PDA

View Full Version : 320i:n turboluvat???


mikam82
19-02-2004, 20:13
Eli auto on E30 320i vm:86, ei vähäpäästöinen.
takana on rumpujarrut.
Kuinka helpolla kyseiseen autoon saa turboluvat?Mitä tarvitsee muuttaa ja mihin autoa verrataan katsastuksessa?
Tarkoituksena olisi asentaa kaksi pienehköä ahdinta, mutta jos se vaikeuttaa lupien saantia niin sitten yksi iso.
Olisi hienoa että joku joka on joskus turbottanut tälläisen, voisi antaa vinkkejä ja neuvoja.

Seiska
19-02-2004, 20:27
Autoa verrataan 325i , hanki kaikki laput (dyno,muutokset etc.) , ja tehorajana 204 hp. Pakokaasumittaus = pitää alittaa päästörajat tai laita katti.

Jani

'86 320i =>325e 2.7

Lari
19-02-2004, 20:30
Huoh :? Koskahan ihmiset tajuavat ettei tarvi enään mitään lupia kun turbottaa auton...

mikam82
19-02-2004, 20:31
Eli mun pitää laittaa 325i:n levyt taakse vai?? entäs pitääkö auto olla muutenkin kuin 325i, eli täytyykö olla tehostin jne jne..

Seiska
19-02-2004, 20:39
320:een laitetaan 51mm etutolpat, levyt taakse , iso perä , vakaaja taakse ehkä kardaani vetarit ja laatikko. Laske omat prosentit ja tee kanta-auto tarkastus ,jos prossat menee yli 35%.

.:miksu:.
19-02-2004, 20:43
Ei o bemareista kokemusta, mutta yks iso turbo on paljon helpompi saada toimimaan kun kaks pientä (ja paljon halvempi :? )

ps: Jos haluaa selvitä "helpolla": Älä muuta mitään ja hae pienillä paineilla dyno laput (+20% alkuperäiseen) ja sitten kun on leima papperissa niin paineita ylös,( tosin aika tappo kaluhan semmonen on...)

pps:ei tarvi muuta kun ajaa konttorille dynolappu kädessä

LASSI-S
19-02-2004, 21:28
tarvii tehdä samat muutokset kun 320-->325

327 2*t+ic
19-02-2004, 22:21
Ei o bemareista kokemusta, mutta yks iso turbo on paljon helpompi saada toimimaan kun kaks pientä (ja paljon halvempi :? )

ps: Jos haluaa selvitä "helpolla": Älä muuta mitään ja hae pienillä paineilla dyno laput (+20% alkuperäiseen) ja sitten kun on leima papperissa niin paineita ylös,( tosin aika tappo kaluhan semmonen on...)

pps:ei tarvi muuta kun ajaa konttorille dynolappu kädessä

Miten niin yks on helpompi saada toimimaan? Pakosarjojen ja ahto/imuputkien kanssa on tietysti kahdella hiukka enemmän töitä. Mulla on M20:ssä kaks pientä ahdinta ja toimii tosi hyvin ja pienellä viiveellä.

f1zz
19-02-2004, 22:41
mulla on yksi KOHTUUKOKOINEN kuulalaakeroitu ja pienellä viiveellä

.:miksu:.
19-02-2004, 22:56
Ton kokosessa ja tehosessa koneessa tuskin tuottaa ongelmia toi turbon valinta, mutta 3litrasessa alkaa jo olla ainoo vaihtoehto teettää hybridi.

Miks laittaa kahta, kun yksikin riittää. Yhdellä toimii ihan yhtä alhaalta, kun kahdella ja toimii myös yläkierroksilla, korkeammilla paineilla...
(kunhan ei ole garretti T03, tms)... Kun edelleen virittelee ja KORJAILEE voi todeta että yhdellä ois ollu helpompaa...

