PDA

View Full Version : i3 teknistä turinaa


fraatti
27-02-2021, 15:08
Laitetaas tänne kun nämä saattavat kiinnostaa jotain muitakin.

https://i.imgur.com/JSrUzV3.png

Product Presentation (http://www.jack.sh/wp-content/uploads/2014/08/01_I01-Product-Presentation.pdf)
Body Repair Level 1 (http://www.jack.sh/wp-content/uploads/2014/08/03_I01-Body-Repair-Level-1.pdf)
Chassis and Suspension (http://www.jack.sh/wp-content/uploads/2014/08/04_I01-Chassis-and-Suspension.pdf)
General Vehicle Electronics (http://www.jack.sh/wp-content/uploads/2014/08/05_I01-General-Vehicle-Electronics.pdf)
High-voltage Components (https://cdn.jack.sh/2014/08/06_I01-High-voltage-Components.pdf)
Driver Assistance Systems (http://www.jack.sh/wp-content/uploads/2014/08/07_I01-Driver-Assistance-Systems.pdf)
Heating and AC Systems (http://www.jack.sh/wp-content/uploads/2014/08/08_I01-Heating-and-AC-Systems.pdf)
Information and Communication (http://www.jack.sh/wp-content/uploads/2014/08/09_I01-Information-and-Communication.pdf)
Passive Safety System (http://www.jack.sh/wp-content/uploads/2014/08/10_I01-Passive-Safety-System.pdf)
Displays and Controls (http://www.jack.sh/wp-content/uploads/2014/08/11_I01-Displays-and-Controls.pdf)

Rescue guide (http://135jik1bbhst1159ri1ax2pj.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/sites/20/2010/11/2015-BMW-i3-Rescue-Guide-extrication.pdf)

W20 engine (https://attachments.priuschat.com/attachment-files/2016/07/108943_12_W20-Engine.pdf)

repsa
27-02-2021, 17:15
high-voltage components linkki ohjaa tuonne driver assistanse systemiin, mutta onhan tässäkin jo paljon kahlattavaa.

https://cdn.jack.sh/2014/08/06_I01-High-voltage-Components.pdf tuossa linkki korkeajännitykseen.

fraatti
27-02-2021, 18:25
Oli näköjään tullut väärä linkki, korjasin sen.

Laitoin huvikseen nopeuden vs moottorin kierrosluku samaan graafiin. Paras vääntö on alle < 50km/h ja sen jälkeen vääntö alkaa laskemaan.
https://i.imgur.com/632uzGP.png

fraatti
27-02-2021, 18:38
https://i.imgur.com/vqZxhtc.png

LCI (https://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=722665&d=1512076346)

fraatti
27-02-2021, 19:51
https://i.imgur.com/l57Okek.png
https://wiki.aalto.fi/download/attachments/91692283/high_voltage_batteries_of_bmw_vehicles.pdf?version =1

repsa
27-02-2021, 20:05
hassu homma, että i malleissa akulle takuu on 8v, kun hybriksissä se on pienempi 6v. Vaikka samat kennot ja perusperiaatteet on molemmissa käytössä.

Voiskohan olla, että hybridikäyttöisen akustolle ei samanmoista uskalla luvata erilaisen käyttötavan takia ? Vaikkakin, i8 on kanssa hybridi että höö.

fraatti
27-02-2021, 20:57
hassu homma, että i malleissa akulle takuu on 8v, kun hybriksissä se on pienempi 6v. Vaikka samat kennot ja perusperiaatteet on molemmissa käytössä.

Voiskohan olla, että hybridikäyttöisen akustolle ei samanmoista uskalla luvata erilaisen käyttötavan takia ? Vaikkakin, i8 on kanssa hybridi että höö.

Hyundailla on just alkamassa historian kallein takaisinveto joka maksaa melkein miljardin. 14 autoa on syttynyt palamaan. Akut on leimahtanut aina latauksen jälkeen. Tutkin asiaa hiukan ja nuo käyttävät kapasiteetista melkei kaikki. Vain 3,2% on käyttämättä. Katsoin samaa asiaa bemarin osalta ja i3:ssa 60Ah akussa tuo on 13% ja 94Ah 15%. Iäksi voisi siis olettaa hyvää.

