View Full Version : F30 320iA xDrive - "Kalkatus" moottorista


artois
14-08-2017, 15:42
Otsikon mukainen auto josta vähän aikaa sitten vaihdettu öljypumpun ketju, jakoketju ja kaikki härpäkkeet, pitää kalkatusta tai kolinaa kun moottorilla kuormaa ja välillä silloinkin kun ei ole. Ääni on kovempi kylmänä, mutta lämmettyä hieman vaimenee, on kuitenkin selkeästi kabiiniin kuultavissa jos soitin on pois päältä. Videossa kuuluu ääni n. 50 sekunnin kohdalla melko selkeänä sen kimmottua parkkihallin seinistä.

https://youtu.be/H91INQyPyTU?t=47

Monet sanoo että normiääni ja suuttimet jne. jne. no vein joka tapauksessa myyjäliikkeen merkkikorjaamolle tarkastukseen, josta sain puhelua aamusella että ääni on nyt kuultu ja on selkeästi ylimääräinen eikä sen kuuluisi siellä olla. Kuulemma samanlainen ongelma kohdattu hieman aiemmin toisessa N20B20 koneessa (kai eri korimallin auto tosin) josta oli kansi avattu ja parista sylinteristä löytynyt kulumaa tjms "ei-dramaattista", jolloin kansi takaisin kiinni ja jotain pumppuja vaihdettu (ilmeisesti alipainepumppu tai bensiinin korkeapainepumppu) mutta tämä ei ollut tuonut asiaan parannusta. Kyseiseen autoon oli sitten vaihdettu moottori.

Eli semmosta. Osaako täällä kukaan sanoa mistä tuo ääni tulee tai edes heittää hihasta mitä koneen vaihto tollaseen maksaa? Allekirjoittaneella sen kokoinen tatti otsassa jo asian kanssa että huomenna kun pääsen automyyjän kanssa asiasta keskustelemaan en tiedä mitä tapahtuu. Olen siis heti auton oston jälkeen jo maksanut tuhat euroa siitä ketjurempasta, auto ollut minun omistuksessani nyt n. 1,5kk. :evil:

suppari
14-08-2017, 22:39
Aika huono video päätellä mitään. Mulla tässä leviänä nosturilla 100tkm ajettu n20 josta mäntä kappaleina, asiakkaan toiveesta vaihdetaan nyt vaan uudet männät mutta tuntuu aika keikkuvilta männät pytyissään. Kai se hetken pelaa.

Ensimmäinen bensanelonen jota en kyllä itselle ostaisi pitopeliksi.

poke
14-08-2017, 23:30
Aika huono video päätellä mitään. Mulla tässä leviänä nosturilla 100tkm ajettu n20 josta mäntä kappaleina, asiakkaan toiveesta vaihdetaan nyt vaan uudet männät mutta tuntuu aika keikkuvilta männät pytyissään. Kai se hetken pelaa.


Ensimmäinen bensanelonen jota en kyllä itselle ostaisi pitopeliksi.

ajattelin jo aiemmin ehdottaa äänen lähteeksi keikkuvia mäntiä. esiintyy matala lakikorkeuksisissa männissä herkemmin.

itsellä oli joskus e28, jossa oli etan 2,7 moottori ja se piti kalkatusta kylmänä juuri em syystä. tietenkin iso käyntivälys sylinteriin vielä pahentaa tilannetta.

artois
15-08-2017, 08:22
ajattelin jo aiemmin ehdottaa äänen lähteeksi keikkuvia mäntiä. esiintyy matala lakikorkeuksisissa männissä herkemmin.

itsellä oli joskus e28, jossa oli etan 2,7 moottori ja se piti kalkatusta kylmänä juuri em syystä. tietenkin iso käyntivälys sylinteriin vielä pahentaa tilannetta.

