PDA

View Full Version : M20B25 Öljyt!


tumppu86
22-03-2004, 23:14
Eli kysyn taas kerran kun en ole vastausta saanut eli mitkä öljyt on parhaat tuohon koneeseen??Hinnalla ei ole niin väliä kunhan on hyvät!Oisko jotku Castrolit,mut mitkä?

Kyytsis
22-03-2004, 23:23
Jos tiedät mitä siellä on ennen käytetty, niin laita sitä. Ei ainkaan lähde karstat kiertämään myllyssä.

.:miksu:.
22-03-2004, 23:25
Itte hulautin Pyroilin täyssynteettiset 20€/4l. Ei parasta, liekö edes hyvää, mutta riittävän hyvää mun 352tkm ajettuun M20B20 myllyyn! Kelpas myös kaverin Vaniin (6.2D)...

tumppu86
23-03-2004, 00:04
Koneessa on entisen omistajan mukaan Mobil 1 rally formula 5w50 jos en väärin muista.Oon vaan kuullu kehuttavan noita Castrolin öljyjä niin sellaiset haluaisin myös laittaa :)

Sickness
23-03-2004, 10:26
Koneessa on entisen omistajan mukaan Mobil 1 rally formula 5w50 jos en väärin muista.Oon vaan kuullu kehuttavan noita Castrolin öljyjä niin sellaiset haluaisin myös laittaa :)

No sitten laitat jos siltä tuntuu. Mutta kuten Kyytsis sanoi, niin merkkiä vaihtaessa on aina se mahdollisuus, että uuden öljyn mukana liukenee karstaa, joka lähtee kiertämään koneessa. Joku moottorihuuhtelu, tai yksinkertaisesti vaikkapa uuden öljynsuodattimen vaihto viikon kahden kuluttua öljynvaihdosta voisivat olla hyviä konsteja tuon ongelman välttämiseksi.

M_Power
23-03-2004, 10:39
Eiköhän tuo ihan hyvin toimi, kunhan laittaa 5w täyssynteettistä öljyä.
Itse laittaisin joko sitä Mobilia mitä on ollut tai Castrollia.

jvakeva
23-03-2004, 20:05
8) öljy on bulkki-tuote, paskan väliä mitä merkkiä se on, vertailkaa luokituksia, ne kertoo öljystä KAIKEN!!

Masinol
23-03-2004, 22:28
8) öljy on bulkki-tuote, paskan väliä mitä merkkiä se on, vertailkaa luokituksia, ne kertoo öljystä KAIKEN!!


No ei ihan sentään... esim motonetin 5W50 täys-synteettinen king-oil ei tuu edes purkista ulos pakkasella.... :lol:

Sickness
23-03-2004, 22:35
8) öljy on bulkki-tuote, paskan väliä mitä merkkiä se on, vertailkaa luokituksia, ne kertoo öljystä KAIKEN!!

Tämä on ihan sama kuin sanoisi, että esim. kaikki V.S.O.P -konjakit maistuu ihan samalta, kun niillä kerran on samanlainen luokitus. Jokainen keksiköön parhaiten itselleen sopivan tuoteryhmän; tätä voi soveltaa satoihin tuotteisiin :wink: (5-sarjan BMW ja Nissan Maxima Qx on samanlaisia, koska kuuluvat samaan ryhmään :lol: )

.:miksu:.
24-03-2004, 00:17
8) öljy on bulkki-tuote, paskan väliä mitä merkkiä se on, vertailkaa luokituksia, ne kertoo öljystä KAIKEN!!

Se on juurikin näin, ylä ja ala viskositeetit on merkistä riippumatta samat! Kaikki 5w-50 öljyt täyttää samat normit!

Mutta eri merkeillä on erilaisia muita ominaisuuksia...

Nyt mennään jo MAKUASIOIHIN.

RiiQuu
24-03-2004, 01:59
Tungin ite Valvoline MaxLife 10W40 (mineraali) M20B25 pataan tossa iltapäivällä. Ei oo ainakaan vielä hajonnu, eikä tullu uloskaan :) pitäisi olla vähän paksumpaa tavaraa.

