PDA

View Full Version : M60-ongelma (V8) .:help needed:.


Benzino
26-04-2004, 14:41
Kaikki V8-velhot kuulolla :o
M60B30-koneessa alkoi ilmetä seuraavaa tulppien vaihdon jälkeen: :twisted:
Täristää esim 5-vaihteella 2200-3500 kierrosalueella painettaessa vähänkin kaasua. Nopeus nousee myös tuolloin normaalia heikommin.
Myös käyntiääneen on tullut jotain spesiaalia lisää.
Tyhjäkäynnillä kun paikallaan nostaa kiekat nopeasti n. 2000 kierrokseen ja päästää kaasun pois, takaa kuulee vaimean nopean paukautuksen. Voiko johtua siitä, onko 1 tai useampi sylinteri kaputt vai mikä s@@tana tota vaivaa?? :twisted: :twisted:
Aiemmin ei mitään tuollaista ollut havaittavissa..
Uudet tulpat on Boschin aivan vastaavat kuin ne mitkä siellä oli aiemminkin (NGK).
Huomattavaa oli tulppia vaihdettaessa, että ns. viimeisen sylinterin tulppa (ei kuitenkaan elektrodipää tms.) oli melkoisesti öljyyntynyt. :twisted:
Käytin konetta jonkun aikaa kun olin lisännyt bensan joukkoon polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, mutta eipä sekään auttanut. :evil:

Joten jos joku olisi ollut tekemisissä enemmänkin noiden V8-koneiden avauksen ja/tai vastaavien ongelmien kanssa, niin tarjoaisin palkkiota siitä että saataisiin toi motti pelittämmän niin kuin ennen -itsellä ei oikein ole paikkaa tai tietotaitoa alkaa aukomaan konetta tosta vaan.. :roll:

esorvist
26-04-2004, 15:35
Jos tulpat on varmasti varmistettu olevan oikeaa tyyppiä niin
oisko joku tulpista jäänyt liian löysälle, väänsitkö kaikki momenttiin?

Toinen vaihtoehto on että olet asentaessa tulppia mahdollisesti rikkonut tulpanjohdon tai hatun tai puolan mikä syteemi autossasi onkaan? Vie auto pimeään paikkaan katsele konehuoneesseen näkyykö hyppivää kipinää johdoista tai hatuista.

Jos vika tuli heti tulppien vaihdon jälkeen niin ei siihen bensanjärjestelmän puhdistuslitkut varmaankaan auta, niistä on usein enemmän haittaa kuin hyötyä.

Viimeinen arvaus on että jokin tulpista on heti uutena rikki, mahdollista mutta ei todennäköistä.

sko
26-04-2004, 15:39
muutaman kerran olen asentanut autoon tulpan mikä on ollut uutena rikki, voin sanoa että aiheutti hieman harmaita hiuksia :evil: :evil:

Eli kannattaa kokeilla toisilla tulpilla häviääkö vika, tälläinen nyt tuli ensiksi mieleen :wink:

Benzino
26-04-2004, 15:48
Autossa on ollut kyllä ennen tulppien vaihtoa jotain raksutuksen kuuloista mekkalaa tyhjäkäynnillä (venttiilit?) Myös toi poksahdus pakoputkesta paikallaan kokeillessa kuului joskus, mutta ei näin voimakaasti. Damn! :evil:

reddewil
26-04-2004, 15:49
Vaihda vanhat tulpat takas, ja jos ongelma katosi niin sitten vaan uusia yksitellen paikoilleen ja ongelman ilmaannuttua heität edellisen tulpan niin pitkälle kun jaksat!
Mutta jos ongelma pysyy vanhoilla tulpilla, niin johto tms. on mennyt särki vaihto-operaatiossa...

Noin itse ainakin aloittaisin :juo

pmv
26-04-2004, 16:02
Os tässä koneessa jokaisella pytyllä oma puolansa niinkuin M50:ssä?

Benzino
26-04-2004, 16:24
Os tässä koneessa jokaisella pytyllä oma puolansa niinkuin M50:ssä?
Jokaisella pytyllä on oma puola, näin olen ymmärtänyt.

Benzino
26-04-2004, 16:45
Tuli tässä forumia selaillessa mieleen että voisiko vika olla puolassa /puolissa?
Esim: http://www.bmwtuningclub.net/foorumi/viewtopic.php?t=15698&start=0&postdays=0&postorder =asc&highlight=puola
löytyi ERITTÄIN :twisted: tutulta kuulostavia juttuja. Yhdessä puolassa (kuten myös vanhassa tulpassa myös) oli nähtävissä öljyjälkiä.
Jospa se puola on vain vioittunut siitä joskus??
Olisko mahdollista? :|

esorvist
26-04-2004, 20:07
Nyt sulla on varmaan edessä se merkkiliikkeen diagnostiikka testerillä käytön paikka. Testeri kertoo jos joku puola on pimeä! Puolat on hintavia lähteä summissa uusimaan.

