PDA

View Full Version : Aurauskulmat


03-12-2021, 18:17
https://www.btcf.fi/forum/attachment.php?attachmentid=163659&stc=1&d=1638543094


https://www.btcf.fi/forum/attachment.php?attachmentid=163660&stc=1&d=1638543190

No niin sain nuo linkit joissa pari kuvaa.
Kävin säädättämässä aurauskulmia nelipyöräsuuntaus merkkiliike. Tuossa jälkimmäisessä kuvassa näkyy alkutilanne. Kaikki suunnilleen sinnepäin. mutta mikään ei tasan kohdallaan. Tekijä sääti taka-akselin camperit ja sen jälkeen aurausta ei voinut säätä kun säätövarat loppui ja oikea takapyörä on pahasti pielessä. Syyksi ilmoitti laite vian heidän laitteessa, ja homma oli siinä. En kuitenkaan tyytynyt tähän vaan kävin rengasliikkeessä teettämässä homman uudestaan.
( ensimmäinen kuva) Nyt kaikki muut olisi suurin piirtein kohdallaan, mutta takimmainen oikea pyörä, se sama, ei ole säädettävissä kohdalleen , säätövara loppu. Ihmettelen kun lähtö tilanteessa kaikki arvot oli toleransseissa vaikkakin hieman pielessä niin nyt niitä ei saada millään kohdalleen? Tuo heitto oikeassa takapyörässä on kuitenkin jotain 2,45 astetta eli 3-4mm haritusta. Syy toimenpiteiden aloittamiselle oli maantie nopeuksissa ohjauksen levottomuus. Autolla on ajettu 40 tuhatta vuosimalli 2017, eikä varmasti kolaroitu esillä olleet virmat tämän vahvistaneet, Mikä tässä hommassa mättää? Olen jättänyt palautteen merkkiliikkeeseen ja pyytänyt asian selvittämistä T.J

Jarger
03-12-2021, 18:41
Oiskohan tuolla vaan joku pusla väsynyt. Nehän kuitenkin alkaa väsymään ennen kuin tulee halkeimia tms. En tuon auton rakenteesta tiedä tarkemmin, mutta rakennetta tutkailemalla sen vois päätellä mikä siihen eniten vaikuttaa. Näin mutuna.

En tiedä auton mallia, mutta varmaan tällainen rakenne https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=JA53-USA---G30-BMW-530i&diagId=33_1977

03-12-2021, 21:18
Oiskohan tuolla vaan joku pusla väsynyt. Nehän kuitenkin alkaa väsymään ennen kuin tulee halkeimia tms. En tuon auton rakenteesta tiedä tarkemmin, mutta rakennetta tutkailemalla sen vois päätellä mikä siihen eniten vaikuttaa. Näin mutuna.

En tiedä auton mallia, mutta varmaan tällainen rakenne https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=JA53-USA---G30-BMW-530i&diagId=33_1977

Kaikki paikat alustassa on kuuleman mukaan tarkastettu eikä niissä ole löytynyt vikaa autohan g30 530e ajettu vain 40 tuhatta. Se siinä on mielestäni vähän outo, kun lähtötilannetta katsoo kaikki on toleranssin sisällä, tosi mikään ei täysin kohdallaan.

HTK12
04-12-2021, 23:07
No eihän se kolaroitu tarvitse olla, riittää kun on rengas osunut vaikka kanttariin tms. niin joku vääntynyt sen verran ettei ole enää toleranssissa. Toki siellä voi olla jotain väljääkin alustassa ja siksi ei kulmat mene kohdalleen.

Jarger
05-12-2021, 15:33
Ei niitä oikeastaan pysty "tarkastaan" mielestäni jos joku pusla on vaan vähän väsynyt. Irrallaan kädessä voi toki verrata vääntämällä miltä tuntuu. Se kumi vaan muuttuu vähemmän pinkeäksi. Ei auta kuin vaihtaa uutta palikkaa, jos haluaa hifistellä :rolleyes:

16-12-2021, 08:57
Ei niitä oikeastaan pysty "tarkastaan" mielestäni jos joku pusla on vaan vähän väsynyt. Irrallaan kädessä voi toki verrata vääntämällä miltä tuntuu. Se kumi vaan muuttuu vähemmän pinkeäksi. Ei auta kuin vaihtaa uutta palikkaa, jos haluaa hifistellä :rolleyes:

NO niin nyt on aurauskulmat sadasosa asteen tarkkuudella kohdallaan. Vikakin löytyi, säätö epäkeskopulttia käännettäessä ei oikeastaan tapahtunut mitään pientä siirtymää joka loksahti takaisin. Nyt vetivät kamperin säädön paikalleen ja kiristivät sen siihen kemper säätö ja aurauskulman säätö kompensoivat toisiaan. Nyt menee jossain vaiheessa säätötanko ja epäkeskopultti uusiksi.
Kuka ja mikä vioittunut?
TJMJ