PDA

View Full Version : Perässä vikaa ?


pelju
15-03-2004, 15:27
Missä mahtaa olla vika kun tämä minun 520itouring vm.94/200tkm tuntuu suoralla 'tunnottomalta' ajaa. Kaupungissa tai muuten hitaata ajettaessa tätä ei huomaan mutta kuivalla moottoritiellä syntyy tunne, että istuisi rasvatun pallon päällä ? Auto ei seilaa kummemmin mutta tuntuu kuin takapyörät eivät aina olisi menossa samaan suuntaan kuin keula. Vedättäessä tunne voimistuu.

Jos luulette, että kyseessä on hankalasti korjattava ongelma, kuten perän puslat niin arvioikaa samalla mitä homma voisi kustaan merkkiliikkeessä tyyliin Jurvakainen/oulu. Muutkin korjaamot oulun suunnalla kiinnostaa jos teillä on positiivisia kokemuksia niistä.


-Jukka

substanza
15-03-2004, 17:33
Jos luulette, että kyseessä on hankalasti korjattava ongelma, kuten perän puslat.

Veikkaisin että vika olis juurikin tuo, tuntuuko ohittaessa tms. että perä jatkaa suoraan?

pelju
15-03-2004, 17:48
Jep, siltähän se vähän tuntuu.

Minulle tuossa jo suositeltiin 4-pyöräsuuntausta (Autokorjaamo Nikunen 60e) missä ongelma ehkä korjautuu ja ainakin varmasti selviää, olipa se mikä tahansa. Jos puslissa on välystä niin saavat EHKÄ vaihtaa ne kun hintaa eivät osanneet sanoa.

Jurvakainen ilmoitti puslien vaihdon maksavan 200e.

-Jukka

vexu524tdic
15-03-2004, 20:45
Vai nelipyöräsuuntausta! Mitäköhän ne meinaa säätää? Siellä kun ei ole minkäänlaisia säätöjä! Apurungon puslat on väljät, koitappa käsijarru päällä ajamalla liikutaa autoa eteen ja taakse, veikkaan että kolahtaa ja välyksen myös näkee.

730ia
15-03-2004, 22:43
mulla tuntuu seilaavan samalain,vasta kyllä vaihettiin ne isot puslat taakse,mitähän sitä minä sitten katon? sitte mulla vielä puoltaa oikeelle se kosla,tai siitä se koko juttu varmaan juontuukin,sen jälkeen tuli toi onkelma kun vaihtoin talvirenkaat.rattikin on sillee vähän oikeelle päin ku laittaa renkaat suoraan tai sinne päin. siitä sitä saa ky huollossa säätelevät noita aurauksia yms.pitää taas käydä nelipyöräsuuntauksessa kun kesikset laitetaan paikalleen..

VWTRE
15-03-2004, 22:50
Kannattaa tsekata kohteita:
Takana apurungon puslat. Edessä alapallonivel tai raidetangonpää.
Itellä oli viime talvena vikaa molemmissa. Apurunko oli pudonnut pois puslalta ja hakkas runkoon. Kelkan kumit vaihdoin itse. Alapallonivelet vaihdatin. Sitten kaikki kulmat kohdalleen, loppu kolina ja puoltaminen.

jraiha
16-03-2004, 16:38
Itellä seilas tollee ja vaihdoin juurikin apurungon puslan. sijaitsee takarenkaan etupuolella ja sen näkee, ku kurkistaa helman alle. Toihan on e30:n tyyppivika.
e36:een pusla maksoi reilun 10e ja vaihtaminen helppoa, ku heinänteko.
Tuo autokorj. Nikusen pelleily mua lähinnä naurattaa. Se nörtti tiskin takana on kyllä innokas ottamaan töitä vastaan ja aina sama vastaus.. "ongelma ainakin varmasti selviää." eipä siinä mitää, mut ku siitä ongelman selvittämisestä joutuu maksamaan itsensä kipeäksi.
nimim. kokemuksen syvällä rinta-äänellä.

pelju
17-03-2004, 09:56
Väliin jää niin Nikunen kuin Jurvakainen. Haen puslat tarvikkeesta ja suvun tosi-miehet hoitavat vaihdon.