Sen sijaan hybridien pienemmissä akuissa syklejä tulee todella paljon purkujen syvyys on suurempi. Tämä vaikuttanee akun kestoon varmasti.
https://i.imgur.com/fVaerGc.png
Kuva täältä: https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/20955/master_Markkanen_Markus_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y

zakspeed
27-02-2021, 23:14
hassu homma, että i malleissa akulle takuu on 8v, kun hybriksissä se on pienempi 6v. Vaikka samat kennot ja perusperiaatteet on molemmissa käytössä.

Voiskohan olla, että hybridikäyttöisen akustolle ei samanmoista uskalla luvata erilaisen käyttötavan takia ? Vaikkakin, i8 on kanssa hybridi että höö.

Phev ja i mallien kennot eivät ole samoja.

Nämä yllämainitut usa mallit poikkeavat tietyissä kohdin meillä markkinoilla olevista autoista. Eli pienellä varauksella komponenttien määrän, mallin ja toimintavan suhteen eivät mene 1:1.

Mutta muutoin sama autohan se suurelta osin on.

fraatti
01-03-2021, 12:14
Tässä jotain muuta matskua vielä
https://i.imgur.com/qetIy0Q.png
http://www.asymcar.com/graphics/14/i3/bmwi3b.pdf

Kulutustutkimusta, yksi matkustaja on lisännyt vaadittavaa tehoa 800W
Kuvassa nopeuden vaikutus kulutukseen
https://i.imgur.com/UZg2WHz.png
https://sci-hub.se/https://doi.org/10.1109/ITSC.2016.7795878

Hiilikuitukomponenteista
https://eucia.eu/userfiles/files/Starke-Eucia%202016-V4-Druck%20b.pdf

Lataamisesta ja häiriöistä
http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-996af65b-c483-4c6f-9ebc-5edad86a6d5e/c/3_Chudy_Electromobility_JEE_2019_10.pdf

Akuista
https://sci-hub.se/https://doi.org/10.1016/j.jajp.2020.100017

Predictive Energy Management of Range-Extended Electric Vehicles
Considering Cabin Heat Demand and Acoustics (https://sci-hub.se/https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405896315019060)

THE ELECTRIC DRIVE
OF THE BMW ACTIVE E (https://sci-hub.se/https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s38313-012-0202-x.pdf)

fraatti
02-03-2021, 00:29
https://i.imgur.com/15DlGkz.png
Electrical Performance,
Reliability Analysis, and
Characterization (https://www.energy.gov/sites/prod/files/2017/06/f34/edt087_burress_2017_o.pdf)

Tuossa jotain suomeksi akuista:
Sähköajoneuvojen akkuteknologia nyt ja tulevaisuudessa (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/348349/Parta_Niko.pdf?sequence=2&isAllowed=y)

BMW-AJONEUVOJEN HYBRIDITEKNIIKKA (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152171/Suominen_Eero.pdf?sequence=1)

fraatti
11-03-2021, 14:40
94Ah akusta Battery Pack Laboratory Testing Results: https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/batteryi5486.pdf

Sampan dokkari samasta: https://embdev.net/attachment/491363/SDI94Ah.pdf

Yksittäinen kenno..
https://shop.gwl.eu/Samsung-SDI94-NCM/Li-Ion-SDI94-Battery-Cell-3-7V-94AH-Samsung-NCM.html

Pykälää suuremmasta
Technical specifications.
BMW i3 (120 Ah). (https://www.press.bmwgroup.com/global/article/attachment/T0284828EN/415571)

Kennon rakenne
https://i.imgur.com/P4sByvi.png

fraatti
11-03-2021, 15:34
Hybridien akuista
https://i.imgur.com/oGPpq71.png

:D
https://i.imgur.com/NhpdCG0.png
https://www.7post.com/forums/attachment.php?attachmentid=2045526&d=1556895964 (02_G12 LCI PHEV Battery)

https://g05.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=2396769&d=1598291140 (SP44 HIGH-VOLTAGE BATTERY)

fraatti
24-03-2021, 16:26
i3 moottori
Brusa HSM1-12.18.13
http://www.compotrade.ru/upload/variants/16/96127/327000d034bd9c4bee19f36f7fa0ccfd.pdf

https://www.brusa.biz/produkte/

Tomi T
25-03-2021, 15:55
hassu homma, että i malleissa akulle takuu on 8v, kun hybriksissä se on pienempi 6v. ... Vaikkakin, i8 on kanssa hybridi että höö.

i8:ssa on myös 6v akkutakuu.

