PDA

View Full Version : Hätäpuhelinjärjestelmä -virhe

MajorDrake
26-01-2021, 18:04
G31:stä tais mennä Telematics control unit -akku (84102447710 (https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=JN71-EUR-11-2017-G31-BMW-540dX&diagId=84_1108)),
autolla ikää se 3.1 vuotta joten varmaan turha kysellä GW:tä vai osaako joku kommentoida asiaan?

Edit. Tilasin jo akun Laakkoselta, reilu 60€ oli tingitty hinta,
G -koppassa näitä tuntuu menneen, G31 farkussa on katossa oikean takakajarin alla kuulemma...

macceS
27-01-2021, 11:12
G31:stä tais mennä Telematics control unit -akku (84102447710 (https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=JN71-EUR-11-2017-G31-BMW-540dX&diagId=84_1108)),
autolla ikää se 3.1 vuotta joten varmaan turha kysellä GW:tä vai osaako joku kommentoida asiaan?

G -koppassa näitä tuntuu menneen, G31 farkussa on katossa oikean takakajarin alla kuulemma...

Joo, mulla meni sama pari kuukautta sitten eli aika tasan 3v ikäisenä. GW:llä tuli BMW vastaan myös niin, että jäi n. 160€ maksamaan töineen. Lahden Laakkosella vaihtoivat...

baijerilainen
09-11-2021, 13:07
Onko minkälainen homma vaihtaa itse. Joutuuko koodailemaan ym. Aika suolanen hinta Laakkosella 400 euroa, töineen.

LongJohn
09-11-2021, 14:03
Ma tehtiin Kuopion Laakkosella omaan. 227,xx euroa töineen ja diagnosointeineen koko hoito.

juuhee
09-11-2021, 18:04
Mikä virka tualla koko akulla on? Pelkästään hätäpuhelu järjestelmää varten? Saisko ton hälyn vaan jotenki koodattua/kuitattua pois? Aivan turhia systeemiä tuallaaset.

eemi
09-11-2021, 19:17
Mulla on auto menossa Lahden Autosalpaan samaisen vian takia remonttiin. En muista ihan varmaksi alkoiko ihan täsmälleen samaan aikaan, mutta suunnilleen samoihin aikoihin kun alkoi hätäpuhelujärjestelmän vikaa herjaamaan niin huomasin navigaattorin sijaintitiedon heittävän aika reippaasti. Kun olin Lahdessa näytti navi sijainnin Lammin lähistölle eli useamman kymmenen kilometrin heitto. Tänään näytti sijainnin taas ihan toiseen suuntaan, olin Lahdessa niin näytti sijainnin Orimattilan ja Artjärven välimaastoon.

Voiko nämä liittyä toisiinsa vai menikö sattumalta samoihin aikoihin rikki myös navista jotain?

zakspeed
10-11-2021, 07:40
Sos puhelusysteemin vara akun vaiva ei vaikuta gps sijaintiin. Molempiin voi vaikuttaa hainevän kautta katon reiästä sisään tullut vesi. Ovat keskenään samassa sijainnissa molemmat jörjestelmät.

miyli
10-11-2021, 08:50
Mikä virka tualla koko akulla on? Pelkästään hätäpuhelu järjestelmää varten? Saisko ton hälyn vaan jotenki koodattua/kuitattua pois? Aivan turhia systeemiä tuallaaset.

Ainakin mulla E89 koodattiin se pois käytöstä.

LongJohn
10-11-2021, 10:52

Eiköhän tuo sitä varten ole jos/kun auton kippaa katon kautta ympäri ja kaikki on kanttuvei kyydissä että on jossain virtaa soittaa se automaattinen hätäpuhelu. Turhia systeemejähän näissä on ajon kannalta yllin kyllin, eikun koodaamaan kaikki epäolennainen vain pois. :)

baijerilainen
10-11-2021, 19:12
Eiköhän tuo sitä varten ole jos/kun auton kippaa katon kautta ympäri ja kaikki on kanttuvei kyydissä että on jossain virtaa soittaa se automaattinen hätäpuhelu. Turhia systeemejähän näissä on ajon kannalta yllin kyllin, eikun koodaamaan kaikki epäolennainen vain pois. :)

Onnistuuko Carlyllä?

LongJohn
11-11-2021, 10:38
Onnistuuko Carlyllä?