Kuulun siihen ryhmään kuluttajista jotka menee kauppaan ja huomaa hienon 5 litran kannun mineraaliöljyä hyvällä hinnalla missä lukee: "tarkoitettu vanhoihin miinoihin jotka ajettu yli 499 tkm" jonka luettuani tuli sellainen :idea: elämys :lol:

jvakeva
24-03-2004, 18:03
8) öljy on bulkki-tuote, paskan väliä mitä merkkiä se on, vertailkaa luokituksia, ne kertoo öljystä KAIKEN!!

Se on juurikin näin, ylä ja ala viskositeetit on merkistä riippumatta samat! Kaikki 5w-50 öljyt täyttää samat normit!

Mutta eri merkeillä on erilaisia muita ominaisuuksia...

Nyt mennään jo MAKUASIOIHIN.

väärin. 5w-50 ei kerro muuta kun viskositeetin..

lukekaa purkin kyljestä myös pienet tekstit!!!
onhan eri öljymerkeillä eritarkoitukseen ja hintaluokkiin tarkoitettuja öljyjä.. vai vertaatteko MB 190D:tä M5:teen ja tyytyväisenä toteatte että bemari on parempi??? :shock:
jos joku öljy täyttää uudet mersun luokitukset, niin jo on kumma jos se ei vanhaan 500tkm ajettuun kyrvänvenyttimeen kelpaa...

Hanza
24-03-2004, 18:45
8) öljy on bulkki-tuote, paskan väliä mitä merkkiä se on, vertailkaa luokituksia, ne kertoo öljystä KAIKEN!!

Se on juurikin näin, ylä ja ala viskositeetit on merkistä riippumatta samat! Kaikki 5w-50 öljyt täyttää samat normit!

Mutta eri merkeillä on erilaisia muita ominaisuuksia...

Nyt mennään jo MAKUASIOIHIN.

väärin. 5w-50 ei kerro muuta kun viskositeetin..

lukekaa purkin kyljestä myös pienet tekstit!!!
onhan eri öljymerkeillä eritarkoitukseen ja hintaluokkiin tarkoitettuja öljyjä.. vai vertaatteko MB 190D:tä M5:teen ja tyytyväisenä toteatte että bemari on parempi??? :shock:
jos joku öljy täyttää uudet mersun luokitukset, niin jo on kumma jos se ei vanhaan 500tkm ajettuun kyrvänvenyttimeen kelpaa...
Eihä se voi kelvata jos se on halvempaa. Tai jos se ei oo Castoroilia :wink:

.:miksu:.
24-03-2004, 22:17
väärin. 5w-50 ei kerro muuta kun viskositeetin..

lukekaa purkin kyljestä myös pienet tekstit!!!

Niin eli öljyissä on eroo:

Öljyjen ylä ja ala viskositeetit on normaali olosuhteissa samat (normaali käynti lämpötilojen välillä), esim: 5w-50.

Pesevien ainesosien osalta on eroo, hyvä synteettinen irrottaa paremmin sen vanhan paskan kanavista ja voi tukkia ne!

Sekoittuvuuksissa on eroo, mihin ei vaikuta merkki vaan SAE määritykset

Uudet autot vaatii omat viskositeettinsa ja pesevyydet, eli ei käy kaikki viskositeetit ja merkit...

Öljy "pilaantuu" ihan yhtä nopeasti hinnasta riippumatta koneessa, vaihto tarve on sama, merkistä riippumatta. Öljyyn lisättävät aineet vaikuttavat taas jonkin verran siihen kauanko öljy selviytyy epäpuhtauksissa.

Eli suosittelisin vaihtamaan ne öljyt hiukan useemmin vaikka 8tkm välein eikä 12tkm ja ota se "halvempi" merkki samoilla "ominaisuuksilla" niin luultavasti tulos on ihan loistava, niin ja se öljyn suodattimen vaihtokin on ihan hyvä muistaa...

niin jos motissa on ollut Mobil 1 rally formula 5w50 laita samaa, jos henk. koht. pidät kuitenkin enemmän Castrolin öljyistä laita ilman muuta sitä! Molemmilla merkeillä on TAKUU VARMASTI niin hyvää tavaraa että uskaltaa hulauttaa ihan huoleti koneeseen ja päästellä se 8-12tkm (maku asia..)

jvakeva
25-03-2004, 12:00
aivan: toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä, silti molemmat toimii....
okei, ehkä vähän huono vertaus, mutta kuitenkin..

