PDA

View Full Version : bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Pages : [1] 2

LASSI-S
10-03-2004, 14:23
noniin kirjoittakaa kaikki bmw:n turbottaneet tänne kaikki alusta loppuun turbotus/remmitys projektin vaiheet. ettei tarvi joka päivä jonkun kysyä miten mä turbotan bemarin. ja yleiset lupa yms scheisset samaan rahaan

ja moderaattorit vois laittaa tän stickyks että on tossa ekana että vähäosaisempikin löytää varmana tän.

ja kirjoittakaa ainoastaan turbotukseen liittyvä asia, eli hohhoijjaa yms TURHAT jutut voi pitää omana tietonaan

Olkaa hyvät, areena on teidän :jep:

nemesis
10-03-2004, 15:11
En ole turbottanut ensimmäistäkään mutta jotain yleistä tulee.
Ei ole sitten missään järsjetyksessä eli koittakaa kestää

A) laki sanoo että tarttet mallisarjan tehokkaimmat jarrut turbon asenuksen yhteydessä, tämä vie todennäköisesti prosentteja kun vaihdat jarruja.

B) Turbon asennus ei vie prosentteja, koska prosentteja kuluu ainoastaan siitä että ottaa vanhan pois ja laitaa jotain tilalle (huom pakosarjasta menee prosentteja). Ota huomioon että jos mallisarjan tehokkaimassa oli ABS jarrut vakio varuste Sinä vuonna kun sinun oma autosi on tehty, niin sinunkin on laitettava sitten ne ABS jarrut.

C) tarttet Dynolapun josta selviää käytetyt ahtopaineet ja saavutetut tehot. Tämän pitää olla alle 1.2 kertaa mallisarjan tehokkamin auton tehojen (eli 1.2 kertaa tehokkain version tehot on raja).

D) erillisisä turbolupia ei tarvita

E) Jos autosi on vähäpäästöinen niin vaatii VTT;n päästö kokeet

F) Jos ei ole väpäästöinen ja on ilman kattia, niin katin lisäys riittänee.

G) Kaikista asetuksista ja käytännöistä _KANNATTAA_ eka käydä katsastuskonttorilla kysymässä, tällöin saat selville mm. sellaisen leppoisen konttorin vrt. vittupäät jotka tekee ilketäään kiusaa tai eivät vaan tiedä asioista niin ei tartte sitten taistella kun on kamat kiinni vaan asia menee joutuin ja asianmukaisesti läpi. (Jos et saa tietoja niin ota yhteys Vesa Lampinen nimiseen kaveriin AKE:sta joka tekee katsastuskonttoreille ohjeistukset koskien BMW tekniikan vaihtoja ja muuta viritystä silmällä pitäen. On siitä korkea heppu että hänen sana/ohje on laki konttorille tulkinta kysymyksissä).

Tuohon LASSIN projektiin en osaa sanoa oikeen mitään koskien tekniikkaa mutta jotain kuitenkin..
Elikkäs ota selville tarttetko Painekotelon imusarjalle, Lisärikastimia, Intercooler tottakai, itse turbo tulee myös hankintaan, mitenkä on riittääkö bensapaineet nykyisellä pumpulla vai tarttetko järeämmän, mitenkäs sysytyksen ohjaus (haltech,hestech,megasquirt?), paineletkut jne, turbon pakosarja, kenties takomännät ja veivit, mitenkä kansi pahvi, entäpä bensapaineen säädin, se varmaan tulee hankintaan, entäs bypass valve ja blow-off gate?
tuossa nyt jotain osalistaa ettei kaikki tule yllärinä

mukko
10-03-2004, 15:55
..........

Jouskari
10-03-2004, 16:01
B) Turbon asennus ei vie prosentteja, koska prosentteja kuluu ainoastaan siitä että ottaa vanhan pois ja laitaa jotain tilalle (huom pakosarjasta menee prosentteja). Ota huomioon että jos mallisarjan tehokkaimassa oli ABS jarrut vakio varuste Sinä vuonna kun sinun oma autosi on tehty, niin sinunkin on laitettava sitten ne ABS jarrut.

onhan tämä ihan facta? olin siinä luulossa että turbotus rinnastetaan koneen vaihtoon(vaikka koneeseen ei vaihdettaisi mutteriakaan).

poistakaa tämä viesti heti kun tulee varma tieto, niin ei sitten jää näitä arvonta viestejä pyörimään.

jeps
10-03-2004, 16:45

onhan tämä ihan facta? olin siinä luulossa että turbotus rinnastetaan koneen vaihtoon(vaikka koneeseen ei vaihdettaisi mutteriakaan).

poistakaa tämä viesti heti kun tulee varma tieto, niin ei sitten jää näitä arvonta viestejä pyörimään.

Joo... ohan se faktaa. Turbon asennus rinnastetaan moottorinvaihtoon :)

anttti
10-03-2004, 16:56
Eli helpoin tapa hoitaa jälkiasennus turbotus:tee se -87, -tai vanhemman vuosimallin autoon,jolloin ei tarvita kuin tavallinen päästömittaus(siis ei sitä VTT:n joka maksaa maltaita) sekä muutoskatsastus.simple as that.

Mr.Cold
10-03-2004, 17:05
Ja se rajapyyki on 7/87 jonka jälkeisissä missä ei ole kattia joutuu sen siihen laittamaan jos meinaa solmun putkeen laittaa.
Ja kyllä, turbotus rinnastetaan moottorin vaihtoon mutta siis TEHOJEN osalta eli niitä tehoja vastaavat jarrut tulee löytyä alta mitä dynolappu näyttää.ja prosentteja jos menee enemmän kuin pakosarjasta/muista mitä on oikeesti vaihdettu on katsastusmies toiminut väärin koska on helppo ymmärtää väärin tuo lause "rinnastetaan moottorin vaihtoon"
silloin ei pidä viedä prosentteja koko mosasta.

tonnikala
10-03-2004, 21:23
Vaikka näitä samankaltasia topicceja on jo miljoona, ni kysyn kuitenkin ku mielestäni tää ei oo ollu oikein esillä.. Eikös alustan yhteneväisyys pidä jotenkin todistaa, eli todistetaan katsastusmiehelle että alla on todellakin ne 325:n tolpat / jarrut..? Itselläni kohta katsastusta vaille valmis 323 turbo ja siitähän tarvitsee sen todistuksen että alusta todellakin on sama kuin mallisarjan tehokkaimmassa on (niinku siinä nyt onkin)?

Eli kysymys kuuluukin minkälaisen lappusen konttorit yleensä vaatii, vai voiko lappusen tehdä ite kopioimalla varaosakirjoista jarrulevyjen yhteneväisyydet ja mitat jne?

Yhden alustan osien todistamisen olen hoitanut maahantuojalta saaduilla lapuilla, mutta valokopioitahan ne olivat (eli voi itekkin tehä?). Nämä todistukset siis olivat mazdalta (ja auto oli mazda, ylläri, ylläri). Käsittääkseni BMW:ltä näitä samoja lappuja ei oikein helpolla saa?

Tulipas taas jaaritteluja..

larmatin
10-03-2004, 22:19
A) laki sanoo että tarttet mallisarjan tehokkaimmat jarrut turbon asenuksen yhteydessä, tämä vie todennäköisesti prosentteja kun vaihdat jarruja.

jarruille/alustalle ei tartte tehdä mitään jos tehot ei nouse kuin maksimissaan 20%.

nemesis
10-03-2004, 23:05
selitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.

Tai älä selitäkkään vaan tee itte tekniikan vaihto ja käy kokeileen niin tiiät sitten

Meisseli
10-03-2004, 23:11
selitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.

Millä laskukaavalla 316 bemun tehoja 20% kasvattamalla päädytään 204 hummaan? :diuu:

0u†Law
10-03-2004, 23:12

Tai älä selitäkkään vaan tee itte tekniikan vaihto ja käy kokeileen niin tiiät sitten :shock:
Eihän tuo ole sama asia kuin se, että ahtaisit 316:n ja tehot nousisivat siitä max 20%.

edit: editti poistettu

nemesis
10-03-2004, 23:17
Vaikka näitä samankaltasia topicceja on jo miljoona, ni kysyn kuitenkin ku mielestäni tää ei oo ollu oikein esillä.. Eikös alustan yhteneväisyys pidä jotenkin todistaa, eli todistetaan katsastusmiehelle että alla on todellakin ne 325:n tolpat / jarrut..? Itselläni kohta katsastusta vaille valmis 323 turbo ja siitähän tarvitsee sen todistuksen että alusta todellakin on sama kuin mallisarjan tehokkaimmassa on (niinku siinä nyt onkin)?

Eli kysymys kuuluukin minkälaisen lappusen konttorit yleensä vaatii, vai voiko lappusen tehdä ite kopioimalla varaosakirjoista jarrulevyjen yhteneväisyydet ja mitat jne?

Yhden alustan osien todistamisen olen hoitanut maahantuojalta saaduilla lapuilla, mutta valokopioitahan ne olivat (eli voi itekkin tehä?). Nämä todistukset siis olivat mazdalta (ja auto oli mazda, ylläri, ylläri). Käsittääkseni BMW:ltä näitä samoja lappuja ei oikein helpolla saa?

Tulipas taas jaaritteluja..

Siellä konttorilla joudut täyttämään sellasen lapun jossa lujetellaan vaihdetut osat. Sitten tähän samaiseen lappuun tulee henkilö/taho joka todistaa/lupaa että osat on mitä väitetty, eli olet vaihtanut oikeasti ilmoittamasi osat sinne. Ja sitten sinun kuittaus jos itse vaihdoit osat, tai jos oli joku firma tms joka lupaa että nää osat käy niin sitten siltä firmalta virallinen paperi/yheneväisyys todistus tms.

Itse tein oman tekniikanvaihto projektini osalta niin että kysyin eka konttorilta että riittääkö tälläiset "print screen" paperit BMW:n varaosafilmiltä jossa näkyy 316 automalli, vuosimalli ja sen osat numeroineen sekä sitten 320i automalli ja vuosimalli numeroineen ja heille se riitti. Näitä kuvia sitten printtailin about 30 sivua molemmista malleista koska näitä printtejä tarvitaan AINOASTAAN niirä osia varten jotka sinä väität olevan samoja (minun tapauksessa kaikista niistä osista jotka olivat samoja 316 ja 320i autoissa varten piti olla tämä 1 sivun valokuva numeroineen molemmista autoista)

katso alla olevat kuvat joista selviää esim etualatukivarsien olevan samalla varaosanumerolla, kuvasta selkiää myös 316 vuosimalli ja 320i vuosimalli jne..

nemesis
10-03-2004, 23:19

Millä laskukaavalla 316 bemun tehoja 20% kasvattamalla päädytään 204 hummaan? :diuu:

Meisseli
10-03-2004, 23:24

Olkoon se kone vaikka ruohonleikkurista. Jos siinä on 204hp niin 316 bemariin verrattuna teho on kuitenkin kasvanut yli 20% jolloin sen alkuperäiset jarrut ei riitä.

hate79
10-03-2004, 23:25

Mutta ei siitä tule 20 prosenttia tehonlisäystä jos 316 koppaan laitat 204 heppasen myllyn, vaan enemmän. Tällöin joudut ne jarrutkin vaihtamaan isommiksi.

Edit: Hidas olin.

nemesis
10-03-2004, 23:32

Olkoon se kone vaikka ruohonleikkurista. Jos siinä on 204hp niin 316 bemariin verrattuna teho on kuitenkin kasvanut yli 20% jolloin sen alkuperäiset jarrut ei riitä.

kappas kappas, ja sitten tämä edellyttääkin jo niitä 325i mallin jarruja, josta alunperin väitettiin että ei tarvita 325i jarruja mutta sama se.
Paras ku jokainen käy kuitenkin kysyyn omalta konttoriltaan nää tulkinta kysymykset ettei tuu yllätyksiä. Meinaan on aivan paskan hailee mitä me täällä kinataan näistä koska jos setä sanoo konttorilla että ei käy niin sitten ei käy. Edessä on joko sedälle säädösten opetusta joka on pitkä ja kivinen tie tai sitten vaihtaa konttoria.

Muumi
11-03-2004, 00:11
jos setä sanoo konttorilla että ei käy niin sitten ei käy. Edessä on joko sedälle säädösten opetusta joka on pitkä ja kivinen tie tai sitten vaihtaa konttoria.

Ei se sedän opetus niin pitkä ja kivinen ollut.Hyvin se oppi ku sano et lue läksys,vähän aikaa silmäili lakikirjaa ja raapi päätä,ja löi leiman otteeseen,katsastettu ahtimelle.

jvakeva
11-03-2004, 00:20
eikös se jarrujen 20% koskennu vain mallisarjan tehokkaimmasta ylöspäin, muuten aina tehoiltaan vähintään vastaavaa.. ? :roll:

TheLoial
11-03-2004, 09:43
eikös se jarrujen 20% koskennu vain mallisarjan tehokkaimmasta ylöspäin, muuten aina tehoiltaan vähintään vastaavaa.. ? :roll:

Kyllä se koskee ihan jokaista mallia, kuten omani jossa 1.6 on vaihdettu 1.8:n ja tehot pysyvät 20% sisällä joten jarruja tms ei ole tarvinnut vaihtaa.

f1zz
11-03-2004, 10:06
jos ahdat 316 ja tehoa on ~130hv, niin joudut laittamaan mallisarjan tehokkaimmat.

rassi
11-03-2004, 11:33
jos ahdat 316 ja tehoa on ~130hv, niin joudut laittamaan mallisarjan tehokkaimmat.

Miks mun mielestä kyllä ihan 320i jarrut riittää... siinähän on tuo 130hp...
mutta jos autossa 126hp niin 105hp+20%=126hp eli 316i vakio jarrut riittää...=) ja kukas sitä säätölappua pyytäis enemmille tehoille EN MINÄ AINAKAAN prkl.....

LASSI-S
11-03-2004, 11:38
jaahas karkas homma käsistä taas. tarkoitus oli ettei kiistellä mistään vaan kerrotaan OMAT kokemukset turbottamisesta,työvaiheet alusta loppuun. nemesis aloitti hineosti tämän topicin mutta seassa oli pieni virhe siitä ettei turboa rinnasteta moottorin vaihtoon, kyllä se rinnastetaan. OTETAAS UUSIKS, moderaattorit jos tyhjentää tän topicin ja aloitetaan alusta että saadaan selkeä toiminta ohje turboitukseen,kokemuksien kera 8)

Maza
11-03-2004, 11:49

Aivan näin. Eli siis.. väännetään nyt rautalangasta. LAKI SANOO: Mallisarjan tehokkain +20%. Eli aina tekniikka vastaamaan mallisarjan tehokkainta, jos aletaan pienempää moottoria virittämään. Näin siis sanoo laki. Tosin konttorikohtaisia eroja on.. jossain vaativat mallisarjan tehokkaimman tekniikan jossain ei.

LASSI-S
11-03-2004, 11:55
kerroppas maza kokemuksistas kun olet ainakin tehnyt tyrbo 325:sen

Maza
11-03-2004, 12:26
kerroppas maza kokemuksistas kun olet ainakin tehnyt tyrbo 325:sen

Aika suoraviivaista hommaahan tuo oli. Autohan oli alkuperäinen 325i, joten tekniikkaan ei tarvinut muutoksia tehdä. Ahdin kamat kiinni autoon. Tehot mitattiin alle 204hv:lle. Auto oli rekisteröity '88, mutta ei ollut vähäpäästöinen, joten vaati katalysaattorin putkeen. Katin pitää toimia, mutta päästörajat ovat samat kuin normaalistikin '88-> autolla. Jokainen saa sitten itse miettiä mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Minun piti mitata päästöt ennen kattia ja katin jälkeen todistaakseni, että katalysaattori toimii.

bemumies
11-03-2004, 14:44

Aivan näin. Eli siis.. väännetään nyt rautalangasta. LAKI SANOO: Mallisarjan tehokkain +20%. Eli aina tekniikka vastaamaan mallisarjan tehokkainta, jos aletaan pienempää moottoria virittämään. Näin siis sanoo laki. Tosin konttorikohtaisia eroja on.. jossain vaativat mallisarjan tehokkaimman tekniikan jossain ei.

Enpä minä ainakaan onnistunut löytämään kyseistä pykälää. Vertailumoottorina ei ole pakko käyttää mallisarjan tehokkainta. Muutenhan esim 316->320 muutos vaatisi 325 jarrut ja alustan?
Konttoreilla on todellakin kirjavia tulkintoja noissa asioissa, mutta kannattaa vaatia nähtäväksi kyseiset pykälät ja tarvittaessa soitto AKEen auttaa...

Tieliikennelaki (779/ 1998):

6§ 4:
Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Tieliikennelaki (1256/ 2002):

5§ 2:
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

C) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa;

bemumies
11-03-2004, 14:49
Maza voi varmaankin kaivella kyseiset pykälät esille, jossa väitetään ahtimen lisäämisen vaativan automaattisesti mallisarjan tehokkaimman jarrut + alustan. Jos jossakin konttorissa näin on väitetty, se ei riitä perusteeksi! Itsekkin joskus kyselin yhdeltä konttorilta, mitä lappuja he vaativat tekniikan vaihtoon. Vastaus oli, että se on luvan varaista, eli ei oikein onnistu. Yhdellä konttorilla taas vaadittiin sierran ahtamisen yhteydessä tupla rintapelti, koska Cossussakin niiden mielestä semmoinen on. Että tällä pohjalla on tietämys joillakin konttoreilla.