Ei tietoa eikä mitään mielenkiintoa selvittääkään. Jos modernit varusteet ei kelpaa en osta modernia autoa.

baijerilainen
11-11-2021, 11:57
Ei tietoa eikä mitään mielenkiintoa selvittääkään. Jos modernit varusteet ei kelpaa en osta modernia autoa.

Kyllähän ne mulle ainakin kelpaa mutt se tuo että hätäpuhelinjärjestelmään pitää vaihtaa akku 3-4 vuoden välein on kyllä aika aunarista. Hinta on niin suolainen että hävettää. Systeemihän on ihan ok mutta toteutus ala-arvoinen.

LongJohn
11-11-2021, 12:14
Kyllähän ne mulle ainakin kelpaa mutt se tuo että hätäpuhelinjärjestelmään pitää vaihtaa akku 3-4 vuoden välein on kyllä aika aunarista. Hinta on niin suolainen että hävettää. Systeemihän on ihan ok mutta toteutus ala-arvoinen.

60 euron akku. Laakkosella. En tiedä onko vielä tarvikkeena saatavilla. 15-20 euroa per vuosi jos menee noin usein.

zakspeed
11-11-2021, 12:15

Siihen vain toteuttamiskelpoisia ratkaisuja esille varavirta järjestelmän toteuttamiseksi eri tavoin?

+50K€ auto ja omistaja menee lukkoon 3-4 vuoden välein tulevasta reilun 200€ järjestelmän huoltokulusta. Vähemmän jos itse uusii pariston. Jokin ei sovi yhtälöön.

baijerilainen
11-11-2021, 16:38
Siihen vain toteuttamiskelpoisia ratkaisuja esille varavirta järjestelmän toteuttamiseksi eri tavoin?

+50K€ auto ja omistaja menee lukkoon 3-4 vuoden välein tulevasta reilun 200€ järjestelmän huoltokulusta. Vähemmän jos itse uusii pariston. Jokin ei sovi yhtälöön.

Ai ett kun on ostanut "kalliin" auton niin pitää maksaa mukisematta 400 euron akun vaihto (laakkosen hinta-arvio). Auto ei maksanut 50 000, hinta oli kolmenkympin hujakoilla. Autoon on korjattu verhot, eivät auenneet. Perä tihkutti öljyä kardaanin päästä ja nyt vielä tämä... tulee mieleen e61 "the joulukuusi". Vikoja koko ajan. Auto on ostettu elokuussa. F-sarjan 1er, 3er ja 5er olivat/ovat melkein täysin viattomia pelejä. Onko G-sarjassa laatu taas laskenut, en tiedä.

juuhee
11-11-2021, 18:07
Hyvin sanottu baijerilainen:jep: omasta kokemuksesta niin aika paljon on ollut omassa vikaa. Olisko lastentautia kun ekaa vuosikertaa oma. No tätä akku vikaa ei vielä ainakaan oo tullu. Mitä ny mystisen jyrinän kans täs taistellaan. Siitä toises täälä olevas topicis.

eemi
18-11-2021, 23:29
Mulla on auto menossa Lahden Autosalpaan samaisen vian takia remonttiin. En muista ihan varmaksi alkoiko ihan täsmälleen samaan aikaan, mutta suunnilleen samoihin aikoihin kun alkoi hätäpuhelujärjestelmän vikaa herjaamaan niin huomasin navigaattorin sijaintitiedon heittävän aika reippaasti. Kun olin Lahdessa näytti navi sijainnin Lammin lähistölle eli useamman kymmenen kilometrin heitto. Tänään näytti sijainnin taas ihan toiseen suuntaan, olin Lahdessa niin näytti sijainnin Orimattilan ja Artjärven välimaastoon.

Voiko nämä liittyä toisiinsa vai menikö sattumalta samoihin aikoihin rikki myös navista jotain?

Auto kävi Autosalvassa ja tuomiona oli että hätäpuhelujärjestelmän ja navin yhteinen moduuli on rikki. Uusi moduuli ja hätäpuhelujärjestelmän akku yhteensä 830e ja siihen vaihtotyö päälle eli about tonnin remppa tiedossa. Goodwill-kysely lähti Autosalvan toimesta bemarille, saa nähdä miten on halukkuutta osallistua kustannuksiin.

