PDA

View Full Version : Mikä BMW Wallbox?


FlyingFinn
01-01-2022, 15:10
Näyttää olevan noita Bemarin omia latauslaitteita useampia malleja. Onko joku hankkinut / vertaillut mikä niistä kannattaisi ottaa? Onko tuo Connect -malli tällä hetkellä ns. paras? Tuleva i4 M50 tarkoitus tällä ladata.

pyroz
01-01-2022, 15:27
Näyttää olevan noita Bemarin omia latauslaitteita useampia malleja. Onko joku hankkinut / vertaillut mikä niistä kannattaisi ottaa? Onko tuo Connect -malli tällä hetkellä ns. paras? Tuleva i4 M50 tarkoitus tällä ladata.

Itsellä on vanhempaa mallia simppeli versio BMW Wallboxista. Säädettynä 11kW teholle ja toimii kuin junan vessa. Ei omassa käytössä ole mitään lisäarvoa Connected malleille.

Jos nyt 3-vaihe laturia tarvitsisin, niin ostaisin ehdottomasti BMW:n matkaversion. 11kW latausteho ja tarvittaessa voi vaihtaa myös shuko pistokkeen plug n' play liittimellä. Senkin voi asettaa tallin seinään kiinteäksi, jolloin antaa i4:lle tasan saman verran watteja, mutta on kuitenkin mahdollista napata mukaan jos joskus tarvitsee. Ja hintakin vain ~500€.

...Vai oliko i4:ssä optio 22kW laturiin? Mikäli on niin sitten tietysti Wallboxista saa etua vs. tuo matkamalli.

FlyingFinn
01-01-2022, 16:29
Itsellä on vanhempaa mallia simppeli versio BMW Wallboxista. Säädettynä 11kW teholle ja toimii kuin junan vessa. Ei omassa käytössä ole mitään lisäarvoa Connected malleille.

Jos nyt 3-vaihe laturia tarvitsisin, niin ostaisin ehdottomasti BMW:n matkaversion. 11kW latausteho ja tarvittaessa voi vaihtaa myös shuko pistokkeen plug n' play liittimellä. Senkin voi asettaa tallin seinään kiinteäksi, jolloin antaa i4:lle tasan saman verran watteja, mutta on kuitenkin mahdollista napata mukaan jos joskus tarvitsee. Ja hintakin vain ~500€.

...Vai oliko i4:ssä optio 22kW laturiin? Mikäli on niin sitten tietysti Wallboxista saa etua vs. tuo matkamalli.

Kyllä sitä ilmeisesti voi 22kW ladata mutta sen toteuttaminen sähkölämmityksellä olevaan omakotitaloon saattaa olla jonkinlainen haaste. On tosin selvityksessä minkä verran pystyy pääsulakkeita kasvattamaan. Heikosti tuntuu tietoa löytyvän siitä kuinka latausta pystyy ensinnäkin ohjaamaan autosta ja mitä eroa noissa eri Wallbokseissa on. Älypuhelimella ohjaaminen voisi olla jonkinlainen plussa. Bemarin nettisivuilla puhutaan akun lämpimänä pidosta talvella kun se on kytketty laturiin ja sen ohjaamisesta puhelimella. Tällainen ainakin vaikuttaa tarpeelliselta mutta tarvitaanko sitä varten yhteys wallboksiin vai hoituuko yhteydellä autoon?

pyroz
01-01-2022, 16:38
Kyllä sitä ilmeisesti voi 22kW ladata mutta sen toteuttaminen sähkölämmityksellä olevaan omakotitaloon saattaa olla jonkinlainen haaste. On tosin selvityksessä minkä verran pystyy pääsulakkeita kasvattamaan. Heikosti tuntuu tietoa löytyvän siitä kuinka latausta pystyy ensinnäkin ohjaamaan autosta ja mitä eroa noissa eri Wallbokseissa on. Älypuhelimella ohjaaminen voisi olla jonkinlainen plussa. Bemarin nettisivuilla puhutaan akun lämpimänä pidosta talvella kun se on kytketty laturiin ja sen ohjaamisesta puhelimella. Tällainen ainakin vaikuttaa tarpeelliselta mutta tarvitaanko sitä varten yhteys wallboksiin vai hoituuko yhteydellä autoon?

Akun lämmittäminen ei vaadi BMW:n Wallboxia, vaan yleensäkin vaan jossain laturissa kiinni olemisen.

Oma näkemys on se, että kotilatauslaitteissa varsinainen "äly" tulee siinä kun laturi liitetään kiinteistön sähköjärjestelmään. Varsinkin silloin jos kiinteistön sähköliittymä ja sulakkeet ovat kovilla voi tulla tarpeeseen jonkinlainen kuormanhallinta. Näissäkin on hyvä huomata, että monet suu vaahdossa hehkuttavat jotain kuormanhallintaa tukevia latureita, mutta aina unohtavat puhua siitä, että ei se laturi yksin sitä talon kuormaa tasaa, vaan se vaatii sähkökeskuksen päähän oman älynsä ja kenties muitakin muutoksia (Joo on latureita, jotka haistelevat jännitteestä kuormaa ja pudottavat lataustehoa sen mukaan, mutta ei kovin älykäs ratkaisu).

