PDA

View Full Version : F11 jälkeen,onko G31 se oikea..


veku
15-08-2019, 22:19
Tässä joskus miettinyt seuraajaa tuolle F11 535d,ekana mielessä pyörinyt F11 550D LCI hyvillä mausteilla jonka kutittelisi sopivaksi voiman puolesta,mutta koppa jo tuttu...

Tämä 535d nyt 5-vuotta\110 tkm taloudessa ja kaikin puolin tyytyväinen autoon.
Ohjelma ollut heti kun sen sai ja liikkuu ihan mukavasti (411\780),..


Eli mitäs seuravaksi:think

Plussat ja miinukset F11 vs G31

Laku
16-08-2019, 10:07
Osa vaihtelee ja päivittelee F11 isompaan tai uudempaan koneeseen, mutta itse kyllä siirtyisin uudempaan, kun sen aika on. Jos lompakko antaa myöten.

touring39
16-08-2019, 10:35
Melkosia pommeja kuuluvat nuo alkupään G-vitossarjan autot olevan, varsinkin hybridinä.

Nitinöitä
Lämmitysongelmia
Latausongelmia, mm luukkujen jäätymisiä
Paineistetun tankin korkkiongelmia (ei saa auki, kun paineet jää päälle tms.)

Viimeisiä F11 kunnon koneella ja kaikilla varusteilla. Pääsee halvemmalla ja on koetellumpata tekniikkata, sanon ma.

TON-III
16-08-2019, 11:07
Viimeisiä F11 kunnon koneella ja kaikilla varusteilla. Pääsee halvemmalla ja on koetellumpata tekniikkata, sanon ma.

Noinhan se menee, saa varustetta ja koetellun/ mahdollisesti päivitetyn tekniikan sopivaan hintaan.

Ceeray
22-08-2019, 21:40
Tuskailen vähän samaa..
Käyty testaamassa 3008 (kiva! ) , Suberb (hyvä ja nätti sisältäkin) , CX-5 (japsi..) , MB 350 hybrid ( ne tehot!!), C5 maasturi sitikka (hirvee! ), Insignia (kuin 5srj varustettuna hirveellä rengasmetelillä, varustelu loistava ) , V60CC ( äänekäs) jne..

Koeistuttu F15 X5, A6 allroad edellistä koria.

Paras oli mersu. Suberb toinen. X5 liian kolho enkä halua.
Mersun All Terrain version näin eilen, siinä olis sopiva kyllä kunhan alkaa hinnat tippua.
A6 wanha malli oli plääh, loppui into hankkia kyllä siihen.. Uus A6 siisti kyllä.
G31 en ole vielä uskaltanut edes ajaa.

Suberb 4x4 ois kyllä hyvä ja järkevä..

veku
17-11-2019, 20:45
Tein sellaisen päätöksen että otin M550d, joka softattiin heti yms pientä tuunausta jotta oli mieluinen.
AD\DD alustaa ja panoraamaa(ulkonäön takia) jäin kaipaan edellisestä mutta näissä vanhoissa romuissa joutuu joskus tekeen valintoja

Tällä mennään taas tovi, tuo neliveto on kyllä ihana :jep:

nappe74
17-11-2019, 22:41
tuo neliveto on kyllä ihana :jep:

Eiks ookkin !! :jep:

Pitkäänhän sinä sitä haikailitkin... ;)

Onnea uudelle hankinnalle, onhan tuo m550d kyllä ihan :winner:

Jani_88
17-11-2019, 23:41
Tein sellaisen päätöksen että otin M550d, joka softattiin

Onko kulkupuolessa eroa selkeestikin? Tee showroom :jep:

touring39
18-11-2019, 12:14
Tein sellaisen päätöksen että otin M550d, joka softattiin heti yms pientä tuunausta jotta oli mieluinen.
AD\DD alustaa ja panoraamaa(ulkonäön takia) jäin kaipaan edellisestä mutta näissä vanhoissa romuissa joutuu joskus tekeen valintoja

Tällä mennään taas tovi, tuo neliveto on kyllä ihana :jep:

Vähän aikaa se kaima hihkuu nelivedolla, ja sitten alkaa parku, kun etuvetarit ja jakolaatikko pamahtaa samaan aikaan :rolf:

Tuliko komiat lukemat softauksella?

hj325hml
18-11-2019, 18:42
Itse kävin samaa pohdintaa usean varustelun 3.0da F10n jälkeen, ostin kesällä G30:n m-sportina, valkoiset nahkat ja navi, muuten melko karvalakki ja 2.0da kone ei oikein tuntunut miltään, niin vaihdoin 3kk jälkeen F16:sta kunnon varusteilla. Ei ole kaduttanut, kyllä tuota G tulee ostettua kun alkaa samaan varusteiden kanssa käytettynä sopivasti.

Shatter
18-11-2019, 21:08
Tein sellaisen päätöksen että otin M550d, joka softattiin heti yms pientä tuunausta jotta oli mieluinen.
AD\DD alustaa ja panoraamaa(ulkonäön takia) jäin kaipaan edellisestä mutta näissä vanhoissa romuissa joutuu joskus tekeen valintoja

Tällä mennään taas tovi, tuo neliveto on kyllä ihana :jep:

Minkälaisia kokemuksia verrattaessa softattuun 535d? Varmasti hieno peli, sitten vain odottelemaan jos/kun xHP julkaisee kartat myös 550deehen. :orava:

Itse kävin samaa pohdintaa usean varustelun 3.0da F10n jälkeen, ostin kesällä G30:n m-sportina, valkoiset nahkat ja navi, muuten melko karvalakki ja 2.0da kone ei oikein tuntunut miltään, niin vaihdoin 3kk jälkeen F16:sta kunnon varusteilla. Ei ole kaduttanut, kyllä tuota G tulee ostettua kun alkaa samaan varusteiden kanssa käytettynä sopivasti.