Tomi T
18-11-2021, 23:46
Ai ett kun on ostanut "kalliin" auton niin pitää maksaa mukisematta

Jos ei ole käsiä niin pitää maksaa, vuotaa sitten talon katto, vessanpönttö, tai auton vetopyörästö, tai on sitten akku rikki tai mitä vaan. Elämän karuja tosiasioita. Mieti kuule jos ei olis julkista terveydenhuoltoa meillä.

On kyllä aika tyhjänpäiväistä valitusta kovin paljon täällä nykyisin.

HTK12
19-11-2021, 03:06
Jos ei ole käsiä niin pitää maksaa, vuotaa sitten talon katto, vessanpönttö, tai auton vetopyörästö, tai on sitten akku rikki tai mitä vaan. Elämän karuja tosiasioita. Mieti kuule jos ei olis julkista terveydenhuoltoa meillä.

Näin se on, jos pitää saada edullisesti, niin tekee itse. Jos ei halua käsiään liata, niin sitten pitää maksaa.

icecold
19-11-2021, 16:46

Täälläkin.

suppari
20-11-2021, 09:58
Ei tuo nyt kovin kallis remontti ole, vaikkakin jotenkin tuntuu titysti turhalta kululta.

torx
24-11-2021, 16:58
Itsellä välillä tulee tuo koodi ja istalla oli kanssa. Olikos tämä G30 kopassa siinä takana lisäjarruvalon kopan sisällä? Vaihto onnistunee sen irroituksella eikä tarvitse verhoilua purkaa jos oikein käsitin. Olisiko jollain heittää mokkulan osanumeroa vai saako ihan vinnillä tiskiltä haettua?

Tomi T
24-11-2021, 17:53
saako ihan vinnillä tiskiltä haettua?

Tokihan saa kuten kaikki muutkin varaosat. ETK antaa kahta eri vaihtoehtoa TCB-purkista riippuen, joten kannattaa vinillä käydä ostamassa.

HTK12
24-11-2021, 22:51
Kyllähän se pitäisi runkonumerolla saada merkiltä, jos se tiskintakana oleva löytää sen sieltä ETK:sta. Aina välillä tuntuu vähän hakusessa olevan. Itsekin voi toki tuon osanumeron ETK:sta katsoa ja sen kanssa mennä sitten ostamaan.

torx
03-12-2021, 16:26
Itsellä alkoi nuo akun herjat kun kylmemmät kelit tuli. Auto kävi tovi sitten huollossa ja pyysin uudet i-level päivitykset, eikä sen jälkeen ole tuosta akustakaan valittanut. Istallakin koodit 0. Oisko laskuri nollaantunut tai noita akun rajoja höllennetty, kuten vissiin aux akkujen, yms kanssa on uusimmissa softissa tehty. No täytyy seurailla tilannetta, onneksi en vielä kerennyt akkua tilata. Linkki on valmiina jos vika tulee uudestaan niin tilataan sitten.

jleinonen
06-12-2021, 08:42

Saako siis vaihdettua ilman verhoiluun kajoamista? Eli kajari pois ja akun vaihtoon?

jleinonen
17-12-2021, 08:48
Saako siis vaihdettua ilman verhoiluun kajoamista? Eli kajari pois ja akun vaihtoon?

Itse itselleni vastaten: Ei ole kaiuttimen alla vaan keskellä hieman kaiuttimien etupuolella katossa. Vasen nurkka itse control unitissa sisältää akun luukun, minkä avattua patteri melkein tipahtaakin sieltä.

Jouduin itse ainakin raottamaan takaapäin verhoilua että tuon sain vaihdettua G31 koppaisessa.

Itse vika ei sillä patterin vaihdolla suoraan poistunut, vaan myös vikakoodit piti nollata. Seurataan nyt tilannetta, että toistuuko virheilmoitus kovemmalla pakkasella.

HTK12
17-12-2021, 17:51
Itse itselleni vastaten: Ei ole kaiuttimen alla vaan keskellä hieman kaiuttimien etupuolella katossa. Vasen nurkka itse control unitissa sisältää akun luukun, minkä avattua patteri melkein tipahtaakin sieltä.

Jouduin itse ainakin raottamaan takaapäin verhoilua että tuon sain vaihdettua G31 koppaisessa.

Itse vika ei sillä patterin vaihdolla suoraan poistunut, vaan myös vikakoodit piti nollata. Seurataan nyt tilannetta, että toistuuko virheilmoitus kovemmalla pakkasella.

Turvallisuuteen liittyvät viat usein vaativat koodien nollaamisen korjaamisen jälkeen.