Kun oon sen verran laiska, että pyrin aina tekeen homman kerralla, kunolla ja kustannustehokkaasti!!! :wink:

reddewil
19-02-2004, 23:23
Ei o bemareista kokemusta, mutta yks iso turbo on paljon helpompi saada toimimaan kun kaks pientä (ja paljon halvempi :? )

ps: Jos haluaa selvitä "helpolla": Älä muuta mitään ja hae pienillä paineilla dyno laput (+20% alkuperäiseen) ja sitten kun on leima papperissa niin paineita ylös,( tosin aika tappo kaluhan semmonen on...)

pps:ei tarvi muuta kun ajaa konttorille dynolappu kädessä

Miten niin yks on helpompi saada toimimaan? Pakosarjojen ja ahto/imuputkien kanssa on tietysti kahdella hiukka enemmän töitä. Mulla on M20:ssä kaks pientä ahdinta ja toimii tosi hyvin ja pienellä viiveellä.

Pakko oli kommentoida, vaikken mitään tiedäkkään...

TOSI PIENELLÄ VIIVEELLÄ!!!

.:miksu:.
19-02-2004, 23:58
Joo ilmeisesti se TwinTurbo on enemmän bemarimiesten(ja naisten mieleen), itse vasta ostin ekan bemarini paripäivää sitten, joten olen sivistymätön näissä jutuissa.

Mutta ajattelin jutun näin:

käytetty pikku garretti (2x)a300€+huolto a400€
[koneeseen mitoitettu hybridi a800€]
pakoputkistonteettäminen a300€+a500€(turbon jälkeen)
imuputkisto (2x)a100€
rikastuspiiri a400€
IC a300€
:P kartio filtteri (2x) a100€

yht.2000€ [-3000€] (+kaikki kivat pikku yllärit, dynosäädöt bensapumput, suuttimet...min 500€)

Jos ei muuta hyvää muitten mielestä löydy niin olkoon vaikka HINTA, ja onhanse niinkin, että virittämisessä/tuunauksessa ei paljon budjetit paina...

Mutta tottakai kannattaa kysellä jostain alan liikkeestä! 8)

JOuMan
20-02-2004, 01:00
Eihän tollasia tuplaturboja ole mitään järkeä laittaa muuta ku isolohko V-koneisiin :shock: ,jos ei sitte hae miestelemisen aihetta esson baariin :roll:

JTT76
20-02-2004, 02:06
Huoh Koskahan ihmiset tajuavat ettei tarvi enään mitään lupia kun turbottaa auton... heh.. ite oon ihmetelly samaa jo kauan aikaa,ottaisvat selvää asioista..

jarmo_
20-02-2004, 06:01
Eihän tollasia tuplaturboja ole mitään järkeä laittaa muuta ku isolohko V-koneisiin :shock: ,jos ei sitte hae miestelemisen aihetta esson baariin :roll:

Ai miksei ole?
Mun mielestä asiaa, saa tehoja enemmän ja tosiaan pienemmällä viivellä.

f1zz
20-02-2004, 09:51
joo mutta onhan aina kaksi kalliimpi kun yksi.
jos puhutaan uusista ahtimista.
jos haluaa rempata turbot niin onhan kaksi aina kaksi kertaa isompi summa :).. öö

mutta yleisesti 2 turboa käytetään v koneessa jossa yhden ahtimen pakosarja olisi huono ratkasu.

ja kaikki riippuu missä konetta käyttää, katu, kiihdytys, muuten vaan.

jarmo_
20-02-2004, 11:21
joo mutta onhan aina kaksi kalliimpi kun yksi.
jos puhutaan uusista ahtimista.
jos haluaa rempata turbot niin onhan kaksi aina kaksi kertaa isompi summa :).. öö

mutta yleisesti 2 turboa käytetään v koneessa jossa yhden ahtimen pakosarja olisi huono ratkasu.

ja kaikki riippuu missä konetta käyttää, katu, kiihdytys, muuten vaan.

Älä nyt lauri, kyllä johonkin bemuun vielä se tupla laitetaan.
Esim. tohon mun autoon joudut ehkä sen sarjan vielä vääntämään, sit kun budjetti antaa myöten.