Nytkyttelin ees, taas kässäri päällä ja ikkuna auki. Loksahteluahan sieltä kuului ja kun lähdin liikkeelle niin hetken tuntui entistäkin tunnottomammalta... Varmaan vain luulen niin.

aatu_
18-03-2004, 11:17
mulla oli semmoinen vika että tuntui etää perä pyrkilähtemään ihan eri suuntaan kuin keula niin vika oli sellainen että kuskin puolen pyörätuenta oli revennyt siitä takalavetista irti.....ja korjaus olikin sitten astetta vittumaisempi......ja kallis!!! :(

fastandfurious
24-09-2004, 17:01
Itellä seilas tollee ja vaihdoin juurikin apurungon puslan. sijaitsee takarenkaan etupuolella ja sen näkee, ku kurkistaa helman alle. Toihan on e30:n tyyppivika.
e36:een pusla maksoi reilun 10e ja vaihtaminen helppoa, ku heinänteko.
Tuo autokorj. Nikusen pelleily mua lähinnä naurattaa. Se nörtti tiskin takana on kyllä innokas ottamaan töitä vastaan ja aina sama vastaus.. "ongelma ainakin varmasti selviää." eipä siinä mitää, mut ku siitä ongelman selvittämisestä joutuu maksamaan itsensä kipeäksi.
nimim. kokemuksen syvällä rinta-äänellä.

Nostetaas tää ylös. Nyt epäilen nimittäin ittellä samaa vikaa... :? Tuntuu että moottoritiellä kovaa ajettaessa, perä elää omaa elämäänsä :?: Ja urissa auto vaeltelee...välillä jopa vaarallisen tuntusesti.. Lisäksi auto viettää oikealle...Joka johtunee ohjauskulmista, jotka menee kyllä säätöön... Tuossa heitettiin, että apurungon puslan vaihto oli helppoa, kuin heinänteko?! Nyt kaipaisin ohjeita, mitä tuo käytännössä tarkoittaa?? 8)

fastandfurious
25-09-2004, 12:03
Eikö kukaan osaa neuvoa? :? Myös hyvä linkki netistä ois kova juttu :P

Ha2
25-09-2004, 18:28
Itse itseäni toisesta topikista lainaten:

Löytypä valokavallinen englanninkielinen selkeä ohje noiden puslien vaihtoon. Pitääpä ruveta järjestään aikaa pajalle...

Linkki (http://www.stlbmwclub.com/gesundheit/2004winter.pdf). Sieltä aukeaa pdf-tidosto ja sivut 10-12 on oikotie onneen.

fastandfurious
25-09-2004, 20:05
Kiitoksia, oikeen paljon :D

derjay
25-09-2004, 21:48
Joo, mä vaihdoin kans tossa vähän aikaa sitten noi apurungon puslat. Mun kokemukset taas on ihan vastakkaisia, kyllähän se uus sinne paikalleen meni kun laitto vähän vaseliinia mutta vanha ei halunnut tulla prrrkeleelläkään pois! Tietäähän nuo aluosat, 4 tuntia kun talttas ni tulihan se sieltä.. :twisted: Voittekin sitte arvata että se mitä siitä puslasta jäi jäljelle lähti aika haipakkaa pesismailan päästä mereen.. :juo Mutta en sano ettäkö se olis kaikilla noin vaikeaa.

herja
26-09-2004, 12:41
Mulla taas on aivan päinvastaisia kokemuksia, noiden puslien vaihtoon meni 30min per puoli sen jälkeen kun olin saanu ulosvetäjän hitsattua. Eniten meni aikaa kun lämmittelin kuumailmapuhaltimella sitä apurunkoa missä pusla on sisällä, tulee vähän livakammin ulos kun on lämmin.