PDA

View Full Version : Sport getrag


Arttu
26-07-2004, 21:24
Onko sport getrag ainut laatikko missä on vitonen suora? Tässä eikö ollut ykkönen alhaalla? Ja mistä mallista kyseisen laatikon saa? Pitäis saada tuohon E30 projektiin suoralla vitosella oleva kestävä laatikko.

Esko
26-07-2004, 21:59
M3:sta ainakin...

wicked
26-07-2004, 22:51
No ainakin e36 325:n laatikossa on suora vitonen, pitäisi sopia joko suoraan tai pienellä vaivalla m20:n perään (joku kenellä on kokemusta voi tarkentaa). Kestävyydestä en sitten sano mitään, riippuu tietenkin vähän millaisia tehoja joutuu välittämään :twisted:

Arttu
28-07-2004, 21:33
Onko saksassa olemassa vastaavaan kuin suomessa "varaosahaku.fi"? Vois yrittää hommata rajan takaa laatikon kun taitaa olla suomessa aika vähän noita tarjolla.

Johnny
28-07-2004, 23:27
Onko saksassa olemassa vastaavaan kuin suomessa "varaosahaku.fi"? Vois yrittää hommata rajan takaa laatikon kun taitaa olla suomessa aika vähän noita tarjolla.

Mulle kans e31 850 6-vaihteinen manuaali :roll:

badboy
30-07-2004, 14:22
Onko saksassa olemassa vastaavaan kuin suomessa "varaosahaku.fi"? Vois yrittää hommata rajan takaa laatikon kun taitaa olla suomessa aika vähän noita tarjolla.

tallissa olisi kaksi sporttia.. -88 ohjekirja väittää että "uudemmassa" sportissa olisi pitkä vitonen... täytyy mennä vissiin pyörittää...

BmwPunisher
03-08-2004, 06:11
tallissa olisi kaksi sporttia.. -88 ohjekirja väittää että "uudemmassa" sportissa olisi pitkä vitonen... täytyy mennä vissiin pyörittää...
siis onko sulla semmonen sportti laatikko mikä
menis E30 325i M20:sen jatkoksi heittämällä?

Arttu
10-08-2004, 21:16
Pisti tuossa silmää että on myös olemassa "pikku" sport getrag. Liekkö kestävyydessä/välityksissä eroa paljon verratuna isoon?

muffe
11-08-2004, 01:10
joo eli suora vitonen on ainaki 325/525i 24v ja käy kyllä m20 koneeseen ne on vaan vähän eri asennoissa eli pitäisi uudet kiinnitys reiät laattikkoon. korjatkaa jos oon väärässä, näin kyllä muistelisin

Suutari
12-08-2004, 04:17
seuraavasta linkistä kun kattelee hobbies osastoa!

http://home.no.net/larsinge/


There is nothing like driving the ultimate driving machine.


Speed/rpm calculator (English)
G-Force calculator
Tyre calculator
Transmission overview for the BMW E30
BMW 325i E30 performace overview

MikkoV
07-03-2006, 18:45
Eli suoralla vitosella ja käänteisellä vaihdekaaviolla. Mikä tuon tyyppi nyt sitten oikein on? 260 vai 265 ja missä hinnoissa nykyään liikkuu.

M_Power
07-03-2006, 19:04
Getrag 265 tosiaan kyseessä, jos on käänteisellä kaaviolla. Aika vaikea on edes löytää tuollainen.
Edit: www.metricmechanic.com/pg49.htm löytyy ainakin jotain tietoa noista.

MikkoV
07-03-2006, 19:12
Laatikko tai melkein kaksikin löytyy, hinnat kiinnostaa eli mitä kehtaa pyydellä...

[pmp]
07-03-2006, 19:20
jätkä on sitten ostanut nettiautosta ton skylinen, vai myytkö sitä siellä?
ihan mukavan näköinen kärry :eek:

M_Power
07-03-2006, 19:26
Virtala myi joskus tietääkseni noita n. 800e.

