PDA

View Full Version : i3/i4/i8/iX3/iX kysymyksiä ja vastauksia


Kimmo-R
15-09-2020, 23:54
Laitetaas tämmöinen ketju pystyyn kuten muillakin malleilla. i3:sia alkaa jo olla Suomen maanteillä jonkin verran ja lisää tulee kun hinnat tippuneet.

Itse tuore BEV 60Ah omistaja ja bemareita työkseni tuunailen, niin alkaa tämänkin pelin kommervenkit olemaan jo melko hyvin hallussa koodauksineen ja hifipäivityksineen.

///J
17-09-2020, 11:00
Saattaa olla tyhmä kysymys mutta kun ei näistä sähkövatkaimista oikein vielä ymmärrä.

Käykö i3:een kauppojen yms. latauspisteellä olevat latauskaapelit ja lataavatko ne yhtä nopeasti kuin bemarin oma pikalatauskaapeli?
Jos auto on varustettu pikalatausominaisuudella, pärjääkö yhdellä letkulla eli schukokaapelilla (normi pistorasialaturi) jos autossa ei muuta ole? Jos tarkoituksena siis ladata pääasiassa kotona (pistorasiasta) ja silloin tällöin mahdollisimman nopeasti jossain latauspisteellä. Vai tarvitaanko myös se toinen kaapeli?

Eli ajaako kaupan pihassa olevan latausaseman kaapeli saman asian kuin tämä: https://www.bmw.fi/fi/aiheet/palvelut-huolto/bmw-accessories.bmw-i-latausjohto-3-vaihe-5-m-julkisiin-latauspisteisiin.html

pyroz
17-09-2020, 15:57
Saattaa olla tyhmä kysymys mutta kun ei näistä sähkövatkaimista oikein vielä ymmärrä.

Käykö i3:een kauppojen yms. latauspisteellä olevat latauskaapelit ja lataavatko ne yhtä nopeasti kuin bemarin oma pikalatauskaapeli?
Jos auto on varustettu pikalatausominaisuudella, pärjääkö yhdellä letkulla eli schukokaapelilla (normi pistorasialaturi) jos autossa ei muuta ole? Jos tarkoituksena siis ladata pääasiassa kotona (pistorasiasta) ja silloin tällöin mahdollisimman nopeasti jossain latauspisteellä. Vai tarvitaanko myös se toinen kaapeli?

Eli ajaako kaupan pihassa olevan latausaseman kaapeli saman asian kuin tämä: https://www.bmw.fi/fi/aiheet/palvelut-huolto/bmw-accessories.bmw-i-latausjohto-3-vaihe-5-m-julkisiin-latauspisteisiin.html

Tiivistettynä: Ainoastaan pikalaturit (Isompi kuin Type2 liitin) ovat sellaisia joissa on oma kaapeli kiinteänä. Siellä Lidlin pihassa olevasa pömpelissä siis on johto valmiina. Mutta yleensä kaikki muut pienempitehoiset AC laturit vaativat sinulta sen mukana olevan oman Type2 kaapelin. Schuko sitten vain kotona töpselistä tai vaikka tuttavan luona kyläillessä (voi sitä muutenkin mukana kuskata toki).

i3 osaa ottaa Type2 kaapelin kautta max. 11kw (paksumpi 3-vaihekaapeli kannattaa hankkia) lataustehon. CCS pikalaturista sitten 50kw asti.

///J
17-09-2020, 18:08
Tiivistettynä: Ainoastaan pikalaturit (Isompi kuin Type2 liitin) ovat sellaisia joissa on oma kaapeli kiinteänä. Siellä Lidlin pihassa olevasa pömpelissä siis on johto valmiina. Mutta yleensä kaikki muut pienempitehoiset AC laturit vaativat sinulta sen mukana olevan oman Type2 kaapelin. Schuko sitten vain kotona töpselistä tai vaikka tuttavan luona kyläillessä (voi sitä muutenkin mukana kuskata toki).

i3 osaa ottaa Type2 kaapelin kautta max. 11kw (paksumpi 3-vaihekaapeli kannattaa hankkia) lataustehon. CCS pikalaturista sitten 50kw asti.
Selvensi, kiitos tiedosta.

kooma
17-09-2020, 18:36
i3 osaa ottaa Type2 kaapelin kautta max. 11kw (paksumpi 3-vaihekaapeli kannattaa hankkia) lataustehon. CCS pikalaturista sitten 50kw asti.

Semmoinen tarkennus että 60Ah i3 osaa ottaa vain yhdestä vaiheesta type2 virtaa. Muistaakseni jos autossa on pikalataus optio niin sitten se osaa ottaa 32A siitä yhdestä vaiheesta eli 7,4kw, ilman pikalatausta 16A eli 3,7kw. Vasta 94Ah versiossa tuli kolmevaihe AC lataus 16A eli 11kw ja DC pikalataus vakiona.

pyroz
17-09-2020, 19:19
Semmoinen tarkennus että 60Ah i3 osaa ottaa vain yhdestä vaiheesta type2 virtaa. Muistaakseni jos autossa on pikalataus optio niin sitten se osaa ottaa 32A siitä yhdestä vaiheesta eli 7,4kw, ilman pikalatausta 16A eli 3,7kw. Vasta 94Ah versiossa tuli kolmevaihe AC lataus 16A eli 11kw ja DC pikalataus vakiona.

Hyvä täsmennys kiitos :jep:

kooma
17-09-2020, 19:58
Tässä muutamia pointteja i3 ostoa harkitseville:

-Jos ostat 60Ah version niin muista että pikalataus on ollut optio ja sitä ei autossa välttämättä ole. Jos et saa tarkistettua varustelistaa niin sen näkee siitä että lataustöpselissä on ne kaksi lisäpinniä type 2 liittimen alapuolella.

-Lämpöpumppu ja rex ovat toisensa poissulkevia koska ne asentuu fyysisesti samaan paikkaan.

-Jos autossa ei ole penkinlämmittimiä niin sitten siinä ei ole myöskään akun lämmitystä. En ostaisi pohjolaan sellaista.

-Akun takuu on 8v / 100 000km. Jos kilometrit alkaa lähestyä tuota niin auton hinta pitää sitten olla sen mukainen.

Kimmo-R
20-09-2020, 18:32
Tuo ilmalämpöpumppu muuten ei ole REXin tilalla vaan siinä on tyhjää kun avaa sen kontin hiilikuituisen pohjalevyn. Molempia ei kylläkään saa samaan pakettiin, mutta tarkemmin en tiedä mistä johtuu.
Omassa kun pumpun laittaa päälle, niin alkaa pieni pulputus tai enemmänkin vaimea koputus vasemman etulokarin kohdalta eli siellä ainakin jotain tekniikkaa.

Joku joskus kysynyt, kuinka pumppu jaksaa sitten kovilla pakkasilla. REX versiossahan on vissiin joku 5kW lämpövastus, mutta kyllä pumpullisessakin on jonkun kokoinen vastus lämppärin kennolla. Sen verran jouduin sisustaa purkaan kun bassokajarit vaihdoin, että näki kun kennolle menee paksut virta- ja maakaapelit. Mutta eiköhän tuleva talvi näytä tarkeneeko.

Onko muuten tuosta esilämmityksestä tietoa toimiiko "Ilmastoi nyt" ja ajastamalla samanlailla? Joku Facen i3 worldwide ryhmässä väitti, että heti ilmastoimalla lämmittää vaan kabiinin kun ajastamalla myös akut.

Tuo 1-vaiheen lataus on kyllä vähän harmi. Menin investoimaan 600€ Wallboxin tallille, jossa 3x16A voimavirta niin eihän se lataa kun 16A eli 3,7kW teholla verrattuna matkalaturin 12A 2,8kW eli ei älytöntä eroa. Toisen matkalaturin olisi saanut ~250€ ja mallista riippuen nekin pystyy säätään 16A teholle.

kooma
20-09-2020, 20:52
Tuo ilmalämpöpumppu muuten ei ole REXin tilalla vaan siinä on tyhjää kun avaa sen kontin hiilikuituisen pohjalevyn. Molempia ei kylläkään saa samaan pakettiin, mutta tarkemmin en tiedä mistä johtuu.
Omassa kun pumpun laittaa päälle, niin alkaa pieni pulputus tai enemmänkin vaimea koputus vasemman etulokarin kohdalta eli siellä ainakin jotain tekniikkaa.

Joku joskus kysynyt, kuinka pumppu jaksaa sitten kovilla pakkasilla. REX versiossahan on vissiin joku 5kW lämpövastus, mutta kyllä pumpullisessakin on jonkun kokoinen vastus lämppärin kennolla. Sen verran jouduin sisustaa purkaan kun bassokajarit vaihdoin, että näki kun kennolle menee paksut virta- ja maakaapelit. Mutta eiköhän tuleva talvi näytä tarkeneeko.

