PDA

View Full Version : Huoltomanuaali M51-moottorille (525TDS) ja käynnistysongelma


kartsan
26-04-2004, 00:28
Moro,

omistan E34 525 TdsA-auton jossa on siis M51-moottori. Korimallille löytyy kyllä huoltomanuaali mutta vain bensaversioille (Bentley, Haynes).. Mahtaisiko löytyä huoltomanuaalia kyseiselle moottorille? Olen kuullut että Ooppelissa ja Range Roverissa olisi käytetty samaan moottoria. Pitääkö etsiä näiden manuaaleja?

Tämä kysymys tuli esille kun auto ei meinannut käynnistyä Tampereen rautatieasemalla :shock: . Moottori oli kuuma ja startti kyllä pyöritti moottoria mutta ei vaan käynnistynyt. Joskus noin puolen tunnin päästä se viimein hörähti. Olisiko vika mangeettiventtiilissä? Kokemuksia?

biimer327
26-04-2004, 01:59
:offtopic: Tuli vaa mielee näin yhtäkkiä että eikös Opel oo käyttäny penarin diisseliä jo -70 luvulla?

mukko
26-04-2004, 07:31
Ja nykyisessä sekä edellisessä omegassahan lienee tuo sama TDS-kone.

jpeltoma
26-04-2004, 12:21
Huoltomanuualia ei taida olla, mutta ne bmw:n "manuaalit" CD:llä
olis hyödylliset. Netistä löytyy ETK (venäjältä) englannin kielisenä,
mutta TIS en ole löytänyt, vaikka sitäkin tuntuu porukoilla liikkuvan.
Ehkä jostain peer to peer hubilta se löytyy, mutta voisko joku antaa
vinkkiä mistä hubilta ja millä sanalla etsiä?

siittä...viasta. Oliko auto parkissa nokka ylämäkeen? Jos oli niin,
niin todennäköisesti se veti ilmaa polttoaine putkiin. Tää on TDS:n tyyppijuttuja. Tarkista seuraavalla kerralla onko ilmakuplia läpinäkyvässä
putkessa suodattimelta pumpulle? Onko suodatin vaihdettu? Tarkista että suuttimien paluuletkut on ehjät, tai vaihda suosiolla jos yhtään epäilet.
Tutki suutin missä on neulan liiketunnistin (lähtee johto) jos on märkä,
niin vaihda ko. suutin. Siittä on runko rikki ja valskaa. Varmista myös että siirtopumppu tankissa toimiii.

kartsan
26-04-2004, 13:58
Nokka oli ylämäkeen tänään kun tuli sama juttu uudestaan eteen. Minkähän takia aina silloin
kun olen Tampersterin keskutassa :). Putkessa oli ilmaa ja aiemmin olin huomannut että se mainitsemasi suutin josta lähtee piuha on märkä. Se menee sitten varmaan vaihtoon.

Tällä kertaa muuten moottori hörähti parilla käynnistyksellä muttei jaksanut käydä kunnolla.

Noin mielenkiinnosta, miksi tämä ongelma tuntuisi olevan pahempi silloin kun moottori on kuuma? Voisi kuvitella ettei sillä olisi tämän kanssa mitään tekemistä.

Miten tuon siirtopumpun toiminnan voisi käytännössä testata? Jos se ei ole kovin suuri operaatio niin voisi senkin mielen rauhoittamiseksi tehdä..

jpeltoma
26-04-2004, 15:52
Olisko niin että kun siinä suuttimessa on jossain murtuma, niin se
laajenis lämmös? Täys arvaus.... Kantsis varmaan poiketa sen kanssa "DIESEL POJAT" puljus täällä TRE:llä. Olettaisin että toi suutin on jotain 100e + vaihtotyö. Sitä ei tahdo kotiolois saada irti, kun siinä on se johto.

Tarkista vielä että ne suuttimien paluuletkut on eheät? Eihän ne vuoda? Helppo ite vaihtaa.

Siirtopumpun voi tarkistaa avaamalla tavartilan maton alla olevan luukun.
Lähtöletku irti, astia alle....virta päälle... hehkun aikana se pumppaa 3 sek muistaakseeni.

kartsan
26-04-2004, 15:59
Ok, kiitoksia kovasti. Eiköhän se näillä eväillä ala selvitä :).

vexu524tdic
04-05-2004, 19:21
Moi!

VINKKI!!!

Kannattaa ostaa OPELIN kautta tuo suutin!!! (sama kuin tds)
Hommasin kaverille viime syksynä ja hinnat oli aika suolaiset...
maksoi muistaakseni vajaat 200 euroa?
Boschilta ei enää saa vaihtolaitteena (uusi maksoi älyttömästi) ja bemarilla maksaa satasen enempi... SAMA boschin suutin!

rispa
20-05-2004, 18:38
termos

jäi vähän epäselväksi että mitä tulee tehdä jos on ilmakupla suodattimelta pumpulle menevässä kirkkaassa letkussa? suodatin on aika vanhan näköinen. mulla on kans käynnistys vaikeuksia tos -97 325 tds :oops:

AKSU
28-05-2004, 21:02
tarkistappa sulake ja rele...