MikkoV
07-03-2006, 19:43
']jätkä on sitten ostanut nettiautosta ton skylinen, vai myytkö sitä siellä?
ihan mukavan näköinen kärry :eek:

Sorry ot. Ton sigun talvirassin myin itseasisssa eilen eli tarvii korjailla sigua. Tää mulla on vielä -> http://www.kopteri.net/koti/autoviitala/kuvat/skylinegtr2.jpg

AriSi
07-03-2006, 19:56
Mistä autosta mahtaa olla lähtöisin, ja mitä siitä toisesta puuttuu?

MikkoV
07-03-2006, 20:10
Mistä autosta mahtaa olla lähtöisin, ja mitä siitä toisesta puuttuu?

En osaa sanoa mistä on. Toinen on täydellinen, löytyy lisäksi opeliin muokattu kytkikoppa ja tää toinen on pelkkä keskipala missä rataspaketit, tuo saattaa olla pidemmällä ykkösellä.

MikkoV
09-03-2006, 14:20
Eli tossa pari kuvaa, onko tää nyt sitten tuo 265

Veltsu
09-03-2006, 14:46
Kato löydätkö osanumeroa siitä laatikosta. Pitäs olla siina Getraq merkin lähellä.

jannmann
09-03-2006, 16:17
265 on irroitettavalla kytkinkopalalla, kuvassa sitä ei taida olla

MikkoV
09-03-2006, 17:55
Ei ole irrotettavaa kytkinkoppaa, sillä aloin sitä miettimäänkin.

En löytänyt varaosanumeroa, ainoa merkintä oli M60 kyljessä. Isompi tuo on kuitenkin kuin 240 eli mikäköhän sitten on. Käänteinen kaavio joka tapauksessa ja vitonen tuntuisi olevan suora...

LeWe
09-03-2006, 21:08
Pakko osallistua:D 280 getracci on tehty 260:sen etu/takapään väliin asennetulla ylimäärisellä laakerilla. Ei pitkät akselit jousta niin paljon, kun on kolmestakohtaa laakeroitu. Valunumerot on 260 yleensä. 280 lisäksi jäähdytysrivat etukopan alapinnassa yleensä. Eli käytetty E34 (535i) M5 malleissa. Sama aski myös vanhemmassa vitosessa lisättynä asentotunnistilla kytkinkopassa.:rolf: Toi suoravitonen kyl ihmetyttää??? Pienemmissä tiedän kyl olevan samoihin kuoriin tehty, mut en tos. (olen ihminen, siis voin olla väärässä) Vivusto ja kannake kyl viittaa vanhempiin koreihin tai sit projekti tehtynä, ku toi huohotin muutettu tollaiseksi letkuviritykseksi.

MikkoV
10-03-2006, 01:08
Pakko osallistua:D 280 getracci on tehty 260:sen etu/takapään väliin asennetulla ylimäärisellä laakerilla. Ei pitkät akselit jousta niin paljon, kun on kolmestakohtaa laakeroitu. Valunumerot on 260 yleensä. 280 lisäksi jäähdytysrivat etukopan alapinnassa yleensä. Eli käytetty E34 (535i) M5 malleissa. Sama aski myös vanhemmassa vitosessa lisättynä asentotunnistilla kytkinkopassa.:rolf: Toi suoravitonen kyl ihmetyttää??? Pienemmissä tiedän kyl olevan samoihin kuoriin tehty, mut en tos. (olen ihminen, siis voin olla väärässä) Vivusto ja kannake kyl viittaa vanhempiin koreihin tai sit projekti tehtynä, ku toi huohotin muutettu tollaiseksi letkuviritykseksi.