////3
20-02-2004, 13:27
Tietääkö kukaan et paljonko tulee prosentteja e30 325 kun siihenlaittaa turbo kamat kiinni, eli ahdin, hukkaportti, välijäähdytin, uusi bensapumppu, ahtoputket, pakosarja, ja muut hilkkeet mitä tarvitaan? 8)
Ja mitenkä noita prosentteja voi laskeskella vai meneekö noi ihan arvioimalla?

Jaghaath
20-02-2004, 13:54
Ei siitä mitään prosentteja tule jos auto on jo 325.

Zoui
20-02-2004, 14:07
Ei siitä mitään prosentteja tule jos auto on jo 325.

niin, ei tule muita kuin prosentit moottorista... :|

mukko
20-02-2004, 14:26
Ellei turbokamat mene sitten moottorinlisälaitteina.

Zoui
20-02-2004, 14:30
Ellei turbokamat mene sitten moottorinlisälaitteina.

Turbon laittaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli merkitään prosentit moottorista... itsellä taisi olla siis 12.

Jaghaath
20-02-2004, 14:36
Montas kertaa tästäkin on jo väännetty :lol: Eikö se turbotus rinnasteta moottorinvaihtoon vaan siltä osalta, että kun tehot nousee niin jarrut ym pitää päivittää niitä vastaamaan ellei kyseessä ole 325 eli mallisarjan tehokkain?

stimmung
20-02-2004, 15:07
Aivan niin.

JiiP
20-02-2004, 17:38
Olikos se Maza vai kuka joka sai turbon katsastettua moottorin lisälaitteena..

Zoui
20-02-2004, 17:57
Montas kertaa tästäkin on jo väännetty :lol: Eikö se turbotus rinnasteta moottorinvaihtoon vaan siltä osalta, että kun tehot nousee niin jarrut ym pitää päivittää niitä vastaamaan ellei kyseessä ole 325 eli mallisarjan tehokkain?

Onhan tuosta vääntöä ollut, mutta eikös lain mukaan jälkiasennus turbo tuo autolle 12%(ainakin itse sain prosentit moottorista), jotka tulevat "moottorin vaihdosta". Mutta mikäli muutos prosentti ylittää sallitun 49,9%, asia otetaan käsittelyyn ja turbon aiheuttamat prosentit poistuvat. (koska moottoria ei ole oikeasti vaihdettu)

:?:

performance
20-02-2004, 18:20
Autoon saa lisätä mitä tahansa ja prosentteja ei tule esim. turbon tai kaksi, mutta jos otat jotain alkuperäisiä osia pois niin sitten tulee prosentteja.

Rockwell
20-02-2004, 20:07
Autoon saa lisätä mitä tahansa ja prosentteja ei tule esim. turbon tai kaksi, mutta jos otat jotain alkuperäisiä osia pois niin sitten tulee prosentteja.

Toi on aivan totta ja täysin naurettavaa. Otat esim. sisustan pois ja laitat pulkat ja kaaret niin ruvetaan laskemaan jotain prosentteja takapenkistä yms. :lol: :lol:

////3
20-02-2004, 21:07
Autoon saa lisätä mitä tahansa ja prosentteja ei tule esim. turbon tai kaksi, mutta jos otat jotain alkuperäisiä osia pois niin sitten tulee prosentteja.

325:seen saavaan lisätä heposia 20%.

joekopo
21-02-2004, 01:40
heinolan katsastuskonttorin mielipide asiaan: kaikkiin autoihin tarvii anoa turbo luvat jos on semmoista asentamassa!!
ei oo vissiin oikeen ajantasalla?
joutuu käydä jossain muualla konttorilla näyttämässä :shock:

Lari
21-02-2004, 10:04
heinolan katsastuskonttorin mielipide asiaan: kaikkiin autoihin tarvii anoa turbo luvat jos on semmoista asentamassa!!
ei oo vissiin oikeen ajantasalla?

Ei voi olla todellista :lol: .