Kim
25-03-2004, 14:43
Tungin ite Valvoline MaxLife 10W40 (mineraali) M20B25 pataan tossa iltapäivällä. Ei oo ainakaan vielä hajonnu, eikä tullu uloskaan pitäisi olla vähän paksumpaa tavaraa.

Miltä kyseinen öljy vaikuttaa? Muuttuiko käynti? käyntiääni yms?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, sillä oot itsekin katellut joskus samoja purkkeja kaupassa sillä silmällä...

:roll:

RiiQuu
25-03-2004, 16:17
Tungin ite Valvoline MaxLife 10W40 (mineraali) M20B25 pataan tossa iltapäivällä. Ei oo ainakaan vielä hajonnu, eikä tullu uloskaan pitäisi olla vähän paksumpaa tavaraa.

Miltä kyseinen öljy vaikuttaa? Muuttuiko käynti? käyntiääni yms?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, sillä oot itsekin katellut joskus samoja purkkeja kaupassa sillä silmällä...

:roll:

Ei pysty oikeen sanomaan äänistä tai muusta, huollossa tehtiin niin paljon samaan aikaan moottoriin että kaikki vaikuttaa tässä tapauksessa.

Ainut minkä huomannu ettei vuoda öljyä enää. Tuli siitä suodattimen jalasta ja moottorin etupuolelta ennen Mobil1 5W-40:sillä, nyt ei oo tippoja näkyny enää auton alla. Että taitaa pysyä paremmin sisällä.

Saa nähdä millaiset kylmäkäynnistysominaisuudet talvella :idea:

tumppu86
27-03-2004, 18:11
Eli kumpi näistä ois parempi 190tkm ajettuun koneeseen:Castrol Formula Rs 0w/40 vai GTX Magnatec 5W/40 ?

thomas
29-03-2004, 21:17
Alapään viskositeetin muuttaminen ei vaikuta öljyvuotoihin. Jokainen öljy on juoksevampaa kuumana, kun yksikään 0w öljy kylmänä. Ja jos joku ei ole vielä ymmärtänyt, niin se suodattimen vaihto on ihan yhtä tärkeää, kun öljyjen vaihto.
Kunnon synteettiset käyttöautoon, oli ne sitten mobil, shell tai castrol. Mineraaliöljyt on sisäänajoa ja lentokoneita varten!

Masinol
30-03-2004, 10:59
väärin. 5w-50 ei kerro muuta kun viskositeetin..

lukekaa purkin kyljestä myös pienet tekstit!!!

Niin eli öljyissä on eroo:

Öljyjen ylä ja ala viskositeetit on normaali olosuhteissa samat (normaali käynti lämpötilojen välillä), esim: 5w-50.

Pesevien ainesosien osalta on eroo, hyvä synteettinen irrottaa paremmin sen vanhan paskan kanavista ja voi tukkia ne!

Sekoittuvuuksissa on eroo, mihin ei vaikuta merkki vaan SAE määritykset

Uudet autot vaatii omat viskositeettinsa ja pesevyydet, eli ei käy kaikki viskositeetit ja merkit...

Öljy "pilaantuu" ihan yhtä nopeasti hinnasta riippumatta koneessa, vaihto tarve on sama, merkistä riippumatta. Öljyyn lisättävät aineet vaikuttavat taas jonkin verran siihen kauanko öljy selviytyy epäpuhtauksissa.