Kiitos vinkeistä! Jotenkin en kuitenkaan olisi valmis uskomaan keikkuviin mäntiin koska kolina ei ensinnäkään tule aina, sillä ei ole niin merkitystä millä kierroksilla se tulee ja se tuntuu kuuluvan heti moottorinohjausyksikön alapuolelta eli moottorin takaosasta. Korjaamon mies sanoi että heidän mielestään se tulee moottorin sisältä ja saattaa resonoida siihen kohtaan, mutta hieman epäilen asiaa. Jollain jenkkifoorumilla oli rikkoutunut suutin saanut sylinteriputket rikki ja koneen vaihtoon, mutta ei tämä oikein siihenkään mätsää koska siinä oli esiintynyt myös koneen pätkimistä jne. Tämä kone käy varsin normaalin oloisesti mitä nyt tuo sivuääni jonka uskoisin tulevan jostakin apulaitteesta. Jotenkin se korjaamon asenne, että eivät edes pura mitään "koska oli silloin kerran se yks mikä ei tullu pumppujen vaihdolla kuntoon ja johon vaihdettiin moottori", suoraan sanottuna sylettää. Se on kuitenkin niin kallis operaatio että kuvittelisi sen olevan se viimeinen keino. Voisin yrittää kuvata uuden videon missä ääni tulisi paremmin esille jos tämä homma ei tänään myyjän kanssa saa uutta suuntaa.
Todella valitettavaa että jää mullekin tästä bemarin omistuksesta näin skeida maku suuhun kun olen saanut autolla nyt ajaa 2kk aikana ehkä kaksi viikkoa. Luulin että reilusti >20k€ saisi jo ehjän auton, mutta eipä näköjään tällä kertaa.

Pajazzo
15-08-2017, 14:28
Aika huono video päätellä mitään. Mulla tässä leviänä nosturilla 100tkm ajettu n20 josta mäntä kappaleina, asiakkaan toiveesta vaihdetaan nyt vaan uudet männät mutta tuntuu aika keikkuvilta männät pytyissään. Kai se hetken pelaa.

Ensimmäinen bensanelonen jota en kyllä itselle ostaisi pitopeliksi.

Ihan mielenkiinnosta, minkähintainen on tuollainen mäntien vaihto uusiin kokonaisuudessaan, tonnikakskolme?

Tulee paljon luettua näitä kokemuksia n20 koneesta ja kokoajan tekee mieli vaan vähemmän ottaa se 300heppaa ulos 320i:stä. Toki nämä on aina yksilöitä, autoja myyty tuhansia. Milloin hajoo mäntä, millon kansi jne..

Ei pitäis lukea, tieto lisää tuskaa :)

artois
17-08-2017, 15:32
Viimeisimmät käänteet keississä on seuraavat:
Tarkentui miksi edelliseen oli lopulta vaihtunut motti, kaksi suutinta oli ilmeisesti hajonnut jossain vaiheessa ja bensasuihku pessyt öljykalvon pois, jolloin mäntä kuluttanut sylinteriputket niiltä kohdin. Varmaankin palotapahtumakin sen verran erilainen optimiin nähden että nakutus voisi johtua siitä. En sitten tiedä mitä omassa on vikana mutta yksi vahva arvaus olisi alipainepumppu. Näissähän on ollut sitä takaisinkutsua siitä jarrutehostuksen loppumisesta joskus aikoinaan ja en tiedä onko tässä sen jäljiltä jotain.
Autokauppias on sitä mieltä että liian kallis remppa vaihtaa mottia "meille molemmille" lol, niin halaunko sen sijaan katsoa heidän toimipisteidensä valikoimista jonkun toisen auton. No eihän siellä mitään järkevää ole niin kaupan purku lähellä.

jpp67
20-01-2018, 00:37
olen erilähteistä päätellyt, että oman n20 moottorin "ekotehokkaat" suuttimet (tai niiden releet, pietzot mitkä lie) pitää naputtavaa ääntä. varsinkin kylmänä, mutta oikeastaan koko ajan.

Suuttimien puolesta puhuisi se, että tietyissä tilanteissa kun höllää ajossa kaasua, niin ääni loppuu hetkeksi kokonaan, oletan että tuolloin bensan syöttö keskeytyy hetkeksi. Jos olisi jotain koneen mekaniikkaan liityvää, olettaisin, että ei häviäisi noin kokonaan, kun moottori kuitenkin pyörii koko ajan.

Häiritsee siinä määrin, että jos ei jotain fiksausta keksi, niin pitääkö sitä auto vaihtaa, meluaa muutenkin.

Alla pari ~vastaavaa tuubi-tapausta.
https://www.youtube.com/watch?v=96LUOHdunjo

https://www.youtube.com/watch?v=GH50gcc1HCg
(https://www.youtube.com/watch?v=GH50gcc1HCg)

artois
23-01-2018, 14:00
Mulla kyseessä ei ollut kyllä suuttimet. Nehän naputtaa toki tai "tikittää" mutta ei pitänyt sellaista ääntä kuin omassani joka oli ennemminkin kalkatusta. Syytä siihen ei ikinä selvinnyt vaan vaihdoin auton saman myyjätahon myymään tähdelliseen ja niin päättyi taas joksikin aikaa Baijerilaisella ajo. Minkä sielussa häviää, voitti kyllä kabiinin melutasossa. :D Seuraavaksi voisikin kokeilla sitä 330e:tä... :think

Toivottavasti saat homman kuosiin ilman auton vaihtoa!

olen erilähteistä päätellyt, että oman n20 moottorin "ekotehokkaat" suuttimet (tai niiden releet, pietzot mitkä lie) pitää naputtavaa ääntä. varsinkin kylmänä, mutta oikeastaan koko ajan.

