

timpa
16-02-2008, 16:22
Tarkotus olis laittaa wisecon männät ja Eagle kanget
Saaks noit eaglen kankia M20 koneeseen ku uspartsis sano ettei tunne niit?:think

Mitäs kannen pultteja ootte käyttäny?:think

Virtala racing myy m20 koneeseen eaglen kankia ja wisecon mäntiä myös ja kunnon cometicin kansipahveja.Ja sen voi kasata omilla pulteilla kunhan ne on uudet.

Bimmer325i
29-11-2010, 19:24
kertokaas että minkälaisia puristuksia epäilisette suurinpiirtein 81mm kampiakselilla 130mm kangilla ja vakio männillä?

JJT
29-11-2010, 19:48
kertokaas että minkälaisia puristuksia epäilisette suurinpiirtein 81mm kampiakselilla 130mm kangilla ja vakio männillä?

Kysymykseen en osaa sanoa, mutta niitä vakiomäntiäkin on aika monenlaista eri puristuksilla, mitähän niistä tarkoitat? B25 mäntiäkin on 3 eri puristuksilla.

Bimmer325i
19-12-2010, 13:58
Kysymykseen en osaa sanoa, mutta niitä vakiomäntiäkin on aika monenlaista eri puristuksilla, mitähän niistä tarkoitat? B25 mäntiäkin on 3 eri puristuksilla.


Männistä minulla ei ole mitään tietoa mutta kun epäilyttää tämä kasaus homma kun männän reuna tulee hiukan lohkon tason yli että voiko puristukset olla 8.5 paikkeilla turbotusta ajatellen....

Jasu
19-12-2010, 14:02
Männistä minulla ei ole mitään tietoa mutta kun epäilyttää tämä kasaus homma kun männän reuna tulee hiukan lohkon tason yli että voiko puristukset olla 8.5 paikkeilla turbotusta ajatellen....Jos 81mm isku, niin ei pidä puristukset paikkaansa.

Edit. Onko mahdollista ottaa männän laesta kuvaa?

Bimmer325i
19-12-2010, 14:05
Jos 81mm isku, niin ei pidä puristukset paikkaansa.

voi paska... miten sitten saisin helpoiten puristukset sinne 8 pintaan? kun henkilö keneltä osat ostin sanoi että rutut ois 8.5... mutta se tais kusettaa..

tuleeko liian matalat rutut jos laittasin vakion 75mm kampiakselin ja 130mm kanget ?

männät ovat jo lohkossa paikallaan mutta löydän varmaan kuvan koneelta... mihis laitan sen kuvan, en nyt oikein osaa käyttää tätä btcf:ää

Jasu
19-12-2010, 14:07
voi paska... miten sitten saisin helpoiten puristukset sinne 8 pintaan? kun henkilö keneltä osat ostin sanoi että rutut ois 8.5... mutta se tais kusettaa..

tuleeko liian matalat rutut jos laittasin vakion 75mm kampiakselin ja 130mm kanget ?
Kyllä tulee liian matalat. Etan 9.0:1 männillä tulisi suurinpiirtein tuo 8.5:1, eli ota kuva männästä, tai kuvaile männän laen muoto.

Tässä (http://s6.photobucket.com/albums/y205/JasuK/?action=view&current=25042009180.jpg) kuva alkuperäisistä 8.8:1 ja 9.7:1 männistä.

Bimmer325i
19-12-2010, 14:11
Kyllä tulee liian matalat. Etan 9.0:1 männillä tulisi suurinpiirtein tuo 8.5:1, eli ota kuva männästä, tai kuvaile männän laen muoto.

Tässä (http://s6.photobucket.com/albums/y205/JasuK/?action=view&current=25042009180.jpg) kuva alkuperäisistä 8.8:1 ja 9.7:1 männistä.


Lisäsin kuvan männästä albumiin, toivottavasti näet sen...

Jasu
19-12-2010, 14:18
Lisäsin kuvan männästä albumiin, toivottavasti näet sen...
Juu näkyy se. Tuosta vaikea sanoa, mutta näyttäähän tuo monttu syvemmältä kun alkuperäisissä. Onko tietoa männän valmistajasta? Tai onko sulla mitään tietoa/mittoja männästä?

Bimmer325i
19-12-2010, 14:23
Juu näkyy se. Tuosta vaikea sanoa, mutta näyttäähän tuo monttu syvemmältä kun alkuperäisissä. Onko tietoa männän valmistajasta? Tai onko sulla mitään tietoa/mittoja männästä?

Ei ole mtn tietoa, kuulemma jostai amerikasta olisi tilattu muistaakseni...

uskoin että se puhu totta joten en itse sitten sen enempää päätä vaivannut asialla niin kasasin alakerran mutta kun epäilyttää tuo kun männän reuna nousee vähä yli lohkon tason että ovatko puristukset kohdallaan... tai sitten hommaa paksumman kannentiivisteen. aluksi kyllä ajattelin kokeilla vakiolla...

EDIT: lisäsin yhden kuvan lisään männästä...

Jasu
19-12-2010, 14:28
Onko mahdollista mitata "suurinpiirtein" tuon montun syvyyttä?

Bimmer325i
19-12-2010, 14:31
Onko mahdollista mitata "suurinpiirtein" tuon montun syvyyttä?