Eli suosittelisin vaihtamaan ne öljyt hiukan useemmin vaikka 8tkm välein eikä 12tkm ja ota se "halvempi" merkki samoilla "ominaisuuksilla" niin luultavasti tulos on ihan loistava, niin ja se öljyn suodattimen vaihtokin on ihan hyvä muistaa...

niin jos motissa on ollut Mobil 1 rally formula 5w50 laita samaa, jos henk. koht. pidät kuitenkin enemmän Castrolin öljyistä laita ilman muuta sitä! Molemmilla merkeillä on TAKUU VARMASTI niin hyvää tavaraa että uskaltaa hulauttaa ihan huoleti koneeseen ja päästellä se 8-12tkm (maku asia..)

Edelleenkin silti halpisöljyjen viskositeettilukuihin EI VOI luottaa.... kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin niin Kingoil 5W50 ei tullu purkista ulos ja vieressä oli Teboilin Gold 10W40 joka oli ihan juoksevaa.... Kummatkin kertoo olevansa täys-synteettisiä...

jvakeva
30-03-2004, 16:17
Edelleenkin silti halpisöljyjen viskositeettilukuihin EI VOI luottaa.... kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin niin Kingoil 5W50 ei tullu purkista ulos ja vieressä oli Teboilin Gold 10W40 joka oli ihan juoksevaa.... Kummatkin kertoo olevansa täys-synteettisiä...

:lol: osta moottoriöljyä, äläkä vaseliinia!!! tavan... :lol:

.:miksu:.
31-03-2004, 16:59
Edelleenkin silti halpisöljyjen viskositeettilukuihin EI VOI luottaa.... kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin niin Kingoil 5W50 ei tullu purkista ulos ja vieressä oli Teboilin Gold 10W40 joka oli ihan juoksevaa.... Kummatkin kertoo olevansa täys-synteettisiä...

Oliko molemmat öljyt uusia vai toinen käytettyä?

Masinol
31-03-2004, 19:04
Edelleenkin silti halpisöljyjen viskositeettilukuihin EI VOI luottaa.... kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin niin Kingoil 5W50 ei tullu purkista ulos ja vieressä oli Teboilin Gold 10W40 joka oli ihan juoksevaa.... Kummatkin kertoo olevansa täys-synteettisiä...

Oliko molemmat öljyt uusia vai toinen käytettyä?

Uusia... niin ja älkää nyt vaan luulko että olen King-oilia omaan autooni ostanut.. :shock: :lol:

Alajoki
31-03-2004, 19:24
Tossa vähän vertailua öljyistä.

http://www.tpu.fi/~s2tvahaj/0101_94.pdf

qizmo
14-07-2004, 13:56
onko kellään kokemuksia Castrol GTX Magnatecista(5w-40) tossa m20 koneessa?

-Tapi
14-07-2004, 15:53
Loputon ja aina yhtä tyhjänpäiväinen keskustelu aiheesta, oli forum mikä hyvänsä. Tunnetun merkin täyssynteettinen öljy koneeseen huomioonottaen valmistajan suosituksen (valmistajan suositus ottaa huomioon moottorin käytön melko perusteellisesti, mutta ei vaadi koskaan liikoja).


väärin. 5w-50 ei kerro muuta kun viskositeetin..

lukekaa purkin kyljestä myös pienet tekstit!!!

Niin eli öljyissä on eroo:

Öljyjen ylä ja ala viskositeetit on normaali olosuhteissa samat (normaali käynti lämpötilojen välillä), esim: 5w-50.

Pesevien ainesosien osalta on eroo, hyvä synteettinen irrottaa paremmin sen vanhan paskan kanavista ja voi tukkia ne!

Sekoittuvuuksissa on eroo, mihin ei vaikuta merkki vaan SAE määritykset

Uudet autot vaatii omat viskositeettinsa ja pesevyydet, eli ei käy kaikki viskositeetit ja merkit...

Öljy "pilaantuu" ihan yhtä nopeasti hinnasta riippumatta koneessa, vaihto tarve on sama, merkistä riippumatta. Öljyyn lisättävät aineet vaikuttavat taas jonkin verran siihen kauanko öljy selviytyy epäpuhtauksissa.