Maza
11-03-2004, 15:00
xx

Maza
11-03-2004, 15:12
Enpä minä ainakaan onnistunut löytämään kyseistä pykälää.

Taidat olla oikeassa.

316->320 muutoshan onnistuu, koska tuollainen malli on valmistettu, joten siihen riittää 320:ä vastaava tekniikka. Kuvittelin että pienempää moottoria viritettäessä pitäisi aina olla mallisarjan tehokkainta vastaava tekniikka, mutta ilmeisesti asia ei ole näin. Tämä ei ollut yhdeltä konttorilta kuultua vaan useammista eri lähteistä... en kyllä oikein vieläkään usko, mutta pakko kai se on ku on mustaa valkoisella asiasta. Saattaa kyllä juontaa juurensa siitäkin, että ikinä ei ole tarvinut konttorilla käydä alle mallisarjan tehokkainta leimaamassa...

Bullitt
11-03-2004, 15:47
Eikös tällaista turhaa kädenvääntöä ole täällä jo ihan tarpeeksi? Sitten kun sen vessan ajaa sinne konttorille, niin sittenhän sen näkee, että meneekö läpi vai ei.

Jos on niin tyhmä, että ei ole asioista etukäteen ottanut selvää, niin aika turha varmaan ruveta konttorin sedälle ruikuttamaan; "mut vittu ku siel foorumil sanottiin, et kyl saa tällasen rakentaa".

Zoui
11-03-2004, 16:34
Hyvältähän tämä sisältö tässä topikissa näyttää, mutu:t tulee esille, samoin tuntuu faktaakin löytyvän. (jos sitä lopullista faktaa edes on olemassa)

Joku reipas (Lassi :wink: ) voi nuo faktat poimia tuosta ja siirretään tiedot tuonne artikkelit osioon... :?:

http://zoui.kicks-ass.net/

f1zz
11-03-2004, 17:07
no okei tämä on fakta turbon asennuksen vaiheista:

ostin 330tkm ajetun venttiilivikaisen '88 520 koneen (m20b20e)
ostin uuden venttiilin palaneen tilalle ja hion kaikki venat.
hoonasin, laakeroin ja rengastin koneen.
männät sorvattiin x milliä matalemmaksi jolla saatiin xx:1 puristukset
ostin dieselin pakosarja, jonka vingulla sovitin m20 kanteen (perseestä)
kiillotin pakokanavat ja sovitin kannen kanavat sarjoihin sopivaksi.
nokka akseli otettiin m20b23 koneesta jossä näytti olevan x mm enemmän nostoa.
vauhtipyörä kevennettiin, kytkin oli vanha 150tkm ajettu.
ostin ahtoputket, öljyn kierron putket/letkut. ahdin oli saabin t03.
kone kasaan ja jätin vakio cossun 8)
ainoa vika oli vesiletkun puhkeaminen ja pahvi paloi lievästi. korjauksen jälkeen ajoin ahvenistolla kierrosajan 1.50.. hehhee
kone myytiin, rahoilla ostin fiestan jonka kolaroin ilman kaskoa viikko oston jälkeen.

en katsastanut autoani ikinä.

larmatin
11-03-2004, 21:31
omaani pulttasin ahtimen kiinni ja itse ajoin töissä tehot ja kirjoitin teho lapun. tehot pysyi samoissa kuin vakiossa eli 155kw koska mulla ei ollut rikastus piirit kunnossa. menin katastukseen ja juttelin leima sedän kanssa ja se katteli että tollaisen teit ja sanoin että noinhan siinä kävi. sitten kyselin että kuis paljon maksimi tehoo saan tähän ja se setä sanoi että m5 luokitellaan eri malli sarjaan kuin tää 535 joten sen tehoja ei voi käyttää eli maksimissaan saan tehoja laittaa sen mitä 540 bemussa on +20% mutta silloin pitää vaihtaa sen alusta/jarrut.
sitten se kyseli onko kattia kun tän ikäseen se pitää laittaa niin sanoin sen siellä olevan ja se kattoi pakokaasutesterilla että näyttäähän tuo puhtaalta päästöjen mukaan.

energy
11-03-2004, 23:18
Käykäähän lukemassa lakia täältä (http://www.edilex.fi/smur/edilexkortti.php?numero=779&vuosi=1998&sivu=0) niin ei tarvi vääntää enempää rautalangasta :roll:

TONI_VAAN
13-03-2004, 20:33

Mutta ei siitä tule 20 prosenttia tehonlisäystä jos 316 koppaan laitat 204 heppasen myllyn, vaan enemmän. Tällöin joudut ne jarrutkin vaihtamaan isommiksi.

Edit: Hidas olin.

pitääks mulla vaihtaa sitten jarrut isommaks jos vaihan s14 koneen m10 myllyn tilalle =o) :sekasin: :perse:

J. Kuusisto
15-03-2004, 17:31
Mulla taas turbo-osat makaa tallin lattialla ku ei oo ehtiny armeijan takia, ja käteinekin on vähissä..
Ainoa probleema mulla on se et miten suoritan bensan lisäsaannin ja sytkän säädön kun kone on M20B25, eli saako motroniccia säädeltyä, ei ilmeisesti..

LASSI-S
15-03-2004, 18:57
ei saa motroniccia säädettyä. hommaa haltec ja polttoaineen saanti hoituu 535 suuttimilla tai mielummin s38 eli m5 suuttimilla ja m5 bensapumpulla

nemesis
15-03-2004, 20:05
motronicin sytkää voi säätää jos teetättää oman lastun ruiskun boxille.
Esim keskisuomen autosäätö = Alt-Control= Turbotec jyväskylässä mm. tekee näin.

Mutta tietty suorasytkäohjaus olisi ainaparempi.

mukko
15-03-2004, 20:11
.........

nemesis
15-03-2004, 21:27
no mitä itte kuullut tosta motronicin boxista niin.
Ongelma turbotuksessa tulee siinä että alemmlla kierroksilal joku tykkää rajottaa bensan saantia ettei olla heti normi aukioloaikoja käyttämässä -> soppaa palaa liikaa ja saataapi mennä jopa tehorajojen yli tehot jos mpitää auto saada leimalle.

Esim ittellä tulossa 3.5i ruiskun suuttimet, ja jos niitä syöttää samoilla aukioloajoilla 2.5lohkoon jossa o 2.7 alakerta+turbo niin lyön vaikka pääni vetoa että menee heittämällä yli 204hp. Tosin tälläinen ongelma varmaan melko harvinainen...

toisekseen, itte oon aatellu että vois olla "bensa ystävällisempi" että about 2500rpm tai alle ei vielä lyödä täyttäannostusta ruiskun suuttimilta turbolle. Notta sitä vois ees vähän taloudellisemmin ajaa pintakaasulla tjsp. Tiedä häntä sitten mutta tälläinen kutina mulla ois tosta omasta projektista.

f1zz
15-03-2004, 22:28
ota huomioon että sinulla on toivottavasti ainakin pienempi puristus-suhde joka vähentää tehoa. Myös esim 1.75" pakoputki rajoittaa tehoa mukavasti.

IvvN
15-03-2004, 22:45
Hieman :offtopic: mutta ite on just aloittamassa Toyotan turbotusta. Kun ei mennyt kaupaksi niin tehdään siitä sitten ripempi. Eli kyseessä on toi uusin mr2:nen VTTi:llä ja tämmäistä olisi se suunnitelma tohon. Heti ekaksi rohkeaksi teoksi on toi, että moottoriin ei kosketa. Eli rakennetaan kaikki sen perusmyllyn ympäri. Tässä on pieni laskelma mitä siihen tehtäisi:

Titaani-Rosterinen pakosarja turbolle 750€

Katalysaattori 250-500€ (Kemiraracekat)

Tigillä hitsattu rosteriputki 350-500€

Vilijäähdytin vesi-ilma 1000-1200€ (2kpl kennoja +pumput)

Ahtoputket 200-400€

Ilmansuodatin + putki suodattimelle 200-300€

Imuputki + 4kpl suuttimia 300-500€

Bensapumppu + paineensäädin Bosh 300-500€

Ohjainyksikkö asennettuna 2000-3000€
Haltec E6X 1900€
Haltec E11 2400€
Hestek 2500 € (nokkien ajoitus ohjaus boxilla)
Tänään sitten löytyi halvempi versio APEXILTA millä myös sain tota VTT:tä ohjattua ja se on sitten varmaan viimeisin valinta.

Ahdin 1000-2200€
Carret t25 kuulalaakeroitu 2200€
Holset halpapaska HX40 600-800€

(Jos ei ahtimessa ei ole hukkaporttia mukana niin 300-350€ erillinen hukkaportti) Töiden kanssa toi on semmoiset abäut 10,000€ (ilman 6000-7000€)

Se pakokaasutesti ja katsastus sitten bonuksena vielä 1000€, mutta se sitetn myöhemmin.

Tehoa olisi tarkoitus saada max 300 mut koitetaan se 260, koska muuten toi mylly ei kovin monta päivää kestä.

Kertokaa ihmeessä mielipiteitä, koska vimeisin päätös tehdään huomenna, ja auto varmaan viedään pajalle tällä viikolla. Nyt olisi vielä mahdollista keksiä muita ideoita. Antakaa nopeasti jotain järkevää ideaa tohon vielä. Ajatus on se 10,000€ käyttää turbottamiseen....

Tämä kaikki olisi kesäksi tarkoitus saada toimimaan ja kesällä sitten vielä tämmöinen korisarja kiini. Ilman alusiipiä (sitä ei valitettavasti tuu tähän just nyt :) löytyy jo yksi bemarissa)

http://images.cardomain.com/member_images/4/web/400000-400999/400400_121_full.jpg

f1zz
16-03-2004, 00:22
huoh :roll:

Minun mielipide: 5000€ ryyppäät, 5000€ rakennat 300hv koneen kun käytät vähän vähemmän noita gtilehti merkki osia.

ahtoputket 200-400€?!?

ilman putsari ja putkisuodattimelle!!! 200-300€€€€€½!!
!1 :roll: :roll:

IvvN
16-03-2004, 00:37
huoh :roll:

Minun mielipide: 5000€ ryyppäät, 5000€ rakennat 300hv koneen kun käytät vähän vähemmän noita gtilehti merkki osia.

ahtoputket 200-400€?!?

ilman putsari ja putkisuodattimelle!!! 200-300€€€€€½!!
!1 :roll: :roll:

Sitä rahaa löytyy ryyppämiseen kyllä ilman tota säästöä...
Mitä ahtoputkista? pitäis muistaa että toi on keksimoottori. Sama tosta putsarista ja putkesta sille.

Mut sitä järkevää tietoa kyllä kaipaisin. Miten noista nyt sitten tuli gtilehden merkkiosat? Ei ole tommoista kamaa yleensä nähnyt GTI lehdessä.

Lauri
16-03-2004, 01:12
tekis mieli avautua, mutta olkoot.... :?

Alajoki
16-03-2004, 05:05
Hieman :offtopic: mutta ite on just aloittamassa Toyotan turbotusta. Kun ei mennyt kaupaksi niin tehdään siitä sitten ripempi. Eli kyseessä on toi uusin mr2:nen VTTi:llä ja tämmäistä olisi se suunnitelma tohon. Heti ekaksi rohkeaksi teoksi on toi, että moottoriin ei kosketa. Eli rakennetaan kaikki sen perusmyllyn ympäri. Tässä on pieni laskelma mitä siihen tehtäisi:

Ahtoputket 200-400€

Haltec E6X 1900€
Haltec E11 2400€
Tänään sitten löytyi halvempi versio APEXILTA millä myös sain tota VTT:tä ohjattua ja se on sitten varmaan viimeisin valinta.

Ahdin 1000-2200€

(Jos ei ahtimessa ei ole hukkaporttia mukana niin 300-350€ erillinen hukkaportti) Töiden kanssa toi on semmoiset abäut 10,000€ (ilman 6000-7000€)

Se pakokaasutesti ja katsastus sitten bonuksena vielä 1000€, mutta se sitetn myöhemmin.

Tehoa olisi tarkoitus saada max 300 mut koitetaan se 260, koska muuten toi mylly ei kovin monta päivää kestä.

Kertokaa ihmeessä mielipiteitä, koska vimeisin päätös tehdään huomenna, ja auto varmaan viedään pajalle tällä viikolla. Nyt olisi vielä mahdollista keksiä muita ideoita. Antakaa nopeasti jotain järkevää ideaa tohon vielä. Ajatus on se 10,000€ käyttää turbottamiseen....

Tämä kaikki olisi kesäksi tarkoitus saada toimimaan ja kesällä sitten vielä tämmöinen korisarja kiini. Ilman alusiipiä (sitä ei valitettavasti tuu tähän just nyt :) löytyy jo yksi bemarissa)

http://images.cardomain.com/member_images/4/web/400000-400999/400400_121_full.jpg

Ei muuta kun hintaa alaspäin niin kyl se kaupaks menee varsinkin ku kesä on tulossa. Sit mr2:sen myyntirahoihin pistät sen 10000€ ja haet Saksanmaalta esim. M3:sen tai vaikka Celica GT-fourin jos turbopelin tahot. Näin ainakin ite tekisin mut "kukin tyylillään" kuten tapana on sanoo.

late
16-03-2004, 06:40
toho mister kakkosee saa muute vähä hemmetin hienon satsin weilsideltä :oops:

TheLoial
05-04-2004, 22:32
Jatketaanpas tätä topiccia, eli omalla kohdalla turbotus hoituu näin:

Kävin katsastusasemalla kysymässä asiaa (Kiteellä):

Kori on 315 johon on vaihdettu 1.8 kone. Kone on jo 20% tehon rajalla eli jos laitan turbon, nii tehot ei saisi nousta yhtään. Tällä pääsisi helpolla mutta se kuulostaa tyhmältä. Kyseiselle asemalle kelpaavat ETK:lta tulostetut laput joissa näkee 315 ja tässä tapauksessa 320 alustan osien eroavaisuudet.

Ideana on että nostan tehot 320/6 koneen tasolle plus 20 prosenttia ja näytän lapuilta mitä osia ei tarvitse vaihtaa ja mitä pitää (eli mitkä eroaa ja mitkä ei). Osat saan helposti pihalla lojuvasta raadosta.

Dynamometrimittaus lappu riittää heille todistukseksi tehoista. Helpolla pääsisi jos ei vaihtaisi osia mutta koneen joutuisi todennäköisesti rajoittamaan jotta ne eivät nousisi yhtään. Olisi katsastusmiehellä varmaan hauskaa kun vie viimesen päälle rakennetun auton, ja avot, 80 heppaa turbon kanssa... Siinähän ne samalla vaihtuvat kun käy alustan osia läpi.

Se 20% lisäys mallisarjan tehokkaimman kanssa on sitten eri asia mutta tämä 20%-sääntö alkuperäisen moottorin kanssa on helppo tapa lisätä turbo.

Mr. Z
11-06-2004, 16:23
Jatketaanpas tätä topiccia, eli omalla kohdalla turbotus hoituu näin:

Kävin katsastusasemalla kysymässä asiaa (Kiteellä):

Kori on 315 johon on vaihdettu 1.8 kone. Kone on jo 20% tehon rajalla eli jos laitan turbon, nii tehot ei saisi nousta yhtään. Tällä pääsisi helpolla mutta se kuulostaa tyhmältä. Kyseiselle asemalle kelpaavat ETK:lta tulostetut laput joissa näkee 315 ja tässä tapauksessa 320 alustan osien eroavaisuudet.

Ideana on että nostan tehot 320/6 koneen tasolle plus 20 prosenttia ja näytän lapuilta mitä osia ei tarvitse vaihtaa ja mitä pitää (eli mitkä eroaa ja mitkä ei). Osat saan helposti pihalla lojuvasta raadosta.

Dynamometrimittaus lappu riittää heille todistukseksi tehoista. Helpolla pääsisi jos ei vaihtaisi osia mutta koneen joutuisi todennäköisesti rajoittamaan jotta ne eivät nousisi yhtään. Olisi katsastusmiehellä varmaan hauskaa kun vie viimesen päälle rakennetun auton, ja avot, 80 heppaa turbon kanssa... Siinähän ne samalla vaihtuvat kun käy alustan osia läpi.

Se 20% lisäys mallisarjan tehokkaimman kanssa on sitten eri asia mutta tämä 20%-sääntö alkuperäisen moottorin kanssa on helppo tapa lisätä turbo.
Voithan sä perustella sitä 80 heppaa sillä että hyötysuhde paranee ja vähemmän perhosia kuolee sitä myöden.. :twisted:

Mr. Z
11-06-2004, 16:27
Onko kellään kokemusta tuosta VTT:n päästömittauksesta?
Kuinka asia hoituu käytännössä?