Onko muuten tuosta esilämmityksestä tietoa toimiiko "Ilmastoi nyt" ja ajastamalla samanlailla? Joku Facen i3 worldwide ryhmässä väitti, että heti ilmastoimalla lämmittää vaan kabiinin kun ajastamalla myös akut.

Tuo 1-vaiheen lataus on kyllä vähän harmi. Menin investoimaan 600€ Wallboxin tallille, jossa 3x16A voimavirta niin eihän se lataa kun 16A eli 3,7kW teholla verrattuna matkalaturin 12A 2,8kW eli ei älytöntä eroa. Toisen matkalaturin olisi saanut ~250€ ja mallista riippuen nekin pystyy säätään 16A teholle.

Piti oikein googlata tuota rex/lämpöpumppu juttua, se taitaa olla niin että lämpöpumpun palikoita on siinä missä rexissä on bensatankki ja siksi ei voi olla molempia.

Meillä ei ainakaan viime talvena (joka oli leuto) ollut ongelmia lämmön tuoton kanssa mutta muistan että asteita tuli säädeltyä, ajastat lämmityksen esim 20 astetta niin auto on lähtiessä todella lämmin ja sitten kun ajelee jonkun aikaa niin saa nostaa asteen tai pari kun alkaa tuntua viileältä.

Akun lämmityksestä olen kuullut samaa että se tapahtuu vain ajastamalla ja että se käynnistyy jo paljon ennen asetettua lähtöaikaa.

Meillä on myös kolmeen vaiheeseen kytketty latauslaite mutta eiköhän tulevaisuudessa tule lopulle kahdelle vaiheellekin käyttöä. Kiinteä latauslaite on nyt kuitenkin mielestäni paljon parempi ratkaisu ja jos sellaisen laittaa niin samalla sitten kaikki kolme vaihetta vaikka nykyinen auto ei niitä osaisikaan hyödyntää.

Kimmo-R
02-10-2020, 18:57
i3 isolla Professional näytöllä eikä pysty vaihtamaan ratista biisiä kun luurista streamaa Spotifyä. Tulee mittaristoon "Not possible". F11 taas onnistuu kuten muissakin mitä testannut. Kuulukos tämä olla näin vai onko joku asetus pielessä?

saki
03-10-2020, 09:05
i3 isolla Professional näytöllä eikä pysty vaihtamaan ratista biisiä kun luurista streamaa Spotifyä. Tulee mittaristoon "Not possible". F11 taas onnistuu kuten muissakin mitä testannut. Kuulukos tämä olla näin vai onko joku asetus pielessä?

Sama ominaisuus omassa.

kooma
03-10-2020, 14:52
Sama ominaisuus omassa.

Piti tsekata, sama homma rattirullan kanssa. Samsungin luuri, 2014 auto, HK, pro navi, uusimmat softat. Kojelaudan nuolinäppäimistä vaihtuu ja tietenkin idrivestä.

saki
04-10-2020, 09:18
Nähtävästi jos puhelin on USB liitännän kiinni toimii se ratin rulla/nappi.

kooma
04-10-2020, 12:00
Meillä on ollut i3 kohta vuoden ja ainoa varsinainen vika tuli pari viikkoa sitten kun toisen puolen kässärin aktuaattori alkoi präkäämään, idriveen siis ilmoitus parking brake failure ja vikakoodi actuator faulty.

Aika harmiton vika jos hajoaa niin päin ettei mene kässäri päälle mutta jos menee päälle eikä lähde enää pois päältä niin onkin huonompi homma. Meillä lähti vielä pois päältä mutta kun luin netistä että porukalla on jäänyt se päälle niin siihen ei sitten enää koskettu ennen korjausta. Meni BPS takuun piikkiin.

ikiliikkuja
02-01-2021, 19:42
Käyttöautona 4v vanha 94 Ah Rex. Ajettu 43tkm. Tapaninpäivänä melkein kotona ja sähkö vähissä mutta Rex ei käynnistynyt. Onneksi riitti sähkö kotipihaan saakka. 12V akku niin tyhjä ettei käynnistynyt. Nyt uusi akku paikallaan (motonetistä 25Ah motobatt). Etukannen alla oleva 12v akun irroitusta varten avattavan liittimen kiinnilaitto oli haastavin pähkinä. Tällaiselle tallaajalle ei meinannut aueta mistä pitää vapauttaa lukitukset että menee pistoke takaisin kiinni.

zakspeed
02-01-2021, 20:35
Käyttöautona 4v vanha 94 Ah Rex. Ajettu 43tkm. Tapaninpäivänä melkein kotona ja sähkö vähissä mutta Rex ei käynnistynyt. Onneksi riitti sähkö kotipihaan saakka. 12V akku niin tyhjä ettei käynnistynyt. Nyt uusi akku paikallaan (motonetistä 25Ah motobatt). Etukannen alla oleva 12v akun irroitusta varten avattavan liittimen kiinnilaitto oli haastavin pähkinä. Tällaiselle tallaajalle ei meinannut aueta mistä pitää vapauttaa lukitukset että menee pistoke takaisin kiinni.

Hmm. Olikos korkeajännitejärjestelmä ajettu alas akun vaihdon ajaksi kuten kuuluukin? Meinaan ne akkukaapelit on edelleen jännitteelliset irroituksenkin jälkeen (ei aina, mutta lähes aina)

ikiliikkuja
03-01-2021, 10:14
Eipä kyllä muut kuin tuo töpseli avattu...

Kimmo-R
13-01-2021, 20:03
Tein tuossa joku aika sitten jutun i3 Harman Kardoneiden päivitysprojektista, niin laitetaas linkki tännekin. Pahoittelut englannin kielestä, mutta ajattelin jutun auttavan näin suurempaa yleisöä.

-> BMW i3 Harman Kardon audio upgrade (https://www.audiokit.fi/kirjoitus/bmw-i3-harman-kardon-audio-upgrade)

BMW525Xda
04-02-2021, 22:28
I3Rex

Voiko tällä ajaa ilman lataamista vaikka xxx tankillista agrekaatilla ?
Vai vaatiiko akkujen lataamisen myös.

pyroz
05-02-2021, 00:11
I3Rex

Voiko tällä ajaa ilman lataamista vaikka xxx tankillista agrekaatilla ?
Vai vaatiiko akkujen lataamisen myös.

Voi. REX:n kun starttaa, niin se pyrkii pitämään akun varauksen ko. kohdassa. Talvikelissä motarivauhdissa se on siinä ja siinä miten se jaksaa pitää varauksen. Eli jos vaikka starttaa rexin mukaan 75% kohdalla, niin pystyt ajamaan vaikka 500km putkeen tai enemmänkin, mutta jos se on 100km/h kovassa pakkasessa niin todennäköisesti siellä 500km päässä akun varaus on tippunut tuosta, mutta tankki vaan täyteen ja meno jatkuu.

EDIT: mikäli tarkoitit, että voiko ajaa vaikka vuoden kaikki ajot pelkällä REXillä, niin kyllä sitä pitää välillä ladatakin kuitenkin. Mutta yllä kuvatut pidemmätkin siirtymät kyllä onnistuu. Parhaiten ne onnistuu kun lähtee täydellä akulla ja sitten starttaa rexin mukaan heti kun pystyy (kun akkua 75% tai alle).

BMW525Xda
05-02-2021, 08:38
Voi. REX:n kun starttaa, niin se pyrkii pitämään akun varauksen ko. kohdassa. Talvikelissä motarivauhdissa se on siinä ja siinä miten se jaksaa pitää varauksen. Eli jos vaikka starttaa rexin mukaan 75% kohdalla, niin pystyt ajamaan vaikka 500km putkeen tai enemmänkin, mutta jos se on 100km/h kovassa pakkasessa niin todennäköisesti siellä 500km päässä akun varaus on tippunut tuosta, mutta tankki vaan täyteen ja meno jatkuu.

EDIT: mikäli tarkoitit, että voiko ajaa vaikka vuoden kaikki ajot pelkällä REXillä, niin kyllä sitä pitää välillä ladatakin kuitenkin. Mutta yllä kuvatut pidemmätkin siirtymät kyllä onnistuu. Parhaiten ne onnistuu kun lähtee täydellä akulla ja sitten starttaa rexin mukaan heti kun pystyy (kun akkua 75% tai alle).

Vastasit juuri siihen mitä olin kysyvinään. Juuri tuollaista 500-600km matkan tekemistä varten tämä tieto on tärkeä. Tommosen välin ajaminen ilman huolta ja miettimistä latauspaikoista on meidän käytössä tärkeä, ei noita matko montaa tule vuodessa mutta ei niitäkään varten tarvitse jättää ”matka autoa” seisomaan pihaan eikä vuokrailla. Antaahan Rex aika paljon huolettomuutta, etukäteen matkojen varrelle osuvien laturien miettiminen on vähäisempää ja autoilu polttismaista.