Benzino
26-04-2004, 21:07
Nyt sulla on varmaan edessä se merkkiliikkeen diagnostiikka testerillä käytön paikka. Testeri kertoo jos joku puola on pimeä! Puolat on hintavia lähteä summissa uusimaan.
Tossa mun aiemmin postaamassa viestissä olleessa thread linkissä puhuttiin jotain ettei puolaviat näy diagnostiikkavehkeillä...En sitten tiedä onko jostain vuosimallista lähtien myös noi viat havaittavissa siten..
Auto on E34 ´93. Oli myös tuossa mainintaa puolien hinnoista, joku 40€/kpl ja jos saisi paikannettua viallisen helposti, ei tarvitsisi kuin tosiaan yksi tollanen alle 50€ sijoitus tehdä. -Ei silleen hirveesti kuitenkaan.. :twisted:

esorvist
26-04-2004, 21:53
Niin no halusin vaan sanoa että siellä merkkiliikkeessä ne tietää näkyykö sillä testerillä puolavika sun autosta vai ei. Sen lisäksi ne voi kertoo tarkalleen paljonko uusi puola maksaa, ei tartte jengin täällä arvailla. BTW: ETK antoi puolan hinnaksi 65€, siihen saa laittaa suomi extraa ~30%

Sitten kun saat autosi kuntoon niin kerro toki täällä mikä siinä oli !
Usein näitä kyselyjä on ja porukka arvailee vikoja mutta kysyjä ei monestikaan sitten "sulje" topiccia kertomalla mikä siinä lopulta oli vikana :( Saataisi hyvin tilastoa ja oikeeta tietoa arvailujen sijaan.

nut
26-04-2004, 22:14
Samat puolat siinä on M50:ssäki, 48 eur kappale kl-varaosista ja samoja Bremin puolia ne on ku merkkiliikkeessä. Lisäksi niihin testereihin ei aina voi luottaa, voi näyttää kaikki OK vaikka puola paskana.

Ostat yhden uuden puolan ja rupeet käymään yks kerrallaan pyttyjä läpi. Sen kyllä huomaa kun tärppää.

Benzino
27-04-2004, 08:10
Samat puolat siinä on M50:ssäki, 48 eur kappale kl-varaosista ja samoja Bremin puolia ne on ku merkkiliikkeessä. Lisäksi niihin testereihin ei aina voi luottaa, voi näyttää kaikki OK vaikka puola paskana.

Ostat yhden uuden puolan ja rupeet käymään yks kerrallaan pyttyjä läpi. Sen kyllä huomaa kun tärppää.
Näin ajattelinkin :wink: :wink: Katellaan mitä löytyy :twisted: :twisted:

tihuovin
27-04-2004, 16:04
Kaikki tulpat eivät ole samanlaisia, vaikka vastaavuustaulukko niin kertoisikin. Omaani (M106) erehdyin laittamaan Boschit NGK:eiden tilalle, ne lensi nopeasti vitikkoon ja asensin täsmälleen vastaavanlaiset (uudet) NGK:t tilalle. Ja käynti palasi normaaliksi.

Toki siellä voi olla puolakin sökönä, en minä sitä. Sanoma on vain että jos jonkun kamppeen hyväksi havaitsee (esim. tulpan tyyppi), en itse menisi sitä hevin vaihtamaan, vaan käyttäisin sitä jatkossakin. Ainakin minä en NGK:sta vaihda mihinkään, niin kauan kuin ko. tyyppiä saa.

Ystäväni E30/316:een (1.8L kaasari malli) vaihdoin aikoinani myös Boschit (oli ne itse ostanut). Auto kävi kuin vessanpönttö. Uudet NGK:t tilalle (samantyyppiset jotka sieltä poistin) ja käynti palasi normaaliksi.

En väitä että Bosch on huono tulppa, sanon vain että kaikkiin autoihin ei kaikki tulpat tunnu sopivan.

t: Timo

jannmann
27-04-2004, 17:11
vuotaako sulla öljyä sinne tulppien juureen ventiilikopan tiivisteistä?
sinuna vaihtaisin tulpat myös alkuperäisiä vastaaviksi, tossa kun voi olla etk:n mukaan kahta eri tulppaa Bosch F7 LDCR tai NGK BKR 6 EK
, mutta jos pelissä on joku muutos tehty ( TIS rompulla olis lisäinfoa ) käy tulpaksi enää NGK 6 EQUP . Kannattaa varmistaa kumpi tulppa tyyppi on oikea.