Täällä ollaan samassa junassa, 530d äffän kun sai hävitettyä pihasta niin piti päästä kokeilemaan g-sarjalaista 520d nelikkona. Nyt kun on 3kk kurvaillut ja uutuuden viehätys hävinnyt niin tekisi kyllä mieli vaihtaa takaisin vanhempaan kunnon koneella.. On se masentavaa sukan lähestyessä syyläriä eikä tapahdu mitään. :omg:

Uusi koppa on kyllä hyvä ajaa eikä ole mitään moitittavaa, hinnat vain karkaa vielä täysin ulottumattomiin varusteiden ja kutoskoneen kanssa. :neutral:

jleinonen
09-12-2019, 16:52
Softaamalla saa tuon nelisylinterisenkin kulkemaan ihan tarpeeksi :think
Kun ei ole paremmasta tietoa :D

Itse vaihdoin hyvin varustellun F11 -> G31. Aika samat varusteet molemmissa. Ainoastaan uudesta puuttuvat comfort penkit, soft-close ja comfort-access. Näitä oli aluksi vähän ikävä. Mutta muuten on kyllä parempaa esim. surround view mitä vanhassa ei ollut. Nyt kun katsoo noita F sarjalaisia, niin onhan ne auttamatta vanhanaikaisia omaan silmään.

veku
12-12-2019, 21:32
Minkälaisia kokemuksia verrattaessa softattuun 535d? Varmasti hieno peli, sitten vain odottelemaan jos/kun xHP julkaisee kartat myös 550deehen. :orava:

Uusi koppa on kyllä hyvä ajaa eikä ole mitään moitittavaa, hinnat vain karkaa vielä täysin ulottumattomiin varusteiden ja kutoskoneen kanssa. :neutral:

Jees eli 535 F11 oli hieno auto kun oli kunnon ohjelma( 3x hierottu penkissä jne N. 411\770)

No vakiona tuntui 550d laiskemmalta mutta nyt ohjelmoituna työntää ihan mukavasti.
Ei tuo kaipaa vaihteistoon mitään toimii nopeammin jostain syystä kuin 535d tai sitten kuvittelen

205/65-15H
22-05-2020, 11:48
Näyttäisi saavan uutta 5-sarjaa kilpiin 40k€ ilman tinkaamista.

https://www.laakkonen.fi/autohaku/?category%5B%5D=uudet-autot&brands%5B%5D=bmw&prices=fixed&campaigns%5B%5D=bmw-530e-plug-in-hybrid-alk-539-eur-kk&campaigns%5B%5D=erikoishinnoitellut-bmw-varastoautot-kesa-2020

ekaBMW
22-05-2020, 14:06
Joo MY19 518d näyttää lähtevän 40k€.
Onko tuo 518d ollut jo pidempään mallistossa? Ei ole tullut noita uusia seurattua.

juuhee
23-05-2020, 23:27
Muistaakseni tuli 2018 kesällä/syksyllä 518d. Ja oo joo facelift tulos niin pitää saada varastoja tyhjennettyä.

Ceeray
31-08-2020, 13:57
Jahas. Nyt takana se 150km G31 540xd:llä.
ViaCar haki suomeen ja äsken sain alle.

Onhan tämä F11 mallia edellä aika reilusti. Nelipyöräohjaus tekee mukavan ketteräksi ja 3 litran biturbo liikuttaa aika vaivattomasti. Adaptiiviset iskarit pelaa hyvin, mutta edellisen adaptiivinen alusta oli parempi kun ei kallistellut rampeissa jne. Eli jotain oli ennen paremmin :)

H/K soi paremmin kun edellisen vastaava paketti. Istuimet tuntuvat kovemmilta, edellisessä merino comfortit, tässä nappa mutta tuuletuksella ja hieronnalla. Hieronta tuntui ihan toimivalta.

Onhan tossa taas maksamista mutta olipa mukava taas ajaa oikealla autolla Fordin sijaan.
Kaikki muu oleellinen tähän on ruksittu paitsi kattoluukku, yönäkö ja imuovet..

Seuraavaksi kaverille pintojen käsittelyyn sekä pitäs nuo renkaat kuitenni tasapainottaa.

Laku
31-08-2020, 14:53
Missä hintaluokassa tuollainen G31 540xd on nyt? Onko tuo 3l tuplaturbo vai millä koneella se on?

Ceeray
31-08-2020, 15:01
No on se 540 kalliimpi kun 530, muttei ratkaisevasti. Saksassa hintaero joitain tuhansia ja suomessa verotuksesta johtuen toinen mokoma. Tuplaturbo joo. Alavääntö on kyllä messevå, pikkusen ojennat ni mennään.. varmaan aika samantyyppinen kun 535d aikoinaan.


Laitanpa varustelistauksen kun tässä täpinöissäni olen...