Se onnistuu huomenna, kun rakentelen moottoria koulussa opinnäytetyönä...

laittelen huomenna mittoja siitä syvyydestä....

EDIT: lueskelin vähän niin pitäs olla muka jotku SUPER-ETA männät.

"Elikkäs noi on ns. super eta männät. BMW teki sellasia koneita missä normi 325i kansi ja siihen muuten 325i männät, muuta korkeus muutettu 81mm (eta/td) iskulle. Vakiona puristus 8,5:1. Ja juuri näitä koneita esim.Pro-Turbo turbotti. "

Osaatko sanoa b25 kannen palotilan tilavuuden?

JJT
19-12-2010, 18:26
Osaatko sanoa b25 kannen palotilan tilavuuden?

Kannattaa mitata kansi että paljonko on mahdollisesti plaanattu,

Jacek
30-11-2004, 21:00
Samalla tavalla mittasin itse uuden M20B25 palotilan 43ml ja käytetyn mutta hyvin pestyn ja vakiokorkuisen M20B20 palotilan 40ml.

Tuollainen tieto löytyi. Muistelen itekin mitanneeni samaa luokkaa b25 kannesta.

Bimmer325i
19-12-2010, 18:42
Kannattaa mitata kansi että paljonko on mahdollisesti plaanattu,

Jacek
30-11-2004, 21:00
Samalla tavalla mittasin itse uuden M20B25 palotilan 43ml ja käytetyn mutta hyvin pestyn ja vakiokorkuisen M20B20 palotilan 40ml.

Tuollainen tieto löytyi. Muistelen itekin mitanneeni samaa luokkaa b25 kannesta.

Miten mittaan sen? venttiilikopan tasosta kannenpintaan? ku ei ole minkäänlaisia lukemia paljonko se uutena on...

Jasu
19-12-2010, 18:43
Tuo kannen palotila kannattaa tosiaan itse mitata. Täältä sitä tietoa ei saa, koska mittatulos riippuu, mittaajasta, mittalaitteista/tavasta, kannenkorkeudesta, tulpasta, venttiileistä, seeteistä yms... itsellä ollut -885 (M20B25) kansia joissa palotila 38-42cc.

Jasu
19-12-2010, 18:45
Miten mittaan sen? venttiilikopan tasosta kannenpintaan? ku ei ole minkäänlaisia lukemia paljonko se uutena on...Mitta tiivistepinnasta tiivistepintaan.
Olikohan se mitta uutena 125.1mm, joku korjatkoon tuon jos oon väärässä.

JJT
19-12-2010, 19:18
Mitta tiivistepinnasta tiivistepintaan.
Olikohan se mitta uutena 125.1mm, joku korjatkoon tuon jos oon väärässä.


Näin on, 125,1mm +-0,1mm

duuk
19-12-2010, 19:19
Voithan sä tiputtaa sitä puristussuhdetta laittamalla vaikka paksumman tiivisteen väliin... :think

Bimmer325i
19-12-2010, 19:45
Voithan sä tiputtaa sitä puristussuhdetta laittamalla vaikka paksumman tiivisteen väliin... :think

Sitä olen ajatellut, ei innostais enään purkaa alakertaa...

mistä saisi edullisen pahvin? olen katsellut noita cometic 3.05mm mutta hinta on se 260€ että saako tuon halvemmalla mistään? ja paljonko tuollainen tiputtaa puristuksia? vakiohan taisi olla 1.75?

Jasu
19-12-2010, 19:51
Sitä olen ajatellut, ei innostais enään purkaa alakertaa...

mistä saisi edullisen pahvin? olen katsellut noita cometic 3.05mm mutta hinta on se 260€ että saako tuon halvemmalla mistään? ja paljonko tuollainen tiputtaa puristuksia? vakiohan taisi olla 1.75?
Jos nuo mäntäsi on setan malliset, niin et tarvi paksumpaa tiivistettä. Ja Cometic kannattaa muutenkin unohtaa.

Bimmer325i
20-12-2010, 16:38
Jos nuo mäntäsi on setan malliset, niin et tarvi paksumpaa tiivistettä. Ja Cometic kannattaa muutenkin unohtaa.

Mittasin tänään männän "kupin" syvyyden, se oli aika lailla tasan 10mm jos niinku pidetään lattarautaa männänpäällä kupin reunojen tasalla ja siitä mittasin tönärillä... Eli ovathan ne kyllä syvemmät kuin alkuperäiset joista mittasin suunnilleen 7.5mm

Jamppa1983
20-12-2010, 21:11
Jos nuo mäntäsi on setan malliset, niin et tarvi paksumpaa tiivistettä. Ja Cometic kannattaa muutenkin unohtaa.

Mikä vika siinä cometic:n tiivisteessä on? Mulla on ainakin toiminut hyvin vaikka kymmeniä kertoja ollut jo +110C penkityksessä.

Jasu
20-12-2010, 21:20
Mikä vika siinä cometic:n tiivisteessä on? Mulla on ainakin toiminut hyvin vaikka kymmeniä kertoja ollut jo +110C penkityksessä.
Liian epävarma tiiviste. Samanhintainen kuin esim. Navalinean kynsitiiviste, joka varmasti toimii ja kestää tehoa.