Zoui
25-06-2004, 17:09
Voithan sä perustella sitä 80 heppaa sillä että hyötysuhde paranee ja vähemmän perhosia kuolee sitä myöden.. :twisted:

Sepäs tuossa onkin hauskaa, ei tarvi perustella mitään, kun on se dynolappu todisteena. :jep:

tepabmw
25-06-2004, 23:29
tekis mieli avautua, mutta olkoot.... :?

yhdyn edelliseen... :drive:

Menace
02-07-2004, 10:10
Alkaa hiljalleen tuntua siltä ettei tosta Ämmän turbottamisesta taida tulla mitää... :cry:

Kentsu
25-07-2004, 16:49
Entäs Mosselman?
Noitahan siis aikoinaan maahantuoja (Veho) asensi uusiin m20b20-koneisiin. Eli onkos kokemusta tollasen tai vastaavan setin pulttauksesta jälkikäteen + kustannukset, tai kokemuksia vaan käytöstä? Okei, ei varmaan mitään tykkiä tosta koneesta saa mitenkään, mutta luulis että tollanen paketti ois aika luotettava.
Entäpä automaatti tuollasen turbokoneen jatkeena, onko siinä mitään huomioitavaa?

Sampsa
25-07-2004, 17:35
Entäs Mosselman? ...

Itselle tarjottiin varaosaliikkeessä Z3:een Mosselmanin turboa (1.9 koneeseen). Ajattelin tiedustella asiasta lisää ja selvitellä katsastuskonttorista tarvittavat muutokset ihan mielenkiinnon vuoksi. Ilmoittelen vaikka tännekin:

http://www.io-media.fi/sampsa/kuvat/z3_turbo.jpg

leifeugen
26-07-2004, 17:14
Onko kellään asennettu `supercharger`esstuning.com:sta, esim.528 sais
noin 300 hv.Niin, jos löytyy niin kerro katsastus ym. kokemuksia.

jeps
11-08-2004, 20:30
Entäs Mosselman? ...

Itselle tarjottiin varaosaliikkeessä Z3:een Mosselmanin turboa (1.9 koneeseen). Ajattelin tiedustella asiasta lisää ja selvitellä katsastuskonttorista tarvittavat muutokset ihan mielenkiinnon vuoksi. Ilmoittelen vaikka tännekin:

http://www.io-media.fi/sampsa/kuvat/z3_turbo.jpg

Kuka myy näitä mosselmanin turbo settei ja paljon hintaa? :o

Remotion
12-08-2004, 11:29
Toi MR2 viritys kyllä mielestäni on ihan hieno tavoite. Toisaalta sillä rahalla saa sit myös sen M3 mutta ei varmaankaan avoa, ja voi saada pomminkin. Fintoyssi varmaan auttaa enemmän noiden tojojen rakentelussa.

jeps
12-08-2004, 13:35
eikös tää ivvn:n mr2 projekti ole haudattu ajat sitten? :o 325i e30:n sitä turboa laittamassa nykyää? 8)

IvvN
12-08-2004, 14:55
Toi MR2 viritys kyllä mielestäni on ihan hieno tavoite. Toisaalta sillä rahalla saa sit myös sen M3 mutta ei varmaankaan avoa, ja voi saada pomminkin. Fintoyssi varmaan auttaa enemmän noiden tojojen rakentelussa.

Mr2:sen projekti haudattiin. Se oli ajankohtainen ihan sen takia, kun faija olisi sponsoroinnut sen kokonaan. Sen takia oli just se Mr2:nen kyseessä. Mutta kun ei sitä olisi millään keinolla ikinä saanut laillisesti katsatettua, niin eipä tuu turbotettua toyotaa Suomeen. Nyt kuitenkin teen e30:sestä jotain... lisää tuolta -> http://www.bmwtuningclub.net/foorumi/viewtopic.php?t=26329

fraatti
13-08-2004, 10:12
tossa asiaa akelta.. että mihin voi pistää ja mihin ei..

Terve.

Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.

Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.

Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus

hanzu12
12-03-2005, 20:26
Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.
Eli paljon kärsii ottaa ahtoja ennenkö kosahtaa.

Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
Kiitos.

tepi_
12-03-2005, 22:00
Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.

Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
Kiitos.
En suosittele yli 0,5 ahtoa.. :D

TONI_VAAN
13-03-2005, 03:38

Ahtoputket 200-400€

Haltec E6X 1900€
Haltec E11 2400€

Ahdin 1000-2200€

http://images.cardomain.com/member_images/4/web/400000-400999/400400_121_full.jpg hoh hoh näkyy pojalla lentävän mielikuvitus kumman mukaan ajattelit mennä halvimman vai kalliiman
suosittelisin halvempaa ettei tarttis mäyrikselle lisälainaa anoa ;D meinaan et menee 350 egee yli ton kymppitonnin ja iloisesti halvemalla pääsis jos ossaa oikeista paikoista ettiä

10350
-6050
=4300

eli jos ossaa haeskella eikä tyytyä kaikkein kalliimpiin osiin niih pääsee jopa halvalla en oikee ymmärrä mist noi hinnat on peräisin ESSON baarist vai iha itse keksittyjä mutta joitenki osien hinnat tuntuu ylimitotetuilta. =/

Muumi
13-03-2005, 11:59
hoh hoh näkyy pojalla lentävän mielikuvitus kumman mukaan ajattelit mennä halvimman vai kalliiman
suosittelisin halvempaa ettei tarttis mäyrikselle lisälainaa anoa ;D meinaan et menee 350 egee yli ton kymppitonnin ja iloisesti halvemalla pääsis jos ossaa oikeista paikoista ettiä

10350
-6050
=4300

eli jos ossaa haeskella eikä tyytyä kaikkein kalliimpiin osiin niih pääsee jopa halvalla en oikee ymmärrä mist noi hinnat on peräisin ESSON baarist vai iha itse keksittyjä mutta joitenki osien hinnat tuntuu ylimitotetuilta. =/

Mitäs ihmeellistä noissa hinnoissa oli?
Herralla joka haaveilee projektit osastolla touringin turbotuksesta,ei pitäis olla varaa haukkua muita...

Monta toimivaa ja kestävää turboautoa olet rakentanut?
Arvaan.Et yhtään!

Jatka haaveilua.

LASSI-S
13-03-2005, 12:06
Mitäs ihmeellistä noissa hinnoissa oli?
Herralla joka haaveilee projektit osastolla touringin turbotuksesta,ei pitäis olla varaa haukkua muita...

Monta toimivaa ja kestävää turboautoa olet rakentanut?
Arvaan.Et yhtään!

Jatka haaveilua.

on tullu huomattua että tämä kyseinen juippi jolle muumi jo kuittailikin on haaveillu ja suunnitellu turbottavansa kohta kaikki bmw:n mallit ja kaikki mahdolliset tekniikanvaihto swapitkin on jo suunnitellu tekevänsä, mielikuvitusta ei puutu ainakaan mutta niitä tärkeämpiä osa-alueita sitäkin enemmän, en vittuile vaan vihjailen

LASSI-S
13-03-2005, 12:10

Kiitos.

mikä turbo ja onko cooleria, suuttimetkin vaikuttaa paljon minkälaisilla ahdoilla voit ajella kun se sopan riittävyys on aikalailla tärkeää ja tuo moottorinohjauskin pitäisi olla riittävä säätömahdollisuuksiensa puolesta että kone toimisi hyvin

ykä
13-03-2005, 12:14
niin kyllähän turboautoo saa menee rahaa vaikka kuinka paljo jos haluu mutta paljo säästää jos osaa ite tehä!! eikä tairvi muilla teettää ja kattoa peukalo suussa että mitä se nyt tekee tämä niille jolla on se peukalo siellä keskellä kämmentä:orava:

Hasardi
13-03-2005, 15:00
tossa asiaa akelta.. että mihin voi pistää ja mihin ei..

Terve.

Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.

Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.

Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus

Tuossa tulee mieleen kysymys: Auto on vm-87. Kyseistä MALLIA on valmistettu sekä katilla että ilman kattia. Jos tuo yksilö on juuri se katilla varustettu jo tehtaalta tullessaan, niin onko todella niin ettei sitä saa rekattua "ei vähäpäästöiseksi"?

Nimittäin esimerkkinä mainittakoon ABS-jarrullinen auto. Samaa autoMALLIA on valmistettu sekä ABSeilla että ilman. Tapauksessani ABS ei toiminut katsastuksessa. Ei tullut leimaa ja uusintaan oli 1kk aikaa.Tilasin BMW-Finlandilta todistuksen jossa ilmoitettiin että kyseistä mallia on sekä absilla että ilman. Vein todistuksen konttorille ja löivät leiman paperiin NAP (eikä NAPL) vaikka ABS oli jo tehtaalta tullessa ollut tuossa autossa kiinni. Eikö sama periaate toimi katalysaattorin suhteen?

sirkus
13-03-2005, 15:18
Eipä taida toimia noin mut esim usa autot joissa on katti ollut jo jostain 70 luvulta niitä ei kuitenkaan ole merkitty otteeseen vähäpäästöisiksi ja katin voi tällöin poistaa ja eipä taitaisi tuollainen kaasutin katti jenkki alittaa vähäpäästöisen arvoja.

hanzu12
13-03-2005, 19:24
mikä turbo ja onko cooleria, suuttimetkin vaikuttaa paljon minkälaisilla ahdoilla voit ajella kun se sopan riittävyys on aikalailla tärkeää ja tuo moottorinohjauskin pitäisi olla riittävä säätömahdollisuuksiensa puolesta että kone toimisi hyvin

Ahdin garret to3 kiinteä hukkaportti. Suuttimista ei oo tietoa kun ei kaasarit ole vielä tullut. Mutta ne on 40mm ja ollut 2l koneessa. Sytty on se vakio kärjetön. Painekotelon on alumiinistä jossa dump kiinni.
Mitä suuttimia suosittelet?
Bensa pumppu vielä puuttuu. Kuinka monta bar sen pitääs tuottaa että toimii hyvin.
Vakio pumpulla ei varmaan voi ajaa pienilläkään ahdoilla.

LASSI-S
13-03-2005, 21:39
1.0 bar taitaa olla aikalailla maksimi tuolle T03:lle

ykä
14-03-2005, 10:49
Ahdin garret to3 kiinteä hukkaportti. Suuttimista ei oo tietoa kun ei kaasarit ole vielä tullut. Mutta ne on 40mm ja ollut 2l koneessa. Sytty on se vakio kärjetön. Painekotelon on alumiinistä jossa dump kiinni.
Mitä suuttimia suosittelet?
Bensa pumppu vielä puuttuu. Kuinka monta bar sen pitääs tuottaa että toimii hyvin.
Vakio pumpulla ei varmaan voi ajaa pienilläkään ahdoilla.

bensapumpuksi käy vaikka joku yleismalli ruiskuauton pumppu ja sitten pitää myös olla paineentasaaja kaasareille että saa mahdollisimman alas paineen kaasareille ei kannata laittaa 0.25bar enempää tai saattaa ruveta tuluvii yli ja sitten aika varmaa joudut vetää autoo isomman bensanpaluu putken koska auton alkuperänen ei riitä ei kerkiä viedä niin noipiasti sitä bensaa tankkii takas niin kaasareille saattaa tulla liikaa painetta ja tulvii yli kokemusta on ja suuttimet on varmaa parasta laittaa jotku 150 aluksi ja säädellä niillä ja sitten kattoa pitääkö isontaa seosputket olis parhaat olla 11 ja sisäkurkut jotku 34 no tuossa jotain :)

Enzo
14-03-2005, 12:16
Jos m20b25 koneen ahtaa niin riittääkö, että sorvaa vakiomännät vai vaihtaako suosiolla takomännät koneeseen? Mitkä asiat vaikuttaa mäntien kestävyyteen? Puristukset tarkoitus laskea sinne 7,5 - 8,0 tuntumaan ja ahtoja +1.0 bar.
(tarkoituksena olisi saada sen +350hp koneesta)

Kampiakseli on koneistettu, laakerit uusittu ja muutenkin alakerta tasapainotettu, niin ajattelin jos rakentais ton koneen kerralla kuntoon ja vaihtais noi männät samalla kertaa... Kestääkö noi vakio kiertokanget vai joutuuko niitäkin alkaa uusimaan?

Virheet saa korjata ja niistä ei vedetä herneitä! :)

hanzu12
14-03-2005, 15:39
Bensan säädin on ostettu. Siinä on paikka paluu putkelle. Eihän tuplissa oo bensan paluuta.
Eikös se bensan paine pidä olla niin että ahtopaine + 0,2bar vai oonko vääräs.

ykä
14-03-2005, 16:19
Bensan säädin on ostettu. Siinä on paikka paluu putkelle. Eihän tuplissa oo bensan paluuta.
Eikös se bensan paine pidä olla niin että ahtopaine + 0,2bar vai oonko vääräs.

eli tyhjäkäynnillä bensanpaine 0.25bar :)

BMW 325I avo
15-03-2005, 23:17
ei saa motroniccia säädettyä. hommaa haltec ja polttoaineen saanti hoituu 535 suuttimilla tai mielummin s38 eli m5 suuttimilla ja m5 bensapumpulla

Lainasin tuolta aikaisempaa. Eli kaikki on laittamassa 535i suuttimia(188cc), eikös m50b25 suuttimet käy(190cc) m20b25 koneeseen?

Tätä thrediä kannattaisi kyllä jatkaa, että saisi noita turbotuskokemuksia johonkin kootusti. Ei vaan tahdo millään onnistua.

seidltuning
15-03-2005, 23:28
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=100
tossa mun projekti
lisätään sen verran , että männät uudet joista sorvattu lakea pois
porattu seuraavaan kokoon
syyläri on trooppisten vientimallien
pakosarja pro-turbon tekele yhtä helvettiä
kysykää jos kysyttävää vastaan tietojeni mukaan harjottelija tässä itekin ollaan

Suutari
16-03-2005, 14:47
niimpä eli tuo on aika tapauskohtainen ja ei siihen mitään yleiskaavaa ole. arvioita voi heittää noilla laskureilla ja parhaissa otetaan huomiooon jo aika paljon eri parametrejä. Näillä saa jo kohtuu hyvät arviot heitettyä. Yleisimmät parametrit jotka eniten vaikuttaa tuohon suuttimien kokoon on bensanpaine, moottorin kokonaishyötysuhde(tähän sisältyykin jo sitten volymetriset hyötysuhteet jne..)

BMW 325I avo
16-03-2005, 18:17
Jooh, tarkoitin lähinnä että meneekö paikalleen? Ja mites ne ohmiarvot etc. jossain threadissä sanottiin että menee, mutta loppujen lopuksi siitäkin jäi vähän "mutu"- fiilis.

TONI_VAAN
17-03-2005, 01:18
niih millainen vaikutus tällä niih sanotulla kisakatilla on päästöihin varsinki turbon asennuksen yhdeyvessä??

Suutari
17-03-2005, 16:54
Virtaa paremmin...ja käytännössä jos on huikee ero tavaraan mitä tulee putkesta vakioon verrattuna niin voi olla että parantaa myös päästöjä johtuen virtausnopeuden hidastumisesta isommassa kennossa.

varmaa tietoa sitten ei ole siitä kestääkö tuon katin kenno enemmän ajella huonolla seossuhteella jne..olettaisin eroavan ainakin halvemmissa lähinnä koteloinniltaan. Toki voi olla kestävämpi kennostokin. Jos akuuttia tarvetta on tiedolle niin kannattaa soittaa esim. kemira metalcat:ille ja kysyä sieltä. ilmeisesti myös wrc autoissa on metalcatin kennoja käytössä.
jotakin osaavat suomessakin näköjään ;)..

