PDA

View Full Version : 530e - kuinka usein bensalla?


Petteri75
10-10-2021, 20:40
Takana on nyt vajaa 4kk biodynaamista ilmastotalkoilua, eli 530e on ollut ajossa n. 10tkm ajan. Vuodessa tulee n. 31tkm ja suunnilleen kerran kuussa pidempi matka, n. 1100km parissa päivässä, muut ajot vedetään aika pitkälle sähköllä. Varsinkin kesällä saattoi mennä parikin viikkoa, että bensa ei pahemmin tankista koneeseen siirtynyt.

Mikä noin suunnilleen olisi hyvä tahti käyttää bensakonetta? Kyllähän se öljy väkisinkin valuu vähemmäksi jakopäästä ja tietoisena BMW:n äärimmäisen hyvästä maineesta tästä osasta konetta, haluaisi ehkä varmuudeksi vähän laittaa voitelua kiertoon. Mutta kuinka usein? Vai onko tällä enää niin paljoa väliäkään?

PNM2
11-10-2021, 00:11
Takana on nyt vajaa 4kk biodynaamista ilmastotalkoilua, eli 530e on ollut ajossa n. 10tkm ajan. Vuodessa tulee n. 31tkm ja suunnilleen kerran kuussa pidempi matka, n. 1100km parissa päivässä, muut ajot vedetään aika pitkälle sähköllä. Varsinkin kesällä saattoi mennä parikin viikkoa, että bensa ei pahemmin tankista koneeseen siirtynyt.

Mikä noin suunnilleen olisi hyvä tahti käyttää bensakonetta? Kyllähän se öljy väkisinkin valuu vähemmäksi jakopäästä ja tietoisena BMW:n äärimmäisen hyvästä maineesta tästä osasta konetta, haluaisi ehkä varmuudeksi vähän laittaa voitelua kiertoon. Mutta kuinka usein? Vai onko tällä enää niin paljoa väliäkään?

En tiedä, oliko softabugi vai nimenomaan tähän vastaus mutta mulla viimeks tällä viikolla auto halusi ajella kaupunkiajossa hetken bensalla, vaikka ajomoodi oli valittu pelkälle sähkölle ja akussa reilusti sitä juissia. Ja tämä nimenomaan muutaman viikon pelkällä sähköllä ajelun jälkeen.

N54
11-10-2021, 18:49
Itse pitäisin suurempana uhkana sitä, että polttomoottori käy lyhyitä aikoja kerrallaan siten ettei se saavuta täyttä lämpötilaa. Nykyisetkin moottorit keräävät pätkäkäynnissä helposti polttoainetta öljyn joukkoon, joka ei tietenkään voitelun kannalta ole hyvä asia. Kondenssivesi on tietysti toinen uhkakuva, olihan sitä jossain vaiheessa kuvia huonon näköisistä nokka-akseleista hybrideissä.

Mielestäni pari viikkoa ilman bensakoneen käyntiä ei ole paha, jos kaikki ajot luonnistuvat sähköllä. Mutta jos polttomoottori lähtee käyntiin, niin olisi se hyvä ajaa säännöllisesti lämpimäksi asti.

Petteri75
12-10-2021, 15:18
Itse pitäisin suurempana uhkana sitä, että polttomoottori käy lyhyitä aikoja kerrallaan siten ettei se saavuta täyttä lämpötilaa. Nykyisetkin moottorit keräävät pätkäkäynnissä helposti polttoainetta öljyn joukkoon, joka ei tietenkään voitelun kannalta ole hyvä asia. Kondenssivesi on tietysti toinen uhkakuva, olihan sitä jossain vaiheessa kuvia huonon näköisistä nokka-akseleista hybrideissä.

Mielestäni pari viikkoa ilman bensakoneen käyntiä ei ole paha, jos kaikki ajot luonnistuvat sähköllä. Mutta jos polttomoottori lähtee käyntiin, niin olisi se hyvä ajaa säännöllisesti lämpimäksi asti.

Ehdottomasti käyntilämpöiseksi ja näin on pyrittykin pitämään. Harmillista kyllä, käyntilämpömittari seuraa jäähdytysveden eikä moottoriöljyn lämpötilaa, kuten oli ex F30 320iA:ssa vm -17. Lähinnä mietityttää se, että missä ajassa moottorista jakopäästä valuu öljyä siinä määrin, että asialla alkaa olemaan merkitystä?

Auton käydessä valtuutetulla päivähoidossa, silmään tarttui tiskillä ollut mainos erityisesti hybrideidihin kehitetystä öljynvaihtohuollosta, jossa otettiin kantaa nimenomaan pätkäkäyttöjen haittojen poistamiseen, eli lähinnä moottoriöljyjen lisäaineistusta. Omalla kohdalla tätä pyritään pitämään pois tiuhemmilla kuin 30tkm:n välein olevilla öljynvaihdoilla sekä em. lämpimäksi käytöllä. Mutta juurikin tuo voiteluöljyn valuminen sieltä missä sitä voitelua eniten kaivattaisiin mietityttää.

Kyllähän se bensakone käynnistetään vaikka mistä ikiunesta jos kaasua tarpeeksi painetaan. Ihan jääkylmästä -> 3-4000 kierrokseen jos on hirveä kiire rampilla. Koneparkaa rääkätään aivan silmittömästi.