PDA

View Full Version : iX


pikku_iX
20-07-2021, 20:32
Eikö kukaan uskalla tunnustaa olevansa kiinnostunut, saatika sitten tilanneensa "Bugs bunnyä" https://www.btcf.fi/forum/images/smilies/icon_smile.gif?


Oma konfiguraatio: xDrive40, Sport + Fully charged + soft close + monitoimi-istuimet.

Väri: phytonic blue
Sisusta: Suite Amido

Boiga
20-07-2021, 23:00
Hieman oli arvokas vielä omalle lompakolle, täytyi tyytyä i4:een :eek:

Kuinka on luvattu toimitus?

pikku_iX
21-07-2021, 12:18
i4 on kyllä todella hieno! Harmi, että 2m mittaa ja lastenistuin, eivät oikein ole optimaalinen pari sen kanssa.



Laitoin tilauksen sisään heinäkuun alussa, eikä toimitusviikkoa ole vielä vahvistettu, mutta vuodenvaihteen tienoilla, mikä on ihan ok, kun esim. Audi Q8:n kanssa olisi saanut odotella 8-10kk.


Uudet keulat ja etenkin tuo iX tuntuvat herättävän voimakkaita tunteita ja varsin äänekkäitä negatiivisia, mutta itsellä neljä 5-sarjalaista takana ja omasta mielestäni BMW polki niin pahasti paikallaan, että olin jo vaihtamassa merkkiä, kunnes sitten iX tuli julki ja käänsi kelkan takaisin.

MeisterW
21-07-2021, 12:51
Vertasitko miten hinta suhteessa X5 45e samoilla varusteilla, onko Xi kuitenkin kalliimpi?

pikku_iX
21-07-2021, 14:25
Vertasitko miten hinta suhteessa X5 45e samoilla varusteilla, onko Xi kuitenkin kalliimpi?


Tein,ihan uteliaisuudesta X5-vertailun,vaikka se ei missään nimessä olisi ollut varteenotettava vaihtoehto itselle. Xdrive40 muutaman tontun halvempi, xdrive50 kalliimpi.

tiko4tiko
22-07-2021, 17:37
Uudet keulat ja etenkin tuo iX tuntuvat herättävän voimakkaita tunteita ja varsin äänekkäitä negatiivisia, mutta itsellä neljä 5-sarjalaista takana ja omasta mielestäni BMW polki niin pahasti paikallaan, että olin jo vaihtamassa merkkiä, kunnes sitten iX tuli julki ja käänsi kelkan takaisin.

Tämä on totta. Nuo uudet sähkövekottimet ovat sen verran erilailla muotoillut, että nykyiset näyttävät vanhoilta sekä sisältä että ulkoa.

Harkitsin kanssa iX:ää, mutta matka-ajoon pikalatausverkosto on vielä Suomessa lastenkengissä ainakin täällä syrjemmällä. Useamman vuoden saa odotella, että asia korjaantuu.

Sähköautossa ajovastukset vaikuttaa voimakaasti kantamaan matka-ajossa (nopeuksilla 100-130kmh) Odottelen millaisia isompia sedaneita tulee tarjolle ja mitä näistä uusita sähkö-bemusta paljastuu käytännössä. iX:n ilmavastusta korkeus heikentää väistämättä ja leikkaa maantierangea toista sataa kilometeriä (arvaus). Hyvä käytännön vertailupari tule olevaan I4 ja iX 40 samankoisella akulla. Sittenpä se nähdään, miten paljon pitää antaa tasuria rangessa, jos haluaa edelleen korkealla autolle ajella.

Loppuvuodesta tulee bemarin vastaus EQS malliin. Uskoisin, että uusi i7 on iX:n tekniikalla varustettu sedan, joka range on matka-ajossakin aidosti +500km ja sitä seuraava i5 on varmasti saman henkinen. Tälläisillä ajelisi jo hieman heikomminkin kattavalla laturiverkolla.

pikku_iX
23-07-2021, 23:46
Sähköautossa ajovastukset vaikuttaa voimakaasti kantamaan matka-ajossa (nopeuksilla 100-130kmh) Odottelen millaisia isompia sedaneita tulee tarjolle ja mitä näistä uusita sähkö-bemusta paljastuu käytännössä. iX:n ilmavastusta korkeus heikentää väistämättä ja leikkaa maantierangea toista sataa kilometeriä (arvaus).


Teoreettinen laskelma: 100km/h, tasainen alusta, mukava kesäpäivä (20 astetta, 1018mb, jne) vierintävastusta ei huomioitu (osuus on uskoakseni häviävän pieni motarinopeudessa). Jostain takaraivossa otsapinta-ala 2.79m2 iX:lle, mutta en löydä lähdettä.



iX: (1/2 * 1.2051kg/m3 * 27,78m/s^2 * 0.25 * 2.79m2) * 27.78 = 18.02kW


xdrive40 71kWh/18.02kW = 3.94h


--> 3.94h * 100km/h = 394km




i4:

Samat lähtöarvot (M50 malli Cd = 0.25), paitsi otsapinta. En löytänyt mistään, mutta 3-sarjalainen varmaan lähellä ~ 1.91m2 (https://ecomodder.com/wiki/Vehicle_Coefficient_of_Drag_List)



(1/2 * 1.2051kg/m3 * 27,78m/s^2 * 0.25 * 1.91m2) * 27.78 = 12.34kW


71kWh/12.34kW = 5.75h


--> 5.75h * 100km/h = 575km

tiko4tiko
24-07-2021, 20:17
Teoreettinen laskelma: 100km/h, tasainen alusta, mukava kesäpäivä (20 astetta, 1018mb, jne) vierintävastusta ei huomioitu (osuus on uskoakseni häviävän pieni motarinopeudessa). Jostain takaraivossa otsapinta-ala 2.79m2 iX:lle, mutta en löydä lähdettä.



iX: (1/2 * 1.2051kg/m3 * 27,78m/s^2 * 0.25 * 2.79m2) * 27.78 = 18.02kW


xdrive40 71kWh/18.02kW = 3.94h


--> 3.94h * 100km/h = 394km




i4:

Samat lähtöarvot (M50 malli Cd = 0.25), paitsi otsapinta. En löytänyt mistään, mutta 3-sarjalainen varmaan lähellä ~ 1.91m2 (https://ecomodder.com/wiki/Vehicle_Coefficient_of_Drag_List)



(1/2 * 1.2051kg/m3 * 27,78m/s^2 * 0.25 * 1.91m2) * 27.78 = 12.34kW


71kWh/12.34kW = 5.75h


--> 5.75h * 100km/h = 575km


Kyllä siihen vierintävastukseenkin kuluu, toki vierintävastukseen kuluva tehokasvaa vain lineaarisesti nopeden mukana ilmanvastuksessa tehontarve kasvaa kuutiossa,kuten tuossa kaavassakin on. 2,3tn painoisen auton tehon vierintävastuksen kumoamiseksi on noin 6,4kW 100kmh vauhdissa, Karkea nyrkkisääntö on, että vierintävastus ja ilmanvastus on 50-50 noin 80kmh vauhdissa. Eli 100kmh vauhdissa vierintävastus syö noista laskemistasi rangeista ~100km. Jos vauhtia laitaa +20kmh häviää rangea toiset 100km. Ja tuo laskelma lienee paremmin linjassa i4 40 mallin osalta. i4 m50 kuluttaa selvästi enemmän.

pikku_iX
25-07-2021, 12:50
Kyllä siihen vierintävastukseenkin kuluu, toki vierintävastukseen kuluva tehokasvaa vain lineaarisesti nopeden mukana ilmanvastuksessa tehontarve kasvaa kuutiossa,kuten tuossa kaavassakin on. 2,3tn painoisen auton tehon vierintävastuksen kumoamiseksi on noin 6,4kW 100kmh vauhdissa, Karkea nyrkkisääntö on, että vierintävastus ja ilmanvastus on 50-50 noin 80kmh vauhdissa. Eli 100kmh vauhdissa vierintävastus syö noista laskemistasi rangeista ~100km. Jos vauhtia laitaa +20kmh häviää rangea toiset 100km. Ja tuo laskelma lienee paremmin linjassa i4 40 mallin osalta. i4 m50 kuluttaa selvästi enemmän.




Olen itse laskeskellut polkupyörien vastuksia ja siellä vierintävastuksen osuus on pieni. En äkkiseltään löytänyt hyvää lähdettä auton renkaiden vierintävastukseksi, mutta tuon nyrkkisäännön perusteella ihan eri luokkaa, kuin fillarissa. Suurempi kontaktipinta ja tietenkin 20-kertainen massa vaikuttavat paljon.