Tosin kaveri katsasti kulkupelinsä turbolle tuossa pari viikkoa sitten niin teho kohtaa tuli pelkkä A. Ja huomautuksia sarakkeeseen että; Autoon asennettu Garrett merkkinen pakokaasu-ahdin ja välijäähdytin. Eli noilla ehdoilla olevaa autoa on mukava virittää ilman että katastus konttorin pojilla on mitään sanottavaa.

bemumies
21-02-2004, 14:07
Ellei turbokamat mene sitten moottorinlisälaitteina.

Turbon laittaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli merkitään prosentit moottorista... itsellä taisi olla siis 12.

Käyppä lappujen kanssa samalla konttorilla ja vaadi prosentit pois otteesta. Jos konttorilla rupeavat kitisemään ni vaadi soittamaan AKEen. Turbon asentaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon vain tehojen puitteissa, ei prosenttien!!!

Zoui
21-02-2004, 14:39
Ellei turbokamat mene sitten moottorinlisälaitteina.

Turbon laittaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli merkitään prosentit moottorista... itsellä taisi olla siis 12.

Käyppä lappujen kanssa samalla konttorilla ja vaadi prosentit pois otteesta. Jos konttorilla rupeavat kitisemään ni vaadi soittamaan AKEen. Turbon asentaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon vain tehojen puitteissa, ei prosenttien!!!

Tiedetään, siis että valittamalla saisi prosentti merkinnän pois... mutta turhaa vaivaa, kun mitään muita osia ei ole ainakaan vielä vaihdettu.

Hyväksyttiinhän omassa tapauksessa turbotus ilman jarrujen muutosta, vaikka allahan pitäisi olla mallisarjan suurimmat jarrut... :?: ...toisessa asiassa voittaa ja toisessa ei, pääasia että saatiin leima ja päästiin baanalle :drive:

bemumies
21-02-2004, 15:38
Ei siellä välttämättä tartte olla mallisarjan suurimpia jarruja, kaikki riippuu tehoista. Jos tehot kasvaa alle 20% niin menee omilla jarruilla...

Lari
21-02-2004, 16:07
Ei siellä välttämättä tartte olla mallisarjan suurimpia jarruja, kaikki riippuu tehoista. Jos tehot kasvaa alle 20% niin menee omilla jarruilla...

Eipäs kun tuota +20 prosentin tehonnousu lasketaan vain mallisarjan tehokkaimasta. Eli jos sulla on esim. e28 520 ja turbotat sen ja saat tehoa siihen 184hv niin riittää 528:n jarrut,ym. rojut mut jos sitä tehoa tuleekin 190hv niin tarvitaan 535 jarrut, voimansiirto ym palikat. Eli sillonhan kannattaa buustia sitten nostaa dynolla saman tien ja ottaa se 250hv(218*1.2=?ei ole laskinta vieressä).

jarmo_
23-02-2004, 10:32
Olikos se Maza vai kuka joka sai turbon katsastettua moottorin lisälaitteena..
Ainakin mulla oli lisälaiteasennus kun laittoi turbon.
Turbon asennuksesta EI mene prossia.

////3
23-02-2004, 13:18
Jarmo_ Ainakin mulla oli lisälaiteasennus kun laittoi turbon.
Turbon asennuksesta EI mene prossia.

Minkäs laisia osia laittelit sinne pellin alle ja paljonko tuli lisä heppoja? :P

jarmo_
24-02-2004, 06:22
Jarmo_ Ainakin mulla oli lisälaiteasennus kun laittoi turbon.
Turbon asennuksesta EI mene prossia.