Colour Mediterran-blau metallic (C10)
Upholstery Excl.leather nappa/black/exclusive seam (LZFK)

Editions And Packages
S7R7 Innovation Package
S715 M Aerodynamics Package
S7DB BMW Service Inclusive
S337 M Sports Package
S7XP Navigation Package Connected Drive
S710 M Leather Steering Wheel
S7CH BMW Repair Inclusive

Comfort And Interior Equipment
S4T7 Massage Function F.Driver & Fr.Passenger
S4LH Fine-Wood Trim "Fineline Cove"
S4HA Seat Heating, Front And Rear
S420 Sun Protection Glazing
S428 Warning Triangle And First Aid Kit
S418 Luggage Compartment Package
S456 Comfort Seat With Memory
S4UY Ski And Snowboard Bag
S4UR Ambient Interior Light
S453 Climate-Controlled Seats, Front
S4T8 Outside Mirror With Auto Dip
S4NB Autom. Climate Control With 4-Zone Ctrl
S423 Floor Mats Velours
S4U1 Ceramic Application, Control Elements

Multimedia
S609 Navigation System Professional
S6AP Remote Services
S6AK Connected Drive Services
S6AM Real-Time Traffic Information
S6CP Preparation Apple CarPlay
S650 CD Drive
S6NW Telephony With Wireless Charging
S6FV Online Entertainment
S6AE Teleservices
S6AC Intelligent Emergency Call
S688 Harman/Kardon Surround Sound System
S610 Head-Up Display
S654 DAB Tuner
S6AN Concierge Services
S6U8 BMW Gesture Control
S6WB Multifunctional Instrument Display
S6WD WLAN Hotspot

Driver Assistance And Lightning
S536 Auxiliary Heating
S575 Additional 12V Sockets
S552 Adaptive LED Headlight
S5AT Driving Assistant Plus
S548 Kilometre Speedo
S5AC High-Beam Assistant
S502 Headlight Cleaning System
S5AL Active Protection
S5DN Parking Assistance System Plus
S5A1 LED Fog Lights

Wheels And Drive
S2PA Locking Wheel Bolt
S2TB Sport Automatic Gearbox
S248 Steering Wheel Heater
S223 Adaptive Suspension
S2NH M Sport Brake
S258 Tyres With Runflat Properties
S2VH Integral Active Front Steering
S2VB Tyre Pressure Display
S230 Extra Package, EU-Speciifc
S21P BMW LA Wheel M Double Spoke 664

Environment And Safety
S8KA Oil Service Interval 24 Mths / 30,000 Km
S322 Comfort Access
S8TF Active Pedestrian Protection
S3AS Roof Rails, Silver
S8R9 Refrigerant R1234yf
S8SM Car Ident. Number Visible From Outside
S302 Alarm System
S320 Deleted, Model Lettering
S3DZ Omission Of Additional Lettering, Outer
S3AC Trailer Coupling
S3MB Indiv. Ext. Line, Burnished Aluminium
S851 Language Version German
S3DS BMW Display Key
S801 National Version Germany
S879 On-Board Literature, German

Individual Equipment
S775 Headlining Anthracite

Ceeray
04-09-2020, 20:41
Nonii.
Pitempään saanu nyt ajella ja seuraavia huomioita:
- ei yhtä "kassakaappi" kuin f11. Eli satunnaisesti natiseva kojetaulu ja ovipaneeli.
- no ei perkele bmw pääse siitä motarinypytyksestä eroon ikinä.( alla 19" Rtf)
- paaaaljon ketterämpi kun f11. Ja kevyempi.
- sivistyneempi käyntiääni.
- syö soppaa about saman kun M57.
- laatikko toimii paremmin.
- comfort penkit tuuletuksella / hieronnalla eivät ole yhtä pehmeät kun F11 ilman lisätoimintoja.
- suuntavakavuus parempi
- adaptiivinen vakkari toimii. Kaistavahti seilaa turhan jyrkillä liikkeillä , volvon uusi parempi.
- takakontista puuttuu sivulokerot jonne sai roinaa piiloon.
- valot todella hyvät (Icon)
- ovet liian kevyet. Penskat paiskoo..
- h/k popit parantuneet, radio parempi. Oispa suomessa dab..

Kannattiko? No totta kai! 6v samalla alkaa tylsyttää. F11 oli ja on loistava peli edelleen, varsinkin hyvin varusteltuna. Pre lci alkaa olla teknisesti jäljessä liikaa vaan näitä uudempia.

ptikkala
04-09-2020, 21:13
On komia g31 :jep:

juuhee
04-09-2020, 22:37
Tua motari nypytys kyllä ärsyttää :evil: välillä se on lievempää ja välillä enemmän. mikä tohon neuvoksi? ei oo runflatit ja koko 18. Nytkin 3 kertaan tasapainottanut 1000km sisään ja kummit on uudet. Missään ei pitäisi olla vikaa. Torella ärsyttävää ja meinaa hermo mennä.

jhelen
05-09-2020, 11:35
Itsellä oli e61 nypytystä, vaihdettiin kardaanin laakeria, limppuja jne. Herkisteltiin jarruja ja tasapainotettiin renkaita.
Lopulta syyksi paljastui goodyear efficient grip perfomancet. 3sta runko paskana. Alle misukat eikä ole nypytystä sen jälkeen ollut. Rungon rikki oleminen todettiin vain vaihtamalla koko sarja renkaita. Pointtina se, ettei se tasapainoitus kerro sitä onko runko paskana. Mullakaan ei ajossa tuntunut mitenkään että runko olisi rikki. Koko 225/55/17 ei rft. Lisäksi kaverilla oli tutinaa niin yhdessä vanteessa pystyheittoa jota ei nähnyt kuin 4s tai 5s kaveri joka tasapainoitti renkaita. Tosin tuo satunnainen tutina niin kokeilisin joltain tutulta jolla oireitta ei ole, vaihtaa hänen rengassarjan alle. Ehjä auto ei tutise sileällä asfaltilla.