Suuttimien puolesta puhuisi se, että tietyissä tilanteissa kun höllää ajossa kaasua, niin ääni loppuu hetkeksi kokonaan, oletan että tuolloin bensan syöttö keskeytyy hetkeksi. Jos olisi jotain koneen mekaniikkaan liityvää, olettaisin, että ei häviäisi noin kokonaan, kun moottori kuitenkin pyörii koko ajan.

Häiritsee siinä määrin, että jos ei jotain fiksausta keksi, niin pitääkö sitä auto vaihtaa, meluaa muutenkin.

Alla pari ~vastaavaa tuubi-tapausta.
https://www.youtube.com/watch?v=96LUOHdunjo

https://www.youtube.com/watch?v=GH50gcc1HCg
(https://www.youtube.com/watch?v=GH50gcc1HCg)

suppari
24-01-2018, 23:21
Ihan mielenkiinnosta, minkähintainen on tuollainen mäntien vaihto uusiin kokonaisuudessaan, tonnikakskolme?

Tulee paljon luettua näitä kokemuksia n20 koneesta ja kokoajan tekee mieli vaan vähemmän ottaa se 300heppaa ulos 320i:stä. Toki nämä on aina yksilöitä, autoja myyty tuhansia. Milloin hajoo mäntä, millon kansi jne..

Ei pitäis lukea, tieto lisää tuskaa :)

Olikohan se tuohon maailmanaikaan noin 4500euroa, toki siihen tuli uutta jakopäätä ja muutakin. BMW osien hinnat elää kuukausittain sen verran paljon, ettei oikein nykyään uskalla arvioita antaa ennenkuin katsoo ajantasaisesta hinnastoista.

205/65-15H
24-01-2018, 23:41
Mikä moottori on 330e:ssä ja kuinka kestävän moottorin maineessa se on? Mitä ongelmia on odotettavissa?

artois
25-01-2018, 10:24
183 heppanen B48 + sähkömoottori = yht. 248hp. Kestävyydestä en osaa sanoa onko yhtään parempi kuin korvaamansa N20...

Tietäneekö joku muu?

Mikä moottori on 330e:ssä ja kuinka kestävän moottorin maineessa se on? Mitä ongelmia on odotettavissa?

-Lasse-
05-02-2018, 08:18
Minkäslaista ääntä näiden kuuluisi pitää sisälle autoon kiihdyttäessä? Itsellä vähänkin kaasua painaessa kuuluu "dieselmäinen" ääni. Kylmänä ääni kuuluu kovemmin, mutta lämpimänä hiljenee vain jonkin verran. Äänen voimakkuus sellainen, että jos kuuntelee musiikkia suht normaalilla volyymilla, niin moottorista kuuluva ääni peittyy tähän. Tyhjäkäynnillä ei lämpimänä sisälle kuulu mitään, kylmänä vähän. Vika vai ominaisuus? Autolla on ajettu 130tkm ja ollut minulla vasta pari viikkoa.

-Lasse-
08-05-2018, 12:37
Itse itselleni vastaten. Ei ole normaali ääni. Vakionopeuden säätimen ongelmaa selvittäessä totesivat paikallisessa merkkiliikkeessä, että jakoketju on venynyt. Pääsee siis taistelemaan myyjäliikkeen kanssa kuka maksaa vaihdon. :evil: Tuskinpa tuo on itsellä ajettujen 3 tkm aikana kauheasti venynyt.

Vakionopeuden säätimen satunnaiset virheilmoitukset johtuvat vikakoodien perusteella rattinappuloista.

joni_t
11-05-2018, 00:26
Itse itselleni vastaten. Ei ole normaali ääni. Vakionopeuden säätimen ongelmaa selvittäessä totesivat paikallisessa merkkiliikkeessä, että jakoketju on venynyt. Pääsee siis taistelemaan myyjäliikkeen kanssa kuka maksaa vaihdon. :evil: Tuskinpa tuo on itsellä ajettujen 3 tkm aikana kauheasti venynyt.