Kyllä tämmöinen on edelleen ainoa järkevä vaihtoehto pääsääntöisesti kaupunkirallia ajavalle joka satunnaisesti lähtee sukuloimaan kauemmas. Siis jos käytettyä pääomaa vrt ajamiseen. 60-70k€ tesla kyllä kulkee sen 500km ehkä pakkasellakin mutta latausta joutuu miettimään liikaa, esim jos ei siellä matkan päässä ole kuin shuko ja käydään kylässä jne.

pyroz
05-02-2021, 10:27
Vastasit juuri siihen mitä olin kysyvinään. Juuri tuollaista 500-600km matkan tekemistä varten tämä tieto on tärkeä. Tommosen välin ajaminen ilman huolta ja miettimistä latauspaikoista on meidän käytössä tärkeä, ei noita matko montaa tule vuodessa mutta ei niitäkään varten tarvitse jättää ”matka autoa” seisomaan pihaan eikä vuokrailla. Antaahan Rex aika paljon huolettomuutta, etukäteen matkojen varrelle osuvien laturien miettiminen on vähäisempää ja autoilu polttismaista.

Kyllä tämmöinen on edelleen ainoa järkevä vaihtoehto pääsääntöisesti kaupunkirallia ajavalle joka satunnaisesti lähtee sukuloimaan kauemmas. Siis jos käytettyä pääomaa vrt ajamiseen. 60-70k€ tesla kyllä kulkee sen 500km ehkä pakkasellakin mutta latausta joutuu miettimään liikaa, esim jos ei siellä matkan päässä ole kuin shuko ja käydään kylässä jne.

Itse nyt ajanut i3:lla syksystä asti ja ainut kerta kun REXiä on tarvittu oli joulun aikaan sukulointireissut jotka oli luokkaa 500km pituisia. Ei tarvinnut miettiä mitään latauksia, eikä korona-aikaan viititty edes mennä kenenkään kotiin sisälle asti eli missään ei ladattu edes shukolla. Hienosti meni :jep:

Vaikka sitä aniharvoin tarvitsee, niin siltikään en ostaisi ilman REXiä. Ei tarvita kovin kummoista kristallipalloa kun ennustaa tästä muutaman vuoden eteenpäin. Ladattavat sähköpelit yleistyy sitä tahtia, että kohta on latureilla ruuhkaa. Tai jos ei ole ruuhkaa niin laturi on epäkunnossa. i3 REX kuski voi vetää hymyn naamalle ja ajaa aamunkoittoon.

Ps. Pikalaturit on vielä hinnoiteltu sen verran suolaisiksi, että mieluummin tuuttaa sen REXin avuin kotiin asti kuin jää odottelemaan lataamista matkan päällä ja maksaa sähköstä saman verran kuin REXin bensat, mutta on kotona tuntia myöhemmin.

zakspeed
05-02-2021, 12:14
Rexiä tosin ei ole tarkoitettu, kuin hätävara voimanlähteeksi. Tarkoittaa sitä, että rexi ei kestä pitkään ajelua loputtomiin.

25Kwh on teho jolla Rexi tuottaa voimalinjaan tuolloin.

pyroz
05-02-2021, 12:45
Rexiä tosin ei ole tarkoitettu, kuin hätävara voimanlähteeksi. Tarkoittaa sitä, että rexi ei kestä pitkään ajelua loputtomiin.

25Kwh on teho jolla Rexi tuottaa voimalinjaan tuolloin.

Kyllä kyllä. Mutta loistava tae siitä, että akun hyytyessä ei matkanteko tyssää ja pidemmänkin reissun voi joskus heittää käyttäen REXiä ja akkua vuorotellen jne.

REX:ssä on eri kierrosalueita joilla se toimii, eli ei ole aina 25kW teho.

BMW525Xda
05-02-2021, 13:26
Onko suurta merkitystä valita 60 vai 94 mallia, rexinä toki. ?

Laku
05-02-2021, 13:31
Rexiä tosin ei ole tarkoitettu, kuin hätävara voimanlähteeksi. Tarkoittaa sitä, että rexi ei kestä pitkään ajelua loputtomiin.


Mitä tarkoitat sillä, että REX ei kestä?

Laku
05-02-2021, 13:32
Onko suurta merkitystä valita 60 vai 94 mallia, rexinä toki. ?

On tuossa melkoinen ero toimintasäteessä. Rajaisin 60Ah mallin pois.

BMW525Xda
05-02-2021, 13:44
On tuossa melkoinen ero toimintasäteessä. Rajaisin 60Ah mallin pois.

Ajosuorite normi viikolla noin 100km ja max 200km. Hinnoissa on 10k€ eroa.

zakspeed
05-02-2021, 13:47
Mitä tarkoitat sillä, että REX ei kestä?

Rexiä, eli 2 sylinteristä moottoria joka on lainattu BMW:n scootterista ei ole mitoitettu pitkäkestoisesti tuottamaan siitä EME:llä (generaattori) otettavaa tehontarvetta.

pyroz
05-02-2021, 14:13
Rexiä, eli 2 sylinteristä moottoria joka on lainattu BMW:n scootterista ei ole mitoitettu pitkäkestoisesti tuottamaan siitä EME:llä (generaattori) otettavaa tehontarvetta.

Se on toki aliviritetty toimimaan huomattavasti maksimitehoa tai kierroksia alemmalla alueella, kestävyys ja myös varmasti melu huomioiden. Näissä taitaa olla myös fiksusti niin, että auton huoltoväliä ei määritä kilometrit, vaan pelkkä aika. Monta i3 iDriven huoltohistoriaa nähnyt, joissa tehty vasta yksi huolto ja vaikka kilsoja oli vaikka 45tkm niin vihreä OK loistaa silti vieressä. Ja loogistahan tuo on kun REX on kuitenkin niin vähäisellä käytöllä lähtökohtaisesti jos katsotaan autolla ajettuja kilometrejä.

Laku
05-02-2021, 14:30
Rexiä, eli 2 sylinteristä moottoria joka on lainattu BMW:n scootterista ei ole mitoitettu pitkäkestoisesti tuottamaan siitä EME:llä (generaattori) otettavaa tehontarvetta.

Ymmärrän. Tarkennatko vielä, mitä BMW tarkoittaa pitkäkestoisella tuotolla/käytöllä?

huupi
05-02-2021, 20:38
Saako näihin i3:iin sähkölukkoa koodattua tms. ”lukkoperää”, jolla talviajoa voisi helpottaa? Olisi omaan käyttöön muuten täydellinen, mutta nelivetoa melkein huutaisi näinä aikoina näillä leveyksillä. :think

Cell
09-02-2021, 16:06
https://autokeskus.fi/tarjoukset/tarjous/bmw-wallbox-essential-latausasema/

Nyt on aika edukas, pitänee käydä lunastamassa :think


Ovat päivittäneet sivun juuri, eilen tuo oli saatavilla myös ilman auton ostamista :)

Janza182
09-02-2021, 20:34
Ei just tuo mut mulla on seinässä bmw i3 laturi.
Parasta kun ei tarvitse kun johto lyödä kiinni ja sillä selvä.

Ei mitään erroreita ym. Vaikka erimerkkistä ladataankin :D

Johtokin kohtuu notkea oli jopa kovilla pakkasilla.

fraatti
01-03-2021, 10:33
Kuinkas tuon takuun kanssa. Iivari kolmosessa takuu taitaa olla akulle 8v tai 100tkm mutta kun katsoo millainen järjestelmä on muuten niin tuossa on paljon muutakin mille ei pysty tekemään mitään.

Esim kylmäainepuoli kokonaisuudessaan mikä on vielä kaikenlisäksi monimutkainen ja komponentit ryöstyhinnoiteltuja. Mikä takuu kattaa nämä, tuskin akkutakuu? Ja kauako ne ovat voimassa?

Cell
01-03-2021, 12:01
Kuinkas tuon takuun kanssa. Iivari kolmosessa takuu taitaa olla akulle 8v tai 100tkm mutta kun katsoo millainen järjestelmä on muuten niin tuossa on paljon muutakin mille ei pysty tekemään mitään.

Esim kylmäainepuoli kokonaisuudessaan mikä on vielä kaikenlisäksi monimutkainen ja komponentit ryöstyhinnoiteltuja. Mikä takuu kattaa nämä, tuskin akkutakuu? Ja kauako ne ovat voimassa?

Miksi akkutakuun pitäisi kattaa kylmäainepuoli? Eipä tuolla akkulodjussa sisällä mitään ihmeellistä ole jäähdytykseen liittyen, kompressorin hajoaminen nyppii jos se sattuu kohdalle muttei nyt asiana pitäisi olla sen kummempi kuin muissakaan autoissa. Komponentti itsessään varmasti kalliimpi jos uutena ostaa, mutta miksipä sitäkin ei voisi purkuautosta hankkia.

Jäähdytyssysteemi on monimutkainen jos on lämpöpumppu, ilman sitä menee paljon helpommaksi ja kompuralle tulee vähemmän käyttötunteja.