Lainaus bmw.fi-sivustolta: "BMW Plug-in Hybrid- mallien 6 vuoden tai 100 000 km ja BMW i -sähköautojen 8 vuoden tai 100 000 km korkeajänniteakun takuu."

fraatti
10-04-2022, 03:43
Vanne ja rengastietoutta iivari kolmoseen saksalaisittain

https://i.imgur.com/37T4WO8.png
https://docs.google.com/spreadsheets/d/193o_449dy1VDVjtl3dZkwTAu46ZzYj896GQpbQSRhLw/edit#gid=367767338

fraatti
29-04-2022, 11:41
Joku kaiffari on tehnyt litanian osista miten i3s alusta eroaa muista versioista. Tuossa muillekin näkyville jos kiinostaa.

https://i.imgur.com/1q1AuvK.png

https://www.youtube.com/watch?v=MG6XmK95HxY

Tuohon aikaisempaan vannetaulukkoon viitaten. Itsellä on i3s malli ja vannemalli talvirenkaissa on style 428. Kun veivasin renkaita autoon alle niin en kyllä huomannut katsoa ET lukuja ollenkaan. Saattaa olla että ne on miten sattuu autonalla. Jos tulkitsen taulukkoa oikein niin onko tuossa s-mallissa tosiaan eri ET takana ja edessä?

kooma
29-04-2022, 20:49
Tuohon aikaisempaan vannetaulukkoon viitaten. Itsellä on i3s malli ja vannemalli talvirenkaissa on style 428. Kun veivasin renkaita autoon alle niin en kyllä huomannut katsoa ET lukuja ollenkaan. Saattaa olla että ne on miten sattuu autonalla. Jos tulkitsen taulukkoa oikein niin onko tuossa s-mallissa tosiaan eri ET takana ja edessä?

Itse taas luin tuon niin että S mallissa on ET 28 ympäri autoa, kun taulukossa on X eikä V/H.

star63
30-04-2022, 00:08
Eikös S:ssä ole ET28 joka kulmassa talvirenkailla, koska kaikki talvirenkaat ovat kapeita (155mm). Kesärenkaat ovat edessä 175mm ja takana 195mm, joten myös ET on takana suurempi (ET33 vs. ET39).

Ilman kaarien levikkeitä 155mm renkailla käytetään ET43.

miyli
30-04-2022, 08:51
iS on takana 6” leveä vanne ja edessä 5,5” vanne noissa alkuperäisissä 20” 431 vanteissa niin sen takia et erit edessä ja takana. Samoin kuin noissa 428 vanteissa et eri kun etu 5” ja taka 5,5” vanne. Rexissä käytetään ainakin noita 19” vanteita joissa eri et edessä ja takana talvivanteina.

pyroz
30-04-2022, 10:13
Mutta ässään menee kyllä isomman ET:n vanteet normimallista ja pyörii hyvin. Takafillarit on toki silloin reilusti kaaren sisällä, mutta pysyypä talven kurat kaaren sisällä :D

JH.
30-04-2022, 12:03
Kiitos Fraatti mielenkiintoisista linkeistä!

fraatti
30-04-2022, 15:16
Eikös S:ssä ole ET28 joka kulmassa talvirenkailla, koska kaikki talvirenkaat ovat kapeita (155mm). Kesärenkaat ovat edessä 175mm ja takana 195mm, joten myös ET on takana suurempi (ET33 vs. ET39).

Ilman kaarien levikkeitä 155mm renkailla käytetään ET43.

