PDA

View Full Version : G30 rengasmelun vaimennus


makebm5
13-12-2021, 16:30
Laitan tähän linkin tuonne 7 sarjan puolelle kun rakenteet ja ongelmat varmaan aika pitkälle samoja.
https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=4316500#post4316500

Ceeray
13-12-2021, 22:20
Joo ois kyllä tarpeen. Pitääpä tutkailla

TuomoA
13-02-2022, 22:03
Ne joilla ollut 20 tai 21 tuumaisia G30, niin kommentteja kiitos vai pitäydynkö suosiolla 18/19 tuumaisissa. Ainakaan vakio 18 ei ole ongelma.
Edit: varastin tämän keskustelun, koska koko vaikuttanee ääneen väkisinkin.

JKK
16-02-2022, 16:12
Mulla ollut kolme G31-koppaista ja tuli kokeiltua sitä aika monenlaisella setillä. Henkilökohtaiseksi suosikiksi valikoitui kesärengaskombinaatio, jossa 19" vanteilla oli Misukan Pilot Sport 4:set leveämmällä takavanteella (275-leveällä) kumilla.

G31 (pätee myös varmaan G30:seen) tapauksessa leveämpi takarengas toi ohjauksen tarkkuuteen huomattavan parannuksen. Sekä yleiseen responsiivisuuteen. Tuo tunnoton ja "innoton" ohjaus kun on mielestäni kyseisen mallin ylivoimaisesti heikoin lenkki. Jollain tavalla tuo leveä takarengas muutti tilannetta huomattavasti paremmaksi.

Ja ainakaan tuon Misukan tapauksessa leveällä takakumilla ei ollut minkäänlaista heikentävää vaikutusta uraherkkyteen. Vertailukohde oli selkeä kun minulla oli käytössä toinen samanlainen PS4-setti tasalevyisillä 19" kumeilla.

Eli jos haluaa autosta hyväntuntuisen, niin panostakaa vanteisiin, jotka eivät ole tolkuttoman painavat. Sillä on suurempi vaikutus kuin moni arvaa. Ja niille Misukan PS4 leveällä takarenkaalla. Sillä kombinaatiolla G30-sarjalaisesta saa mielestäni eniten irti. Hiljainen, vetelemätön ja erittäin hyvä ajettava kaikissa tilanteissa. Ja jotta ette luule että olen Michelinin edustaja, niin uskon että esim. GoodYearin Eagle F1 Asy5 toimii ihan yhtälailla hyvin.

Toki pitää muistaa että merkittävällä osalla autonomistajista ei ole minkäänlaisia "pers-antureita" aistia autosta näitä nyansseja ja ovat tyytyväisiä vaikka alla pyörisi 10 vuotta vanhat kiinalaiset kitkat ympäri vuoden.

TuomoA
16-02-2022, 20:30
Nykyisellään autossa 18 662m vanteet ja kumit tosiaan 245/275. Toimii hyvin. Enemmän minua kuitenkin kiinnostaa nyt rengasmelu 18 vs 19 vs 20 ja jopa 21.

jms1601
17-02-2022, 19:04
Itellä 18” renkaat, talvella Nokian kitkat ja kesällä (tai syksyllä ehti olla kk:n) Pirellit. Eriparit edessä ja takana 245/275 renkaat, ei vetele, menee suoraan ja on hiljainen, yllättävän. Ens kesän ajelen vielä noilla 18” kesänakeilla ja sit korkeintaan 19” seuraavalle. Bemuista aiempaa kokemusta kuites useampi vuosi niin kyllä tää 530e on heittämällä hiljaisin, jopa hiljaisempi kuin f15 x5. Ei kuulu suhinoita ja rengas äänet ainakin kitkoilla todella vähäinen, miellyttävä matkakulkine:jep:

JKK
17-02-2022, 19:51
Nykyisellään autossa 18 662m vanteet ja kumit tosiaan 245/275. Toimii hyvin. Enemmän minua kuitenkin kiinnostaa nyt rengasmelu 18 vs 19 vs 20 ja jopa 21.