Benzino
27-04-2004, 19:10
vuotaako sulla öljyä sinne tulppien juureen ventiilikopan tiivisteistä?
sinuna vaihtaisin tulpat myös alkuperäisiä vastaaviksi, tossa kun voi olla etk:n mukaan kahta eri tulppaa Bosch F7 LDCR tai NGK BKR 6 EK
, mutta jos pelissä on joku muutos tehty ( TIS rompulla olis lisäinfoa ) käy tulpaksi enää NGK 6 EQUP . Kannattaa varmistaa kumpi tulppa tyyppi on oikea.
Jep, yhdessä tulpassa sekä puolassa oli öljyjälkiä.
En tiedä oisko pelkästään noista tulppatyypeistä kiinni kun sen takia aloin alunperin tulppia vaihtamaan kun käyntiääni oli erikoista ja paikoillaan kokeiltaessa kaasua panamalla oli kuultavissa pieni paukaus takaa. Ajattelin että joku tulppa on vaan pimeenä tms. Tosiaan oli NGK:t aiemmin ja vaihettin ne Boschin vastaavat listan mukaan.

porokoira2
18-06-2004, 19:32
ootko vetänyt tulpanjohdoista irti eikä hatuista ne johdot kannattas
vastusmitata sama ohomi arvo kaikilla johdoilla tietenkin pienet erot sallitaan kontaktipinnat puhtaat :juo :juo voi
olla kirjoitusvrheitä tulppa voi likaantua huonosta kipinästä vaikka
olis kuinka hyvä jos liikaa ohmeja todettavissa tavallisella yleismittarilla
tietäjät esiin puhtaus a ja o putsaa vaikka pinnat esim crc kanssa
hinkaten ei ainakaan pahenna tulosta :juo :juo :juo :idea:

porokoira2
18-06-2004, 19:39
jeps ei välltämättä näy voinhan ne sulle yrittää vikakoodit lukee
vielä v8 käy mut ei v12 v8 on kaksi ajotietokonetta 6+6
ps kirjoita tänne email osoite on töihin lomalla

porokoira2
18-06-2004, 20:11
ps onko kukaan tutustunut nakukutus tunnistimien elektroniikkaan
sekin perkules sotki yhden koneen tänään 2pv sitten oli välilä kunossa
välillä ei nyt testeri tarttui siihen kiinni testasit tietenkin se oli kunnossa
nnossa mutta nyt 2pv löydön jälkeen :drive: :drive: :drive: :?: :suomi:
elikkä 3 sylinterin tunnistin haluaakohan noi merkki huollot rahaa
kun nillä on varmasti paremmat laitteet kuin mulla vai mitä mieltä
olette..

pmv
19-06-2004, 12:39
Eiköhän sulla, porokoira2 ole paremmat vehkeet kuin merkkiliikkeellä, kun onnistuu tuo kasikoneen tulpanjohdon vastusmittaus Ei taida kovin monelta onnistua.

porokoira2
19-06-2004, 13:37
Tulpanjohtojen vastusmittaukseen riittää yleismittari ja maalaisjärkee
Tuolla aikaisemmalla sivulla oli juttua sivu 1 että testerillä ei vättämättä
puolaviat näy kirjoitin yleisesti mihin koneisiin saakka mun lukia käy
elikkä ei v12 :roll: :smoke: nakutustunnistimet onkin eri asia
EN MINÄKÄÄN KAIKKEA TIEDÄ mutta vähän on oppinut 45 v aikana
Elikkä lisätieto ei ole pahasta mullekkaan :evil: :idea: :idea: :idea:

porokoira2
19-06-2004, 13:51
ei mulla ule kun nämä http://www.peakeresearch.com/
tietenkin yleismittari :(

bemu e34 540ia
17-12-2005, 21:29
Onko tämä ongelma ratkennu? Itellä e34 540 ilmaantu samanlaisia oireita ja vikakoodeja en oo vielä kerenny käydä luetuttamassa. voisko olla joku anturivika ku oireet poistuu hetkeks ku käyttää akunkenkiä irti ja yhdessä?

Sami
17-12-2005, 23:17
ps onko kukaan tutustunut nakukutus tunnistimien elektroniikkaan
sekin perkules sotki yhden koneen tänään 2pv sitten oli välilä kunossa
välillä ei nyt testeri tarttui siihen kiinni testasit tietenkin se oli kunnossa
nnossa mutta nyt 2pv löydön jälkeen :drive: :drive: :drive: :?: :suomi:
elikkä 3 sylinterin tunnistin haluaakohan noi merkki huollot rahaa
kun nillä on varmasti paremmat laitteet kuin mulla vai mitä mieltä
olette..