Vai oliko tässä jotain yksityiskohtia jotka ovat itseltä jääneet huomaamatta?

fraatti
02-03-2021, 01:30
Miksi akkutakuun pitäisi kattaa kylmäainepuoli? Eipä tuolla akkulodjussa sisällä mitään ihmeellistä ole jäähdytykseen liittyen, kompressorin hajoaminen nyppii jos se sattuu kohdalle muttei nyt asiana pitäisi olla sen kummempi kuin muissakaan autoissa. Komponentti itsessään varmasti kalliimpi jos uutena ostaa, mutta miksipä sitäkin ei voisi purkuautosta hankkia.

Jäähdytyssysteemi on monimutkainen jos on lämpöpumppu, ilman sitä menee paljon helpommaksi ja kompuralle tulee vähemmän käyttötunteja.

Vai oliko tässä jotain yksityiskohtia jotka ovat itseltä jääneet huomaamatta?

Eikai tuo akun korkkaaminen ainut harmi ole? KLEn tai jonkun muun korkeajännitekomponentin korkatessa repeää perse. Siksi takuut kiinnostavat vaikkei välttämättä rahaa olekaan niin tuoretta autoa ostaa että takuu olisi vielä voimassa.

Tuollainen kiinnileikannut kompura levitti jollain järjestelmän täyteen metallisilppua. Lopputulemana auto päätyi kierrätykseen. Remotin hinta olisi ollut viisinumeroinen eikä ensimmäinennumero olisi ollut ykkönen. :think

Kompuran hinta on myös nelinumeroinen ja taitaa alkaa kakkosella tai kolmosella.

Cell
02-03-2021, 11:57
Eikai tuo akun korkkaaminen ainut harmi ole? KLEn tai jonkun muun korkeajännitekomponentin korkatessa repeää perse. Siksi takuut kiinnostavat vaikkei välttämättä rahaa olekaan niin tuoretta autoa ostaa että takuu olisi vielä voimassa.

Tuollainen kiinnileikannut kompura levitti jollain järjestelmän täyteen metallisilppua. Lopputulemana auto päätyi kierrätykseen. Remotin hinta olisi ollut viisinumeroinen eikä ensimmäinennumero olisi ollut ykkönen. :think

Kompuran hinta on myös nelinumeroinen ja taitaa alkaa kakkosella tai kolmosella.

Toki toki, mutta ajatellaan laajemmin.

E60 LCI-vaihdekepin ongelmat aiheuttavat marmorilla hoidettaessa myös nelinumeroisen laskun, mutta moniko asian noin hoitaa vanhemmiten? KLE löytyy purkuosana luokkaan 400e ja uutta saa alle tonnilla, vaihto ei liene kovin kummallinen mutta toki toistaiseksi tekijöitä ei ole yhtä paljon kuin vaikka vetoakselin vaihtajia. KLE sijoituksesta johtuen (kontin huoltopelti auki niin se on naaman edessä), tuo saattaa olla marmorilla vastaavan hintainen vaihdettuna kuin aiemmin mainittu E60 LCI-vaihdekeppi. Tai sitten ei, mutta kun kysyntää edullisemmille korjaajille tulee, tulee tarjontaakin. :think

Kompura on kallis uutena marmorilla, mutta niin se on muihinkin (BMWautoparts näyttää tarjoavan 530e kompuraa n. 1800e hintaan) Purkuosaa saa ebaysta n. 500e. Jos metallia menee kiertoon, on proseduuri virallisesti sama kaikissa autoissa -> kaikki komponentit uusiksi. Ehkäpä mainitsemassasi tapauksessa tuo uusinta on tarkoittanut akun vaihtoa jotta sen putket tulee uusittua? Kuka tuollaiset uusinnat sitten tekee missään autossa kompuran hajotessa, no ei oikeastaan kukaan jos ei ole takuu voimassa. Huuhtelu ja tarvittaessa jumiutuneiden venttiilien vaihtoa tms. ja matka jatkuu.


Selvennyksenä, tarkoitus ei ole vähätellä riskiä ja kustannusta, vaan lähinnä miettiä tuoko se sähkö tähän tosiasiassa isoja eroja perinteiseen maailmaan.

vaviah
14-08-2021, 15:46
Kakkosautoksi mietinnässä i3 edullisemmasta päästä. Kävin tänään katsomassa 50t ajettua 2013 yksilöä ilman Rexiä, joka vaikutti kaikin puolin hyvältä, mutta akun kunto mietityttää. Salavalikosta ilmoitti maksimikapasiteetiksi reilu 16 kWh. Vaikuttaako tuo normaalilta? Mitä tuo mahtaa olla uutena, 18.8 vai 22? Jos jälkimmäinen, akkutakuun 70% raja on jo aika lähellä. Range oli nyt 109-130 km (comfort - pro+). Onnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?

Remotion
14-08-2021, 16:07
Onnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?

:omg:
Miettikää ite näitä kysymyksiä. Kannattaako autoa ostaa jolla ei välttämättä pääse edes 70 ajettua. Liikenneväline jolla pääsee noin 70km päivässä on hevonen. Autolla kuuluu päästä niin paljon kun omistaja jaksaa ajaa. Vaikka 1500km päivässä.

kooma
14-08-2021, 16:31
Autolla kuuluu päästä niin paljon kun omistaja jaksaa ajaa. Vaikka 1500km päivässä.

Kas kun ei koko auton elinikää tankkaamatta. Miksi autossa pitäisi olla enemmän rangea kuin ikinä päivän aikana tarvitsee?

Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen niin kapa max arvo on ihan ok tuon ikäiselle. Jos on työmatka 70 niin hankkisin ennemmin 94 akulla olevan niin jää paremmin pelivaraa.

vaviah
14-08-2021, 16:45
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen niin kapa max arvo on ihan ok tuon ikäiselle. Jos on työmatka 70 niin hankkisin ennemmin 94 akulla olevan niin jää paremmin pelivaraa.
Tänks! Työmatka ei ole kuin 20 km, ja pidemmät ajot hoidetaan pääsääntöisesti ykkösautolla. Muutaman kerran vuodessa pitäis kuitenkin pystyä taittamaan myös tuo 70 km matka.

kooma
14-08-2021, 16:56
Tänks! Työmatka ei ole kuin 20 km, ja pidemmät ajot hoidetaan pääsääntöisesti ykkösautolla. Muutaman kerran vuodessa pitäis kuitenkin pystyä taittamaan myös tuo 70 km matka.

Meidän auto on kaikkein kovimmilla pakkasilla näyttänyt 80 jotain rangeksi mutta en ole varma mitä sillä käytännössä olisi päässyt yhtä soittoa. Se että ajatko monessa pätkässä sen ja auto jäähtyy välillä -25 asteeseen syö rangea tietysti enemmän, ja sillä on iso vaikutus onko satasen vai kuudenkympin tietä.

miyli
15-08-2021, 07:51
Kakkosautoksi mietinnässä i3 edullisemmasta päästä. Kävin tänään katsomassa 50t ajettua 2013 yksilöä ilman Rexiä, joka vaikutti kaikin puolin hyvältä, mutta akun kunto mietityttää. Salavalikosta ilmoitti maksimikapasiteetiksi reilu 16 kWh. Vaikuttaako tuo normaalilta? Mitä tuo mahtaa olla uutena, 18.8 vai 22? Jos jälkimmäinen, akkutakuun 70% raja on jo aika lähellä. Range oli nyt 109-130 km (comfort - pro+). Onnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?

Itse ostin noin kuukausi sitten juurikin kakkosautoksi/työmatka autoksi edullisimman pään 64ah rexin. En olisi rexiä välttämättä tarvinnut mutta tässä oli niin hyvät lisävarusteet että päädyin tähän yksilöön. Työmatka minulla 30km edes taas. Paras range minulla nyt ollut nurkka ajossa n.140 km eco prolla, sillä ajelen pääsääntöisesti ja sisäpuhallin päällä ja tarvittaessa ac:kin. AC kun ottaa pois päältä saa n.10 km lisää rangea. Talvikokemusta ei itsellä vielä ole mutta huhujen mukaan se on tällä pikkuakkuisella on n.70-80km. Minulla kulutus ollut nyt sekalaisessa nurkka ajossa 13.5 kw/100km, eli edullista ajoa kun sähkö maksaa kotilatauksessa n.2€/100km ja käyttömaksu 91€/vuosi.
Talvella jos pystyy säilyttämään autoa lämpöisessä tallissa auttaa aika paljon tuohon rangeen, itsellä se ei onnistu joten jää nähtäväksi sitten se talvi range.
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan vaikka mikään kaunokainen i3 ei ole:D hyvin tilava sisältä ja tehokas pikkusähkäriksi.

pyroz
15-08-2021, 18:46
Tuosta Batt. Kapa max. lukemasta on hyvä vielä mainita, että vaikkei se nyt ihan samalla lailla heittele kuin "GOM" rangemittari, niin sekin arvo voi elää. Eikä se ole välttämättä ns. "koko totuus" akun tilasta.