Minkäs laisia osia laittelit sinne pellin alle ja paljonko tuli lisä heppoja? :P
Garretin T03, mersun välijäähdytin, lisärikastin proturbolta, kuusi lisäsuutinta E30 323, bensanpaineet 3.5 kiloon, 535 ilmamäärämittari, ahtopaineet parhaimmillaan 1.2 kiloa. näillä n. 250 hp. Ja tietenkin niillä ilokaasuilla sitten lisää 50-100 hp.
Toi m20b20 kone on aika kestävä kun tekee huolella.

tepabmw
24-02-2004, 08:26
taas kerran valvotaan tätä iänikuista turbotus-himoa...jos sulla on nyt se 320i-86,niin hommaa pakosrj.,ahdin ja muut hilut ym. muutokset,lyö peli nippuun,mee dynoon,vetäkää siellä semmonen lappu missä 320i:n lähtötehot on noussu max.20%,ja sit käyt leimaamassa sen konttorilla...jos tehot pysyy 20% rajoissa lähtökohdasta,sun EI TARVI vaihtaa mitään 325i:n hiluja,niinku muutama kaveri nyt taas väittää...!!!

onnea matkaan... :)

////3
24-02-2004, 13:17
jarmo_

Garretin T03, mersun välijäähdytin, lisärikastin proturbolta, kuusi lisäsuutinta E30 323, bensanpaineet 3.5 kiloon, 535 ilmamäärämittari, ahtopaineet parhaimmillaan 1.2 kiloa. näillä n. 250 hp. Ja tietenkin niillä ilokaasuilla sitten lisää 50-100 hp.
Toi m20b20 kone on aika kestävä kun tekee huolella.

Iha nätistihän tostakin on otettu tehoi :P

Mitenkäs ton ilmamäärä mittarin kassa pitäis toimia, 325 kanssa kun siinähän on motronicin ruisku , pitääkö 325:seen kin vaihtaa isompi ilmamäärä mittari vai pärjääkö tolla vakio mittarilla turpotus hommissa?

[/quote]

Lari
24-02-2004, 18:29
jos tehot pysyy 20% rajoissa lähtökohdasta,sun EI TARVI vaihtaa mitään 325i:n hiluja,niinku muutama kaveri nyt taas väittää...!!!



Taitaa olla Lohjan konttori pojilla sitten oma käytäntö, saisi vaan olla muuallakin ;)

jvakeva
24-02-2004, 19:04
:D ei suatana, naurettavaa kinastelua..
käykää aken sivuilla kattomassa, niin tiiätte miten on. ei ne konttorin pässit osaa ees kirjottaa nimeään oikein..

dre
24-02-2004, 19:31
:D ei suatana, naurettavaa kinastelua..
käykää aken sivuilla kattomassa, niin tiiätte miten on. ei ne konttorin pässit osaa ees kirjottaa nimeään oikein..
Ei vittu! :rolf:

miksonite
24-02-2004, 22:48
:cry: vuonna 1 ja 2 tahtoi turbon laittaa siihen tarvittiin luvat, maksoivat n. 1000mk sait lupia tai et menetit rahan ja luvilla ei ole TEHOrajaa niinkuin muutoskatsastuksella on 20%

ja mä en ole ikinä kuullutkaan tosta jarrujen ja voimansiirron päivittelystä :)

ei vittu tää o nii surkee topic kyl taas :omg:

jarmo_
25-02-2004, 06:33
Mitenkäs ton ilmamäärä mittarin kassa pitäis toimia, 325 kanssa kun siinähän on motronicin ruisku , pitääkö 325:seen kin vaihtaa isompi ilmamäärä mittari vai pärjääkö tolla vakio mittarilla turpotus hommissa?

[/quote][/quote]

Kyllähän se varmaan riittää, ota kuitenkin varman päälle ja hommaa
535 mittari, niin ei ahdista. Joudut vaihtaan siittä 325 mittarista piirilevyn siihen 535 mittariin että toimii.

jarmo_
25-02-2004, 06:51
taas kerran valvotaan tätä iänikuista turbotus-himoa...jos sulla on nyt se 320i-86,niin hommaa pakosrj.,ahdin ja muut hilut ym. muutokset,lyö peli nippuun,mee dynoon,vetäkää siellä semmonen lappu missä 320i:n lähtötehot on noussu max.20%,ja sit käyt leimaamassa sen konttorilla...jos tehot pysyy 20% rajoissa lähtökohdasta,sun EI TARVI vaihtaa mitään 325i:n hiluja,niinku muutama kaveri nyt taas väittää...!!!