Selasin hiukan ETK:ta ja kyllä se tosiaan taitaa olla niin että S:ssä TALVIRENKAIDEN kanssa vanteiden ET ovat samat. 19" kesärenkailla ja REXillä takavanteet ovat leveämmät ja eri ET:llä.

fraatti
09-05-2022, 12:23
Tuli huvikseen tutkittua miten tuo i3 lataus pelaa. Itsellä on aurinkopaneelit ja latauslaite joka säätelee lataustehoa itsekseen. Latauksessa minimivirta on aina 6A joten 1-vaihe latauksella teho on minimissään noin 1,4 kW ja 3-vaihelatauksella noin 4,1 kW. Latauslaite vaihtaa automaattisesti 1 ja 3-vaiheen välillä sekä säätää virtaa tarpeen mukaan jotta tehonsäätö onnistuu "portaattomasti" 1,4 kW -> aina 11 kW asti. Toki aurinkopaneleista ei tule näin paljoa sähköä joten käytännössä teho rajautuu noin 5 kW maksimissaan jos aurinkosähkön ylijäääohjaus on käytössä. Toki tarvittaessa tuosta latauaslaitteesta saa 11 kW tehoa ulos.

Alla olevassa kippurassa vaaleansininen on aurinkosähkön tuotanto, vihreä kiinteistön ja auton yhteinen sähkönkulutus ja violetti ainoastaan lataukseen menevä energia. Tarvittaessa lataus keskeytyy jos asunnossa kulutus kasvaa riittävästi tai aurinkosähkön tuotanto putoaa.

https://i.imgur.com/mqULd4H.png

Usein hyötysuhde on heikompi alhaisemmalla latausvirralla. Netistä näytti löytyvän käppyrät 32A i3 latauslaitteen hyötysuhteesta josta asian voi myös nähdä. Näemmä tuossa hyötysuhteessa ei tapahdu mitään aivan dramaattista hyötysuhteen osalta.
https://i.imgur.com/4ZXYb9v.png
https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/SteadyStateLoadCharacterization2014BMWi3.pdf

Ilmeisesti i3:ssa on yksi latauspiiri EME:ssä ja loput 2 vaihetta KLE:ssä jos autossa on kolmivaihelataus. Lisäksi taitaa olla olemassa optio "SA4U8 AC
Fast Charging" ainakin joillain markkina-alueilla jolla voi ottaa yhdestä vaiheesta ottaa tehoa aina 7,4kW (32A asti). Ylläolevassa kuvassa on juuri tälläinen latauspiiri.

Tuollaisia versioita näyttää ainakin löytyvän:
-Single-phase AC charging at 3.7 kilowatt (basic version)
-Single-phase AC charging at 7.4 kilowatt (optional equipment SA4U8)
-Combined single-phase AC charging at 3.7 kilowatt and direct current at 50 kilowatt (optional equipment SA4U7)
-Combined single-phase AC charging at 7.4 kilowatt and direct current at 50 kilowatt (optional equipment SA4U7 and SA4U8)
-Combined three-phase AC charging at 11 kilowatt and direct current at 50 kilowatt (optional equipment SA4U7 and SA4U6)

Joku oli perannut i3 KLE:n tuossa videolla. Korroosiota näyttää olevan melko paljon.
https://www.youtube.com/watch?v=rlPuPUyok68

EME:
https://www.youtube.com/watch?v=ygD6j9IvIcE

Saksassa olikin syynäilty paljonko kulutettu sähkö ja ilmoitettu kulutuslukema poikkeaa toisistaan. Tuossa suhteessa i3 on pärjännyt hyvin. Testissä autot oli ladattu 22 kW AC laturilla. Joiden autojen heikkoa tulosta selittää se että akussa on lämmitys tai muuta kulutusta jatkuvasti.

https://i.imgur.com/VmsJNY3.png
https://www.cleanenergywire.org/news/test-germanys-motoring-asscociation-reveals-e-cars-use-more-power-dashboards-show

kooma
09-05-2022, 21:09
Joku oli perannut i3 KLE:n tuossa videolla. Korroosiota näyttää olevan melko paljon.