Tokihan, jos haluaisi jollain tavalla realistista mallia, edes tasaiselle, pitäisi myös huomioida hyötysuhde/voimansiirron häviöt (jotka ilmeisesti myös näyttelevät jossain määrin merkittävää osaa, koska 4-veto häviää 2-vedolle)

tiko4tiko
25-07-2021, 23:10
Olen itse laskeskellut polkupyörien vastuksia ja siellä vierintävastuksen osuus on pieni. En äkkiseltään löytänyt hyvää lähdettä auton renkaiden vierintävastukseksi, mutta tuon nyrkkisäännön perusteella ihan eri luokkaa, kuin fillarissa. Suurempi kontaktipinta ja tietenkin 20-kertainen massa vaikuttavat paljon.



Tokihan, jos haluaisi jollain tavalla realistista mallia, edes tasaiselle, pitäisi myös huomioida hyötysuhde/voimansiirron häviöt (jotka ilmeisesti myös näyttelevät jossain määrin merkittävää osaa, koska 4-veto häviää 2-vedolle)

Vierintävastus on autorenkaissa luokkaa 0,01. Eli vastustava voima = kerroin*massa*g. Ja vaadittava teho kertomalla voima nopeudella.

Juu tuo i4 M50 kulutuslisä on merkittävä tuohon takavetoiseen verrattuna. En oikein ymmärrä, miksi on näin. No toimittajat selvittäneen eron käytännössä tuota pikaa, onko sitä ja kuinka paljon.

kama
13-09-2021, 21:21
Näitä vilisi sattuneesta syystä melkoisen paljon Munchenin liikenteessä vkl.
Kävin sitten pääkonttorilla kysymässä pääsiskö koeajulle :)
Tämä ei tietenkään onnistunut, mutta kyytille sentään pääsi.
Ajon aikana ei ollut lupa ottaa kuvia, ainakin uusi AR-navi näytti hienolta :cool:
Sisätiloiltaan tuo muistuttaa lähinnä retkeilyautoa eli on todella tilava vaikka auto ei ulkomitoiltaan ole mikään möhkö :)

https://i.ibb.co/yBLR23C/IMG-20210910-143534.jpg (https://ibb.co/yBLR23C) https://i.ibb.co/xCVKStx/IMG-20210910-171816.jpg (https://ibb.co/xCVKStx) https://i.ibb.co/xSYvmFg/IMG-20210910-124104.jpg (https://ibb.co/xSYvmFg) https://i.ibb.co/S52SZRs/IMG-20210910-143625.jpg (https://ibb.co/S52SZRs) https://i.ibb.co/6Hwv6Bj/IMG-20210910-170600.jpg (https://ibb.co/6Hwv6Bj) https://i.ibb.co/TcsqbfJ/IMG-20210911-095258.jpg (https://ibb.co/TcsqbfJ)

AkseliH
14-09-2021, 13:02
Itse en kyllä yhtään piittaa tosta ulkonäöstä, jotenkin nuo munuaaset on tehty niin helvetin rumaksi, muutenkin koko keula on omaan makuun liian "moderni/futuristinen"

jhelen
21-09-2021, 15:47
Hyi ittu minkä näköinen kojelauta.
Ei ne munaaset haittaa kun niitä ei ajaessa näe, mutta toi kojelauta.
:vomit:

protoni
21-09-2021, 21:30
Ei sitä kojelautaa näe, kun munuaiset on niin rumat että tulee kierrettyä koko auto kaukaa.

Jarger
21-09-2021, 21:39
Eiku ihan komia auto se on, kunhan ei selvinpäin näe :rolleyes:

Masander
21-09-2021, 22:42
Eiku ihan komia auto se on, kunhan ei selvinpäin näe :rolleyes:

Itse ehkä alkaisin dokaamaan jos tajuaisin iskeneeni lähemmäs satatonnia kiinni tollaseen ripulikiikkuun

205/65-15H
22-09-2021, 07:39
Taitaa olla tässäkin karmittomat ikkunat kuten monissa muissakin sähköautoissa. Saadaanko sillä muutama kilo pois auton kokonaismassasta....muuta etua en keksi. Itsellä on tavoite pysyä karmillisissa.

Tomi T
22-09-2021, 19:32
Taitaa olla tässäkin karmittomat ikkunat kuten monissa muissakin sähköautoissa. Saadaanko sillä muutama kilo pois auton kokonaismassasta....muuta etua en keksi. Itsellä on tavoite pysyä karmillisissa.

Jo E31:ssä ja E36 coupessa oli sellaiset. Onhan se toki hyvä että on tavoitteita elämässä. :D :orava:

Laku
23-09-2021, 11:32
Jo E31:ssä ja E36 coupessa oli sellaiset. Onhan se toki hyvä että on tavoitteita elämässä. :D :orava:

Ja E24:ssa etuikkunat :). Eikös E9:ssäkin jo ollut?

315i
26-09-2021, 19:43
Ei kai kukaan tuota vaaleella kojelaudalla ota, sähkis tai ei, vaalea peilaa tuulilasiin tosi ärsyttävästi, kuten kuvastakin näkee. Ratti näyttää ihan ranskalaiselta...

ritariässä
26-09-2021, 20:33
Ja penkit oli edessä muodoiltaan/pehmeydeltään kuin Citroenilta kopioidut.

tiko4tiko
02-10-2021, 20:13
Nyt on juutuubissa jo muutmia koeajoa. Hieno auto iX on monellakin tapaa.

Itse olen positiivisesti yllättynyt, että range on noin hyvä käytännössäkin, vaikka auton on iso. Luvataan ~600km ja käytännöntesteissä range on 500-550km välissä. Toki akku tyhjenee, jos ajaa kovaa, 200km/h vauhdilla range 200km. Mutta ei sitä bensa X3:llakaan tuossa vauhdissa yli 300km baanalla ajettu tankillisella :D

Kunhan Suomessa latausinfra rakentuu, niin mikä ettei seuraava auto voi olla sähkömalli, ja katsotaan nyt rauhassa millaisia i5/i7 ovat. Ainakin salakuvien perusteella ei samanalaisia sämpylöitä ole luvassa kuin Mersun EQ-mallit. Toki keulan muodot voi vaatia tottumista päivän jos toisenkin :) . Sisältä autot lienee systeemeiltään ja designiltaan iX:n 'kopioita'.

Pantse
04-10-2021, 18:28
Ulkonäkö mielestäni iX:ssä ihan Ok, mutta sisustassa ei pysty retkeilyauto/ Citroën Picasso fiilikseltä välttymään…

tiko4tiko
01-12-2021, 22:48
Eilen sain sijaisautoksi iX xdrive40. Fiilikset lyhyesti.

Auto oli kaikkiaan positiivinen kokemus, alhainen painopiste, vetopito aivan manio, ja muutenkin kyllä tuo ajoltaan oli aivan oikea bemari:). Hyvää työtä on tehty. Lisäksi auto oli hiljainen, mukava ja tilava. Ja ulkonäkö luonnossa hyvä ja sopivasti moderni omasta mielestä.

Sähköllä eteneminen, varsinkin kun keli oli mitä oli, ei kyllä poikennut mitenkään merkitävästi X5 45e:stä sähkömoodissa.