Tosin joskun kimppa kyydillä ajeltiin pitkää matkaa vuoropäivinä eri autoilla niin yhden kaverin autossa tuntui asfaltin huonous läpi.

Vesa
05-09-2020, 12:07
Itsellä oli e61 nypytystä, vaihdettiin kardaanin laakeria, limppuja jne. Herkisteltiin jarruja ja tasapainotettiin renkaita.
Lopulta syyksi paljastui goodyear efficient grip perfomancet. 3sta runko paskana. Alle misukat eikä ole nypytystä sen jälkeen ollut. Rungon rikki oleminen todettiin vain vaihtamalla koko sarja renkaita. Pointtina se, ettei se tasapainoitus kerro sitä onko runko paskana. Mullakaan ei ajossa tuntunut mitenkään että runko olisi rikki. Koko 225/55/17 ei rft. Lisäksi kaverilla oli tutinaa niin yhdessä vanteessa pystyheittoa jota ei nähnyt kuin 4s tai 5s kaveri joka tasapainoitti renkaita. Tosin tuo satunnainen tutina niin kokeilisin joltain tutulta jolla oireitta ei ole, vaihtaa hänen rengassarjan alle. Ehjä auto ei tutise sileällä asfaltilla.

Tosin joskun kimppa kyydillä ajeltiin pitkää matkaa vuoropäivinä eri autoilla niin yhden kaverin autossa tuntui asfaltin huonous läpi.

Kannattaa kokeilla tasapainotusta myös Hunterin Roadforce-koneella.

juuhee
05-09-2020, 14:18
Osaasko joku sanoa mihinä sellaanen tasapainoitus laite olis? Täs pohojanmaa/etelä-pohojanmaa akselilla. Alakaa niin tympimähän nää tutinat :evil:

jhelen
06-09-2020, 10:34
Ei se taida auttaa jos vanteessa on pystyheittoa. Onko nypytystä talvirenkaillakin?

Titaani
06-09-2020, 23:11
Osaasko joku sanoa mihinä sellaanen tasapainoitus laite olis? Täs pohojanmaa/etelä-pohojanmaa akselilla. Alakaa niin tympimähän nää tutinat :evil:

Rengastien autotarvikkeelta löytyy Seinäjoelta Roadforce

duckland
08-09-2020, 12:27
Toinen tasapainotuksen ongelma on, että 90% liikkeistä tasapainottaa keskireijästä eikä pulteista renkaat. bemareita en oo saanut 100% hyvänä ikinään takaisin keskireijästä tasapainotettuina. Roadforce on ainoa bemarin hyväksymä tapa tasapainottaa ja siellä on ohjearvot myös bemarilla joiden sisälle renkaan pitää mennä. Muuten pyöritellään vanteella ja etsitään parempi kohta tai rengas takuuseen kuikkaan.

Tehari
08-09-2020, 15:46
Toinen tasapainotuksen ongelma on, että 90% liikkeistä tasapainottaa keskireijästä eikä pulteista renkaat. bemareita en oo saanut 100% hyvänä ikinään takaisin keskireijästä tasapainotettuina. Roadforce on ainoa bemarin hyväksymä tapa tasapainottaa ja siellä on ohjearvot myös bemarilla joiden sisälle renkaan pitää mennä. Muuten pyöritellään vanteella ja etsitään parempi kohta tai rengas takuuseen kuikkaan.

Alumiinivanteet tasapainotetaan kyllä pulttien kohdista, peltivanteet keskireiästä. :think

Ceeray
08-09-2020, 22:19
Alumiinivanteet tasapainotetaan kyllä pulttien kohdista, peltivanteet keskireiästä. :think

Keskireiästä järjestään mun silmien alla aluvanteet on vedelty..

juuhee
08-09-2020, 22:34
Niin siis joo talvirenkailla samaa tutinaa ja jopa enemmänkin. Tuli oikein testattua täs hiljan. Pitääpä kysäistä tota seinäjoella olevaa roadforcea kun täs joutaa.

VilleP
08-09-2020, 23:10
Nypytyksestä tuli mieleen että onkos näissä jo m-sport varusteisena jouset vakiota matalammat ja jäykemmät?

skt
08-09-2020, 23:15
Nypytyksestä tuli mieleen että onkos näissä jo m-sport varusteisena jouset vakiota matalammat ja jäykemmät?

On. Olen yrittänyt välttää m-sportteja tuosta syystä.

PNM2
09-09-2020, 07:14
Nypytyksestä tuli mieleen että onkos näissä jo m-sport varusteisena jouset vakiota matalammat ja jäykemmät?

530e:sta en tiedä onko jäykemmät akun tuoman lisäpainon vuoksi mutta madallusta ei 530e M-Sportissa ole.

Tehari
09-09-2020, 09:39
Keskireiästä järjestään mun silmien alla aluvanteet on vedelty..

Kummallista.. Toki siitä aikaa kun ite niitä aikanaan vaihtelin, niin ehkä vehkeet oli erilaiset :think
Silloin kyllä jokainen aluvanteilla oleva rengas vedettiin pulttien kohtaa kiinni just siksi että sillä saadaan paremmin tasapainotettua kuin keskireiästä. Tuleehan sinne silti keskireikään (vanteen sisälle) sellainen kartio joka erilainen kuin peltivanteessa.

duckland
09-09-2020, 10:56
Kummallista.. Toki siitä aikaa kun ite niitä aikanaan vaihtelin, niin ehkä vehkeet oli erilaiset :think
Silloin kyllä jokainen aluvanteilla oleva rengas vedettiin pulttien kohtaa kiinni just siksi että sillä saadaan paremmin tasapainotettua kuin keskireiästä. Tuleehan sinne silti keskireikään (vanteen sisälle) sellainen kartio joka erilainen kuin peltivanteessa.