Vanhempaan viittaa myös vaihdekepin nuppi ja kuulemma toi peltilevyhässäkkä, uudemmissa tiemmä alumiininen? Ei toi sit oisi tää 245? tyypillä kulkenut pikku sport G

LeWe
10-03-2006, 10:10
Sit on kyl harvinainen, jos on pikku sportti. Onks ykkönen vasemmalla alhaalla? Jossitä pyörittelee, niin ylivaihde vitonen on 0.87 välityksellä yleensä. Se pitäis kyl tuntua/huomata. Ja siihen keskipalaan voi lykätä kuoret kinni, ni saa yhden lisää.:D

MikkoV
10-03-2006, 10:40
Sit on kyl harvinainen, jos on pikku sportti. Onks ykkönen vasemmalla alhaalla? Jossitä pyörittelee, niin ylivaihde vitonen on 0.87 välityksellä yleensä. Se pitäis kyl tuntua/huomata. Ja siihen keskipalaan voi lykätä kuoret kinni, ni saa yhden lisää.:D

Ykkönen on vasemmalla alhaalla ja vitonen on mielestäni suora, tarvii nyt katsoa vielä oikein kunnolla...

MikRa
10-03-2006, 15:08
Löytyykö laatikosta mittarinvaijerille paikkaa?Mulla oli tollanen laatikko joskus ja se M20 koneen jatkeena,peräisin E21:sestä.Näyttäs toiki laatikko olevan M20 koneen perästä tai on sitä vähän vaikee sanoo näin kuvan välityksellä.Mun mielestä toi malli on 260.Ite myin laatikon jotain 200-300€ toki rikkinäisenä.

ViperHawk
10-03-2006, 20:45
Käsittääkseni sport-Getrageissa pitäs olla suora vitonen, ainakin pienissä. Eli aika tiheävälitteinen laatikko. Mukava kisa-ajossa, mutta ehkä vähän huono polttoainetalouden kannalta. Kannattaa muuten laittaa vähän harvempaa perää :rolleyes:

bar
12-03-2006, 10:11
Onko missään bmw getrageissa mekaaniselle nopeusmittarille lähtöä?

patte.525iM
12-03-2006, 22:39
Onko missään bmw getrageissa mekaaniselle nopeusmittarille lähtöä?
on jos laatikko on ollut e21 -sessä

daisarit
15-03-2006, 00:33
oudon näköinen kytkin koppa ootko varma että bmw:stä lähtösin, noita sportti getrageja on bemarillakin ainakin kadeksan eri variaatiota

MikkoV
15-03-2006, 01:00
On bemarista, bemarin leima tuosta löytyi.

MikkoV
17-01-2007, 13:38
Nostetaas vanhaa topikkia, olin jutuissa ed. omistajan kanssa. Tuo on lähtöisin hänen mukaansa E30 325 bemarista, -90 taiteen ratapelistä (merkkiluokka???). Onko E30 koppaan saanut optiona Sport G:tä muuta kuin M3:seen. Ja toinen lodju samanmoinen lodju mikä tuli mukana on kuulemma juurikin pitkällä ykkösellä.

Tzeimi
17-01-2007, 14:22
Nostetaas vanhaa topikkia, olin jutuissa ed. omistajan kanssa. Tuo on lähtöisin hänen mukaansa E30 325 bemarista, -90 taiteen ratapelistä (merkkiluokka???). Onko E30 koppaan saanut optiona Sport G:tä muuta kuin M3:seen. Ja toinen lodju samanmoinen lodju mikä tuli mukana on kuulemma juurikin pitkällä ykkösellä.

E30 M3:n sportti-kettu on irr. kytkinkopalla ja 5. piisi on suora. Tätä laatikkoa ei ole ollut optiona muissa E30-malleissa. Muihin malleihin on saanut muita getrakkeja myös sporttina.

tonnikala
17-01-2007, 17:28
Oletko ihan 100-varma että on käännetyllä kaaviolla? Äkkiä katottuna näyttää kyllä 260 getragille. Omat laatikot on pajalla, ni ei voi ihan varmaks sanoo. Ja ainakin omissa laatikoissani on lukenut esim 260.xxxx.. Outoa.

Edit: Onko M20:een saanut muuta kuin 260 / 240 getragia? http://btcf.fi/forum/showthread.php?t=17012&page=4

Tzeimi
17-01-2007, 18:03
Muistin sopukuista palautuu mieliin sellanen juttu että E30 M3 USA-mallit olisi ollut ylivaihdeaskeilla & 1 samassa linjassa 2:n kassa. Euro-mallit käännetyllä kaaviolla.