Mikäli tuo batt.kapa max. lukema tippuisi sinne akkutakuun rajoille, eli 70% alle ja päätät lähteä BMW:tä akkutakuun kanssa haastamaan niin tekevät sille ensin testin ja "kalibroivat" ja "resetoivat" ohjainlaitteita minkä kerkeävät. Eli saattaa sieltä sittenkin yhtäkkiä ilmestyä lisää käytettävää kapasiteettia pienillä tempuilla. Ja kas koko härdelli ja testailu jäikin artistin maksettavaksi (käsittääkseni).

i3 akut ovat osoittautuneet erittäin hyvin aikaa ja ajoa kestäviksi (BMW jopa pidensi uusien akkutakuuta 100tkm --> 160tkm 2020 vuoden alusta), mutta jos joku niin nimenomaan 60Ah mallien akussa saattaa alkaa kapa heikentyä. 94Ah ja 120Ah ovat pykälää parempia tässäkin suhteessa. En tiedä onko varsinaisesti teknologista eroa miten paljon akuissa, vaiko sitten enemmän bufferia isommissa.

GameOver
16-08-2021, 11:17
Tuosta Batt. Kapa max. lukemasta on hyvä vielä mainita, että vaikkei se nyt ihan samalla lailla heittele kuin "GOM" rangemittari, niin sekin arvo voi elää. Eikä se ole välttämättä ns. "koko totuus" akun tilasta.

Mikäli tuo batt.kapa max. lukema tippuisi sinne akkutakuun rajoille, eli 70% alle ja päätät lähteä BMW:tä akkutakuun kanssa haastamaan niin tekevät sille ensin testin ja "kalibroivat" ja "resetoivat" ohjainlaitteita minkä kerkeävät. Eli saattaa sieltä sittenkin yhtäkkiä ilmestyä lisää käytettävää kapasiteettia pienillä tempuilla. Ja kas koko härdelli ja testailu jäikin artistin maksettavaksi (käsittääkseni).

i3 akut ovat osoittautuneet erittäin hyvin aikaa ja ajoa kestäviksi (BMW jopa pidensi uusien akkutakuuta 100tkm --> 160tkm 2020 vuoden alusta), mutta jos joku niin nimenomaan 60Ah mallien akussa saattaa alkaa kapa heikentyä. 94Ah ja 120Ah ovat pykälää parempia tässäkin suhteessa. En tiedä onko varsinaisesti teknologista eroa miten paljon akuissa, vaiko sitten enemmän bufferia isommissa.

Äkkiseltään kuulostaisi kennojen/moduulien balansoinnilta.

Eli joku yksittäinen kenno/moduuli saattaa ikääntyessään tulla jännitteeltään heikommaksi, kuin muut ja auto sitten lukee koko akuston "kuntoa" ikäänkuin sen heikoimman yksilön mukaan.
Siksi saattaa näyttää siltä, että koko akusto olisi heikommassa kunnossa, kuin todellisuudessa on. Balansoinnilla tuo koko akusto ns. "palautetaan ruotuun" jolloin saadaan kaikki kennot taas "samalle tasolle".
Eli sinänsä kummallisemmasta vippaskonstista ei ole kysymys. Balansoinnilla tosiaan myös selviää se, onko akusto oikeasti kokonaisuutena heikossa hapessa, vai oliko siellä vaan yksittäinen osio hengästynyt.

pyroz
16-08-2021, 11:55
Äkkiseltään kuulostaisi kennojen/moduulien balansoinnilta.

Eli joku yksittäinen kenno/moduuli saattaa ikääntyessään tulla jännitteeltään heikommaksi, kuin muut ja auto sitten lukee koko akuston "kuntoa" ikäänkuin sen heikoimman yksilön mukaan.
Siksi saattaa näyttää siltä, että koko akusto olisi heikommassa kunnossa, kuin todellisuudessa on. Balansoinnilla tuo koko akusto ns. "palautetaan ruotuun" jolloin saadaan kaikki kennot taas "samalle tasolle".
Eli sinänsä kummallisemmasta vippaskonstista ei ole kysymys. Balansoinnilla tosiaan myös selviää se, onko akusto oikeasti kokonaisuutena heikossa hapessa, vai oliko siellä vaan yksittäinen osio hengästynyt.

Varmasti näin. Ja i3:n BMS on myös fiksumpi kuin monen muun sähköauton (näin olen intternetsistä ainakin lukenut :D ). Kennothan menevät helpommin epätasapainoon kun paljon pikaladataan 50kw DC:llä. Mutta kun menet kotiin ja lyöt kotilaturin kiinni, niin jätä piuha autoon kiinni vaikka lataus tulee valmiiksi. i3:n BMS osaa tehdä itse kennojen balansointia sillä aikaa kun kuorsaat makkarissa.

Aiemman viestin pointti oli nimenomaan se, että salavalikon batt. kapa lukemaa ei kannata vaan nopeasti vilaista vaan se voi muuttua suuntaan tai toiseen ja jos on ihan hilkulla niin voi olla että tulee akkutakuukeissistä bumerangia . Tai sitten ei tule :)

GameOver
16-08-2021, 12:21
Varmasti näin. Ja i3:n BMS on myös fiksumpi kuin monen muun sähköauton (näin olen intternetsistä ainakin lukenut :D ). Kennothan menevät helpommin epätasapainoon kun paljon pikaladataan 50kw DC:llä. Mutta kun menet kotiin ja lyöt kotilaturin kiinni, niin jätä piuha autoon kiinni vaikka lataus tulee valmiiksi. i3:n BMS osaa tehdä itse kennojen balansointia sillä aikaa kun kuorsaat makkarissa.

Aiemman viestin pointti oli nimenomaan se, että salavalikon batt. kapa lukemaa ei kannata vaan nopeasti vilaista vaan se voi muuttua suuntaan tai toiseen ja jos on ihan hilkulla niin voi olla että tulee akkutakuukeissistä bumerangia . Tai sitten ei tule :)

Aaaivan. Joo varmasti näin.:jep:

Leafit osasi niin ikään tasapainotella itsensä juurikin samalla metodilla. Jos halusi varman päälle pelata, niin kävi latauksen valmistuttua irroittamassa johdon ja laittamassa takaisin kiinni.

pyroz
16-08-2021, 12:56
Aaaivan. Joo varmasti näin.:jep:

Leafit osasi niin ikään tasapainotella itsensä juurikin samalla metodilla. Jos halusi varman päälle pelata, niin kävi latauksen valmistuttua irroittamassa johdon ja laittamassa takaisin kiinni.

Tässä vielä lisää infoa:

BMW i3 akuista (https://harrikleemola.kuvat.fi/kuvat/Public/Cell+Balancing.pdf)

Sitten vielä oleellinen lainattuna tuolta lopusta:

"If Tesla or Leaf owners tell you that you need to only fill to 80% because it’s better for the battery –just give them a pitying look and smug smile." :jep: :jep:

hydrophyte
17-08-2021, 09:45
Lievänä offtopicina.. Broidilla on Leaf, jolla on ajellut reilu 100.000km ja on 6v vanha. Oli huollossa mitattu akun kapasiteetti ja tulos oli, että 98% kapasiteetti uudesta akusta. Tämä(kin) aiheuttaa itselleni lisää painetta I4 hankintaan...

peter
22-08-2021, 08:24
Retrofistausta. Lci jossa on entrynav. Toimiiko lci kyoceran iso 10” näyttö koodaamalla?

pyroz
22-08-2021, 11:21
Retrofistausta. Lci jossa on entrynav. Toimiiko lci kyoceran iso 10” näyttö koodaamalla?

En muista noita valmistajien nimiä ulkoa, mutta LCI:ssä ei toimi sama.

peter
22-08-2021, 11:51
En muista noita valmistajien nimiä ulkoa, mutta LCI:ssä ei toimi sama.

Lci:ssa on kyoceran näyttö(japanilainen), prelci kiinalainen, joka ei ainakaan toimi

vaviah
25-08-2021, 12:56
Kakkosautoksi mietinnässä i3 edullisemmasta päästä. Kävin tänään katsomassa 50t ajettua 2013 yksilöä ilman Rexiä, joka vaikutti kaikin puolin hyvältä, mutta akun kunto mietityttää. Onnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?

Pitihän tuo kyseinen yksilö itselle lunastaa, ja voin nyt vastata, että ei onnistu 70 km talvella. Ilmoitti rangeksi aamulla n. 130 km, mutta 75 km matkan jälkeen jäljellä oli 6 km! Ajo pääasiassa satasen vauhtia eco pro plussalla. Vettä satoi koko matkan reilusti. Muuten kyllä kerrassaan mainio auto, ja äärimmäisen mukava pyöriteltävä kaupungissa.

kooma
25-08-2021, 20:46
Pitihän tuo kyseinen yksilö itselle lunastaa, ja voin nyt vastata, että ei onnistu 70 km talvella. Ilmoitti rangeksi aamulla n. 130 km, mutta 75 km matkan jälkeen jäljellä oli 6 km! Ajo pääasiassa satasen vauhtia eco pro plussalla. Vettä satoi koko matkan reilusti. Muuten kyllä kerrassaan mainio auto, ja äärimmäisen mukava pyöriteltävä kaupungissa.