TONI_VAAN
17-03-2005, 20:59
kuullema saattavat vaatia muutoskatsastuksen yhteyvessä. jos kyse on jälkikäteen ahdetusta autosta.

hanzu12
24-03-2005, 22:14
Kumpi ruisku olis parempi laitta turbon kera?
Meneekö kumpikaan ruisku suoraan kaasari koneen kanteen?
Miten toi k-jetronic toimii. Eli miten se säätä ruiskutus ajoituksen.
Kumpi olis helpoo asentaa?
Ja kone on se m10b18.

mortimer
24-03-2005, 22:27
Ja kone on se m10b18.

k-jet = CIS = continuous injection system = jatkuva suihkutus eli suuttimista tulee bensaa koko ajan, määräjakaja säätää polttoaineen määrän ilmamäärän ja kuorman mukaan.

bmw harrastelija
24-03-2005, 23:44
Ja kone on se m10b18.
Mitä tarkotat ruiskulla? 4kpl suutinta vai imusarjaa vai koko ruiskujärjestelmää?
Jos koko järjestelmän meinaat laittaa, homma on aika iso ja vaatii virtauspenkin. 1.8i ja 16/1.8 kansi ei ole vartailukelpoisia keskenään. Eli ruisku hilppeet 1.8i kannesta ei mene ilman koneistuksia 1.6/1.8 tai menee mutta ei toimi kuten pitäs.

hanzu12
25-03-2005, 13:32
Kummas ruiskus suuttimet on suoraan kannes vai onko kummaskaan. Pitänee vissiin myydä kaasarit ja ostaa ruisku koneen kansi ja k-jetti. Hilppeet tulle turbo käytöön...

bmw harrastelija
25-03-2005, 18:13
Osta l-jet kansi apulaitteineen ja siitä on helppo alottaa...

petsukka
26-03-2005, 01:05
kysykää ake:lta miten on, kun väittivät mulle katsastus konttorilla että, jälkiturbotus katsotaan 30% tehonlisäykseksi nykyään, ei kuulemma mee enää muutoskatsastuksella läpi vaan vaatii ake:lta luvat. suurin sarjavalmisteinen E30 on 325 ja siihen ei kuulemma löydy jarruja, näin väittivät. en tiä onnistuisko 320 turbotus 325 jarruilla.

tepi_
26-03-2005, 13:27
kysykää ake:lta miten on, kun väittivät mulle katsastus konttorilla että, jälkiturbotus katsotaan 30% tehonlisäykseksi nykyään, ei kuulemma mee enää muutoskatsastuksella läpi vaan vaatii ake:lta luvat. suurin sarjavalmisteinen E30 on 325 ja siihen ei kuulemma löydy jarruja, näin väittivät. en tiä onnistuisko 320 turbotus 325 jarruilla.
Siis mitäs vittuu?? Misäs konttorilla tämmöstä sanoivat?

cricke
26-03-2005, 13:33
Siis mitäs vittuu?? Misäs konttorilla tämmöstä sanoivat?
ei toi voooi pitää paikkaansa, jos pitää niin nostan hattua suomen laille...:diuu:
Toisaalta en yhtään ihmettelis..

mr.b
26-03-2005, 14:25
eipä lue ainakaan AKE.n sivuilla mitään, jotenAKE.n ohje 10/208/2004 (14.1 2004) luulis olevan voimassa. http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

petsukka
29-03-2005, 00:45
Näin ne väitti että, tän vuoden alusta on laki muuttunu. Olivat kuulemma antanee yhteen 325 turboon leiman mutta, tällä hetkellä kyseisestä autosta puuttuu turbo. kiitos AKE:n. Piti itte tehdä mut se tyssäs siihen konttorilla käyntiin.

bmw harrastelija
29-03-2005, 15:20
Nyt kun on tämä lakiuudistus otettu käyttöön, niin onkos joku foorumilainen käyny muutoskatsastamaan jarrut? ´Jarruista ei lasketa prosentteja, mutta artikkelissa kerrottiin myös kuluvista osista jotka vaikuttavat turvallisuuteen. Ei voidaan vaihtaa jarrut tehokkaammasta mallista ilman prosentteja, mutta mitenkäs esim:kallistuksenvakaajat jne...?

Keimo
29-03-2005, 15:26
Nyt kun on tämä lakiuudistus otettu käyttöön, niin onkos joku foorumilainen käyny muutoskatsastamaan jarrut? ´Jarruista ei lasketa prosentteja, mutta artikkelissa kerrottiin myös kuluvista osista jotka vaikuttavat turvallisuuteen. Ei voidaan vaihtaa jarrut tehokkaammasta mallista ilman prosentteja, mutta mitenkäs esim:kallistuksenvakaajat jne...?

Olisiko linkkiä tähän lakiuudistukseen?

ykä
29-03-2005, 15:53

ettei vaan tämä asia päde siinä kohalla jos ei oo tehopaperia näyttää että teho ei nouse enempää kun se sallittu 20% joskus kysyin konttorilta että jos ei oo tehopaperi näyttää niin miten lasketaa teho niin konttorilta sanottii muistaakseni että jälki turbotuksesta lasketaa sitten tehon nousu oliko se nyt juuri tuo 30% en nyt sata varma ole asiasta kun siitä on jo jonki aikaa kun kyselin

ykä
29-03-2005, 16:01
no niin ite soitin juuri konttorille ja kysyin 325 turbotusta niin pitää olla vaan tehopaperi näyttää ettein teho nouse tuon 20% yli :jep:

tepi_
29-03-2005, 16:07
no niin ite soitin juuri konttorille ja kysyin 325 turbotusta niin pitää olla vaan tehopaperi näyttää ettein teho nouse tuon 20% yli :jep:
Juuh tuli itekki soitettuu toho Raision K1:seen,ja laki ei mihkään oo muuttunu...arvelin tota itekki et kaveri menny ilman teholappuja konttoril.. :rolleyes:

bmw harrastelija
29-03-2005, 16:49
Olisiko linkkiä tähän lakiuudistukseen?
Totta mooses!
http://www.mintc.fi/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=195&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=42&page_id=10879232&query=jarrulaitteiden&hiword=jarrulaitteiden+

mortimer
29-03-2005, 17:27

ei oikein tuntuisi täsmäävän:

"Niin sanotusta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuden laskeminen määritellään nyt asetuksessa aiempaa tarkemmin, mikä selkeyttää ennakoitavuutta ja tulkintaa. Asetusta sovelletaan ajoneuvoihin, joissa vähintään 35 prosenttia osista on vaihdettu."

ainakin itse käsitin että nuo jarruhuojennukset koskee ainoastaan kanta-autotarkistettuja joissa muutosprosentti yli 35.

bmw harrastelija
29-03-2005, 17:39
Nii taitaa olla juu...Kävikkö mortti laittaan sen?

mr.b
29-03-2005, 21:19
Hienoa että joku tarkistaa asioita, pelästyin jo että tulee ongelmia konttorilla...
http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=4234

petsukka
30-03-2005, 12:34
Ne sano konttorilla siitä tehonmittauslapusta näin: se laki muuttu kuulemma sen takia koska niitä lappuja saa millasia vaan ja todellista teholukemaa näinollen ei voi tietää. AKE:lta kuulemma pitää anoo luvat saa tai ei niin pitää maksaa se vajaa 300 euroo. En tie sen paremmin mitään, mut näin väittivät. Jos se laki ei olis muuttunu ni miks siitä yhestä 325 piti ottaa hyrrä pois. PERSE ku ei tiä taas miten se on

tepi_
30-03-2005, 16:11
Ne sano konttorilla siitä tehonmittauslapusta näin: se laki muuttu kuulemma sen takia koska niitä lappuja saa millasia vaan ja todellista teholukemaa näinollen ei voi tietää. AKE:lta kuulemma pitää anoo luvat saa tai ei niin pitää maksaa se vajaa 300 euroo. En tie sen paremmin mitään, mut näin väittivät. Jos se laki ei olis muuttunu ni miks siitä yhestä 325 piti ottaa hyrrä pois. PERSE ku ei tiä taas miten se on
No varmaan aika lähelle ton 300 euroa meneeki ku muutoskatsastaa(mulla vielä tekniikka,alusta ja vanteet)..

Mutta sinun kohdallasi haistattaisin vitut sille katastusäijälle,ja vaihtasin konttoria :jep:

Zoui
30-03-2005, 16:36
kysykää ake:lta miten on, kun väittivät mulle katsastus konttorilla että, jälkiturbotus katsotaan 30% tehonlisäykseksi nykyään

Olisi kiva muutos meille, ketkä on oikeesti tehoja kasvattanut 150% :rolf:

hanzu12
16-05-2005, 22:12
Paljonko kärsii ottaa ahtoja m20b20 koneella. Mitään ei oo tehty kun pistetty turbo ja kellosta väänetty yks naksu rikkaamalle. Nyt oli 0.8-1.0bar aijoin auton talliin ja laitoin konepellin paikoilleen sitten menin ajaan niin 0.5bar. Vosiko olla kannentiiviste rikki. Öljy on kyllä vielä ihan kirkasta. ei oo välijäähdytintä.

jomppi
17-05-2005, 08:38
turbotin itse aivan vasta oman 318is:ssän... kannentiivisteen kans oli ongelmii ku piti saada puristus-suhdetta alemmas, joten tein 3mm kupari levystä kannentiivisteen.. ahtoja nyt noin 1,1bar... suutimina vakiot plus kaks 380cc lisäsuutinta, huippukierroksilla meinaa silti loppua löppönen kesken, laitan viellä yhen suuttimen lisää... en aio ees katsastaa turbolle sitä, ku sen saa nopeesti katsastusta varten pois...

mika.h
17-05-2005, 09:58
en aio ees katsastaa turbolle sitä, ku sen saa nopeesti katsastusta varten pois...

ihanan kallista.

jomppi
17-05-2005, 11:22
elämä on...

Satellite
24-05-2005, 22:12
Aika suoraviivaista hommaahan tuo oli. Autohan oli alkuperäinen 325i, joten tekniikkaan ei tarvinut muutoksia tehdä. Ahdin kamat kiinni autoon. Tehot mitattiin alle 204hv:lle. Auto oli rekisteröity '88, mutta ei ollut vähäpäästöinen, joten vaati katalysaattorin putkeen. Katin pitää toimia, mutta päästörajat ovat samat kuin normaalistikin '88-> autolla. Jokainen saa sitten itse miettiä mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Minun piti mitata päästöt ennen kattia ja katin jälkeen todistaakseni, että katalysaattori toimii.

itellä 89- 325 iX:ään ahdin setti tulossa, ei vähäpäästöinen,
eli katti pitää hommata joka tapauksessa(?). mistähän ja minkälainen kannattas laittaa ?
onkos sillä sitten niin väliä että toimiiko katti vai ei? jos kerran päästörajat
on samat ? eihän siinä taas ole mitään järkeä... :diuu: :eek:

kyseli onko kattia kun tän ikäseen se pitää laittaa niin sanoin sen siellä olevan ja se kattoi pakokaasutesterilla että näyttäähän tuo puhtaalta päästöjen mukaan.

taitaa olla aika asema kohtanen tuo katin kanssa pelleily.... :juo:

Tuoppo
30-07-2005, 21:46
Mites tämä nyt on. Tarviiko jarruille tehdä mitään jos autoon asentaa turbon ja tehot ei nouse yli 20 % ??? :confused:

Mikso
30-07-2005, 21:47
Tarttee seuraavan isomman mallin jarrut.
20% sääntöä sovelletaan vasta mallisarjan tehokkaimpaan.
Viisaammat korjatkoon

Zoui
31-07-2005, 00:05
Tarttee seuraavan isomman mallin jarrut.
20% sääntöä sovelletaan vasta mallisarjan tehokkaimpaan.
Viisaammat korjatkoon

Itse asiaa kysyin akelta ja vastaus oli että tuota 20% sääntöä sovelletaan vain mallisarjan tehokkaimpaan. Todellisuus onkin sitten toinen asia...

-Markus-
13-11-2005, 02:19
Tämmönenkin löyty.

Onko tohon 20% sääntöön tullu hovista päätöksiä... Vai meneekö toisilla konttoreilla se läpi vaikka auto ei olisikaan se mallisarjan tehokkain?

Eli, jos turbotan esim. E30 320:sen niin, että tehot ei nouse yli 20 %, tarviiko vaihtaa jarruja?

Kokemuksia, faktaa?

Janek
13-11-2005, 03:05
Tämmönenkin löyty.

Onko tohon 20% sääntöön tullu hovista päätöksiä... Vai meneekö toisilla konttoreilla se läpi vaikka auto ei olisikaan se mallisarjan tehokkain?

Eli, jos turbotan esim. E30 320:sen niin, että tehot ei nouse yli 20 %, tarviiko vaihtaa jarruja?

Kokemuksia, faktaa?

eikö se nyt ole niin että jos sun 320:n tehot nousee yhtään niin pitää olla 325 jarrut, ja tolpat, ja perä, ja vetarit, ja mitä vielä? niin, takatukivarret. sitten saa olla 170:n hepan päälle 20% eli 204 yhteensä...
eli vain mallisarjan tehokkaimpaan (325) voidaan lisätä 20% tehoja (katsastukseen menevään dynolappuun)

Jamppa1983
05-09-2007, 22:16
Entäs kanta-autona on 320 25,5,87... 325 tekniikalla. Siis on leimattu kyseiselle tekniikalle ja kiinnoistas tietää että vaatiiko se ne ABS jarrut ku tulee turbo mukaan kuvioihin? Olen lukenut vähän ristiriitaisia kommentteja asiasta. Käsittääkseni ei, vaan juuri nämä mallisarjan(tässä tapauksessa 325 jarrut, alusta jne jne... riittää) Varmaan riittää se normi päästömittaus koska kanta-auto on rekisteröity ennen sitä 1,7,87 eli ei tarvi kattia?

MTV
07-09-2007, 11:14
Moi,
sellaista ihan yleistä, että mites tuollaisessa 535:ssa (e34) muut paikat
kestää sellaisia n. reilun 300 hv:n tehoja, tuleeko ongelmia?

MakeK
07-09-2007, 17:29
Moi,
sellaista ihan yleistä, että mites tuollaisessa 535:ssa (e34) muut paikat
kestää sellaisia n. reilun 300 hv:n tehoja, tuleeko ongelmia?

Varmaankin kytkin on ensimmäinen, mikä saattaa antautua(luistaa) noilla tehoilla. Muut paikat kyllä kestää jos ovat teknisesti kunnossa.

525TurboIC
08-09-2007, 11:13
Itsellä auto on katsastettu ahtimelle ja tehot on merkitty otteeseen 180kw/0.6bar. Katti on mutta se on tyhjennetty. Eikä ole tavinnut todistaa että se toimii. Mitään jarruja yms. osia ei ole vaihdettu. Riitti kun vein dynolapun ja laput että 535:ssa on samat jarrut jonka mukaan tehot tuli. Normaalisti jos kytkin olis tehonmittauksessa pitänyt niin ahtopaineeksi olis tullu jotai alle 0.2baria. Eli oli ihan hyvä kun se luisti mittauksessa. Käytössä on ollut 0.85bar jolla tehot on n.350hv ja 440nm. Ja auto on siis E34 525 m50b25koneella johon on vaihdettu 390cc suuttimet,ahdin schwitzer s2bg 60mm pakopesällä ja 50mm imupuolella(mikä on liian pieni, tulossa on suurennos 54mm sitten joskus),Itsetehty pakosarja, cooleri, 3" ahtoputkisto, 3" itsetehty pakoputki simonsin läpivirtaavalla välivaimentajalla ja itsetehdyllä loppuvaimentajalla. Kytkimenä on tällähetkellä m3:sen vauhtipyörä sachsin kisa-asetelmalla ja m5:sen 6-lapaisella sintterillä. Lastu on ohjelmoitu Karalalla.Sitten joskus kun sais toteutettua tuon imupuolen suurennoksen niin lastu täytyy tietysti käydä ohjelmoimassa uudestaan. Katsastuksesta sen verran että jouduin soittelee n.15-20 eri katsastusasemalle ennenkuin löytyi semmonen mikä hyväksyi 535mallin vertailuautoksi. Eikä nekään olis hyväksyny muuten mutta ne ei tienny että 540 on tehty. Moni asema olis hyväksyny paketin jos olis ollut ne 540:sen jarrut. Monella asemalla taas olis vaatinu VTT:n testin koska niiden mielestä auto on vähäp. koska autossa on katti vaikka ei merkintää vähäpäästöisyydestä. Yhdellä asemalla vaadittiin alustanosia samaksi kun 540:ssä. Kun kysyin mitä kaikkea he vaatii että vaihtaisin niin vastaus oli ettei he tiedä, selvitä itse.:rolleyes:. Eli kannattaa kysellä eri asemilta antaako ne lupaa muutoskatsastukseen. Näkyy olevan hyvin vaihtelevia mielipiteitä.

sparkyy
08-09-2007, 11:47
Ei kyl tähän aiheeseen niin täydellisesti sovi..

huomenta, vähän kerkesin jo lukea noita sivuja ja aattelin itsekysyä..

Miten on jos laittaisin e36 325i runkoon m3 tekniikan 2.8 niin elikkä...
ainakin laatikko,kone+apulaitteet?

Entä jarrut? Joudunko vaihtamaan niitä?

Aloitetaan vaikka näistä..

MTV
11-09-2007, 22:14
Onko tiedossa että vieläkö joku firma tuo maahan näitä vanhan koulukunnan
Mosselmanin valmiita turbosettejä bemuihin?

anttti
12-09-2007, 05:52
Ei kyl tähän aiheeseen niin täydellisesti sovi..

huomenta, vähän kerkesin jo lukea noita sivuja ja aattelin itsekysyä..

Miten on jos laittaisin e36 325i runkoon m3 tekniikan 2.8 niin elikkä...
ainakin laatikko,kone+apulaitteet?

Entä jarrut? Joudunko vaihtamaan niitä?

Aloitetaan vaikka näistä..

Tarkoitat varmaan kuitenkin 3 litraista moottoria..Jarrujen tulee sitten vastata mallisarjan tehokkainta.

Jamppa1983
13-09-2007, 18:41
Muistakaas M3 ja 325 on eri mallisarjaa. Eli jos tarkoitat 328 tekniikkaa (2,8) niin kannattaa selvittaa onko suuria eroja alustassa ja jarruissa. Tuskin on... Eli koneen saa muistaakseni vaihtaa 10% iskultaan suurempaan ja 20% tehokkaampaan, mikä tässä tapauksessa tulisi olemaan vertailu kohteena 328. Eli jos alusta ja jarrut vastaavat näissä yksiin niin koneen saa mutoskatsatettua helposti.(kannattaa tarkistaa konttorilta)
Sit sellainen vinkki että jos kyseiseen hommaan rupea niin laita siitä 2,5 imusarja siihen 2,8. Itsellä ei kokemusta,mutta huhut kertovat että lastulla(penkissä säädetyllä) ja 2,5 imusrjalla tehon lisäys on todella huomattava!