Ainoa sporttiaski ylivaihde-viitosella on minun ymmärtääkseni E24:stä (M6) löytyvä (mikä itselläni on) ja näin ollen olisi ainoa poikkeus tuohon sportgetriebe-määritelmään (käännetty kaavio). Toki voin olla väärässäkin, missä tapauksessa otan oikeaa tietoa mielellään vastaan.

M325i
17-01-2007, 18:09
Onkö tämä varustelistassa nimellä Fuenf-Gang-Sportgetriebe??:think

bmwm5e28
17-01-2007, 18:19
Jossain päin laatikon kuorta pitäis olla sellanen numero/kirjain-sarja joka päättyy kirjaimiin esim tcm. Tai pelkät kirjaimet, en muista tarkkaan.

Selvitä tuo.

MikkoV
17-01-2007, 21:56
Oletko ihan 100-varma että on käännetyllä kaaviolla? Äkkiä katottuna näyttää kyllä 260 getragille. Omat laatikot on pajalla, ni ei voi ihan varmaks sanoo. Ja ainakin omissa laatikoissani on lukenut esim 260.xxxx.. Outoa.

Edit: Onko M20:een saanut muuta kuin 260 / 240 getragia? http://btcf.fi/forum/showthread.php?t=17012&page=4

Siis juurikin suoralla vitosella tuo on, ei ylivaihde...

Tsekkaan huomenna et mitä nummeroita tuosta löytyy.

325E
18-01-2007, 10:26
Siis juurikin suoralla vitosella tuo on, ei ylivaihde...

Tsekkaan huomenna et mitä nummeroita tuosta löytyy.

260-Getrakin kehän kohdalta kun katsotaan auton taakse päin siis 260:ssä se lähtee hetken melkein suorana perään
päin 8-12cm ja sitten vasta lähtee laatikko kapenee ja se
ero on 240-Getrakkiin jonka huomaa jo heti päällepäin
eli 260-Geetrakkiin on tavallaan tehty enenmmän
tilaa vaikka isommille kytkin kampoille...eli kyseisen
kuvan laatikko on pientä 240-mallisarjaa ei todellakaan
mistään 90-mallista.

325E

MikkoV
18-01-2007, 14:51
Jossain päin laatikon kuorta pitäis olla sellanen numero/kirjain-sarja joka päättyy kirjaimiin esim tcm. Tai pelkät kirjaimet, en muista tarkkaan.

Selvitä tuo.

OK, nyt löytyi, kytkinkopan siällä ja laatikon peräpäästä, varaosalodjusta löytyi myös laatikon päältä.

Ehjä:

Kytkikoppa
2.2
225
242.0.0171.90
Ja bmw merkki missä sisällä 81/82 (lienee valuvuosi)

Perässä
242.029.01

Varaosalaatikko:

Kytkinkoppa
1.1
225
242.0.14200

Perässä 232.0.139.02

Laatikon päällä
570/2 439


Puolipimeässä suoritettuihin tutkailuihin virhevaraus, mut eiköhän ne tollaset ollu.

Noiden valossa mikäli oikein ymmärsin niin valuvuosi viittaa E21 koriin ja 5-speed sports laatikkoon, tuo varaosalaatikko pitäisi olla ns. pitkällä ykkösvaihteella, mites tuon laskutoimituksen suorittaa. kun laatikko sen verran palasina ettei pykäliä tuosta vaan löydy (eli päädyt irti ja siirtäjät pois, rataspaketit nipussa)

260-Getrakin kehän kohdalta kun katsotaan auton taakse päin siis 260:ssä se lähtee hetken melkein suorana perään
päin 8-12cm ja sitten vasta lähtee laatikko kapenee ja se
ero on 240-Getrakkiin jonka huomaa jo heti päällepäin
eli 260-Geetrakkiin on tavallaan tehty enenmmän
tilaa vaikka isommille kytkin kampoille...eli kyseisen
kuvan laatikko on pientä 240-mallisarjaa ei todellakaan
mistään 90-mallista.