Sä olet ollut hyvässä paikassa töissä. Nykyään itse vaihdan liikettä kun näen liikkeen vetävän keskireijästä asiakkaiden renkaita tasapainoon. Maksaahan ne pulttiadapterit sievoisen summan eikä tunnu olevan kiinnostusta investoida edes tuohon liikkeillä. Monesti koko tasapainotuskoneet on sellaisia jo ruosteen raiskaamia paskoja. Hyvä tasapainotuskone ja pultin reijistä tasapainotus niin 99% menee bemaritkin tärisemättä. Roadforcella saa sitten ne vikatkin tasapainoon. Molemmissa tapauksissa osaava asentaja tarkastaa vanteen suoruuden aina tasapainottaessa.

Tehari
09-09-2020, 11:02
Uusiin vanteisiin ja renkaisiin ei pahemmin painoja kuuluisi mennä. 30g per puoli/rengas&vanne on mielestäni jo aika paljon, varsinkin jos uudet setit kyseessä.

tjvirta
10-09-2020, 17:59
Kopioimpa omat kokemukset, jotka kirjoitin toisaalle noin vuosi sitten....pitää olla hyvä tuuri että perus Vianor tms saa 5series menemään kunnolla......Nyt edelleen noi roadforcella tehdyt Dunlopit menee kerta kaikkiaan ihan tasaisesti. Ei mitään tärinää - ei mitään. Suosittelen. Ja tällä tavalla saa sitten ne viimesetkin tutinat pois, jos oikein tehdään. Ja + sille että kysyy bemarin speksit ja kysyy lopputulokset hommasta.

Vanha tarinani alla:

Omat kokemukset vapinoista....E61, F11 ja G31 ajoilta. Mikään näistä malleista EI tule kuntoon perinteisellä tasapainotuskoneella - tai monille tulee, koska niilläkin voi asian saada aika hyväksi - tietenkin hieman tuurilla voi olla erityisen hyvä vanne/rengasyhdistelmä. Oma hanuri on aika herkkä.....ja tiedän kuinka hyvin nää menee kun setti kunnossa.

Mutta jos haluaa semmoisen, kun haluaa niin roadforce koneen vaatii (myös laser koneella joka vaan mittasi heittoa, tuli aika hyvä).

Viimeisin tarina G31...kesärenkaissa (18 tuumaa ja orkkisvanteet) tärinää/vapinaa erityisesti yli 115km/h vahdeissa. Menin Vianorille, jossa kaverit "laittoi" tasapainoon. "Joo oli yli 20g heittoa mutta nyt hyvät".....en havainnut mitään eroa, en mitään. Tän tein vaan koska leasing yhtiö ehdotti...muuten olisin mennyt suoraan roadforceen.

Tehtiin roadforce tasapainotus merkkarilla....useampi rengas oli "yli speksin". (saattoi olla luku 8, jonka yksikköä en valitettavasti muista). Ehkä oli kiloja tai prosentteja. Vanteilla niitä pyöriteltiin ja saatiin kaikki speksiin....nyt se menee hyvin :). About tällä tavalla korjattu nyt 4 settiä rengasliikkeiden asennuksia.

Keskimäärin aika paljon parempaa saataisiin, jos rengasliikkeet panostaisi ko koneisiin, mutta ne voi olla tietty myös hankalia - koska silloin renkaan asennus muuttuisi säätämiseksi, eikä vaan halki poikki pinoon ja grammat nollaan :thup:

Petteri75
11-09-2020, 23:42
On. Olen yrittänyt välttää m-sportteja tuosta syystä.

Joskus 2015 kun olin hakemassa edellistä autoa, niin muutaman 18-tuumaisilla varustetun kohdalla tuli nypytystä. Ajattelin silloin, että osasyy varsinkin siinä kolmannessa oli 18-tuumaiset kitkat, eli pehmeä seos ei välttämättä ainakaan vähennä sitä tärinää. Sitten kun tuli edellinen 2012 F30 320i -man vastaan, johon oli ruksittu M Sport -alusta mutta joka kulki 17-tuumaisilla, ei niin mitään tärinää.

Myöskään sigun auton alkuperäisillä 18" M Sport -vanteilla (style 400?) ei nypytystä, vaikka takana on 255:et. Tältä pohjalta ainakin itse ajattelin, että normialusta + 18-tuumaiset lisäävät riskiä moottoritienypyttämiseen. M Sport -alusta ei ole vain jäykemmät jouset, alusta kokonaisuudessaan on säädetty hiukan epämukavammaksi, siis tarkoitan tietenkin urheilullisemmaksi.