Jamppa1983
13-09-2007, 19:11
Onko tiedossa että vieläkö joku firma tuo maahan näitä vanhan koulukunnan
Mosselmanin valmiita turbosettejä bemuihin?

E-bay:stä löyty ainakin joku turbosetti (m20 myllyyn). Laatu vaan ei taida olla kovin hyvä dnsf.net foorumilla oli "testi" nissaniin s13:en. Reijät ei passannu ja muutekin ahtimen laatu todella surkea, liimaliitoksia ja jotain aivan uskomattomia valmistusvirheitä.

MTV
14-09-2007, 10:58
E-bay:stä löyty ainakin joku turbosetti (m20 myllyyn). Laatu vaan ei taida olla kovin hyvä dnsf.net foorumilla oli "testi" nissaniin s13:en. Reijät ei passannu ja muutekin ahtimen laatu todella surkea, liimaliitoksia ja jotain aivan uskomattomia valmistusvirheitä.

Joo, itsekin nuo ebayn setit huomasin, olivat tosiaan ainoastaan M20:seen
ja jos plaatu tuota luokkaa niin..mutta jos jollain pyörii nurkissa M30:sen Mosselmansetti niin voisin olla kiinnostunut.
Eikös nuo mosselmanit olleet TUV hyväksyttyjä eli voi laittaa vähäpäästöiseksi merkittyynkin ilman että joutuu VTT:n testiin?

Fasti
14-09-2007, 20:02
Laitetaanpas vähän mielipiteitä myös s-sarjan (M) moottoreiden ahtamisesta.

Onko olemassa mitään kohtuu "järkevää" tapaa ruveta ottamaan m3:sen 3litraisesta tehoja irti?

Valmiita ahdin settejä löytyy niin remmi kuin -pakokaasuahtimilla ainakin tuolta saksan maalta. Tunnetuimpia paketteja löytyy varmaankin www.da-motorsport.com -sivulta. Paketin osat ovat laadukkaita ja hinnat myös odotetun korkealla. Kumpaa ahdinta itse suosisitte ja miksi?

Kokemuksia turbotetuista ämmäläisitä ei varmaankaan paljoa ole, koska siihen ei taida olla kellään tarvetta :) . Keskustelua pystyyn niin ehkäpä joku siihen vielä OIKEASTI ryhtyy :twisted:

leppala
17-09-2007, 19:14
Kokemuksia haetaan täälläkin s50b32 koneesta.
Remmitys vakavasti harkinnassa...Eihän tosta panssarivaunusta ole mihinkään vakiotehoisena.
Eli mitähän männät ja kanget tykkää paineistamisesta noilla puristuksilla?
Hirveitä paineita ei kestä, mutta kertokaas mitä tehoja ollaan vakio alakerralla saatu aikaiseksi. Vaikka sitten privana jos ei kiinnosta huudella julkisesti.
Noista jenkkifoorumeista ei paljon apua ole kun ajelevat naurettavilla puristussuhteilla:D
Kaikki linkit ym tieto kiinnostaa.

kari@p
28-10-2007, 17:58
entä jos tehot ei nouse? (e30/320) onko kellää kokemusta mitä on vastaus?

visa e36
10-11-2007, 05:12
entä jos tehot ei nouse? (e30/320) onko kellää kokemusta mitä on vastaus?

Ei ne inssit mitään aaseja ole. Tiedossa on yksi mp mikä turbotettiin ja yritettiin leimata alkuperäistä pienemmillä tehoilla--> ei läpi. Eli turboa ei hyväksytä tehoa rajoittavana tekijänä.

juustok
29-12-2007, 16:37
Käykös tommoset s14 koneen suuttimet m40 pataan ja toimiiko ne ihan vakio ruiskun ohjauksela?:redface:

peto2
29-12-2007, 17:36
m30b34, paljonko kestää ahtoja vakiokuntoisena (8.8 puristukset)? kuinka suurilla ahdoilla motronic toimii normaalisti, riittääkö näillä ahdoilla vakiosuuttimet vai tarvitaanko esim. s38b38 suuttimet? mikä turbo alkais ahtamaan mahdollisimman alhaalta ja ahtais sinne 6500rpm asti noilla miedoilla ahdoilla mitä vaki palikat kestäis? oma arvio 0,4-0,5bar.. mikä olis tehoarvio noilla ahdoilla?
en tiedä onko mitään järkeä alkaa ahtamaan vaki palikoilla mutta sitä tässä koitetaan selvittää..

-Teevee-
13-08-2008, 08:22
325 e30 turbotus..

Minkä bensapumpun vaatii, mikä olisi hyvä ja mistä?

Entä männät, onko jossain turbotukseen sopivia paketteja valmiina?

Supra^
13-08-2008, 08:46
m30b34, paljonko kestää ahtoja vakiokuntoisena (8.8 puristukset)? kuinka suurilla ahdoilla motronic toimii normaalisti, riittääkö näillä ahdoilla vakiosuuttimet vai tarvitaanko esim. s38b38 suuttimet? mikä turbo alkais ahtamaan mahdollisimman alhaalta ja ahtais sinne 6500rpm asti noilla miedoilla ahdoilla mitä vaki palikat kestäis? oma arvio 0,4-0,5bar.. mikä olis tehoarvio noilla ahdoilla?
en tiedä onko mitään järkeä alkaa ahtamaan vaki palikoilla mutta sitä tässä koitetaan selvittää..

Kokemusta ei ole M30 koneesta mutta kyllä 99% varmuudella voin sanoa että kestää helposti tuon 0,5bar noilla puristuksilla, kestäis varmaan 0,8bar. Eikös noissa M102/M106-turbokoneissa oo KKK K26/K27.

Suuttimista sen verran että vakiot ei taida kauheen pitkälle riittää edes bensanpaineiden nostolla. Oma ehdotus ois jotku 400-500cc suuttimet ja megasquirt.

BBBimmer
25-09-2008, 18:32
herätellääs topiccia ylös.
Eli onko tosiaan niin että e34 vm.91 535ia tarvii vaihtaa vain 540 mallin satulat(palat tietenkin) ja levyt että tehorajan saa kasvatettua sinne 343hp :think
kun yritin katsella vakaajia yms niin näyttivät kaikki samanlaisilta niin kuin iskarit ja jousetkin...

Grov3
24-10-2008, 20:48
Eli semmoinen et mikä on e30 korisarjan tehokkain?
Olen saanut sellaisen käsityksen et 320is 192hp(muistelen korjatkaa jos olen väärässä) olis tehokkain.
Mutta kun kävin kysymässä katsastuskonttorilla mallisarjan tehokkainta johon lisätään se +20% (jos ajattelin turbottaa) niin katsastus setä sanoi 325i olevan tehokkain(oliko se 175hp) Tähän sanoin et eikös 321is ole tehokkaampi niin sanoi et he ovat laskeneet tuosta 325i aina ne prosentit!
Eli onko Akella sellaista lappua missä sanotaan et 3201i ois tehokkain?
Vai mistä nää konttorin sedät ne katsoo? Yritin lukea tätä palstaa mut ei ainakaan silmään osunut tälläistä juttua et jos joku kehtaisi kertoa faktaa olisin kiitollinen:jep: Onhan nuissa kuitenkin tehoeroa aika paljon!

Suutari
24-10-2008, 21:08
hakee vaikka 320is vertailu..jne.

Kyllä se on virallisesti mallisarjan tehokkain..soittakoot sieltä sitten akelle. Tosin joudut päivittään alustan vastaan sitä eli takavakaaja ainaskin mallia m3.

Grov3
24-10-2008, 22:08
onkos muutakuin tuo takavakaaja? Varmaan löytys haulla mut jos joku joka asiasta tietää voisi kertoa niin olisin kiitollinen:jep:

Suutari
24-10-2008, 22:40
Ei..paitsi loota,perä yms. shittiä. alustan palikat iskarit jouset yms.

Mutta jos väittää että ne on 320is mikäli kysyy niin taitaa muuten olla vähän omantunnon mukaan.

Eli riippunee katsastusmiehestä miten tarkkaan katsoo..mutta periaatteessa vakaajat etu+taka on eri. Muistaakseni siis etunenkin kovakattoisessa.

Omassa meni sen takia etuvakaaja kun cabriossa on paksuin+oli alustasarjaa jne. eli pitkälti pärjäsin tuolla takavakaajalla.

[Riku]
24-10-2008, 22:40

Kannattaa tosiaan vilasta toi Mystisen sammakko projekti. Selvittää aika hyvin. Hx35 sielä on, omasta mielestäni herää ihan hyvin ja noi ahdot nyt saa hukkaportin kanssa määriteltyä. Motronic vakiosuuttimilla ja bensanpaineilla alkoi nakuttamaan lähes heti kun nousi ahtojen puolelle. Suuttimet taitavat muistikuvani mukaan olla nyt 444, ja moottorinohjauksena hestec. Tuo samainen hestec valmiiksi säädettynä tuollaiselle koneelle on muuten Mystisellä myynnissä.

Miuge
26-10-2008, 20:28
Onko kellään kokemuksia tai tietoutta Pauter -merkkisistä kiertokangista. http://www.pauter.com/4340_rods.htm
Lupailivat 150-200hp kestävyyttä /kanki, 1000e kieppeillä 6:n sarja.

toofasttoshow
05-11-2008, 00:46
535i:
tilasin omaan M30 moottoriin Eaglen kanget virtalalta,juuri tuo sama seos 4340 teräksiset,ja wiseco 92mm aihio mukit,niihin sorvasin mieleseni syvän kuopan keskelle :D korkeus niihin jäi n.31 mm,virtala puhui 250hv:n kesto/sylinteri. (eli 1500hv yht ):)

puristukset nyt 7,8:1 ja ahtoja tulee isolla holsetilla käyttöön ainakin pari baria...

M5 mittaiset (144mm) kanget arpin pultteineen ja täydelliset wiseco männät(92mm) 1500e,laakerit piti tietysti olla M5 tyyliset,tuli tilattua vasta kun huomasin/tajusin eron,150e metroauto,cometic monilevy tiiviste virtalalta 260e,schrick nokka 284/280 540e,4 lapanen kuparikytkinlevy,saa nähdä mihin tuo kytkin riittää :think

peto2
30-01-2009, 00:57
tuboa en ole varmaan lähiaikoina laittamassa mutta päätäni on vaivannut seuraava kysymys..
mitenkä on toteutettu tai toiminut alipaine toiminen jarrutehostin turbovehkeissä? ei vissiin parane pumpata jarrua kun polttaa kumia?

slowrider
30-01-2009, 21:52
nyt ois vähän kysymystä turbotuksesta

eli kyseessä e21 315. tarkoituksena m10 koneella turbon kanssa 323i+20% tehoihin... jarrut ja kallistuksenvakaajat ois 323 mallista, mut miten noi etutolpat? ei kai järkeä neloskoneeseen laittaa 6-koneen tolppia ja jousia? kaiken järjen mukaan keula jää liika korkealle/on liian jäykkä?

toofasttoshow
04-02-2009, 16:39
1:onhan siellä jarrun alipaineletkun välissä sulkija joka ei päästä ylipainetta tehostimeen, muutamaan pitkään jarrutukseen ne alipaineet riittää jota siellä tehostinsäiliössä on ja toimiihan ne jarrut ilmankin tehostusta,hiukan heikommin tosin.......ja on muuten aika kuski/auto jos pystyy ajelee turbo autolla pidempään niin ettei ahtopaine pääsisi putoamaan ollenkaan alipaineen puolelle :eek: , hetihän se tehosti taas "latautuu" kun kierrokset putoo.

2:myös nuo etutolpat pitäisi virallisesti olla samat kuin mallisarjan tehokkaimmassa,jousiahan saa autossa muutenkin sitten vaihtaa madallusjousiin yms.:jep:

M.Kytölä
04-03-2009, 18:22
itellä olis tuommonen e30, m20b20 koneella oleva turbo aihio..
nyt tarvis vähä tietoa..
suuttimista, pitäiskö tilalle laittaa b25 suuttimet? (onko pakollinen)
ja imm, täytyykö/riittääkö/tarviiko vaihtaa kans jonkun 325:n?
ja tuo pensapaineen säädin nyt onki tulossa uus, ja parempi..
entäs muuta? tarviikos sytytyksen tai ruiskun yms imusarjan kans tehdä mitää? kansi menee mahdollisesti työstöön, jos rahapussi viel sallii..

ja sitte, mihin heppaa asti ei koneelle tarvis tehä viel mitää ja missä tehoissa kannattaa/ pitää vaihtaa jo ^nuo osat?
vähä jotain jo lueskellu että jonku diisseli kanget riittäis plus takomännät?
tavoitteena 250-300hv
alusta vaihtuu ja todennäköisesti 325 jarrut hakusessa, vai riittäiskö että säätäis ahdot pienellä ja kävis penkissä tekee 150 hepan paperit niin riittäis vakio jarrut? :)
mut vastauksia ja neuvoja odotellaan ja kiitoksia jo etukäteen!;)

kalle7876
04-03-2009, 19:43
535i:
tilasin omaan M30 moottoriin Eaglen kanget virtalalta,juuri tuo sama seos 4340 teräksiset,ja wiseco 92mm aihio mukit,niihin sorvasin mieleseni syvän kuopan keskelle :D korkeus niihin jäi n.31 mm,virtala puhui 250hv:n kesto/sylinteri. (eli 1500hv yht ):)

:rolleyes::rolleyes:1500hv eaglen veiveillä:rolleyes::rolleyes:

hednam
04-03-2009, 19:44

Ja 4000hp s38 männillä dieselillä :rolleyes:

S4Driver
04-03-2009, 20:47
Jostain luin, että Eaglet noin 140hv/sylinteri. Joku jenkki sivusto tais olla.:rolleyes:

MunBemu
04-03-2009, 21:38
onkos kukaan foorumilaisista laittanut remmiä 320/325 bemuihin? lukemani perusteella alakierrosvääntö on hiukan nahkeaa, ja turbo voisi olla hiukan liikaa.. nälkä kun kasvaa syödessä.. ( ja ahtopaineet kans :eek:)

Muumi
04-03-2009, 23:07

Olis aika hyvin kiinalaisilta.:eek:

S4Driver
05-03-2009, 10:42
I called Eagle today and they say they are good for 750HP to the fly wheel.That is what the rods are tested at.
Ja tämä v-8 moottorilla.:rolleyes: 93,75hv/kanki. H:beam, 4340 materiaalina.:jep:

Cell
05-03-2009, 10:56
Noilla hevosvoimalukemilla tee mitään. Samalla palopaineella ja vetorasituksella irtoaa paljon suuremmat tehot jos lyhennät iskua ja lisäät kierroksia.

M.Kytölä
06-03-2009, 12:16
antakaas ny apuja..:eek: olis m20b20 ja turbo osat olis niin mitä teen sytytyksen ja imm kans?? riittääkö vakio ruiskutus järjestelmä ja sytytys puoli? tavoitteena ~250hv..
elikkä pärjäiskö jonku 325 ilmamassamittarilla ja sen suuttimilla?

kai k
21-04-2009, 21:51
mitä tehdä ostin eilen projektin e34-88 avk:lta ja papereista selvis et ajoneuvoon on asennettu pakokaasu ahdin carret t40, no aukasin nokka pellin yllätys yllätys ei hän siellä mitään ollut. ajoneuvo on vissiin muutos katsastettu-94, joten lykkäänkö ahtimen paikalleen ja leimalle vai käytänkö ensin leimalla ja sit vasta ahdin? täällä eivät osannu sanoa katsaskonttorilla juuta eikä jaata.

Jonbee
05-05-2009, 23:23
kokemuksia m60b40 koneesta remmillä? onko laillisen helppoa?

--nismo200sx--
10-07-2009, 18:14
käykös mk3 turbosupran suuttimet suoraan m20b25 koneeseen niinku fyysisesti? moottorinohjaus vaihtuu megaan.

taramppa
20-01-2010, 04:27
Olisi tuollainen -90 E34 BMW 520i, 12 venttiilinen. Olisiko tuota mitään järkeä lähteä turbottelemaan vai kannattaisiko etsiä isompikoneinen aihio? 1500€ budjetti riittänee jonkinlaiseen hiustenkuivaajaan?

JusZsE
20-01-2010, 04:35
Olisi tuollainen -90 E34 BMW 520i, 12 venttiilinen. Olisiko tuota mitään järkeä lähteä turbottelemaan vai kannattaisiko etsiä isompikoneinen aihio? 1500€ budjetti riittänee jonkinlaiseen hiustenkuivaajaan?
No eipä ole ainakaan hirmu mukava ajettava ku vääntö puoli "ajo" kierroksilla aika olematonta. Kyllä 1500e saa kamat kasaan, jos osaa ite tehdä kaiken ja käyttää käytettyä osaa tai haetaan pientä teholisää. Tarkista nyt alkuun että ei ole vähäpäästöinen.

taramppa
20-01-2010, 05:12
No eipä ole ainakaan hirmu mukava ajettava ku vääntö puoli "ajo" kierroksilla aika olematonta. Kyllä 1500e saa kamat kasaan, jos osaa ite tehdä kaiken ja käyttää käytettyä osaa tai haetaan pientä teholisää. Tarkista nyt alkuun että ei ole vähäpäästöinen.