Eli suosittelisin vaihtamaan ne öljyt hiukan useemmin vaikka 8tkm välein eikä 12tkm ja ota se "halvempi" merkki samoilla "ominaisuuksilla" niin luultavasti tulos on ihan loistava, niin ja se öljyn suodattimen vaihtokin on ihan hyvä muistaa...

niin jos motissa on ollut Mobil 1 rally formula 5w50 laita samaa, jos henk. koht. pidät kuitenkin enemmän Castrolin öljyistä laita ilman muuta sitä! Molemmilla merkeillä on TAKUU VARMASTI niin hyvää tavaraa että uskaltaa hulauttaa ihan huoleti koneeseen ja päästellä se 8-12tkm (maku asia..)

Vanhojen paskojen irtoamiseen: Jos koneessa ei ole käytetty huonolaatuista mineraaliöljyä (näitäkin on parempia, huonoa synteettistä parempia mineraalejakin löytyy), niin ei siltä mitään paskaa voi löytyä. Tämä on vain maamoottoreita remontoineiden pikkupajojen kotimekaanikkojen puheita niiltä ajoilta, kun öljyillä oli tapana pikeentyä koneessa. Viimeisen 15 vuoden aikana valmistettua öljyä tuskin tulet löytämään, joka pikeentyisi edes yrittämällä (kone sanoo niissä lämpötiloissa sopimuksensa irti). Se, että öljy on mustaa (siinä on mukana palotapahtuman karstaa ohivuodon seurauksena ja jonkin verran metallia pehmeiltä pinnoilta), ei tarkoita sitä, että se olisi vaarallista lähtiessään liikenteeseen, niin pientä reikää tai painaumaa tuskin löytyy, joka menisi tukkoon.

Uudet autot: Suhteellinen käsite, mutta kautta aikojen valmistaja on joutunut materiaalivalinnoillaan määrittämään osien kanssa toimeentulevan öljyn. Valmistaja tekee käyttöohjekirjaan maininnan, minkä luokituksen hän haluaa öljyn täyttävän. Tämä ottaa huomioon tiivistemateriaalit, öljynvaihtovälin, kuorman, lämpötilan, sodotun kosteuden jne. Se peseminen on oikeasti melko epäoleellinen ominaisuus.

Öljyn pilaantumisesta ei oikeastaan voi puhua. Polttomoottorissa sitä ei ehdi tapahtua, öljyyn kerääntyy alle 10 micr hiukkasia (tuo on yleensä se koko, jonka alle perussuodatin ei suodata) ja se likaantuu. Tan-arvot tai viskositeetti ei näillä käyttötunneilla yleensä ehdi muuttua mittauksen rajoissa.

Niin, että tunnettujen merkkien öljyjen erot huomaat käytännössä vain mielessäsi. Joku saattaa kehua jotakin merkkiä, je kuinka se pysyy paremmin sisällä jne. Yleensä taustalla on muutakin kuin öljynvaihto. Hanki mitä tahansa "täys"synteettistä, älä IKINÄ USKO sitä, joka väittää että mineraaliöljyillä ajettu sisäänajo olisi missään mielessä moottorin kannalta parempi ja hanki mahdollisimman iso öljynsuodatin tunnetulta merkiltä. Normaalit öljynvaihtovälit ovat melko varman päälle mitoitettuja, todellinen tutkittu on puolitoista/kaksinkertainen.

Tulipa pädettyä.. Näitä on tullut tutkittua jo useita vuosia, ei perstuntumalta vaan testein ja mittauksin täällä keski-Suomessa.

thomas
15-07-2004, 09:01
En ole nähnyt enkä kuullut missään sarjatuotantomoottorissa olevan niin tarkkaa koneistustarkkuutta, että osat ei hioutuisi moottorin alkutunneilla. Toki hioutumista tapahtuu koko ajan, mutta alussa tapahtuva hioutuminen parantaa osien sopivuutta. Esim. männänrenkaat sylintereihin.
Jokainen edes jotenkin öljyihin perehtynyt tietää, että synteettisillä öljyillä mm. pintapaineen kesto on mineraaleihin verrattuna paljon suurempi. Tämä taas johtaa siihen, että mineraaliöljyillä ajetut ensimmäiset kilometrit antavat esim. männänrenkaille paremman mahdollisuuden "hioutua" muotoonsa. Ja mitä puhtaisiin voiteluominaisuuksiin tulee, niin kunnon mineraaliöljy ei häpeä täyssynteettisiä. (Nyt unohdetaan ne muut ominaisuudet, jotka tekevät täyssyntettisistä käyttöautoon parhaan mahdollisen öljyn)
Itse ajan aina moottorin kasaamisen jälkeen ensimmäiset 1000km kunnollisilla mineraaliöljyillä, jonka jälkeen loput täyssynteettisillä.
Eri asia on jos joku pitää sisäänajona esimmäisiä 60tkm.