Se nypytys koeajoautoissa oli ärsyttävä vaikkakin vähäistä ja voi olla myös täysin kiinni käytetystä renkaasta.

joko
12-09-2020, 09:10
Itse olen poikkeuksetta keskireiästä tasapainottanut renkaat. Sanoisin että nypytys johtuu siitä että rengaassa tai vanteessa on pystyheittoa mitä ei saa pois vaikka se rengas tasapainoon painottamalla meneekin. Pitää itsekin alkaa perehtymään g31 koppaan, jos tuon E91 päivittäisi seuraavaksi sellaiseen kunhan löytyy sopiva yksilö. Eka vuosi varmaan menee siihen että saa speksailtua ne itselle tärkeät jutut

Havis
13-09-2020, 16:12
Kopioimpa omat kokemukset, jotka kirjoitin toisaalle noin vuosi sitten....pitää olla hyvä tuuri että perus Vianor tms saa 5series menemään kunnolla......Nyt edelleen noi roadforcella tehdyt Dunlopit menee kerta kaikkiaan ihan tasaisesti. Ei mitään tärinää - ei mitään. Suosittelen. Ja tällä tavalla saa sitten ne viimesetkin tutinat pois, jos oikein tehdään. Ja + sille että kysyy bemarin speksit ja kysyy lopputulokset hommasta.

Vanha tarinani alla:

Omat kokemukset vapinoista....E61, F11 ja G31 ajoilta. Mikään näistä malleista EI tule kuntoon perinteisellä tasapainotuskoneella - tai monille tulee, koska niilläkin voi asian saada aika hyväksi - tietenkin hieman tuurilla voi olla erityisen hyvä vanne/rengasyhdistelmä. Oma hanuri on aika herkkä.....ja tiedän kuinka hyvin nää menee kun setti kunnossa.

Mutta jos haluaa semmoisen, kun haluaa niin roadforce koneen vaatii (myös laser koneella joka vaan mittasi heittoa, tuli aika hyvä).

Viimeisin tarina G31...kesärenkaissa (18 tuumaa ja orkkisvanteet) tärinää/vapinaa erityisesti yli 115km/h vahdeissa. Menin Vianorille, jossa kaverit "laittoi" tasapainoon. "Joo oli yli 20g heittoa mutta nyt hyvät".....en havainnut mitään eroa, en mitään. Tän tein vaan koska leasing yhtiö ehdotti...muuten olisin mennyt suoraan roadforceen.

Tehtiin roadforce tasapainotus merkkarilla....useampi rengas oli "yli speksin". (saattoi olla luku 8, jonka yksikköä en valitettavasti muista). Ehkä oli kiloja tai prosentteja. Vanteilla niitä pyöriteltiin ja saatiin kaikki speksiin....nyt se menee hyvin :). About tällä tavalla korjattu nyt 4 settiä rengasliikkeiden asennuksia.

Keskimäärin aika paljon parempaa saataisiin, jos rengasliikkeet panostaisi ko koneisiin, mutta ne voi olla tietty myös hankalia - koska silloin renkaan asennus muuttuisi säätämiseksi, eikä vaan halki poikki pinoon ja grammat nollaan :thup:

Tää nyt on saman tason lätinää ku se onko hifimiehellä oltava kaiutinkaapelit yli 500,- / m maksavaa platina piuhaa vai kelpaako halvempi.

Ihmeellisestipä ne keskireikälaitteet nyt yks kaks onkin ihan roskaa...

No, uskoo ken tahtoo

tjvirta
17-09-2020, 12:46
Tää nyt on saman tason lätinää ku se onko hifimiehellä oltava kaiutinkaapelit yli 500,- / m maksavaa platina piuhaa vai kelpaako halvempi.

Ihmeellisestipä ne keskireikälaitteet nyt yks kaks onkin ihan roskaa...

No, uskoo ken tahtoo

Näinhän se on. Niillä joita asia vaivaa ja on ongelmia, niin suosittelen kokeilemaan.

Aina ongelma on ollut renkaan/vanteen pystyheitossa tai renkaan rakenteessa (1 krt).

Pystyheitot on aina onnistuttu korjaamaan vanne/rengasyhdistelmää kiertämällä - yhtään rengasta/vannetta ei ole tarvinnut laittaa pois.

Keskireikäkone on juuri oikea tasapainotukseen, mutta se ei noita heitto-ongelmia korjaa....eikä korjaa se kuuluisa Rane joka silmällä katsoo onko pystyheittoa liikaa. Jos renkaan rungossa on ongelma, niin sen kertoo tämä kone myös, mutta silloin sitä ei saa millään kuntoon tietenkään. Itse kokenut tämän kerran (GoodYear merkkinä)

JaniLap
17-09-2020, 12:57
Näinhän se on. Niillä joita asia vaivaa ja on ongelmia, niin suosittelen kokeilemaan.

Juuri näin, hyvä että täällä jaetaan kokemuksia ja mielipiteitä. Jää sitten vähemmän tarvetta yrityksille ja uusille erehdyksille. Itselläni kokeukset E61 ja F11 yli viiden vuoden ajanjaksolta, joiden osalta kumpainenkin kulkee suoraan ja ilman ylimääräisiä väpinöitä tai tärinöitä. Tavalliset nelipyöräsuuntaukset tehty autojen hankintahetkellä ja alla pyörineet milloin mitkäkin merkkirenkaat orggisspekseillä ja orggisvanteilla. Spacereitäkin ollut käytössä, eikä havaittu muutosta aiempaan ajokokemukseen. Renkaat laitettu vanteille milloin kenenkin tekemänä ja käytetyistä laitteista ei ole tietoa. Tyytyväinen olen kuitenkin ollut.

mige95
09-10-2020, 11:58
[QUOTE=Ceeray;4225762]Jahas. Nyt takana se 150km G31 540xd:llä.
ViaCar haki suomeen ja äsken sain alle.

Alle 2kk ajonjälkee myyntii ?