Vakionopeuden säätimen satunnaiset virheilmoitukset johtuvat vikakoodien perusteella rattinappuloista.

Kyllä ne suuttimet edelleen ääntä pitää vaikka ketju vaihdetaan uuteen, terveisiä 100tkm ajetulta ja juuri ketjurempassa olleelta autolta....

-Lasse-
11-05-2018, 07:30
Se voi tietysti olla. On muuten jännästi hyvinkin paljon hiljaisempi nyt lämpimillä keleillä kuin kylmillä. Riippumatta ajetusta matkasta. Mistähän tämä voi johtua?

Paljonkos joni_t jakopääremppa maksoi? Vaihdettiinko öljypumpun ketju samalla? Paikallisesta merkkiliikkeestä annettiin alustava hinta-arvio pelkälle jakopäähommalle 4000e. :rolleyes: Jostain olen lukenut, että olisi ennemminkin 2000-2500e paikkeilla?

30Puimurisd
11-05-2018, 07:54
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

artois
11-05-2018, 12:25
Se voi tietysti olla. On muuten jännästi hyvinkin paljon hiljaisempi nyt lämpimillä keleillä kuin kylmillä. Riippumatta ajetusta matkasta. Mistähän tämä voi johtua?

Paljonkos joni_t jakopääremppa maksoi? Vaihdettiinko öljypumpun ketju samalla? Paikallisesta merkkiliikkeestä annettiin alustava hinta-arvio pelkälle jakopäähommalle 4000e. :rolleyes: Jostain olen lukenut, että olisi ennemminkin 2000-2500e paikkeilla?

Meikäläisellä öljypumpun ketjun ujelluksesta johtunut ketjujen vaihto (molemmat ketjut ja rattaat) oli ~2500€, joka silloin meni jakoon siten että itselle jäi 1000€ maksettavaa vaikka olin toisena omistuspäivänäni äänen havainnut. Ei paljoa KKV:t auttanut ja heidänkin mielestään oli "kohtullinen" korjauskustannusten jako. Avainasia oli se että ensimmäinen omistaja ei ollut kertaakaan huoltanut autoa ajallaan vaan aina oli mennyt toleransseista yli, joten tehdas ei suostunut tulla pätkääkään vastaan kustannuksissa. Ja kyllä tästä väännettiin kuluttajansuojan kanssa mutta sieltä sanoivat että aina voi viedä tutkintaan, mutta prosessissa voi mennä helposti puoli vuotta, joudut maksamaan aluksi koko rempan itse, ja voi vielä käydä niin että se menee silti jakoon samalla suhteella.

Sittenhän meni pari viikkoa remontin jälkeen ja kone piti sellaista kalkatusta että moottori olisi kuulemma mennyt vaihtoon niin en enää jaksanut vääntää vaan otin toisen auton liikkeen valikoimasta ja kappas olikin viikon päästä bemari Lahdessa jossain toisessa liikkessä myynnissä pari kiloa halvemmalla hinnalla. Sen joku onnekas piruparka sai sillä kalkattavalla koneella, joka oli saanut koneenvaihtotuomion aikaisemmalta myyjäliikkeeltä.

joni_t
13-05-2018, 00:14
Se voi tietysti olla. On muuten jännästi hyvinkin paljon hiljaisempi nyt lämpimillä keleillä kuin kylmillä. Riippumatta ajetusta matkasta. Mistähän tämä voi johtua?

Paljonkos joni_t jakopääremppa maksoi? Vaihdettiinko öljypumpun ketju samalla? Paikallisesta merkkiliikkeestä annettiin alustava hinta-arvio pelkälle jakopäähommalle 4000e. :rolleyes: Jostain olen lukenut, että olisi ennemminkin 2000-2500e paikkeilla?

Meni GW 100% tällä kertaa. Autossa oli kaikki huollot tehty ajallaan. Aika selkeä valmistus/materiaalivirhe tuntuu olevan. Nyt täytyy kyllä kehua Laakkosta tämän osalta, että hoiti homman hienosti. Luulen että silläkin on tässä vaikutusta, että ketä tuon GW anomuksen laittaa menemään. Olen kuullut että Autokeskuksen tekemät menee useammin hylkyyn.

Remppa kesti 3 päivää. xDrive on työläämpi kun täytyy öljypohja saada auki ja edessä on jakolaatikko jne. Samalla vaihtui tosiaan öljypumpun ketju uuteen. Täytyy vain uskoa, että tuo N20 on äänekkäämpi kuin diesel versio.