Oudon vähän olet päässyt, katsoitko yhtään mikä oli reissun keskikulutus?

peter
25-08-2021, 21:03
Pitihän tuo kyseinen yksilö itselle lunastaa, ja voin nyt vastata, että ei onnistu 70 km talvella. Ilmoitti rangeksi aamulla n. 130 km, mutta 75 km matkan jälkeen jäljellä oli 6 km! Ajo pääasiassa satasen vauhtia eco pro plussalla. Vettä satoi koko matkan reilusti. Muuten kyllä kerrassaan mainio auto, ja äärimmäisen mukava pyöriteltävä kaupungissa.
Kyllä pitäisi 60amppeerisella päästä talvella kevyesti tuo 75km, nimimerkillä kokemuksen syvä rintaääni. Kannattanee tutkia akun kunto

vaviah
26-08-2021, 12:08
Kyllä pitäisi 60amppeerisella päästä talvella kevyesti tuo 75km, nimimerkillä kokemuksen syvä rintaääni. Kannattanee tutkia akun kunto
Paluumatkalla jäi rangea 30 km. Ainut ero oli rankka sade. Tiedä sitten voisiko se noin paljon vaikuttaa kovemmissa nopeuksissa. Normaalisti range täyteen ladattuna 120 km luokkaa. Kapasiteetiksi ilmoittaa reilu 16 kW, eli noiden osalta pitäisi olla ok.

miyli
26-08-2021, 12:40
Paluumatkalla jäi rangea 30 km. Ainut ero oli rankka sade. Tiedä sitten voisiko se noin paljon vaikuttaa kovemmissa nopeuksissa. Normaalisti range täyteen ladattuna 120 km luokkaa. Kapasiteetiksi ilmoittaa reilu 16 kW, eli noiden osalta pitäisi olla ok.

Kyllä sade vaikuttaa paljon kulutukseen. Renkaan vierintävastus lisääntyy ja tuulilasinpyyhkijät kuluttaa virtaa. Myös jos synkkä päivä ajovalot päällä jotka vievät virtaa enemmän kuin päivänajovalot. Itse myös huomannut että jos ajaa n.100 km/h kulutus kasvaa aika lailla verrattuna esim. 60-80km/h. Itsellä tällä hetkellä keskikulutus 13,8kw/100km.

peLoGo?
27-08-2021, 10:13
Leikittelin ajatuksella jos kakkosautoksi vaihtaisi i3'sen. Tietysti ensimmäinen ongelma on että malli on täysin vieras itselle.

Mitä kaikkea tällaista ottaessa olisi hyvä ottaa huomioon?
- Mitä eroa on nettiauton malleissa i3 ja i3s?
- Onko kaikissa yhtä pitkä akkutakuu? Miten tarkistaa onko akkutakuu voimassa? Mitä edellytyksiä että takuu on voimassa?
- Mitkä ovat pakollisia varusteita?
- Onko joku akku paras / joku jota pitää erikseen välttää?
- Tietääkö jostain helposti missä on lämpöpumppu? Onko must have?
- Mitä ajovaloja saatavilla? Xenonit? Ledit? Halogenejä kannattaa välttää?
- Onko näihin eri penkkejä, vai kaikki samalla? Ristiseläntuki? Lämmitys?
- ConnectedDrive lienee erittäin kätevä? Mitä kaikkea voi ohjata?
- Kattoluukku olisi varmaan ihan kiva, vähentää ilmastoinnin tarvetta?
- Mitä eri hifejä saatavilla?

Eli yritän kartoittaa mistä hintatasosta lähtee sellaiset joissa on riittävät varusteet ja akkutakuu voimassa. Entä miten hintataso tuontiautoissa? Olisiko nämä taloudellisesti järkeviä hakea itse Ruotsista tai Saksasta?

pyroz
27-08-2021, 12:05
Leikittelin ajatuksella jos kakkosautoksi vaihtaisi i3'sen. Tietysti ensimmäinen ongelma on että malli on täysin vieras itselle.

Mitä kaikkea tällaista ottaessa olisi hyvä ottaa huomioon?
- Mitä eroa on nettiauton malleissa i3 ja i3s?
- Onko kaikissa yhtä pitkä akkutakuu? Miten tarkistaa onko akkutakuu voimassa? Mitä edellytyksiä että takuu on voimassa?
- Mitkä ovat pakollisia varusteita?
- Onko joku akku paras / joku jota pitää erikseen välttää?
- Tietääkö jostain helposti missä on lämpöpumppu? Onko must have?
- Mitä ajovaloja saatavilla? Xenonit? Ledit? Halogenejä kannattaa välttää?
- Onko näihin eri penkkejä, vai kaikki samalla? Ristiseläntuki? Lämmitys?
- ConnectedDrive lienee erittäin kätevä? Mitä kaikkea voi ohjata?
- Kattoluukku olisi varmaan ihan kiva, vähentää ilmastoinnin tarvetta?
- Mitä eri hifejä saatavilla?

Eli yritän kartoittaa mistä hintatasosta lähtee sellaiset joissa on riittävät varusteet ja akkutakuu voimassa. Entä miten hintataso tuontiautoissa? Olisiko nämä taloudellisesti järkeviä hakea itse Ruotsista tai Saksasta?

- S mallissa on samasta moottorista softalla otettu noin 10hp enemmän, 20" vanteet, lokareissa pienet levikkeet, hieman madallettu, sport-ajotila, sporttisempi etupuskuri
- Akkutakuu on 8v/100tkm ja 2020 autoista alkaen 8v/160tkm
- Pakollisia varusteita on ainakin omasta mielestä:
- pikalataus (sekä DC, että AC)
- Penkinlämmittimet (tuovat mukanaan akunlämmittimen)
- Lämpöpumppu (ei REX malleissa)
- Iso navi (tuo mukanaan enemmän vahvistintehoa perus kaiuttimille)
- Valoja on joko Halogenit tai ledit. Ledit tuli vakioksi 2018 LCI malleihin (huom. halogenien tilalle kun sijoittaa 200€:llä Philipsin LED polttimoita niin saa todella hyvät valot)
- Kaikissa samat penkit. Verhoiluja muutama eri vaihtoehto
- Connected palvelut kaikissa i-malleissa vakiona
- Stereoita on vain perus tai Harman Kardon, mutta Pro navi tuo perustasoon vähän lisää vahvistintehoa
- En usko kattoluukun tuovan energiasäästöä. Kun se on auki niin ilmanvastus heikkenee

Itse välttäisin 60Ah malleja. Niissä on näiden autojen tyyppiviat ja lastentaudit (KLE-yksikkö, koneen kannakkeet, ja akkukin ei ihan niin käyttöä kestävä kuin muissa). Samoin niissä alkaa tuo 8v akkutakuu olemaan kohta jo ohi.

Lämpöpumppu on tosiaan saatavilla vain BEV malleihin, koska pumppu ja REX:n tankki eivät mahdu samaan aikaan paikoilleen. Lämpöpumppu toki auttaa jonkin verran lämmityksen ja jäähdyhtyksen energiankulutuksessa, mutta hyvä huomioida, että kunnon pakkasilla ILP ei enää ole edes käytössä. Mutta mikäli hankkii auton ilman REX:ä niin ottaisin ehdottomasti ILP:n.

Itse olen suosinut REX malleja. Se on tekniikkaa jota ei kukaan muu ole tarjonnut (Opel Ampera on sinneppäin, mutta jo vanhaa skeidaa) tai tarjoa edelleenkään. Monilla on argumentteja REX:ä vastaan, mutta se räksytys unohtuu kyllä jo ensimmäisellä kerralla kun kohdalle osuu rikkinäinen laturi tai kolmen tunnin jonot niin voi vaan klikata REX:n päälle ja ajaa kotiin lataamaan. Harmi, että REX:ä ei enää 120Ah malleihin ollut Euroopassa saatavilla :confused:

Tuo pro navi ja sen tuoma lisävahvistinteho on monelle ehkä pieni juttu, mutta mielestäni ei tarvitse olla mikään kosketusnäyttöjä 24/7 lääppivä teini, että toteaa business navin / pienen näytön vaan yksinkertaisesti aneemiseksi esitykseksi tällaisessa autossa katsoi sitä mistä kulmasta tahansa.