Tottakai latureissa on myös erilaista älyä. On RFID:llä eri lataajaprofiileja on Bluetoothia ja Wifiä ja erivärisiä valoja. Näissä kuitenkin oleellisinta on saada esim. se 11kW autoon mukavasti. Eli kun tulet kotiin niin senkuin tyrkkäät liittimen autoon ja menet hieromaan rouvaa sohvalle ja unohdat latauksen.

Mikäli kiinteistössä on yösähkö erikseen niin senkin ajastukset hoituu auton käyttöliittymästä tai mobiilisovelluksella.

lnaukkar
02-01-2022, 13:07
Vastaukseni on "halvin"

Itse uppasin sähköliittymän 25A -> 35A ja "laitoin latausaseman seinään"

Yhtiöstä riippuen toi voi olla tosi halpaa tai sitten ei.

Kuormanhallinta on harvoin niin yksinkertaista tai hyödyllistä kuin miltä se ens alkuun kuulostaa. Latausaseman voi tietysti rajoittaa johonkin alemmille ampeereille ja jopa ajastaa latauksen yöhön jos kuorma pelottaa. Mutta ei sillä ainakaan mulle ole arjessa mitään väliä lataako auto 3x16A vai 3x12A tai 3x10A

ritariässä
02-01-2022, 14:29
Yön aikana noilla kaikilla 3×10/12/16 vaihtoehdoilla tulee käytännössä akut täyteen ja jos pitkää päivämatkaa lähdetään ajamaan, tukilatausta pakko matkan aikana tehdä.

Morkai
02-01-2022, 18:55
Minulla on autotallin seinällä tuo 11kw matkamalli. Halvin + siirrettävissä helposti.

bittivirhe
25-03-2022, 18:33
Kyllä sitä ilmeisesti voi 22kW ladata mutta sen toteuttaminen sähkölämmityksellä olevaan omakotitaloon saattaa olla jonkinlainen haaste. On tosin selvityksessä minkä verran pystyy pääsulakkeita kasvattamaan. Heikosti tuntuu tietoa löytyvän siitä kuinka latausta pystyy ensinnäkin ohjaamaan autosta ja mitä eroa noissa eri Wallbokseissa on. Älypuhelimella ohjaaminen voisi olla jonkinlainen plussa. Bemarin nettisivuilla puhutaan akun lämpimänä pidosta talvella kun se on kytketty laturiin ja sen ohjaamisesta puhelimella. Tällainen ainakin vaikuttaa tarpeelliselta mutta tarvitaanko sitä varten yhteys wallboksiin vai hoituuko yhteydellä autoon?

i4:n AC-lataus toimii 11 kW:n tehoon asti. Ei tietysti haittaa, jos latausasema on 22 kW malli. Itse laitoin yhden tallin seinälle 2 kpl Easee Home -asemia (22 kW), jotka osaavat säätää lataustehon sekä asemien kesken että myös rajoittaa tehoa, jos koko kiinteistön kulutus on liian korkea. Noissa on etäohjaus kännykällä, mahdollisuus laittaa lataus RFID-lätkien taakse ym. kivaa. 1-vaiheisia autoja ladatessa asemat osaavat ottaa tehon eri vaiheilta, joten voin ladata kahta 1-vaiheista autoa samanaikaisesti 7.4 kilowatilla. (Pääsulakekoko tuolla on 3x50A.)

kama
29-03-2022, 19:49
i4 mukana tulee tuo 11kw matkamalli. Otin koeajoauton yönylilainaan että voi testailla tuon käytettävyyttä.
Itselle ainakin tuo riittää vallan mainiosti enkä aio hankkia erillistä wallboxia.
Rakentaa vaan tuolle sopivan telineen ja johdoille koukut tms ettei pyöri lattialla.

Sit jos haluaa hifistellä niin lataussysteemin pitäisi haistella pörssisähkön hintaa ja ladata vuorokauden halvimpina aikoina, mutta tuskin tuohon kannattaa investoida kun kausisähköllä kesällä ja talviöinä sähkö on jokatapauksessa edullisinta eli auton ajastin riittää

https://i.ibb.co/Lg927dC/IMG-20220317-215838.jpg (https://ibb.co/Lg927dC)

JH.
29-03-2022, 20:24
i4 mukana tulee tuo 11kw matkamalli. Otin koeajoauton yönylilainaan että voi testailla tuon käytettävyyttä.
Itselle ainakin tuo riittää vallan mainiosti enkä aio hankkia erillistä wallboxia.
Rakentaa vaan tuolle sopivan telineen ja johdoille koukut tms ettei pyöri lattialla.

Sit jos haluaa hifistellä niin lataussysteemin pitäisi haistella pörssisähkön hintaa ja ladata vuorokauden halvimpina aikoina, mutta tuskin tuohon kannattaa investoida kun kausisähköllä kesällä ja talviöinä sähkö on jokatapauksessa edullisinta eli auton ajastin riittää

https://i.ibb.co/Lg927dC/IMG-20220317-215838.jpg (https://ibb.co/Lg927dC)
Bemarilta löytyy muuten myös valmista telinettä matkalaturille.
https://www.bmw.fi/fi/aiheet/palvelut-huolto/bmw-accessories.bmw-wall-mount-for-flexible-fast-charger.html