Toki sitten oli kyllä asioita jotka laittavat miettimään: karmittomat ikkunat (joo sää oli pahin mahdollinen mutta ei välttämättä Suomeen säähän se paras), levottomuus moottorijärrutuksessa (sain auto kylkimyyryyn useampaan kertaan - ehkä jarrutuksen voimakkuus säädettävissä jotenkin, ja toki tiellä oli paljon lunta&leveät renkaat, mutta esim X5 käyttäytyy ko. oloissa kuin kesällä ajelisi), huonossa kelissä yllättävä lyhyt range-ennuste 240km :eek:, iDrive on muuttunut erittäin paljon, joten lyhyellä koejajolla en edes yrittänyt päästä siihen sisälle. Omasta mielestä tietyt toiminnot olisi kyllä parempi olla aivan nomihallintalaitteilla - lämmitykset, puhallukset jne. Turhaa kikkailua, mikä tekee satunnaisen käytön hankalaksi, kun toiminnot piilotetaan valikkojen taakse.

tiko4tiko
05-12-2021, 21:22
BMW.fi sivulla on havainollinen simulaattori iX:n rangen arviointiin, muutella voi nopeuta (maantie/moottoritie). lämpötilaa ja mallia (40/50)
https://www.bmw.fi/fi/mallisto/i-yhteenveto/bmw-ix/2021/bmw-ix.html#range

Isompi akkuinenmalli (50) on aika pätevä peli korkeammllakin nopeudella. Ohessa eri sähköautojen rangea on vertailtu autobaanan 130km/h nopeudella. Ero iX:n ja EQS:n välillä on yllättävän pieni.

https://www.autobild.de/artikel/elektroauto-reichweite-autobahntempo-porsche-taycan-20977681.html

paavju
09-12-2021, 22:38
BMW.fi sivulla on havainollinen simulaattori iX:n rangen arviointiin, muutella voi nopeuta (maantie/moottoritie). lämpötilaa ja mallia (40/50)
https://www.bmw.fi/fi/mallisto/i-yhteenveto/bmw-ix/2021/bmw-ix.html#range

Isompi akkuinenmalli (50) on aika pätevä peli korkeammllakin nopeudella. Ohessa eri sähköautojen rangea on vertailtu autobaanan 130km/h nopeudella. Ero iX:n ja EQS:n välillä on yllättävän pieni.

https://www.autobild.de/artikel/elektroauto-reichweite-autobahntempo-porsche-taycan-20977681.html

Mulla oli koeajossa 40-malli, otin sen n. 10 asteen pakkasessa piuhasta ajoon, oletan että oli ns. täyteen ladattu, sisätilat kuitenkin kylmät. Näytti aluksi 280 km rangea. N. 70 km, välillä reippaankin, arviolta kuitenkin keskimäärin 80/kmh lenkin jälkeen akusta oli jäljellä 60 %. Tietämättä/muistamatta tarkemmin yksityiskohtia, niin päädyin tuosta käytännössä reilun 200 range-ennusteeseen (3x70 km) 10 asteen pakkasella päissään laskien, kylmästä lähdettynä. Onko tuo häävi, ei ehkä. Itsellä lämmin talli paikkaisi asiaa, ja varmaan autokin "notkistuu" ajan myötä. Mutta kuten jossain aiemmassa postauksessa oli, niin jos pakkasella pääsisi luvatut 300 km, niin melko lailla nopsaan menisi nimi tilauslappuun.

Eli oman lyhyen kokemuksen perusteella tuosta BMW:n laskurin ennusteesta -10 C jäädään oikeasti 100 km jälkeen tosielämässä. Eli 1/3, ja se on paljon.

paavju
09-12-2021, 22:51
Mulla oli koeajossa 40-malli, otin sen n. 10 asteen pakkasessa piuhasta ajoon, oletan että oli ns. täyteen ladattu, sisätilat kuitenkin kylmät. Näytti aluksi 280 km rangea. N. 70 km, välillä reippaankin, arviolta kuitenkin keskimäärin 80/kmh lenkin jälkeen akusta oli jäljellä 60 %. Tietämättä/muistamatta tarkemmin yksityiskohtia, niin päädyin tuosta käytännössä reilun 200 range-ennusteeseen (3x70 km) 10 asteen pakkasella päissään laskien, kylmästä lähdettynä. Onko tuo häävi, ei ehkä. Itsellä lämmin talli paikkaisi asiaa, ja varmaan autokin "notkistuu" ajan myötä. Mutta kuten jossain aiemmassa postauksessa oli, niin jos pakkasella pääsisi luvatut 300 km, niin melko lailla nopsaan menisi nimi tilauslappuun.

Eli oman lyhyen kokemuksen perusteella tuosta BMW:n laskurin ennusteesta -10 C jäädään oikeasti 100 km jälkeen tosielämässä. Eli 1/3, ja se on paljon.

Selvennän vielä tuota logiikkaa: ekat 70 km vei 40 % varauksesta, jäljellä 60 %. Oletus, että seuraavat 70 km pätkät veisi hiukka vähemmän kun kabiinin lämpöä pidetään yllä, eli 30 % akusta per 70 km.

Mitähän -25 tekisi... Agregaatti kärryssä perään ja halpaa sähköajoa...? Vaikka silti tämä himoittaa...

tiko4tiko
09-12-2021, 23:39
Selvennän vielä tuota logiikkaa: ekat 70 km vei 40 % varauksesta, jäljellä 60 %. Oletus, että seuraavat 70 km pätkät veisi hiukka vähemmän kun kabiinin lämpöä pidetään yllä, eli 30 % akusta per 70 km.

Mitähän -25 tekisi... Agregaatti kärryssä perään ja halpaa sähköajoa...? Vaikka silti tämä himoittaa...

Kyllä tämä pienempi akuinen malli hieman nirkonen on Suomen etäisyyksille ja oloihin, isommalla akulla tuon on jo aivan pätevä peli. Kyllä varmasti päätyisiin sähkömalliin 45e sijasta, jos nyt olisin uutta autoa hankkimassa. Mutta ei iX kuitenkaan niin erikoiselta tuntunut, että vaihtokuume nousisi. 45e:lläkin tulee ajettua lähes 2/3 matkasta sähköllä vuoden aikana ja sitten just nuo sähköautolle ongelmallsiet pitkät matkat, kovat pakkaset, raskaan trailerin vetämiset bensalla, toimii :jep:

Peksu
10-12-2021, 23:45
Tulipa tommosella tehtyä semmonen 45min koeajo aika kipakassa pakkasessa. Yöllä oli ollut -24 ja päivälläkin vielä -17. Auto oli latauksessa ja jäinen eli ei ollut sinä päivänä ajettu. Kävin laittaan lämmöt päälle ja oisko joku 5-10min niin lähin ajeleen. Oli jo lämmennyt aika hyvin vaikka en huomannut katsoa lämmittikö koko autoa. No lasit oli sulat ja penkki ja ratti jo lämpimät.

Lähtiessä oli 96% akkua jäljellä mut en muista mitä näytti rangea.

Ohjaus on jäykähkö pakkasella ja ei palauta kunnolla vaan joiutuu ite kääntämään suoraan ratin. Takapään jousitus oli oudon pompauttava eli ei ollu oikeen mukava ja jotenkin lyhytliikkeinen ja vaimennus outo. Nytki niskassa epämukavasti. Moottoritiellä meno oli vakaata muuten, mutta ohjaus oli jotenkin kiikkerän olonen ja tuntui että auto lähtee helposti alta sivuttain. Tie oli kyllä aika liukas ja kitkat alla. Paineita en katsonut.

Auto oli kyllä mukavan lämmin joka paikasta ja kyynärnojat myös lämpis sähköllä sekä etualapaneelit. Oli mukavaa kun oli lämmintä :D

Kulutus oli aivan hirveä. Näytti että n.38,5Kwh/100km oli keskimäärin ja rangea sen mukaan koeajon loppussa jotain 155km. Ehkä sen 40km ajoin. Että kovalla pakkasella voi tosiaan olla se 200km tavoittamattomissa hyvä jos 150km pääsee ilma ressiä :eek:

Tiloiltaan nyt ehkä ok mut ei niin tilava kuin GT:ni eikä pärjänny sille jousituksessa eikä ajoltaan/ohjaukseltaankaan. Tavavaratila oudon pieni. Mielestäni sitä ei kyllä voi verrata X5 mitenkään, koska tämä uusin X5 on todellä hyvä auto ajella eikä tiloiltaankaan pärjää sille. Ehkä oikeampi kohde olisi X3.

tiko4tiko
11-12-2021, 14:03
Tiloiltaan nyt ehkä ok mut ei niin tilava kuin GT:ni eikä pärjänny sille jousituksessa eikä ajoltaan/ohjaukseltaankaan. Tavavaratila oudon pieni.

Isoja autoja molemmat. 6GT:n pituus yli 5 metriä eliluokkaa seiskasarja, iX hieman alle, aika sama pituus kuin X5:ssa. Akseliväli kuutosessa on reilusti suurin ja X5:ssa pienin ja IX näiden välissä, mutta vastaavasti kabiinissa leveys ja korkeus ovat muutaman sentin väljemän puolella iX:ssä, jonka mitat on aika yhtenevät X5:n kanssa. Eiköhän noihin kaikkiin mahdu hyvinkin väljästi. Tavaratila on varmasti iX:ssä pienempi kuin GT:ssä, mutta X5 45e kanssa se on samankokoinen. Tavaratila 500l, joka on hyvänmuoinen ja laajenettavissa 'kattoon' asti, on kyllä pidemällekin matkalle hyvinkin riittävä, ainakin meillä on toiminut.