Ota nakutus tunnistin irti ja puhdista tasopinta ja momenttiin takasi....Sitte oskiloskoopilla testiä toimiiko....Mutta en taas tiiä onko tällä nakutus tunnistimella mitään yhteistä tähän vikaan mitä aloitus topicissa oireina...Eli en oo lukenu koko tekstiä mitä vikoja löytyny, mutta puolat voi myös mitata oskiloskoopilla...siitä lähtisin minä liikkeelle vian etsinnässä...Merkkiliikkeessä löytyy oikeat "jouset" eli puolan päälle tuleva viritys joilla voi mitata puolat. mutta niitten avulla diaknosointi tarvii kokemusta että saa vian esiin..eli pitää tietää mitä kattoo siinä oskiloskoopin näyttämässä...samoin myös jos mittaa ohjainlaitteelta....ammattimies joka tutustunut aiheeseen löytää alustavan puolavian ennen kuin auton oma vika diaknoosi uudemmissa autoissa...

Mulla on semmonen kutina ton tulppien öljyvuodon kanssa että v8:ssa on hieman erilainen tiiviste joka vuotaa eli yksi iso tiiviste joka kiertää "kannen"....tuoreemman tiedon haltija korjaa asian.... Sitten ilmamassamittari ei ole ikuinen noissa...

540iA Tapsa
17-12-2005, 23:25
pakokaasutesterissä pitäis näkyä jos on puolaongelmaa.. ainakin BMW-huoltomies kertoi.. puolat on tyyppivika M60 koneissa..

bemu e34 540ia
17-12-2005, 23:42
Mistä se voi johtua et vika saattaa hävitä päiviks ku ottaa akun kengät irti ja käyttää niitä yhdessä? Oon ymmärtäny et sillon ecu nollaantuu et oisko mahollista et joku tunnistin aika ajoin temppuilee ja ecu menee jollekkin varaohjelmalle joka aiheuttaa sen et tuntuu et ei kävis kaikilla pytyillä?

Sami
17-12-2005, 23:53
Mistä se voi johtua et vika saattaa hävitä päiviks ku ottaa akun kengät irti ja käyttää niitä yhdessä? Oon ymmärtäny et sillon ecu nollaantuu et oisko mahollista et joku tunnistin aika ajoin temppuilee ja ecu menee jollekkin varaohjelmalle joka aiheuttaa sen et tuntuu et ei kävis kaikilla pytyillä?


Periaatteessa noissa vanhemmissa just akunkengän irrottaminen voi auttaa vikaan kun ohjainlaite menee hetkeksi ns. asetusarvoihin ja alkaa toimia moottorin omien arvojen (alkukantainen moottorin seoksen oppimisarvo) perusteella vasta myöhemmin ...eli käytännössä vika päällä ja niin pitkään toimii hyvin kun tehtaan arvoilla toimii...uudemmissa autoissa on niin sanottu "hätäkäyttö" tiukentuneiden päästörajoitusten takia ja moottori menee tuntuvasti hätäkäyttö asetukselle ja näin ollen nilkutus (oikeastaan Mersun juttuja) toiminto johtaa väkisin korjaamo käyntiin...

Ecu ei nollaannu vaan menee hetkeksi tehtaan "asetus" arvoille ja näin ollen pelaa hyvin..tai paremmin...eli pääteltävissä oleva asia on että moottorissa jokin vika joka tarvitsee korjausta / säätöä...

bemu e34 540ia
18-12-2005, 00:14
Kiitoksia vastauksista ja täytyy mennä luetuttamaan vikakoodit mahdollisimman pian ja toivoo et vika löytyy.

bemu e34 540ia
19-12-2005, 19:42
Nyt on vikakoodit luettu ja molemmat lamdat kuollu.

bemu e34 540ia
23-12-2005, 16:14
Eipä auttanu lambdojen vaihto. Pakokaasutesterissä ilmeni et kone käy tyhjäkäynnillä tosi laihalla ja et ei yhtään pyttyä olis poissa pelistä ku hc arvo ei ollu korkee. Imuilman lämpöanturinkin vaihdoin mut ei auta asiaa, seuraavaks täytyy varmaan vaihtaa ilmamassamittari vaikka testeri ei siitä mitään herjannukkaan.

Bm]V[^]V[3
23-12-2005, 23:34
V8 kone ei kestä ollenkaan pesua taikka muutenkaan vettä, vesi menee tulpille sitten se rupee jättämään pyttyjä väliin, oletko kokeillut kuivata tulpan kolot? jos siellä on vettä se voi rikkoa puolan tai parhaimillaan aivolaatikon EI VARMASTI OLLUT MIKÄÄN UUSI TIETO :D