Ruotsi on jo vuosia ollut todella heikko käytettyjen osalta. Hinnat nousivat ja eivät usein ole kilpailukykyisiä (toki vaihtelee).

vaviah
28-08-2021, 19:51
- Tietääkö jostain helposti missä on lämpöpumppu? Onko must have?
- Mitä ajovaloja saatavilla? Xenonit? Ledit? Halogenejä kannattaa välttää?
- Onko näihin eri penkkejä, vai kaikki samalla? Ristiseläntuki? Lämmitys?
- ConnectedDrive lienee erittäin kätevä? Mitä kaikkea voi ohjata?
Varusteethan näet runkonumeron perusteella VIN-dekooderilla parissa sekunnissa, ja runkonumeron saat ilmaiseksi trafin sivuilta rekkarin perusteella.
Itsellä 2013 mallissa ledit lähivaloissa, ja minusta oikein kelvolliset. Penkeissä on ihan perussäädöt, mutta runsaat säätövarat. Appi on nykyään My BMW. Sieltä näkee auton tilan (ovet/ikkunat, huollot, check control), saa avattua/lukittua, asetettua lämmityksen/ilmastoinnin (joko heti tai asetettuun lähtöaikaan). Lataustiedot näkyy toki myös sekä lataushistoria hintatietoineen. Auton sijainti näkyy myös, ja autolle voi lähettää karttakohteita.

juhamann
15-09-2021, 16:41
Nyt on 8 bemarittoman vuoden jälkeen hankittu uudehko i3 120 melkein kaikilla herkuilla. Kaikin puolin hieno peli ja "isompi" kuin uskoisi ulkomittojen perusteella. Ohjauksen tarkkuus ensin yllättää, mutta siihen tottuu äkkiä. Pirteää, mukavaa ja edullista ajoa. Kännykkäsofta ihan jees.

Tuohon edellä olevaan latausohjeeseen palatakseni; onko siis järkevää antaa olla "roikan päässä" esim.yön yli, vaikka tulisi jo illalla täyteen? Käytössä 11kW kotilaturi.

pyroz
15-09-2021, 16:51
Nyt on 8 bemarittoman vuoden jälkeen hankittu uudehko i3 120 melkein kaikilla herkuilla. Kaikin puolin hieno peli ja "isompi" kuin uskoisi ulkomittojen perusteella. Ohjauksen tarkkuus ensin yllättää, mutta siihen tottuu äkkiä. Pirteää, mukavaa ja edullista ajoa. Kännykkäsofta ihan jees.

Tuohon edellä olevaan latausohjeeseen palatakseni; onko siis järkevää antaa olla "roikan päässä" esim.yön yli, vaikka tulisi jo illalla täyteen? Käytössä 11kW kotilaturi.

AC-latauksella voi surutta päästellä 100% asti. Anna olla töpselin kiinni vaan. Sitten jos lähdet kuukausien lomareissulle niin jätä akku vajaaksi ja kerran viikossa herättele autoa sovelluksella starttaamalla etäilmastointi vaikka. Näin kun autoa herättelee niin iso akku lataa myös 12V akkua. 12V akku on se joka sieltä sitten kyykkää.

juhamann
15-09-2021, 17:39
Tietty tyhmä kysymys, mutta onko siis täyssähkö-i3:ssakin 12 voltin akku? REX:ssä ehkä ymmärränkin, mutta täyssähkössä...

aae30
15-09-2021, 17:56
Tietty tyhmä kysymys, mutta onko siis täyssähkö-i3:ssakin 12 voltin akku? REX:ssä ehkä ymmärränkin, mutta täyssähkössä...

Ettäkö täyssähköön olis esim. lasinpesureita tai lasinnostimia myöden suunniteltu kaikki uusiks,
vaikka 12 volttia henkilöautoissa on pitkälti "standardi"? Tuskin vielä, imo..

En siis tiedä onko, mutta ei se nyt mielestäni täysin poissuljettu vaihtoehtokaan ole, kun jollain
erillisellä lähteellä se akuston hallinta esim. lienee syytä vikatilojen takia jokatapauksessa tehdä?

pyroz
15-09-2021, 18:09
Tietty tyhmä kysymys, mutta onko siis täyssähkö-i3:ssakin 12 voltin akku? REX:ssä ehkä ymmärränkin, mutta täyssähkössä...

Kyllä. REX ei asiaan liity edes koska REX startataan suoraan korkeajänniteakulla. Mutta tuohon vastattiinkin jo tuossa yllä. Kaikissa säköautoissa on 12V järjestelmä.

Laku
16-09-2021, 09:17
Kaikissa säköautoissa on 12V järjestelmä.

Voisiko yksi syy asiaan olla lisäksi myös sähköturvallisuus?

jsr85
16-03-2022, 20:59
Muutaman vuoden tauon jälkeen ollaan taas kotona.
Autoksi valikoitui 45tkm ajettu I3 60ah rex. vm.-16 ja käyttötarkoitus omat työmatkat(64km sivu) ja rva.lle kauppa-auto.
ISTA ja E-SYS tulikin jo laiteltua takaisin koneelle ja joitakin pikku koodailuja tehty.

Sitten muutama kysymys:
-Saako internet selaimen toimimaan koodaamalla, mahdollisesti puhelimesta netin jakamalla? (lisävarusteista internet löytyy, mutta ei aukea ilman connect drive palvelua?)
-Onnistuuko androidin peilaaminen näytölle (pronavi löytyy, NBT evo?)
-Ohjaus on tahmea, onko tuolle tehtävissä mitään?
-Hiljainen auto tuonut sellaisen lieveilmiön että korva löytää kaikki sivuäänet, keulasta kuuluu pieni "lotina" nimismiehen kiharassa, tyyppivika paikkaa?

JR

Tomi T
16-03-2022, 21:04
Muutaman vuoden tauon jälkeen ollaan taas kotona.
Autoksi valikoitui 45tkm ajettu I3 60ah rex. vm.-16 ja käyttötarkoitus omat työmatkat(64km sivu) ja rva.lle kauppa-auto.
ISTA ja E-SYS tulikin jo laiteltua takaisin koneelle ja joitakin pikku koodailuja tehty.

Sitten muutama kysymys:
-Saako internet selaimen toimimaan koodaamalla, mahdollisesti puhelimesta netin jakamalla? (lisävarusteista internet löytyy, mutta ei aukea ilman connect drive palvelua?)
-Onnistuuko androidin peilaaminen näytölle (pronavi löytyy, NBT evo?)
-Ohjaus on tahmea, onko tuolle tehtävissä mitään?
-Hiljainen auto tuonut sellaisen lieveilmiön että korva löytää kaikki sivuäänet, keulasta kuuluu pieni "lotina" nimismiehen kiharassa, tyyppivika paikkaa?

JR

-Herrijee sentään, nettiä kannattaa selata aivan muilla välineillä.

-Ei ole android autoa näin vanhoissa, eikä omenaa.

-Ohjauksen tuntuma on niin kauhean subjektiivinen asia, että todennäköisesti miehessä "vika".

-i3 etupää on äänekäs uutenakin.

jsr85
16-03-2022, 21:36
-Herrijee sentään, nettiä kannattaa selata aivan muilla välineillä.

-Ohjauksen tuntuma on niin kauhean subjektiivinen asia, että todennäköisesti miehessä "vika".


-Lähinnä tarkoitus muksuille videoita tjms. matkalle, tätyy keksiä jotain muuta.

-Miehessä on varmasti vikaa mut aiemmissa bemareissa (8kpl) täysin eri tuntuma ohjauksessa ja siitä myös odotukset.;)

JR

Tomi T
16-03-2022, 22:16
-Lähinnä tarkoitus muksuille videoita tjms. matkalle, tätyy keksiä jotain muuta.

-Miehessä on varmasti vikaa mut aiemmissa bemareissa (8kpl) täysin eri tuntuma ohjauksessa ja siitä myös odotukset.;)

JR

-Tabletti omalla nettiliittymällä tai vanhemman puhelimen netinjaon kautta on avain onnistumiseen tuossa tavoitteessa.

-8kpl aiempia jos tuntuu samalta, niin ei liian eri malleista oo sitten ollut kyse. :)

huupi
16-03-2022, 22:57
Muutaman vuoden tauon jälkeen ollaan taas kotona.
Autoksi valikoitui 45tkm ajettu I3 60ah rex. vm.-16 ja käyttötarkoitus omat työmatkat(64km sivu) ja rva.lle kauppa-auto.
ISTA ja E-SYS tulikin jo laiteltua takaisin koneelle ja joitakin pikku koodailuja tehty.

Sitten muutama kysymys:
-Saako internet selaimen toimimaan koodaamalla, mahdollisesti puhelimesta netin jakamalla? (lisävarusteista internet löytyy, mutta ei aukea ilman connect drive palvelua?)
-Onnistuuko androidin peilaaminen näytölle (pronavi löytyy, NBT evo?)
-Ohjaus on tahmea, onko tuolle tehtävissä mitään?
-Hiljainen auto tuonut sellaisen lieveilmiön että korva löytää kaikki sivuäänet, keulasta kuuluu pieni "lotina" nimismiehen kiharassa, tyyppivika paikkaa?