205/65-15H
11-12-2021, 15:26
Kaikssa sähköautoissa (ja polttiksissa) kulutus kylmästartin jälkeen on suurinta. Eli range jää lyhyeksi jos autolla ajetaan pikkupätkää ja se jäähtyy välillä. Rangella on yleensä merkitystä matka-ajossa ja kulutus laskee nopeasti kun paikat saadaan lämpimäksi jos muut olosuhteet ei muutu.

Jos saat hoidettua päivittäiset vakioajot pienemmällä akulla, isompaa akkua 20k€ lisähintaan ja isompaa massaa ei kannata valita satunnaisten pitempien matkojen takia. Lataustauko on ihan luonnollinen tapahtuma 200km/2 tunnin välein. Kannattaa muistaa että akkua ei ajeta tyhjäksi ja sitä ei pikaladata täyteen. Eli matka-ajossa operoidaan välillä 10-80%. Siten 300km aamurange on 200km matka-ajossa/lataus.

tiko4tiko
11-12-2021, 18:10
Jos saat hoidettua päivittäiset vakioajot pienemmällä akulla, isompaa akkua 20k€ lisähintaan ja isompaa massaa ei kannata valita satunnaisten pitempien matkojen takia. Lataustauko on ihan luonnollinen tapahtuma 200km/2 tunnin välein. Kannattaa muistaa että akkua ei ajeta tyhjäksi ja sitä ei pikaladata täyteen. Eli matka-ajossa operoidaan välillä 10-80%. Siten 300km aamurange on 200km matka-ajossa/lataus.

Olen kyllä eri mieltä. Kun kyseessä on iso auto, niin sillä ajetaan/se on hankittu myös pitkiä matkoja varten. Olet toki oikeassa, että jos auton käyttö on 'nurkissa pyörimistä', niin pienellä akulla tulee toimeen. Mutta selllaiseen toimintaan on pienempi auto monin verroin kätevämpi.

Ainakin itselle 200km välein pysähdys matka-ajossa olisi kyllä aika rasittavaa. Hyvällä matka-autolla ajaa helposti 400-500km etappeja ilman sen suurempia ponnisteluja.

Kävin muutama kuukauksi sitten päiväseltään Luleåssa, ja ensi viikonloppuna sama matka on edessä. Matkaa tulee edestakas ~1600km. No onhan tuo 'rautaper...lyä', kun tuon taitaa saman vuorokauden aikana. Tai oikestaan ei, kun laittaa istuimesta hieronan päälle säännöllisen väliajoin ja käyttää Drive Assistantia :cool: ennen tuollanenkin matka vaati enemmän tekemistä

paavju
11-12-2021, 19:04
Juu, jos auto maksaa 90 teur, ja sillä pääsee pakkasella 200 km, niin ei kiitos. Työpäivinä tulee usein sellaisia vajaan 300 km työmatkoja, eikä huvittaisi yhtään istua jossain laturilla sähköletkun päässä varttumassa matkan jatkumista.

205/65-15H
12-12-2021, 09:51
Niin, tämä on iX-ketju. Jos on tätä autoa ostamassa ja 20k€ on varaa/halua panostaa lisää isompaan akkuun niin mikä ettei. Yritin tässä tuoda esiin näkemystä että parin kolmen tunnin välein on hyvä pysähtyä tauolle vaikka rakko kestäisikin. Samalla nopeasti latautuvaan autoon saa energiaa seuraavaa 2-3 tunnin ajoa vastaavan määrään. Toki jos ajat työksesi joka päivä säässä kuin säässä +600km niin diesel lienee paras voimanlähde edelleen. Käyttöprofiileita on niin erilaisia ja ainakin itselle alhaisempi auton omamassa on tavoiteltava hyve.

tiko4tiko
12-12-2021, 23:32
Niin, tämä on iX-ketju. Jos on tätä autoa ostamassa ja 20k€ on varaa/halua panostaa lisää isompaan akkuun niin mikä ettei. Yritin tässä tuoda esiin näkemystä että parin kolmen tunnin välein on hyvä pysähtyä tauolle vaikka rakko kestäisikin. Samalla nopeasti latautuvaan autoon saa energiaa seuraavaa 2-3 tunnin ajoa vastaavan määrään. Toki jos ajat työksesi joka päivä säässä kuin säässä +600km niin diesel lienee paras voimanlähde edelleen. Käyttöprofiileita on niin erilaisia ja ainakin itselle alhaisempi auton omamassa on tavoiteltava hyve.

Tottahan tämä, käyttöprofiilit on erialisia ja matkakin taivalletaan erilaisilla taktiikoilla. Toiset pysähtyy usein ja toiset sitten harvemmin.

iX kyseessä olellen 40-malli on tällä hetkellä ainoa saatavilla oleva, 50-mallin toimitusajat taitaa olla jo toista vuotta.

paavju
13-12-2021, 07:56
Tottahan tämä, käyttöprofiilit on erialisia ja matkakin taivalletaan erilaisilla taktiikoilla. Toiset pysähtyy usein ja toiset sitten harvemmin. Omat työajot on usein sellaisia, että reilut 100 km kohteeseen jossa ei tyypillisesti ole latausmahdollisuutta, ja sitten paluumatka, jonka varrelle pitäisi jäädä lataamaan.

Käyttöauto mainostaa jo 50:stä: https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuvot/Sein%C3%A4joki/uudet-autot/BMW/IX/FOT-589/

tiko4tiko
21-12-2021, 19:27
Käyttöauto mainostaa jo 50:stä: https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuvot/Sein%C3%A4joki/uudet-autot/BMW/IX/FOT-589/

Meni aika nopeesti, myyty noin viikossa.

Saas nähdä kuinka tälle käy https://www.nettiauto.com/bmw/ix/12599781 Toisin kuin Käyttöauton iX 50:ssa tässä on jo hintapyyntöä merkittävästi yli hinnaston :eek:

paavju
21-12-2021, 23:15
Meni aika nopeesti, myyty noin viikossa.

Saas nähdä kuinka tälle käy https://www.nettiauto.com/bmw/ix/12599781 Toisin kuin Käyttöauton iX 50:ssa tässä on jo hintapyyntöä merkittävästi yli hinnaston :eek:

No hups, äkkiä kattoen n. 30 teur yli ovh:n, vaikka onkin kaksilla kumeilla (yhdet vanteet). No, myyntipaikkana Varkaus selittänee tuon :)

tiko4tiko
25-12-2021, 22:24
No hups, äkkiä kattoen n. 30 teur yli ovh:n, vaikka onkin kaksilla kumeilla (yhdet vanteet). No, myyntipaikkana Varkaus selittänee tuon :)

Joo ei tuossa hinnassa ole mitään järkeä, Saksassa https://www.bmw.de/de/neuwagensuche.html#/results ~20 kpl iX 50 -malleja, ja (lähes) täysillä varusteilla hinnat 123-132keurin välissä. Noista joutuisi tuodessa maksamaan Suomen alvin, kun eivät ole yli 6 kk vanhoja vaan uusia autoja, hinnat näyttäisi tuolla verokorjauksella olevan aika samat kun Suomen listahinnat. Muutamissa on 'online-hinnat', jotka ovat 6-7keur alle konfiguraattorin antaman hinnan.

Käyttöauton iX 50 löytyy edelleen ainakin tämän linkin takaa https://loyda.bmw.fi/r/I20-iX/iX-xDrive50-WBY21CF08NCJ13536?referralPage=configuratorMatch

tiko4tiko
25-12-2021, 23:27
iX 50 Tuulilasin ajossa https://www.youtube.com/watch?v=8L2coay6XAs

tuningki
26-12-2021, 10:24
Nyt ollaan kyllä rumuuden huipulla, kojelauta on hipelynäyttöineen kirsikka kakun päällä ja ulkoa melkeen yhtä hirveä.

tiko4tiko
26-12-2021, 13:21
Nyt ollaan kyllä rumuuden huipulla, kojelauta on hipelynäyttöineen kirsikka kakun päällä ja ulkoa melkeen yhtä hirveä.

Niin se on ulkonäkö katsojan silmissä:D Minusta auto on ulkoa hyvinkin onnistunut. Isot 'hampaat' ovat toki huomiota herättävät, mutta jos niista vertaa esim Mersun EQS keulaan, jossa on vain musta kiiltävä muovilipare maskina, niin onhan tuo iX 'naama' paljon onnistuneempi. Muutenkin auto on luonnossa paljon paremman näköinen kuin kuvissa.