-Lasse-
14-05-2018, 12:49
Meni GW 100% tällä kertaa. Autossa oli kaikki huollot tehty ajallaan. Aika selkeä valmistus/materiaalivirhe tuntuu olevan. Nyt täytyy kyllä kehua Laakkosta tämän osalta, että hoiti homman hienosti. Luulen että silläkin on tässä vaikutusta, että ketä tuon GW anomuksen laittaa menemään. Olen kuullut että Autokeskuksen tekemät menee useammin hylkyyn.

Remppa kesti 3 päivää. xDrive on työläämpi kun täytyy öljypohja saada auki ja edessä on jakolaatikko jne. Samalla vaihtui tosiaan öljypumpun ketju uuteen. Täytyy vain uskoa, että tuo N20 on äänekkäämpi kuin diesel versio.

Kuinkas kauan anomuksen laittamisesta kului hyväksyttyyn päätökseen? Menikö siis öljypumpun ketjukin vaihtoon ilman lisähintaa? Oliko venynyt? Paikallinen merkkiliike on myös siirtynyt Laakkosen omistukseen eli jotain mahdollisuutta voisi olla, että saavat hommat hoidettua järkevästi. Minkä kaupungin Laakkosen kanssa asiaa hoidit?

joni_t
16-05-2018, 23:08
Kuinkas kauan anomuksen laittamisesta kului hyväksyttyyn päätökseen? Menikö siis öljypumpun ketjukin vaihtoon ilman lisähintaa? Oliko venynyt? Paikallinen merkkiliike on myös siirtynyt Laakkosen omistukseen eli jotain mahdollisuutta voisi olla, että saavat hommat hoidettua järkevästi. Minkä kaupungin Laakkosen kanssa asiaa hoidit?
Se päätös tuli parissa päivässä. Samalla vaihtu öljypumpun ketju.Ei tietoa mikä sen kunto oli, en saanut edes papereita mukaan vaihdetuista osista. Aiemmin autossa oli lievä viheltävä/ujeltava ääni, joka poistui remontin myötä.

Laita vaikka privaa jos jokin askarruttaa. Jos autosi on huollettu ajallaan ja asianmukaisesti, niin uskon että menee GW hakemus heittämällä läpi.

-Lasse-
21-06-2018, 11:07
Nyt on jakoketjuhomma viimeinkin tehty. Jakoketjun lisäksi todettiin, että öljypumpun ratas oli kulunut, joten sinnekin tuli uudet kilkkeet. Lisäksi rattinapit vaihdettiin vakionopeussäätimen virheilmoitusten vuoksi.

Loppujen lopuksi maksuhomma meni siten, että kun vein auton myyjäliikkeen ehdottamaan paikkaan (merkkiliike), niin minun ei tarvinnut maksaa mitään. Yrittävät sitten saada maahantuojalta jotain takaisin.

Josko tällä nyt uskaltaisi jonkin aikaa ajella. :think

joni_t
29-06-2018, 15:50
Nyt on jakoketjuhomma viimeinkin tehty. Jakoketjun lisäksi todettiin, että öljypumpun ratas oli kulunut, joten sinnekin tuli uudet kilkkeet. Lisäksi rattinapit vaihdettiin vakionopeussäätimen virheilmoitusten vuoksi.

Loppujen lopuksi maksuhomma meni siten, että kun vein auton myyjäliikkeen ehdottamaan paikkaan (merkkiliike), niin minun ei tarvinnut maksaa mitään. Yrittävät sitten saada maahantuojalta jotain takaisin.

Josko tällä nyt uskaltaisi jonkin aikaa ajella. :think

Hyvä että homma selvis!

Mulla lähtee auto seuraavalle korjauskierrokselle. Pölläyttää hyvät siniset savut kun auto seissyt yön yli. Tuohon löyty suoraan heiltä ohjeistus ja vaihtavat turbon öljyletkun uuteen versioon, missä on takaiskuventtiili tms.

Tuokin on näitä N20 ominaisuuksia, joten suosittelen seuraamaan tilannetta.

Gozilla
18-07-2018, 14:00
Muutama juttu millä vähentää näitä N20 ongelmia, on puolittaa öljynvaihtoväli, ajaa automaatilla aina "Sport" asennolla ( varma tapa tuhota se jakopää jurnuttamalla D:llä 1200rpm kierroksilla pikkukonetta ) ja se viimeinen, älä kuormita konetta ennen kuin öljynlämpöviisari herää...