En usko että rengasmelu muuttuu olennaisesti kovammaksi vielä 20" kumeilla. Mutta en myöskään usko että meikäläisillä roudan runtelemilla karkeilla teillä 20" rengastus tuo mukanaan yhtään mitään positiivistakaan. Eikä sitä yhden tuuman lisäystä lookissakaan huomaa muut kuin auton omistaja.

Mielestäni kannattaa tehdä ensin valinta että hakeeko autoonsa parasta mahdollista ajettavuutta ja käytettävyyttä, jolloin 19" leveällä takakumilla on varmasti paras valinta. Jos perusteena on maksimaalisen sporttinen (teini)lookki niin sitten vaan suoraan 21" alle.

TuomoA
17-02-2022, 21:55
Ei teini lookkia ikämiehelle. Ajan paljon, joten mukavuus on tärkeää. 19 vois olla paras kompromissi ulkonäön ja ajettavuuden sekä hiljaisuuden kannalta, mutta paljonko 18 häviää ajettavuudessa jos yhtään?

Petteri75
17-02-2022, 23:38
Omalla kohdalla rengasmelu aleni tuntuvasti kun 245/45-18 kesärenkaat (Continental) vaihtuivat 225/55-17 talvirenkaisiin (Pirelli).

VilleP
17-02-2022, 23:46
Tässä taisi olla puhe erikokoisista kesärenkaista. Talvirenkaita ei kannata vertailla niihin.

Petteri75
18-02-2022, 10:54
Tässä taisi olla puhe erikokoisista kesärenkaista. Talvirenkaita ei kannata vertailla niihin.

Voi olla, mutta kun kyseessä on kitkarenkaat, niin päästään melko lähelle.

TuomoA
18-02-2022, 20:25
Olin yllättynyt kuinka hiljainen 18 tuuman nastarenkailla g30 on. Misukan north4 koossa 225/255. Paljon nastoja mutta inhimilliset silti. Toki kesärenkaat on hiljaisemmat ja niiden ostoa tässä nyt vanteiden ohella mietin.

Ehkä kevään edetessä tulee myös laitettua hieman vaimennusmattoa autoon.

JKK
20-02-2022, 01:03
Ei teini lookkia ikämiehelle. Ajan paljon, joten mukavuus on tärkeää. 19 vois olla paras kompromissi ulkonäön ja ajettavuuden sekä hiljaisuuden kannalta, mutta paljonko 18 häviää ajettavuudessa jos yhtään?

18" vs 19" -kysymyksessä varmaan oleellisempi seikka on renkaan mallin valinta. Renkaissakin on uskomattoman paljon eroja. Joku kiinalainen 18" voi olla todella hiljainen, mutta rungoltaan ja tarkkuudeltaan täysin surkea. Kun taas vastaava (esim. joku Pirelli) 18" kokoisena saattaa olla ajettavuudeltaan sporttinen ja tarkka ajettava, mutta vastaavasti aika usein uraherkkä ja äänekäs. Suomessa kannattaa valita jonkinlainen fiksu kompromissi.

Esim. itse kokeilin G31:n alla 18" kokoisia Uniroyalin RainSport 5:sia, jotka olivat ajossa superhiljaiset, mutta rungoltaan katastrofaalisen löysät ja pilasivat auton ohjauksen viimeisenkin potentiaalin aivan totaalisesti. Tilalle vaihdoin samankokoiset Goodyearin Asy3:set ja auto oli sen jälkeen kuin eri planeetalta. Kuin eri auto.

Älkää tuijottako liikaa sitä rengaskokoa, vaan valitkaa laatuautoon laadukas rengas. Ja varsinkin kun G30-sarjalainen voi väärällä rengasvalinnalla todellakin korostaa kyseisen mallin ohjauksen "valuvikoja".

Ei mene pahasti pieleen kun katsoo 2-3 lehdestä testitulokset ja niiden perusteella valitsee jonkun kärkipään vaihtoehdon. Misukan ja GoodYearin tapauksessa ei mene koskaan metsään. Kiinalaista kumia en tämän tasoiseen autoon suosittele, vaikka sieltäkin voi "vahingossa" joku ihan kelpo tapaus löytyä. Ja Pirellit jättäisin myös kauppaan ellei ajosuoritteet tapahdu autobahnalla.