Sisältä iX on moderni sopivasti, rauhallinen ja avara. Mittaristo on HUD:n yleistyttyä ollut jo aika tarpeeton viimeiset 15 vuotta. Kaareva kosketusnäyttö on taasen hieno keksintö (tai no vanha keksintöhän tuo - olihan lämmityslaiteen säätimet bemarissa käänetty kohti kuskia useissa mallisarjoissa), joiloin kädellä yltää kurottelematta näpläämään koko näyttöä:jep:

Vesa
26-12-2021, 16:24
BMW on pahasti myöhässä sähköautoissa ja se saattaa olla kohtalon kysymys, kun kiinalaiset valmistajat rynnivät markkinoille.

iX on onnistunut sähkäri, joskin vain harvojen saavutettavissa hinnan vuoksi. Eniten itsellä tökkii etupenkit, jotka ovat käsittämätön halpuutus.

Krampus
26-12-2021, 17:19
BMW on pahasti myöhässä sähköautoissa ja se saattaa olla kohtalon kysymys, kun kiinalaiset valmistajat rynnivät markkinoille.

iX on onnistunut sähkäri, joskin vain harvojen saavutettavissa hinnan vuoksi. Eniten itsellä tökkii etupenkit, jotka ovat käsittämätön halpuutus.

Sama juttu. Ei voi käsittää noita penkkejä. En ole tuommosessa istunut, mutta lättänä sohva vaan piirtyy mieleen.

tiko4tiko
26-12-2021, 17:41
BMW on pahasti myöhässä sähköautoissa ja se saattaa olla kohtalon kysymys, kun kiinalaiset valmistajat rynnivät markkinoille.

iX on onnistunut sähkäri, joskin vain harvojen saavutettavissa hinnan vuoksi. Eniten itsellä tökkii etupenkit, jotka ovat käsittämätön halpuutus.

Joo iX on iso ja arvokas auto, mutta sama sähkötekniikka löytyy jo i4sta ja tulevaisuudessa monesta muustakin. Mutta näinhän tämä saksalaisisa merkeillä menee, ensin tulee kalliimmat mallit . Nuotataan helppo irrallinen raha pois ja sitten esitellään halvempia malleja. Seuraavaksi tulee tähän tekniikkaan perustuva i7, jota seuraavat varmasti aika nopealla syklillä i5 ja i3 (3-sarja).

Myöhässä olemisesta bemarin osalta olen eri mieltä, hyvin ovat kehittäneeet tekniikkaa. Sähköauto on lisäksi paljon yksinkertaisempi kuin hybridi. Esim bemarin uusimman generaation sähkömoottori on nerokas, moottorissa ei ole lainkaan kestomagneetteja. Lisäksi ensitestien perusteella systeemin hyötysuhde tuntuu olelvan kilpailukykyinen.

iX penkeistä ja muutenkin materiaaleista olen kyllä samaa mieltä. iX sisutus verrattuna X5:n Merino-täysnahkaan ja comfort-penkkeihin verrattuna on hieman budget-luokan ratkaisu. Mutta kun kauppa käy, niin panaostavat vaihtoehtoihin sitten myöhemmin. Optioiden määrä vaikeuttavat kasausta ja kun muutenkin linjat on ylitäynnä, niin yksinkertaisempikin riittää. Tulevassa i7:ssa tälläinen 'säästäminen' olisi jo aikamoinen moka.

pyroz
26-12-2021, 22:09
Sähköisten mallien myötä on valitettavasti yleistynyt huomattavasti sellainen seikka, ettei ihmiset halua nahkasisustaa. Katsos kun se on "Animal based" ja hampurilaiseksi päätyneen Ammuun nahkaa ei saisi hyödyntää vegaanivasemmiston mielestä.

Tämän voi havaita jo eri autoarvostelijoiden puheista. Koeajoauto saa miinusta jos siinä on nahkapenkit :orava:

tiko4tiko
26-12-2021, 23:58
Sähköisten mallien myötä on valitettavasti yleistynyt huomattavasti sellainen seikka, ettei ihmiset halua nahkasisustaa. Katsos kun se on "Animal based" ja hampurilaiseksi päätyneen Ammuun nahkaa ei saisi hyödyntää vegaanivasemmiston mielestä.

Tämän voi havaita jo eri autoarvostelijoiden puheista. Koeajoauto saa miinusta jos siinä on nahkapenkit :orava:

No eihan siinä mitään, jos haluaa muovipäällysteiset penkit, niin siitä vaan. Mutta hyvä olisi olla kunnon sisusta edelleen optiona, ettei autoa heti liikkeestä tarvii viedä verhoiltavaksi uudelleen. Toki tukeehan se paikallista yrittäjää. Muovin ekostatusta en kyllä heti ymmärrä, olkoon miten moneen kertaan kierrätettyä tahansa. Nahka on kuitenkin luonnon tuote, vai pitäiskö lihoiksi laitettujen ammujen nahkat jauhaa jollekin sapuskaksi? :D

Mutta otsikon asiaan, ei nuo iX penkit aivan katastrofi ole, mutta ei niille kyllä taputtaakaan voi. iX M60 esitellään ensi kuussa, katsotaan mitä ko. mallin kabiinista löytyy. Varmaan tulee sitten ko. jakkarat optioksi näihn muihinkin ja jos ei tule, niin sittenhän on hyvä syy.... :smoke:

zakspeed
27-12-2021, 10:11
Nappulatietona ix:n paljon kehutut torahampaat korjaa itse itsensä naarmuuntuessaan :) 24h sisällä, kun saa vain UV säteilyä.

isolohko
27-12-2021, 11:32
Olikos ensivuoden aikana tulossa iX1, jos siinä ollaan lähelläkään i4:sen arvoja rangen ja tehojen suhteen, mutta hieman edullisemmin, lienee kiinnostava tuote.

paavju
28-12-2021, 22:27
What car -koeajossa 40 -malli. Miinusta jousituksesta, hiukan ohjauksesta, ja erityisesti rangesta joka jäi (ilmeisesti arvion mukaan) 1 asteen lämmössä 280 km:iin. Sekä lämmityslaitteen säätimistä jotka itsellä tökkäsivät per heti. En ymmärrä mitä hyvää kosketusnäytöstä on käyttäjälle? Ei mitään omasta mielestä. Hyvin suunnitellut ja sijoitetut nappulat + iDrive = lyömätön yhdistelmä. Ennen nykyistä X3:sta ehdolla oli (diesel) XC60, ja se tökkäsi ilman koeajoa tuohon kosketusnäytön "kaikkivoipaisuuteen". No, se video: https://www.youtube.com/watch?v=AKnANDnGEhU

juhamann
29-12-2021, 14:26
Eilen "kylmät tyypit" iX 40:stä Seinäjoen käyttöautolla. Oli varattu jo koeajolle eli se ei nyt onnistunut. Jakkarat oli ihan mukavat, mutta rumat. X3:n sporttipenkit oli istumatuntumalta selkeästi paremmat ja vallan hyvännäköiset. Takana istumatilaa hyvin, takaboksi ei erityisen suuri. i4:sta ei ollut, mutta 4 sarjan Gran Coupe(tiloiltaan about sama) oli ahtaan oloinen. EQS:ää ei harmiksi ollut koko lafkassa.

jani
29-12-2021, 22:23
En ymmärrä mitä hyvää kosketusnäytöstä on käyttäjälle? Ei mitään omasta mielestä. Hyvin suunnitellut ja sijoitetut nappulat + iDrive = lyömätön yhdistelmä.

Harvassa on ne ketkä sitä oikeasti parempana pitää, näytöllinen versio on vaan hiton paljon edullisempi valmistaa.

Harmillisesti oma pinkka ei kestä tälläisen uuden ostoa, mutta ajatus hankinnasta kutkuttaa päiväpäivältä enemmän.

tiko4tiko
30-12-2021, 00:18
Harmillisesti oma pinkka ei kestä tälläisen uuden ostoa, mutta ajatus hankinnasta kutkuttaa päiväpäivältä enemmän.