Jeps, vähäpäästöinen on. 250-300 hevosvoimaa olisi tarkoitus saada takapyörille, tuolla budjetilla onko kaukainenkin haave?

Make H.
20-01-2010, 12:17
Jeps, vähäpäästöinen on. 250-300 hevosvoimaa olisi tarkoitus saada takapyörille, tuolla budjetilla onko kaukainenkin haave?

Unohda nyt alkuunsa tuo vähäpäästönen koppa ja eti suosiolla semmonen koppa mikä on EI vähäpäästönen.

jii.veivo
20-01-2010, 12:18

On, budjettisi menee jo pussitestien teettämiseen. ;)

taramppa
20-01-2010, 14:16
Unohda nyt alkuunsa tuo vähäpäästönen koppa ja eti suosiolla semmonen koppa mikä on EI vähäpäästönen.

Ääh, anteeksi,ei ollut oikein ajatus mukana tuota kirjoittaessa tuohon aikaan, auto siis nimenomaan EI ole vähäpäästöinen :) Olisikohan kuitenkin järkevämpää vaihtaa tuo BMW 535 joka on myös ollut ajatuksena ja turbottaa se, sitä olisi helpompi repiä tuo 300 heppaakin irti.

jumbo
20-01-2010, 14:57
1500e budjetti on turbottamiseen liian pieni, haettiin lisähevosia sitten 10 tai 300.

taramppa
20-01-2010, 15:07
1500e budjetti on turbottamiseen liian pieni, haettiin lisähevosia sitten 10 tai 300.

Mikä olisi sopivampi? Tietäisi vähän paljonko haalia omaisuutta kasaan :)

jii.veivo
20-01-2010, 15:13
Mikä olisi sopivampi? Tietäisi vähän paljonko haalia omaisuutta kasaan :)

n. 3000€ niin saat jo jonkinlaisen kun käytät rahat fiksusti, search kertoo lisää.:think

Soiled
21-01-2010, 11:53
Vähäpäästöisen E34 535:n löytäminen voi olla myös vaikeaa, mutta niitäkin on olemassa.
Ja tuo budjetti riippuu paljolti siitä mitä meinasit itse tehdä eli teetkö itse pakosatsit, moottorinohjauksen asentamisen ym. hommat. Jos ulkopuolinen tekee niin ei riitä mihinkään tuo 1,5t€. Parempi ahdin kun maksaa jo vähintään sen 500€ ja kiinanturbotus sarjakin ahtimineen lähempänä 1t€.
2,5t€ - 3,5t€ voisi olla jonkin asteinen lähtökohta.

Belegone
15-02-2010, 00:37
minkä kokoset suuttimet vaatii kone jossa on m20b25 alakerta ja m20b20 kansi turbotuksessa.

jii.veivo
15-02-2010, 02:50
minkä kokoset suuttimet vaatii kone jossa on m20b25 alakerta ja m20b20 kansi turbotuksessa.

En tiedä, mutta tuo kansi ei käy b25 alakertaan mäntiä sorvaamatta.:orava:

Belegone
15-02-2010, 10:17
joo tiedän että ei mee,kone on jo nipussa ja turbo on tulossa pitäis vaaan vielä suuttimet ja alusta jostain hommata niin ajattelin että jos jollain olis tietoo mitkä suuttimet. niin ja koneseen tule megasquirtti.

O-Peksi
15-02-2010, 10:34
joo tiedän että ei mee,kone on jo nipussa ja turbo on tulossa pitäis vaaan vielä suuttimet ja alusta jostain hommata niin ajattelin että jos jollain olis tietoo mitkä suuttimet. niin ja koneseen tule megasquirtti.

On taas aika ohuelti tarjolla tuota pohjatietoa suuttimien valintaa varten... Varmaan tehotavoite kannattaa mainita, kun noilla tähän mennessä paljastuneilla spekseillä ne suuttimet voi olla melkein mitä tahansa 400-1600cc/min -välillä.

Korkeaohmiset kannattanee ainakin hommata.

Belegone
15-02-2010, 20:48
jotain 300 heppaa sielt varmaan haetaan ku ei oo ihan varma mitä sielt saa irti

Vauhtivaunu
15-02-2010, 20:59
jotain 300 heppaa sielt varmaan haetaan ku ei oo ihan varma mitä sielt saa irti

300cc suuttimet riittää tuohon (kutoskoneessa), mutta suositeltavaa on hankkia heti isommat, koska tyypillisesti tehoa yritetään ottaa lisää ahtopainetta nostamalla ja sillon käy nopeasti suuttimet pieneksi.

Belegone
15-02-2010, 21:30
ja sit viel yks kysymys mistä noit suuttimii saa helpoiten ja eikä ne maksais miljoonia

Jasu
15-02-2010, 21:42
ja sit viel yks kysymys mistä noit suuttimii saa helpoiten ja eikä ne maksais miljoonia
Vähän isommat kyllä laittaisin kun nuo 300cc/min. Kyllä niille suuttimille saa vähintään 50e/kpl laskea hintaa. Ja sitten käyttää vaikka Googlea (http://www.google.fi/), niin johan alkaa paikkoja löytymään.

S.Kaulaote
15-02-2010, 21:54

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=187725&highlight=suuttimet

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=186618&highlight=suuttimet

Belegone
23-02-2010, 23:40
mistä saa helpoiten turbolle öljyn kierron m20b25 koneessa

Vauhtivaunu
24-02-2010, 00:56
mistä saa helpoiten turbolle öljyn kierron m20b25 koneessa

Eiköhän se helpoiten löydy kaikista moottoreista öljynpaineanturin reiästä.

Bimmero
26-02-2010, 00:11
No niin,on tullut nyt aloiteltua pientä turbotus projektia ja täytyy heittää ilmoille vähän kysymyksiä ja kalastella vinkkejä kun olen kuitenkin asiassa suht "vihreä" :orava: Asiaan, kone on m30b34, männistä on otettu pois 2mm ja myös 2mm paksu kuparipahvi löytyy, osaisiko joku sanoa mikä on puristussuhde nyt???
Ahdin,hukkis,pakosarja,välijäähy on orkkis kamaa 745i:sta. Imusarja on omavalmiste ja sitten on myös bensanpaineen säädin (kertova). Kiinnostaisi tietää järkevät teho tavoitteet ko. osilla??? Mitkä paineet??? :think
Vaikka kyseessä onkin harraste/kesä auto niin tarkoitus ei ole hullutella vaan pitää luotettavuus hyvällä tasolla :D
Tarvetta olisi jonkinlaiselle sytytys järjestelmälle,vinkkejä??
Moottorinohjaus,megasquirt kiinnostaa mutta itse en siitä oikein mitään ymmärrä. Eli apu enemmän kuin tervetullutta!!!!! Kiitos jo kaikille tietäville tietämätöntä valaisseille :)

s3nder
05-03-2010, 15:33
bimmer 325i 1989 vm. eikö mitenkää saa turbolla katsastettu?

s3nder
05-03-2010, 15:35
No niin,on tullut nyt aloiteltua pientä turbotus projektia ja täytyy heittää ilmoille vähän kysymyksiä ja kalastella vinkkejä kun olen kuitenkin asiassa suht "vihreä" :orava: Asiaan, kone on m30b34, männistä on otettu pois 2mm ja myös 2mm paksu kuparipahvi löytyy, osaisiko joku sanoa mikä on puristussuhde nyt???
Ahdin,hukkis,pakosarja,välijäähy on orkkis kamaa 745i:sta. Imusarja on omavalmiste ja sitten on myös bensanpaineen säädin (kertova). Kiinnostaisi tietää järkevät teho tavoitteet ko. osilla??? Mitkä paineet??? :think
Vaikka kyseessä onkin harraste/kesä auto niin tarkoitus ei ole hullutella vaan pitää luotettavuus hyvällä tasolla :D
Tarvetta olisi jonkinlaiselle sytytys järjestelmälle,vinkkejä??
Moottorinohjaus,megasquirt kiinnostaa mutta itse en siitä oikein mitään ymmärrä. Eli apu enemmän kuin tervetullutta!!!!! Kiitos jo kaikille tietäville tietämätöntä valaisseille :)
jos laitat Megasquirtin niin kannata myös laitta hukkakipina(3x2 coilpack)

Cell
05-03-2010, 15:53
jos laitat Megasquirtin niin kannata myös laitta hukkakipina(3x2 coilpack)

Miksi? Kyllä se jakajakin riittää aika pitkälle, kun kaikki muukin on mallia helppo ja halpa niin ei ehkä kannata ylimääräistä hakata sytkäjärjestelmään ihan huvin vuoksi.

Bimmero
06-03-2010, 01:55
Miksi? Kyllä se jakajakin riittää aika pitkälle, kun kaikki muukin on mallia helppo ja halpa niin ei ehkä kannata ylimääräistä hakata sytkäjärjestelmään ihan huvin vuoksi.

Eipä ole tuota jakajaakaan :confused: ...raakakone tuli ostettua.

Make H.
09-03-2010, 23:25
bimmer 325i 1989 vm. eikö mitenkää saa turbolla katsastettu?

Saa katsastettua, siitä miten helposti, niin riippuu onko vähäpäästöinen vai ei.

Vauhtivaunu
10-03-2010, 03:24
Eipä ole tuota jakajaakaan :confused: ...raakakone tuli ostettua.

Onko se tuommonen pata? -> http://kuvablogi.com/nayta/2495891/

s3nder
10-03-2010, 10:14
Saa katsastettua, siitä miten helposti, niin riippuu onko vähäpäästöinen vai ei.
rekisteriottessa ei oo mitää että onko vähäpäästöinen tai en,niin kävin kysymässa katsastus kontorillä ja sanoti että mulla on katalysaatori sitten en saa .

Bimmero
10-03-2010, 22:50
Onko se tuommonen pata? -> http://kuvablogi.com/nayta/2495891/

Kyllä juurikin tuollainen,pari sataa kuutiota vaan isompana :jep:. Osina vaan vielä :neutral:

[-Make-]
12-04-2011, 20:22
Nostetaas nyt tätäkin,kun en uutta viitti ruveta tekemään.

Elikkä mul on autona bmw 323 vm.84 johon on vaihdettu m50b25 ja ei ole vähäpäästöinen.

Elikkä mitä tarvii tehä,kun ajattelin pistää turbon kylkeen ja ajattelin että tehoa tulee olemaan sen 325 +20% eli yritetään saada siihen se 204 heppaa turbon kans. Mitä joudun vaihtamaan? Tässä ei ole ABS,joudunko laittamaan ABS tähän että saan sen kilpiin? Entä jos yritän katsastaa sen vaikka 250hp,mitä sitten joudun siihen vaihtamaan?

Niin ja onko 323 ja 325 jotain eroa alustassa?

Ja siis minua kiinnostaa vaan se,että mitä joudun tekemään että saan katsastuksesta läpi?

Tai voisiko joku kertoa,mitä on tehnyt kun on samanlaista laitetta katsastanut turbolle?

Make H.
12-04-2011, 21:28
;2339925']Nostetaas nyt tätäkin,kun en uutta viitti ruveta tekemään.

Elikkä mul on autona bmw 323 vm.84 johon on vaihdettu m50b25 ja ei ole vähäpäästöinen.

Elikkä mitä tarvii tehä,kun ajattelin pistää turbon kylkeen ja ajattelin että tehoa tulee olemaan sen 325 +20% eli yritetään saada siihen se 204 heppaa turbon kans. Mitä joudun vaihtamaan? Tässä ei ole ABS,joudunko laittamaan ABS tähän että saan sen kilpiin? Entä jos yritän katsastaa sen vaikka 250hp,mitä sitten joudun siihen vaihtamaan?

Niin ja onko 323 ja 325 jotain eroa alustassa?

Ja siis minua kiinnostaa vaan se,että mitä joudun tekemään että saan katsastuksesta läpi?

Tai voisiko joku kertoa,mitä on tehnyt kun on samanlaista laitetta katsastanut turbolle?

Ei tarvi vaihtaa mitään jos auto vastaa rakenteeltaan tuota 323 ja sitä aiot käyttää vertailumallina. Ei tarvi laittaa abs:ää. 250hp lapulla ei onnistu katsastus, tarviit sen vertailumalli +20%.

Hyrrä kylkeen, sopiva lappu penkistä ja muutoskatsastamaan. Toki kannattaa ens kysyä konttorilta mielipidettä misä meinaat katsastaa, valitettavasti vieläkin tuntuu jotkin konttorit olevan aika ulalla näiden muutoskatsastusten kanssa:rolleyes:.

[-Make-]
14-04-2011, 20:38
Olis pari kysymystä vielä.

Elikkä tukeeko motronic isompia suuttimia? Eli jos vaihdan ton m50b25 vakio suuttimet vaikka 440cc suuttimiin niin ymmärtääkö se niitä?

Sitten toinen esim. jos pistän isommat suuttimet,boksin millä voi säätää seossuhdetta ja sitten toisen boksin millä pystyy säätämään sytytystä niin onko mahdollista saada ahdettua m50b25 toimimaan tollasella kokoonpanolla?

Niin ja tiedän kyllä että mega,tatech,hestec yms. on kyllä parempia,mutta haluan nyt tietää onko tollasella kokoonpanolla mahdollisuus saada konetta toimimaan kunnolla?

Joten olisiko mahdollista että vastaisitte kysymyksiini,ettekä rupeaisi selittelemään kuinka paljon parempia kaikki muut on.

Vauhtivaunu
14-04-2011, 22:24
;2342234']
Elikkä tukeeko motronic isompia suuttimia? Eli jos vaihdan ton m50b25 vakio suuttimet vaikka 440cc suuttimiin niin ymmärtääkö se niitä?

Ei onnistu. Siihen pitää ohjelmoida uudet kartat isommille suuttimille. Ja ohjelmointeja tekee esim: http://www.turbotec.com/index.php

;2342234']
Sitten toinen esim. jos pistän isommat suuttimet,boksin millä voi säätää seossuhdetta ja sitten toisen boksin millä pystyy säätämään sytytystä niin onko mahdollista saada ahdettua m50b25 toimimaan tollasella kokoonpanolla?

Tarkoitat ns. piggyback-moottorinohjausta joka laitetaan alkuperäisen rinnalle muuttamaan suutinpulssien pituutta ja sytytysennakkoa.

Piggyback-laitteilla homma onnistuu, mutta vaatii tietotaitoa. Laitteita on esim. AEM:illa, Dastekilla, Haltechilla ja monella muulla. Laitteet maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin "oikeat" moottorinohjaukset mutta ovat yleensä helpompia asentaa. Säätäminen on työläin vaihe.

Thuuning
16-04-2011, 20:42
Muuten mikäs se juttu on mihin törmäsin voorumil mut en löydä enää mistää et ku joku on säätänyt m20 motronicista jotain vissii kampuran asentoanturia tms. niin saanut sytkää myöhäsemmälle tai aikasemmalle..

Onko tuossa mitää perää? :think

Jasu
16-04-2011, 20:46
Muuten mikäs se juttu on mihin törmäsin voorumil mut en löydä enää mistää et ku joku on säätänyt m20 motronicista jotain vissii kampuran asentoanturia tms. niin saanut sytkää myöhäsemmälle tai aikasemmalle..

Onko tuossa mitää perää? :think
Onhan siinä perää. :rolleyes:

bmw525tds
17-04-2011, 10:53
Mitenhän toi m50b20 koneen turbotus onnistuu? Lähinnä sitä ajattelin että pitääkö moottorinohjaus yksikkö vaihtaa jos tavoitellaan n.20-40hv lisätehoja.. ja joutuuko tekemään mitään muuta muutoksia?

Vauhtivaunu
18-04-2011, 23:37
Mitenhän toi m50b20 koneen turbotus onnistuu? Lähinnä sitä ajattelin että pitääkö moottorinohjaus yksikkö vaihtaa jos tavoitellaan n.20-40hv lisätehoja.. ja joutuuko tekemään mitään muuta muutoksia?

Montako kertaa se pitää sanoa että jos muutetaan vakiomoottorin hengitystä jollain tavalla paremmaksi niin ohjainyksikköön pitää ohjelmoida uudet kartat (="lastu") tai vaihtaa ohjemoitava moottorinohjaus. Ja BMW:n tapauksessa vaihtaa isommat suuttimet, koska vakiosuuttimet on surkean kokoiset.

Kyllähän turbon voi viskata kylkeen ja jollain tavalla sen saa toimimaan mutta polttoaineseos on laihalla joka tarkoittaa että moottori nakuttaa ja sytytysennakko on pielessä joka tarkoittaa että se moottori nakuttaa vielä herkemmin. Nakutus = tuhoutunut moottori.

Hommaa ilokaasusarja jos haluat hetkellistä tehonlisäystä. Niissä tulee kaikki tarvittava ja (lähes)joka jannu asentaa semmosen.

Wesku
19-04-2011, 14:01
325i Cabrio -86 ilman ABSeja. Joutuuko turbottaessa laittamaan ABSit vai meneekö 325i ilman ABSeja vertailuautona? 320is vertailuautoksi -> ABSit?