-Tapi
15-07-2004, 09:33
No tuohan on helposti tutkittavissa: Ei muuta kuin osat käteen, joissa on näkyvissä pintapaineen keston pettäminen. Mineraaliöljy kestää sitä painetta tiettyyn rajaan asti ihan yhtä hyvin kuin kaikki muutkin öljyt. Pettäminen tulee vasta hyvin korkeassa lämpötilassa ja suuressa kuormassa. Tällöin kaksi metallipintaa hitsautuu toisiinsa ja nämä yhteen hitsutuneet huiput murtuvat aiheuttaen lisää tuhoa. Yleensä tuo jää huomaamatta mutta jäljet ovat löydettävissä ja pinnankarheudet ovat muuttuneet ko. alueella. Voitelu ei enää toimi alueella kuten se on tarkoitettu. Nyt siis puhutaan niin pienistä pinnankarheus/muotomuutoksista, joita et välttämättä huomaa, mutta ne vaikuttavat pitkällä tähtäimellä.

Yksinkertaistettuna: Ilman öljyä sisäänajo on tehokkain. Osiin saadaan välystä ja sen jälkeen ne toimivat parhaiten:)

Herää.

thomas
15-07-2004, 14:48
Osataan täällä etelässäkin tehdä testejä käytännössä ja paperillakin. Hioutuminen sisäänajossa on todellakin pientä, mutta huomattavaa monellakin tapaa. Ainakin männänrenkaissa. Kun öljykalvo puhkeaa suurella kuormalla on tulos kuvailemasi kaltainen. On tullut todettua monta kertaa.
Mutta edelleenkin siihen sisäänajon aikaiseen osien hioutumiseen vaikuttaa sen öljyn pintapaineen kesto. Muuta syytä en mineraali ja täyssynteettisten välille ole löytänyt mikä tuon "kulumiseron" aiheuttaa. Tuosta sisäänajosta eri öljyillä löytyy monta esimerkkiä niin lentokoneen kuin autonkin moottoreista. Ja voin sanoa että tutkimustyötä lähinnä männänrenkaiden suhteen on tehty ainakin riittävästi. Lopputulos on ollut poikkeuksetta aina, että noin 1000-2000 ensimmäisen käyttötunnin jälkeen mineraaliöljyillä sisäänajetuissa on männänrenkaat ollut paremmin hioutuneet sylintereihin. Joo ja tämä ei tarkiota sitä, että niistä olisi kulunut milli enemmän pois.
Jos tuon kulumiseron pystyy selittämään muulla kuin pintapaineen kestolla, niin haluaisin siihen oikaisun.

-Tapi
15-07-2004, 15:25
Suunnittelun lähtökohtana ei ole ollut että lopulliset välykset saadaan aikaan sisäänajossa. Tuo männänrenkaissa tapahtuva kuluminen kuluttaa myös sylinterinseinämissä olevia hoonausuria, joiden tarkoituksena on pysyä "ystävällisen" muotoisina ja pitää öljyä osien välissä.

Totta kai se rengas kuluu ja se johtuu juuri noista pinnankarheushuippujen kohtaamisista ja pienistä kiinnileikkautumisista. Se ei vain ole se tervein tapa saada mittoja sopiviksi. Tervein on alunperin oikea mitoitus, bombeerauksetkin huomioonottaen. Öljyn pääasiallinen tarkoitus on pitää pinnat erillään kaikissa tilanteissa, myös sisäänajon aikana.