JR

Taitaa olla ominaisuus tuo etupään lotina, sillä mullakin kuului sitä jo 18tkm ajettuna. Talviset, vähemmän ajetut auraamattomat, mutta poljetut tiet ovat todella rasittavia, kun koko ajan lotisee jostain traktorin renkaan jäljestä. Onneksi omalla reitillä tuollaista on vain muutama sata metriä. Olen epäillyt, että ääni tulisi etutavaratilasta, mutta ei siellä kyllä taida olla mitään niin irtonaista.

Lieneekö tulee vasta lci:ssä Carplay-ominaisuus sitten, mutta mulla on ja hyvin toimii. Androidiautoa ei käsittääkseni ole näissä.

Koodaushommia itekin miettinyt, että pitäisi ostaa, jos kiinnostaisi niin paljoa. :) Aktiivicruisen etäisyysvalinta pitäisi laittaa oletuksena minimiin, ja mieluiten niin, että käynnistäisi normicruisen oletuksena. Lisäksi edellisen ajomoodin saisi muistaa sammutuksen jälkeenkin. Niin ja takavalotkin voisi toimia päiväajovalojen kanssa. Ja kaipa sitä videotoistoakin voisi joskus käyttää.

jsr85
16-03-2022, 23:47
Taitaa olla ominaisuus tuo etupään lotina, sillä mullakin kuului sitä jo 18tkm ajettuna. Talviset, vähemmän ajetut auraamattomat, mutta poljetut tiet ovat todella rasittavia, kun koko ajan lotisee jostain traktorin renkaan jäljestä. Onneksi omalla reitillä tuollaista on vain muutama sata metriä. Olen epäillyt, että ääni tulisi etutavaratilasta, mutta ei siellä kyllä taida olla mitään niin irtonaista.

Lieneekö tulee vasta lci:ssä Carplay-ominaisuus sitten, mutta mulla on ja hyvin toimii. Androidiautoa ei käsittääkseni ole näissä.

Koodaushommia itekin miettinyt, että pitäisi ostaa, jos kiinnostaisi niin paljoa. :) Aktiivicruisen etäisyysvalinta pitäisi laittaa oletuksena minimiin, ja mieluiten niin, että käynnistäisi normicruisen oletuksena. Lisäksi edellisen ajomoodin saisi muistaa sammutuksen jälkeenkin. Niin ja takavalotkin voisi toimia päiväajovalojen kanssa. Ja kaipa sitä videotoistoakin voisi joskus käyttää.

Nuita voidaan joskus katsoa kun sielläpäin ajelua.
Ajomoodille en löytänyt muistia mut muutin Eco pron itse oletukseksi ja nyt sport moodikin löytyy😎 tuskin muuta kun kuva.
Videoista poistin estot niin näkyy ajon aikana ja sallin kaikki mahdolliset codecit, tosin vain usbilta

JR..

jsr85
19-03-2022, 13:21
Taas kysellään...

Miten tuon puheohjauksen kuuluisi toimia? Jos painan nopeasti ei tapahdu mitään, pidempi painallus käynnistää puhelimesta Google assistantin ja näyttöön tulee harmaa mikrofonin kuva.

AjE
28-03-2022, 12:32
Sopiiko REX:in vannesarja täyssähköön? Takavanteissa ainakin pieni ero 5" -> 5,5".

kooma
28-03-2022, 18:11
Sopiiko REX:in vannesarja täyssähköön? Takavanteissa ainakin pieni ero 5" -> 5,5".

Sopii, käsittääkseni jotkut bevitkin ovat tulleet vakiona niillä leveämmillä takavanteilla.

pyroz
28-03-2022, 19:38
Sopiiko REX:in vannesarja täyssähköön? Takavanteissa ainakin pieni ero 5" -> 5,5".

Kyllä sopii ristiin. 5" vanteelle voi laittaa myös 175 kumin ja 5,5" vanteelle voi laittaa myös 155 kumin :jep:

rikuh1
28-03-2022, 19:57
Kyllä sopii ristiin. 5" vanteelle voi laittaa myös 175 kumin ja 5,5" vanteelle voi laittaa myös 155 kumin :jep:

Mutta 5,5” vannetta ei voi laittaa etuakselille ainakaan perus mallissa ilman spaceria edes 155 kumilla :orava:

Ottaa tolppaan kiinni.

rikuh1
28-03-2022, 19:57
Tupla

AjE
28-03-2022, 20:29
Hyvä juttu, omaan BEV:iin kierros hakusessa ja i3:sen vanteita nyt ei varsinaisesti jaloissa pyöri mutta yksi REX:in sarja olisi hollilla. Siinä takaset sen 5,5".

Kusilaitu
02-04-2022, 08:17
Minkälaista rangea voi odottaa alkupään malleilta Suomen olosuhteissa?
Oli malli sitten 60Ah, 94Ah tai 120Ah. Paljonko REX tuo lisäkantamaa?
Ja saako takapenkille turvaistuimen selkä menosuuntaan päin ja hankaloittaako kaappariovi kersan lastausta? Istuimena Britax Two-Way.

miyli
02-04-2022, 08:36
Minkälaista rangea voi odottaa alkupään malleilta Suomen olosuhteissa?
Oli malli sitten 60Ah, 94Ah tai 120Ah. Paljonko REX tuo lisäkantamaa?
Ja saako takapenkille turvaistuimen selkä menosuuntaan päin ja hankaloittaako kaappariovi kersan lastausta? Istuimena Britax Two-Way.

Mulla 85tkm ajettu 2014 60Ah Rex ja sen range ollut eco pro tilassa jota käytän, kesäisin 100-120km riippuen ihan ajotavasta. Parhaillaan se on ollut kesällä 140km kun ei ole tarvinnut lämmittää tai viilentää sisätiloja. Talvella -10/-20 keleissä se on ollut 60km luokkaa ja nollakelillä 70-80km luokkaa. Range riippuu niin monesta asiasta, kuten lämpötilasta, ajotavasta ja esilämmityksestä. Meillä keskikulutus talvella n.21kwh ja kesällä n.14,5 kwh.
Rex tuo lisää 100-150 km riippuen kelistä. Turvaistuimesta selkä menosuuntaan en osaa sanoa, mutta meillä 3V lapsen lapsi ja se välillä kyydissä, mutta istuin menosuuntaan päin ja se mahtuu kyllä ihan hyvin.

zakspeed
02-04-2022, 11:49
Itsellä nyt viikon ollut lci 94ah rex ja range näillä keleillä sähköllä eco prolla luokkaa 170km ja comfortilla jolla pääasiassa tulee ajettua, koska ei tarvitse säästellä sähköä päivittäisessä ajossa on luokkaa 130km.

Rexin lisä kantama tulikin jo aiemmassa viestissä ilmi.

5v lapsi kyydissä päivittäin takana turvaistuimessa ns oikeinpäin ja mahtuu erinomaisesti.

Kyytiin lastaus vaatii hieman enemmän huomiota ahtaammissa parkkiruuduissa, mutta asian kanssa oppii elämään ajamalla joko väljemmille paikoille ja hieman toispuoleisesti ruutuun.

jsr85
02-04-2022, 13:18
Moro

Tässä nyt muutama tuhat takana i3, muutaman kerran nyt sytyttänyt moottorin vikavalon kun käynnistää rexin(valo syttyy vain kylmänä käynnistettäessä). En pääse nyt käyttään istaa just nyt mut yleismallin skanneri näyttää tällaista. Mitään ongelmaa ei käynnistyksessä eikä käynnin aikana ilmene. Oisko täällä hajua asiasta?

Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: BAW
VIN: WBY1Z41070VZ77895

============1==============
P1230(02)
Raw code: 123002
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Warning indicator requested
OBDII: Fuel Pump Low Speed Malfunction

============2==============
P1243(02)
Raw code: 124302
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Warning indicator requested
OBDII: Second Fuel Pump Faulty or Ground Fault

============3==============
P0171
Raw code: 0171
ECU: Engine control unit
Status: Pending
OBDII: System too lean, bank 1

============4==============
P2097
Raw code: 2097
ECU: Engine control unit
Status: Pending
OBDII: Post catalytic converter fuel trim (FT), bank 1 - too rich

============5==============
P0171
Raw code: 0171
ECU: Engine control unit
Status: Confirmed
OBDII: System too lean, bank 1

============6==============
P2097
Raw code: 2097
ECU: Engine control unit
Status: Confirmed
OBDII: Post catalytic converter fuel trim (FT), bank 1 - too rich

e. Poistettaessa vikamuisti tyhjenee ja samat viat tulee vasta seuraavassa kylmäkäynnistyksessä.

AjE
03-04-2022, 11:18
Minkälaista rangea voi odottaa alkupään malleilta Suomen olosuhteissa?
Oli malli sitten 60Ah, 94Ah tai 120Ah. Paljonko REX tuo lisäkantamaa?
Ja saako takapenkille turvaistuimen selkä menosuuntaan päin ja hankaloittaako kaappariovi kersan lastausta? Istuimena Britax Two-Way.


120Ah näillä kevät talven keleillä 220-240 ja Eco Pro plus päällä vilauttelee 260 lukemia.