Projekti alkaa ensi talvena, jos tuollaisia "turhia" esteitä ei tule...

Soiled
19-04-2011, 14:17
325i Cabrio -86 ilman ABSeja. Joutuuko turbottaessa laittamaan ABSit vai meneekö 325i ilman ABSeja vertailuautona? 320is vertailuautoksi -> ABSit?

Projekti alkaa ensi talvena, jos tuollaisia "turhia" esteitä ei tule...

1.9.1986 lähtien on oltava ABS. Siitä päivästä 325i ABS jarrut olleet vakiona. Kaikki inssit eivät vaan asioita huomaa ja osa autoista on leimattu ilman abs:iä.

Wesku
19-04-2011, 16:19
1.9.1986 lähtien on oltava ABS. Siitä päivästä 325i ABS jarrut olleet vakiona. Kaikki inssit eivät vaan asioita huomaa ja osa autoista on leimattu ilman abs:iä.

Ok. Mulla on valmistettu 6/86, joten siinä ei sitten tarvitse.

Neppo
28-04-2011, 09:02
Kuinka (jälki)ahdetussa autossa menetellään jarrutehostajan kanssa? Onko siihen olemassa kestävämpi venttiili, vai otetaanko se alipaineletku vain pois käytöstä..?

Mulla ilmeni sellainen ongelma, että se takaiskuventtiili (mikä lie) meni rikki. Koneen ollessa sammuksissa jarrut pelaa hyvin. Kun kone käy, jarrua painettaessa jarru menee pohjaan ja koneen kierrokset nousee. Jokin paikka vissiin vuotaa...

Tulppasin imusarjaan sen lähdön ja nyt kone käy normaalisti ja jarrutkin toimii, tosin ei tehostettuna. Kannattaako se vakio venttiili uusia, vai jättää pois?

Tzeimi
28-04-2011, 09:34
Uusi vakioventtiili.

Cell
28-04-2011, 12:13
Millä logiikalla takaisku on rikki jos noin käyttäytyy? Vika taitaa kuitenkin löytyä tehostimesta...

JusZsE
28-04-2011, 12:57
Kuinka (jälki)ahdetussa autossa menetellään jarrutehostajan kanssa? Onko siihen olemassa kestävämpi venttiili, vai otetaanko se alipaineletku vain pois käytöstä..?

Mulla ilmeni sellainen ongelma, että se takaiskuventtiili (mikä lie) meni rikki. Koneen ollessa sammuksissa jarrut pelaa hyvin. Kun kone käy, jarrua painettaessa jarru menee pohjaan ja koneen kierrokset nousee. Jokin paikka vissiin vuotaa...

Tulppasin imusarjaan sen lähdön ja nyt kone käy normaalisti ja jarrutkin toimii, tosin ei tehostettuna. Kannattaako se vakio venttiili uusia, vai jättää pois?

Itsekkin taistelin samaa ongelmaa kaverin autoon. Sulla luultavasti vuotaa itse tehostin/alipaine säiliö. Takaiskuventtiili jos on rikki nii kun ahdot nousee niin jarrujen pitäisi jäykistyä vielä enemmän, kuin ilman tehostusta. Tyhjäkäynnillä esim. on ahdetussakin alipainetta bensakoneessa. Tosin jarrut ei saisi koskaan painua pohjaan. Kyse kuitenkin ahdetusta, eli varmaa kulkupuolta löytyy enemmän kuin vakiona niin ehdottomasti tehostin takaisin kuntoon!

Neppo
28-04-2011, 14:03
Itsekkin taistelin samaa ongelmaa kaverin autoon. Sulla luultavasti vuotaa itse tehostin/alipaine säiliö. Takaiskuventtiili jos on rikki nii kun ahdot nousee niin jarrujen pitäisi jäykistyä vielä enemmän, kuin ilman tehostusta. Tyhjäkäynnillä esim. on ahdetussakin alipainetta bensakoneessa. Tosin jarrut ei saisi koskaan painua pohjaan. Kyse kuitenkin ahdetusta, eli varmaa kulkupuolta löytyy enemmän kuin vakiona niin ehdottomasti tehostin takaisin kuntoon!

Voihan vittu! Ei ois tuon vian tarvinnu nyt kyllä tulla...Kuinka sen saa fiksattua..? Ei kuulu kyllä topicciin, mutta jos samat hemmot lukee tätä niin ois NOPEET neuvot tarpeen!

JusZsE
28-04-2011, 14:55
No lähinnä pitäs paikantaa missä on imuvuoto tehostimessa, kun siltä vähän vaikuttaa kerta kierrokset nousee painaessa jarrua. Luultavasti vuoto alipaine säiliön mekanismissä, vuotaa/imee läpi jarrua polkiessa. Tuo että jarrupoljin painuu pohjaan.. pääsylinteri lopussa, ilmaa järjestelmässä, vika/vuotoa jossain satulassa tai sitten jotai siinä tehostus mekanismissä.. en ihan ulkoa muista tuota bemarin tehostinta. Toivottavasti tosta sepityksestä jotai selvää ottaa.. :smoke:

Joma
22-05-2011, 21:28
Hei, nyt on noussut kauhe turbokuume ja itteltähän löytyy tommoinen e28 518i. Tän auton oon nyt läpikäyny, oppinu kantapään kautta asioita, hitsaillu ja laittanu kuntoon. Ikäänkuin se autopuolen ammattikoulu joka jäi iteltä käymättä vaikka hinku oli kova.

Joten en niin moottoreista tiedä, tai no (näin pienistä) töissähän tulee laiteltua vähän isompia koneita... laivojen... Sekä pari vuotta sitten tuli pelailtua minimx koneiden kanssa.

Tätä autoa ei kuitenkaan olis tarkotus ahtaa kun niin pieni kone vaan on talvileluksi tulossa, mutta e28 koppa kiinnostaa erityisesti ulkonäkönsä puolesta, (omasta mielestä bemarin hienoin koppa).

Vähän on ihmetyksiä kuitenkin jäänyt vaikkakin muutaman viikon lueskellut foorumilla kaikenmaailman turbo topicceja sekä turboprojekteja.
Itellä ois mielessä toi e28 528 m30b28 koneella, tai no m535:nenkin kiinnostaa mutta hinnat ovat aikalailla moninkertaisia 528siin verrattuna. ruotsista oon katellut aihioita kun paljon ruostevapaampia näyttää ja vaikuttaa olevan.

Sitten vähän kysymyksiä, ensinnäkin miten näissä kestää alakerta jos ottaa vaan siivun männästä pois, kansi kuntoon sekä maltillisesti ahtoja n 0,5-0,8 bar, paljonko saa koneella ollut ajettu ja minkämoisista tehoista puhutaan? Vai pitääkö suoraan aukasta se alakerta vaihtaa laakerit, veivit ja männät sekä tasapainotus, uskaltaako ottaa paljon enempää ahtoja sitten?

Entä ku oon noita ahtimia katellut ni jos ostaa jonkun "kiina" setin missä tulee kaikenmaailman ahtoputket coolerit öljynryöstöt, dumpit yms yms 500-1000$, onko järkeä? Tähän siis tarvis vielä sovitella pakosarja, kansi, imusarja suuttimet sekä moottorinohjaus, joka onkin se suurin kysymysmerkki itelle, kun niistä niin väitellään. Itseäni kiinnostaa kaikenmaailman näpräily ja tekeminen tosin joten mega?

Miten vaihteisto ja perä kestää näissä vehkeissä? leimaamisen ei pitäs olla ongelma noin vanhalla korilla?

Ja he ketä nyt tulevat huutelemaan minun budjetista tänne ja tyrmäämään tämän niin sanotaanpa näin, oishan mulla varaa siihen hienoon isokoneiseen teinibemariin mutta se ei vaa oo mun juttu tykkään ite rakennella ja erottua massasta! :jep:

Make H.
23-05-2011, 16:57
Sitten vähän kysymyksiä, ensinnäkin miten näissä kestää alakerta jos ottaa vaan siivun männästä pois, kansi kuntoon sekä maltillisesti ahtoja n 0,5-0,8 bar, paljonko saa koneella ollut ajettu ja minkämoisista tehoista puhutaan? Vai pitääkö suoraan aukasta se alakerta vaihtaa laakerit, veivit ja männät sekä tasapainotus, uskaltaako ottaa paljon enempää ahtoja sitten?

Entä ku oon noita ahtimia katellut ni jos ostaa jonkun "kiina" setin missä tulee kaikenmaailman ahtoputket coolerit öljynryöstöt, dumpit yms yms 500-1000$, onko järkeä? Tähän siis tarvis vielä sovitella pakosarja, kansi, imusarja suuttimet sekä moottorinohjaus, joka onkin se suurin kysymysmerkki itelle, kun niistä niin väitellään. Itseäni kiinnostaa kaikenmaailman näpräily ja tekeminen tosin joten mega?

Miten vaihteisto ja perä kestää näissä vehkeissä? leimaamisen ei pitäs olla ongelma noin vanhalla korilla?

Ja he ketä nyt tulevat huutelemaan minun budjetista tänne ja tyrmäämään tämän niin sanotaanpa näin, oishan mulla varaa siihen hienoon isokoneiseen teinibemariin mutta se ei vaa oo mun juttu tykkään ite rakennella ja erottua massasta! :jep:

Yhtään autoa en oo turbottanu, mut sanoisin että säästä rahat suoraan siihen m30b34 mottiin ja sitten vasta turboa siihen alat rakentaan. Unohda mäntien sorvaus ja hommaa suoraan säädettävä moottorinohjaus, esim. se megasquirt. Varmaan kestää kuhan sääjöt kunnosa. Puristuspaineet mittaat koneesta ja jos ei ole aivan miljoonia ajettu niin ahdinta kiinni vaan jos budjetilla rakennat. Jos jotain rupeet vaihtaan niin kiertokangen laakerit, venttiilinvarrenkumit tms. Vaihteisto ja perä kyllä kestävät kuhan ovat kunnosa. Noista kiinasarjoista ei oo kokemusta, mutta niiden kopioahtimet tuskin kovin pitkäikäisiä ovat. Melkeen keräilisin täältä foorumilta vaikka käytettynä osia jos budjetilla rakennat.

Jonee^^^^
16-01-2012, 15:27
lainataas vähä tätä topiccia! mulla on e34 M5 mut mistä saan selville onko se vähäpäästöinen vai ei?? oon soittanu akelle, katsastuksee ja trafilta yrittäny saada tietoa mut kukaa ei tunnu tietävän. auto on vuosimallia 90. akella sano vaan että katti siellä on mut ei lue mitää vähäpäästöisyydestä

Muurahainen
16-01-2012, 17:33
lainataas vähä tätä topiccia! mulla on e34 M5 mut mistä saan selville onko se vähäpäästöinen vai ei?? oon soittanu akelle, katsastuksee ja trafilta yrittäny saada tietoa mut kukaa ei tunnu tietävän. auto on vuosimallia 90. akella sano vaan että katti siellä on mut ei lue mitää vähäpäästöisyydestä

http://tietopalvelu.ake.fi/AkeAtpJulkWeb/fi/ajoneuvorekisteri/ajoneuvorekisterikyselyt.html

Tuolta tilaat tekniset tiedot, niissä lukee onko vähäpäästöinen.

Jonee^^^^
16-01-2012, 18:28
tilasin sen mut ei tosta nyt oikee ota selvää vai tarkottaako toi jotain ku siin sanotaa et siin on katti ja happitunnistin

Jonee^^^^
16-01-2012, 18:35
mut pakokaasuarvoista ei lue mitää

Vauhtivaunu
16-01-2012, 21:02
tilasin sen mut ei tosta nyt oikee ota selvää vai tarkottaako toi jotain ku siin sanotaa et siin on katti ja happitunnistin

Maininta kolmitoimikatalysaattorista tarkoittaa automaattisesti vähäpäästöisyyttä.

Tyhjä arpa.

Jonee^^^^
16-01-2012, 21:18
soitin akelle tänää ni sano et se ei välttämättä oo vähäpäästöinen vaikka siellä katti onki?? mistä näistä tietää, pitäis kuulemma jyväskylään soittaa et jos niillä olis tieto siellä ku on ensi rekisteröinti suomeen vasta 4/09

muuris
17-01-2012, 23:59
Oli vähäpäästöinen tai ei, siitä ei ole nykyotteissa mainintaa.

Hanki käsiisi viimeisin katsastuslappu tai vie konttorille pakokaasutestiin, raja-arvoista näkee onko vähäpäästöinen.

jere78
25-01-2012, 22:10
Mikä mahtaisi kokemustenne perusteella olevan sopiva ahdin m30b34 moottorin kaveriksi?Vakioalakerran kanssa ollaan tekemisissä.

muuris
25-01-2012, 22:33
Mikä mahtaisi kokemustenne perusteella olevan sopiva ahdin m30b34 moottorin kaveriksi?Vakioalakerran kanssa ollaan tekemisissä.
Kerro nyt ensin haetko 300, 400, 500 vai 600:aa heppaa.

jere78
25-01-2012, 22:51
Kerro nyt ensin haetko 300, 400, 500 vai 600:aa heppaa.

No jos lähemmäks neljääsataa pääsis.

525TurboIC
25-01-2012, 23:33
Maininta kolmitoimikatalysaattorista tarkoittaa automaattisesti vähäpäästöisyyttä.

Tyhjä arpa.

Eikä tarkoita. Riippuu asemasta miten sen tulkitsevat.

ismopetteri
27-01-2012, 23:39
Eikä tarkoita. Riippuu asemasta miten sen tulkitsevat.

Riippuuko se myös sitten saman logiikan mukaan poliisiasemasta miten lakia tulkitaan eri puolella Suomea? Esim. onko 0.6 promillen humalassa ajaminen laitonta Kempeleellä mutta ok Laitilassa?

Eli tarkoitan vaan sanoa että on hyvä erottaa asiat "leimattu" ja "laillinen". Samaa lakikirjaa ja määräyksiä ne kaikki konttorit lukevat. Välillä hyvä, välillä huono että tekevät niistä omia tulkintojaan. Jos haluaa tosissaan laillisen paketin ja oikeita vastauksia niin ne saa Trafilta. Jos inssi konttorilla alkaa mussuttaa vastaan niin kannattaa pyytää olemaan yhteydessä Trafiin, toki olettamuksella että ei itse ole tehnyt välissä vääriä tulkintoja Trafin lausunnoista.

Tyramies
31-01-2012, 02:17
hei kertokaas miten se meni, kun muistan jossakin nähneeni jonkun taulukon missä oli ennen 1989, 1991 ja 1993 ne lakisäädökset miten autoa saa ahtaa? Siinä oli muistaakseni että jotenkin 1.1.1993 ja sen jälkeen käyttöönotetut ei melkeen mitenkään tjsp..:think

525TurboIC
31-01-2012, 07:46
Riippuuko se myös sitten saman logiikan mukaan poliisiasemasta miten lakia tulkitaan eri puolella Suomea? Esim. onko 0.6 promillen humalassa ajaminen laitonta Kempeleellä mutta ok Laitilassa?

Eli tarkoitan vaan sanoa että on hyvä erottaa asiat "leimattu" ja "laillinen". Samaa lakikirjaa ja määräyksiä ne kaikki konttorit lukevat. Välillä hyvä, välillä huono että tekevät niistä omia tulkintojaan. Jos haluaa tosissaan laillisen paketin ja oikeita vastauksia niin ne saa Trafilta. Jos inssi konttorilla alkaa mussuttaa vastaan niin kannattaa pyytää olemaan yhteydessä Trafiin, toki olettamuksella että ei itse ole tehnyt välissä vääriä tulkintoja Trafin lausunnoista.

Ei vaan joillakin asemilla kolmitoimikatalysaattori tulkitaan automaattisesti vähäpäästöiseksi vaikka auto ei välttämättä ole sellainen. Itsellä on sellainen e34 525. Kysyin konttorilta että voiko sitä ahtaa niin tarkistivat tietokoneelta että löytyykö ruksia kohdasta vähäpäästöisyys ja ei löytynyt niin sanoivat että voi ahtaa ilman pussitestiä vaikka rekisteriotteessa lukee kolmitoimikatalysaattori. Katti luonnollisesti tarvii olla ja muut tarvittavat muutokset ja paperit niistä. Yhden e34sen olen jo aiemmin muutoskatsastanut ahtimelle ja siinä oli sama homma.

muuris
31-01-2012, 20:35
No jos lähemmäks neljääsataa pääsis.
Kokoluokkaa HX35, GT28-GT32.

Garrettin kotisivuilla on tuommoinen ahtimenvalinta-sovellus, mutta parempi opetella heti aluks lukemaan kompurakarttoja ja plottaamaan ilmamääriä/painesuhteita sinne.

jere78
31-01-2012, 21:10
Kokoluokkaa HX35, GT28-GT32.

Garrettin kotisivuilla on tuommoinen ahtimenvalinta-sovellus, mutta parempi opetella heti aluks lukemaan kompurakarttoja ja plottaamaan ilmamääriä/painesuhteita sinne.

Ok.Kyllä tässä tosiaankin on opeteltavaa ja opittavaa...Kiitoksia!