325E

En kirjoittanutkaan että -90 mallista, vaan että autolla mistä napattu ajettu rataa -90 taitteessa, siis -80/90 lukujen tarkennettuna, auton vuosimallista ei ollut tossa kohtaa tietoa, kaveri miltä nuo rojut (ja info niistä) mulle tuli oli Opel harrastaja eikä nuo kolmesatkut nähtävästi niin tuttuja..

Tzeimi
18-01-2007, 16:26
Söötsillä löyty pari ketjua... autaako vai sotkeeko?
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=17012&highlight=getrag
ja
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=16704&highlight=getrag

MikkoV
18-01-2007, 21:11
Itse itselleni vastaten, tollanen ainakin tää ehjä taitaa olla.

5-speed - 320/6-323i - Getrag 245/11 OO BJ close ratio/”dogleg”
Gear ratios
1st - 3.764
2nd - 2.325
3rd - 1.612
4th - 1.229
5th - 1.000

Harvinaisiako, tai lähellekään ison Sport getragin hinnoissa?

bmwm5e28
18-01-2007, 21:18
Itse itselleni vastaten, tollanen ainakin tää ehjä taitaa olla.

5-speed - 320/6-323i - Getrag 245/11 OO BJ

BJ Tuo pitäis jossakin siellä lootassakin lukea, muistelisin.

Enpä ole kyseiseen laatikkoon ennen törmännyt, täällä foorumilla eräs herrasmies noita kuningasmallisia on enemminkin harrastellut.

MikkoV
18-01-2007, 21:24
BJ Tuo pitäis jossakin siellä lootassakin lukea, muistelisin.

Enpä ole kyseiseen laatikkoon ennen törmännyt, täällä foorumilla eräs herrasmies noita kuningasmallisia on enemminkin harrastellut.

Ken mahtaa olla, jos vinkkejä kyselisi...

Striezel
18-01-2007, 22:25
Itse itselleni vastaten, tollanen ainakin tää ehjä taitaa olla.

5-speed - 320/6-323i - Getrag 245/11 OO BJ close ratio/”dogleg”
Gear ratios
1st - 3.764
2nd - 2.325
3rd - 1.612
4th - 1.229
5th - 1.000

Harvinaisiako, tai lähellekään ison Sport getragin hinnoissa?

On kyllä harvinainen laatikko. Ruotsissa joku myi tuollaista TEHDASUUTTA jokunen vuosi sitten, muistaakseni hintaan 10000 SEK (= n.1100 euroa). Suomessa en muista koskaan nähneeni missään tuollaista myynnissä.

Nimimerkillä T3 kirjoitteleva tietänee noista enemmän..?!

T3
18-01-2007, 23:25
On kyllä harvinainen laatikko.
Suomessa en muista koskaan nähneeni missään tuollaista myynnissä.

Nimimerkillä T3 kirjoitteleva tietänee noista enemmän..?!

Vai laatikkoja täällä ihmetellään. :think Mä meen ny maate ja aamulla aikasin töihin.
Josko huomenna sitten vähän...

Striezel
19-01-2007, 13:38
Vai laatikkoja täällä ihmetellään. :think Mä meen ny maate ja aamulla aikasin töihin.
Josko huomenna sitten vähän...

Sä oot nukkunu jo monta päivää ku et oo aiemmin tullu tänne kertomaan mikä laatikko kuvissa on.. ;) Vai pihistelläänkö Laihialla nykyään tietojakin..? :think

T3
19-01-2007, 16:09
Itse itselleni vastaten, tollanen ainakin tää ehjä taitaa olla.

5-speed - 320/6-323i - Getrag 245/11 OO BJ close ratio/”dogleg”
Gear ratios
1st - 3.764
2nd - 2.325
3rd - 1.612
4th - 1.229
5th - 1.000

Harvinaisiako, tai lähellekään ison Sport getragin hinnoissa?


Noniin...

Molemmat askit on lähtöisin E21-malleista, joko 320/6, tai 323i:stä. Melkeinpä väittäisin, että kuningasmallista, eli jälkimmäisestä.