Ceeray
09-10-2020, 13:19
No jos sen saa sopivaan hintaan myytyä ni voi hakee taas uuden. En ny tappiolla.. ��

Nyt se 2500km takana. On tää hyvä.

jano85
06-04-2022, 18:34
Ite tässä arvon jos lähtis uimaan vastavirtaan ja vaihtais vanhempaan. Ei tuo g30 kovin ole vakuuttanut. Tuntuu tuollainen f10/11 jotenki enemmän
”bemarimaiselta”
Tässä nyt 3kk/7tkm g:llä ajaneena siihen toki jo alkanu tottumaan. Mutta kyllä tuon keveyden huomaa vaikka ovia kiinni laittaessa. Ei ole enään sellainen kassakaappimainen.

veku
05-05-2022, 16:00
Ite tässä arvon jos lähtis uimaan vastavirtaan ja vaihtais vanhempaan. Ei tuo g30 kovin ole vakuuttanut. Tuntuu tuollainen f10/11 jotenki enemmän
”bemarimaiselta”
Tässä nyt 3kk/7tkm g:llä ajaneena siihen toki jo alkanu tottumaan. Mutta kyllä tuon keveyden huomaa vaikka ovia kiinni laittaessa. Ei ole enään sellainen kassakaappimainen.


Miltä F11 vaikuttaa nyt G30 jälkeen.
Itse kävin 530e tänään ajamassa ja jotenkin jossain osaalueella tuntui esim muovien laatu huonommalta kuin F11..tiedä oliko kuvitettelua..
Voimalinja kai ok mutta voimaton ohjelmoidun 550d jälkeen

8 vuotta kohta sahannut F11 joten alkaa oleen tuttu korimalli:D

PNM2
06-05-2022, 08:22
Miltä F11 vaikuttaa nyt G30 jälkeen.
Itse kävin 530e tänään ajamassa ja jotenkin jossain osaalueella tuntui esim muovien laatu huonommalta kuin F11..tiedä oliko kuvitettelua..
Voimalinja kai ok mutta voimaton ohjelmoidun 550d jälkeen

8 vuotta kohta sahannut F11 joten alkaa oleen tuttu korimalli:D

Kahden F11:n jälkeen G30 tuntuu kyllä aivan eri autolta. Kulkee vakaammin ja on selkeästi seuraavan vuosikymmenen laite.

ekaBMW
06-05-2022, 12:23
Kyllä se kassakaappitunnelta katosi jo E6x -> F1x muutoksessa. Jotenkin tuossa F:ssa komisee pellit kuin olisi ohuempia tai vähemmän jäykistyksiä.

Ju11i
06-05-2022, 12:38
Kyllä se kassakaappitunnelta katosi jo E6x -> F1x muutoksessa. Jotenkin tuossa F:ssa komisee pellit kuin olisi ohuempia tai vähemmän jäykistyksiä.

Eiköhän se kadonnut jo E39 -> E6x :D

Laku
06-05-2022, 13:41
Eiköhän se kadonnut jo E39 -> E6x :D

Ei kun E12 -> E28:rolleyes:

mikron
06-05-2022, 17:05
F11 soft close -varustuksella on ainakin kolmeysiä kassakaappimaisempi.

VilleP
06-05-2022, 17:36
F11 soft close -varustuksella on ainakin kolmeysiä kassakaappimaisempi.

Ja e61:stä. En ole normaalia f11 ovea tainnut ikinä sulkeakkaan. Mut e61 oli kyllä melko rimpula, liekkö ovetkin oli alumiinia?

Kraftwerk
08-05-2022, 22:15
Juu, ei ole W123 ja E28 jälkeen tehty hyviä ja laadukkaita autoja, ovet menee kaikissa aivan liian rimpulasti kiinni :think Jostain, jos löytäisi vielä aidon 524 td:n...

Tuo siis sarkasmia. Minusta E60--> F10 --> G30 laatuvaikutelmaan melkeinpä enemmän vaikuttaa auton varustelu, mitä malli. Nahkalaaduissa on isoja eroja + kuinka laaja paketti valittu. Listojen materiaali vaikutta jämäkkyyteen. Pre LCI autot monesti enemmän ämpärimuovisia. Ohjaukseen vaikuttaa paljon renkaat, moottori, onko aktiivisysteemeitä, ohjaustehostimen malli. Jos autoa on purettu sisältä, niin monesti natinat alkaa sen jälkeen.

F10:n ovet ilman imutoimintoa tuntuu alumiiniovilta, en ole suuntaan tai toiseen kiinnittänyt huomiota. M-Sport ratin muoviosat sen sijaan on suorastaan ärsyttävän natisevaa kovaa muovia.

Samu81
17-05-2022, 14:55
Sain huollon sijaisautoksi vm.2022 530e M-Sport Charged Editionin. Mittarissa alle 6tkm ja ovet, takaluukku, ovien ulkokahvat, iDriven ohjainpylpyrä, vilkkuviiksi ... Liian moni asia tuntui rimpulalta autossa, jonka myyntihinta em. varusteilla oli varmasti päälle 70 pelimerkkiä.

Oven jos laittoi voimakkaasti kiinni (ei siis vihaisesti vaan voimakkaasti) niin se ihan rämähti, hehehe. Ei mitään tietoakaan saksalaistyyppisestä suljet oven -> kuuluu "thumps" -ääni.

Oli kyllä melkoinen hämmennys, en siis ole ikinä uutta / viittä vaille uutta 3/5 -sarjalaista omistanut, mutta jotenkin olen odottanut ylemmän keskiluokan saksalaisilta autoilta vähän muuta.