Maikkeli
16-02-2012, 16:03
Noniin eli auto on 316 e30, valmistettu 1/87.

Tarkoitus ahtaa maltillisilla tehoilla. Saako tuon katsastettua vakiotehot +20% vai onko tuo +20% aina VAIN mallisarjan tehokkaimpaan.

Entä voiko verrata esim. 318i jossa 105hv? Tai 320i jossa 129hv?

Ja siksi kyselen kun yritän keksiä keinoa olla vertaamatta 325i jolloin vaatisi myös abs-jarrut.

Terno
16-02-2012, 16:33
Noniin eli auto on 316 e30, valmistettu 1/87.

Tarkoitus ahtaa maltillisilla tehoilla. Saako tuon katsastettua vakiotehot +20% vai onko tuo +20% aina VAIN mallisarjan tehokkaimpaan.

Entä voiko verrata esim. 318i jossa 105hv? Tai 320i jossa 129hv?

Ja siksi kyselen kun yritän keksiä keinoa olla vertaamatta 325i jolloin vaatisi myös abs-jarrut.

No miksi sitä ei voi verrata siiten vaikka tohon 320i, mutta sen 129hv, EI VOIS lisätä sitä +20%. Eli käytännössä sulla taarttee olla silloin 128hv penkkilappu. 130hv, tarvit 325i alustan. Näin olenasian itse tulkkinnut, jos olen väärässä joku muu koraa, mutta mun mielestä menee näin.

Maikkeli
16-02-2012, 18:23
No miksi sitä ei voi verrata siiten vaikka tohon 320i, mutta sen 129hv, EI VOIS lisätä sitä +20%. Eli käytännössä sulla taarttee olla silloin 128hv penkkilappu. 130hv, tarvit 325i alustan. Näin olenasian itse tulkkinnut, jos olen väärässä joku muu koraa, mutta mun mielestä menee näin.

Joku joskus sanonu vaan, että verrataan aina mallisarjan tehokkaimpaan, mutta en ihan uskonut.

90hv vakiona, joten ei varmaan tuota vaikeuksia tuo 128hv pikkugarretilla. :jep:

muuris
16-02-2012, 23:12
Joku joskus sanonu vaan, että verrataan aina mallisarjan tehokkaimpaan, mutta en ihan uskonut.

90hv vakiona, joten ei varmaan tuota vaikeuksia tuo 128hv pikkugarretilla. :jep:
Ei kannata mennä konttorille valmiin rakennelman kanssa asenteella "joku sanoi että..".

Kannattaa tarkastaa itse ne pykälät Finlexistä, printata varmuudeks paperille ja alleviivata oleelliset kohdat hankalan inssin varalta.

Tosiaan mihin tahansa malliin voit verrata, prosenttilisät vain isoimpiin/tehokkaimpiin/painavimpiin. 316 vakioalusta on sama kuin 318i eli siihen voi verrata suoraan, 320i alustassa vähän eroa ja sillä se 128hv. Moneen kertaan käyty nämäkin läpi tällä forumilla.

Terno
17-02-2012, 09:27
järkeähän siinä ei sitten ole leimata jollain 127hv lapuilla ja pilipali jaruilla, kun upit kuitenkin väännetään kaakkoon kun konttorilta o poistuttu. Se abs:n kehittely sinne ei nyt oikeasti ole niin kova työmaa. Mutta vain minun mielipiteeni...

Maikkeli
17-02-2012, 13:24
järkeähän siinä ei sitten ole leimata jollain 127hv lapuilla ja pilipali jaruilla, kun upit kuitenkin väännetään kaakkoon kun konttorilta o poistuttu. Se abs:n kehittely sinne ei nyt oikeasti ole niin kova työmaa. Mutta vain minun mielipiteeni...

Levyt on tulossa taakse jokatapauksessa, ja tehotavoite on 150hp, ei mikään 400hp. Ei varmaan abs-osien asennus paha rasti ole, kunhan löytää ne osat ensin jostain ja sitten keksii rahoittajan niille. :orava:

makethecake
25-03-2012, 10:54
saako tota e28 535i motronicia mitenkää toimii 0,5 ahdoilla ? pitäis varmaan ahtaa ku tuntuu et 40hp tarttis lisää on varmaan halvin vaihtoehto koska turbopakosarja koneelle jo löytyy ja hx35 ois kans ylimääräisenä pitäis riittää varmaan

Vauhtivaunu
26-03-2012, 17:42
saako tota e28 535i motronicia mitenkää toimii 0,5 ahdoilla ?

Saa sen jotenkin toimimaan. Mäntäpistiäisen vaara on suorassa suhteessa taitoihin.

anttiroisto
08-05-2012, 22:44
ennen vai jälkeen turbon ilman massa mittari ja pitääkö sitä koteloa muokatajotenki? m20

BBBimmer
16-05-2012, 22:56
Apua kaivattas E34 535i:n vm91. m30b34 koneen puristusten laskennassa, yritin laskimella näpytellä muttei saanut järkevää tulosta:redface:

Eli jos alkuperäiset puristukset on 9.0:1 ja ymmärtääkseni alkuperäinen pahvi on 1.75mm?
niin minkälaiset vaikutukset on jos pahvisksi tulee 1.8mm (2mm pahvi. Lohko ja kansi tasohiottu kummastakin otettu 0.1mm pois) tippuu kai 8.9:1 puristukset tuolla

mites paljon lyhyemmät kiertokanget pitäisi hommata että puristukset saa 8:1? noin 2mm sain itse laskettua, mutten usko omaan tulokseen :D

Gemmi
18-05-2012, 14:23
Apua kaivattas E34 535i:n vm91. m30b34 koneen puristusten laskennassa, yritin laskimella näpytellä muttei saanut järkevää tulosta:redface:

Eli jos alkuperäiset puristukset on 9.0:1 ja ymmärtääkseni alkuperäinen pahvi on 1.75mm?
niin minkälaiset vaikutukset on jos pahvisksi tulee 1.8mm (2mm pahvi. Lohko ja kansi tasohiottu kummastakin otettu 0.1mm pois) tippuu kai 8.9:1 puristukset tuolla

mites paljon lyhyemmät kiertokanget pitäisi hommata että puristukset saa 8:1? noin 2mm sain itse laskettua, mutten usko omaan tulokseen :DRiippuu myös siittä minkä luotoisen koneen haluaa, Liian pienillä puristuksilla ei alakierroksilla/ilman ahtopainetta mitään. Tosin jos teho tavotteet maltilliset niin en keskittyisi puristuksien laskuun, vaan perus asiat kuntoon. 1,5mm lyhyemmät kammet nii pitäis olla suurinpiirtein halutulla alueella.

Supra^
18-05-2012, 14:57

mites paljon lyhyemmät kiertokanget pitäisi hommata että puristukset saa 8:1? noin 2mm sain itse laskettua, mutten usko omaan tulokseen :D

En tiedä minkälaista setuppia haet tehojen suhteen, mutta noissa ei välttämättä tarvitse ollenkaan ottaa jos alle kilon paineilla ajelee. ARP:n pinnapultit ja metallitiiviste riittänee. Itse laskemiseen, tällä ohjelmalla (http://e28-535i.com/upload/M30_CR_Calcs.xls) varmaankin pystyy laskemaan nuo haluamasi arvot.

Supra^
18-05-2012, 15:09
ennen vai jälkeen turbon ilman massa mittari ja pitääkö sitä koteloa muokatajotenki? m20

Ei kumpikaan, l-jetillä/motronicilla vesilintua ja kunnon moottorinohjaus tilalle niin saa säädöt oikeasti kohdilleen. Jos jostain syystä pakko ajella vakio-ohjauksella niin molempia on tehty ja saatu myös toimimaan niin hyvin mitä nyt tuollaiset saa. Itse jos joutuisin tekemään tuollaisella patentilla niin laittaisin painepuolelle ja säätäisin läpän/jousen sen mukaan.

BBBimmer
20-05-2012, 14:03
Riippuu myös siittä minkä luotoisen koneen haluaa, Liian pienillä puristuksilla ei alakierroksilla/ilman ahtopainetta mitään. Tosin jos teho tavotteet maltilliset niin en keskittyisi puristuksien laskuun, vaan perus asiat kuntoon. 1,5mm lyhyemmät kammet nii pitäis olla suurinpiirtein halutulla alueella.

Elikkäs ongelma tulis siinä, kun suunnitelmat muuttuneet alkuperäisestä:evil:

Itsellä siis e34 vm91 m30b34 9:1 puristuksilla johon teetetty virtalan ristolla eaglen 144mm veivit ja wiseco:n männät niin että on alkuperäisellä puristuksella. Männän laen vahvuus nyt tuo (vahvaksi sanottu 10mm).
Ja nyt tarkoituksena saada puristukset tuonne 7-8 väliin. paineilla otetaan hevosvoimat siis.

Mikä olisi paras ratkaisu:
-Jos veivin lyhentää niin nakutus herkkyys kasvaa raakasti, kun mäntä jää alle kansitason?
-Mitenkäs onko s38b38 kannessa suurempi palotila kuin tuo 65cc mitä b34 kannessa. (kannelle ei vielä tehty mitään joten se olisi helppo tässä vaiheessa vielä vaihtaa)
-Männästä ei taida uskaltaa enään ottaa?
-Muita ehdotuksia miten saada puristukset tippumaan:think

Jasu
20-05-2012, 14:08
Miksi nakutusherkkyys kasvaisi jos mäntä jää alle tason? :D
Ja jos laen paksuus 10mm, kyllä sitä uskaltaa madaltaa.

BBBimmer
20-05-2012, 14:30
Miksi nakutusherkkyys kasvaisi jos mäntä jää alle tason? :D
Ja jos laen paksuus 10mm, kyllä sitä uskaltaa madaltaa.

Tällaista netistä luettuna olen saanut kuvan, ja myös työkaveri puhui samaa, että jos tiputtaa alle kansitason niin olisi herkkä nakuttaamaan, koska palotila ei olisi optimaalisen muotoinen:think

Ei ainoa, mutta merkittävä kuitenkin. On kietämättä hämäävän tuntuinen asia, mutta kokeile, jos et kerran puhetta usko.

Nyt tietysti kääntyy puhe ankkamäntälankkukansi kenttiin, mutta siinä männän ja kannen etäisyys on riittävän suuri jolloin ko. ilmiötä ei esiinny.

Kun männän ja kannen väli menee millin pintaan tai alle, ei sinne pysty enää muodostumaan palamiskelpoista seosta. Pahimmillaan taitaa olla jossain 2-3mm tienoilla.
Esim. nuo YB:n männät kun pistää 0 dekkiin tai pari kymppiä yli on puristukset kohdallaan ja nakutus riski minimoitu.

Myös vapari nakuttaa oikein mainiosti jo 10 puristuksilla kun mäntä 1.5mm alle dekin. Sekin on kokeiltu.
Saman syyn takia amerikanpepen 8 puristeiset saastekoneet on tehty monttu männillä eikä reilusti dekin alle jäävillä flat topeilla.

Jasu
20-05-2012, 14:50
Tällaista netistä luettuna olen saanut kuvan, ja myös työkaveri puhui samaa, että jos tiputtaa alle kansitason niin olisi herkkä nakuttaamaan, koska palotila ei olisi optimaalisen muotoinen:think

Moottorikohtaista, kokeilemalla se selviää. En usko ongelmaa tulevan kun jättää tarpeeksi deckin alle (+3mm).
Mutta onhan tuossa sekin mahdollisuus että sorvaa ammeen siihen.

Palotila ei juuri milloinkaan ole optimaallisen muotoinen. Teoriassahan melkein kaiken saa toimimaan, mutta käytäntö onkin aivan toinen juttu.

Daa Daa
21-05-2012, 09:45
Itsellä siis e34 vm91 m30b34 9:1 puristuksilla johon teetetty virtalan ristolla eaglen 144mm veivit ja wiseco:n männät niin että on alkuperäisellä puristuksella. Männän laen vahvuus nyt tuo (vahvaksi sanottu 10mm).
Ja nyt tarkoituksena saada puristukset tuonne 7-8 väliin. paineilla otetaan hevosvoimat siis.

Harvoin mitään tänne foorumille viitsin kommentoida, mutta nyt on kyllä ihan pakko vaan todeta että, elämmekö vielä 80-luvun alkupuolta jolloin "sääntönä" oli että puristussuhde turboahdetussa on oltava matala?

Emme taida elää.. Nykyään tuollaisesta 9. puristuksilla olevasta moottorista pystyy normi autotalli viilaaja saamaan suht helposti 250hp/litra normaalilla 98okt bensalla, kun on edes hieman viitsinyt opiskella moottorin sielun elämää.

Toki jos ei m30 moottorista 875hp riitä...:D

r.w.
21-05-2012, 15:31
Harvoin mitään tänne foorumille viitsin kommentoida, mutta nyt on kyllä ihan pakko vaan todeta että, elämmekö vielä 80-luvun alkupuolta jolloin "sääntönä" oli että puristussuhde turboahdetussa on oltava matala?

Emme taida elää.. Nykyään tuollaisesta 9. puristuksilla olevasta moottorista pystyy normi autotalli viilaaja saamaan suht helposti 250hp/litra normaalilla 98okt bensalla, kun on edes hieman viitsinyt opiskella moottorin sielun elämää.

Toki jos ei m30 moottorista 875hp riitä...:D+1

Ei toki ole hajuakaan, että mitä siellä suunnitellaan, mutta itsekin jättäisin rutut tuohon 9:1. En ainakaan keksi yhtään järkevää syytä miksi niitä tarvitsisi siitä enää tiputtaa, etenkään alle kasin. Paljealuetta ei varmaan kannata enempää miettiä, taisi orggis palotilan muoto mennä jo vituiksi niiden Virtalan Wisecojen myötä..?

Cell
21-05-2012, 16:00
Paljos noi wisecot painaa? 10mm lakipaksuus on melkoinen jopa noilta yleismallin ei-mihinkään sopivilta :)

Männäntappi-vaurioita odotellessa voisit mitata huvikseen paljonko tappipukkien väli on männässä, eli miten paljon on leveyssuunnassa jätetty tilaa kangen yläpäälle.

Pahoittelen sanamuotoja, noi wisecot aiheuttaa vaan pahoja viboja :)

Muumi
21-05-2012, 19:23
Paljos noi wisecot painaa? 10mm lakipaksuus on melkoinen jopa noilta yleismallin ei-mihinkään sopivilta :)

Männäntappi-vaurioita odotellessa voisit mitata huvikseen paljonko tappipukkien väli on männässä, eli miten paljon on leveyssuunnassa jätetty tilaa kangen yläpäälle.

Pahoittelen sanamuotoja, noi wisecot aiheuttaa vaan pahoja viboja :)

Kylmät väreet kulkee selkää pitkin ja oksennus kuplii kurkussa kun miettii noita wisecoja. :eek:

Ja ulkomuistista: Taitaa olla semmonen 7mm liikaa tilaa tapilla notkua.

old dog
27-05-2012, 17:27
Kylmät väreet kulkee selkää pitkin ja oksennus kuplii kurkussa kun miettii noita wisecoja. :eek:

Ja ulkomuistista: Taitaa olla semmonen 7mm liikaa tilaa tapilla notkua.

Vai onko se wisecon tappi huonoa kamaa, ainakin sellaista olen kuullut? Toki sitä tilaa kangelle on HIEMAN liikaa ja varmasti asiaan vaikuttaa.:think

Jasu
27-05-2012, 17:31
Vai onko se wisecon tappi huonoa kamaa, ainakin sellaista olen kuullut? Toki sitä tilaa kangelle on HIEMAN liikaa ja varmasti asiaan vaikuttaa.:think
Sekin, ainakin halpiksissa. Mutta ei se Wiseco huono mäntä ole. Ei vain saa aina ostaa sitä halvinta mallia.

old dog
27-05-2012, 23:13
Sekin, ainakin halpiksissa. Mutta ei se Wiseco huono mäntä ole. Ei vain saa aina ostaa sitä halvinta mallia.
Jees :), on vaan tossa omassa motissa just ne V.Wisecot mutta accraliten tappiilla... konetta on jo käytelty mutta jos tossa kesemmällä pääsis jo paineita nosteleen :D

anttiroisto
08-07-2012, 21:31
paljoko uskaltas laittaa m20b25 ahtopaineita kone on täysin vakio paitsi männät on laskettu lohkon tasolle ja vahän palotilaa avarrettu b20 kannesta??
puristuksia ei oo voinu mitata kun paine mittarin venttiili on rikki.

Jasu
09-07-2012, 06:02
paljoko uskaltas laittaa m20b25 ahtopaineita kone on täysin vakio paitsi männät on laskettu lohkon tasolle ja vahän palotilaa avarrettu b20 kannesta??
puristuksia ei oo voinu mitata kun paine mittarin venttiili on rikki.

Riippuu aikalai ahtimen koosta.

turbobliz
09-07-2012, 09:18
Miten ajattelit mitata puristussuhteen painemittarilla ??? Yleensä se tehdään laskimella/excelillä sekä pleksillä ja esim 10ml lääkeruiskulla.

MikeDry
09-07-2012, 18:56
Varmaankin tarkoitti esim. Bilteman puristuspaine mittarilla:think........