onnea matkaan... :)

Totta. Mä nyt kuitenkin jo turvallisuuden takia vaihtaisin 325 jarrut ja alustan tohon 320:n.
Ja moniko konttori uskoo turbon asennuksen jälkeen että, minulla oli 126 hv, mutta nyt minulla on 154 hv. (no okei, mun katsastusmies "uskoi" 129 hv >139 hv). Näitä katsastus tapoja on yhtä monia kuin on konttoreitakin ja aina katsastusmiehet ei mene kirjaimen mukaan.
Huono päivä niin mikään ei käy, sama auto hylätään toisessa ja hyväksytään toisessa.

jvakeva
25-02-2004, 12:40
:D ei suatana, naurettavaa kinastelua..
käykää aken sivuilla kattomassa, niin tiiätte miten on. ei ne konttorin pässit osaa ees kirjottaa nimeään oikein..
Ei vittu! :rolf:
Ei vitussa! :rolf:

asn
21-08-2004, 18:58
Tarkotuksena olis turbbottaa 518i -92 (eli katti).
Minkäs merkkistä ja mallista ahdinta suosittelisitte?
Ja rekkariotteessa on 113hp eli dynosta ~130hp lappu ja sen jälkeen ahdot ylös, nii ei tarvii uusia edes jarruja?
Ja tarkotuksena olis saada koneesta irti joku 150-160hp eli ei mitään kisavehjettä, mut kun tuo 1,8i kone on vakkarina laiskahko :)
Ja paljon koko homma tulis maksamaan (suunnilleen)?

BmwPunisher
21-08-2004, 19:38
Tosin kaveri katsasti kulkupelinsä turbolle tuossa pari viikkoa sitten niin teho kohtaa tuli pelkkä A. Ja huomautuksia sarakkeeseen että; Autoon asennettu Garrett merkkinen pakokaasu-ahdin ja välijäähdytin. Eli noilla ehdoilla olevaa autoa on mukava virittää ilman että katastus konttorin pojilla on mitään sanottavaa.
Paitsi, että siinä huomautuksia sarakkeessa lukee vielä
tehot ja ahtopaineet joilla teho on saatu :(

Kaveri haki leiman pari viikkoa sitten C Kadettiinsa (-73)
ja siinä lukee 0,16 ahdoilla 65hv eli
meni näillä dyno luvuilla läpi katsastuksesta :?

Se otteessa oleva A tarkoittaa vain, että auto on ahdettu :wink:

BmwPunisher
21-08-2004, 19:42
Tarkotuksena olis turbbottaa 518i -92 (eli katti).
Minkäs merkkistä ja mallista ahdinta suosittelisitte?
Ja rekkariotteessa on 113hp eli dynosta ~130hp lappu ja sen jälkeen ahdot ylös, nii ei tarvii uusia edes jarruja?
Ja tarkotuksena olis saada koneesta irti joku 150-160hp eli ei mitään kisavehjettä, mut kun tuo 1,8i kone on vakkarina laiskahko :)
Ja paljon koko homma tulis maksamaan (suunnilleen)?
tähän ongelmaan ratkaisuksi olisi helpointa
vaihtaa 525 - 535:seen :twisted:
sillä tuon ikäiseen katilliseen autoon on ihan
vitun kallista laittaa ahdinta,
kuinka surullista se onkin :cry:

asn
21-08-2004, 21:44
tähän ongelmaan ratkaisuksi olisi helpointa
vaihtaa 525 - 535:seen :twisted:
sillä tuon ikäiseen katilliseen autoon on ihan
vitun kallista laittaa ahdinta,
kuinka surullista se onkin :cry:

Joo, just äske luin itekkin asiasta :(
Mut sit taas jos heittää isompaa pannua, nii joutuis uusimaan alustan ja muut vermeet.. Taitaa tulla kalliiks, jos ei jostaki satu löytämään "ehjää" kolariautoa :(