Noita lootiahan on ollut kahdenlaisilla välityksillä ja tuossa sun antamassa taulukossa on onnellisesti sotkettu molempien lootien välityksiä keskenään.
Oikeat pitäisi mennä kutakuinkin näin:
Loota1. loota2.
1. 3,72 1. 3,76
2. 2,32 2. 2,40
3. 1,61 3. 1,78
4. 1,22 4. 1,26
5. 1,00 5. 1,00
Pakki 4,10 Pakki 4,23

Laatikot eivät ole mitään ultraharvinaisia, mutta ei noita ihan R-kioskiltakaan noin vaan noudeta. Itselläni on tallissa myös 2kpl ja vuosien aikana olen noita myynyt eteenpäin 3kpl. Hintaluokaltaan huomattavasti halvempia, kuin isot getracit. Riippuen kunnosta, noiden lootien hinnat pyörii välillä 350-550euroa. Joten tuo Striezelin mainitsema Ruotsissa myytävänä ollut tonnin tuliterä on ollut hinnaltaan aikalailla linjassa.

Tuolla aikaisemmassa postauksessa näkyy pari kuvaakin askista. Toisessa kuvassa näkyy selvästi vasemmassa kyljessä merkintä M60. Tuo on aikoinaan tarkoittanut sitä, mihin koneeseen laatikko sopii. M20:n alkuperäinen koodihan oli M60.

Kestävämpiäkin lootia maailmasta löytyy, joten oikein härskin koneen perään tuollaista ei kannata pultata kiinni. Vakiotehoisen 323i:n tehot kestää varmasti, jos vaan ajelee niinkuin autolla kuuluukin ajaa. Kaikkihan saa rikki jos haluaa.

Mikäli laatikot ovat ylimääräisiä, tarjoudun tässä ja nyt ostamaan ne, vaikka itselläni tuollaisia jo pari onkin. Kyllä noille tilaa tallista löytyy. Tai laitetaan sitten sinne kuuluisan tyynyn alle:smoke:

turboix
19-01-2007, 19:42
Noniin...

Molemmat askit on lähtöisin E21-malleista, joko 320/6, tai 323i:stä. Melkeinpä väittäisin, että kuningasmallista, eli jälkimmäisestä.

Noita lootiahan on ollut kahdenlaisilla välityksillä ja tuossa sun antamassa taulukossa on onnellisesti sotkettu molempien lootien välityksiä keskenään.
Oikeat pitäisi mennä kutakuinkin näin:
Loota1. loota2.
1. 3,72 1. 3,76
2. 2,32 2. 2,40
3. 1,61 3. 1,78
4. 1,22 4. 1,26
5. 1,00 5. 1,00
Pakki 4,10 Pakki 4,23

Laatikot eivät ole mitään ultraharvinaisia, mutta ei noita ihan R-kioskiltakaan noin vaan noudeta. Itselläni on tallissa myös 2kpl ja vuosien aikana olen noita myynyt eteenpäin 3kpl. Hintaluokaltaan huomattavasti halvempia, kuin isot getracit. Riippuen kunnosta, noiden lootien hinnat pyörii välillä 350-550euroa. Joten tuo Striezelin mainitsema Ruotsissa myytävänä ollut tonnin tuliterä on ollut hinnaltaan aikalailla linjassa.

Tuolla aikaisemmassa postauksessa näkyy pari kuvaakin askista. Toisessa kuvassa näkyy selvästi vasemmassa kyljessä merkintä M60. Tuo on aikoinaan tarkoittanut sitä, mihin koneeseen laatikko sopii. M20:n alkuperäinen koodihan oli M60.

Kestävämpiäkin lootia maailmasta löytyy, joten oikein härskin koneen perään tuollaista ei kannata pultata kiinni. Vakiotehoisen 323i:n tehot kestää varmasti, jos vaan ajelee niinkuin autolla kuuluukin ajaa. Kaikkihan saa rikki jos haluaa.

Mikäli laatikot ovat ylimääräisiä, tarjoudun tässä ja nyt ostamaan ne, vaikka itselläni tuollaisia jo pari onkin. Kyllä noille tilaa tallista löytyy. Tai laitetaan sitten sinne kuuluisan tyynyn alle:smoke:

Tulihan se siältä ku aikamme varrottiin.