Niinpä, kyllä tilanne on kehittymässä 'haastavaksi' :cool:

Kun iX M60 esitellään, siinä on varusteet, tilat ja suorituskyy joka on aiemmmin löytynyt tässä kokoluokassa vain M-mallista. Ämmissä hinnat ovat olleet verotuksesta johtuen abrsurdia luokkaa (~300keur) uutena ja useamman vuoden käytettynäkin hintapyynnöissä numeroita on jäljellä vielä kuusi ennen pilkkua, vaikka arvo tuleekin alas romahtamalla. Nyt sitten hinta iX M60 tulee olemaan tasolla 'erikoistarjous', kun jo pelkästään 130keur autovero puuttuu verrattuna aikaisempaan ja tuskin hinta on aivan oikean ämmäläisen tasolla muutenkaan. Joten kutkuttaahan se, vaikka järkeä ei tuossa ole sitten yhtään.

Voisihan itselleen valehdella vielä lisää, että säästämässähän tässä ollaan, onhan iX M60 käyttökustannukset paljon pienemmät kuin X5 M:ssä, eiks niin. Ja isossa kuvassa maailmakin pelastuu kaikelta pahalta, kun sähköauto on niin niin ekologinen. :rolleyes:

Basillicus
04-01-2022, 12:33
Satuin törmäämään tällaiseen arvosteluun tänään: https://www.nettiauto.com/artikkeli/bmw_ix_monella_tapaa_erinomainen_auto


Noita kuvia kun katsoo niin onhan tuo aivan poikkeuksellisen ruma auto, ja bemarille poikkeuksellisesti myös sisältä. Toki tuo yksilökin on vielä erityisen ruma, mutta en usko että tuosta millään materiaaleilla saisi siedettävää, saati sitten tuon hintansa arvoista.


Alan olemaan oikeasti huolissani merkin tulevaisuudesta. Noh, i4 vaikuttaa ihan siistiltä peliltä sentään.

suppari
04-01-2022, 19:08
Auto on kyllä livenä todella vaikuttava ja hieno kuin mikä. Jopa kuvissa hirveän värinen sininen herätti omistushaluja.

tiko4tiko
04-01-2022, 19:41
Auto on kyllä livenä todella vaikuttava ja hieno kuin mikä. Jopa kuvissa hirveän värinen sininen herätti omistushaluja.

Jep harmi että istuimet on mitä on, ja karmittomat ikkuna on toinen mikä pidättelee.

Auto kun on hangessa taivasalla talvisin, niin tuo karmiton ikkuna on kyllä huonoin mahdollinen ratkaisu. Sama juttu on i4:ssa. No pitää odotella millaisia i7 tai i5 ovat, ja miten noissa ikkunat/ovet on ratkaistu. Nuo karmittomat ikkunat on tosin mersun EQS:ssäkin, joku muotijuttu vissiin. Paska ratkaisu Suomen talveen mun mielestä.

kooma
04-01-2022, 20:26
Jep harmi että istuimet on mitä on, ja karmittomat ikkuna on toinen mikä pidättelee.

Auto kun on hangessa taivasalla talvisin, niin tuo karmiton ikkuna on kyllä huonoin mahdollinen ratkaisu. Sama juttu on i4:ssa. No pitää odotella millaisia i7 tai i5 ovat, ja miten noissa ikkunat/ovet on ratkaistu. Nuo karmittomat ikkunat on tosin mersun EQS:ssäkin, joku muotijuttu vissiin. Paska ratkaisu Suomen talveen mun mielestä.

Karmiton ikkuna ei ole kiva talvella mutta pienempi murhe kuin olin kuvitellut. Meillä kaksi karmitonta ollut nyt muutaman talven ja ainakin niissä molemmissa ovi aukeaa ja menee kiinni vaikka ikkuna olisi jäässä.

Niin kauan kun ei ole semmoista paksua jäätä niin paras lääke ikkunan liikkeelle saamiseen on muovikortti jonka kanssa sipaisee alareunan tiivisteen välistä, siinä ei mene kuin hetki. Sähkäri jos on niin yleensä tietenkin sitten aina esilämmitetty niin se paksu jää on sitten jo valmiiksi lasista irti.

Laku
05-01-2022, 11:20
Karmiton ikkuna ei ole kiva talvella mutta pienempi murhe kuin olin kuvitellut. Meillä kaksi karmitonta ollut nyt muutaman talven ja ainakin niissä molemmissa ovi aukeaa ja menee kiinni vaikka ikkuna olisi jäässä.

Niin kauan kun ei ole semmoista paksua jäätä niin paras lääke ikkunan liikkeelle saamiseen on muovikortti jonka kanssa sipaisee alareunan tiivisteen välistä, siinä ei mene kuin hetki. Sähkäri jos on niin yleensä tietenkin sitten aina esilämmitetty niin se paksu jää on sitten jo valmiiksi lasista irti.

E81 pihalla aina ja kyllä siinä on usein lasit jumissa eli eivät laskeudu avattaessa/nouse suljettaessa. Sulatettava auto hallissa. Toki auto ei ole päivittäisessä käytössäkään.

Ikävä kuulla, että myös I4 on karmiton. Hyvännäköistä tuo karmittomuus, mutten suosisi talvella.

Tuota korttihommaa voisi testata.

JH.
05-01-2022, 15:43
Ittellä oli karmiton E36 useemman vuoden käytössä ja en kokenu merkittävänä ongelmana, vaikka toki välillä jotain oli. Nyt tuli liipastua i4 tilaukseen ja järkeilin homman niin että sähkäreissä tehokas ”webasto” myös pääsääntöisesti hävittänee ongelman. Tämä toki täältä PK-seudulta katsottuna, jossa kunnon talvipäiviä on keskimäärin aika vähän.

tiko4tiko
05-01-2022, 20:34
Kun iX M60 esitellään, siinä on varusteet, tilat ja suorituskyy joka on aiemmmin löytynyt tässä kokoluokassa vain M-mallista.


Enpä tiedä mitä sanoisi, iso pettymys on ehkä kuvaavimmat sanat. Onko koskaan ämmäläiseksi kutsuttu vaisumpaa teosta varsinkin jos vertailu on saman sarjan malli. Todellinen budget-malli, tainut tulla enemmmän kuin kiire:D Toki voimaa on, mutta kaikki muu puuttuu....

Tuunatut mustat motorsport lätkät kultareunuksin :vomit:. Onkohan ko. asian keksinyt 'tahvo' tietoinen, mistä kolmeviivaa ja 'M'-merkki tulee? Saman aiheen äärellä puuhanut, eräs toinen saksalainen on hyvinkin ollut mustissa, jos eivät ole olleet hopeisia. Ei ole kaukaa haettu, että Suomen jääkiekko maajoukkue pelaisi punaisissa nutuissa.....

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0348394EN/the-new-bmw-ix-m60

MeisterW
05-01-2022, 21:04
Enpä tiedä mitä sanoisi, iso pettymys on ehkä kuvaavimmat sanat. Onko koskaan ämmäläiseksi kutsuttu vaisumpaa teosta varsinkin jos vertailu on saman sarjan malli. Todellinen budget-malli, tainut tulla enemmmän kuin kiire:D Toki voimaa on, mutta kaikki muu puuttuu....

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0348394EN/the-new-bmw-ix-m60

Joo samaa mieltä, tehoa toki reilusti, mut se oli jo tiedossa. Muuten ei mitään kiinnostavaa osu silmään kuvista/tiedoista.. tekstissä verrataan kevyitä materiaaleja johonkin M3 CSL :D aika kaukana ollaan kuitenkin

///Jone
08-01-2022, 12:14
Itse olen alkanut päivä päivältä pitämään enemmän iX:n muotoilusta. Etumunuaisten pituudessa voit nähdä yhtäläisyyttä BMW:n 3.0 CSL:ään, samoin takavalojen korkeudessa suhteessa leveyteen. Autossa on myös joko paluuta tai sitten vain muutoin näille jättimaastureille tuttua kulmikkuutta muotoilussa. BMW:thän ovat pyöristyneet sitten e60. Sisusta taas tuttua trendiin kuuluvaa pelkistystä ja tekniikan mahdollistamaan laajaa kaarevaa näyttöä. M60 mallin(?) kullatut yksityiskohdat saaneen veks, eivät oikein monellekaan sovi tänne pohjoismaahan.