Ainakin meidän autosta vaihdettiin 2020 kampanjana KLE, tai ainakin näin päättelin siitä mitä toimenpiteestä kerrottiin. Ymmärtääkseni kyse oli juuri siitä että oli ollut maailmalla korroosion aiheuttamia ongelmia.

fraatti
10-05-2022, 13:42
Ainakin meidän autosta vaihdettiin 2020 kampanjana KLE, tai ainakin näin päättelin siitä mitä toimenpiteestä kerrottiin. Ymmärtääkseni kyse oli juuri siitä että oli ollut maailmalla korroosion aiheuttamia ongelmia.

Olen käyttänyt kerran autoa nosturilla mutta tuolloin ei tullut katsottua mitä siellä pohjassa on ja missä. Tietääkö joku että onko nuo purkit edes muovien suojaamina tuolla pohjassa (?) vai ihan "näkösällä"? Mun autosta on joskus mennyt ilmeisesti EME vaihtoon. Syystä ei ole sen tarkempaan tietoa mutta sinällään en yllättyisi vaikka vika olisi liittynyt eristysvastukseen ja kosteuteen liittimissä tms...

Sen verrran katselin tuosta renkaan ja sisälokarin välistä joskus että tuumailin itsekseen että voisi nuo pyörän takana olevat komponentit olla paremminkin suojattu kaikkea maantiellä esiintyvää moskaa vastaan sekä edessä että takana. :think

Näissä versioissa missä ei ole rexiä niin onko moottorin paikalla vain "monttu" vai onko tuo suojattu alapuolelta jotenkin moskaa vastaan?

kooma
10-05-2022, 20:55
Mun autosta on joskus mennyt ilmeisesti EME vaihtoon. Syystä ei ole sen tarkempaan tietoa mutta sinällään en yllättyisi vaikka vika olisi liittynyt eristysvastukseen ja kosteuteen liittimissä tms...

Voi olla että meidän autostakin oli EME, "latauselektroniikasta" oli muistaakseni puhe ja myös EME siihen osallistuu. Autolle oli ensin auki kampanja missä otettiin kuvia niistä osista mitkä on korroosiolle alttiita. Siitä tuli sitten ilmoitus ennen kuin ehdin siellä käydä että kuvia on saatu kerättyä tarpeeksi ja sitten muutama kuukausi siitä eteenpäin tuli ilmoitus että varaa aika komponentin vaihtoon. Jos oikein ymmärsin niin ensin oli huomattu että osat hajoilee niin alettiin kerätä kuvia toimivista autoista että missä kunnossa ne on ja niiden kuvien perusteella päättivät että kaikki vaan vaihtoon tehtaan piikkiin. Oliko sitten vaan alkupään vuosimallit tai mikä kriteeri en osaa sanoa.

fraatti
18-05-2022, 20:20
Laitetaas tänne talteen jos sattuu jollekin vastaava joskus. Autosta oli pimennyt ilmastointi ja lämmityslaite. Lämmityslaitteen vastus oli vaihdettu mutta lämmitys tai ilmastointi ei ollut lähtenyt pelaamaan.

Autossa oli vikakoodit 801218 & E70C3A.

Molempiin tulee korkeajännite EMEn kautta. Kytkentäkaavioista selviää että EME:ssä on 400v 80A sulake sisällä. Virallisesti tuota ei vaihdeta vaan koko EME menee vaihtoon, ~3500e.

Kuitenkin tässä tapauksessa sain selville millainen sulake tuolla on ja missä se sijaitsee, sulakkeen vaihdolla tuo tuli sitten kuntoon.

Muutama kuva liittyen aiheeseen.
https://i.imgur.com/mW7RfcM.png

https://i.imgur.com/VBT2UgT.png

https://i.imgur.com/uExDZzV.png

https://i.imgur.com/GGx5Gg1.png

https://i.imgur.com/5g2Encc.png

Vastaava Ebayssa.
https://www.ebay.co.uk/p/16023295228

Video kohdasta missä EME on levällään ja sulake näkyvillä.
https://youtu.be/ygD6j9IvIcE?t=339

fraatti
11-06-2022, 22:22
Nariseva ohjaus käännettäessä ->

https://i.imgur.com/AtWjx4b.png
https://i.imgur.com/VG3iShv.png
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/MC-10150906-9999.pdf