PDA

View Full Version : m20b25 - m20b25 kat


Arto
28-03-2004, 14:36
tuli vaan mieleen että onko m20b25 ja m20b25 kat koneissa mitään muuta eroa katin lisäksi? :roll:

nemesis
28-03-2004, 15:37
periaatteessa aivan samat erot kuin muissakin bemarin kat ja ei kat koneissa...
Eli kat koneessa on erilainen ruiskun ohjelma, joka lukee lambda anturan arvoja ja säätelee myös sen avulla polttoaineseosta, ei-kat versiossa ei ole tätä ominaisuutta ohjelmassa.... joka tarkoittaa sitä, että jos olet poistamassa katalysaattoria kat autosta, niin kannattaa jättää se lambda antura sinne pakoputkeen (joka lähettää tätä signaalia että voi säätäää seosta), muuuten se kat-ruiskun boxi heittää kehiin tehtaan oletusarvo ohjelma, jolloin polttoaineen kulutus on jotain 10^4 tms... eli perkeleen rikkaalla... mitään muuta eroa sitten ei pitäis ollakkaan, tietenkin se katalysaattori siellä pakoputkessa...

Arto
28-03-2004, 16:09
Eli kat koneessa on erilainen ruiskun ohjelma, joka lukee lambda anturan arvoja ja säätelee myös sen avulla polttoaineseosta, ei-kat versiossa ei ole tätä ominaisuutta ohjelmassa.... joka tarkoittaa sitä, että jos olet poistamassa katalysaattoria kat autosta, niin kannattaa jättää se lambda antura sinne pakoputkeen (joka lähettää tätä signaalia että voi säätäää seosta), muuuten se kat-ruiskun boxi heittää kehiin tehtaan oletusarvo ohjelma, jolloin polttoaineen kulutus on jotain 10^4 tms... eli perkeleen rikkaalla... mitään muuta eroa sitten ei pitäis ollakkaan, tietenkin se katalysaattori siellä pakoputkessa...

meneekö se sitten niin että jos otan katin pois ja laitan lastun jostain katittoman koneen boxista niin lambdalla ei tee periaatteessa enää mitään? Entä jos vaihtaa pelkästään katittoman koneen lastun paikoilleen? Taitaa mennä vaan kaikki säädöt sekasin.. :o

Tappu
28-03-2004, 16:22
Eikös katillisessa koneessa ole puristussuhde pienempi ~8.8:1 ja katittomassa jotain ~10.4:1... korjatkaa jos olen väärässä. :)

veekasi
28-03-2004, 17:33
Männät on kattiversiossa erilaiset. Kat version männät on matalammat ja niissä on syvempi "palokuoppa" kuin saaste koneissa. Männän helma on myös matalampi. Nokka-akseli saattaa olla myös erilainen. Ainakin uudessa kl- varaosien luettelossa on kat versiolle eri nokka kuin ei kat koneelle.

RiiQuu
28-03-2004, 20:43
Juu, katillisessa matalampi puristus. Oisko parempi lähtökohta ahtamiseen, ainakin teknisesti :roll: :?:

luften
28-03-2004, 22:16
Moi,

Kat malli on 264 asteinen nokka akseli ja
ei-kat on 260 asteinen. Sen takiana ne ovat melkein sama tehoa.

Arto
29-03-2004, 13:44
tulipahan tuokin nyt selväksi :lol:
pitääkö koneen virityksessä ottaa mitään noita seikkoja huomioon/onko vaikutusta? mulla siis on katalysaattori versio.. ei kuitenkaan merkitty vähäpäästöiseksi..

jvakeva
30-03-2004, 16:28
Moi,

Kat malli on 264 asteinen nokka akseli ja
ei-kat on 260 asteinen. Sen takiana ne ovat melkein sama tehoa.

kun olet mittaillu noita nokkia, et oo ikinä mitannu 2,0 nokkaa?

Arto
04-09-2004, 12:16
joka tarkoittaa sitä, että jos olet poistamassa katalysaattoria kat autosta, niin kannattaa jättää se lambda antura sinne pakoputkeen (joka lähettää tätä signaalia että voi säätäää seosta), muuuten se kat-ruiskun boxi heittää kehiin tehtaan oletusarvo ohjelma, jolloin polttoaineen kulutus on jotain 10^4 tms...

no mitenkä sen lambdan saa järkevästi kytkettyä, jos vaihtaa esim. marteliuksen pakosarjan ja se menee 2:lla putkella kuten putkistokin :?: :?:

Masinol
05-09-2004, 10:43
joka tarkoittaa sitä, että jos olet poistamassa katalysaattoria kat autosta, niin kannattaa jättää se lambda antura sinne pakoputkeen (joka lähettää tätä signaalia että voi säätäää seosta), muuuten se kat-ruiskun boxi heittää kehiin tehtaan oletusarvo ohjelma, jolloin polttoaineen kulutus on jotain 10^4 tms...

no mitenkä sen lambdan saa järkevästi kytkettyä, jos vaihtaa esim. marteliuksen pakosarjan ja se menee 2:lla putkella kuten putkistokin :?: :?:


Poraa reijän ja hitsaa sopivan muttterin toiseen putkeen johon voi kiertää lambdan... eikös se ollut orkkis putkessakin vaan toisessa putkessa...

BcB
01-10-2005, 01:28
Mulla oli 2 litranen m20b20 katiton kone. Peruskone vaihdettiin isompaan 2.5 litraseen m20b25 kattikoneeseen.. Putki, ilmamittari ja koneenohjaus jäi kuitenkin katittomasta mallista olevaan..

Mitäs tää nyt mulle tekee? Kuluttaa ainakin perkeleesti, ja käy rytyyttävää tyhjäkäyntiä, mutta tuntuu kulkevan hyvin? Eli mitä mun kannattais vielä vaihtaa? (Tehoja mieluusti painottaisin ja tasainen tyjäkäynti olis jees, kulutuksella ei nyt niin hirveetä väliä ole...)

EDIT: imuvuotohan toi mulla oli.. Edelleen tosin kuluttaa hiukka liikaa.. Eli varmaan lastun vaihdolla seleviää..

mukko
01-10-2005, 01:36
...............

BcB
01-10-2005, 11:59
tuli vaan mieleen että onko m20b25 ja m20b25 kat koneissa mitään muuta eroa katin lisäksi? :roll:

Joku joskus sanoi että noissa tarttis käyttää erilaisia tulppia? Pitäneekö paikkaansa, ja mita suosittelette?