MeisterW
08-01-2022, 14:05
iX ihan hieno ja erilainen, Suomen M60 konfiguraattorissa ei mielestäni saanut tuota pronssia pois ja ei edes mitään sporttipenkkejä ollut valittavana. Myös tulevassa XM oli muistaakseni tuo pronssinen M-lätkä, ei ainakaan vielä omaan silmään oikein hyvä. Melkein iX 40 tuntuu järkevimmillä, sen verran reilusti on hintaa noissa 50 ja M60..

tiko4tiko
08-01-2022, 18:30
iX ihan hieno ja erilainen, Suomen M60 konfiguraattorissa ei mielestäni saanut tuota pronssia pois ja ei edes mitään sporttipenkkejä ollut valittavana. Myös tulevassa XM oli muistaakseni tuo pronssinen M-lätkä, ei ainakaan vielä omaan silmään oikein hyvä. Melkein iX 40 tuntuu järkevimmillä, sen verran reilusti on hintaa noissa 50 ja M60..

Tuo IX M60 on vielä epäselvä tapaus, aika moni kallis lisävaruste on siinä vakiona. Saksan eräällä forumilla oli laskettu että varusteet tasattuna M60 olsi noin 10keuria kalliimpi kuin vastavaa iX 50. No hinnasto pitäsi olla tulossa ensi viikolla sitten selviää.

Sportti-penkkejä ei tosiaan ole eikä tule

40:n akku on on tuolle kulutukselle aika pieni. Jos M60 ja 50 ero on tuota 10k luokkaan, ei se tämän hintaisessa auto ole mitenkään valintaa vaikuttava tekijä. Toki käytännössä ero lienee suurempi, sillä eihän niitä kaikkia varusteita ole pakko rastia :rolleyes:

MeisterW
08-01-2022, 18:44
Joo kympin hintaero ei olis paha, katselin vaan noita nettiauton tarjontaa, niin 40 -> 50 eroa oli noin 60k. No joo toi ainut 50 taitaa olla saanut vaikean saatavuuden lisää :D

tiko4tiko
08-01-2022, 18:57
Joo kympin hintaero ei olis paha, katselin vaan noita nettiauton tarjontaa, niin 40 -> 50 eroa oli noin 60k. No joo toi ainut 50 taitaa olla saanut vaikean saatavuuden lisää :D

Ongelma iX 50 (ja myös varmaan iX M60 sama) kohdalla on, että nyt tilaamalla saat auton vuonna 2024. Vielä muutama viikko sitten bmw.de näytti heti noin 30kpl iX 50-mallin saatavuutta, nyt ei ole saavilla yhtään kappaletta. Mobile.de on yksi iX 50, joka vapautuu ensi kesäkuussa, käyettynä 10tkm ajettuna ja uuden hinnalla. Tuossa nettiauton IX 50:ssa on 30keur extraa stickerin päälle :smoke:

jori
08-01-2022, 21:52
En ole koskaan uutta autoa tilannut, mutta miten vaihdokin hyvitys menee jos auton saa vasta esim.vasta vuoden päästä? Onko se tilauspäivän hinta vai…?

lnaukkar
08-01-2022, 22:36
En ole koskaan uutta autoa tilannut, mutta miten vaihdokin hyvitys menee jos auton saa vasta esim.vasta vuoden päästä? Onko se tilauspäivän hinta vai…?

Sehän on aika mahdonta hinnoitella se vaihtoauto millään tarkkuudella tuollaisessa tilanteessa jossa toimitusaika on pitkä ja epätarkka. Joko ei hinnoitella ollenkaan tai sitten hinta on niin paljon alakanttiin, että diileri ei häviä ihan sama mitä markkinoilla tapahtuu.

Itsekin tiputin vaihtoauton suoraan pois kaupasta kun i4 tilaus meni viime kesänä "jopa 9kk" eteenpäin. Myyn sitten pois jonnekin kun tiedän milloin uusi auto on luovutuksessa.

BFI18
09-01-2022, 00:29
En ole koskaan uutta autoa tilannut, mutta miten vaihdokin hyvitys menee jos auton saa vasta esim.vasta vuoden päästä? Onko se tilauspäivän hinta vai…?

Tuskin saat vuoden päähän luovutusajankohtaan hyvityshintaa tai jos saat, lienee se todella varman päälle hinnoiteltu, joka ymmärrettävääkin myyjäliikkeen kannalta.

Voit tietty tehdä kaupan ilman vaihturia ja myydä omasi sitten luovutushetekllä johonkin ja saada siitä jonkun summan x. Sen näkee sitten silloin mitä siitä saat..

Tai tehdä kaupan vaihturin kanssa ja sopia mihin asti saat omasi pitää, eli luovuttaa sen liikkeelle vaikka toimitusajan puolivälissä (6kk) ja ajaa loppuajan jollakin väliakaisratkaisulla tms.

Vaihtoehtoja on monia, jokainen valitsee mieleisensä.

tiko4tiko
13-01-2022, 23:05
Erinomainen testi jos saksan kieli taipuu. Hut ab :jep:

https://www.youtube.com/watch?v=91hOY0uJOoU

tiko4tiko
15-01-2022, 20:58
iX M60 hinta alkaen 135 820€.

Nyt pitäsi sitten vielä tietää mitä varusteita hintaa sisätyy. Seuraavat nyt ainakin
- sport-paketti ja 21" renkaat
- ilmajousitus ja nelipyöräohjaus
- M sport jarrut ja musta sisäkatto
- Live Cocpit Professional
- Head up näyttö
- B&W diamond äänentoisto
- Laservalot
- comfort Acess
- Parking Assistant Professional (uusi lajennettu)
- Driving Assistant Professional
- Monitoimi-istuimet jäähdytyksellä
- Heat comfort paketti
- Nelipisteilmastointi
- Nahkaverhoilu (suite)

M60:n varusteet olsi kyllä itsellekin ne mitä valkkaisin paitsi nuo B&W systeemit, jotka jäisi itsellä kyllä valtsematta (en yleensä edes avaa radiota saatikka kuuntelin jotain). Itse en havainnut muita lisävarustepuuteita kuin vetokoukun ja kattoikkunan (yht~5keur). Ja sitten tarvitaan väri, tuo ero kapenisi lisää jos M60:n hinta sisältäisi jo metallivärit vakiona.....

Kun ylläolevan lista nakkaa iX 50:een konfiguraattorissa saa vertailuhinnaksi 131 420 eur.

paavju
15-01-2022, 22:27
^haisee tilaukselle?

tiko4tiko
15-01-2022, 23:08
^haisee tilaukselle?

Vielä vaikea tilata, kun ei ole hinnastoa kokonaisuutena. Tuon alkaen hinnan sain viime tiistaina, nyt se nettisivuilla. Samalla myös nuo varusteet jota tuohon kirjoittelin, mutta vakio/lisävarustehinnasto ei vielä ole. Varsinainen tilaaminen ei siis taida onnistua, mutta ainahan sitä voi yrittää. Hinnan liäksi tarvittaisiin toimitusaika.

En oikein tiedä, vaikka iX kiinnostaa, niin kiinnostaa kyllä tuleva 5/7-sarjalaisetkin. IX:ssä, ja varsinkin M60, on kyllä range pieni ongelma käytännössä johtuen isosta otsapinnasta. Toki nopea lataus vähentää paljonkin korkean kulutuksen tuomaa haittaa. Mutta jos täältä ei pääse lataamatta (eli pysähtymättä) Turkuun (~400km) niin kyllä se vähän pitää mietimään. Toki pieni kaffetauko (~10min) on riittävä stoppi. 5/7-sarjan auto isolla akulla takavetoisena tyyliin EQS450+ olisi enemmän sweetspotissa. Näyttää tuo neliveto leikkaavan rangea kuitenkin merkittävasti (esim i4 M50 vs i4 40 tai EQS580 s EQS 450+)

tiko4tiko
19-01-2022, 20:50
Nyt on iX M60 konfiguroitavissa kuten muutkin mallit eli lienee siten tilatavissa.

PNM2
19-01-2022, 21:47
Nyt on iX M60 konfiguroitavissa kuten muutkin mallit eli lienee siten tilatavissa.

Jep, tänään tuli Bemarin uutiskirje asiasta.

juhamann
23-01-2022, 20:50
Siis mikä ihmeen turhuuksien turhuus on tuo M60 revikoissa mainittu "vibra" launch controllilla kiihdyttäessä? Menee samaan kastiin, kuin polttiksen moottoripörinät kajareista, säälittävää.

Tomi T
31-03-2022, 18:04
iX 50 tuli ajettua tänään. Oli kyllä aika raaka kiihtyvyys. Hiljaisuus kitkarenkailla oli huikea. 120 vauhdissa voi jutella kuiskaten vieruskaverille. Uusi käyttöjärjestelmä vaatii tietty hieman totuttelua verrattuna aiempiin, mutta siihen epäilemättä tottuu. Näyttö on hieno.