Boiga
17-05-2022, 20:47
Sain huollon sijaisautoksi vm.2022 530e M-Sport Charged Editionin. Mittarissa alle 6tkm ja ovet, takaluukku, ovien ulkokahvat, iDriven ohjainpylpyrä, vilkkuviiksi ... Liian moni asia tuntui rimpulalta autossa, jonka myyntihinta em. varusteilla oli varmasti päälle 70 pelimerkkiä.

Oven jos laittoi voimakkaasti kiinni (ei siis vihaisesti vaan voimakkaasti) niin se ihan rämähti, hehehe. Ei mitään tietoakaan saksalaistyyppisestä suljet oven -> kuuluu "thumps" -ääni.

Oli kyllä melkoinen hämmennys, en siis ole ikinä uutta / viittä vaille uutta 3/5 -sarjalaista omistanut, mutta jotenkin olen odottanut ylemmän keskiluokan saksalaisilta autoilta vähän muuta.

Vuosi sitten itsellä oli G12 seiska ja veljellä G30 hybridi, saman ikäisiä saman verran ajettu ja vitonen ei ihan karvalakki vaikka toki seiska oli lähes kaikilla myrkyllä niin iso oli ero omasta mielestä tuntuman osalta. F sarja on jotenkin laadukkaamman oloinen kuin G. Mutta G vain on uudempi joten riippuu kumpaa enemmän arvostaa.

JKK
17-05-2022, 23:13
Sain huollon sijaisautoksi vm.2022 530e M-Sport Charged Editionin. Mittarissa alle 6tkm ja ovet, takaluukku, ovien ulkokahvat, iDriven ohjainpylpyrä, vilkkuviiksi ... Liian moni asia tuntui rimpulalta autossa, jonka myyntihinta em. varusteilla oli varmasti päälle 70 pelimerkkiä.

Oven jos laittoi voimakkaasti kiinni (ei siis vihaisesti vaan voimakkaasti) niin se ihan rämähti, hehehe. Ei mitään tietoakaan saksalaistyyppisestä suljet oven -> kuuluu "thumps" -ääni.

Oli kyllä melkoinen hämmennys, en siis ole ikinä uutta / viittä vaille uutta 3/5 -sarjalaista omistanut, mutta jotenkin olen odottanut ylemmän keskiluokan saksalaisilta autoilta vähän muuta.

Täsmälleen yllämainituista syistä itsekin tympäännyin G31:seen. Kolme erilaista niitä minulla oli ja kaikkien kanssa oli sama innoton fiilis. Varsinkin sisätiloissa F10:ssä on huomattavasti selkeämmin käsissä tuntuva premiumfiilis, vaikka lookki onkin G30:ssä tuoreempi. Mutta se lookin tuoreus ei ole se millä se laadun tuntu tehdään. G30 tuntui hintaisekseen halvalta autolta. Ja surkea ohjaustuntuma vei loputkin fiilikset. Ei jäänyt mieleen autona, jonka ehdottomasti haluan hankkia uudelleen.

ritariässä
18-05-2022, 00:40
Oven jos laittoi voimakkaasti kiinni (ei siis vihaisesti vaan voimakkaasti) niin se ihan rämähti, hehehe. Ei mitään tietoakaan saksalaistyyppisestä suljet oven -> kuuluu "thumps" -ääni

Etuovien rämähdysääni hyvin tyypillinen ääni Bemarin etuoville, joten sitä ei kannata säikähtää.

JKK
18-05-2022, 11:43
Etuovien rämähdysääni hyvin tyypillinen ääni Bemarin etuoville, joten sitä ei kannata säikähtää.

Ei sitä tietysti säikähtää pidä, mutta kyllä se vaan on osa sitä kokonaisuutta josta maksetaan normaalia korkeampaa hintaa. Ja G30 tapauksessa ei kompensaatiota tule laadukkuuden osalta muiltakaan osa-alueilta. Silmät avautui, kun talvella kävin yhdessä autokaupassa odotellessani istahtamassa melko tuoreen Mazda 6:sen nahkapenkillä. Mielestäni se japanilainen auto ei tuntunut ainakaan sisätiloiltaan yhtään halvemmalta kuin G30. Ja oven sulkemisääni oli huomattavasti lähempänä premiumia kuin yhdessäkään nykybemarissa. Joten kyllä nämä on tulleet laadullisesti samaan aikaan alaspäin kun muut "perusmerkit" on tulleet ylöspäin

On ne joskus bemarilla laadunkin osanneet. Eilen siirsin pojan E46:sta parkkipaikalla ja taas muistin miten moniin asioihin, kuten ergonomiaan ja oven sulkemisääneen on joskus panostettu.

jano85
19-05-2022, 13:26
Miltä F11 vaikuttaa nyt G30 jälkeen.
Itse kävin 530e tänään ajamassa ja jotenkin jossain osaalueella tuntui esim muovien laatu huonommalta kuin F11..tiedä oliko kuvitettelua..
Voimalinja kai ok mutta voimaton ohjelmoidun 550d jälkeen

8 vuotta kohta sahannut F11 joten alkaa oleen tuttu korimalli:D

Oon ollu tyytyväinen näin kuukauden F11 alla ja ei ole ainakaan vielä kaduttanut. Enemmän sitä bemarimaisuutta siinä vaan on ja nyt kun tuon E93 puikkoihin hyppäsi niin aina vaan parani auton tuntu :jep:
Tokihan G on modernimman oloinen, mutta kun auto on ajamista varten.
Että tällä mennään ja katsotaan sitten tulevaisuudessa ajetaanko sitä millä sähkökikottimella jos dieseliä ei enään saa :D