PDA

View Full Version : N54 venttiilikopan tiivisteen vaihto


WarHead
02-08-2016, 10:41
Hii-o-hoi.
Ylihuoltotuskaa lisätäkseni päätin, että vaihdan tuon kopan tiivisteen ennaltaehkäisevästi, kun kerran oli suunnitelmissa olla suht selvinpäin lomalla se päivä...

Mutta, onko tuon kopan ylösnostossa jotain ihmeellistä? Mulla ei riittäny uskallus kopsutella sitä enää yhtään kovenpaa. Alistuin ja väänsin ruuvit takas. Onneksi öljyt pysyy sisällä.
Kaikki ruuvit tarkistin aukioleviksi, ne pitkällä hylsylläkin avattavat siinä keskellä. Kopistelun jälkeen pystyi havaitsemaan lievän "halkeaman" tiivisteen ja kannen välissä, eli osittain se oli irti, mutta multa loppui uskallus pieksää sitä yhtään kovempaa.

Ainut asia mikä itsellä enää tulee mieleen on se, että oisko koneen pitäny olla lämmin. Tuolloin tilanne oli tosiaan se, että oli seisonut melkein pari päivää ilman käynnistystä.

Ja jatko kysymys vielä, oisko kellään pyörimässä "särkymävarana" suoraa ja ehjää koppaa, ts. tarjouksia otetaan vastaan. Ebay kahlattu, ne tuntuu jotenkin arvokkailta.

Apuuvva!

Tommix
02-08-2016, 10:58
Kyllä se pitäisi pienella kopautuksella irti lähteä, näin ainakin itsellä. Tyyppivikahan tuo tiivisteen korppuuntuminen on ja sen kautta öljyn valuminen esim. tulpan tilaan => missfireä.
Eikä öljyt mihinkään lähde kun kopan irroittaa:

http://i272.photobucket.com/albums/jj191/kt0510/BMW%20E92/Oljykopan%20tiiviste/IMG_6385_zpswztr0ikl.jpg

Noi ehjät kopat on kyllä harvinaisia, kun noita on myös paikallaanollessaan rikkoontunut.

WarHead
02-08-2016, 11:04
Siis öljyvuodolla tarkoitin sitä, että tuo vanhan tiivisteen uudelleenkiristys ei ainakaan vielä pilannut tilannetta.
Oliko sulla kone tuolloin lämmin?

Tommix
02-08-2016, 11:08
Siis öljyvuodolla tarkoitin sitä, että tuo vanhan tiivisteen uudelleenkiristys ei ainakaan vielä pilannut tilannetta.
Oliko sulla kone tuolloin lämmin?
Eli sinulla ei ole vuotoa vielä ollutkaan. Taisi muuten olla lämmin jos oikein muistan. Ja tuo kannen pulttien momentti on sitten TODELLA pieni eli momenttiavain käyttöön. Helposti saa uuden tiivisteen lyttyyn ja heti vuotamaan.

Pluto
02-08-2016, 11:38
Eli sinulla ei ole vuotoa vielä ollutkaan. Taisi muuten olla lämmin jos oikein muistan. Ja tuo kannen pulttien momentti on sitten TODELLA pieni eli momenttiavain käyttöön. Helposti saa uuden tiivisteen lyttyyn ja heti vuotamaan.

Ihmetyttää kuinka kovaa niitä väännetään kiinni, koska pulteissahan on pienet holkit mitkä ottavat vastaan ennenkuin tiiviste on liian lytyssä.

WarHead
02-08-2016, 13:01
Tämän huomioin muute itekki ku naama oli konehuoneessa vähä jokapuolella...

Ihmetyttää kuinka kovaa niitä väännetään kiinni, koska pulteissahan on pienet holkit mitkä ottavat vastaan ennenkuin tiiviste on liian lytyssä.

Hemi
02-08-2016, 23:02
Eli sinulla ei ole vuotoa vielä ollutkaan. Taisi muuten olla lämmin jos oikein muistan. Ja tuo kannen pulttien momentti on sitten TODELLA pieni eli momenttiavain käyttöön. Helposti saa uuden tiivisteen lyttyyn ja heti vuotamaan.

Jos näin, niin ne ruuvien välissä olevat metalliholkit ovat unohtuneet kokonaan pois. Eli näiden tarkoitus on pohjata ja ruuvien alle tulevien kumiprikkojen on tarkoitus hoitaa oikea kiristysmomentti.
Eli muistutuksena, sitä pelkkää tiivistettä on ihan turha vaihtaa, vaan aina mukana uudet esijännitystä hoitavat kumiprikat ruuvien alle.

suppari
03-08-2016, 09:27
Jos näin, niin ne ruuvien välissä olevat metalliholkit ovat unohtuneet kokonaan pois. Eli näiden tarkoitus on pohjata ja ruuvien alle tulevien kumiprikkojen on tarkoitus hoitaa oikea kiristysmomentti.
Eli muistutuksena, sitä pelkkää tiivistettä on ihan turha vaihtaa, vaan aina mukana uudet esijännitystä hoitavat kumiprikat ruuvien alle.

Näissä ei noita kumeja ole.

Scitso
03-08-2016, 09:54
Näissä ei noita kumeja ole.
mitähän sä hopotat, kyllä siellä ne kumit on :rolleyes:

Hemi
03-08-2016, 11:51
Näissä ei noita kumeja ole.

Sori, oikeassa olet.
Pitäisi aina katsoa missä topikissa ollaan ja lukea vähän tarkemmin mistä onkaan kyse...N54 eikä M54...:redface:

Scitso
03-08-2016, 11:54
Sori, oikeassa olet.
Pitäisi aina katsoa missä topikissa ollaan ja lukea vähän tarkemmin mistä onkaan kyse...N54 eikä M54...:redface:
katos joo sama vika rahikaisella

Muts|s
08-08-2016, 17:33
Tarviikos tälläisen remontin yhteydessä vaihtaa mitään muuta, kuin nimenomaan vain se itse tiiviste vai täytyykö pultit vaihtaa uusiin? Itsehän joudun vaihtamaan tiivisteen, kopan ja yhden suuttimen jonka öljy on tod.näköisesti hajoittanut, kun päässyt vuotamaan eli kannattaa se tiiviste vaihtaa hyvissä ajoin! Uutta venttiilikoppaa saa tarjota, jos joltain sellainen löytyy!

WarHead
09-08-2016, 10:09
Ei varsinaisesti mitään muuta, ne kopan päällä menevät alipaineletkut on kyllä aika rapsakkaan... Vähän tapauskohtaisesti en vaihtaisi muuta.
Toinen vuotopaikkahan on ne öljynlaudittimen tiivisteet. Nehän vaihtus tässä vähä niinku samaan rahaan. Sen teen ainakin itse seuraavassa yrityksessä.



Tarviikos tälläisen remontin yhteydessä vaihtaa mitään muuta, kuin nimenomaan vain se itse tiiviste vai täytyykö pultit vaihtaa uusiin? Itsehän joudun vaihtamaan tiivisteen, kopan ja yhden suuttimen jonka öljy on tod.näköisesti hajoittanut, kun päässyt vuotamaan eli kannattaa se tiiviste vaihtaa hyvissä ajoin! Uutta venttiilikoppaa saa tarjota, jos joltain sellainen löytyy!