Tuossa on kyllä kova paketti mukavuutta ja modernia fiilistä arvostavalle!

Juh4
01-04-2022, 11:29
iX 50 tuli ajettua tänään. Oli kyllä aika raaka kiihtyvyys. Hiljaisuus kitkarenkailla oli huikea. 120 vauhdissa voi jutella kuiskaten vieruskaverille. Uusi käyttöjärjestelmä vaatii tietty hieman totuttelua verrattuna aiempiin, mutta siihen epäilemättä tottuu. Näyttö on hieno.

Tuossa on kyllä kova paketti mukavuutta ja modernia fiilistä arvostavalle!

Sama maku jäi itselle, kun sellaisen n.300km:n siirtymän autolla tein. Eikä akkukammoa iskenyt yhtään matkalla. Toki oli jo alkuunsa selvää, että akku tulee riittämään määränpäähän.

tiko4tiko
07-05-2022, 13:33
Tänään käyty kokeilemassa IX50 kun kiertue rantautuin Lappeenrantaan. Päällimäisenä mielessä hiljaisuus, hyvä jousitusmukavuus ja hyvä käytös mutkaisemmalla tiellä alhaisen painopisteen vuoksi, näissä kaikissa parannusta nykyiseen. Suorituskyky on enemmän kuin riittävä, mutta niin on nykyisessäkin, sen verran överiä, että pienikin yritys johtaa nopeuksiin josta lähtee kortti jos viranomainen sattuu sopivasti kohdalle. Miinus puolella ärsyttävä ohjauspyörä, ohjauspyörän painikkeet hyvinkin halvan oloiset 130k€ autoon, sohvaistuimet ja kovaa muovia näkyvissä aika paljon, vaikka sisustus oli kaikilla herkuilla. Näiden puolesta X5 on selkeästi edellä. Sisällä oli kuitenkin rento ja rauhallinen harmonia, jos hiljaisuus korostaa. Käyttöliittymä oli hankala, mutta siihen tottuu varmasti ajan kanssa. Käytiin koejaolla perheen voimin, sisätilojen koosta arvio oli sama kokoluokka kuin nykyisessä.

Kävin ajamassa koeajolenkin X5:llä heti perään. Kun hyppäsi iX:stä X5:een tuli muutamaksi sekunniksi fiilis omapa kärry vanha. Mutta jo ekoissa liikennevaloissa olo oli tuttu ja turvallinen. Ja lenkin päätteeksi oli rauha maassa, ei ostokiimaa herännyt kaunista kevät/kesä kelistä huolimatta. Erot on lueteltu edellä ja ne on pieniä suuntaan tai toiseen.

Matkustajien mielestä X5 on linnamaisempi, mitä ikinä se sitten tarkoittaakin :rolleyes: Takapenkkilästen epäilyksiä herätti yksityiskohta ,että panoraamaikkunaan suojaksi ei saa kangasta. Talvella voi katosta tulla viileätä ilmaa niskaan. Talvella meillä on pidetty jatkuvasti 'aurinkosuojaa' kattoikkunnan edessä vedontunnetta poistamassa.

paavju
07-05-2022, 20:14
Itse tykkäsin ratista, tuntuu jakavan kansaa. Mutta joo, tietyt nykytrendit; kaikki kosketusnäyttöjen taakse on minusta tuon kompastuskivi. Ja tosiaan aika "olohuonemainen" tunnelma ylipäänsä. Tuossa povataan loppua meganäytöille: https://www.bmwblog.com/2022/05/05/bmw-i-interior-designer-big-screens/

bittivirhe
08-07-2022, 13:53
Kävin iX:llä ajelemassa, kun käskettiin. Lyhyt arvostelu: Ei se nyt niin paha ole, kuin pelkäsin.

Pitempi: Kyllä tuolla olisi voinut pitempäänkin ajella, mutta kyllä niitä fyysisiä kytkimiä oli ikävä koko ajan. Ohjelmoitavien pikatoimintonappien pois jättäminen on ISO VIRHE. Ne ovat todella loistava ominaisuus. Ulkonäköön silmä on jo jollain lailla tottunut (olen nähnyt iX:ää liikenteessä ja parkkipaikoilla useamman kerran), sisätiloja vierastan vielä.

Ratti on kuin kolariautosta pelastettu, mutta kyllä sen kanssa voisi elää. Ratin kytkimet ovat minunkin mielestäni kovin halvan oloiset tuollaiseen autoon (ja huonommat käyttää kuin X5:ssä, ainakin minun mielestäni) ja ratista puuttuu aktiivivakkarin etäisyyssäätö (löytyy kuulemma - jeejee - valikoista).

EDIT: Ratin kosketustunnistus oli epäherkempi kuin X5:ssä: Rattia piti melkeinpä puristaa, jotta auto ymmärsi, että kädet ovat ratilla. X5:ssä riittää, kun käsi on löysästi ratin ympärillä niin, että ratti pääsee pyörimään vapaasti.

Myös iDrive-rulla oli huonomman tuntuinen kuin X5:ssä ja jotenkin tuntuu, että asioiden löytäminen valikoista ja sovelluksista on hankalampaa kuin X5:ssä. No, tämä koskee tietysti muitakin uusia malleja. Penkin säädöt ovat mielestäni (edelleen) väärässä paikassa, mutta saihan tuota penkkiä sentään jotenkuten heivattua paikalleen.

Ajoavustin toimii paremmin kuin X5:ssä. Auto seilaa vähemmän sivusuunnassa ja jos reunaviiva puuttuu, avustin ohjaa silti hienosti keskiviivan mukaan (X5 tahtoo usein panikoida jomman kumman viivan puuttuessa ja sanoo "ohjaa sie"). Myös kaistanvaihtoavustimen ohjaus tuntui erittäin hyvältä myös mutkassa, X5:ssä se saattaa tehdä liian äkkinäisiä liikkeitä. Kevyen liikenteen varoituskin toimi, ulisi pyöräilijästä tien laidassa - jostain syystä X5:ssä se reagoi todella harvoin mihinkään.

Äänekkyydestä en saanut selvää kuvaa - 22" renkailla rengasääntä kuuluu karkealla asfaltilla, mutta kuuluuhan sitä X5:ssäkin. Muuten tuo tietysti on hiljainen vekotin.

Tilaa on keskimittaiselle mukavasti, pää on kaukana katosta ja takapenkille mahtuisi huomattavasti pitempikoipinen matkustaja. Myös takana pääntilaa on ruhtinaallisesti. Kardaanitunnelia ei ole, joten lattia on melkein tasainen.

40-malli on mielestäni vajaatehoinen, ohituksissa kaipaisi selvästi lisää tehoa (hmm, 0-100 kiihtyvyys on 6.1 s.. mites tuo tuntui niin hitaalta? häviäähän tuo toki numeroissakin X5 45e:lle, mutta kuvittelin eroa isommaksikin). Jos tilausta laittaisi, niin 50-malli pitäisi olla.

Kulutus sekalaisessa ajossa (kaupunkiajoa hyvin vähän) nousi tasolle 20.6 kWh/100 km, vaikka ajelin varsin rauhallisesti ja sää oli poutainen, noin +20 astetta. No, auto on iso möhkäle, että kuluttaahan se tietysti. (i4 M50 kuuluu kulkevan luokkaa 18 kWh/100 km kulutuksella kesäkelissä.) Nelivetoversion kulutus on isompi.

Kattoikkunan kylmyydestä talvella joku kirjoitti - itse olen pitänyt 500-sarjalaisessa ja X5:ssä verhon auki kesät talvet enkä ole huomannut mitään ongelmaa, joten en usko, että iX:ssäkään ongelmia tulisi sen suhteen.

Takaovien kahvoissa ei ilmeisesti ole comfort accessia. Yritin tietysti avata lukitusta takaovesta, jotta saisin latauskaapelin irti, mutta eipä onnistunut. Karmittomat ovet/ikkunat ovat minulle uusi asia ja hiukan vierastan niitä.

En haluaisi myöntää, mutta iX:stä palaaminen X5:een tuntui kieltämättä hiukan vanhaan autoon menolta. Huh. Ja minä kun olen pitänyt iX:ää aivan liian futuristisena.

juuhee
03-08-2022, 22:28
Oikeastikko aktiivivakkarin etäisyys säätö on tehty noin hankalaksi näissä uudemmissa? :think
Siis sehän on ihan järjetön huononnus...